تولید محتوا

استراتژی محتوا چیست؟۴ عنصر مهم تدوین استراتژی محتوا کارابیز

همچنین استراتژی محتوا به شما کمک می‌کند تا مطمئن شوید محتوایی که تولید می‌کنید، مرتبط با اهداف کسب‌وکارتان است. با داشتن یک استراتژی، می‌توانید محتوا را بر اساس نیازها و علاقه‌مندی‌های مخاطبان هدفتان تولید کنید. این باعث می‌شود محتوای شما برای خوانندگان مفید باشد و آنها را جذب کند.

با انتشار مداوم محتوای ارزشمند و به‌روز، به مرور زمان برند شما شناخته می‌شود و مشتریان بیشتری جذب می‌کنید. کیفیت محتوا یکی از مهم‌ترین عوامل در موفقیت استراتژی بازاریابی محتوا است. ارائه اطلاعات معتبر و منابع معتبر به اعتبار برند شما افزوده و مخاطبان شما را به شما وفادارتر خواهد کرد. تعیین اهداف محتوایی یکی از مهمترین مراحل استراتژی محتوا می باشد، برای اینکه به یک محتوای با کیفیت برسید باید اهداف آن محتوا را برای کسب و کارها تعیین کنید.

به کمک استراتژی محتوا از مشتریان خود عقب نمی‌مانید و می‌توانید به موقع محتوای مناسب را به دستشان برسانید. قیف بازاریابی محتوا کمک می‌کند که بدانید هر مخاطب در چه مرحله‌ای قرار دارد و برای تبدیل او به یک مشتری باید چه کارهایی انجام دهید. استراتژی محتوا به معنای درک کردن محدودیت های کسب‌وکار از نظر زمان، انرژی و سرمایه است. استراتژی بازاریابی محتوا کمک می‌کند از منابع موجود به درستی استفاده کنید و به اهداف تجاری خود برسید. در تدوین سند استراتژی محتوا،‌ شما دستور‌العملی واضح برای تولید، مدیریت و انتشار محتوای بازاریابی خود اعم از محتوای متنی، تصویری، صوتی و یا سایر اشکال دیگر در کانال‌های مختلف تولید و تنظیم می‌کنید.

تقویم گوگل از نرم‌افزارهای تحت وب شرکت گوگل است و می‌توانید با این تقویم تاریخ میلادی را به تاریخ شمسی تبدیل کنید. بهتر است در تقویم، زمان‌بندی شبکه‌های اجتماعی و تبلیغات ایمیلی را هم وارد کنید، تا تمام زمان بندی‌ها را یکجا داشته باشید و سردرگم و گیج نشوید. منظور از پرسونای مشتری، یک سری از تجارب و خواسته‌های مشتری از محصولات یا خدمات نه چندان هوشمند سازمان‌ها است، تا شما بتوانید با استفاده از آن طراحی و خدمات را بر اساس خواست آنان انجام دهید. برخی از این سیستم های مدیریت محتوا به افراد کمک می کنند بدون دانش کدنویسی کارهای مدیریت محتوا را انجام دهند. اگر با استفاده از الکسا، نگاهی به متوسط مدت زمان حضور کاربران در سایت ها داشته باشیم نتایج جالبی را می بینیم.

قدم دوم: وضع فعلی کسب و کار خود را به طور کامل بررسی کنید

البته ممکن است زمانی لازم باشد که چند هدف را به صورت همزمان دنبال کنید که در آن زمان باید استراتژی بسیار دقیق‌تری داشته باشید. محدودیت در منابع اعم از زمان، بودجه مالی و نیروی انسانی دست طراح استراتژی را بسته نگه می‌دارد و اجرا را نیز با مشکل روبه‌رو می‌کند. اگر طبق رقابت موجود در بازار،‌ منابع کافی در اختیار سازمان نباشد، پلن نهایی برای برنامه محتوایی دارای نقص خواهد بود. تعیین این فاکتورها به کسب‌وکار اجازه می‌دهد تا اثرگذاری محتوا را بررسی کنند و تصمیم‌گیری داده‌محور انجام بدهند.

در ادامه نمونه‌هایی از این قوانین و بایدها و نبایدها را شرح خواهیم داد. استفاده از بازاریابی محتوا برای افرادی که در دنیای آنلاین فعال هستند و به عنوان صاحبین کسب‌وکار شناخته می‌شوند، یک عنصر حیاتی است؛ چون مزایای زیادی با خود به همراه دارد. حتما شما هم با این موضوع موافق هستید که بازاریابی سنتی هر ثانیه در حال کمرنگ شدن بوده و طرفداران خود را از دست می‌دهد اما این مساله برای بازاریابی دیجیتال دقیقا برعکس است. بازاریاب‌های امروزی براساس تفکر رو به جلو و پیشرونده رویکردهای مختلفی را تدوین می‌کنند که تمامی این رویکردها پیرو استراتژی‌های خاصی هستند.

استراتژی محتوا چیست؟

اول می‌خواهیم بدانیم کارهایمان را چطور انجام دهیم و دوم این که نتیجه بگیریم. چه نتیجه‌ای؟ کسب رتبه در نتایج گوگل، افزایش بازدید، لایک، فروش و … بخش دوم این پلتفرم در قالب «تبلیغ‌دهنده» امکان معرفی کسب‌وکار به دیگران را برای شما فراهم می‌کند. از مزایای دیگر این روش تبلیغات می‌توان به نرخ تبدیل بالای آن اشاره کرد، چراکه این تبلیغات فقط به مخاطبان هدف نمایش داده می‌شوند و در نتیجه، افراد بیشتری به استفاده از محصولات و خدمات کسب‌وکار شما ترغیب می‌شوند.

۲- شناخت مخاطب هدف

برای هر کلمه کلیدی، بینش‌های دقیقی مانند میزان محبوبیت موضوع ( حجم جستجو ) و رتبه‌بندی آن در Google (سختی کلمه کلیدی) چقدر دشوار است. نحوه استفاده از این اطلاعات برای انتخاب بهترین موضوعات را بعداً توضیح خواهیم داد. ابزار را باز کنید، یک عبارت گسترده مربوط به جایگاه خود را در نوار جستجو وارد کنید و روی « جستجو » کلیک کنید.

در ادامه و در مرحله بعدی تدوین استراتژی بازاریابی محتوا باید به شناخت کاملی از ویژگی‌های مخاطب هدف برسیم و پرسونای او را بسازیم. هرچه این داستان را کامل‌تر و دقیق‌تر تعریف کنید، پیام بازاریابی شما دقیق‌تر نوشته می‌شود و بهتر تشخیص می‌دهید در مورد چه موضوعاتی باید محتوا تولید کنید. فراموش نکنیم هدف اصلی تدوین استراتژی بازاریابی محتوا و انجام همه این مراحل چیست و قرار است در نهایت به برنامه‌ای برسیم که با اجرای آن محتوای درست در زمان و مکان درست برای مخاطب هدف درست تولید می‌شود. کسب و کارها درفضای دیجیتال برند خود را با استفاده از محتوا معرفی می‌کنند و این محتوای دیجیتال است که مشخص می‌کند چه مخاطبی به یک کسب‌و کار آنلاین جذب شود.

۴. یک سیستم مدیریت محتوای خوب انتخاب کنید

تدوین استراتژی بازاریابی محتوا

ابزار BuzzSumo با ارائه محتواهای محبوب کاربران در حوزه‌های مختلف، ایده‌های زیادی برای تولید محتوا در اختیار شما قرار می‌دهد. این ابزار تنها در ایده‌پردازی تولید محتوا کاربرد ندارد و می‌توانید برای مراحل بعدی یعنی تحقیق کلمات کلیدی و بهبود سئو داخلی وب‌سایت از آن استفاده کنید. اما دقت کنید که تمام استراتژی شما نباید بر اساس کلمات کلیدی و سئو نوشته شوند. کلمات کلیدی و سئو باید یک عامل مهم برای استراتژی محتوای شما باشند. کلمات کلیدی می‌توانند جرقه‌های خوبی برای تولید محتوا در ذهن شما روشن کنند. شما باید این کلمات کلیدی را با ایده‌ها و نیازهای حوزۀ کسب و کار خود ترکیب کنید تا بتوانید بهترین مطالب ممکن را بنویسید.

در بخش دوم استراتژی بازاریابی بر اساس محتوا، هدف “جدی گرفته شدن” است. حالا صاحب یک کالا یا خدمت یا برند، انتظار دارد زمانی که مشتری بالقوه قصد تصمیم گیری برای خرید دارد، محصول او نیز در فهرست گزینه های وی باشد. همچنین باید به صورت دائم با هدف های کسب و کار و تحلیل های مرتبط با آن، همسو شود. استراتژی محتوا در مورد تمام مراحل مرتبط به زندگی یک محتوا نظر می دهد و بر روی آن تاثیر دارد. در این مقاله درباره ی تدوین استراتژی محتوا، مزایای آن، اجزای یک استراتژی محتوا  و … صحبت می کنیم.

پس از تعیین هدف کلی، لازم است که وضعیت کلی کسب و کار خود را به طور کاملِ کامل بررسی کنید. این بررسی جنبه‌های مختلفی دارد، من در این قسمت مهم‌ترین چیزهایی که باید بررسی کنید را برای شما می‌آورم. نکته‌ای که در رابطه با هدف شما بسیار اهمیت دارد این است که رویکرد مشخصی نسبت به هدف خود داشته باشید.

بحث استراتژی محتوا که باشد یکی از موفق‌ترین کسب و کارهای این حوزه هاب اسپات است. این کسب و کار که در زمینه بازاریابی درونگرا فعالیت می‌کند، تنوع بالایی از محتوا را برای سطوح مختلف قیف بازاریابی تولید و منتشر می‌کند تا از این طریق بتواند مخاطبان راغب (لیدهای) بیشتری ایجاد کند. در ادامه چند مورد از نمونه‌های واقعی را برای استراتژی محتوا بررسی می‌کنیم که می‌توانند در تدوین و اجرای استراتژی سئو الهام‌بخش و کمک‌کننده باشند.

تا اینجای کار ایده‌های اصلی تولید محتوا را تعیین کرده‌اید و می‌دانید محتوای تولیدی از کدام نوع است. در مرحله بعدی تدوین استراتژی محتوا باید موضوعات اصلی محتوا را تعیین کنید. یکی از متداول‌ترین تکنیک‌های این مرحله استفاده از مدل خوشه‌ای تولید محتوا است.

راه بعدی نظرسنجی تلفنی است، در این روش باید با تمامی مشتریان تماس بگیرید، که این کار هم پرهزینه و وقت‌گیر است. شما برای راحتی کار می‌توانید فقط به مشتریان دائمی خود زنگ بزنید و سؤالات دقیق‌تری را بپرسید. محتوای شما قرار است به برندینگ کمک کند و مهم‌تر اینکه نباید محتوای شما ارزش‌ها، چشم‌انداز و مأموریت متفاوت از برند فعلی داشته باشد.

این دانش کمک می‌کند که محتوای مناسب آن پلتفرم در زمان مناسب منتشر شود تا بیشترین تأثیرگذاری و بازدید از آن صورت گیرد. همچنین وقتی که در زمان صرفه‌جویی شده و محتوا با سرعت بیشتری تولید می‌شود، ممکن است به نویسندگان کمتری نیاز باشد. پس باید بگوییم که داشتن استراتژی محتوایی علاوه بر صرفه‌جویی در زمان، در هزینه‌ها نیز تأثیرگذار است و از میزان آن می‌کاهد. ایجاد یک تقویم محتوا یکی دیگر از مسائل مهمی است که باید به آن توجه شود. در این سئو مگ تقویم باید موضوع محتواها، کلیدواژه‌ها، عنوان، تیتر، تاریخ انتشار، پلتفرمی که قرار است محتوا بر روی آن منتشر شود و مسائل مشابه دیگری مشخص باشد.

در این مطلب قصد داریم به این موضوع بپردازیم که استراتژی محتوا چیست، چرا کسب و کار شما به برنامه ریزی تولید محتوا نیاز دارد و چه مراحلی را برای نوشتن استراتژی و نقشه راه تولید محتوا خود باید دنبال کنید. تولید محتوای باکیفیت در بازاریابی محتوایی اهمیت بسیار زیادی دارد اما گاهی اوقات بهتر است تولید محتوا را به کاربران و مخاطبان هدف کسب و کار بسپارید. این اتفاقی است که در تولید محتوا توسط کاربر (UGC) انجام می‌شود و کاربران در کمپین‌های مختلف برای برند محتوا تولید می‌کنند. این برند به جای صحبت از ویژگی‌های محصولات، فرهنگ Red Bull را به‌عنوان برند در کنار تجربه خرید مشتریان نشان می‌دهند. این دیدگاه محتوایی باعث شده کاربران حالا برند Red Bull را به‌عنوان برندی خالق هیجان و ورزشی می‌شناسند. آن‌ها توانسته‌اند به قدرتمندترین برند این حوزه تبدیل شوند چراکه مشتریانی وفادار را با تکیه به محتوای تولیدی خود ایجاد کرده‌اند.

یک نفر توضیحات محصول را بهتر می‌نویسد و یک نفر پست‌های کلی و عمومی را. مثلا تصور کنید شما صاحب یک آموزشگاه موسیقی هستید، هدف اولیه شما جذب کاربران از طریق ترافیک گوگل است. در ادامه هدف ثانویه شما می‌تواند آموزش کامل و جامع تئوری موسیقی در وبلاگ باشد. به عنوان بازاریاب، ما باید یک استراتژی محتوا ایجاد کنیم که برند ما را در مرکز توجه مخاطبان هدف ما قرار گیرد، نه برعکس. از سوی دیگر، بازاریابی محتوا فرآیند سازماندهی، زمانبندی، ایجاد، انتشار، توزیع و ترویج قطعات محتوا است.

استراتژی محتوایی به شما کمک می‌کند، مخاطب خود را بشناسید، نیاز آن‌ها تشخیص دهید و در نهایت متناسب با این نیاز به تولید محتوا بپردازید. بیزینس‌های مختلف با اهدافی گوناگون به تدوین استراتژی محتوایی می‌پردازند، گاهی هدف آن‌ها فروش بیشتر است و گاهی نیز برندینگ و شناخته شدن نام کسب‌وکار. در هرصورت هدف هرچه که باشد، برنامه‌های آتی بیزینس در جهت آن‌ تدوین می‌شوند. یکی از مهم‌ترین فعالیت‌ها در تدوین استراتژی بازاریابی محتوا، تعیین مخاطبان کسب‌وکار است.

به خاطر داشته باشید که در تدوین استراتژی محتوایی شاخص‌هایی را برای بررسی عملکرد در نظر داشته باشید تا با کمک آن‌ها بتوانید مسیر خود را بهتر طی کنید و همچنین از مسیر خارج نشوید. هدف کمک می‌کند که بدانید چه مسیری را باید طی کنید، با چه مخاطبان و مشتریانی سر و کار دارید و به چقدر زمان احتیاج خواهید داشت. به عنوان مثال زمانی که هدف از یک استراتژی محتوا افزایش فروش باشد، باید مسیر متفاوتی را طی کرد با زمانی که هدف آن افزایش ترافیک سایت است. نقطه‌‌قوت بسیاری از استارتاپ‌ها و شرکت‌ها، محصول یا سرویس‌شان است.

در این مرحله مخاطبین تصمیم دارند تا در مورد محصولات شما بیشتر و دقیق‌تر جستجو کنند، پس محتوای این بخش جنبهٔ آموزشی دارد. بعدازاین کار باید تمام این تحلیل‌ها را با اهداف خود کنار هم بگذارید تا ارتباط داده‌ها و اهداف را کامل بررسی و دسته‌بندی کنید. یک راه مناسب برای دسته‌بندی اطلاعات مربوط به مشتریان، دسته‌بندی وضعیت آنها بر شکل هرمی است. باید درک کنید که تعریف مخاطبان کاری نیست که یک بار انجام دهید.استراتژیست های محتوای با تجربه می دانند که هدف ممکن است تغییر کند. بهترین راه برای دستیابی به بیشترین مشتریان بالقوه، استفاده از کانال های رسانه ای متعدد مانند رسانه های اجتماعی، بازاریابی ایمیلی ، بهینه سازی موتورهای جستجو و تبلیغات پولی است. یکی از CMSهای محبوب در حال حاضر، سیستم مدیریت محتوای وردپرس است که می‌توانید به کمک آن محتواهای خود را منتشر و مدیریت کنید.

استراتژی شما در بازاریابی محتوا چه تاثیری بر تصویر کلی کسب و کار شما دارد؟

آیا هدف شما افزایش ترافیک سایت است؟ یا می‌خواهید میزان فروش محصولات خود را افزایش دهید؟ تعیین اهداف روشن به شما کمک می‌کند تا محتوای خود را بر اساس آن‌ها طراحی کنید. برای مثال، اگر هدف شما افزایش آگاهی از برند است، باید محتوای آموزنده و جذاب تولید کنید. تولید و انتشار محتوا بدون در نظر گرفتن برنامه‌ای برای توزیع مثل این است که بعد از چاپ روزنامه، آن را در چاپخانه بایگانی کنیم. با توجه به اهمیتی که توزیع محتوا در به ثمر رسیدن فعالیت‌های بازاریابی محتوایی دارد، هنگام تدوین استراتژی محتوا در نویسش پیشنهادهایی برای توزیع مناسب محتوا ارائه می‌شود. این پیشنهادها متناسب با مخاطبان هر کسب‌وکار و رسانه‌های پرطرفدار در میان آنان مطرح می‌شوند.

باید محتوای شما طبق یک برنامه مشخص و حساب‌شده (سند استراتژی محتوا) تولید، توزیع و آنالیز شود. برای تدوین این برنامه می‌توانید روی تیم تخصصی ما در آژانس دیجیتال مارکتینگ منظم حساب کنید. بازاریابی محتوا، قسمتی از استراتژی بازاریابی می باشد که کسب و کارتان را توسعه می دهد. بر روی تولید محتوای با ارزش متمرکز بوده و با هدف جذب مخاطب پیش می رود. در ادامه به بررسی دلایل نیاز کسب و کار ما به بازاریابی محتوا می پردازیم. سفارش تولید محتوا بدون داشتن یک استراتژی درست شما را از مسیر اصلی دور می‌کند.

یکی دیگر از استراتژی‌های محتوا که می تواند عملکرد جستجوی ارگانیک را بهبود بخشد، اتمیزه کردن محتوا است، جایی که شما چندین قطعه محتوا را از یک منبع محتوای واحد تولید می کنید. به عنوان مثال ، ممکن است یک گزارش تحقیق به عنوان محتوای اصلی خود ایجاد کنید. به نوع محتوایی که ایجاد می‌کنید و کانال‌هایی که این محتوا را بازاریابی می‌کنید، فکر کنید.

محتوای شما خود به خود ایجاد نمی شود، بنابراین شما نیاز به یک فرآیند توسعه استراتژی محتوا واضح، تکرار پذیر و ساختار یافته دارید. متدولوژی مناسب، تضمین می کند که همیشه محتوای با کیفیت بالا و با ارزش ایجاد کنید. هنگامی که اطلاعات مخاطبان و پرسونای خریدار خود را مشخص کردید، نقشه مسیر مشتری هر شخص در سراسر قیف خریدار را ترسیم کنید. بازاریابی محتوا بدون داشتن استراتژی، جهت مشخصی ندارد و در این صورت معیار درستی برای سنجش محتوای خود نخواهید داشت. این به شما راه و مسیر را نشان می دهد تا بتوانید در زمان‌های مشخصی به بررسی محتواهای خود بپردازید.

داشتن استراتژی برای محتوا مانند یک نقشه راه مسیر را برای تولید محتوا روشن می‌کند و می‌توانید برای همه جزییات برنامه‌ریزی کنید. قبل از شروع ذکر کنیم که این مراحل قطعی نیستند و و استراتژی محتوا بر اساس اهداف کسب و کار و نوع مخاطب هدف می‌تواند اشکال دیگری نیز به خود بگیرد. استراتژی محتوا برنامه‌‍‌ای است که در آن از محتوا (متنی/صوتی/نوشتاری) برای رسیدن به اهداف کسب و کار استفاده می‌شود.

فرض کنین برای سفر کردن تنها مسافرینی را که مقصد آن‌ها تهران، کیش، قشم و مشهد است، در نظر می‌گیریم و تلاش می‌کنیم به نیاز و سوالات آن‌ها در محتوای خود پاسخ دهیم. تیم تحریریه یکتانت تلاش می‌کند با تولید محتوای باکیفیت و فایده‌دار، مسیر دیجیتال مارکتینگ را برای شما هموار کند. استراتژی محتوا نیز مانند هر استراتژی دیگری شامل بخش‌های مهمی است که باید به طور مشخص هر کدام را لحاظ کنید. بسیاری از کارشناسان و استراتژیست‌ها برای تدوین برنامه و استراتژی خود سراغ مدل‌های مختلف می‌روند. تا به حال تمامی کلمات کلیدی را مشخص کردید و تقویم محتوا را ساختید، همچنین میدانید برای چه کسی محتوا تولید می‌کنید. مخاطبین این بخش اکثراً کسانی هستند که از محصولات شما آگاه‌اند و به دنبال یافتن خدمات مناسب خود هستند.

راهنمای نهایی برای ایجاد یک استراتژی بازاریابی محتوا

مفهومی به‌نام پرسونا، نماینده‌ای فرضی از روحیات و علایق مخاطبان هدف کسب‌وکار خواهد بود. تحقیق‌وبررسی درباره کاربران از طریق نظرسنجی یا تحلیل عمقی در شناخت مخاطب مؤثر واقع می‌شود. استراتژی محتوایی به دپارتمان‌های مختلف مثل مارکتینگ، فروش، پشتیبانی و دیزاین رویکردی هماهنگ می‌بخشد. هم‌راستایی تیم‌های مختلف کمپانی، موجب تسهیل همکاری و برقراری ارتباط بین بخش‌های مختلف خواهد شد. با بررسی اصول بالا متوجه می‌شویم که کانتنت استراتژی فراتر از یک برنامه‌ریزی ساده است. با تدوین حرفه‌ای پلن، یک نقشه راه جامع و دقیق برای پیشبرد فعالیت‌های محتوایی ایجاد می‌شود.

  • در این برنامه مشخص می‌شود که چه نوع محتواهایی، با چه کلیدواژه‌هایی تولید شود و در چه زمانی منتشر شود.
  • زمانی که مشتریان شما را بشناسند و به شما اعتماد کنند، بیشتر تمایل دارند از شما خرید کنند.
  • در ادامه و در مرحله بعدی تدوین استراتژی بازاریابی محتوا باید به شناخت کاملی از ویژگی‌های مخاطب هدف برسیم و پرسونای او را بسازیم.
  • پرسوناهای مشتری، یک سری کاراکترهای خیالی هستند که الگوهای رفتاری، اهداف، نیازها و ویژگی‌های شخصیتی بسیار نزدیک به مخاطبان ایده‌آل ما دارند.

برای شروع، ابزار را باز کنید، حداقل یک وب‌سایت رقیب را وارد کنید و روی آنالیز کلیک کنید.

تدوین استراتژی بازاریابی محتوا

اهداف باید مشخص، قابل‌اندازه‌گیری و در یک کلام SMART باشند تا مثل یک قطب‌نما برای فعالیت‌ها عمل کنند. در این حالت، زحمات تیم محتوا هرگز هدر نخواهد رفت و همه روی اهداف اصلی متمرکز خواهند بود. هرگونه فعالیت غیرمرتبط در استراتژی جایی ندارد و بهره‌وری به حداکثر خواهد رسید. چند برنامه مفید و کاربردی در این زمینه را برایتان به طور مختصر توضیح می‌دهم. البته در آینده در وبلاگ ایزی وب در یک مقاله مفصل به این ابزارها خواهیم پرداخت.

خب حالا که از تمام کارهای اساسی جهان فارغ شدید، وقت آن است که بنشینید و با حوصله یک قیف محتوایی برای کسب و کار خود ایجاد کنید. شما تا پیش از این به یک درک نسبی از وضعیت مشتریان و مخاطبان خود پیدا کردید. این قیف دقیقا به شما نشان می‌دهد که هر مشتری کجای این قیف قرار دارد. پیش از آنکه بیشتر در این باره بحث کنم توجه شما را به تصویر این قیف جلب می‌کنم تا کامل‌تر آن را برایتان توضیح دهم. می‌توان «کاپریلا» را به عنوان یکی از پلتفرم‌های برتر برای تبلیغات آنلاین هدفمند معرفی کرد.

بررسی عملکرد

اما رسیدن به این هدف بدون داشتن یک استراتژی محتوا که دقیق و اصولی باشد، امکان‌پذیر است. پس تولید و توزیع محتوای شما شامل تولید ایده هایی است که برای مخاطب هدف شما جذاب باشد و تولید انواع محتوا از جمله محتوای نوشتاری، بصری یا صوتی برای این ایده ها. اگر مدتی است که در این کسب و کار حضور دارید و فعالیت می‌کنید، باید تلاش‌های بازاریابی محتوای خود و نتایج حاصل از آن را در سال‌های گذشته مرور کنید. به کمک این ارزیابی‌ها می‌توانید نقاط ضعف و قوت محتوای خود را بشناسید و دریابید که در آینده چه کارهای متفاوتی می‌توانید انجام دهید و چه اهداف جدیدی تعیین کنید. اکنون زمان بسیار خوبی است تا اهداف تیم خود را با بقیه اهداف سازمان خود هماهنگ کنید. مرحله «تبدیل» (Conversion) در قیف بازاریابی در پایین‌ترین قسمت قیف بازاریابی قرار می‌گیرد و به مشتریان کمک می‌کند بتوانند برای انجام اقدام موردنظر در وب‌سایت تصمیم‌گیری کنند.

فرایند تولید محتوای فعلی موردبررسی قرار بگیرد.

بیش از ۷۰% از کسب و کارهای ما هنوز به قدرت مشتریان همیشگی پی نبرده‌اند. هنوز نفهمیده‌اند که این مشتریان همیشگی چگونه بدون اینکه حتی یک ریال خرج تبلیغات کنید، برای شما تبلیغ انجام می‌دهند و چه تاثیر شگفت انگیزی در سود شما دارند. این مشتریان همان کسانی هستند که زیر مقاله‌های ما می‌نویسند که همیشه مقاله‌های ما را می‌خوانند، همیشه سایت ما را چک می‌کنند و به محض اینکه محتوای جدیدی بگذاریم آنرا می‌خوانند. این محتوا می‌تواند شامل مقالات وبلاگ، پست‌های شبکه‌های اجتماعی، ویدیوها، اینفوگرافیک‌ها، پادکست‌ها و مطالعات موردی باشد.

به تدریج و با مرور زمان می‌فهمید که مشتریان شما به چه محتواهایی علاقه‌مندند و متناسب با همان‌ها می‌توانید محتواهای خود را تولید کنید. خنده‌دار است که از آن طرف برخی انسان‌ها تمام زورشان را می‌زنند که بتوانند شبیه ماشین رفتار کنند. تمام کارشناسان و مهندسان گوگل می‌گویند محتوای خود را برای کاربران بنویسید و خیالتان راحت باشد. همین که برای کاربر محتوا تولید کنید و رضایت آنها را به دست آورید گوگل هم به محتوای شما ارزش بیشتری می‌دهد.

نقشه محتوای مسیر مشتری را ترسیم کنید

پس اگر می‌خواهید به فعالیت‌های محتوایی‌تان سروسامان دهید و برای کاربران ارزش افزوده ایجاد کنید، تا انتهای این مقاله همراه‌مان باشید. همراه با محتوای کامل قیف و همسویی با هدف، ماهیت محتوای شما باید به طور آگاهانه سازمان یافته باشد. بدین منظور، خوشه‌های موضوعی سئو یک راه موثر برای افزایش ترافیک برای کلمات کلیدی مرتبط هستند. بنابراین چه پست‌های وبلاگ را برون سپاری کنید و چه در منزل فیلم تهیه کنید، داشتن یک برنامه منظم برای دستیابی به نتایج مورد نظر بسیار مهم است. سئو در فرآیند توسعه استراتژی محتوا بسیار حیاتی است و به شما کمک می کند تا نحوه جستجوی مخاطبان خود را تشخیص دهید و با استفاده از آن محتوای ایجاد شده را تقویت کنید.

نوشتن استراتژی محتوا چارچوبی در اختیار کسب و کارها قرار می‌دهد که به کمک آن می‌توانند مشتریان بالقوه را ترغیب به توجه به برند کنند. در ادامه این توجه استراتژی بازاریابی روش‌هایی را برای هدایت این مشتریان بالقوه به بخش‌های مختلف قیف بازاریابی و تبدیل آن‌ها به مشتریان وفادار و حامیان برند پیشنهاد می‌کند. چه کسانی قرار است محتوای شما را بخوانند؟ برای چه تعداد از آن‌ها تولید محتوا می‌کنید؟ تدوین استراتژی محتوا بدون تعیین مخاطب هدف امکان‌پذیر نیست.

اگر استراتژی تولید محتوا دوراندیشانه تهیه شده باشد، یک نقشه راه (Roadmap) واضح پیش‌روی مدیران قرار می‌گیرد. از این رودمپ برای تولید و توزیع محتوای متناسب با اهداف کسب‌وکار استفاده می‌شود. شفافیت نقشه راه، هدفمندی هر قطعه محتوای تولید‌شده را تضمین خواهد کرد. برای دستیابی به این هدف مگ سئو نهایی باید به سؤال «استراتژی محتوا چیست» پاسخ بدهیم. ارائه یک تعریف کامل برای این مفهوم با بررسی اصول کلیدی آن میسر می‌شود.

بدون استراتژی محتوا شما ممکن است در ارتباط با مخاطبان هدف خود شکست بخورید. اگر تیم تولید محتوا دارید و شخصا این کار را انجام نمی دهید بر تولید محتوای کسب و کارتان نظارت مستقیم داشته باشید حداقل تا زمانی که بتوانید ببینید تولید محتوایتان به یک روتین مشخص و اثربخش برای کسب و کارتان رسیده است. برای اینکه متوجه شوید که کدام قالب محتوایی را برای استراتژی محتوای خود انتخاب کنید، باید مخاطبانتان را ارزیابی کنید و ببینید که بیشترین مخاطبتان در کجاست. به علاوه، محتوای شما نه تنها به جذب لید جدید کمک می‌کند، بلکه به مشتریان بالقوه شما در مورد برندتان آگاهی می‌دهد و سهم ذهنی و قلبی آن‌ها را دریافت می‌کند.

اکثر برندها در ابتدا کار خود را با نگارش پست‌های وبلاگ و انتشار آن‌ها شروع می کنند. اگر می‌خواهید در قالب‌های مختلف سرمایه‌گذاری کنید، می‌توانید یک ممیزی محتوا برای ارزیابی محتوای پربازده و محتوای کم‌بازده خود انجام دهید. به طور خلاصه، ممیزی محتوا به فرآیند تدوین، سازماندهی و تجزیه و تحلیل تمام پست‌های وبلاگ گفته می‌شود؛ طی این فرآیند متوجه می‌شوید که آیا محتوای قدیمی شما به ادغام، حذف و یا به روزرسانی نیاز دارد یا خیر. قبل از شروع برنامه‌ریزی، اهداف برند خود را بشناسید و ببینید که قرار است به چه چیزی دست یابید، در این صورت زمان خواهید داشت تا بهترین استراتژی را تدوین کنید و یک تقویم محتوایی خوب بچینید. با مرور ۱۱ مرحله‌ی بالا شاید فکر کنید که تدوین استراتژی محتوا کار سختی نیست و هر کسی به‌راحتی از پس آن برمی‌آید.

فعالیت‌هایی مثل تحقیق کلمات کلیدی، سئوی صفحات داخلی، لینک‌سازی و بهینه‌سازی فنی سایت در حوزه تمرکز این استراتژی قرار می‌گیرند. کسب‌وکارهایی که به‌دنبال حضور پرقدرت در وب هستند سراغ این استراتژی می‌روند. برای بررسی معنی استراتژی محتوا باید فاکتور انسجام و ثبات را مدنظر قرار داد. ثبات یعنی حفظ لحن و سبک برند به‌شکل یکسان در همه کانال‌های توزیع محتوا!

استراتژی بازاریابی محتوا شامل برنامه‌ریزی انتشار محتوا و تعیین زمان مناسب برای انتشار محتوا برای بیشترین تاثیر ممکن بر مخاطب است. این داستان می‌تواند درباره تخصص شما، ارزش‌هایی که شما دارید، یا جایگاه شما در بازار باشد. اگر محتوای شما منظم و هدفمند باشد، داستانی که ارائه می‌دهید، یکپارچه و قوی خواهد بود. این ممکن است شامل انجام تحقیقات مشخصی باشد که ویژگی های کلیدی مخاطبان هدف شما را توصیف می کند. شناسایی مخاطبان به شما کمک می کند محتوای مرتبط و مفیدتری تولید کنید که باعث جذب مخاطب و در نهایت تبدیل شدن آنها به مشتری وفادار شود.

اما حقیقت این است که بین تدوین یک استراتژی و اجرایی کردن آن می‌تواند شکاف بزرگی رخ دهد. آنچه که می‌تواند به یک استراتژی تزیینی و غیرقابل پیاده‌سازی منجر شود، فقدان تجربه است. به عنوان مثال، می‌توانید از تقویم گوگل استفاده کنید و به سادگی موعد مقرر برای محتوا و مطالب را در آن جا مشخص کنید. اما اگر محتوای زیادی را منتشر می‌کنید و مجبورید مدیریت یک تیم محتوا را عهده‌دار باشید، احتمالا نیاز به ابزار مدیریت ویژه‌ای خواهید داشت. طبق تحقیقات انجام‌شده، بازاریابی ویدئویی یکی دیگر از انواع محتواهاست که مخاطبان را درگیر خود نگه می‌دارد.

اگر به دنبال خدمات طراحی سایت شرکتی هستید، مشاوره و دریافت خدمات از تیم متخصص ایزی وب می‌تواند برای شما بسیار مفید و موثر باشد. ایزی وب با دانش و تجربه خود در زمینه طراحی و توسعه وب‌سایت های شرکتی، آماده ارائه خدمات متنوع و بهترین راهکارها برای شما است. ترلو “Trello” ابزاری است تحت وب برای مدیریت و راهبرد پروژه و یا برنامه های شخصی و عمومی بصورت کاملا هماهنگ.

اما بعد از مدت زمانی فهمیدیم که آسانا یکی از کاربردی‌ترین نرم‌افزارها برای برنامه‌ریزی محتوای سایت است. به خصوص که ما محتوای ۴ سایت مختلف را همزمان باید بررسی می‌کردیم و آسانا کمک زیاید به ما کرد. اگر برای تقویم محتوا به بخش‌ها و قسمت‌های زیاید نیاز دارید، آسانا یکی از بهترین گزینه‌ها برای شماست.

بازاریابی محتوا به شما کمک می‌کند تا برند خود را بدون هیچ گونه تیلیغ مستقیمی به مخاطبان معرفی کنید و روند جذب، تعامل و رضایت بخشیدن (بازاریابی درونگرا) را در این نوع از استراتژی تعریف می‌کند. این استراتژی در واقع یک نقشه راه و مجموعه‌ای از راهنماها و اصولی است که مشخص می‌کند چرا باید محتوا تولید کنید، مخاطبان هدف‌تان چه افرادی هستند، چه کارهایی باید انجام دهید، کدام محتوا مناسب موقعیت فعلی شماست و… . برای تدوین استراتژی محتوا، با توجه به هدفتان، باید نوع محتوا را مشخص کنید و سپس به سراغ کانالی بروید که برای انتشار محتوایتان مناسب است و مخاطبان بیشتری در آن وجود دارد. جای تعجب نیست آن دسته از شرکت‌هایی که استراتژی مشخصی دارند، احساس می‌کنند که تلاش‌های بازاریابی محتوایی آن‌ها موفقیت‌آمیز است. بدون استراتژی، موفقیت یا شکست یک محتوا فقط می‌تواند به شانس بستگی داشته باشد، اما با وجود تدوین استراتژی محتوا نه تنها موفقیت شما حتمی خواهد بود بلکه شانس موفقیت‌تان نیز افزایش خواهد یافت.

برای چنین کسب‌وکارهایی، توسعه یک استراتژی محتوایی با تمرکز روی محصول اولویت دارد. در این برنامه‌ریزی، هدف تولید محتوا تبلیغ محصول و نشان‌دادن قابلیت‌ها و امکاناتش است. تدوین استراتژی محتوایی برای کسب‌وکار مزایای زیادی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. برای اینکه محتوای شما مؤثر واقع شود، باید بدانید که مخاطبان شما چه کسانی هستند.

در اینجا می‌بینیم استراتژی محتوا چیست و چه عواملی در تدوین آن نقش دارند. توجه داشته باشید که هر استراتژی محتوا باید با نیازها و اهداف خاص برند یا سازمان منطبق باشد. همچنین، موفقیت استراتژی محتوا به معنای تعامل و ارتباط مناسب با مخاطبان، ارزیابی مداوم و به روز رسانی استراتژی بر اساس نیازهای تغییر کننده است. استراتژی بازاریابی محتوا و استراتژی محتوا دو مفهوم متفاوت هستند که گاهی اوقات به اشتباه به جای یکدیگر به کار می‌روند، اما هر کدام نقش مخصوص به خود را در برنامه بازاریابی یک سازمان دارند. همچنین به شما کمک می کند تا نتایج خود را پیگیری و ارزیابی کنید تا بتوانید در صورت نیاز رویکرد خود را به دقت تنظیم کنید.

در این مرحله از تدوین سند استراتژی محتوا باید بتوانید فهرست یا جدولی از کلمات کلیدی انتخابی خودتان و رقیبان تنظیم کنید و رتبه‌های برتر صفحه نتایج برای هرکدام را پیدا کنید. با این کار درک می‌کنید برای کدام کلمات کلیدی نیاز به تلاش بیشتری دارید و در کدام عبارت از رقیبان جلوتر هستید. همچنین می‌توانید فهرستی از کلمات کلیدی که توسط مخاطبان هدف جستجو می‌شوند ولی محتوایی بر اساس آن‌ها تولید نشده بسازید و در نهایت برای تولید محتوا بر اساس هریک از آن‌ها برنامه‌ریزی کنید.

اگر از قبل، بودجه توسط مافوقتان در شرکت تعریف شده، اهدافتان را نیز باتوجه به میزان کارآیی بودجه مشخص نمایید و در صورت نیاز، درخواست تغییر منابع مالی بدهید. با دانستن این موارد می‌توانید محتوایی مناسب آن‌ها تولید کنید تا بازخورد بهتری داشته باشد. به عنوان مثال ویدیو مارکتینگ را می‌توان یکی از گران‌ترین انواع محتوا دانست.

اولین کار مهمی که باید انجام دهید بررسی موقعیت فعلی کسب و کار است. این بررسی مربوط به وضعیت فعلی کسب و کار، جایگاه آن در بازار، مزایای رقابتی، شناخت مخاطبان هدف و تحقیقات بازار و… می‌شود. داشتن استراتژی باعث می‌شود مسیر شما مشخص باشد و بدانید به کجا می‌خواهید برسید، ضمن اینکه شما را از رقبای‌تان جدا می‌کند. از سوی دیگر با داشتن یک استراتژی خوب می‌توانید عملکرد محتوای خود را ارزیابی کنید و ببینید چقدر به اهداف‌تان رسیده‌اید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا