آنالیز محصولات و قیمت گذاری آن آراد برندینگ
آنالیز رقبا در کسب و کار کمک میکند تا در مورد چگونگی رقابت برای تمایز در حوزه کاری خود بیاموزید و فرصتهای بالقوه را برای بهبود جایگاه کسبوکار خود شناسایی کنید. امیدواریم توانسته باشیم به سوالات شما در این حوزه پاسخ داده باشیم. در آنالیز رقبا در کسب و کار باید به هزینههای حمل و نقل محصولات توجه داشته باشید. امروزه، حمل و نقل رایگان یک مزیت بزرگ محسوب میشود که میتواند مشتریان را به انتخاب یک برند بر دیگری جذب کند.
McKinsey بیشتر به کاربرد عملی آنالیز رقبا در مقایسه و شناسایی نقاط ضعف در محصولات و خدمات کسبوکار توجه دارد. این نوع تحلیل به کسبوکارها کمک میکند تا بهطور مستمر رقبا را از نظر عملیاتی ارزیابی کرده و فضاهای خالی را پر کنند. استراتژی قیمت گذاری کسب و کار نقش مهمی در موفقیت یا شکست آن دارد. انتخاب صحیح رویکرد قیمتگذاری میتواند به جذب مشتریان جدید، حفظ مشتریان فعلی، افزایش سودآوری و ایجاد مزیت رقابتی پایدار کمک کند.
تحلیل رقبا به فرآیند جمعآوری و بررسی اطلاعات مربوط به رقبا در یک حوزه یا صنعت خاص گفته میشود. هدف از این تحلیل، درک استراتژیها، نقاط قوت و ضعف، فرصتها و تهدیدهای رقبا است. با این روش میتوان درک بهتری از بازار هدف، انتظارات مشتریان و جایگاه خود در بازار پیدا کرد. از طرف دیگر، یک شرکت SaaS احتمالا میخواهد ویژگیها و صفحات قیمت رقبای خود را بررسی کند. در نتیجه، انواع روشهای قیمتگذاری از جمله قیمتگذاری براساس ارزش، قیمتگذاری براساس رقابت، قیمتگذاری براساس مشتری و قیمتگذاری نفوذ هرکدام ویژگیها و مزایا و معایب خود را دارند. انتخاب بهترین روش قیمتگذاری برای هر کسب و کار بستگی به وضعیت بازار، محصول یا خدمت ارائهشده، رقبا، مشتریان مورد هدف و استراتژی کلی کسب و کار دارد.
“بررسی رقبا” را انتخاب کنید.سپس دامنه خود و حداکثر چهار دامنه رقیب را در نوار جستوجو وارد کنید و روی «Analyze» کلیک کنید. لیستی از رقبای ارگانیک را میبینید که بر اساس سطح رقابت مرتب شدهاند. به این ترتیب، تصویر واضحتری از کارهایی که رقبای شما متفاوت انجام میدهند و این که چرا انجام میدهند، دریافت میکنید. ابزارهایی مانند Google Alerts ،SimilarWeb و Ubersuggest میتوانند اطلاعات رایگان و مفیدی را در اختیار شما قرار دهند تا بتوانید اطلاعات اولیه را در مورد رقبا به دست آورید.
تحلیل و آنالیز رقبا به این معنی نیست که شما مدام به تماشای رقبای خود بپردازید و دست روی دست بگذارید. بلکه به این معنی است که حرکات آنها را زیرنظر داشته باشید و نتیجه حرکت آنها را ببینید تا اگر خود شما هم خواستید حرکت مشابهی بزنید، تجربه بیشتری داشته باشید. ممکن است هر لحظه رقیب جدیدی وارد بازار شود و کار شما را سختتر از قبل کند. این دسته شامل کسبوکارهایی است که محصولات یا خدماتی مشابه با شما ارائه میدهند و به مشتریان هدف یکسانی خدمات میدهند. ابزارهای پولی مانند SEMrush ،Ahrefs و Moz، به شما این امکان را میدهند که تحلیلهای دقیقتری از دادههای رقابتی به دست آورید و عملکرد رقبای خود را در زمینههایی مانند سئو، تبلیغات و بازاریابی آنلاین بررسی کنید. استراتژی قیمتگذاری بر اساس هزینههای تولید یا ارائه یک محصول یا خدمت تعیین میشود.
شما میتوانید با استفاده از ابزار Keyword Overview تحقیقات را در مورد رقبای خود شروع کنید. برای این که ببینید SERP (صفحه نتایج موتور جستوجو) برای کلمات کلیدی مانند “پیتزا در نزدیکی من” چگونه به نظر میرسد. این معیار بر اساس تعداد کلمات کلیدی است که یک رقیب برای آنها رتبهبندی میشود.
این تحلیل به شرکتها کمک میکند تا استراتژیهای مناسبی برای مقابله با رقبا تدوین کنند. تحلیل رقبا یکی از مهمترین ابزارهای استراتژیک برای شرکتها و سازمانها است که به کمک آن میتوانند از وضعیت بازار، نقاط قوت و ضعف رقبا و فرصتها و تهدیدهای موجود آگاه شوند. تجزیه و تحلیل رقیب جزو حیاتی در تدوین استراتژی بازاریابی موفق است. شما باید قبل از شروع کار خود، یک بار تجزیه و تحلیل رقبا را انجام دهید؛ زیرا به شما کمک میکند تا بدانید چه روشهایی برای مشاغل موجود در صنعت شما مفید هستند.
تعریف Business Insider از آنالیز رقبا
فهرست مطالب
مطمئن شوید که برای مشتریان خود هزینهای بیش از حد یا کمتر از آن دریافت نمیکنید. تجزیه و تحلیلهای رقابتی برای هر کسبوکاری که میخواهد در یک بازار شلوغ و رقابتی موفق شود، ضروری است. بنابراین، باید همیشه از دادههای جدید و قابل اعتماد برای تحلیل روندهای بازار و تحلیل استراتژیهای بازاریابی استفاده کنید. HBR یکی از برجستهترین نشریات دانشگاهی در حوزه مدیریت، استراتژی و رهبری است که توسط دانشکده کسبوکار هاروارد منتشر میشود.
- تحلیل رقبا با محاسبه ابعاد بازار میتواند بهنوعی زیر مجموعه ۲ بخش ذکر شده در بالا باشد؛ اما بهدلیل اهمیت بالای این مورد، آن را در یک بخش مجزا بررسی میکنیم.
- شما در این روش میتوانید نقاط ضعف آنها را با نقاط قوت خود مقایسه کنید و بالعکس.
- با این اطلاعات، میتوانید خدمات و محصولات خود را بهبود دهید و تجربهای متمایز برای مشتریان خود خلق کنید.
- شما میتوانید این ارزش پیشنهادی کسب و کار را در استراتژی خود عرضه کنید.
- مهمتر از همه این است که چگونه خود را از رقبا از نظر مشتریان متمایز می کند.
- سعی کنید ببینید کانالهای بازاریابی اصلی رقبای شما چگونه با کانال شما مقایسه میشود.
ابزار کاربردی آنالیز رقبا
بسیاری از شرکتها ممکن است از ترکیب چندین استراتژی برای دستیابی به بهترین نتیجه استفاده کنند. البته که هر دو این برندها نیازهای یکسانی را برطرف میکنند، اما این کار را با محصولات متفاوتی انجام میدهند. حتی اگر شباهتهایی هم داشته باشند، اختلافسلیقهی بسیار زیادی دارند.
تحلیل رقبا میتواند به شما کمک کند تا نیازها و انتظارات مشتریان را بهتر بشناسید. با این اطلاعات، میتوانید خدمات و محصولات خود را بهبود دهید و تجربهای متمایز برای مشتریان خود خلق کنید. تحلیل رقبا میتواند به شناسایی روشهایی کمک کند که رقبا از آنها استفاده کرده و به موفقیت رسیدهاند یا بالعکس، باعث شکست آنها شدهاند.
نه با کاهش قیمت ها در هیوستون، بلکه با کاهش قیمت ها در فینیکس، آریزونا، پایگاه اصلی آمریکا وست و سپس نارضایتی خود را از اقدامات آمریکا وست در هیوستون اعلام کرد. در نتیجه، آمریکا وست قیمت های پایین خود را در بازار هیوستون لغو کرد و متعاقباً، کانتیننتال ضدحمله ارزان قیمت خود را در فینیکس متوقف کرد. چنین رفتاری مستلزم آن است که مدیر مجموعه رقابتی گسترده تر در سطح شرکت را که قادر به چنین رفتار رقابتی است، درک کند. برخی شرکت های سئو مرحله تحلیل رقبا را انجام نمی دهند و مستقیما به سراغ مرحله تحلیل کلمات کلیدی می روند. مرحله تحلیل رقبا در سئو اهمیت زیادی دارد و می تواند مانند یک میانبر برای فعالیت های سئو بکار رود.
در این مطلب استراتژی بازار رقیب، سازمان و عملیات و فرآیندهای عملکردی قرار دارد که این استراتژی را ممکن میسازد. اگر رقیب منطقی باشد، استراتژی بازار آن حول آن کارکردها و فعالیتهایی ساخته میشود که در آنها از مزیت رقابتی در مقابل رقبا برخوردار است. رقابت همچنین میتواند زمانی رخ دهد که شرکت ها از منابع مرتبط برای تحمل رقابت در سطح محصول/بازار فردی استفاده میکنند. تئوری رقابت چند بازاری شرایطی را توصیف میکند که در آن شرکتها در چندین بازار با یکدیگر رقابت میکنند. برای مثال، در سال ۱۹۸۹، آمریکا وست وارد بازار هیوستون، تگزاس – پایگاه اصلی خطوط هوایی کانتیننتال – با کرایههای اولیه پایین شد.
تحلیل رقبا به شما این امکان را میدهد که نقاط قوت و مزیتهای رقابتی خود را شناسایی و تقویت کنید. این کار به شما کمک میکند تا در بازار متمایز شوید و جایگاه خود را تثبیت کنید. تحلیل نقاط قوت و ضعف رقبا به شما کمک میکند تا فرصتهایی را که رقبا از آنها استفاده نکردهاند، شناسایی کنید. همچنین میتوانید تهدیدهایی را که ممکن است از سوی رقبا برای کسبوکار شما ایجاد شود، پیشبینی کرده و برای مقابله آماده شوید. اکنون شما یاد گرفتهاید که چگونه یک تحلیل رقابتی انجام دهید و چرا این کار برای کسبوکار شما مهم است.اما در اینجا متوقف نشوید.بازار دائما در حال تغییر است و رقبای شما نیز همینطور. شما باید مراقب استراتژیها، نقاط قوت، ضعفها و فرصتهای آنها باشید.
تحلیل و آنالیز رقبا در دنیای کسب و کار آنلاین و تاثیر آن در بازار رقابتی
شما باید خط تولید کامل رقیب خود و کیفیت محصولات یا خدماتی که ارائه میدهد را تجزیه و تحلیل کنید. نمونهای از تحلیل رقبا، یک استارتاپ بازاریابی است که خدمات سئو را برای دندانپزشکان ارائه میدهد، بازاری خاص با رقبای محدود. این مثال که توسط آسانا بیان شده است، یک رویکرد ساختاریافته برای درک فضای رقابتی را نشان میدهد. ضمن اینکه انتخاب و تمرکز بر مزیت رقابتی و ارزش افزوده محصول یا خدمات برایتان سادهتر خواهد بود. همچنین کمک میکند تا بتوانید فرصتهای پیشرفت و جذب بازار را سریعتر از رقبا و بهتر از آنها بهدست آورید. نقاط ضعف جنبههایی از محصول یا خدمات شما هستند که شما را در مقایسه با رقبایتان در مضیقه قرار میدهند.اینها را نیز فهرست کنید.
با این حال، براساس آنچه گفته شد، تحلیل و بررسی رقبای کسب و کار شامل ۲ مرحله شناخت آنها و بررسی و تحلیل هریک میشود. تحلیل عملکرد و وضعیت هریک از رقبا در بازار به شما کمک میکند تا جایگاه خود را در بازار بهتر بشناسید و بتوانید استراتژیهای مناسبتری برای ارتقاء جایگاه خود در بازار بچینید. پس هنگام استفاده از ابزارهای تحلیل رقبا، زمینه را در نظر داشته باشید.
در این استراتژی قیمتگذاری، شرکت شما قیمت کالاهایش را با در نظر گرفتن قیمت همان کالای مشابه که توسط رقیبتان تولید میشود انتخاب میکند. یعنی شما سعی میکنید در این ارزش رقابتی مهم (یعنی قیمت) از برندهای رقیب کم نیاورید! البته توجه داشته باشید که به غیر از قیمت، هنوز پای ارزشهای دیگر مثل کیفیت و… وسط است. استفاده از استراتژی قیمتگذاری رقابتی میتواند به شما کمک کند تا در بازار رقابتی موفقیت آمیز عمل کنید و مشتریان را جلب و حفظ کنید.
نمونه تحلیل رقبا در کسب و کار چگونه آن را انجام دهیم (تمپلیت SEMRUSH) وبسایت اکسالیس
شما میتوانید برخی از این اطلاعات را با جستجو در CRM خود و ارتباط با آن دسته از مشتریانی که گفتهاند رقیب شما را مدنظر دارند، بیابید. دریابید که چه چیزی باعث شده است که آنها محصول یا خدمات شما را نسبت به سایرین انتخاب کنند. تجزیه و تحلیل محصول می تواند نشان دهد که آیا مشتری من در سال های آینده باز به این کالا نیاز خواهد داشت یا خیر؟ همچنین میزان نیاز به بازار هدف کالا هم مشخص می شود. پس این تجزیه و تحلیل کالا می تواند من را با یک دور نما و پیش بینی، از این وضعیت نجات دهد. داشتن مشتری یا پیدا کردن آن همچنین حفظ و نگهداری او یک تکنیک است.
شناسایی رقبای بالقوه
بهعنوانمثال، ممکن است متوجه شوید که خدمات مشتریان شرکت رقیب، بازخوردهای بسیار مثبتی دارد. در ادامه تحقیقات تحلیل رقبا در کسب و کار متوجه میشوید که مشتریان آن شرکت از نرم افزار خدمات مشتری استفاده میکند که شما آن را ندارید. تحلیل رقبا در کسب و کار به شما کمک میکند که مزایا و معایب کارهای رقبای خود را بشناسید و فرصتهای بالقوهای که باعث میشود بهتر از آنها عمل کنید را شناسایی کنید. همچنین به شما این امکان را میدهد که در رأس صنعت قرار بگیرید و کاری کنید که محصولاتتان حتی از استانداردهای موجود هم فراتر باشند. فناوری تمرکز دوم است، به ویژه در صنایعی که هنوز در حال تکامل هستند.
یکی از اصلیترین دلایل رها کردن خرید توسط مشتریان، هزینه حمل بالاست. امروزه حملونقل رایگان یک مزیت بزرگ است که میتواند مصرفکنندگان را به انتخاب یک برند بر دیگری مجاب کند. چند فاکتور عمده وجود دارد که در قیمتگذاری صحیح محصول شما نقش دارد و یکی از عوامل اصلی این است که بدانید رقبای شما چقدر برای یک محصول یا خدمات مشابه هزینه میگیرند. اگر احساس میکنید محصول شما ویژگیهای برتری را در مقایسه با رقبا ارائه میدهد، ممکن است بخواهید محصول یا خدمات خود را گرانتر از استانداردهای بازار عرضه کنید.
تعریف Harvard Business Review (HBR) از آنالیز رقبا
رقبای صنعت شما محصولات یا خدمات مشابهی را به شما میفروشند.با این حال، در درجه اول بر روی رقبای مستقیم تمرکز کنید. به معنای برندهایی که شکاف مشابهی را در بازار در جایگاه شما پر میکنند. با بررسی استراتژیهای رقابتی، میتوانید کمپینهای تبلیغاتی خود را اصلاح کنید و از روشهای جدیدی برای جذب مشتریان هدف استفاده کنید. Business Insider بر تحلیل دینامیک بازار و رفتار مشتریان تأکید دارد. این دیدگاه بهطور خاص بر روندهای مصرف و تغییرات در ترجیحات مشتریان متمرکز است.در حالی که دیگر منابع بیشتر بر استراتژیهای رقابتی و عملکرد رقبا تمرکز دارند.
یعنی هر زمان که نمره کلی را ارزیابی میکنید، به نقاط قوت، ضعفها، فرصتها و تهدیدهای رقبای خود نیز توجه داشته باشید. برای تجزیهوتحلیل دقیقتر شرایط، میتوانید در کنار تحلیل SWOT از تحلیل PESTEL هم استفاده کنید و نتایج معتبرتری به دست آورید. با این حال، مهم است به دقت به نقاط ضعف و قوت استراتژی قیمتگذاری رقابتی توجه کنید و با توجه به شرایط بازار و اهداف شرکت خود، استراتژی مناسبی را انتخاب کنید. همچنین، باید به تغییرات در بازار و نیازهای مشتریان پاسخ دهید تا استراتژی قیمتگذاری خود را به روز نگه دارید.
این شرکت به دلیل محتوای آموزشی غنی و ابزارهای کاربردی خود در بازاریابی دیجیتال شهرت دارد. نیل پاتل یکی از شناختهشدهترین متخصصان دیجیتال مارکتینگ است که به دلیل تجربیات عملی و مقالات آموزشی خود در زمینه بهینهسازی موتور جستجو (SEO)، بازاریابی محتوا، و تجزیهوتحلیل شناخته شده است. Deloitte یکی از چهار شرکت بزرگ حسابرسی و مشاوره در جهان است که خدماتی در زمینه مالی، مدیریت، و فناوری اطلاعات ارائه میدهد.
به عنوان مثال، Anheuser-Busch که تقریبا ۵۰ درصد ماء الشعیر را در ایالات متحده به فروش میرساند، توانسته است با کیفیت ترین توزیع کنندگان را جذب کند. در واقع، حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد از این توزیع کنندگان تنها محصولات Anheuser-Busch را حمل میکنند. رقبایی که سهم زیادی از بخشهای مشتریان رو به رشد دارند، مزیت بیشتری دارند. به طور مشابه، مشتریانی که یک شرکت انتخاب میکند تا به آنها بفروشد، میتوانند منبع مزیت یا ضرر رقابتی باشند. در اوایل دهه ۲۰۰۰، میتسوبیشی بازار جوانان ایالات متحده را با خودروهای سریع، کوچک و اسپرت هدف قرار داد.
۲- رقبای شما چه محصولاتی را ارائه میدهند
با تحلیل و آنالیز رقبا و نظارت بر آن ها میتوانید الگوهای رفتاری آنها را پیشبینی کنید و با تغییر استراتژی رقابتی خود توسط یک یا چند استراتژیست حرفهای یک قدم جلو تر از رقیب خود باشید. استراتژیهای بازاریابی رقابتی زمانی قویتر هستند که نقاط قوت شرکت را در مقابل نقاط ضعف رقبا قرار بدهند یا موقعیتهایی را انتخاب کنند که هیچ تهدیدی برای رقبا ندارند. به این ترتیب، آنها مستلزم آن هستند که استراتژیست در مورد نقاط قوت و ضعف رقبا به اندازه نیازهای مشتریان یا توانایی های خود شرکت آگاه باشد. در حقیقت، این فرآیند میتواند به شرکتها کمک کند تا بهترین استراتژیها را برای مواجهه با رقبا پیاده کنند. با تجزیه و تحلیل دقیق رقبا، کسب و کارها میتوانند نقاط ضعف و قوت خود را شناسایی کرده و بر این اساس برنامههایی را برای بهبود عملکرد خود ترسیم کنند. همچنین، با شناخت نیازها و ترجیحات مشتریان رقبا، شرکتها میتوانند بهبودهایی در محصولات و خدمات خود ایجاد کنند و از رقبا جلوگیری کنند.
مانند غذاهای میان وعده (چیپس در مقابل چوب شور و اسنک)، یا بسته بندی (شیشه در مقابل پلاستیک). آنها ممکن است به همان نیاز پاسخ دهند اما از طریق کانال های توزیع متفاوت (مستقیم مانند Avon در مقابل خرده فروشی مانند Revlon). درک اینکه رقبای شما از چه نوع فناوری استفاده میکنند میتواند برای کسبوکار شما حیاتی باشد. برای اینکه بفهمید رقبای شما از چه نرمافزاری استفاده میکنند، آدرس سایت آنها را در سایت Built With تایپ کنید. همچنین، میتوانید موقعیتهای شغلی رقبا را بررسی کنید، بهویژه برای نقشهای مهندس یا توسعهدهنده وب. فهرست مشاغل احتمالاً به ابزارهایی اشاره میکند که یک متقاضی باید با آنها آشنا باشد که راهی خلاقانه برای به دست آوردن اطلاعات در مورد فناوری مورداستفاده رقبای شماست.
قیمتگذاری رقابتی یکی از روشهای معمول در تعیین قیمت محصولات یا خدمات است که بر اساس شرایط رقابتی بازار صورت میگیرد. در این روش، شرکتها قیمت خود را بر اساس قیمتهای رقبا و وضعیت بازار تعیین میکنند. هدف اصلی از قیمتگذاری رقابتی، جذب مشتریان و حفظ بهترین سهم از بازار در مقابل رقباست. جنبه مهم این است که محصولات را همانطور که مشتریان میبینند ارزیابی کنید. در حالی که اندازه گیری بسیاری از ویژگیهای عملکرد فنی آسان است، درک منابع ارزش مشتری نشان میدهد که چه جنبه هایی از محصولات باید تجزیه و تحلیل شوند. با تحلیل رقبا و نظارت مداوم بر آنها میتوانید الگوهای رفتاری آنها را پیشبینی کنید و با تغییر استراتژی رقابتی خود، یک قدم جلوتر از آنها باشید.
این اطلاعات به شما این امکان را میدهد تا استراتژیهای خود را بهتر تنظیم کنید. نقاط قوت جنبههایی از محصول یا خدمات شما هستند که به شما نسبت به رقبایتان برتری میدهند.در تحلیل رقبا نقاط قوت خود را فهرست و تجزیه و تحلیل کنید. بسیاری از کسبوکارها تنها به رقبای بزرگ توجه میکنند، اما رقبای کوچکتر نیز میتوانند تهدیدات بزرگی ایجاد کنند. شناسایی و تحلیل رقبای کوچک به شما کمک میکند تا از این تهدیدات جلوگیری کنید. این تعریف بر اساس دیدگاه عملی الهام کاظمی، مشاور تحلیل رقبا، ارائه شده است. این رویکرد بر تحلیل عملکرد، قیمتگذاری، مخاطبگیری، و پیشنهادهای فروش منحصربهفرد رقبا تمرکز دارد.
به این فرآیند، تحلیل رقبا میگویند.شما دوست دارید اطمینان خاطر داشته باشید که خریداران، همیشه محصول شما را انتخاب کنند و میخواهید مزیت رقابتی ارزشمندی نسبت به رقبای خود داشته باشید. این کار چندان دشوار نیست و در قدم اول میتوانید از جستجوی ساده در گوگل شروع کنید تا رقبای خود را شناسایی کنید. در ادامه به شما کمک می کنیم تا یاد بگیرید چگونه رقبای خود را تجزیه و تحلیل کنید و رویکرد کلی آنان را شناسایی کنید تا مزیت رقابتی خود را توسعه دهید و آن را حفظ کنید. رقبای مستقیم کسانی هستند که محصولات یا خدمات مشابهی با شما ارائه میدهند.
چرا مهم است؟این مرحله شما را از ورود به بازاری که بیش از حد رقابتی است یا بازاری که در آن نمیتوانید مزیت رقابتی داشته باشید، باز میدارد. اگر یک تحلیل SWOT را هم برای برند خود و هم برای رقبای خود پر کنید، میتوانید پاسخهای سؤالات بالا را با هم مقایسه کنید تا ببینید هر برند در کجا برتری دارد. موقعیتی که برای آن رتبهبندی میشوندمیانگین CPC برای هر کلمه کلیدیURL دقیقی که آنها با هر کلمه کلیدی هدف قرار میدهند. هنگامی که محصولات محبوب را شناسایی کردید، به قیمتگذاری توجه کنید. میتوانید ببینید رقبای شما در چه دستههایی فعالیت میکنند، میزان بودجه آنها چقدر است و تقریبا چند کارمند دارند.
رقیب شما برای چند درصد از مشتریان تبدیل به برندی مورد اعتماد شده است و چه بخش از مشتریان همچنان بهدنبال ارزش پیشنهادی بهتری درمورد این خدمات یا محصولند. انجام مراحل بالا و بررسی هریک از قسمتها، به شناخت خود و هویت پیدا کردن کسبوکارتان نیز کمک میکند و شما را به این درک میرساند که در چه جایگاهی هستید و میخواهید به چه جایگاهی برسید. برای مثال، ممکن است شما رستورانی که انواع فستفود را ارائه میکند داشته باشید.
داشتن یک منبع اینچنینی راهی قدرتمند برای فهمیدن این موضوع است که برند شما امروز چطور در برابر رقبا عمل میکند و همچنین میتواند مسیری را به شما نشان دهد که چطور در آینده پیشرفت کنید. به طور کلی، بسته به اینکه یک شرکت میخواهد چه چیزی از رقبای خود را ارزیابی کند، آنالیز رقبا میتواند به شکلها و فرمهای متنوعی انجام شود. ولی شما باید به یک ایده دقیق از اینکه میخواهید چه چیزی را در بخشهای مختلف تحقیق بیاورید، داشته باشید. محاسبه بازار فرمول مشخصی در مدیریت کسبوکار دارد که با بهدست آوردن رقم نهایی بهتر میتوانید شرایط رقیب را در آن مشخص کنید. درنهایت باید دید رقبا در بازار چه جایگاهی را برای خود تثبیت کردهاند و چه موقعیتی دربین مشتریان دارند.
از شبکه های اجتماعی هم می توانید استفاده کنید تا روند کاری رقبای خود را در بسترهای مختلف بررسی کنید. شناخت رقبای بالقوه کمک میکند تا با ورود ناگهانی آنها به بازار خود، غافلگیر نشوید و بازار را از دست ندهید. ضمن اینکه درصورت ورود آنها بتوانید بهترین واکنش را داشته باشید و رقابتی که از پیش برای آن برنامهریزی کردهاید را با موفقیت پشت سر بگذارید. درنتیجه تمامی ابزار و شیوههای تحلیل رقبا در کسب و کار برای مدیران در درجه بالایی از اهمیت قرار دارند.
آنالیز رقبا با بررسی وضعیت بازار
فروشگاه B همین اسکوپ را به قیمت ۲۲ هزار تومان و فروشگاه C آن را به قیمت ۱۵ هزارتومان میفروشد. فرض کنین تو یه خیابون سه تا فلافل فروشی وجود داره که فلافلی اول هر ساندویچ رو ۴۰، دومی ۴۵ و سومی ۵۰ تومان میفروشن. اما سومی هم برای اینکه بتونه با بقیه رقابت کنه، قیمتش رو به ۴۵ میرسونه و خدمات سلف سرویس هم ارائه میده. بعدازاینکه محتوای رقیب را تحلیل کردید، باید استراتژی تبلیغات محتوایی آن را تحلیل کنید. با پرسیدن سؤالات باز، بازخوردهای صادقانهای درباره آنچه برای مشتریان شما جذابیت دارد و آن چیزی که باعث میشود مشتری را از دست بدهید، دریافت خواهید کرد. بهمحض اینکه به جواب این سؤالات برسید، میتوانید رقبای خود را از میدان به در کنید.
این اطلاعات برای رقابت با آنها ضروری هستند و استانداردهای صنعت را مشخص میکنند. اگر تابهحال به سراغ تحلیل رقابتی نرفتهاید و یا تحلیل رقبا را محدود به بررسی وبسایت و شبکههای اجتماعی میدانید، حتماً این مقاله را تا انتها بخوانید. ۱.حوزه نفوذ، قلمرو، بازار، تجارت یا صنعتی است که در آن شرکت به طور مستقیم با سایر شرکت ها رقابت میکند تا نیازهای یکسان مشتریان را با استفاده از منابع یکسان برآورده کند. این عرصه ای است که در آن فورد، هوندا، تویوتا و کیا با یکدیگر رقابت می کنند. جایی که اپل در زمینه تلفن های همراه با سامسونگ و شیاومی رقابت میکند.
چرا؟ اگر همتای دقیق شرکت بتواند در رقابت مستقیم برنده شود، همان رقیب باید در مقابل رقبای کمتر مستقیم نیز برنده شود. رقبای مستقیم، مشاغلی هستند که محصول یا خدماتی را ارائه میدهند که میتواند جایگزین مشابهی برای شما باشد و در همان منطقه جغرافیایی شما نیز فعالیت میکنند. از طرف دیگر، یک رقیب غیرمستقیم محصولاتی را ارائه میدهد که یکسان نیستند، اما میتوانند همان نیاز مشتری را برآورده یا همان مشکل را حل کنند. این مسئله روی کاغذ به اندازه کافی ساده به نظر میرسد، اما اغلب از این دو اصطلاح سوءاستفاده میشود.
بسیاری از شرکت ها وضعیت فعلی و آینده فناوری خود را اعلام میکنند تا مزیت های رقابتی خود را به رقبا نشان دهند. در موارد دیگر، پیروی از پتنتهای منتشر شده رقیب و انتشارات علمی میتواند نشانههای خوبی از جهت آن به تحلیلگر بدهد. تخمین تعداد پرسنل تحقیق و توسعه یکی دیگر از تکنیک های رایج است. به عنوان یک مثال، رقیبی که منابع بیشتری را در برابر یک فناوری معین قرار میدهد، سریعتر از رقبایی که محصولات و عملیات بهتری به آن ارائه میدهند، فناوری بهتری ایجاد می کند. هدف نهایی تجزیه و تحلیل رقبا، شناخت کافی در مورد یک رقیب است که شرکت مورد نظر بتواند مانند آن رقیب فکر کند. بنابراین استراتژی رقابتی شرکت میتواند برای در نظر گرفتن اقدامات و واکنش های احتمالی رقبا تدوین شود.
نارور و اسلیتر از محققان پیشرو در حوزه بازاریابی و گرایش به بازار هستند. تحقیقات آنها نقش تحلیل رقبا را در سودآوری کسبوکارها برجسته کرده است. نارور و اسلیتر در تعاریف خود، به تحلیل قابلیتها، استراتژیها و پیشنهادهای ارزش مشتری رقبا میپردازند. این رویکرد بیشتر بر درک مزیت رقابتی و استفاده از آن برای کسب عملکرد برتر تاکید دارد. Investopedia آنالیز رقبا را به عنوان فرآیند شناسایی رقبا، ارزیابی نقاط قوت و ضعف آنها و درک استراتژیهایشان برای شناسایی فرصتها و تهدیدها در بازار تعریف کرده است.
برای یک بازاریابی موثر و موفق، نیاز به تحلیل رقبا و تحقیق در مورد رفتار مشتریان داریم. برای بررسی و تحلیل رفتار رقبا باید به نکاتی مانند استراتژی و انگیزه آن ها، ویژگی ها و توانایی ها و سیگنال بازار توجه نمود. جمع آوری اطلاعات دقیق و منظم، مقایسه، پردازش و طبقه بندی اطلاعات بدست آمده باعث بهبود برنامه بازاریابی شما می شود. تحلیل SWOT یکی از ابزارهای متداول برای تحلیل رقبا است که نقاط قوت (Strengths)، نقاط ضعف (Weaknesses)، فرصتها (Opportunities) و تهدیدها (Threats) را بررسی میکند.
آنچه در کسبوکارهای مشابه شما اثر دارد، لزوماً در برند شما هم جواب نمیدهد. به چرایی دامنه و استراتژیهای وضعیتی که یک رقیب استفاده میکند، میپردازد. اهداف مقصد نهایی هستند در حالی که دامنه و وضعیت ابزاری برای رسیدن به آن هدف هستند. در حالی که به راحتی میتوان گفت که هدف تولید سود است، اما این یک نتیجه نهایی است که چندین مرحله فراتر از دامنه و اقدامات انجام شده است.
باید توجه داشت که استفاده از یک استراتژی قیمتگذاری ممکن است به تغییرات در بازار نیاز داشته باشد و باید متناسب با شرایط بازار و اهداف شما تنظیم شود. همچنین، به اهمیت ارزیابی مداوم استراتژی قیمتگذاری و تطابق آن با تغییرات بازار توجه داشته باشید. وقتی درک کاملی از استراتژی بازاریابی محتوای رقبای خود پیدا کردید، وقت آن میرسد که میزان موفقیت این استراتژیها را مشخص کنید. حملونقل رایگان باعث میشود مشتریان یک برند را به دیگری ترجیح دهند. اگر در صنایعی کار میکنید که باید محصول را برای مشتری ارسال کنید، حتماً به هزینههای حملونقل رقبای خود توجه داشته باشید و مطمئن شوید که هزینه ارسال را در نظر گرفتهاید.
آنالیز رقبا به شما کمک میکند که تغییرات در بازار را پیشبینی کنید، ترندها و تاکتیکهای موفق جدید را شناسایی کنید و همیشه در بازار خود، آپدیت بمانید. اما تنها سرک کشیدن به شبکههای اجتماعی و عضو شدن در لیست گیرندگان ایمیل رقبا کافی نیست. شما نیاز به یک استراتژی در پشت همه تلاش هایتان دارید تا مطمئن شوید به طور موثری رقبا را مانیتور میکنید و به محض تغییر آنها، تصویر خود را نیز از او تغییر میدهید. شما می توانید محصولات و خدمات خود را در اینترنت جستجو کنید و ببینید کدام برندها شامل محصولات و خدمات شما هستند.
با توجه به اینکه آنها یک بازی را به یک شکل انجام میدهند، نشان دهنده این است که اقتصاد آنها مشابه است. اشتراک در استراتژی های آنها به این معنی است که آنها احتمالاً به شیوهای مشابه به تهدیدها یا حرکات رقابتی پاسخ خواهند داد. درنهایت باید گفت، بررسی و تحلیل رقبا، از مهمترین ملزومات موفقیت در کسب و کار است و در دست گرفتن بازار با تولید، عرضه و بازاریابی مفوق و صحیح را امکانپذیر میسازد. یک نکته مهم اینکه تحلیل رقبا در بازار، حتی پیش از راهاندازی یک کسبوکار میتواند مهم و کارآمد باشد. اصلیترین بخش نکته نهایی درباره تحلیل رقبا در کسب و کار، شناخت رقبای بالفعل است. این رقیبان تنها کسبوکارهای بالفعل را شامل نمیشود؛ بلکه باید رقبای بالقوه را نیز شناسایی کرد.
وقتی شما شناخت دقیقی از رقبا در بازار داشته باشید، میتوانید استراتژیهای بازاریابی مؤثرتری طراحی کنید و از فرصتهای موجود در بازار به بهترین نحو استفاده کنید. همچنین، تحلیل رقبا در بازاریابی به شما کمک میکند تا با شناخت دقیق نقاط ضعف رقبا، محصول یا خدمات خود را بهبود بخشید و مشتریان هدف خود را جذب کنید. در مجموع، آنالیز رقبا یک فرایند چندوجهی است که به کسبوکارها کمک میکند تا استراتژیهای خود را با توجه به رفتار و شرایط رقابتی بهبود دهند.
هدف من کمک به رشد و توسعه کسبوکارها، به ویژه کسبوکارهای کوچک و متوسط است. تا بتوانند با تصمیمگیریهای هوشمندانه بر اساس دادههای واقعی در راستای شناخت دقیق مشتریان، بازار و رقبا، و اجرای اقدامات اثربخش، در این بازار پررقابت، اهداف کسبوکارشان را محقق کنند. استراتژی قیمت گذاری موفق باید با توجه به ویژگیهای محصول، خدمات، شرایط بازار و رقبا، نیازهای مشتریان و اهداف تجاری، بهدقت طراحی و اجرا شود. این استراتژی میتواند رویکردهایی مانند قیمتگذاری رقابتی، قیمتگذاری مبتنی بر ارزش، قیمتگذاری پویا و سایر روشهای مؤثر را شامل شود که در این مطلب به بررسی آنها خواهیم پرداخت.
هنگام مقایسه برند خود، فقط باید بر روی رقبای مستقیم خود تمرکز کنید. با تحلیل کسب و کار رقبا به نقاط ضعف کسب و کار خود پی میبرید و فرصتی برای شماست تا در جهت رفع آنها تلاش کرده و متوجه شوید که از چه طریقی میتوانید در جهت پیشرفت کسب و کارتان پیش بروید. هنگامی که به درک کاملی از استراتژی بازاریابی محتوای رقیب خود دست پیدا کردید، زمان آن رسیده است که بفهمید آیا واقعاً این استراتژیها برای آنها کار میکنند یا خیر. اگر در صنعتی مانند کسب و کارهای آنلاین کار میکنید که حمل و نقل یک فاکتور اصلی است؛ باید نگاهی به هزینههای ارسال رقبا بیندازید و مطمئن شوید که میتوانید چیزی بهتر را ارائه دهید. حال که فهمیدیم تحلیل رقبا چیست، بهتر است کمی درباره اهمیت آن صحبت کنیم.
اهداف ممکن است در بالاترین سطح از هدف و چشم انداز کسب و کار باشند، مانند قصد اپل برای یکپارچه سازی صدا، داده، ویدیو و تماس بود که منجر به تولید آیفون شد. شرکت هایی که دارای فن آوریهای لازم برای فعالیت در یک صنعت هستند، منبعی از رقبای بالقوه هستند. تجزیه و تحلیل فعالیت های ثبت اختراع غالباً اهداف را قبل از ورود واقعی نشان میدهد.
تحلیل رقبا، با وجود اهمیت بالای آن، میتواند با چالشهای متعددی همراه باشد. در این بخش، این چالشها را بهطور کامل بررسی کرده و برای هر مورد مثالهای عملی ارائه میکنیم تا راهکارهایی برای مواجهه با این مشکلات پیدا شود. با درک بهتر نیازهای مشتریان و ارائه ارزش بیشتر نسبت به رقبا، میتوانید نهتنها مشتریان فعلی خود را حفظ کنید، بلکه مشتریان جدیدی نیز جذب نمایید. هنگامی که تحلیل رقبا را انجام دادید، باید نتایج را پیگیری و نظارت کنید. این به شما کمک میکند اثربخشی خود را اندازهگیری کرده و زمینههای بهبود را شناسایی کنید.بسته به اهداف و معیارهای شما روشهای مختلفی برای این کار وجود دارد اما یکی از کارآمدترین آنها تنظیم گزارش ماهانه از رقبا است. توصیه میکنیم این کار را برای رقبای مستقیم اصلی خود انجام بدهید.
نکته مهمی که هست اینه که قیمت گذاری رقابتی به معنی تنظیم قیمتها بر اساس قیمت رقبا است. این استراتژی سخته و میتونه پیچیده هم باشه مگ سئو و حتی باعث جنگ قیمتی بشه. اما یادتون باشه اون چیزی که در واقع توی قیمت برابر باعث افزایش درآمد شما میشه ایجاد یک تمایز بین محصول شما و رقباست.
Investopedia یکی از معتبرترین منابع آموزشی در زمینه امور مالی، سرمایهگذاری، و مدیریت کسبوکار است. رقابت بین کوکاکولا و پپسی یکی از معروفترین نمونههای تعیین قیمت بر اساس رقابت است. این دو شرکت سالهاست به طور مداوم بر استراتژی قیمتگذاری و همچنین کمپینهای تبلیغاتی یکدیگر نظارت میکنند تا بتوانند در بازار رقابتی نوشابه باقی بمانند. در تجزیه و تحلیل رقبا، استفاده از ابزارها و روشهای مختلفی برای جمعآوری، تحلیل، و ارزیابی اطلاعات از رقبا و بازارها از اهمیت بسیاری برخوردار است.