الگوریتم مرغ مگس خوار ️ از ۰ تا ۱۰۰ پیدایش و نحوه کار آن
هدایت ترافیک جستجو به این صفحات، به طور کلی، UX و نرخ تبدیل را بهبود بخشیده است. هدف گوگل این است که نتایجی را به کاربر نمایش دهد که کاربر بدنبال آن بوده است. از اینرو تلاش میکند تا همه داده هایی که به درک بهتر نیت کاربر کمک میکند را جمع آوری کند. جالب است بدانید که این الگوریتم برای انجام وظایفش از “Google Knowledge Graph” یا همان «گراف دانش گوگل» و “Semantic search” که به معنای «جستجوی معنایی» است کمک میگیرد. کلمات کلیدی دم بلند در زمینه سئو، عباراتی را توصیف میکنند که به ندرت جستجو میشوند. در واقع نادر بودن تعداد دفعات استفاده از یک عبارت به عنوان جستار، چیزی است که یک عبارت جستجوی دم بلند را مشخص میکند.
زمان حضور کاربر را در صفحه افزایش دهید.
فهرست مطالب
- به یاد داشته باشید، گوگل همیشه به دنبال ارائه بهترین تجربه کاربری است؛ بنابراین، تمرکز بر تولید محتوای باکیفیت، مفید و مرتبط با نیازهای کاربران، بهترین راه برای جذب ترافیک ارگانیک و بهبود رتبه سایت شما در نتایج جستجو است.
- حالا که به خوبی با این مفاهیم آشنا شدید، لازم است یک قدم به جلو برداریم و به شما بگوییم که چطور با رعایت کردن معیارهای الگوریتم Hummingbirdمیتوانید سئوی سایت خود را بهبود بخشید تا بتوانید همزمان کاربر و گوگل را خوشحال کنید.
- پیشبینی می شود این الگوریتم در آینده پیوند عمیقی با هوش مصنوعی برقرار خواهد کرد تا بتواند بهتر به پردازش زبان طبیعی بپردازد.
- سپس، محتوایی را ایجاد کنید که به طور جامع و کامل به سؤالات آنها پاسخ دهد.
- از اینرو الگوریتم مرغ مگس خوار یکی از آپدیت های مهم گوگل بود که در سال ۲۰۱۳ معرفی شد.
به این معنا که شما هر کلمهای که سرچ میکنید این الگوریتم بلافاصله مترادفهای آن کلمه را پیدا میکند و شمارا به نیاز و مقصودتان میرساند. خب همانطور که گفتیم، الگوریتم مرغ مگسخوار به مفهوم و کیفیت محتوایی که تولید کردهاید و اینکه چهقدر مورد توجه کاربران بوده توجه ویژهای دارد. در ادامه چند نکتۀ مهم را به شما میگویم که اگر آنها را رعایت کنید تاثیر بسیار خوبی در سئوی سایتتان دارد و رضایت خاطر مرغ مگس خوار سختگیرمان را هم جلب میکند. با این حال، نیازی به گفتن نیست که داشتن کلمات کلیدی برای پیشی گرفتن از رقبا کافی نیست و تنها راه برای سبقت از رقبا در نتایج سرپ، تولید محتوای باکیفیت است که پاسخ های دقیقی به سوالات دنیای واقعی کاربران ارائه می دهد. اهمیت به قرار دادن کلمات کلیدی درون محتوا تا حدودی به شما کمک می کند، اما مرغ مگس خوار بیشتر به دبنال راه حل برای پرس و جوها و نیت کاربران می باشد.
پس در صورتیکه تاریخچه جستجوی شما و اطلاعات شما در دسترس گوگل باشد، نتایجی که ارائه میدهد بیشتر به علایق و سلیقه شما نزدیک خواهد بود. جستجوی معنایی یعنی بجای تمرکز روی انطباق کلمه به کلمه جستجو و نتیجه، روی انطباق مفاهیم آنها تمرکز شود. در جستجوی معنایی، موقعیت مکانی شما، اطلاعات زمینه مانند علایق، سن و نیز تاریخچه جستجوهای قبلی شما نیز در نظر گرفته میشود. الگوریتم Hummingbird هم که نام خود را از مرغ مگس خوار گرفته است بیشباهت به این پرنده نیست. میتوان الگوریتم Hummingbird را یک تغییربسیار بزرگ در نتایج جستجو خواند.
اگر شما نیز میخواهید که از این الگوریتم به نفع وبسایت خود استفاده کرده و بتوانید در ردهبندی گوگل، امتیاز و رتبه بهتری به دست بیاورید، قطعا راه حل مناسبی برایتان وجود دارد. تمرکز اصلی مرغ مگس خوار، بر بررسی ارتباط معنایی محتوای موجود در سایتتان است، اگر خواهان دوستی با این الگوریتم هستید، زمان تولید محتوا، نکات زیر را جهت سئو محتوا برای الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل، فراموش نکنید. پس بطور خلاصه هدف اصلی الگوریتم مرغ مگس خوار این بود که عبارات جستجو را تفسیر کند. این الگوریتم همچنین به دنبال هدایت وبمسترها به سمت تولید محتوای باارزش و باکیفیت میباشد.
گوگل نیز این الگوریتم را به این نام نامگذاری کرد تا از سرعت و دقت بیشتری برای نتایج جستجوی کاربران برخوردار شود. البته با اینکه الگوریتم مگس خوار گوگل به اندازه پاندا و پنگوئن، تأثیری مستقیم در صفحه نتایج گوگل (SERP) ندارد، اما این الگوریتم دقیقاً چیزی را هدف قرار داده که گوگل سالهاست به دنبال آن است؛ یعنی درک رفتار و کسب رضایت کاربر. مرغ مگس خوار محتوایی را جستجو می کند که با کلمه کلیدی و مترادف کلمه کلیدی وارد شده در پرس و جو مطابقت داشته باشد. بنابراین، تحقیقات کلمات کلیدی خود را گسترش تا بر روی مترادف ها و اصطلاحات مشترک تمرکز نمائید تا صفحات خود را متنوع کنید. همانطور که گفتیم، حدودا ۱۰ الی ۱۲ سال، یعنی قبل از سال ۲۰۱۲ که گوگل هنوز برای اصلاح باگ های موتور جستجوی خود الگوریتم خاصی را طراحی و برنامه نویسی نکرده بود، بلک هت کاران برای بالا آوردن سایت و رتبه گرفتن، دست بازتری داشتند.
این الگوریتم با استفاده از گراف دانش و توجه به سیگنالهای متنی و زمینهای، به گوگل کمک میکند تا نتایج مرتبط و دقیقتری را به کاربران ارائه دهد تا تجربه کاربری بهتری را فراهم آورد. کلمات lsi یا Latent Semantic Indexing، به معنای عباراتی هستند که با کلمه کلیدی هدف شما ارتباط معنایی قوی دارند. او به دنبال شکار میگردد و با شناسایی نزدیکترین مورد به سمتش حرکت میکند. الگوریتم مرغ مگس خوار نیز به دنبال نزدیکترین نتیجه به کوئری کاربر میگردد. نزدیکترین و مرتبطترین را با سرعت زیادی پیدا میکند و در اختیار کاربر قرار میدهد. مرغ مگس خوار گوگل یکی از الگوریتمهای گوگل است که برای درک بهتر مفهوم جستارها و ارائه نتایجی بهتر به کاربر طراحی شده است.
همچنین پیشبینی میشود که استفاده از این الگوریتم فقط به جستجوهای مبتنی بر کلمات ختم نشده و با جستجوهای صوتی و اینترنت اشیا درآمیخته شده و بتواند بیش از پیش همهگیر شود. الگوریتم مرغ مگس خوار با ترکیب پردازش زبان طبیعی (NLP) و یادگیری ماشین، جستجوهای کاربران را به روشی هوشمندانه پردازش میکند. این الگوریتم به جای تمرکز صرف بر تطابق کلمات کلیدی، زمینه و مفهوم کلی جستجو را تحلیل میکند. برای مثال، هنگام جستجوی “راهنمای تعمیر آیفون ۱۲“، نه تنها صفحات حاوی این عبارت دقیق، بلکه محتوای مرتبط با “تعویض باتری آیفون ۱۲“ یا “عیبیابی آیفون ۱۲“ را نیز نمایش میدهد. زیرا به کیفیت محتواهایی که تولید میشود و ارزش این محتواها برای کاربران توجه ویژهای دارد. الگوریتم مرغ مگس خوار بر خلاف الگوریتمهای قبلی که بیشتر بر تطبیق کلمات کلیدی تمرکز داشتند، بر فهم معنای کامل جستجو تمرکز دارد.
به عنوان مثال، مرغ مگس خوار بر درک موضوعات مرتبط با جستجوی کلمات کلیدی تمرکز داشت. الگوریتم هامینگبرد یا به انگلیسی Hummingbird Algorithm یکی از الگوریتمهای جستجوی گوگل است که در سال ۲۰۱۳ معرفی شد. این الگوریتم با هدف بهبود نتایج جستجوی گوگل و تأثیر بهتر کلمات کلیدی طراحی شد. مهم ترین کاری که شما به عنوان یک نویسنده یا سئو کار میتوانید کنید، این است که تا جای ممکن از عبارات مترادف و مشابه با کلمه کلیدی هدف خود استفاده کنید.
با این حال؛ یک ابزار تحقیق کلمات کلیدی می تواند به شما کمک کند بفهمید چه کلمات و عباراتی به سایت شما ترافیک مورد نظر شما را می دهد، ترافیکی که منجر به تبدیل می شود. مرغ مگس خوار یک به روز رسانی مبتنی بر جریمه نیست که این موضوع برای صاحبان سایت عالی است. اما فقط به این دلیل که جریمه نمی شوید به این معنی نیست که هنگام ساخت یا ویرایش سایت خود نباید بهروزرسانی را در نظر بگیرید. در ادامه به شما نشان می دهیم که چگونه باید از این الگوریتم برای بهبود عملکرد سایت خود استفاده کنید.
اگر سوال کاربر شما تنها با نوشتن ۲۰۰ کلمه برطرف میشود، به همین مقدار اکتفا کنید و زیاده گویی نکنید. سپس در سال ۲۰۱۲ برای تکمیل کار پاندا، الگوریتم پنگوئن گوگل معرفی شد تا سایتهایی که پروفایل لینک مشکوکی دارند را جریمه کند. علاوه بر این اطلاعات دیگری همچون تاریخ فوت، محل دفن، تحصیلات، شغل و همچنین کتابهای نوشتهشده توسط وی را نشان داد. درواقع گوگل اطلاعات مفید دیگری را که میتواند برای شما مفید باشد را هم در اختیارتان قرار میدهد. شاید بپرسید که انکر تکست چیست؟ انکر تکست قسمتی از یک لینک است که کاربر آن را مشاهده میکند و قادر است بر روی آن کلیک کند.
هنگامی که کاربر یک جستجوی صوتی انجام می دهد، از رویکرد مکالمه ای بیشتری استفاده می کند و در پرس و جوهای خود کوتاه تر است. نوع عباراتی را که مخاطبان هدف شما استفاده خواهند کرد، مشخص کنید، سپس محتوای خود را بر اساس آن تنظیم نمائید. مرغ مگس خوار جستجویی که ما انجام دادهایم را درک میکند و معنای آن را در نتایجی که به کاربران نمایش میدهد لحاظ میکند. از پاییز سال ۲۰۱۳، تاثیر خود را بر روی نتایج میلیاردها جستجو گذاشته و برای کاربران، صفحهی نتایج شخصیتر و صمیمیتری از جستجو را فراهم کرده است.
الگوریتم مرغ مگس خوار از الگوریتم های باغ وحش گوگل که برای بهبود دقت و فهم معنایی جستجوها طراحی شده است تا نتایج دقیقی را به کاربران ارائه دهد. هر چقدر که در ۳ مورد بالا، رفتار کاربران به نفع وبسایت شما باشد، مهربانی و توجه الگوریتم مرغ مگس خوار نیز به سایت شما افزایش پیدا کرده و نتایج بهتری را در فرایند سئو مشاهده خواهید کرد. از این روی اهمیت زیادی دارد که صفحات وبسایت خود را با در نظر گرفتن این نکات، به بهترین شکل برای به دست آوردن حداکثر رضایت کاربر، بهینهسازی کنید. مرغ مگس خوار در ابتدا تمام تلاش خود را جهت نمایش نزدیکترین نتایج به عبارت جستجو شده توسط کاربر، انجام میدهد؛ اما در نهایت، رفتار کاربران نسب به نتایج ارائه شده، نتیجه نهایی را برای رتبهبندی سایتها، مشخص میکند.
تولید محتوای معنایی و پاسخگو به نیاز کاربر
وقتی اولین نتیجه گوگل را باز میکردید دهها یا حتی صدها پاپآپ تبلیغاتی آزاردهنده با روان شما بازی میکرد. پشتیبانی در مجموعه نوین وردپرس یک مسئولیت مهم و ضروری در قبال کاربران است ، هیچ محصولی بدون پشتیبانی و همراهی سازنده ارزشی ندارد واحد پشتیبانی کاربران نوین وردپرس همیشه و همه جا همراه شما میباشد. این الگوریتم ها دائماً در حال به روزرسانی و تطبیق با نیاز کاربران هستند.
درست؟ پس چه چیزی بهتر از گذاشتن عکس و نمودار و فیلم و پادکست(که رسانه بصری نیست ولی در این دسته بندی قرارش دادیم) و … . بنابراین برای بالا بردن کیفیت محتوا و در نتیجه کسب رتبه های بهتر می توانید این مورد را نیز انجام دهید. HUMMINGBIRD ALGORITHM GOOGLE می توانست به طور نسبی متوجه معنای کلی صفحه شود.
با این کار شما میتوانید نتایج مختلفی مانند بهترین رستورانهای آبادان، در سفر به آبادان چی بخوریم؟ رستوران های خرمشهر و لیستی از این رستورانها را در نقشه ببینید. گوگل مدتهاست که اعتبار صفحه را به عنوان یک عامل رتبهبندی مهم در نظر گرفته است. این نشان از تلاشی جدیدی برای درک معنای واقعی پشت یک پرس و جو، به جای عبارات جداگانه درون آن بود.
یکی از اهداف اصلی مرغ مگس خوار، ترجمه جستجوی معنایی از یک مفهوم به واقعیت است. از دیگر مزایای الگوریتم مرغ مگس خوار این است که شمارا خیلی سریع به نتیجه دلخواهتان میرساند و همچنین توضیحات و اطلاعات بیشتری را هم در اختیارتان قرار میدهد بهعنوانمثال من عبارت “تولد دکتر شریعتی” را در گوگل سرچ کردم. همانطور که در تصویر زیر میبینید گوگل بهسرعت نتیجه دقیق (۲۳ نوامبر ۱۹۳۳، کاهک) را به ما نشان داد. فاکتور تعداد لینک های یک صفحه یکی از اجزای اصلی الگوریتم مرغ مگس خوار باقی مانده است. به همین دلیل مهم است که بک لینک را در نظر بگیرید و برای گرفتن آنها تلاش کنید.
فرض کنید که دو سال پیش میخواستید یک مقاله در مورد الگوریتم مرغ مگس خوار بنویسید. برای دیده شدن در نتایج گوگل راهی نداشتید جز اینکه کلمه کلیدی خود (مرغ مگس خوار) را چندین و چند بار در متن تکرار کنید. این کار باعث میشد که کاربر ارتباط خوبی با متن شما برقرار نکند و در نتیجه کیفیت محتوا کاهش یابد.
پس از ارائه الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل اعلام کرد که قواعد کلی سئو تغییری نکرده است و کسانی که محتوای باکیفیت، غیرکپی و منحصر به فرد تولید میکنند، بهترین امتیازها را از گوگل کسب میکنند. مرغ مگس خوار گوگل، مطالب سایتها را با روشهای دقیقتر و سختگیرانهتری ارزیابی میکند پس نیازمند تولید محتوای حرفهای و استفاده صحیح و به جا از کلمات کلیدی هستیم. الگوریتم مرغ مگس خوار الگوریتمی مبتنی بر پنالتی نیست بلکه این الگوریتم سعی دارد به طور کلی، هدف و مفهوم هر صفحه را درک کرده و با کمک جستجوی معنایی و گراف دانش معنایی، نتایج مناسبی را به کاربران نشان دهد. کار با این الگوریتم ساده بوده و کافی است مواردی که در بالا گفته شد را در محتوای خود رعایت کنید تا بتوانید نظر این الگوریتم را به صفحات سایت خود جلب کنید.
درک اینکه چه چیزی از محتوای سایت شما به کدام کاربر ارائه شود و یا در صورت فروشگاهی بودن سایت، کدام محتوای شما باعث جذب مشتری به اضافه تجربه کاربری خوب در سایت میشود مهم و حائز اهمیت است. این تغییر در سپتامبر ۲۰۱۳ بهطور رسمی اعلام شد، پیش تر به مدت یک ماه از این الگوریتم به صورت آزمایشی استفاده شده بود. این الگوریتم یکی از الگوریتمهایی است که گوگل با معرفی آن، ضربه محکمی به سایتهایی زد که از ترفند کلمات کلیدی به عنوان مهمترین ترفند برای بهینه سازی سایت استفاده میکردند. مرغ مگس خوار مشاهده کرده که این اتفاق افتاده و برای مثال روی لینک ۳ و ۴ بیشتر کلیک می کنند. به این ترتیب مقاله شما را به لینک های پایین تر و لینک های ۳ و ۴ را به رتبه های بالاتر می رساند.
به این نکته توجه کنید که محتوای طولانی، کامل و باکیفیت تأثیر زیادی بر سئو سایت شما دارد و شمارا از سایر رقبایتان متمایز میکند. بااینحال هستند کاربرانی که خواندن این مطالب طولانی برایشان کسلکننده و حوصله بر است. بنابراین ازآنجاکه باید نیاز تمامی کاربران خود را در نظر بگیریم بهتر است مقالاتی با تعداد کاراکتر و توضیحات کمتر برای این دسته از مخاطبانتان نیز تولید کنید و یا با محتوای خود را همراه با ویدئو و پادکست منتشر کنید. سعی کنید ویدئویی که منتشر میکنید دارای زیر نویس فارسی یا انگلیسی نیز باشد. این الگوریتم باعث میشود تا نتایج نشان داده شده به کاربر از نظر مفهوم، به مفهوم کلمات کلیدی جستجو شده توسط کاربر نزدیکتر باشد و از پراکندی مطلب جلوگیری کند.
پس سعی کنید به جای کلمات کلیدی تکراری و بیارزش، از کلمات کلیدی مرتبط با موضوع و محتوای مورد نظر استفاده کنید. این یکی از مهمترین بخشها و مسئولیتهای شخصی است که مسئولیت سئو وبسایت شما را برعهده دارد. شناسایی این کوئریها کمک خواهد کرد تا بهترین ساختار برای محتوای صفحه با کلمات مهم را دنبال کرده و به صورت هدفمند آن را برای کاربر و گوگل بهینهسازی کرد. الگوریتم مرغ مگس خوار با تمرکز روی هممعنیها و عنوانهایی با زمینه مرتبط با جستار، سعی در حل این مساله داشت.
از آن زمان تا کنون، گوگل همچنان به بهینهسازی و بهبود الگوریتمهای خود ادامه داده تا تجربه بهتری برای کاربران ایجاد کند. با وجود این پیشرفتها، هنوز هم درک کامل نیازهای کاربران و ارائه بهترین نتایج چالشی برای گوگل محسوب میشود. الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل به دلیل تمرکز بر جستجوی معنایی (Semantic Search) یکی از نوآورانهترین تغییرات در بهینهسازی موتورهای جستجو محسوب میشود.
تأکید بر جستجوی معنایی (Semantic Search)
پروژه این الگوریتم یکی از بلند پروازانهترین پروژههای گوگل از سال ۲۰۰۱ تا زمان معرفی این الگوریتم بود. به گفته مت کانکس (عضو تیم گوگل) الگوریتم مرغ مگسخوار به صورت نامحسوس، تحولی عظیم در نتایج جستجوی گوگل پدید آورده است. با توجه به اینکه روزانه به طور میانگین ۳/۵ میلیارد جست و جو در جهان انجام میشود، دلیلی بر این است که این الگوریتم به طور متوسط 3/5 میلیارد جستجو را تحت تاثیر قرار میدهد. البته باید توجه داشته باشید بعضی افراد این الگوریتم را تنها بروزرسانی کلی از الگوریتم جستجوی گوگل میدانند ولی این تفکر بسیار اشتباه است چون الگوریتم، الگوریتمی مستقل از سایر الگوریتمهای گوگل به شمار میرود. با امکان پرسیدن سوالاتی مانند “چه کسی ثروتمندترین فرد در جهان است؟”، کاربران میتوانند به صورت تعاملی با موتور جستجو ارتباط برقرار کرده و اطلاعات مورد نیاز خود را به دست آورند.
برای روشن تر شدن موضوع تصور کنید که شخصی عبارت «رئیس جمهور انگلستان» را جستجو می کند. البته انگلستان رئیس جمهور ندارد و در سیستم پادشاهی انگلستان نخست وزیر ریاست دولت را به عهده دارد. اگر در گذشته این عبارت جستجو میشد، گوگل به احتمال زیاد جواب درستی برای این جستجو نداشت اما امروزه این الگوریتم به کاربر کمک میکند آنچه را که نمیداند و جستجو میکند، بفهمد و به نتایج درستی که مدنظرش است برسد. هدف این الگوریتم، برای بهتر عمل کردن و تطبیق بهتر کلمات کلیدی با سرچ کاربران طراحی شده است. مخصوصا برای عباراتی که طولانیتر هستند و باکلمات بیشتری سرچ میشود که گاهی لزوما آن کلمات اهمیت چندانی ندارد. اگر تاریخچه جستجوی شما در دسترس گوگل نباشد، فقط مفهوم کلمات را در ارائه نتایج بکار میبرد.
الگوریتم مرغ مگسخوار یا هامینگبرد Hummingbird
تمرکز این الگوریتم بیشتر بر روی تعاملات جستجوی “انسانی” و تمرکز بسیار بیشتر بر مکالمه و معنی، مهمترین تغییر در جستجوی گوگل در سالهای گذشته را نشان میدهد. انکرتکستها، پلهایی هستند که خوانندگان شما را به عمق محتوای سایتتان هدایت میکنند. این لینکهای آبی رنگ که در دل متن جای میگیرند، نه تنها به زیبایی بصری محتوا میافزایند، بلکه نقشی کلیدی در سئو و تجربه کاربری ایفا میکنند.
الگوریتم مرغ مگس خوار (algorithm Hummingbird) چیست؟
سایتهایی که بتوانند به پرسشهای کاربران پاسخهای دقیق و مفیدی ارائه دهند و از کلمات کلیدی طبیعی و محاورهای استفاده کنند، شانس بیشتری برای کسب رتبههای بالاتر در نتایج جستجو دارند. به طور کلی مرغ مگس خوار به سمت ارائه نتایج دقیق و مرتبط هدایت شده است که این امر به نفع کاربران و سایتهای با محتوای ارزشمند و ساختار دهی مناسب میباشد. الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل (Google Hummingbird) یکی از مهمترین بهروزرسانیهای گوگل است که هدف اصلی آن بهبود درک معنایی و نیت جستجوی کاربران بوده است. این الگوریتم برخلاف دیگر الگوریتمها که بر اساس کلمات کلیدی کار میکردند، تمرکز خود را بر معنای جملات و نیت اصلی کاربران در جستجو گذاشته است.
دلیل اینکه نام مرغ مگس خوار برای این الگوریتم انتخاب شده، “سرعت و دقت” آن است. الگوریتم مرغ مگس خوار با دقت و سرعت بالایی کلمات را بررسی میکند و مترادف آنها را تا حد زیادی میشناسد. مگس خوار در حالی که نزدیکترین نتایج را به شما نشان میدهد، صفحاتی را هم که بیش از حد از کلمات کلیدی استفاده کردهاند و محتوای درست و حسابی ندارند جریمه میکند.
استفاده متناسب از کلمات کلیدی در متن
الگوریتم مرغ مگسخوار با درک این عبارات، نتایج را به نیاز واقعی کاربر نزدیک میکند. نشانه گذاری اسکیما به موتورهای جستجو کمک میکند تا محتوای صفحات وب را بهتر درک کنند و نتایج جستجوی دقیقتری را ارائه دهند. شما نیز میتوانید با افزودن کدهای اسکیما به صفحات وب سایت خود، به گوگل کمک کنید تا محتوای شما را بهتر شناسایی کند و در نتیجه، شانس دیده شدن سایتتان در نتایج جستجو افزایش یابد. برای آشنایی با انواع مختلف کدهای اسکیما و نحوه استفاده از آنها، میتوانید به وب سایت رسمی schema.org مراجعه کنید. در صورتی که کاربران به هنگام جستجوی عبارتهای بلند، از وب سایت شما بازدید کنند و به هدف شان برسند، شما مورد تایید الگوریتم مرغ مگس خوار قرار خواهید گرفت. دو بال این الگوریتم، گراف دانش یا “Knowledge Graph” و جستجوی معنایی یا “Semantic Search” هستند.
اما هنوز هم بسیاری از سایتها زیرکانه از تکرار کلمات کلیدی برای رتبه گرفتن استفاده میکردند و کاری به هدف جستجوی کاربر نداشتند. درک ارتباط موضوعی صفحات نیازمند الگوریتمهای پیچیدهای است که گوگل موفق به پیاده سازی آنها شده. گراف دانش تلاش میکند ارتباط میان موضوعات و صفحات اینترنتی را درک کرده و براساس اطلاعات جمعآوری شده چکیدهای از آنچه مورد نیاز شماست را در اختیارتان قرار دهد. مرغ مگسخوار گوگل در واقع یک بازنویسی الگوریتم گوگل است که تاثیر بسیار زیادی در جستجوی گوگل گذاشت.
ورود به سایت
همانطور که تا اینجای مقاله دانستیم هدف الگوریتم Hummingbird رضایت کاربر است و این الگوریتم به معنا و مفهوم و همچنین کیفیت محتوایی که تولیدشده است و اینکه چه قدر موردتوجه کاربران بوده توجه میکند. در ادامه چند نکته مهم برای کسب امتیاز از الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل را برای شما میگوییم. اما دراینبین الگوریتم مرغ مگس خوار بهطور خاص سعی میکند که معنی و مفهوم عبارت سرچ شده توسط کاربر را بداند و به معنی هر کلمه در عبارت جستوجو شده توجه کند تا بتواند نتایجی را به کاربر نشان دهد که کاربر به دنبال آن است. بنابراین هدف گوگل از ارائه این الگوریتم بالا بردن کیفیت نتایج جستجو شده است. الگوریتم مرغ مگسخوار (Hummingbird) نقطه عطفی در تاریخ جستجوی گوگل بود. این الگوریتم با معرفی مفهوم ‘جستجوی معنایی’، موتورهای جستجو را از وابستگی به کلمات کلیدی دقیق به سمت درک عمیقتر از هدف کاربر سوق داد.
بنابراین هدف گوگل بهتر کردن کیفیت نتایج جستجو شده است و نه صفحاتی که تنها چند کلمه مشابه دارند. سلام مهدی عزیزهدف ما از این کار بهبود تجربه کاربری بوده است که خوشبختانه به نظر میرسد در آن موفق بوده ایم.گاهی اوقات یک مقاله را تا انتها مطالعه میکنیم و در نهایت متوجه میشویم که ویدئویی نیز در آن صفحه وجود داشته است! معمولا در این شرایط احتمال دیدن ویدئو بسیار پایین است.الگوریتم رنک برین و مرغ مگس خوار ارتباط نزدیکی با یکدیگر دارند و حتی میتوان گفت همه الگوریتم های گوگل در حال حاضر بخشی از بدنه الگوریتم اصلی گوگل هستند.
این روزها این الگوریتم می تواند با استفاده از الگوریتم رنک برین، کلمات و عبارات معادل کلمه کلیدی هدف را نیز شناسایی کند. برای مگ سئو مثال، عباراتی که با کلمه «چگونه» سرچ میشود را درنظر بگیریم مثلا «چگونه لاستیک ماشین را تعویض کنیم؟». در ابتدا، ممکن بود بهدلیل وجود کلماتی مانند چگونه و فعل کنیم، ممکن بود گوگل تمام عباراتی که این دو کلمه در آن قرار دارند را هم نمایش دهد؛ هرچند که به تعویض لاستیک نزدیک هم نبودند. اما با تعریف کلمات و چگونگی فهم آنها توسط گوگل، نتایج بسیار دقیقتر و درستتر نمایش داده میشود.
گوگل برای رفع این مسائل ابتدا در ۲۰۱۱ الگوریتم پاندا را معرفی کرد تا سایتهایی با کیفیت محتوای پایین را جریمه کند. سعی کنید اینفوگرافیها، ویدئو و حتی بخشهای سادهای مثل گراف، جدول، نمودار و نقل قول را چاشنی محتوای سایت خود کنید تا نرخ پرش (Bounce Rate) سایت را کاهش داده و کاربر خود را متقاعد کنید که زمان بیشتری در سایت شما بگذراند. برای درک بهتر این مفهوم پیشنهاد میکنیم مقاله Bounce Rate چیست را مطالعه کنید. تکنیک مفهومگرایی به همراه کلیه استانداردهایی که هنگام نوشتن محتوای مقاله یا محصول باید رعایت شود را میتوانید به صورت حرفهای در کارگاه آموزش تولید محتوا در آکادمی وبسیما بیاموزید. همانطور که در عکس میبینید گوگل عبارت جستجو را تفسیر میکند و پاسخی را در نتایج جستجو به عنوان یکپارچه سازی Knowledge Graph برمیگرداند.
آن موضوع نشان دهنده آن است که گوگل میتواند به درک ارتباط مفهومی دو صفحه از اینترنت بپردازد. گوگل برای سالها از مترادفها استفاده میکرد، اما با مرغ مگس خوار بهتر میتوانست Context را درک کند، در نتیجه هدف جستجو را درک میکند تا مشخص کند کاربر دقیقاً چه چیزی را میخواهد بیابد. این همان چیزی است که ما از آن به عنوان جستجوی معنایی (Semantic Search) یاد می کنیم. نام این الگوریتم از مرغ مگس خوار (Hummingbird) که شهرتش به خاطر حرکت سریع، دقت و سرعت پریدن است گرفته شده است.
الگوریتم مرغ مگس خوار (Hummingbird) یکی از مهمترین الگوریتمهای جستجوی گوگل که با هدف درک بهتر معنای جستجوی کاربران و ارائه نتایج دقیق به کاربر تحولی عظیم در نحوه عملکرد جستجوی گوگل ایجاد کرده است. در گذشته، الگوریتمهای گوگل بیشتر بر روی تطبیق کلمات کلیدی موجود در عبارت جستجو با کلمات کلیدی موجود در صفحات وب تمرکز داشتند. این موضوع باعث میشد که گاهی اوقات صفحاتی که از نظر کلمات کلیدی مطابقت داشتند اما محتوای مرتبطی با نیاز کاربر نداشتند، در رتبههای بالای نتایج جستجو نمایش داده شوند. به این ترتیب در این مقاله با الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل آشنا شدیم و دانستیم تولید محتوای باکیفیت در این الگوریتم چه تاثیری دارد. مرغ مگس خوار که از سال ۲۰۱۳ جایگزین الگوریتم کافئین شد، کیفیت جستجو را در گوگل ارتقا بخشید.
پیشرفت های مرغ مگس خوار به ویژه در جستجوی متنی و محاوره ای که به شدت با معناشناسی اساسی و روابط بین کلمات مرتبط هستند چشمگیر بود. در بسیاری از موارد افرادی که به سایت شما وارد میشوند قصد مطالعه مقاله طولانی و بلند را ندارند و میخواهند تا در کوتاهترین زمان به پاسخ پرسشهای خود دست پیدا کنند؛ در اینجاست که وجود محتوای بصری کمک زیادی به اعتبار صفحه میکند. نمودار، اینفوگرافیک، تصاویر مرتبط با محتوا و فیلمها از محتواهای بصری جذاب برای کاربران به شمار میروند که میتواند شما را در این الگوریتم، یاری دهد. در جستجوی معنایی نیز گوگل با کمک سابقه جستجوی کاربر و IP آن، نتایج را فیلتر میکند تا به مفهوم مورد نظر کاربر نزدیکتر باشد. زیرا گوگل روز به روز باهوشتر میشود و با اعمال بروزرسانیهایی برای الگوریتم Hummingbird و رنکبرین، نوید انقلابی بزرگ در جستجوی اینترنتی را به ما میدهد.
در دنیای امروز که صبر مخاطبان کوتاهتر شده، نیاز به روایتهای بصری بیش از پیش احساس میشود. اینجاست که محتواهای تصویری همچون اینفوگرافیکها، ویدئوها و حتی تصاویر ساده وارد عمل میشوند. این عناصر بصری نه تنها جذابیت مطالب شما را چندین برابر میکنند، بلکه به درک بهتر مفاهیم پیچیده نیز کمک شایانی میکنند. با استفاده از این ابزارها، میتوانید اطلاعات را به شکلی گویا و ماندگار در ذهن مخاطبان خود ثبت کرده و تجربه خواندن را برای آنها لذتبخشتر کنید. تولید محتوای ارزشمند، بهینه سازی تجربه کاربری و پرهیز از تکنیک های سئوی سیاه. در این محتوا تمام فاکتورهای الگوریتم ها را رعایت کرده و پس از ایندکس شدن، موتور جستجو تصمیم می گیرد که آن را در لینک ۱ قرار دهد.
همهگیر شدن این عینکها و ابزارهای دیگری که با اینترنت و محتوا سروکار دارند اصلاً دور نیست، پس از همین امروز فکری به حال آن بکنید و خودتان را برای یک آیندۀ پرچالش و در عین حال پرفرصت آماده کنید. برای اینکه با سئوی کلاه سفید، کلاه سیاه و کلاه خاکستری بیشتر آشنا شوید، میتوانید مقالۀ «سئو چیست و چرا اهمیّت دارد؟» را در وبلاگ پرتال بخوانید. در اینجا میخواهم دو نتیجۀ متفاوت، از دو جستجوی یکسان را به شما نشان بدهم. در فرآیند ثبتنام در برنامه اقساطی ما، شما یک لایسنس یک ماهه با دسترسی به تمام محتوای دوره دریافت خواهید کرد. پس از گذشت یک ماه و پرداخت قسط دوم، دسترسی شما به دوره به صورت دائمی خواهد بود.
معرفی الگوریتم مرغ مگس خوار؛ درک نیت کاربر هنگام جستجو
سپس، محتوایی را ایجاد کنید که به طور جامع و کامل به سؤالات آنها پاسخ دهد. الگوریتم مرغ مگس خوار به این محتواها اولویت میدهد و رتبه بهتری در نتایج جستجو برای آنها در نظر میگیرد. اگر گوگل ماشینی را در نظر بگیرید که موتوری قدیمی دارد، الگوریتمهای پاندا و پنگوئن فیلترهای جدید روغن بودند که روی آن نصب میشدند اما Hummmingbird یک موتور منحصربهفرد است که بخشی از فعالیتهای پاندا و پنگوئن را استفاده میکند. درواقع، اهمیت سئو مگ مرغ مگس خوار گوگل در این حقیقت نهفته است که پاندا، پنگوئن و سایر الگوریتمهای گوگل، تغییراتی در شیوههای قدیمی جستجوی مطالب در گوگل ایجاد کرده بودند؛ اما مرغ مگس خوار سیستم جستجو را به طور کامل عوض کرد.
می توانست ارتباط معنایی بین جملات را فهمیده و در نهایت به محتواهای باکیفیت رتبه دهد. انکرتکستها بهگونهای انتخاب شود که با موضوع محتوا و همچنین کلمات کلیدی مرتبط باشد و سعی کنید از کلمات کلیدی و لینکهای مرتبط (چه خارجی و چه داخلی) استفاده کنید. همانطور که قبلا هم اشاره کردیم این الگوریتم به دنبال درک خواسته کاربر از روی عبارت مورد جستجو است. در صورت طولانی بودن عبارت، آنرا تفسیر میکند تا منظور کاربر را درک کند. زمانی، نتایج جستجو اینقدر هوشمندانه نبودند و در اکثر مواقع، صفحه اول نتایج گوگل SERPS پر از صفحات نامربوط و اسپم بود. با باز کردن هر صفحه تعداد زیادی تبلیغ و پاپآپ ظاهر میشد که واقعا آزاردهنده بود.
درست به همین دلیل است که در استراتژیهای لینکسازی خارجی توجه ویژهای به شباهت موضوع دو سایت خواهیم داشت. برای یادگیری بیشتر در مورد لینکسازی در سئو میتوانید به کارگاه لینکسازی حزفهای سری بزنید. به طور مثال تصویر زیر نمایش نتایج جستجو برای عبارت “اصغر فرهادی” است و همانطور که در تصویر مشاهده میکنید بخشی از این اطلاعات از سایت ویکی پدیا، بخشی از IMDB و بخش دیگری نیز از سایر صفحات وب جمعآوری شده است. باکسهایی محتوایی که در سمت راست صفحه نتایج جستجو نمایش داده میشوند معمولا محصول گراف دانش هستند.
این الگوریتم هوشمند، به جای تکیه بر تطابق ساده کلمات کلیدی، به معنای کلی عبارت جستجو شده توجه میکند و صفحاتی را که بیشترین ارتباط معنایی را با پرسش کاربر دارند، در اولویت قرار میدهد. به عبارت دیگر، هدف مرغ مگس خوار ارائه نتایجی دقیق و مرتبط با نیاز کاربر است، نه صرفاً صفحاتی که چند کلمه مشترک با عبارت جستجو دارند. این رویکرد باعث شده است تا نتایج جستجوی گوگل به مراتب جامعتر و مفیدتر از گذشته شود. مرغ مگس خوار یکی از کوچکترین پرندههای دنیاست که سرعت و دقت عمل زیادی دارد. زمانی که مرغ مگس خوار در حال پرواز است، چشم انسان قادر به دیدن بالهای او نیست؛ اما برعکس انسان، این پرنده بسیار تیزبین است و هدف خود را به سرعت شناسایی میکند.
Semantic Search یا جستجوی معنایی چیست؟
اینجاست که ما نه تنها شرکتی هستیم، بلکه یک خانوادهی پایدار و احساسی که در کنار شماست. ما برای پیوستن به مسیر موفقیت شما و ایجاد تفاوت واقعی در دنیای دیجیتال همراه شما هستیم. سعی کنید از محتواهایی استفاده کنید که نه خیلی طولانی و نه خیلی کوتاه باشد تا مخاطب و خواننده با میل بیشتری برای مطالعه وقت بگذارند و با موضوع موردنظر همخوانی داشته باشد. همچنین باید محتوای تولیدشده نو باشد و از کپی کردن محتوای دیگران پرهیز کنید.
این توانایی گوگل برای نمایش نتایج مرتبط را تقویت و تجربه کاربری را افزایش داد. این راهنما باید سنگ بنای توسعه استراتژی های سئو رقابتی در پردازش زبان، بازاریابی ویدئویی و ساخت بکلینک باشد. درک هدف از آپدیت مرغ مگس خوار به شما کمک می کند تا در بازی جلوتر از رقبا قرار بگیرید. پیش از ارائه الگوریتم مرغ مگس خوار نمایش مطالب در جستجو براساس کلمات کلیدی اصلی بود. اما اکنون باید اهمیت، اعتبار، به موقع بودن و کیفیت آن نسبت به کمیت را مدنظر قرار دهید و اقدام به بروزسانی آنها کنید. مرغ مگس خوار حرکتی عالی برای نتایج جستجو است و در صورت تمرکز بر روی کاربر و محتوا، میتواند روشی عالی برای کسب بازدید بیشتر باشد.
در زبان فارسی کلمه شیر معانی مختلفی دارد ولی گوگل با استفاده از عباراتی که در کنار آن ظاهر میشوند تشخیص داده است که شما دقیقا کدام شیر را میگویید. الگوریتم مرغ مگس خوار به گوگل کمک میکند تا تاثیرِ کلمات بر یکدیگر را درک کرده و نتایج را براساس مفهوم تولید شده نمایش دهد. وقتی عبارت “کیفیت شیر” را در گوگل سرچ میکنید، نتایجی که در رتبههای برتر به شما نشان داده میشود، اطلاعات مفیدی است که گوگل میداند برای شما مهم هستند و به کارتان میآید. به عبارت دیگر، گوگل با استفاده از دادههای الگوریتم مرغ مگس خوار خود، دیگر نتایج اسپم و نامرتبط با هدف جستجوی شما را نشان نمیدهد. الگوریتمهای جستجوگر امروزه هوشمندتر از آن هستند که تنها با تکرار یک کلمه کلیدی فریب بخورند. برای تولید محتوای موفق و جذب مخاطبان هدف، باید از استراتژی کلمات کلیدی متنوعتری استفاده کنیم.
با استفاده از تکنیکهایی مانند استفاده از کلمات کلیدی متنوع، schema، بهینه سازی انکرتکستها و تولید محتوای غنی از تصاویر و ویدئو، میتوان در رقابت تنگاتنگ دنیای دیجیتال موفقتر عمل کرد. آیندهی جستجوی اینترنتی با الگوریتم مرغ مگس خوار و الگوریتمهای مشابه، به سمت جستجویی هوشمندانه و تعاملی حرکت میکند که در آن، درک عمیق از زبان و معنا، نقش محوری ایفا میکند. این الگوریتم با تمرکز بر درک عمیق معنا و ارتباطات بین کلمات، نتایج جستجوی بسیار دقیقتری را ارائه میدهد. در جستجوی متنی، مرغ مگس خوار با بهرهگیری از گراف دانش، قادر است فراتر از تطابق ساده کلمات کلیدی، مفهوم کلی عبارت جستجو شده را درک کرده و نتایجی کاملاً مرتبط با نیاز کاربر ارائه دهد.
علاوه براین با استفاده از گراف دانش گوگل تلاش میکند تا نتایج مرتبط با مفهوم جستجو شده توسط کاربر را در اختیار او قرار دهد. الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل با هدف بهبود درک و پردازش جستجوهای کاربران طراحی شده است. این الگوریتم به نحوی کار میکند که بتواند معنای کامل جستجوها را درک کرده و نتایج مرتبطتری ارائه دهد.
میتواند محتوا را ترجمه و منتشر کرد که از ارزش بالایی برخوردار است اما اگر مطلب یا محتوایی منتشر کنیم که قبل از آن هیچ محتوایی موجود نبوده، نسبت به کیفیت محتوا، میتوان رشد آن را تضمین کرد. اما آیا این همان چیزی است که انتظار داشتید در صدر نتایج جستجو ببینید؟ البته که نه، چون غذا در رستوران سرو میشود و شما به دنبال رستوران ویتنامی بودید. قبل از این الگوریتم اگر به دنبال یافتن یک رستوران ویتنامی در یکی از شهرهای آمریکا بودید، باید خیلی مراقب انتخاب کلمات میبودید.
شاید بپرسید که گراف دانش و جستجوی معنایی دیگر چه هستند؟ نگران نباشید، در ادامۀ این مقاله جواب سوالتان را پیدا میکنید. از آنجایی که مرغ مگسخوار در کنار الگوریتم رنک برین، الگوریتم قدیمی را بسیار دقیقتر و سریعتر نمود میتوان آن را گامی به سوی موتورهای جستجوی مدرن امروزی دانست. در این تغییرات تمامی تطبیقهای کلمه به کلمهی عبارات جستجوشونده با کلمات کلیدی موجود در محتوای صفحهی وب بطور کامل از بین رفت. با ظهور الگوریتم مرغ مگس خوار، استراتژیهای سئو نیاز به تحول اساسی داشتند.
این الگوریتم، برای جریمه وبسایتها متولد نشد، اما چنان که روش تولید محتوای وبسایت شما بر خلاف دستورالعملهای مرغ مگس خوار باشد، نتیجه دلخواه را در موتورهای جستوجو به دست نخواهید آورد. پس برای رسیدن به اهدافتان در دنیای سئو باید با گوش به فرمان دستورات مرغ مگس خوار باشید. دو الگوریتم رنکبرین و مرغ مگس خوار گوگل بیشترین بهره را از هوش مصنوعی میبرند. آنها مدام در حال بهبود هستند و در آینده نیز سختگیریهای بیشتری را نسبت به سایتها اعمال خواهند کرد. مثلا خیلی از سایتها محتوای خود را غرق در یک کلمه کلیدی میکردند و با خرید بکلینکهای بسیار زیاد آن محتوا را به نتایج بالای گوگل میرساندند. و در صدر نتایج جستجو، معمولا سایتهایی قرار میگرفتند که کیفیت پایینی ارائه میکردند و پر از تبلیغات و پاپآپهای آزاردهنده برای کاربر بودند.