اسکیما چیست؛ ۴ راه برای استفاده از Schema Markup
مرحله ۲) نوع لیست مورد نظر جهت افزودن نشانه گذاری اسکیما را انتخاب کنید. در نتیجه استفاده از اسکیما باعث میشه موتور های جستجو ساختار وب سایت شما را به سادگی متوجه بشوند و رتبه بهتری در جستجو گر ها بدست آورید. این اطلاعات در نتایج جستجو بهصورت یک کارت جذاب نمایش داده میشود و کاربران میتوانند بهسرعت جزئیات رویداد را مشاهده کنند. در اجرای اسکیما، اطلاعات مختلفی مانند نام، توضیحات، تصاویر، نویسنده، تاریخ انتشار، امتیازات، دستورالعملها و بسیاری از جزئیات دیگر بهصورت استاندارد مشخص شده و درون کد صفحه قرار میگیرند. این دادهها در قالب فرمتهای مختلفی مانند JSON-LD، Microdata یا RDFa درج میشوند که هرکدام از این روشها برای کاربردهای خاصی مناسب هستند. شرکت وب رمز در سال ۱۳۸۱ با موضوع ارائه خدمات وب و فناوری اطلاعات تاسیس شد.
چگونه اسکیما مارک آپ را به سایت اضافه کنیم؟
فهرست مطالب
اسکیما Course برای نمایش اطلاعات دورههای آموزشی در نتایج جستجوی گوگل استفاده میشود. این اسکیما به گوگل کمک میکند تا جزئیات دورهها مانند عنوان، توضیحات، مدرس، قیمت، سطح آموزشی و رتبهبندی را بهتر درک کرده و به شکل ریچ ریزالت نمایش دهد. این که از کدامیک از روشهای گفته شده برای نشانهگذاری اسکیما در سایتتان استفاده کنید بستگی به خودتان دارد.
جدیدترین فیلم های آموزشی
گوگل ممکنه است چندین هفته طول بکشد تا اطلاعات یک صفحه را تغییر دهد. در صورتی که بعد از گذشت چند هفته نمایش داده نشد و از طریق بررسی کد اسکیما که بالاتر توضیح داده شد، از درست بودن کد خودتان اطمینان دارید موارد زیر را بررسی نمایید. برای آزمایش URL، تنها کاری که باید انجام دهید این است که URL صفحه وب مورد نظر را کپی و جایگذاری کنید. سپس، این ابزار پیش نمایشی از نحوه نمایش کدهای اسکیما به شما نمایش می دهد.
وجود ریچ اسنیپت ها در مقابل نتایج سایت شما در صفحه serp و همینطور وجود لینک شما در گراف دانش گوگل، باعث ایجاد تمایز در مقابل دیگر رقبا میشود. همین موضوع است که میتواند نرخ کلیک یا CTR شما را افزایش داده و در نهایت باعث جذب کاربر بیشتر به سایت شما شود. در تصاویر پایین میتوانید چند نمونه از ریچ اسنیپت های موجود در سطح وب را مشاهده کنید. اساسا schema به موتورهای جستجو میگوید که داده های شما چه معنایی دارند. بدون اسکیما، محتوای وبسایت شما بر اساس اطلاعاتی که رباتها کشف میکنند توسط موتورهای جستجو خزیده و فهرستبندی میشود، که ممکن است بهطور دقیق یا کارآمد شما را طبقهبندی نکند. اسکیما (Schema markup) که به عنوان داده های ساخت یافته نیز شناخته می شود، زبانی است که موتورهای جستجو برای خواندن و درک محتوای صفحات شما استفاده می کنند.
در قسمت چپ صفحه، (نسبت به زبان مرورگر شما ممکن است در قسمت راست باشد) کادری را مشاهده میکنید. کدهای اسکیما را باید با توجه به اطلاعاتی که در صفحه خودتان استفاده کرده اید، استفاده نمایید. میتوانید از Schema Markup برای درج اطلاعات مهم در لیست خود در موتورهای جستجو مانند گوگل و یاهو استفاده کنید. RDFa مشابه Microdata است و از ویژگیهای HTML برای افزودن دادههای ساختاریافته استفاده میکند. اما RDFa از ویژگیهای property و typeof برای مشخص کردن اطلاعات و رابطهها در دادهها استفاده میکند. اگر خواستید نشانهگذاری برای صفحات مشابه هم اعمال شود گزینه اول را انتخاب کنید؛ ولی اگر تنها یک صفحه مدنظرتان بود گزینه دوم را انتخاب کنید.
برای بررسی صحت دستور العمل هایی که در بالا گفته شد و قطعه کدهایی که دانلود کردید، می توانید از ابزار Google Search Console استفاده کنید. پس از این که با مراحلی که گفته شد کد اسکیما را وارد یا Paste کردید، روی گزینه Preview کلیک کنید. برای استفاده آسان تر به سایت schema.org مراجعه و حتی از کدهای دیگر در سایت استفاده کنید. همراه سایت کلیک اول باشید تا روش اضافه کردن و به کارگیری کد اسکیما یا Schema Markup را آموزش دهیم. همچنین این امکان برای شما فراهم است تا با استفاده از افزونه اسکیما را به سایت خود اضافه کنید.
معرفی ابزارهای بررسی رتبه کلمات کلیدی در گوگل
با نمایش اطلاعات مختلف سایت شما در صفحه نتایج به کاربرن، علاوه بر اینکه نرخ کلیک وبسایت شما افزایش پیدا میکند، بلکه فروش شما نیز بیشتر خواهد شد. یکی از اصلیترین مزیتهای استفاده از اسکیما این است که مهمترین اطلاعات وبسایت شما را در مکانهای مختلف در صفحه جستجو به کاربران نمایش میدهد. بنابراین هر چقدر اطلاعات شما بیشتر به کاربران نمایش داده شود، نرخ کلیک و سئوی سایت شما نیز بهبود داده میشود. در نهایت اسکیمای ساخته شده را با کلیک روی گزینه سمت راست صفحه با نام Copy To Clipboard کپی کرده و در بین تگ باز و بسته HEAD صفحه مورد نظرتان قرار بدهید.
محصولات حرفه ای
طبق تحقیقات و آماری که در این زمینه وجود دارد سایت هایی که از اسکیما مارک آپ استفاده می کنند نسبت به سایت رقبا ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش نرخ کلیک داشته اند. این توضیحات به اصطلاح Rich Snippets نام دارد که به درک بهتر و تحلیل اطلاعات سایت برای موتور جستجو کمک می کند. در نهایت موتورهای جستجو نیز جواب و نتیجه موثر و دقیق تری را به کاربران ارائه می کند.
ما یک URN را انتخاب کردیم، توجه داشته باشید که هر IRI امکان پذیر است. تنها پیش نیاز این است که سایر شرکت کنندگان بتوانند شناسه را بفهمند و تفسیر کنند. در این مقاله به شما خواهیم گفت schema چیست و در ادامه با انواع آن آشنا خواهیم شد.
هدف من از نوشتن این مقاله کمک به شما برای ارتقا سئو و رتبه سایتتون بود. وقتی که این گزینه رو انتخاب کنم، ابزار اون رو در قسمت “Data Items” در سمت راست پنل اضافه میکنه. در گذشته تأکید گوگل، استفاده از کد های MICRODATA بود اما مدت زمانی است که کاربران و برنامه نویسان را به استفاده از کد های JSON-LD تشویق میکند.
با استفاده از این اسکیما میتوانید امتیاز کاربران، تعداد نظرات و بازخوردها را مستقیماً در نتایج جستجو نمایش دهید. این کار باعث افزایش اعتماد کاربران، جلب توجه بیشتر در نتایج گوگل، افزایش نرخ کلیک (CTR) و در نهایت بهبود سئو سایت شما میشود. اهمیت schema از زمان معرفی آن در سال ۲۰۱۱ به طور قابل توجهی افزایش یافته است. Schema مجموعه ای برای نشانه گذاری داده های ساختاریافته است که به موتورهای جستجو کمک میکند تا محتوای وب سایت ها را بهتر درک کنند. اسکیما یک چهارچوب است که قرار دادن اطلاعات در آن باعث نظم و درک و تفسیر بهتر آن میشود. در واقع اسکیما یک زبان مشترک بین طراحان سایت و موتورهای جستجو است که با اسکیما مارک آپ (Schema markup) میتوان به گوگل و سایر موتورهای جستجو به درک بهتر محتوای صفحات سایت کمک کرد.
همانطور که در تصویر بالا مشاهده میکنید، قیمت یک کالا از محصولات سایت اپل، در نتایج جستجو نمایش داده شده. تمامی سایت های بالا در ساختار کد نویسی خود از نشانه گذاری ها یا اسکیما مارک آپ استفاده کرده اند. اساساً، نشانه گذاری اسکیما اطلاعاتی راجب صفحه شما به موتورهای جستجو میدهد تا در هنگام نمایش سایت شما، آن ها را نمایش دهد. این قابلیت تجربه کاربری را بهبود میدهد زیرا کاربران سریعتر به محتوای مورد نظر خود دسترسی پیدا میکنند.
با اعمال اسکیما Recipe، گوگل میتواند در نتایج جستجو تصویری از کیک، زمان آمادهسازی، میزان کالری و حتی امتیاز کاربران را نمایش دهد. این اطلاعات جذاب کاربران را تشویق میکند تا روی لینک شما کلیک کنند. فرض کنید یک فروشگاه آنلاین موبایل دارید و قصد معرفی گوشی iPhone 14 Pro را دارید. با اعمال اسکیما Product، گوگل میتواند در نتایج جستجو قیمت، امتیاز کاربران، موجودی کالا و حتی عکس محصول را نمایش دهد. این اطلاعات جذاب باعث میشود کاربران سریعتر روی لینک شما کلیک کنند.
- خدمات سئو سایت به بهبود رتبه در گوگل، افزایش ترافیک ارگانیک و جذب مشتریان هدف کمک میکند و با استراتژیهای حرفهای، فروش و visibility برند شما را بهبود میبخشد.
- در مقابل گزینه This Website Represent اگر سایت تان یک سایت حقوقی است که Organization و اگر سایت شخصی است، گزینه Person را بزنید.
- Src آدرس فیزیکی یک تصویر رابط کاربری را نشان میدهد که برای اسکیما هم قابلقبول است.
- اگر این کتابها برچسب نداشته باشند، پیدا کردن یک کتاب خاص کار سختی میشود.
روشی که بالاترین درک و راحتترین پیاده سازی رو داره روش JSONLD هست، پس ترجیح من اینه که از این روش استفاده کنم! البته همه موتورهای جستجو این روش رو قبول نمیکنند پس مجبورین از بقیه روشهام استفاده کنید! اسکیما مارکاپ در سایت Schema.org قرار داره و یه فرمی از microdata ست. وقتی که شما یه schema markup رو به سایتتون اضافه میکنید، یه توضیح پیشرفتهای براتون بهوجود میاد (معمولاََ به اسم ریچ اسنیپت میشناسیمش) که توی نتایج جستجو ظاهر میشه. در ابتدایی ترین حالت، مزیت استفاده از اسکیما در سایت، بهبود سئو آن است. گوگل در راهنمایی های خود، بر استفاده از اسکیما ها تاکید کرده و حتی برای آسانی استفاده از آنها، آموزش هایی را در بخش developers خود برای برنامه نویسان قرار داده است.
با رسیدن به این مرحله میتوانید بعد از تگ آن را در سایتتان قرار دهید. ۴- هایلایت کنید و نوع عناصری را که میخواهید نشانهگذاری کنید انتخاب کنید؛از آنجایی که بخشی از محتوا مقالهای از سایت Kissmetrics است ما قصد داریم نام مقاله را به منظور نشانه گذاری «نام» هایلایت کنیم. اگر اسکیما به درستی پیادهسازی شده باشد و گوگل آن را معتبر تشخیص دهد، ممکن است بین ۲ تا ۸ هفته طول بکشد تا ریچ اسنیپتها در نتایج جستجو ظاهر شوند.
با کمک آن میتوانید مهمترین اخبار را به بهترین شکل به کاربران خود نمایش دهید. خبر خوب اینه که لازم نیست هیچ مهارت جدید و خاصی رو در زمینه کدنویسی یاد بگیرین! صفحات وبی که اسکیما مارکاپ دارن هنوزهم از HTML ها استفاده میکنند و تنها تفاوتی که بهوجود اومده اضافه شدن بیتهای واژگان Schema.org به Microdata HTML هاست.
همانطور که ما نیازی نداریم تمام جزئیات یک محله، خیابان یا کوچه را به ذهنمان بسپاریم و با چند نشانه آنجا را به خاطر میآوریم، گوگل نیز نیازی به ذخیره کردن خط به خط محتوای ما ندارد. گوگل یک سری نشانهها را به حافظۀ خود میسپارد و بر اساس آنها نتایج را در SERPs (صفحه نتایج) طبقهبندی میکند. برخی از وبمسترها از کدهای اختصاصی استفاده میکنند و برخی دیگر ترجیح میدهند برای نشانهگذاری صفحات از ابزارهای رایگان و افزونههای وردپرسی استفاده کنند. یادتان باشد سایت schema.org بهعنوان مرجع اصلی کدهای اسکیما استفاده میشود و بسیاری از کدهای آماده را میتوان در آن پیدا کرد. بهترین سایت برای تست کدهای schema markup یا دادههای ساختاریافته، ابزار تست اسکیمای گوگل است.
همانطور که مشاهده میکنید، سه نتیجه از چهار نتیجه برتر آیفون ۱۲ دارای دادههای نشانه گذاری اسکیما مربوط به رتبه بندی است. کدهای اسکیما با فراهم کردن اطلاعات دقیق و ساختار یافته، تجربه کاربری بهتری برای بازدیدکنندگان ایجاد میکنند. این امر موجب افزایش رضایت کاربران و در نهایت جذب مخاطبان بیشتر میشود، که برای تبدیل بازدیدکننده به مشتریان وفادار بسیار مفید است.
چطور میتوانیم مطمئن شویم که کد اسکیمای ما مشکلی ندارد؟
برای مثال با اسکیما میتوانید به گوگل بگویید که در این صفحه مقالهای دربارۀ یک “کتاب” با عنوان “باغ ملی” نوشتۀ “کورش اسدی” داریم که کاربران “امتیاز” ۴ از ۵ را به آن دادهاند. منبع این نشانهها و کدها وبسایتی است به نام schema.org است که محصولی مشترک بین گوگل، بینگ، یاهو و یاندکس به شمار میرود. برنامهنویسان و طراحان سایت، این کدها را در ساختار سایت قرار داده و با این کار موتورهای جستجو، سریعتر محتوای سایت را درک میکنند و بهترین نتایج را به کاربران نشان میدهند. منظور از بهترین نتایج این است که هنگام جستجوی عبارتی که برای آن اسکیما تعریف شده باشد، کاربر میتواند اطلاعات بیشتر و اضافهتری ببیند که به آن ریچ اسنیپت نیز گفته میشود. کدهای نشانه گذاری اسکیما مستقیما در سئوی سایت شما و رتبهبندی نتایج تأثیر نمیگذارند اما در ایندکس شدن محتوای صفحات در گوگل بسیار مؤثر هستند. همچنین میلیونها وبسایت هستند که از نشانه گذاری اسکیما استفاده نمیکنند؛ بنابراین اگر بتوانید به وبسایت خود اسکیما اضافه کنید شاهد تغییرات چشمگیری در نتایج جستجو خواهید بود.
راه اول اینکه خودتان برنامهنویسی کنید و راه دوم اینکه از ابزارهای رایگان استفاده کنید. خب، کد اسکیمای شما آماده است؛ اکنون باید آن را بعد از تگ در سایتتان قرار دهید. آموزشهای حرفهای ما شامل دورههای آموزش سئو و محصولات آموزشی سئو (وبینار، کتاب و فیلم، همایش و کارگاه) است.کار دیگر ما در آکادمی سئو سفینه؛ تولید ابزارهای سئو است. در تصویر زیر، کد اسکیمای website که در ابزار آنلاین ساخت اسکیما ساخته بودیم را برای تست قرار دادهایم. بنابراین باید با استفاده از افزونههای ساخت اسکیما یا ابزار آنلاین ساخت schema markup اسکیماهای خاص را بسازیم و به صفحات اضافه کنیم. از شما نوع اسکیمای مربوطه را میپرسند، سپس جاهای خالی را با توجه به اطلاعاتتان پر میکنید و سپس کد اسکیمای ساخته شده را کپی میکنید.
محصولات و فروشگاههای اینترنتی
این نشانهها شانس شما را برای دیده شدن بیشتر میکند و در نتیجه میتوانید رضایت کاربران زیادی را جلب نمایید و ترافیک سایت خود را هم بیشتر کنید. همه این موارد روی سئو سایت شما اثر میگذارند و باعث میشود تا به فروش بالایی برسید و سود بیشتری هم کسب کنید. ما گفتیم که استفاده از کد اسکیما داده های وب سایت را برای موتورهای جستجو قابل درک می کند، اما همه این داده ها را نمی تواند بشناسد و درک کند. برای مثال قادر به درک و تشخیص تاریخ و زمان نیست، چون تاریخ دارای فرمت های متفاوتی است. به همین منظور سئو کاران به جای استفاده از Schema برای اضافه کردن و شناساندن تاریخ در کدهای HTML از نشانه گذاری Event استفاده می کنند.
در اسکیمای اشخاص نیز روند به همین ترتیب است اما اطلاعات ورودی متفاوت است. این اطلاعات نیز شامل نام، عنوان شغلی، آدرس وبسایت و لینک شبکههای اجتماعی است.. کاری که در این مرحله باید انجام دهید این است که بخشهای مختلف مقاله را هایلایت (یا select) کنید.
چه سایتهایی میتوانند از اسکیما استفاده کنند؟
از اسکیما اغلب برای کسب و کارها،سازمانها، محصولات و صفحات پرسش و پاسخ در وبسایتها برای جذب کاربران بیشتر استفاده میشود. کد های نشانه گذاری اسکیما به گوگل کمک میکنند تا درک بهتری از محتوای دنیای اینترنت داشته باشد و بتواند بهتر از قبل کاربران خود را در پیدا کردن نتایج یاری کند. با این تفاسیر گنجاندن این نوع اطلاعات به موتورهای جستجو کمک میکند اطلاعات بیشتری ارائه دهند که میتواند کاربران را ترغیب کند تا وارد سایت شما شوند. با این حال، به لطف آن، وب سایت شما میتواند برای پرس و جوهای خاص به موقعیت های برتر برسد. همچنین با استفاده از Schema، موتورهای جستجو میتوانند وب سایت شما را بهتر درک کنند و آن را برای جستجوهای خاص تنظیم کنند.
برای کدام قسمتهای سایت میتوان از اسکیما استفاده کرد؟
حالا در این مرحلهای پنجرهای برای من باز شده که نشان میدهد بیش از ۹۱۰ صفحه مشابه شناسایی شده. من میتوانم این گزینه را انتخاب کنم و تمام صفحات وبلاگ را با همین فرمت نشانهگذاری کنم، یا اینکه نه، از بین آنها صفحات مشخصی را انتخاب کنم. بعد از اینکه تکلیف صفحات هدف را مشخص کردید، روی Create page set کلیک کنید. اینها مواردی بودند که در همۀ وبسایتها قابل استفادهاند؛ اما اگر دوست دارید لیستتان را بزرگتر کنید و با سایر کدهای نشانهگذاری اسکیما آشنا شوید، به وبسایت Schema.org بروید و با تمام ظرفیتهای آن آشنا شوید.
استفاده از اسکیما مارک آپ نشانه گذاری است که کمک میکند تا زودتر و بهتر پاسخ کاربران را بدهید. از این رو به کاربردن این کدها باعث میشود به راحتی توجه کاربران را جلب کنید. اگر استفاده از این نشانهها را بلد نیستید، آن را نادیده نگیرید و اعمال این کدها را به یک وب مستر حرفهای بسپارید تا بتوانید نتیجه شگفت انگیز آن را در کوتاهترین زمان روی سایت خود ببینید. در حالت کلی، اسکیما به موتورهای جستجو کمک میکند تا بهتر درک کنند که صفحات وب چگونه ساختاردهی شدهاند و نحوه نشان داده شدن آنها در نتایج جستجو به چه شکلی است. موتورهای جستجو صفحات مرتبط با جستجوی کاربر (Query) را جستجو و به کاربر نمایش می دهد.
تفاوت عمده این است که باید در Schema.org به میکرو دیتای کدهای HTML اضافه شود. این سایت دارای استانداردهایی است که برای موتورهای جستجو قابل فهم است. سایت Schema.org الگوهایی دارد که وب مسترها می توانند برای نشانه گذاری (schema Markup) و ارائه نتایج بهتر به کاربران از آن استفاده می کنند. در دوره جامع آموزش سئو در مورد تأثیر برندینگ در سئو گفتیم و آن را به عنوان یکی از ارکان اصلی سئو خارجی سایت دسته بندی کردیم.
البته اگر کدهای schema به صورت اصولی در صفحه پیاده شوند به احتمال خیلی زیاد در نتایج جستجو نشانهدار میشوند. در بیشتر مواقع، استفاده از کدهای اسکیما باعث میشود در نتایج گوگل، کاملا متمایز از رقبایمان نمایش داده شویم و تعداد کلیک سایت ما نسبت به رقبایمان افزایش یابد. پس از انتخاب نوع اسکیما، فرمی به صفحه اضافه میشود که اطلاعات مورد نیاز برای تکمیل اسکریپت را از شما میپرسد.
معمولا موتورهای جستجو برخی دادههای موجود در سایت را بهراحتی تشخیص نمیدهند. به همین خاطر برای اینکه یک موتور جستجو درک کند که یک رویداد مربوط به چه زمانی است، سئوکاران از نشانهگذاری Event برای نمایش رویداد موردنظر استفاده میکنند. دادههای دیگری نیز وجود دارند که اگر با قواعد اسکیما نشانهگذاری شده باشند بهسادگی توسط موتورهای جستجو شناسایی میشوند. دادههایی مثل نویسنده، عکسهای سایت، آخرین ویرایش انجامشده، رویداد، نمایش محصول، معرفی شخص، عنوان صفحه، تاریخ انتشار، فرمت صفحه و … موارد بسیارِ دیگری نیز سئو مگ وجود دارند که برای شناخت آنها میتوانید به وبسایت Schema.org سر بزنید و با کدهای بیشتری هم آشنا شوید. اسکیما مارک آپ یک استاندارد برای توصیف محتوای وب است که به موتورهای جستجو کمک میکند تا بهتر بفهمند چه اطلاعاتی در صفحات وب وجود دارد.
نمایش لوگوی برند در نتایج جستجو نهتنها جلوهای حرفهای به سایت شما میدهد، بلکه باعث افزایش اعتماد کاربران، تقویت برندینگ و حتی بهبود نرخ کلیک (CTR) میشود. این موضوع به ویژه برای کسبوکارهایی که میخواهند در ذهن مخاطب ماندگار شوند، اهمیت زیادی دارد. فقط یادتان باشد لوگوی شما روی پسزمینه سفید نمایش داده میشود، پس انتخاب رنگهای مناسب مهم است.
از لیست اقلام دادهها به عنوان یه راهنما استفاده کنین و بقیه مواردی که داخل مقاله هستند رو هایلایت کنین و سپس اونها رو به لیست نشانه گذاری هاتون اضافه کنین. احتمالاََ نمیتونین همه موارد داخل لیست رو تگ کنین، فقط فعلاََ هر چیزی که میخوایین رو اضافه کنین. این قسمت یا شامل محصولات یه شرکت / سرویس و یا پیشنهادات به خصوص راجع به یه آیتمیه که قراره به فروش برسه که درمورد هر دو به کمک اسکیما یه سری اطلاعات مثل قیمت و وضعیت ارائه میشه. در این مقاله ابتدا فهمیدیم که اسکیما چیست و سپس با نحوه اسکیماگذاری سایت آشنا شدیم.
این کار موقعیت صفحات مهم سایت شما را به کاربر میشناساند و از سردرگمی آنها در صفحات وب جلوگیری میکند. این ویدیو ممکن است در بالای نتایج جستجو، در قسمت «مردم همچنین می پرسند»، «چیزهایی که باید بدانید» یا در بخش جستجوی ویدیوها نمایش داده شود. این مکان دقیقا همان جایی است که اسکیما می تواند به سئو کمک کند، اما افزایش رتبه صرفاً به دلیل داشتن اسکیمای خوب بعید است. اگر صفحات شما در حال حاضر رتبه بندی خوبی ندارند و کیفیت محتوا ضعیف است، اسکیما کمکی به شما نخواهد کرد. اما اگر صفحات شما دارای رتبه خوبی هستند، استفاده از اسکیمای مناسب، ممکن است دیده شدن سایت شما را بهبود دهد.
در این سایتها آدرس، لوکیشن، راههای ارتباطی و… با سازمان از دید مخاطب اهمیت بسیار زیادی دارد و باید بتوانند به راحتی مخاطب را راهنمایی کنند. اسکیما سازمان و مشاغل به این منظور به کار گرفته میشود و میتواند مسیر رسیدن به مقصد افراد را از جستجو هموارتر کنند تا سریعتر به نتیجه دلخواه خود دست یابند. احتمالاً تا به امروز برای شما هم پیش آمده که اسم یک هنرمند معروف و مشهور را در اینترنت جستجو کرده باشید. اغلب نتایج همراه با اطلاعات فردی همچون اسم، فامیل، سن، محل تولد، تحصیلات و.. دلیل نمایش این اطلاعات همان اسکیما افراد است که در سایتها و برای این صفحات مورد استفاده قرار میگیرد. هدف ما در کلیک اول، ارائه بستری مناسب برای وب مستران عزیز است که بتوانند مجموعه ای از خدمات مربوط به دیجیتال مارکتینگ، افزایش ترافیک سایت و همچنین شبکه های اجتماعی را به سادگی دریافت کنند.
مثال میزنیم؛ برای نشانهگذاری نویسنده مقاله باید تگ نویسنده را ابتدا در صفحه پیدا کنید و سپس آن تگ را به نشانهگذاری کنید. از این طریق، گوگل راحتتر میتواند نام نویسنده مقاله مگ سئو را از بین دیگر اسامی داخل محتوا بهعنوان نویسنده تشخیص دهد. با این روش، گوگل از بین نامهای انسان که احتمالا در صفحه وجود دارد، نام نویسنده مقاله را متوجه میشود.
در کل، استفاده از Schema الزامی نیست، اما به کارگیری آن میتواند به سرعت مزایای قابل توجهی را به همراه داشته باشد. بنابراین، در پاسخ به این پرسش که آیا باید در تمامی قسمتهای وب سایت از آن استفاده کنید یا خیر، میتوان گفت که این موضوع به راهبرد شما بستگی دارد. اگر توانایی دارید، میتوانید با توجه به حوزه فعالیت سایت، از انواع مختلف اسکیما استفاده کنید و آن را در تمام بخشها به کار ببرید.
به عنوان مثال ما در برای اسکیمای محصول را در این سایت جستجو کردیم که میتوانید در تصویر زیر ببینید. ۳- سپس در کادر، URL صفحه یا مقالهای که میخواهید نشانهگذاری کنید قرار (paste) دهید؛ اگر شما تنها HTML دارید شما میتوانید به جای آن قرار (paste) دهید. ما در بهسایت از سال ۱۴۰۱ به عنوان یک گروه تخصصی در زمینه دیجیتال مارکتینگ آغاز به کار کردیم.
با کلیک روی TEST MARKUP به طور خودکار به ابزار Structured Data Testing Tool گوگل متصل میشوید. در تصویر زیر، نمونه کد تست شدۀ من (سمت چپ) و خطاها و هشدارهای آن (سمت راست) را مشاهده میکنید. استفاده از اسکیما تاثیر زیادی روی سئوی سایت دارد و باعث میشود موتورهای جستجو راحتتر با سایتتان ارتباط برقرار کرده و بهتر آن را درک کنند. قطعاً درک بهتر صفحات سایت به نفع شماست و باعث میشود در صورت رعایت قوانین موتورهای جستجو و سایر اصول سئو رتبۀ خوبی بگیرید. اما گوگل هیچ تضمینی نداده است که سایتها را به صورت متمایز نشان دهد.
با استفاده از اسکیما اطلاعات مختلفی مانند نظرات کاربران، امتیاز محصولات و … را به موتورهای جستجو میدهیم تا بهتر بتوانند ساختارو نقشه سایت را درک کنند. فکر میکنید گوگل این سایتها را چگونه شناسایی کرده و در گراف دانش خود قرار داده است؟ بله؛ کاملاً درست است، با استفاده از کدهای اسکیما! در واقع اسکیما به شما این شانس را میدهد که در لیست نتایج اولیۀ گوگل و از آن مهمتر، در گراف دانش گوگل (همین کادر حاوی اطلاعات در سمت راست صفحه نتایج) قرار بگیرید و از آنجا لینک دریافت کنید. این لینکها از ارزش بسیار زیادی برخوردارند، چرا که تعداد زیادی از کاربران آنها میبینند، روی آنها کلیک میکنند و سایت شما را میخوانند. بردکرامپ (breadcrumb) مسیر و لینکهای راهنمایی هستند که معمولا در بالای صفحات وبسایت قرار داده میشوند تا مخاطب بتوانند ببیند در کدام قسمت از سایت قرار دارد. به کمک اسکیما بردکرامپ میتوانید این لینکهای مسیر صفحه را در نتایج جستجو نیز نمایش دهید.
در ادامه به این تکه کد یک آیتم دیگر از نوع person یا شخص افزوده است. این آیتم مشخصات بازیگر اصلی فیلم (از جمله نام، تولد و جوایز) را نشانهگذاری میکند. برای نشانهگذاری اسکیما با استفاده از اسکریپتهای JSON-LD دو راه دارید.
در این روش با توجه به نوع فعالیت سایتمان از برنامهنویس میخواهیم افزونهای برای ما بنویسد که برای هر صفحه از سایتمان اسکیمای مورد نظر را تولید کند. البته علاوه بر موارد بالا اسکیماهای دیگری هم هستند که به صورت قطعات برجسته نمایش داده میشوند که در این صفحه از منابع دولوپر گوگل به صورت کامل لیست شدهاند. Rich snippets یا قطعات برجسته به طور کلی شامل تمام علائم یک صفحه در صفحه نتایج گوگل (SERP) است. در تصویر زیر نتیجه استفاده از opengraph در نرم افزار تلگرام را مشاهده میکنید.
۲. نشانهدار شدن صفحه در نتایج جستجو
تخمین زده میشود که وبسایتهای دارای نشانهگذاری اسکیما میتوانند تا چهار جایگاه بالاتر از وبسایتهای بدون اسکیما قرار بگیرند. نشانه گذاری اسکیما یا Schema Markup مهم است زیرا باعث میشود وب سایت شما در نتایج جستجو بهتر به نظر برسد. به لطف آن، عناصر اضافی مانند عکسها یا ویدیوها بهعنوان قطعههای غنی (rich snippet) در SERP نمایش داده میشوند. در این نوع اسکیما که برای ارسال اطلاعات دقیق درباره نوع مقاله، مطالب منتشر شده استفاده میشود. این اطلاعات شامل، عنوان اصلی مقاله، نام نویسندگان، تاریخ انتشار، موضوع اصلی مقاله و درصورتی که نیازباشد لینک مقاله نیز قرار داده میشود.
با استفاده از این اسکیما، میتوانید به صورت مستقیم سؤالات متداول کاربران را در نتایج جستجوی صفحات خود نمایش دهید. این امر به کاربران کمک میکند تا به سرعت به پاسخ سؤالات خود دست یابند و به طور کلی تجربه کاربری بهتری به آنها ارائه شود. این کدها هیچ تأثیری روی رتبه بندی سایت شما در گوگل ندارند؛ اما نقش پررنگی در ایندکس شدن صفحات در موتور جستجو دارند که نباید از آن غافل شوید. کدهای نشانه گذاری اسکیما بخشی از سئو داخلی به حساب میآید و باعث میشود تا گوگل به درک هوشمندانه از صفحات سایت شما برسد. اسکیما مارکآپ مقالات، بیشتر برای اخبار و پست های وبلاگی استفاده میشه که به موتورهای جستجو کمک میکنه زمان انتشار، تصویر شاخص و حتی گاهی اوقات یه ویدئو شاخص و محتوای هدلاین رو بهتر درک کنند.
با اضافه کردن اسکیما مشاغل و سازمانها، میتوانید به صورت دقیقتر و کاملتر اطلاعات خود را به کاربران ارائه دهید و این امر به کاربران کمک میکند تا به راحتی اطلاعات مورد نیاز خود را پیدا کنند. به علاوه، اضافه کردن این اسکیما به صفحات وبسایت شما، میتواند به بهبود رتبه وبسایت شما در نتایج جستجو کمک کند و نرخ کلیک و بازدید سایت شما را بهبود بخشد. اسکیما وبلاگ معمولاً شامل توضیحاتی درباره پست یا صفحه وبلاگ، مانند عنوان، نویسنده، تاریخ انتشار، دستهبندی و همچنین محتوای خود وبلاگ است.
شما تقریبا میتوانید برای اکثر محتویات سایت خود، اسکیما تعریف کنید. بخشهایی مانند مقالات، معرفی محصول، رویدادها و سوالات متداول از معمولترین قسمتهایی هستند که اسکیما در آنها استفاده میشود. اسکیمای سوالات متداول یکی از رایجترین و جدیدترین انواع اسکیما محسوب میشود که مربوط به اضافه کردن کادر سوالات متداول در نتایج جستجوی صفحات است.