بازاریابی ایمیلی

آموزش استفاده از گوگل آنالیتیکس نسخه ۴ GA4 2024 جیمکس ادز

در واقع قابلیت آنالیز و بررسی مسیر ورود کاربر به وب سایت شما در بخش مسیرهای چند کانال وجود دارد. با گوگل تگ منیجر، شما می‌توانید به راحتی تگ‌های مختلفی مانند تگ‌های گوگل آنالیتیکس و تگ‌های تبلیغاتی را مدیریت کنید. همچنین، می‌توانید تگ‌های ردیابی تبدیل و دیگر تگ‌های شخص ثالث را نیز مدیریت کنید.

اگر تصمیم دارید یک حساب کاربری جدید در گوگل آنالیتیکس ایجاد کنید، در منوی Admin در ستون Account، روی لیست کشویی، Create New Account را انتخاب کنید. حال سه گزینه وب، برنامه‌ها و گزینه هر دو در پیش روی شما قرار می‌گیرند. اگر قرار است بر وب سایت خود نظارت و مدیریت کنید، گزینه وب را انتخاب نمایید. اگر قرار است برنامه‌ها را تجزیه و تحلیل کنید گزینه برنامه‌ها را انتخاب کنید.

اما در GA4، این داده‌ها می‌توانند با یکدیگر مرتبط شوند و تحلیل‌های کامل‌تری انجام شوند. یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های GA4 با UA، تمرکز آن بر روی رویدادها (event) است. رویدادهای می‌توانند هر نوع فعالیتی باشند که کاربران در وب‌سایت یا اپلیکیشن شما انجام می‌دهند. این رویدادهای می‌توانند شامل کلیک بر روی دکمه‌ها، بازدید از صفحات، مشاهده ویدئوها، تعامل با عناصر صفحه و غیره باشند. این منابع می‌تواند شامل جستجوی ارگانیک، تبلیغات پرداختی، ترافیک ارجاعی (Referral)، شبکه‌های اجتماعی و مستقیم باشد.

پس لازم است تا در مرحله اول، حساب مربوط به آن سایت را انتخاب کرده و گزینه All Website Data را بزنید. بدین ترتیب وارد صفحه اختصاصی گوگل آنالیتیکس سایت مورد نظر خواهید شد. به این ترتیب، تجربه کاربری بهبود یافته و در نتیجه، نرخ تبدیل و رتبه سایت نیز ارتقاء خواهد یافت.

بازدید صفحات (Pageviews)

برای اینکه بتوانیم فعالیت‌های مختلف خود مثل کمپین‌های ایمیلی، تبلیغات کلیکی و همچنین کمپین‌های پرورش لید را زیرنظر بگیریم، باید به پارامترهای UTM تکیه کنیم. پس اگر کاربر یک بار بیاید، برود و برگردد، داده‌های مرتبط با او برای ۲ سشن مجزا در گزارش ثبت می‌شود. دایمنشن در این حالت نام شهرهاست (اطلاعات را توصیف می‌کند) و متریک، جمعیت هر شهر است (تعداد را مشخص می‌کند). دایمنشن که برخی به آن «بُعد» هم می‌گویند، ویژگی‌های داده‌های شما را مشخص می‌کند و کیفی است. دایمنشن به زبان ساده یعنی مبنای اندازه‌گیری؛ اندازه‌گیری هرچیزی حتماً یک دایمنشن هم دارد. در این بخش به بررسی ترافیک اجتماعی خود می‌پردازید و آمار مختلف مربوط به آن را مشاهده می‌کنید.

گوگل آنالیتیکس چه اطلاعاتی در مورد کسب و کار می‌دهد؟

آموزش گوگل آنالیتیکس برای مبتدیان

دم همگی شما صاحبای سایت های مختلف گرم که اینطوری کارمون رو راحت کردین. ویدیوی شماره ۲ که برای راه‌اندازی خود گوگل آنالیتیکس هست در لیست موجود نیست. ضمن این که آقای کریمی گفتند این ویدیوها برای سال ۲۰۱۷ هست جدیدا محیطش و نحوه راه‌اندازیش فرق کرده و من با آموزشهای فعلی موجود تو سایتها نتونستم از روش درستش سر در بیارم. این گزارش می تواند در تشخیص اینکه مارکتینگ های مختلفمانند تبلیغات پولی، ایمیل و بازاریابی محتوا چقدر تبدیل کلی شما را تحت تأثیرقرار می دهند، به شما کمک کند. گزارش PageLength تعداد تعاملاتبازدیدکننده با سایت قبل از تبدیل را نشان می دهد. گزارش Overview خلاصه ای از هر کانال مارکتینگ که باعث تبدیل در سایت شما شده است را نشان می دهد.

این ابزار اطلاعات دموگرافیک کاربران مانند سن، جنسیت، موقعیت جغرافیایی و زبان را ارائه می‌دهد. این اطلاعات به شما کمک می‌کند تا پروفایل دقیق‌تری از مشتریان هدف خود ایجاد کنید و استراتژی‌های بازاریابی خود را بهینه‌سازی کنید. GA4 ابزارهای گزارش‌دهی بصری و داشبوردهای قابل تنظیم بیشتری ارائه می‌دهد که تجربه کاربری بهتری برای تحلیلگران و مدیران فراهم می‌کند.

گوگل آنالیتیکس با استفاده از حساب کاربری که کاربران ساخته‌اند و کوکی‌هایی که دارد، اطلاعات کاربران را در اختیار شما قرار می‌دهد. بهتر است حین گذراندن دوره آموزش گوگل آنالیتیکس به عنوان تمرین اطلاعات جمعیتی را کسب کنید و آن‌ها را آنالیز نمایید. در این صورت هر گونه ابهام یا ایرادی که داشته باشید، از طریق پشتیبانان گوگل آنالیتیکس قابل حل هستند. با تنظیم رویدادها در گوگل آنالیتیکس، می‌توانید تعاملات خاص کاربران مانند کلیک‌ها، مشاهده ویدئوها، دانلودها و سایر اقدامات مهم را ردیابی کنید.

امیدوارم که این مطلب بتواند کمکی هر چند کوچک در راستای استفاده بهینه از گوگل آنالیتیکس به شما بکند. خوشحال می‌شویم اگر سوالات و نظرات خود در زمینۀ تحلیل دیجیتال ، آموزش سئو و … را با ما در میان بگذارید. یوتیوب یکی از منابع کارآمد برای یادگیری است و در آن آموزش های ویدیویی بسیار زیادی دیده می شوند.

این راهنمای جامع GA4 را بررسی کنید تا یاد بگیرید چطور از این پلتفرم بهتر استفاده کنید. ایجاد یک استراتژی مارکتینگ خلاقانه که در جهت انالیزهای گوگل انالیتیکس و گوگل ادز ایجاد شده باشد، می‌تواند احتمال برد و فروش بیشتری برای شما داشته باشد. در این نوع تبلیغات، شما فقط هزینه می‌پردازید که کاربران بر روی تبلیغ شما کلیک کرده و وارد وب‌سایت شما شده‌اند.

همچنین، شما دید بهتری نسبت به مسیرهایی که کاربران در محتوای شما طی می‌کنند خواهید داشت، چیزی که در Universal Analytics (UA) امکان‌پذیر نبود. گوگل آنالیتیکس به شما کمک می‌کند تا بتوانید به این سؤالات اساسی پاسخ دهید. مهم‌ترین کارایی گوگل آنالیتیکس برای فروشگاه‌های اینترنتی، تحلیل تبدیل‌ها است. گزینه Conversions در منوی این ابزار، گزارش‌‌هایی در خصوص تبدیل بازدید کننده به کاربر و یا کاربر به مشتری را ارائه می‌دهد. به عنوان مثال، نرخ پرش (Bounce Rate) بالا یا میانگین زمان کم حضور کاربران در صفحات خاص می‌تواند هشداری باشد مبنی بر اینکه کاربر به‌دلیل کندی سایت، علاقه‌ای به ادامه تعامل نداشته است. همچنین از طریق بخش «Site Speed» در گوگل آنالیتیکس (در نسخه Universal)، برخی داده‌های محدود درباره زمان بارگذاری صفحات نمایش داده می‌شود که می‌تواند نقطه شروعی برای بررسی عمیق‌تر باشد.

این گزینه برای توزیع بهتر تبلیغات و دستیابی به دید مناسب نسبت به مشتری‌ها و عملکرد کمپین های دیجیتال مارکتینگ است. اطلاعات کاملی از نحوه گزارش گیری و استفاده از این منو در سایت‌های فروش آموزش گوگل آنالیتیکس وجود دارد. اصطلاح بعد در گوگل آنالیتیکس، برای اشاره به خصوصیات و ویژگی‌های بارز وب سایت استفاده می‌شود. صفحه خروج کاربر، زمان حضور کاربر، نوع مرورگر و زمان حضور کاربر چند نمونه از ابعاد مهم در ابزار آنالیتیکس گوگل هستند که می‌تواند مقادیر مختلفی را بپذیرد. گوگل آنالیتیکس یک سری آمار ارزشمند در خصوص صفحات لندینگ ارائه می‌دهد.

سعی کنید اهدافی را ایجاد کنید که بیشترین اهمیت را برای کسب‌وکار شما دارند. این اهداف برای اکثر کسب‌وکارها عبارتند از تکمیل فرم مدارک و مشخصات، ایجاد پست الکترونیک و تکمیل خرید. ممکن است این اهداف با توجه به نوع وبسایت شما و چشم‌اندازهای کاری‌تان تغییر کند. این حساب کاربری را همواره باید به یاد داشته و فقط خود شما به آن دسترسی داشته باشید.

از این اطلاعات برای پیدا کردن کانال هایی که در بیشترین تبدیل ترافیک نقش دارند، استفاده کنید. اگر این کانال یکی از شبکه های اجتماعی است باید تمرکز بیشتری در آنجا داشته و تلاش بیشتری در آن شبکه انجام دهید. گزارش Usage تعداد بازدیدهایی که در آنها از سرچ باکس استفاده شده است را در مقایسه با آنهایی که استفاده نشده است، نشان می دهد. با استفاده از این اطلاعات می توانید بفهمید سرچ باکس شما چقدر باعث بهبود متریک هایی مانند بونس ریت و تبدیل شده است. دوباره به منوی Admin گوگل آنالیتیکس خود بروید و در ستون View بر روی View Settings کلیک کنید. صرف نظر از اینکه یک وبلاگ یا یک وب سایت استاتیک دارید و سایت شما شخصی یا تجاری است، مطمئناً به Google Analytics نیاز دارید.

آیا می‌خواهید بدانید که چند نفر هم اکنون در وب‌سایت شما هستند و چه کاری می‌کنند؟ این بخش اجازۀ دسترسی به این اطلاعات لحظه‌ای را به شما می‌دهد. شما می‌توانید از اطلاعاتی همچون نحوۀ ورود بازدیدکنندگان، تعداد صفحات دیده شده توسط آنها، صفحات فعال، مکان‌ فعلی آنها و … را در این صفحه ببینید. با اطلاعاتی که از گوگل آنالیتیکس دریافت میکنید، به راحتی میتوانید رفتار مخاطبان خود را آنالیز کنید. اگر از این ابزار در سایت خود استفاده نکنید، ممکن است مسیر سختی را طی کنید تا به موفقیت برسید.

افزایش نرخ تبدیل

نامی که انتخاب می‌کنید باید اسم خود شما، یک نام تجاری و یا هر فرد دیگری باشد. بهتر است بدانید مگ سئو که با هر اکانت در این ابزار، می‌توان چندین سایت یا اپلیکیشن مختلف را رصد کرد. به محض ورود به محیط گوگل انالیتیکس و باز کردن آن، با عددی تحت عنوان Sessions روبرو خواهید شد. اما چه فرقی بین عدد جلسه و کاربر (User) وجود دارد؟ در بخش قبلی گفتیم که کاربر نشان دهنده تعداد افرادی است که در بازه مشخص وارد سایت شده اند.

آموزش گوگل آنالیتیکس برای مبتدیان

چون با داشتن چنین اطلاعاتی، نقاط ضعف و قوت سایت مشخص می‌شود و می‌توان از نرخ تبدیل سایت و ترافیک ورودی کاربران مطلع شد. حتی مشکلات موجود در محتوای خود را بروز داده و امکان ردگیری کمپین‌های تبلیغاتی فراهم می‌شود. چون شاید شما برای تبلیغ سایت خود در یک سایت دیگر هزینه‌ای پرداخت کرده باشید. اما بعد از بررسی آمارهای ارائه شده توسط گوگل آنالیتیکس، متوجه شده باشید که تعداد کاربرانی که از این کانال وارد سایت شده‌اند بسیار کم است. پس می‌توان پروژه تبلیغی را کنسل کرده و بر روی روشی دیگر برای جذب کاربر تمرکز کرد.

همچون صفحۀ خانه، اینجا هم می‌توانید در قسمت بالا سمت راست قدام به تغییر بازه زمانی گزارش و مقایسۀ دو بازۀ زمانی مختلف کنید. برای بسیاری از مالکین وب سایت ها و صاحبان کسب و کارهای اینترنتی بهینه سازی موتور جستجو (Search Engine… گزارش های رفتار یا Behavior درباره مشاهده کارهایی است که بازدیدکنندگاندر سایت شما انجام می دهند. با استفاده از این گزارش ها می توانید به عملکردمحتوای سایت خود دسترسی پیدا کرده و تعیین کنید آیا بازدیدکنندگان بازخوردی که شماانتظار دارید را داشته اند یا خیر. اگر می خواهید اطلاعاتی راجع به ترافیک ارجاعی از شبکه های اجتماعی داشته باشید روی تب Social کلیک کنید.

GA4 همچنین با بهبودهایی در مورد گزارش‌دهی و تجزیه و تحلیل داده‌ها همراه است. این نسخه به شما امکان می‌دهد داده‌ها را در رویدادها، مشاهدات صفحه، آنالیزهای سراسری و سایر بخش‌ها بهبود دهید. گوگل آنالیتیکس۴ یکپارچگی بهتری با سایر پلتفرم‌های گوگل مانند گوگل ادز دارد. این یکپارچگی به بازاریابان امکان می‌دهد تا کمپین‌های تبلیغاتی خود را به‌صورت مؤثرتری ارزیابی و بهینه‌سازی کنند. نسخه Universal Analytics نیز با گوگل ادز یکپارچه است، اما GA4 این ارتباط را به سطح بالاتری می‌برد. برای دوره تخصصی گوگل آنالیتیکس در ویکی دمی ماه ها زمان گذاشته ایم تا بتوانیم آموزش ارزشمندی در اختیار شما قرار دهیم.

صفحه خروج کاربران، نوع مرورگر مورد استفاده، صفحات لندینگ و ورود و زمان حضور کاربر در وب سایت ویژگی‌های ابعادی گوگل آنالیز هستند. ابعاد گوگل آنالیتیکس در واقع همان ویژگی‌های مقداری وب سایت شما هستند که می‌توانند مورد بررسی قرار بگیرند. گوگل آنالیتیکس مسیرهای پیمایش کاربران در وبسایت را نشان می‌دهد. این اطلاعات به شما کمک می‌کند تا متوجه شوید کاربران از چه صفحاتی بازدید می‌کنند و چگونه در وبسایت شما حرکت می‌کنند.

همکاری با سایر صفحات و اشخاص پرطرفدار:

بله متاسفانه مدتی هست که شهر مشهد در آمارهای مربوط به شهر گوگل آنالیتیکس نمایش داده نمیشه. از مطلبی که نوشته بودین خوشم اومد امیدوارم این اینترنت رو از ما نگیرن. اینجا هر چیزی که میخوایم پیدا میشه و کسایی مثل شما با ارائه مطلبای بدردبخور دارن بهمون کمک میکنن که کارمون سریع تر راه بیفته. حتی دیدم واسه لوله بازکنی برچسب دیگه نیازی نمیشه و با دوتا کلیک ساده میشه چاه بازکن پیدا کرد!

چگونه گوگل آنالیتیکس را در وب سایت وردپرس خود نصب کنید؟

متوجه شدیم که این ابزار می‌تواند یک سری گزارش و اطلاعات مفید در اختیار مدیران سایت قرار دهد. این گزارشات به مدیران یا سئوکاران این امکان را می‌دهد تا با بررسی رفتار کاربران خود، اهداف بعدی سایت را مشخص کنند. مثلاً اینکه کدام بخش از سایت بیشتر مورد توجه کاربران بوده یا حتی این کاربران از کدام منطقه زمانی و ابزاری برای دیدن محتوای سایت استفاده می‌کنند.

این دوره گوگل آنالیتیکس رایگان است و شما بلافاصله بعد از ثبت نام، می‌توانید به محتوای آن دسترسی داشته باشید. موارد گفته شده در این دوره طوری است که شما برای استفاده از ابزارهای معرفی شده، نیازمند هیچ گونه پرداخت وجه نخواهید بود و همه موارد بطور رایگان در اختیار شما قرار می گیرد. همانطور که گفتیم منظور از این کلمه، تبدیل شدن بازدیدکننده به کاربر ثابت یا مشتری است.

اطلاعات موجود در بخش تبدیل‌ها (Conversions)

اطلاعاتی که به شما کمک کند تا سئوی سایت خود را بهبود داده و وضعیت مطلوبی را برای آن ایجاد کنید. بدیهی است زمانی وب مستران می‌توانند با گوگل آنالیتیکس سایت‌ها را تحلیل کنند که علم لازم برای کار با این پلتفرم را داشته باشند. تا زمانی که آموزش گوگل آنالیتیکس انجام نشود، هیچ دانشی مبنی بر استفاده از قابلیت‌های متعدد این برنامه ‌وجود نخواهد داشت.

بهترین افزونه های سئو وردپرس برای کسب رتبه بهتر در سال ۲۰۲۱

این موارد به شما کمک می‌کنند تا از این دوره بهره بیشتری ببرید و سریع‌تر به درک ابزار برسید. هر چند که در این دوره رایگان گوگل آنالیتیکس به آموزش همه این پیش نیازها پرداخته شده است. بخش نهایی این قسمت نیز به بررسی مسیرهای حرکت کاربران شما می‌پردازد. در این قسمت شما می‌بینید که کاربران چه مسیرهایی را در وب‌سایت شما طی کرده‌اند. از طریق بخش سمت راست منو نیز می‌توانید وب‌سایت یا برنامه‌ای که می‌خواهید اطلاعات آن را در صفحۀ گزارش مشاهده کنید را انتخاب نمایید. ما در این مطلب به بررسی دو بخش اول یعنی صفحه اصلی و گزارش خواهیم پرداخت.

User engagement by cohort هم به شما دربارهٔ تعامل کاربران پس از بازگشت (۱ و ۷ روز پس از جذب) می‌گوید. دایمنشن این گزارش به‌طور پیش‌فرض Landing Page است؛ یعنی آدرس اولین صفحه‌ای را نشان می‌دهد که کاربر دیده است. مثلاً اگر شخصی روی تبلیغات همسان شما در سایت ورزش ۳ کلیک کند و وارد صفحهٔ خرید کفش شود، لندینگ پیج همین صفحهٔ کفش است.

تمام گزارشات موجود در تصویر بالا در یکی از دسته‌های زیر قرار می‌گیرند. از آنجایی که این راهنما برای مبتدیان طراحی شده، ما فرض می‌کنیم که شما یک وبسایت دارید و به یک ویو نیاز دارید. (حالت پیش‌فرض، all data view) تنظیمات شما باید مشابه تصویر زیر باشد. اگر می‌خواهید بلاگری را در شبکه‌های اجتماعی داخلی شروع کنید، روبیکا بهترین گزینهٔ شماست؛ چون هم محبوب است، هم امکانات… بیدینگ دستی کار پیچیده‌ای است و به بررسی و به‌روزرسانی لحظه‌ای نیاز دارد تا بودجه کمپین هدر نرود. تبلیغات پولی مثل میان‌بری است که شما را مستقیماً به مشتریان هدف می‌رساند.

به سایت Google Analytics بروید و با حساب گوگل خود وارد شوید.۲. ۹- تبدیل‌ها (Conversions) تبدیل‌ها زمانی صورت می‌گیرند که یک کاربر اهداف شما را عملی می‌کند و در نتیجه تبدیل به یک کاربر ثابت یا مشتری شما ‌شود. ۴- کاربران (Users) افرادی که حداقل برای یک دوره (Session) در وب‌سایت حضور داشته‌اند، جزو کاربران شما محسوب می‌شوند. مقالهٔ قبلی برای گوگل آنالیتیکس یونیورسال بود که گوگل اون رو از دور خارج کرد.مقاله رو آپدیت کردیم و نحوهٔ بررسی ترافیک و کار با GA4 رو توضیح دادیم.

اهمیت یادگیری گوگل آنالیتیکس جدید چیست؟

این تنظیمات برای سایت هایی که دارای باکس جستجو هستند، اهمیت دارد. نامی برای هدف خود انتخاب کنید که بتوانید بعداً آن را به خاطر آورید. در قسمت Type گزینه Destination را انتخاب کرده و روی دکمه Next Step کلیک کنید. بسیاری سوالات دیگر نیز وجود دارد که Google Analytics می تواند به آنها پاسخ دهد، اما پرسش های فوق برای بیشتر صاحبان وب سایت ها مهم است.

در گوگل آنالیتیکس، آشنایی با این بخش می‌تواند ابعاد مختلفی را به شما نشان دهد. ابعاد مختلفی چون زبان، موارد گزارش، نام شهر و کشور و موقعیت جغرافیایی، رزلوشن، مدل موبایل، نوع مرورگر و متریک‌های مورد نیاز را در این بخش مشاهده خواهید کرد. به این ترتیب می‌توانید تا گزارش‌گیری‌ها را براساس تمامی این موارد ببندید و به سرانجام مطلوب خود برسانید. ضمن اینکه بر ابعاد مختلف کارکردی این ابزار خود مسلط خواهید بود و به بهترین شکل ممکن از آن‌ها استفاده خواهید کرد. در این بخش رفتار کاربران با ابعاد و بخش‌های مختلف سایت را مشاهده خواهید کرد.

با این وجود، به دلیل نامعلومی هنوز هم بسیاری از وب‌سایت‌های فارسی از این تحلیل‌گر (یا سایر تحلیل‌گرها) استفاده نمی‌کنند. ما در این مطلب قصد داریم طریقۀ کار با این ابزار را از پایه به شما آموزش بدهیم و در مورد اطلاعات تحلیلی مختلفی که در اختیار شما می‌گذارد، صحبت نماییم. یکی دیگر از گزارش های بخش Behavior جستجوی سایت یا Site Search است که در این قسمت از آموزش گوگل آنالیتیکس به بررسی آن می پردازیم. گزارش های این تب نشان می دهد که کاربران چگونه از تابع سرچ سایت شما استفاده می کنند. اکتساب یا Acquisition به نحوه دریافت ترافیک برای وب سایت اشارهدارد.

کانورژن‌ها را هم می‌توانید از همین مسیر، ولی با انتخاب گزینهٔ «Conversion» ببینید. پس اگر ایونت شما چیزی مثل همان ایونت فرم دوره طراحی سایت وردپرسی بود، حتماً آن را به‌عنوان ایونت تبدیل در نظر بگیرید تا در گزارش‌ها ظاهر شود. مثل ۲ نوع ایونت قبلی از پیش تعریف شده‌ است؛ یعنی نام و پارامترهای آن را گوگل آنالیتیکس مشخص کرده است. تبدیل میکرو به تعاملی گفته می‌شود که شما را یک قدم به تبدیل ماکرو نزدیک‌تر می‌کند. وقتی پارامتر UTM به‌درستی به لینک اضافه شده باشد، کار شما راحت می‌شود. می‌توانید سایر پارامترهای UTM را هم به‌عنوان دایمنشن دوم اضافه کنید تا بتوانید مثلاً عملکرد هر کمپین را جداگانه بررسی کنید.

گوگل آنالیتیکس به شما این امکان را می‌دهد تا منابع ورودی کاربران را شناسایی کرده و متوجه شوید که کدام کمپین‌های بازاریابی موثرتر هستند. این اطلاعات می‌تواند به بهینه‌سازی استراتژی‌های بازاریابی کمک کند و به شما این امکان را می‌دهد که بودجه خود را به بهترین شکل ممکن تخصیص دهید. در نهایت، GA4 با ارائه گزارش‌های بصری و داشبوردهای قابل تنظیم، تجربه کاربری بهتری را برای تحلیلگران و مدیران فراهم می‌کند. با استفاده از GA4، کسب و کارها می‌توانند تحلیل‌های عمیق‌تری انجام داده و استراتژی‌های مؤثرتری برای رشد و بهبود عملکرد خود اتخاذ کنند.

با پیشرفت این ابزار نسخه و ورژن‌های ۱، ۲، ۳ و ۴ آن نیز منتشر شد. آخرین به روز رسانی بر روی گوگل آنالیتیکس ۴ نیز در سال ۲۰۲۰ انجام شده است. شما هم اگر به عنوان یک صاحب کسب‌وکار به دنبال آموزش گوگل آنالیتیکس ۴ هستید، ادامه مطلب را دنبال کنید. به کمک این تنظیمات، هنگامی‌که اتفاق مهمی در وبسایت شما رخ می‌دهد، گوگل آنالیتیکس متوجه آن خواهد شد. به‌طور مثال اگر در وبسایت خود از طریق فرم مخاطبان اطلاعات جمع‌آوری می‌کنید، ممکن است بخواهید که یک صفحه‌ی تشکر بعد از تکمیل فرم برای کاربران شما نمایش داده شود.

با گوگل آنالیتیکس در نسخه ۴ کاربر به صورت خودکار از لیست خرید گوگل ادز حذف خواهد شد. به‌علاوه ردگیری تعداد نمایش تبلیغات در یوتیوب را نیز انجام می‌دهد. همان‌طور که گفته شد، گوگل آنالیزور در جهت تحلیل داده‌ها با هدف کمک به صاحبان کسب‌وکار طراحی شده است. در ادامه در ماه اکتبر ۲۰۲۰ بود که گوگل آنالیتیکس با منتشر کردن نسخه google analytics  شماره ۴ جدیدترین به‌روزرسانی خود را در اختیار کاربران قرار داد. در آموزش گوگل آنالیتیکس ۴ تمام به‌روزرسانی‌ها با آخرین متد در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرند. در بخش‌های قبلی با گوگل آنالیتیکس ۴ و نقش آن در تجزیه و تحلیل رفتار کاربران سایت آشا شدیم.

مثلاً اگر دایمنشن سورس، ارگانیک افتاده باشد، به این معناست که این کاربر اولین بار از طریق جست‌وجوی ارگانیک و از طریق گوگل وارد وب‌سایت شده است. با این مقدمه، برویم سراغ آموزش مقدماتی گوگل آنالیتیکس و سنجش عملکردمان! ْ این مقاله را به ۶ بخش تقسیم کردیم که از فهرست زیر می‌توانید برای یافتن راه‌حل مشکل خود استفاده کنید؛ فقط توصیه می‌کنیم حتماً بخش اول را مطالعه کنید.

بررسی و تحلیل روش‌های مختلف تولید محتوا برای جذب مخاطب

این ابزار به شما امکان می‌دهد رفتار کاربران، منبع ترافیک و عملکرد وب‌سایت خود را تحلیل کنید. به کمک گزینه‌های بالای این بخش شما می‌توانید مشخص کنید که چه اطلاعاتی را می‌خواهید. این اطلاعات به شما کمک می‌کند تا بدانید کجا باید مسیر کاربران را بهینه‌سازی کنید یا تغییردهید.

زمانی که به دنبال بهبود وضعیت سایت خود هستید و می‌خواهید سئوی بهتری را برای سایتتان به وجود آورید، لازم است تا به سراغ ابزارهایی کاربردی بروید. یکی از این ابزارها گوگل آنالیتیکس است که می‌تواند به شما در رسیدن به نتیجه مناسب برای بهبود وضعیت سایت کمک کننده باشد. در این مقاله و آنچه که گذشت به دنبال آن بودیم تا گوگل انالیتیکس را برای شما آموزش دهیم. از چیستی گوگل آنالیتیکس و چرایی استفاده از آن آغاز کردیم و در ادامه نکات جزئی و دقیق را در ارتباط با این مسئله بیان کردیم.

گوگل آنالیتیکس یک ابزار رایگان است که به شما کمک می‌کند رفتار کاربران در وب‌سایت خود را بررسی کنید. با ارائه مجموعه‌ای از معیارهای مختلف، این ابزار به شما نشان می‌دهد که کاربران چگونه از وب‌سایت شما استفاده می‌کنند و چه تغییراتی می‌توانید اعمال کنید تا عملکرد بهتری داشته باشید. ابزاری با قابلیت‌های بسیار و کامل که توانایی این را دارد که به شما کمک کند تا به نتیجه مطلوب خود برای بهبود سایت مورد نظرتان برسید. با استفاده از این ابزار امکانات بسیاری در اختیار شما قرار می‌گیرد.

  • گوگل آنالیتیکس ۴ اطلاعات جذب را در ۳ سطح یوزر، سشن و ایونت سازمان‌دهی می‌کند و پیشوندهایی را به برخی دایمنشن‌ها اضافه می‌کند تا بتوانید درک کنید که داده‌ها در چه سطحی اعمال می‌شوند.
  • تنظیمات مربوط به این مورد در گوگل آنالیتیکس بسیار سریع و آسان است.
  • این اطلاعات به شما امکان می‌دهد تا استراتژی‌های بازاریابی و محتوایی خود را بهبود بخشید و تجربه کاربری را ارتقاء دهید.
  • ۲- متریک‌ها (Metrics) میتریک در واقع ویژگی درونی ابعاد هستند و معمولا به صورت نرخ اندازه گیری میشوند.

گوگل آنالیتیکس اطلاعات دقیقی درباره تعداد بازدیدهای وبسایت و تعداد بازدیدکنندگان یکتا (Unique Visitors) ارائه می‌دهد. این اطلاعات به شما کمک می‌کند تا متوجه شوید چه تعداد کاربر به وبسایت شما سر می‌زنند و چند بار بازدید می‌کنند. در مجموع، گوگل آنالیتیکس ۴ با ارائه قابلیت‌های پیشرفته‌تر و تمرکز بیشتر بر حریم خصوصی و تحلیل دقیق‌تر، نسل جدیدی از گوگل آنالیتیکس است.

شما در این گزارش قادر به دیدن جایی که افراد وارد می شوند و جایی که خارج می شوند، هستید. گزارش Overview خلاصه ای از تعاملاتی که ردیابی کرده اید را نشان می دهد. بنابراین اگر ثبت نام در خبرنامه و پخش ویدئوها را ردیابی می کنید، اطلاعات مربوط به آنها به شما نشان داده می شود. در تب Overview می توانید متریک های کلی بازدیدکنندگانی که از سرچ باکس سایت شما استفاده کرده اند را مشاهده کنید. همچنین می توانید ترم های جستجویی که مورد استفاده قرار داده اند و صفحاتی که در آنها فرود آمده اند را ببینید. از این اطلاعات برای پیدا کردن کلمات کلیدی مورد استفاده در Google Ads، استفاده کنید.

در این مقاله و در ادامه قصد داریم تا به آموزش گوگل آنالیتیکس بپردازیم و در این باب از صفر تا صد نکات لازم را برای شما بازگو کنیم. به شکلی که در انتها و پایان این مقاله بتوانید به راحتی از این ابزار استفاده کرده و نتایج دلخواه خود را از آن به دست آورید. در بخش اطلاعات جمعیت شناختی گوگل آنالیتیکس می‌توان در مورد سن کاربران و اطلاعات مختلف آن‌ها آمار دقیقی را به دست آورد.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های گوگل آنالیتیکس، ردیابی تبدیل‌ها است. این تبدیل‌ها می‌تواند شامل خرید، ثبت‌نام، ارسال فرم و دیگر اقدامات مهم کاربران باشد. با ردیابی تبدیل‌ها، می‌توانید اثربخشی کمپین‌های بازاریابی خود را ارزیابی کنید و عملکردهای لازم را انجام دهید.

این دوره با صرف زمان زیاد توسط تیم ویکی دمی به صورت رایگان برای شما عزیزان آماده شده است. با اینکه این دوره به صورت رایگان ارائه شده است اما از نظر کیفیت و بار دانش از بسیاری از پکیج های میلیونی بازار کارامد تر و کاربردی تر است. برای کمک به سایت ما و گسترش آموزش در بین هموطنان، در سایتها، وبلاگ ها و شبکه های اجتماعی لینک سایت ما را درج کنید. پس از ایجاد Property، کد رهگیری (Tracking Code) به شما داده می‌شود.۲. ۱۰- جذب (Acquisition) منظور از جذب، روشی است که کاربران خود را بدست آورده‌اید. ۷- صفحات/دوره‌ها (Pages/Sessions) صفحات/دوره‌ها به میانگین تعداد صفحاتی اطلاق می‌شود که در طی یک دوره دیده می‌شود.

در نهایت، گوگل آنالیتیکس و گوگل تگ منیجر ابزارهای ضروری برای کسب و کارهای آنلاین هستند. این ابزارها به تحلیل دقیق و مدیریت آسان داده‌های وبسایت کمک می‌کنند. با نصب و استفاده از گوگل آنالیتیکس ۴ (GA4) و گوگل تگ منیجر می‌توانید رفتار کاربران را ردیابی کرده و عملکرد کمپین‌های بازاریابی را ارزیابی کنید. این ابزارها همچنین به شما این امکان را می‌دهند تا تجربه کاربری را بهبود بخشید. اما اگر علاقه‌مند به یادگیری تکنیک‌های پیچیده‌تر گوگل آنالیتیکس هستید دوره جامع آموزش آنالیتیکس بیشتر بر روی این تکنیک‌ها متمرکز شده است.

از طریق این بخش شما می‌بینید که رفتار کاربران شما چگونه بوده، چطور با سایت شما تعامل کرده‌اند و چه کارهایی را در آن انجام داده‌اند. در بخش مخاطبان، شما می‌توانید در مورد کاربران خود و ویژگی‌های آنها اطلاعات کسب کنید. این بخش دارای صفحات مختلفی است که هر چه در مورد کاربران خود بخواهید بدانید را به شما خواهند گفت. منظور از رویدادهای هوشمند، هشدارهایی است که شما می‌توانید در گوگل آنالیتیکس تنظیم کنید. به این ترتیب وقتی که تغییر مورد نظر شما در اطلاعات رخ داد، از طریق یک ایمیل و البته این بخش مطلع می‌شوید. برای رویدادهایی همچون بروز یک تغییر در تعداد دوره‌ها یا تبدیل‌های یک هدف یا سایر متریک‌ها در یک بازه روزانه، هفتگی یا ماهانه می‌توان هشدار تنظیم کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا