اتوماسیون بازاریابی Marketing Automation چیست؟ تعریف، اهمیت، مزایا، کاربرد
استفاده از این شیوه برای موفقیت کلی کمپینهای آنلاین بازاریابی، به گفتهٔ ۹۱٪ از کسانی که از این تکنولوژی استفاده میکنند، بسیار مهم تلقی شده است. در این مقاله قصد داریم به طور کامل درباره اتوماسیون بازاریابی توضیح دهیم و ابزارهای مختلف آن را بررسی کنیم. شرکتهای بسیاری در سطح ایران و جهان، راهکارهای اتوماسیون بازاریابی و فروش را عرضه میکنند.
برخی بر این باور هستند که وقتی از اتوماسیون بازاریابی صحبت میکنیم، میتوانیم با بهکارگیری آن، کنار بنشینیم. برای موفقیت هرچه بیشتر در اتوماسبون بازاریابی باید توجه و تغییرات دائمی وجود داشته باشد. بسیاری از افراد از تست A/B استفاده میکنند تا دریابند مخاطبان کدام سبک از محتواها، عناوین و طراحیها را بیشتر میپسندند. در پایگاه اطلاعاتی مشتریان شما، مجموعهای از اطلاعات مرتبط با افرادی که در شُرُف خرید هستند، افرادی که هنوز در حال جمعآوری اطلاعات هستند و همچنین افرادی که نمیخواهند خرید کنند، وجود دارند.
برای مثال جمعآوری و تحلیل داده نیاز به یک تیم مجرب و متخصص در زمینه علم داده دارد. در حالی که اتوماسیون بازاریابی بدون نیاز به تخصص در علم داده، ادغام و تحلیل دادهها را ممکن میکند. اتوماسیونهای بازاریابی معمولا محیطی گرافیکی، جذاب و سادهفهم دارند و برای کار با آنها تنها تخصص در زمینه بازاریابی و مقداری خلاقیت مورد نیاز است. اتوماسیون بازاریابی یک کار تیمی است و همۀ اعضای تیم بازاریابی باید در این فرایند مشارکت داشته باشند.
اتوماسیون بازاریابی فقط این نیست که چه کاری میتواند برای کسبوکار شما انجام دهد. همچنین، با برطرفکردن نقاط درد مشترکی که به وجود آمدهاند، برای مشتریان شما سودمند خواهد بود. مشتریان شما غرق در اطلاعاتی هستند که یافتن پاسخهای مورد نیاز آنها را دشوار میکند. هنگامی که آنها موفق میشوند با شرکت شما تماس بگیرند، اغلب در حین جابهجایی از تیمی به تیم دیگر، در بین کانالها و پلتفرمها، تجربۀ متفاوتی دارند. اتوماسیون بازاریابی میتواند این اصطکاک را با اتصال تیمها و جمعآوری دادهها در قالب قابل استفاده و اولویتبندیشده، کاهش دهد.
اگر میخواهید از نمادها در عنوان پیام یا در متن پیام استفاده کنید، سعی کنید استفاده از آنها را به کمترین مقدار کاهش دهید. متناسب با روشی که کاربر به سایت شما مراجعه میکنند، شاید بعضی از افراد به اطلاعات بیشتری برای انجام عمل موردنظر نیاز داشته باشند. این مرحله کمی حساس است زیرا نه باید خیلی سریع بحث فروش را وارد ماجرا کنید، و نه کاری کنید که مشتری مراحل زیادی را برای انجام یک عمل طی کند. با استفاده از دیاگرام جریان کار، درمییابید که مردم از کجا به وبسایت شما میرسند و چند مرحله طول میکشد تا عمل موردنظر را انجام دهند. با استفاده از اتوماسیون بازاریابی، میخواهیم کاربران را مجبور به انجام نوعی عمل کنیم.
ابزارهای اتوماسیون به شما کمک میکنند که بیشتر فعالیتهای بازاریابی را از طریق یک ابزار انجام دهید. با این کار، در هزینه و زمان صرفهجویی کرده و وقتتان را برای برنامهریزی و کارهای مهمتر صرف میکنید. به عبارت دیگر، پس از اینکه مشتریان راغب ایجاد شدند، اتوماسیون بازاریابی و فروش به ما کمک میکند تا آنها را به مشتری تبدیل کنیم و البته بعد هم، مشتریان را حفظ کنیم و وفاداری آنها را افزایش دهیم. گسترش فناوری اطلاعات و دسترسی بیشتر و ارزانتر به ابزارهای دیجیتال باعث شده است که اتوماسیون بازاریابی به عنوان فرصتی ارزشمند در اختیار تمام کسب و کارها (مستقل از حجم و بزرگی آنها) قرار بگیرد. تصویر زیر، دامنه کامل وظایفی را که میتوان با نرمافزار اتوماسیون بازاریابی خودکار کرد، نشان میدهد. در نگاه اول ممکن است CRM و مارکتینگ اتومیشن بسیار شبیه به هم به نظر برسند!
جذب مشتری
فهرست مطالب
همیشه مشکل زمانبر بودن و هزینه بردار بودن این بخش از دیجیتال مارکتینگ، گریبانگیر کسب و کارهای مختلف بوده است. همین جا است که اتوماسیون بازاریابی مانند یک کاتالیست عمل میکند و رسیدن به تارگتهای دیجیتال مارکتینگ را تسریع میبخشد. ابزارهای فوق اگر مطابق رفتار کاربران و در زمان مناسب به کار گرفته شوند، تاثیر بالایی داشته و نرخ تبدیل مشتریان را بهبود میدهد. یکی از وظایف انواع سرویس اتومیشن ایجاد تجربههای شخصی سازی شده برای کاربران است.
ترسیم مراحل قیف به محتوا
استراتژیهای هوشمند بیدینگ مثل رانندگی با خودروی دندهاتومات کار را خیلی راحت میکنند؛ ولی ممکن است آن قدر بید را… بیدینگ دستی کار پیچیدهای است و به بررسی و بهروزرسانی لحظهای نیاز دارد تا بودجه کمپین هدر نرود. کارم را به عنوان محتواگذار و مترجم در یک شرکت معتبر سئو شروع کردم و بعد از مدتی با گذراندن دورههای تخصصی سئو، آن را به صورت حرفهایتر ادامه دادم. ابوالفضل حائری، مشاور اجرایی سئوی ایمالز، در وبینار رایگان تریبون قرار است تجربیات خود در مهندسی معکوس استراتژی سئو رقبا را بیان کند و درباره این روش و نحوه اجرای آن صحبت کند. سازنده جریانهای کاری این پلتفرم نیز قابلیتهای متعددی دارد، از جمله شرطهایی مانند تست A/B و اقداماتی مانند وبهوک و بهروزرسانی CRM.
تقویت کاربرانی که اولین بارشان است با شما آشنا میشوند
این امر به تیم بازاریابی قدرت لازم برای اتخاذ تصمیمات تجاری بهتر را میدهد. همچنین، سرمایه گذاری مالی در تاکتیکهایی با امکان دستیابی به بهترین نتایج را امکانپذیر میکند. شما کارهای زیادی از جمله برگزاری کمپینهای ایمیل مارکتینگ، هدفگیری مشتریها در قیف فروش، ایجاد چت آنلاین و … را میتوانید در داخل این نرم افزار انجام دهید. بسیاری از فعالیت های مجزا که در نرمافزارهای جداگانه انجام میشود را به راحتی میتوان با ادغام این برنامه با نرم افزار رایگان HubSpot CRM انجام داد.
اطمینان حاصل کنید که از نقاط تماس احتمالی استفاده کرده و از حداکثر دسترسی خود استفاده میکنید. PPC، رسانههای اجتماعی، انتشار مطبوعات، پستهای وبلاگ و حتی امضای ایمیل خود را فراموش نکنید. هرچه تعداد چشمهای بیشتری محتوای شما را ببیند، قسمت بالای قیف شما بیشتر خواهد شد. اگرچه این اتوماسیون مزایای بارز بهرهوری و اثربخشی بر کارکنان دارد، سودآوری نرم و نامحسوستر از خلاقیت و خوشبختی کلی حاصل میشود که ناشی از تمرکز کارکنان شما به جای کارهای تکراری روزمره است. وقتی کار تکراری دستی را با قوانین و کمپینهای خودکار جایگزین میکنید، طبیعتاً وقت کارمندان خود را برای تمرکز روی کارهای خلاقانهتر آزاد میکنید.
بهترین راهکارها برای پیامرسانی اتوماسیون بازاریابی
در این مطلب از تریبون به شناخت بیشتر مارکتینگ اتومیشن و راههای استفاده از آن میپردازیم. اولین قدم برای انتخاب بهترین اتوماسیون بازاریابی، شناسایی نیازها و اهداف خاص کسبوکار شماست. آیا به دنبال اتوماسیون ایمیل مارکتینگ، مدیریت شبکههای اجتماعی یا کل فرآیند بازاریابی هستید؟ آیا هدف شما افزایش سرنخها، بهبود تعامل با مشتری یا افزایش نرخ تبدیل است؟ انتخاب شما باید با این اهداف همخوانی داشته باشد. در ادامه ۹ عامل مهم در انتخاب بهترین اتوماسیون بازاریابی را شرح دادهایم و ۱۳ تا از بهترین اتوماسیون بازاریابی ایرانی و خارجی را معرفی کردهایم. به همین خاطر تصمیم گرفتیم تا در این بخش، ۱۳ تا از بهترین نرم افزارهای اتوماسیون بازاریابی ایرانی و خارجی که میتواند برای هر نوع کسبوکاری در هر اندازهای مناسب باشد را معرفی کنیم؛ پس درادامه مقاله همراه ما بمانید. قبل از خرید یک نرمافزار اتوماسیون بازاریابی، بهتر است آن را آزمایش کنید تا مطمئن شوید که با نیازهای شما سازگار است.
با ما در تماس باشید
اتوماسیون بازاریابی این امکان را فراهم میکند که بازاریابی شخصیسازیشده را در مقیاس وسیع انجام دهید، و این موضوع مهمی است دارد زیرا مشتریان انتظار دارند برندها تجربههای متناسب با نیازهایشان را ارائه دهند. به عنوان مثال، ۶۰% از مصرفکنندگان احتمالاً پس از یک تجربه خرید شخصیسازیشده دوباره از یک برند خرید خواهند کرد. یکی دیگر از عوامل کلیدی برای موفقیت در اتوماسیون بازاریابی، شناخت مسیر مشتری است. شما نمیتوانید مشتری را در هر مرحله از سفر خود در مسیر تبدیل شدن به یک خریدار همراهی کنید، مگر اینکه بدانید این سفر چگونه پیش میرود. مسیر مشتری خود را ترسیم کنید و اتوماسیون بازاریابی خود را با این مراحل هماهنگ کنید.
۵. افزایش نرخ تبدیل
طبق آمار، ۸۰% از کاربران پلتفرمهای اتوماسیون، افزایش تعداد لیدها را در کسبوکار خود مشاهده کردهاند. بسیاری از بازاریابان ترجیح میدهند از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ خودکار برای ایجاد لید استفاده کنند. زیرا این ابزارها به کسبوکارها اجازه میدهند تا لیدها را پیدا کرده، به آنها دسترسی پیدا کنند و آنها را جذب کنند، در حالی که این امر با ابزارهای بازاریابی سنتی امکانپذیر نیست! این کار نه تنها باعث افزایش تعداد لیدها میشود، بلکه کیفیت لیدها را نیز بهبود میبخشد. در مقابل، اتوماسیون اداری بر بهینهسازی فرآیندهای داخلی یک سازمان، از جمله مدیریت اسناد، ارتباطات داخلی و گردش کار تمرکز دارد. به زبان ساده، نرم افزار اتوماسیون بازاریابی برای تعامل بهتر با مشتریان استفاده میشود، در حالی که اتوماسیون اداری بهرهوری داخلی یک سازمان را افزایش میدهد.
- همچنین، ارسال ایمیلهای شخصیسازی شده نه تنها سود بیشتری نسبت به ایمیلهای معمولی برای شرکت به ارمغان میآورد، بلکه در تولید سرنخهای فروش تأثیر به سزایی دارند.
- مطمئن شوید که پیش از شروع بهکارگیری ابزارها، برای فرایند ادغام ابزارها و گردش کار خود به شکل دقیق برنامهریزی کردهاید.
- در همین حال، تیمهای بازاریابی میتوانند رفتار خرید مشتری را مشاهده کنند.
- قابلیت “سازندهی گردش کار (Workflow Builder)” به شما این امکان را میدهد که وبهوکها، شاخههای چندگانه در سفر مشتری، و موارد دیگر را ایجاد کنید.
- به طور خلاصه، اتوماسیون بازاریابی به نرم افزاری که بازاریابی کسب و کارتان را خودکار می کند، اطلاق می شود.
- اتوماسیون بازاریابی به شما امکان میدهد تا ارتباطات موثرتر و بهتری با مشتریان خود برقرار کنید.
اتوماسیون بازاریابی چه کاربردی دارد؟
میتوان «کاپریلا» را به عنوان یکی از پلتفرمهای برتر برای تبلیغات آنلاین هدفمند معرفی کرد. کاپریلا با بهرهگیری از هوش مصنوعی، بهترین و مرتبطترین تبلیغات هدفمند کلیدواژهای را با توجه به کمپینهای فعال کسب و کار به کاربران نمایش میدهد. این پلتفرم با شبکهای گسترده از ناشران برای انتشار تبلیغات کلیکی و اجارهای همکاری میکند. همچنین، ابزارهای مارکتینگ اتومیشن در زمینه شبکهها اجتماعی، امکان ردیابی عملکرد حسابهای کاربری، کلمات کلیدی خاص یا هشتگها را فراهم میکنند. دادههای به دست آمده از این ردیابی در ارزیابی عملکرد کمپینها و رقابت به کسب و کارها کمک زیادی میکنند. یکی دیگر از کاربردهای رایج اتوماسیون ایمیلی، ارسال ایمیل برای یادآوری سبدهای خرید رها شده است.
در یک تعریف کلی میتوان گفت که اتوماسیون بازاریابی به هر گونه اقدام خودکاری سازی جهت انجام دادن کارهای تکراری در زمینه بازاریابی گفته می شود. کارهای تکراری می تواند پست گذاشتن در شبکه های اجتماعی، ایمیل مارکتینگ، طبقهبندی کاربران بالقوه و کاربران بالفعل و … باشد. در تعریف دیگری، اتوماسیون بازاریابی را جعبه ابزاری برای انجام دادن کارهای زیاد در زمان کوتاه میدانند. البته یک شرط اینجا مطرح است، آن هم این است که سریع انجام دادن کارها به هیچوجه نباید به قیمت پایین آمدن کیفیت باشد. اما ابزارهای اتوماسیون به بازاریابان اجازه می دهد تا در مورد پیامها فکر کنند و جریان های کاری (workflow) را برای اجرای استراتژی های پیچیدهتر ایجاد کنند. در سازنده سفر مشتری (journey design) نه تنها به شما امکان میدهد پیامهایی ایجاد کنید که در لحظات درست به دست افراد درست برسد، بلکه به شما کمک میکند تا مخاطبان خود را بر اساس تعامل سازماندهی و مدیریت کنید.
این رویکرد مبتنی بر داده به کسبوکارها کمک میکند تا استراتژیهای آینده خود را بهینهسازی کرده، تصمیمات آگاهانه بگیرند و تلاشهای بازاریابی خود را بهبود دهند. دیجیتال مارکترها با اتوماسیون برخی از کارهای روتین که معمولاً باید خودشان انجام دهند، میتوانند بر جنبههای سودمندتر و استراتژیکتر ایجاد سرنخ و حفظ مشتری تمرکز کنند. در مورد اتوماسیون بازاریابی تعریفهای متفاوتی وجود دارد که هر کدام جنبه ای از این فرآیند را هدف قرار داده است. اما به صورت اختصار فرایندی که برنامههای بازاریابی را قادر میسازد تا تعاملات با مشتریان و یا انجام عملیاتهای تجاری پشت صحنه را به صورت خودکار انجام دهد را اتوماسیون بازاریابی (Marketing Automation) مینامند.
حفظ مشتریان یک امر مهم است، اما تبدیل آنها به یک مشتری وفادار بسیار سودآور است. اگر شما بتوانید یک جامعه قوی از مشتریانی که علاقه مند اند راجع به برند شما صحبت کنند، تشکیل دهید، کارتان را خوب انجام داده اید. در چارچوب سفر مشتری (CustomerJourney) هزینه های بازاریابی در طول زمان و درجهت پایان سفر مشتری، با تمرکز برحفظ مشتری، فروش جانبی و حمایت، افزایش می یابد. تکنولوژی به بزرگترین عامل تجارت در دنیا تبدیل شده است و آسانتر به شرکت های جدید اجازه ورود و همچنین به شرکت های تاسیس شده اجازه گسترش می دهد. نتیجه آن رقابت بسیار زیاد در این حوزه است، اما این امر برای کاربران و مصرف کنندگان با توجه به افزایش گزینه های موجود، بسیار عالی است.
HubSpot؛ بهترین ابزار اتوماسیون بازاریابی خارجی
طی سال ها آنها پیام رسانی از طریق آگهی کاغذی را بهبود دادند و نرخ بازگشت را به حدود ۲% افزایش دادند. درحالی که هنگامی که آنها برای اولین بار آن را آغاز کردند این نرخ تنها ۱% بود. بنابراین هرماه می توانند انتظار ۱۲۰ تماس دریافتی (۲% از ۶۰۰۰ تراکت) از افرادی که به طور بالقوه علاقه مند به آموزش شخصی هستند را، داشته باشند. شریف استراتژی مفتخر است با گرد هم آوردن اساتید مطرح دانشگاهی و فارغ التحصیلان رشته مدیریت کسب و کار، خدمات مشاوره، برنامه ریزی، اجرا، کنترل و ارزیابی استراتژی را به عموم سازمان ها ارائه نماید.
برای اینکه این وظیفه تکراری را یک بار برای همیشه انجام دهید، میتوانید از سرویس ایمیل اتومیشن نجوا استفاده کنید. اولویت نخست شما این است که استراتژی و فرایندهای بازاریابی و فروش خود را استخراج کنید و سعی کنید جایگاه اتوماسیون بازاریابی را در آن بیابید. جالب اینجاست که در بحث اتوماسیون بازاریابی هم دوباره از ایمیل مارکتینگ و حضور در شبکه های اجتماعی صحبت میشود. پس از اینکه سرنخ به پایین قیف رسید و به یک لید واجد شرایط (و در نهایت یک مشتری) تبدیل شد، معمولاً شرکتها تعاملات را با استفاده از ابزار CRM پیگیری میکنند. به این ترتیب که ما به هنگام ثبت نام یا خرید از کاربر اجازه میگیریم تا پیامهایی را درباره محصولی که خریداری کرده برای او ارسال کنیم.
عموما اتوماتیک کردن بعضی از کارهای دستی و تکراری در یک شرکت زمان و منابع را آزاد میکند. بر این اساس، اتوماسیون بازاریابی میتواند به کسب و کارها در موارد زیر کمک کند. این مفهوم در واقع میزان تاثیرگذاری اقدامات اتوماسیون بازاریابی شما را نشان میدهد. مانند آنچه قانون اول نیوتون میگوید که برای هر عملی، عکس العملی به همان اندازه در سمت مخالف وجود دارد. تعدادی از آنها بر روی لینک کلیک میکنند، تعدادی بعد از کلیک خرید میکنند، تعدادی آن را لغو میکنند، تعدادی آن را به اشتراک میگذراند و حتی تعدادی پیام شما را اسپم اعلام میکنند.
حالا کارمندان شما میتوانند وظایف خلاقانهتری مانند برنامهریزی و طوفان فکری برای کمپینها و پروژه های آینده انجام دهد. استفاده از کلمه اتوماسیون همواره نام رباتها را به خاطر میآورد اما برای اینکه در اتوماسیون بازاریابی موفق باشیم باید فکری انسانی پشت پروژه باشد. ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید. برای استفاده از نسخه رایگان پنل مارکتینگ اتومیشن متریکس، درخواست دمو دهید.
همچنین، مشتریان بالقوه را با محصولات یا خدماتتان آشنا میکند تا بتوانند کیفیت آنها را بررسی کنند. بعد از بررسی محصولات توسط مشتریان بالقوه، شرکتها میتوانند از اتوماسیون برای ارسال پیامهای شخصی سازی شده به آنها استفاده کنند. در حالت کلی، اتوماسیون بازاریابی به عنوان یک ابزار ضروری برای تیمهای بازاریابی مدرن به کسب و کارها امکان صرفه جویی در زمان و پول را میدهد. همچنین، با بهینه سازی سرمایه گذاریهای بازاریابی به رشد بیشتر درآمد و سود برندها کمک میکند. از همه مهمتر، به تیمهای بازاریابی و فروش اجازه میدهد کمپینهای تاثیرگذاری را در کل چرخه عمر مشتری اجرا کنند.
سفر مشتری در واقع مسیری است که مشتری از اولین ورود به سایت یا اپلیکیشن تا آخرین تعامل خود با کسبوکار طی میکند. مسیر این سفر شامل ایستگاههایی مثل سایت، اپلیکیشن، فروشگاه و… است که نقاط تماس (Touch Point) نام دارند. بازاریابان با استفاده از ابزارهای مختلف بازاریابی سعی میکنند سفر و تجربه مشتری را برای او لذتبخشتر کنند.
این کار نهتنها احتمال ایجاد یک رابطۀ کارآمد را افزایش میدهد، بلکه از طریق قیف فروش و بازاریابی، سرنخها را نیز هدایت میکند. پیشنهاد میکنم که دراینباره مطلب بازاریابی ایمیلی چگونه میتواند سرنخها را به فروش تبدیل کند؟ را بخوانید. پلتفرمهای مارکتینگ اتومیشن به شما کمک میکنند پایگاه مشتریان خود را تقسیمبندی کنید و گروههای مختلف را با مرتبطترین استراتژی بازاریابی هدف قرار دهید. با تقسیمبندی مشتریان براساس موقعیت مکانی، صفحاتی که بازدید میکنند یا ترجیحات خرید آنها، میتوانید تجربۀ مشتری بهتر و روابط قویتری با مشتری خود ایجاد کنید.
هسته اصلی، فرآیند فروش است که مراحل مشخص تعامل با مشتری، از شناسایی سرنخ تا نهاییسازی فروش را شامل میشود. تیم فروش، نیروی انسانی متخصص است که این فرآیند را اجرا میکند و نقشهای مختلفی از بازاریاب تا مدیر فروش را در بر میگیرد. این روزها بسیاری از کسبوکارها درباره «big data» حاصل از چند منبع دیتا صحبت میکنند.
شرکتهایی که چرخۀ فروش طولانی با تعاملات متعدد دارند، عموماً بیشترین سود را از اتوماسیون بازاریابی میبرند؛ زیرا میتوانند هر بخش از فرایند پیچیدۀ فروش را به شکل خودکار یا چرخههای کوتاهتر تبدیل کنند. مهم است که تفاوت بین یک مشتری، یک فرصت و یک بازدیدکنندۀ معمولی سایت خود را بدانید و با همۀ آنها متفاوت رفتار کنید. اتوماسیون بازاریابی این پتانسیل را دارد که چهارچوب مناسبی را برای تعیین زمان مناسب برای فراخوان به اقدام سرنخ ایجاد کند. ابزار اتوماسیون زنگ را برای مسئولان فروش شما به صدا درمیآورد تا در زمان مناسب مداخله کنند. همیشه بهترین تصمیمگیریها زمانی انجام میشوند که دادهها و شواهد روشن و موثقی برای تصمیمگیری دریافت شده است. برای ارزیابی و بهبود عملکرد، باید بدانیم که چه روشهایی عملکرد مطلوبی دارند و چه روشهایی مناسب نیستند.
نرم افزار اتوماسیون بازاریابی همانطور که پیشتر هم توضیح دادیم، به خودکارسازی فرآیندهای بازاریابی و ارتباط با مشتریان، مانند ایمیل مارکتینگ، مدیریت کمپینهای تبلیغاتی و آنالیز دادههای مشتریان کمک میکند. از طریق ردیابی و تجزیهوتحلیل رفتار کاربران توسط نرمافزار اتوماسیون بازاریابی، تیمها میتوانند تجربۀ سفری یکپارچه را برای مشتری ایجاد کنند. استفاده از این اتوماسیون میتواند کارایی قیف فروش را بهبود ببخشد و با کمک ترکیبی از تکنیکهای دیگر دیجیتال مارکتینگ، بهسرعت به پایگاه وسیعی تبدیل شود که سرنخها را به مشتریان راضی تبدیل میکند.
این بنرها، به طور کامل با موضوع نوشته شده در وبلاگ – در اینجا «مقاله و منبع در مورد دیجیتال مارکتینگ» ـ مرتبط است. مطمئن شوید که پیش از شروع بهکارگیری ابزارها، برای فرایند ادغام ابزارها و گردش کار خود به شکل دقیق برنامهریزی کردهاید. برای دریافت نتیجههای سئو مگ دقیق از کار با ابزارها، دادههای اولیهای که به نرمافزارها وارد میکنید باید دادههایی مستند و معتبر باشند. همچنین، برای ارزیابی عملکرد پروژه اجرایی خود باید از معیارهای کلیدی بهره بگیرید.
از آنجا که این فرد به دنبال چیزی بسیار مخصوص بوده، بعد از ورود به سایت شدیداً مستعد تبدیل به مشتری است. حال فردی را در نظر بگیرید که بعد از کلیک کردن روی تبلیغات کلیکی، به وبسایت شما وارد شود. این فرد بهاحتمالزیاد قبل از تصمیمگیری، به منابع دیگری نیز سر خواهد زد و نباید به تبدیل این فرد زیاد خوشبین باشیم. برای شرکتهای B2C، تمرکز اصلی بیشتر روی برندسازی و جذب مشتری جهت بازگشت مجدد به منظور خرید است.
بسیاری از پلتفرمهای اتوماسیون بازاریابی نسخههای رایگان یا دمو ارائه میدهند که به شما امکان میدهد امکانات مختلف، کارایی و نحوه تعامل کاربران با نرمافزار را بررسی کنید. همچنین، این کار به شما کمک میکند تا میزان کیفیت پشتیبانی مشتریان را نیز بسنجید. مارکترها همیشه جهت ارائه ایدهها و اجرای کمپینها برای جلب توجه مشتریان تحت فشار هستند. با این حال، نرم افزار اتوماسیون بازاریابی میتواند به آزادسازی زمان برای تفکر خلاق و کسب یک دیدگاه وسیعتر در مورد انواع استراتژیها کمک کند. بنابراین، تیمهای بازاریابی دیگر زمان کمتری را صرف فعالیتهای همیشگی میکنند.
۸) سایت خود را شخصیسازی کنید
رپورتاژ آگهی اگر به شکلی صحیح و متناسب با لحن هر رسانه نوشته شود تأثیرگذار است و رعایت تمام اصول و معیارهای انتشار رپورتاژ آگهی مناسب به صرف هزینه و زمان زیادی نیاز دارد. به همین دلیل، بهتر است برای انتشار رپورتاژ آگهی از پلتفرمی مانند پلتفرم «نشریلا» استفاده کنید که محتوای مناسب رپورتاژ آگهی را با هزینهای مقرونبهصرفه تولید و منتشر میکند. نشریلا با استفاده از مطالب تخصصی، برای انتشار بررسی محصولات یا معرفی خدمات نیز به شما کمک میکند. در ادامه، تعدادی از ابزارهای اتوماسیون شبکههای اجتماعی کاربردی و مشهور دنیا را به شما معرفی میکنیم. بازارها همواره در حال پیشرفت و توسعهاند و مصرفکنندگان تقاضای ارتباطاتی بهتر، سریعتر و شخصیسازی شده دارند.
به نظر می رسد هرسال که می گذرد آنها زمان کمتری را صرف علاقه مندی های خود می کنند و زمان بیشتری را در امور کسب وکار روزمره، مانند مدیریت پشتیبانی مشتری، مالیات ها، بیمه، کارمندان، تجهیزات و موارد دیگر صرف می کنند. از همین امروز کار با نجوا را شروع کنید و فعالیتهای بازاریابی خود را به صورت خودکار انجام دهید. با وجود این توضیح، شاید بتوان دو نوع تعریف برای اتوماسیون بازاریابی ارائه کرد.
شما نیز میتوانید با مطلع شدن از انواع ابزارهای ایرانی و خارجی فعالیتهای بازاریابی خود را خودکار کنید و پیامی صحیح را به مخاطبانتان منتقل کنید تا به خرید از شما رغبت پیدا کنند. پلتفرمهای مدیریت شبکههای اجتماعی، مدیریت تبلیغات گوگل و سرویسهای ارسال خودکار ایمیل و پیامک از جمله مواردی هستند که به شما در خودکارسازی فعالیتهای بازاریابی کمک میکنند. مارکتینگ اتومیشن نرمافزاری است که با کمک آن، فعالیتهای بازاریابی شما خودکار میشوند؛ بنابراین خطاهای انسانی کاهش پیدا میکنند، بازاریابی دیجیتال سریعتر و سادهتر میشود و در نهایت، بازدهی شما افزایش پیدا میکند.
این سیستم، نحوه شناسایی مشتریان بالقوه، تعامل با آنها، تبدیل آنها به خریدار و حفظ ارتباط بلندمدت را مشخص میکند. یکی از کاربردهای اتوماسیون بازاریابی، جمع آوری اطلاعات مخاطبان جهت شناخت بیشتر پرسونای هدف است. از این طریق می توانید بازاریابی خود را متناسب با خصوصیات و نیاز هر فرد شخصی سازی کنید و با ارائه پیشنهادات تاثیرگذار، شانس موفقیت خود را در جذب مشتری افزایش دهید. در یک کمپین بازاریابی همواره باید هزینه ها و درآمدهای خود را زیر نظر داشته باشید و با معیارهای مختلف آن ها را بررسی کنید. به عنوان مثال، اگر زمانی میزان درآمد شما از هر مشتری کاهش یافت، می توانید روی برنامه های حفظ مشتری و ریتارگتینگ آن ها تمرکز کنید.
برای بازاریابی شبکه های اجتماعی (سوشال مدیا مارکتینگ) نیاز است تا به طور مرتب پست یا استوری منتشر شود. اتوماسیون بازاریابی می تواند با نظارت و مدیریت کارشناس سوشال مدیا، این کار را به صورت مرتب و خودکار انجام دهد. همچنین میتوان از ایمیلها برای یادآوری افرادی که به شرکت شما ابراز علاقه کردهاند استفاده شود. در این قسمت سعی داریم پرکاربردترین نمونههای استفاده از اتوماسیون بازاریابی در بین کسبوکارهای جهانی را به شما نشان دهیم. هنگامی که دهها ایمیل را بهعنوان بخشی از جریانهای مارکتینگ اتومیشن خود ایجاد میکنید، باید با هر ایمیل مانند خبرنامهای رفتار کنید که به کل پایگاه کاربران شما ارسال میشود. جریان پیشفروش میتواند شامل دهها یا تعداد بیشتری ایمیل باشد و چندین ماه طول بکشد.
به عنوان مثال، به جای ارسال دستی ایمیلها مگ سئو برای صدها یا هزاران مشتری، با استفاده از ابزارهای اتوماسیون مانند Mailerlite یا Brevo میتوان این کار را به صورت خودکار و زمانبندیشده انجام داد. اتوماسیون بازاریابی به کسبوکارها کمک میکند تا وظایف را اولویتبندی و سرنخها را مدیریت کنند؛ بنابراین سؤالات دریافتی بهسرعت پاسخ داده میشوند. همچنین، با دادههای رفتاری ذخیرهشده در CRM شما، اعضای تیم این اختیار را دارند که بدون نیاز به جستوجوی اطلاعات اولیه، کمکهای مرتبطتری را به مشتریان ارائه کنند. تاریخچۀ رفتاری مشتریان خود را بدانید و پاسخهای خودکار را براساس خریدهای قبلی یا ارائۀ ارزش افزوده ارائه دهید.
حالا این مقیاسپذیری یا مقیاس چیست؟ در واقع بزرگی یک کسبوکار معمولا با معیارهایی مانند تعداد مشتریان، نوع کسبوکار و تعداد محصولات سنجیده میشود و به آن مقیاس میگویند. ما در سیستم اتوماسیون بازاریابی خود به شما کمک میکنیم که فرآیندهای بازاریابی خود را خودکار کنید و در نتیجه فروش خود را به میزان ۳۰ تا ۳۰۰ درصد افزایش دهید. برای دریافت مشاوره رایگان یا شرکت در دورههای آموزشی ما همین حالا اقدام کنید. یک شرکت ارائهدهنده خدمات مشاوره، پیامهای خودکار به مشتریان جدید ارسال میکند و با ارائه محتوای ارزشمند آنها را به خریدهای بیشتر ترغیب میکند.
این موضوع به جلوگیری از اتلاف وقت و کاهش ناهماهنگی بین تیمها کمک میکند. یکی از چالشهای مدیران کسبوکار، عدم دسترسی به اطلاعات دقیق از عملکرد کمپینهای بازاریابی است. با استفاده از ابزارهای اتوماسیون، میتوان به سادگی تمامی اقدامات بازاریابی را رصد کرد و با تجزیه و تحلیل دقیق، استراتژیهای خود را بهینهسازی کرد. به عنوان مثال، ابزارهایی مانند Marketo یا Pardot میتوانند گزارشهای دقیقی از عملکرد کمپینها، نرخ تبدیل و رفتار مشتریان ارائه دهند.
بر این اساس، تیمهای بازاریابی میتوانند از طریق ردیابی نحوه تعاملات مشتریان با محتواها، تبلیغات و ایمیلها درک بهتری از مکان فعلی یک مشتری بالقوه در کانال فروش و بازاریابی داشته باشند. سپس، میتوانند متوجه شوند کدام کانالها و تاکتیکها برای یک تجربه مشتری خاص بهترین عملکرد را داشتهاند تا از این اطلاعات برای فعالیتهای آتی استفاده کنند. اگر کسب و کار خود را تازگی شروع کردهاید یا صاحب یک کسب و کار کوچک هستید، نرمافزار اتوماسیون بازاریابی آنتراپورت برای شما میتواند بسیار کاربردی باشد. با استفاده از این نرمافزار میتوانید ایمیل مارکتینگ، طراحی لندینگ، گزارش از نحوه عملکرد کمپینها و تجارت الکترونیک را برای مقاصد بازاریابی خود انجام دهید.
حالا چطور اتوماسیون در صرفهجویی هزینهها نقش دارد؟ اتوماسیون بازاریابی میتواند با کمک ابزارها و پلتفرمهای مخصوص به خود وظایف چند کارمند را همزمان انجام دهد. ازاینرو میتوانید این زمان و هزینههای ذخیره شده در این بخشها را صرف اقدامات مهمتر اجرای کمپین کنید. همچنین بر تعامل بیشتر با مشتری تمرکز کرده و نرخ تبدیل را افزایش خواهید داد. در این صورت اگر یک مشتری سبد خرید را ترک کرده باشد با همین تعاملها میتوانید آن را به سبد خرید برگردانید. یکی از ابتداییترین کارهای لازم قبل از تدوین استراتژی بازاریابی تعیین مقیاس کسبوکارتان است.
Crm ارتباط با مشتریان را بهبود میبخشد و در راستای این تعامل نیز به حفظ مشتری نیز کمک خواهد کرد. یک فروشگاه اینترنتی میتواند با استفاده از اتوماسیون بازاریابی، مقالات، وبلاگها و پستهای شبکههای اجتماعی را به طور خودکار منتشر کند و سپس با استفاده از ابزارهای تحلیل، ترافیک و تعامل با این محتواها را رصد کند. اسپم نه تنها کمکی به رشد یک تجارت نمیکند بلکه همیشه تأثیری منفی بر یک کسب و کار میگذارد. همه نرمافزارهای بازاریابی باید یک فرایند مناسب برای آموزش و هدایت کاربران داشته باشند.
برای مثال، وقتی کاربری برای دانلود ایبوک، ثبتنام یا دریافت نسخه آزمایشی، اطلاعات خودش را در اختیار شما قرار میدهد، به این معناست که دوست دارد با برند شما ارتباط برقرار کند. در نتیجه، شما با استفاده از ابزارهای مارکتینگ اتومیشن پاسخی را برای تداوم ارتباط با آنها ارسال کنید. در حالی که، هدف از استفاده از نرمافزارهای CRM این که است که بتوانید ارتباط خود را با مشتریان مدیریت کنید.
همچنین فعالیتهای آنلاین مشتریان باید مورد بررسی قرار گرفته و تجزیه و تحلیل شوند تا الگوهای رفتاری آنها کشف شده و بر اساس آنها بتوان بازاریابی مؤثرتری انجام داد؛ مثلاً بر اساس سرچهای کاربران تولید محتوا کرد. بسیاری از این فعالیتها با نرمافزارهای مخصوصی به راحتی به صورت خودکار قابل انجاماند. با وجود اتوماسیون بازاریابی و نقش آن در کاهش هزینه های جذب مشتری، باز هم ایجاد مشتریان جدید هزینه بیشتری نسبت به حفظ مشتریان فعلی دارد. مارکتینگ اتومیشن کمک می کند تا از طریق داده های جمع آوری شده، محل ریزش مشتری و چیزی را که باعث جدایی بین او و کسب و کارتان شده است، پیدا کنید. این هدف با به دست آوردن اطلاعات در مورد مشتریان قبلی و کسانی که خرید خود را تکرار نکرده اند، قابل دستیابی است. یکی از اهداف اصلی هر کسبوکاری، افزایش نرخ تبدیل و تبدیل بازدیدکنندگان به مشتریان است.
این نرمافزار امکانات مختلفی را برای جمعآوری لیدهای مناسب در اختیارتان قرار میدهد. برای مثال، به مشتریانتان این اجازه را میدهد که براساس خرید محصولات شما، امتیاز کسب کنند. شما برای هر اقدامی که یک لید انجام میدهد، امتیاز تعیین میکنید و وقتی او به مجموع امتیازات ازپیشتعریفشده رسید، امتیاز را برای پیگیری به تیم فروش خود میدهید. شناسایی نحوه عملکرد و کاربرد هر کدام از ابزارهای مارکتینگ اتومیشن و مقایسه آنها با نیازهای کسب و کار در یافتن ابزارهای مناسب به شما کمک خواهند کرد.
اتوماسیون بازاریابی به بازاریابان کمک میکند تاثیرگذاری خود در نقاط تماس را بالا ببرند. برای مثال ممکن است مشتری شما از یک دسته محصول در سایت دیدن کند اما به خرید نهایی نرسد. شما میتوانید با استفاده از سابقه جستجوی او روی همان دسته از محصولات یک تخفیف اختصاصی به او ارائه داده و این مشکل را حل کنید. استفاده درست و بهجا از اتوماسیون بازاریابی و کنترل اثربخش سفر مشتری، مشروط به داشتن یک استراتژی قوی و جمعآوری دادههای مورد نیاز از مخاطبان و مشتریان هدف است. اتوماسیون بازاریابی فرآیندی است که در آن از فناوری برای تسهیل و خودکارسازی کمپینهای بازاریابی از طریق ایمیل، شبکههای اجتماعی و تبلیغات آنلاین و کانالهای دیگر استفاده میشود.