گوگل آنالیتیکس

آموزش نصب گوگل آنالیتیکس روی سایت و فعالسازی نسخه GA4

بنابراین برندها مجبورند شفاف‌تر و مسئولانه‌تر عمل کنند. قانون جدیدی در اروپا به نام Digital Marketing Act (DMA) تصویب شد که با هدف ایجاد رقابت عادلانه در بازار دیجیتال و حفاظت از حقوق کاربران تدوین شده است. این قانون، شرکت‌های بزرگ فناوری مثل گوگل (Alphabet)، آمازون، اپل، بایت‌دنس، متا و مایکروسافت را هدف قرار داده که تأثیر قابل‌توجهی بر رفتار کاربران در پلتفرم‌های آنلاین دارند.

آموزش نصب گوگل آنالیتیکس (GA4)

این ابزار که برای مدیریت تگ‌ها و کدها استفاده می‌شود، در نصب GA4 اهمیت دارد. شما با نصب گوگل آنالیتیکس جدید می‌توانید داده‌های سایت و اپلیکیشن را به صورت همزمان بررسی کنید. البته اگر پروژه سئو سایت خود را به یک آژانس دیجیتال مارکتینگ در مشهد سپردید، نصب نسخه جدید را نیز به آن‌ها واگذار کنید.

توجه داشته باشید که حتماً از منو کشویی کنار کادر گزینه https انتخاب شده باشد. پس از این کار یک گزینه‌ای در پایین کادر تحت عنوان Enhanced Measurement ایجاد می‌شود که می‌توانید آن را فعال یا غیرفعال کنید. این قابلیت به این منظور تعبیه شده است که مارکترها بتوانند گزارش‌های بیشتری از رویدادها بدون نیاز به همکاری با توسعه‌دهندگان گوگل تگ منیجر به دست بیاورند. ابزار google analytics یکی از ضروری‌ترین ابزارهایی است که تمامی متخصصین سئو در مشهد از آن استفاده می‌کنند. مدتی است که نسخه جدید آن تحت عنوان GA4 معرفی شده که بهتر است با ویژگی‌های آن آشنا شوید و سپس شیوه نصب آن را یاد بگیرید.

اگر پیش‌تر یک کد آنالیتیک (gtag.js) روی وب‌سایت داشته‌اید و می‌خواهید شناسه اندازه‌گیری GA4 را به وب‌سایت اضافه کنید، گزینه دوم برای شما مناسب است. در اینجا می‌توانید یک دستورالعمل دوم ‘config’ به کد آنالیتیک موجود اضافه کنید. اگر صاحب کسب و کاری هستید و می خواهید کسب و کارتان را بهبود دهید و افزایش بازگشت سرمایه داشته باشید، توصیه می کنیم از یک زیر ساخت مناسب برای کسب و کار آنلاین خودتان استفاده کنید. این زیرساخت مناسب یک سرور با کیفیت و قدرتمند است که تمام نیازهای شما را رفع کند. برای این کار می توانید به صفحه خرید سرور مجازی ما سر بزنید و از بین پلن های مختلف، پلن مناسب خودتان را انتخاب کنید.

بعد از ایجاد Property جدید در آنالیتیکس ۴، باید مشخص کنید که قصد جمع‌آوری داده از چه پلتفرمی را دارید؛ سایت، اپلیکیشن اندروید یا اپلیکیشن iOS. لازم به ذکر است که هنگام ساخت Property جدید، می‌توانید بیشتر از چند منبع را برای جمع‌آوری داده تعیین کنید. و بعد از کلیک روی قسمت بالا وارد صفحه ی گوگل آنالیتیکس می شویم و روی گزینه ی Get started toda کلیک میکنیم. و سپس وارد سایت گوگل آنالیتیکس میشویم .به این مورد دقت داشته باشید ممکن است گاهی اوقات سایت گوگل آنالیتیکس در لینک اول نباشد و قبل آن تبلیغات باشد. یک تب با نام «Google analytics» در منوی وب‌سایت وردپرسی شما ایجاد می‌شود.

برای همین ما این شیوه را برای آموزش به شما انتخاب کرده‌ایم. برای اتصال وب سایت به گوگل آنالیتیکس می‌توانید از تگ منیجر، کد HTML در هدر سایت یا افزونه وردپرس استفاده کنید. با توجه به اینکه مرورگرها به‌تدریج در حال محدود کردن کوکی‌های شخص ثالث هستند و قوانین حریم خصوصی نیز سخت‌گیرانه‌تر می‌شوند، استفاده از حالت رضایت به‌عنوان یک راهکار پایدار و آینده‌نگرانه مطرح است. این مدل، به کسب‌وکارها کمک می‌کند که همچنان داده‌های ضروری خود را برای تبلیغات و تحلیل رفتار کاربران جمع‌آوری کنند، بدون آنکه وارد حریم خصوصی کاربران شوند.

آموزش نصب گوگل آنالیتیکس (GA4)

حضور در دوره آموزش گوگل آنالیتیکس ۴ نیاز به هیچ پیش‌نیاز به‌خصوصی ندارد. مفاهیم آموزشی این دوره به نحوی ارائه شده است که همه افراد و علاقه‌مندان، با هر سطحی از دانش و معلومات بتوانند با این مفاهیم به‌راحتی ارتباط برقرار کنند و در جریان آموزش‌های ارائه شده قرار بگیرند. ممکن است در این قسمت، توجه‌تان به Enhanced measurement جلب شود.

یا مثلا اگر سایت فروشگاهی دارید که می‌خواهید بفهمید چند درصد از بازدیدکنندگان سایتتان از دکمه اضافه کردن به سبد خرید استفاده کردند، از ایونت add_to_cart استفاده کنید که در لیست ایونت‌های پیشنهادی هست. پس اگر خواستید ایونت بسازید، اول سری به این صفحه بزنید و ایونت موردنظر را پیدا کنید. حالا تمام کارهای موردنیاز انجام شده و لازم است به ترتیب روی دکمه‌های Submit و Save و Publish کلیک کنید.

این افزونه می‌تواند کار شما برای دادن کد گوگل آنالیتیکس را در فایل header.php آسان‌تر کند! کافیست که insert in header and footer را نصب و سپس کد دریافت شده از سایت گوگل آنالیتیکس را به این افزونه واگذار کنید تا باقی کارها انجام شود. برای ایجاد یک Property جدید در GA4، پس از ورود به‌حساب کاربری از منوی سمت چپ گزینه Admin را انتخاب کنید.

قدم دوم: قرار دادن کد گوگل آنالیتیکس در وردپرس

در این قسمت نام کسب و کار یا نام خود را برای اکانت وارد میکنیم . سپس با ورود به سایت آنالیتیکس درصورت نبودن اتصال گوگل با ایمیل شما با صفحه زیر مواجعه می شوید. ابتدا وارد پلتفرم گوگل میشویم و سایت Googel analitics را جستجو میکنیم. حتما اقدامات مهمی که در مقاله  ۹ کار مهم برای شروع با گوگل آنالیتیکس  گفتیم را به عنوان قدم دوم یاد بگیرید.

منتوریکس دوره‌ی جداگانه‌ای برای آموزش گوگل تگ منیجر دارد که پیشنهاد می‌کنیم این دوره را بگذرانید. در نظر می‌گیریم که بعضی از خوانندگان این کتاب، گوگل تگ منیجر را روی سایت نصب نکرده‌اند. برای همین اول سراغ نصب گوگل تگ منیجر روی سایت می‌رویم. با توجه به آموزش گوگل آنالیتیکس GA4، برای نصب آن باید گوگل تگ منیجر (Google Tag Manager) را روی سایت نصب کنید.

معرفی محتوا ستونی یا پیلار کانتنت و کاربردهای آن

رویداد page_view یکی از چند رویدادی است که به صورت اتوماتیک از طریق ارزیابی های بهبود بخشی جمع آوری می شود. اگر نصب کننده GA4 از تگ گذاری کنونی شما استفاده کرد، به صورت اتوماتیک نیز ارزیابی های بهبود بخشی را فعال می نماید. در نظر داشته باشید که ممکن است ظاهر شدن داده ها در Property جدید گوگل آنالیتیکس ورژن ۴ شما تا ۳۰ دقیقه زمان ببرد. برای تایید این که داده ها در حال جمع آوری هستند، از بخش گزارشات گزینه Realtime را انتخاب کنید، سایت خود را باز کنید و باید بتوانید گزارش لحظه ای فعالیت ها را مشاهده کنید. در برخی سایت های وردپرسی، سایت های برنامه نویسی شده و یا توسط سایت ساز ها می توانید کد آنالیتیکس را به صورت دستی سئو مگ در سایت قرار دهید.

در ادامه کشور محل فعالیت خود را انتخاب کنید و سپس ارز رایجی که در کسب‌وکار خود مورد استفاده قرار می‌دهید را انتخاب کنید. نصب آنالیتیکس با استفاده از فایل header.php در وردپرس بسیار ساده است. ابتدا باید به حساب Google Analytics خود وارد شوید و کد پیگیری خود را دریافت کنید. سپس برای نصب کد، به داشبورد وردپرس خود بروید و در منوی سمت چپ بر روی Appearance (ظاهر) کلیک کنید و سپس بر روی Editor (ویرایشگر) کلیک کنید. ۴- در قسمت «Web stream details»، مقدار «MEASUREMENT ID» را کپی کنید و وارد اکانت تگ منیجر وب سایت خود شوید.

اگر با گوگل تگ منیجر آشنایی دارید، در این ویدیو بهترین روش نصب گوگل آنالیتیکس، یعنی نصب با استفاده از گوگل تگ منیجر را قدم به قدم آموزش می‌دهیم. در غیر اینصورت پیشنهاد می‌کنیم ابتدا مقاله گوگل تگ منیجر چیست را بخوانید و ویدیوی کوتاه در مورد نصب گوگل تگ منیجر را ببینید. Google Analytics برای تجزیه و تحلیل رفتار کاربران و بازدیدکنندگان در وب سایت استفاده می شود. همه چیز زیر سر یک تکه کد جاوا اسکریپتی است که داده‌ها را از وبسایت جمع می‌کند و تحویل گوگل آنالیتیکس می‌دهد.

آیا دسترسی به دیتای آنالیتیکس یونیورسال بعد از تیر ۱۴۰۲ وجود دارد؟

اگر از CMP استفاده نمی‌کنید، امکان اجرای دستی Consent Mode نیز وجود دارد. برای این کار می‌توانید از گوگل تگ منیجر یا اسکریپت gtag.js بهره بگیرید. روش بهینه برای پیاده‌سازی Consent Mode (حالت رضایت کاربران) بستگی به زیرساخت وب‌سایت شما دارد. در ادامه، رایج‌ترین و مطمئن‌ترین روش‌های اجرای این قابلیت را مرور می‌کنیم. با افزایش سخت‌گیری قوانین حریم خصوصی در سطح جهانی، شرکت‌ها به راهکاری نیاز داشتند که هم بتوانند اطلاعات مفیدی از رفتار کاربران جمع‌آوری کنند و هم الزامات قانونی را رعایت کنند. در همین راستا، حالت رضایت کاربر یا Consent Mode طراحی شد تا این تعادل حساس را برقرار کند.

اگر شما یک حساب گوگل آنالیتیکس برای سایت ایجاد کرده باشید، برای اینکه علاوه بر خودتان اشخاص دیگری هم به آن دسترسی داشته باشند و اطلاعات و آمار آن را مشاهده کنند باید به آن ها اجازه دسترسی بدهید. ورود به گوگل آنالیتیکس با استفاده از نصب گوگل تگ منیجر یک روش دیگر اتصال سایت به گوگل آنالیتیکس است. پس از کپی کردن کد در پیشخوان وردپرس روی گزینه نمایش و سپس ویرایشگر کلیک کنید. سپس header.php را در کادر جستجو وارد کنید و پس از یافتن آن روی آن کلیک کنید. وقتی آن را پیدا کردید یک اینتر بزنید و کد گوگل آنالیتیکس را در اینجا پیست کنید و در نهایت گزینه به روزرسانی را بزنید. برای اضافه کردن کد در هدر سایت همانطور که قبلا گفتیم می توانید از افزونه WPCode – Insert Headers And Footers نیز استفاده کنید.

نصب گوگل آنالیتیکس ۴ با گوگل تگ منیجر

گوگل آنالیتیکس یک ابزار جامع برای جمع‌آوری و آنالیز آمار وب‌سایت است. اگر شما در فضای دیجیتال مارکتینگ کار می‌کنید، یا صاحب یک کسب و کار هستید، بهتر است که با این ابزار آشنا شوید و نحوه استفاده از گزارش‌ها، داده‌ها و نمودارهای آن را بدانید. هرچند اگر با سایت ساز پرتال سایت ساخته باشید، در پنل کاربری خودتان می‌توانید آمار کاملی از بازدیدهای وب سایت داشته باشید. با این حال ابزارهای گوگل آنالیتیکس می‌توانند آمار کامل‌تری از اطلاعات بازدید سایت و ردیابی کمپین‌های تبلیغاتی شما داشته باشند.

۳- اگر موفق به مشاهده تصویر زیر شدید، GA4 در سیستم شما به طور کامل نصب شده است. حال بهتر است آن را امتحان کنید تا از صحت عملکرد آن مطمئن شوید. اما بعد از ۷ روز باید یک آدرس اختصاصی مانند myshop.ir برای سایت‌تون انتخاب کنین. تا زمانی که شما مراحل قبل رو پشت سر گذاشتین، ما هم سایت شما را آماده کردیم.

۳- در قسمت «property name» نام وب سایت خود را وارد کنید. قبل از آپدیت گوگل آنالیتیکس به ورژن ۴، باید بدانید که هیچ داده ای از ورژن قبلی شما به ورژن جدید منتقل نمی شود و در واقع یک Property جدید برای شما ساخته خواهد شد. پس بهتر است سریع تر مهاجرت به گوگل آنالیتیکس ۴ خود را آغاز کنید.البته اطلاعات قبلی شما هم دست نخورده باقی می ماند و به راحتی می توانید آن ها را نیز مشاهده نمایید. در پایین این صفحه هم میزان دسترسی گوگل به اطلاعات شما را نشان می دهد. پیشنهاد می کنیم تیک تمام گزینه ها را فعال کنید و روی Next بزنید. من آموزش را از ابتدایی ترین مرحله یعنی ایجاد حساب برای سایتی که تا به حال آنالیتیکس نداشته است شروع می کنم.

حالا با آپدیت Google Analytics 4، کار برای کارشناسان دیجیتال مارکتینگ راحت شده و دریافت اطلاعات به صورت لحظه‌ای (real time) خواهد بود. دیگر لازم نیست که به خودتان زحمت بدهید تا کد بنویسید یا کد event در گوگل تگ منیجر بسازید. Google Analytics 4 جدیدترین به روزرسانی گوگل آنالیتیکس در ماه اکتبر ۲۰۲۰ (مهر ۱۳۹۹) بود.

  • در صفحه باز شده روی Tracking Info بزنید و سپس روی Tracking Code کلیک کنید.
  • مرحله ی سوم Business details که در این مرحله از شما میخواهد اطلاعاتی راجب کسب و کار خود وارد کنید.
  • در آنالیتیکس ga4  قسمت machine learning  فعال شده است که اطلاعات جدید را به صورت خودکار در اختیار کاربر قرار می‌دهد.
  • یکی از کارهایی که از سوی گوگل انجام شده، طراحی و ساخت گوگل آنالیتیکس است.
  • آقای رخشانی‌زاده دانش‌آموخته MBA از دانشگاه صنعتی شریف با گرایش مارکتینگ (بازاریابی) است.

برای این کار می توانید کد HTML آنالیتیکس را در هدر سایت خود قرار دهید. برای این کار باید کد HTML را از قسمت installation instructions در آنالیتیکس کپی کرده، سپس روی دکمه View Tag instructions بزنید تا کد GA4 را مشاهده کنید. در این مرحله باید این کدها را باید در قسمت Head قالب سایت خود قرار دهید. برای قرار دادن این کد ها در سایت وردپرسی می توانید وارد فایل header.php شوید و بعد از تگ های آغاز و کدها را قرار دهید. روش ساده تر استفاده از افزونه WPCode – Insert Headers And Footers است. این افزونه را از مخزن وردپرس نصب کنید و کد را در بخش هدر سایت خود قرار دهید.

به این معنا که اگر کاربر با ذخیره‌سازی داده‌ها موافقت نکرده باشد، تگ‌ها به‌صورت محدود و مطابق با قوانین اجرا می‌شوند. حالت رضایت پیشرفته یا همان Consent Mode نسخه ۲، نسخه به‌روزرسانی‌شده‌ای از ابزار مدیریت رضایت کاربران گوگل است که به کسب‌وکارها امکان می‌دهد کنترل دقیق‌تری بر نحوه استفاده از داده‌های کاربران داشته باشند. چنین تنظیماتی به سایت‌ها کمک می‌کند در عین رعایت قوانین حریم خصوصی، همچنان بتوانند اطلاعات مفیدی درباره رفتار کلی کاربران کسب کنند. برای اتصال گوگل آنالیتیکس به head سایت روی گزینه ی Install manually کلیک میکنیم و کد کپی مکینم و وارد head سایت میکنیم. برخی از افزونه‌های وردپرس به شما امکان می‌دهند که به‌راحتی کد ردیابی گوگل آنالیتیکس را به سایت خود اضافه کنید. یکی از محبوب‌ترین و پرکاربردترین افزونه‌ها در این زمینه، افزونه MonsterInsights است.

۴- در قسمت «Web stream details»، مقدار «MEASUREMENT ID» را کپی کنید و وارد اکانت تگ منیجر وب سایت خود شوید. در این مقاله در مورد اتصال سایت به گوگل آنالیتیکس ورژن ۴ توضیحاتی را بیان کردیم. لطفا نظرات و سوالات خود را زیر همین مقاله به صورت دیدگاه برای ما ارسال نمایید. رویدادها (Events) بلوکه های سازنده داده ها در Property گوگل آنالیتیکس ۴ شما هستند. به عنوان مثال، زمانی که شخصی از یکی از صفحات وب سایت شما بازدید می کند، یک رویداد page_view جمع آوری می شود.

آنچه در دوره آموزش گوگل آنالیتیکس ۴ با آن آشنا خواهیم شد

این افزونه علاوه‌بر نصب گوگل آنالیتیکس، امکانات دیگری مانند بهینه‌سازی سرعت وب‌سایت را نیز ارائه می‌دهد. پس از نصب، به قسمت تنظیمات آنالیتیکس در تنظیمات افزونه Hummingbird بروید و کد ردیابی GA4 را وارد کنید. برای اینکه بتوانید رفتار کاربران وب سایت تان را رصد و تجزیه و تحلیل کنید و از آن برای بهبود عملکرد وب سایت تان استفاده کنید نیاز به نصب گوگل آنالیتیکس دارید. با انجام گام به گام مراحل ذکر شده می‌توانید به بهترین شکل عملکرد کسب و کارتان را بررسی و مدیریت کنید. گوگل آنالیتیکس پلتفرمی رایگان است که با جمع‌آوری داده‌ها از وب‌ سایت‌ها و برنامه‌های شما عملکرد وب سایت شما را بررسی می‌کند.

گوگل هنوز از سرویس قدیمی خود نیز پشتیبانی می‌کند و هیچ اطلاعیه‌ای مبنی بر پاک شدن داده‌های سرویس Universal Analytics تاکنون منتشر نکرده است. در این بین برخی از کاربران نیز هستند که به‌صورت هم‌زمان از هر دو نسخه Universal Analytics و GA4 استفاده می‌کنند. ۵- برای مطمئن‌تر شدن، وارد اکانت آنالیتیکس خود شوید و گزینه «Realtime» را انتخاب کنید. سلام خدمت شمابرای مشاهده اطلاعات هر سایت به‌صورت جداگانه در گوگل آنالیتیکس (GA4)، باید مطمئن شوید که کد هر Data Stream به درستی در سایت مربوطه اعمال شده است.

در این مرحله باید این تگ جدید تعریف شده را بررسی کنید. برای این منظور از منوی سمت چپ گزینه DebugView را انتخاب کنید. در این مرحله باید حالت preview mode را برای بررسی تغییرات خود فعال کنید. وقتی این حالت را فعال می‌کنید، تگ جدیدی قابل مشاهده خواهد بود که در مرحله دوم ایجاد کردید. سپس برای فعال سازی افزونه، بر روی Activate (فعال کنید) کلیک کنید.

این قسمت نام اکانت خودتان که در آینده می توانید چند وب سایت روی آن فعال کنید. در این مرحله تریگر را روی All pages (pageview) بگذارید و سپس ذخیره را انتخاب کنید‌. در ادامه برای فعال کردن fire  و قرارگیری تگ گوگل آنالیتیکس ۴ بر روی وب سایت از گزینه debug view استفاده کنید. امروزه منابع زیادی برای آموزش کار با گوگل آنالیتیکس وجود دارد. منابعی مانند فیلم آموزش گوگل آنالیتیکس، کتاب آموزش گوگل آنالیتیکس و مواردی از این ‌قبیل.

خدمات طراحی سایت

پس از انتخاب حوزه کاری و تعداد کارمندان خود، روی Next بزنید. به تگ منیجر خود می رویم (قبلا آن را ساخته ایم و کد آن را در Head سایتمان قرار داده ایم) و یک تگ جدید ایجاد می کنیم و  نوع آن را GA4 گوگل آنالیتیکس انتخاب می کنیم. اگر از گوگل آنالیتیکس یونیورسال استفاده می‌کنید، به صورت خودکار پیامی در بالای پنل گوگل آنالیتیکس یونیورسال خواهید دید که از شما می‌خواهید گوگل آنالیتیکس ۴ را هم نصب کنید. در ماه جولای ۲۰۱۹، گوگل آنالیتیکس نسخه‌ی بتایی معرفی کرد به اسم App+Web Properties.

آموزش نصب و فعال سازی گوگل آنالیتیکس بر روی سایت

اگر با گوگل آنالیتیکس یونیورسال کار می‌کنید، طبیعتا می‌دانید که برای ساخت ایونت اسکرول، باید از گوگل تگ منیجر کمک بگیریم. حالا گوگل آنالیتیکس ۴ با گزینه Enhanced measurement کمکمان کرده تا در وقت صرفه‌جویی کنیم. گوگل آنالیتیکس GA4، با قابلیت‌هایی که دارد می‌توانید به کاربران جهت تحلیل سایت آنها کمک بزرگی کند.

تفاوت گوگل آنالیتیکس Universal و GA4

یکی از پیش بینی‌ها بازگشت نرخ سرمایه (ROI)، برای یک محصول خاص است، همچنین طیف بیشتر مشتریان شما را نیز پیش بینی می‌کند. در این مرحله با مراجعه به صفحه اصلی افزونه Google Analytics Dashboard for WP رفته و با جای‌گذاری آن در بخش نشان‌شده، روی Save Access Code کلیک کنید. در ادامه باید مطابق تصویر زیر از منوی بالا سمت راست صفحه گزینه درستی را برای Debug device انتخاب کنید. در نهایت گزینه Create را انتخاب کنید و به این ترتیب Property جدید آماده است. ۴- اکنون در قسمت «Version» و فیلد «Name» یک نام انتخاب کنید و برای اعمال تغییرات بر روی گزینه «Publish» کلیک کنید. ۴- در قسمت «reporting time zone» کشور مورد نظر خود را انتخاب کنید و در «currency»، واحد پول مربوط به آن کشور را انتخاب کنید.

پیشتر در مقاله‌ معرفی ابزار گوگل آنالیتیکس این ابزار و کاربرد آن را به طور کامل توضیح داده بودیم. در ویدیوی زیر دکتر دهبان مراحل اتصال گوگل آنالیتیکس ورژن ۴ به سایت را گام به گام توضیح داده اند. در این قسمت می توانید میزان دسترسی هر فرد را با انتخاب گزینه ها به گوگل اعلام کنید. حتی می توانید به شخص دیگری اجازه دسترسی دادن به دیگران را بدهید، بدین ترتیب غیر از شما آن شخص هم می تواند به دیگران اجازه دسترسی به حساب گوگل آنالیتیکس شما را بدهد.

ساخت ایونت تراکینگ (event tracking) بدون نیاز به کدنویسی

۳۲ تا حرف داریم ولی باهاش می تونیم حرف بزنیم، ارتباط برقرار کنیم، آثار هنری خلق کنیم، آموزش بدیم، محبت کنیم، نفرت بورزیم و… منم تصمیم گرفتم نویسنده بشم تا با ۳۲ تا حرف فارسی، کلی مقاله آموزشی بنویسم و هم معلم باشم و هم نویسنده. سعی می کنم ساده و روان بنویسم تا هیچوقت از یاد گرفتن خسته نشید و لذت ببرید. بعد از خط ۸ در کد gtag.js فوق، یک دستورالعمل config اضافی با ویژگی GA4 Measurement ID اضافه کنید.

گوگل آنالیتیکس ابزار های بسیار قدرتمندی در زمینه آنالیز وب سایت ها به صورت بسیار تخصصی و کامل همراه با ارائه ی آمار و گزارشات تحلیلی بسیار پیشرفته را به کاربران ارائه نموده است. در ابتدا لازم است برای کاربرانی که شناخت زیادی با گوگل آنالیتیکس و آنالیز وب سایت ها ندارند توضیحات مختصری در این زمینه داده شود. آنالیتیپس یک مرجع برای یادگیری گوگل آنالیتیکس و تمامی ابزارهای آنالیز وب‌سایت به زبان فارسی است.

تفاوت‌های کد analytics.js ،gtag و گوگل تگ منیجر

در گوگل آنالیتیکس ۴ دیگر خبری از مگ سئو Event category، event lable و event action نیست. حالا اگر روی هر ایونت کلیک کنیم، پارامترهای آن را می‌بینیم. مثلا page_location که منظورش آدرس صفحه است یا page_title که عنوان سئویی صفحه را نشان می‌دهد. گزارش‌های Google Analytics 4 به بخش‌های ریزتری براساس مراحل نقشه سفر مشتری تقسیم شده. مثلا در این گزارش‌ها، می‌توانیم ببینیم که هر کانال چه تعداد مشتری جدید به سایت آورده یا چه تعداد مشتری جدید برای یک فعالیت خاص مثل خرید یا خبرنامه ثبت شده.

گاهی برای بررسی فعال بودن Consent Mode (حالت رضایت کاربر) در سایت‌تان، نیازی به ابزار خاصی نیست. با استفاده از خود مرورگر Google Chrome می‌توانید این موضوع را بررسی کنید. مایکروسافت نیز نسخه‌ای از Consent Mode را برای پلتفرم تبلیغاتی خود – که پیش‌تر با نام Bing Ads شناخته می‌شد و اکنون Microsoft Advertising نام دارد – ارائه داده است. این نسخه، مشابه با مدل گوگل، به ترجیحات کاربران در زمینه حریم خصوصی احترام می‌گذارد و در چارچوب استانداردهای جدید تبلیغات مبتنی بر رضایت کاربر عمل می‌کند.

امروزه کاربران نسبت به حفظ حریم خصوصی‌شان حساس‌تر شده‌اند. وب‌سایت‌هایی که شفاف عمل می‌کنند و به انتخاب کاربر احترام می‌گذارند، به‌مرور زمان اعتماد بیشتری جلب می‌کنند. این اعتماد می‌تواند به افزایش ماندگاری کاربر در سایت و تعامل بیشتر با محتوا منجر شود. کاربران حالا بیش از گذشته نسبت به جمع‌آوری و استفاده از داده‌هایشان حساس شده‌اند. در ایران هم، با افزایش استفاده از ابزارهای ضد ردیابی و افزونه‌های مرورگر، این موضوع به دغدغه‌ای جدی تبدیل شده است.

یادگیری گوگل آنالیتیکس پیش نیاز ندارد و شما در هر سطح از دیجیتال مارکتینگ و سئو که باشید می توانید از گوگل آنالیتیکس برای تجزیه و تحلیل داده های وبسایتتان استفاده کنید. تفاوت دیگر GA4 با UA، توانایی آن در ردیابی ارتباطات بین دستگاه‌ها (cross-device) است. در UA، داده‌های مربوط به کاربرانی که از چندین دستگاه مختلف با وب‌سایت یا اپلیکیشن شما در تعامل هستند، به‌صورت جداگانه ذخیره می‌شدند. اما در GA4، این داده‌ها می‌توانند با یکدیگر مرتبط شوند و تحلیل‌های کامل‌تری انجام شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا