اینستاگرام مارکتینگ

الگوریتم پاندا چیست؟ رفع جریمه الگوریتم پاندا گوگل

اصطلاح thin content به صفحاتی مربوط می شود که محتوای بسیار کمی دارند و چندان به آنها پرداخته نشده است. محتواهایی که جامع نیستند و به بسیاری از سوالات و ابهامات خواننده، پاسخی نداده اند. به عبارت دیگر، پاندا به محتوای درون سایت شما نگاه می‌کند، در حالی که پنگوئن به لینک‌هایی که از بیرون به سایت شما داده شده‌اند، توجه می‌کند. در صورتی که محتوای کم ارزشی ایجاد کنید ممکن است در ابتدا دچار الگوریتم رقص گوگل شوید. دگردیسی، نخستین پلتفرم آموزش آنلاین دیجیتال مارکتینگ در ایران است که با هدف ایجاد مرجعی کامل از آموزش‌های تخصصی دیجیتال مارکتینگ و حوزه‌های مرتبط ایجاد شده است.

به‌روز بودن و دقت اطلاعات

این بدان معناست که سایت‌هایی که توانسته‌اند رضایت کاربران را جلب کنند و تجربه کاربری مطلوبی ارائه دهند، در رتبه‌بندی گوگل جایگاه بهتری خواهند داشت. هدف اصلی گوگل از ایجاد الگوریتم پاندا، ارائه بهترین و مرتبط‌ترین نتایج جستجو به کاربران است. گوگل می‌خواهد مطمئن شود که کاربرانی که در این موتور جستجو به دنبال اطلاعات می‌گردند، به وب‌سایت‌هایی هدایت شوند که محتوای باکیفیت، مفید و ارزشمندی ارائه می‌دهند. Google وبسایت‌هایی را هدف قرار داده‌است که محتوای بی‌کیفیت تولید می‌کنند. گوگل با الگوریتم پاندا سعی دارد وبسایت‌هایی را که معمولاً به دلیل تعداد زیاد کپی رتبه‌بندی می‌شوند، از بین ببرد.

به عنوان مثال، یک صفحه وبسایت ممکن است با عنوان “نمونه کار طراحی لوگو” در صفحه اول یا رتبه های بالا باشد. اما وقتی روی آن کلیک می شود، ممکن است هیچ نوع نمونه کاری در این صفحه نبینید یا فقط صفحه ای از تبلیغات وجود داشته باشد که منجر به ناامیدی شود. گوگل صراحتا اعلام می‌کند که بجای تمرکز روی تعداد کلمات محتوا به این موضوع فکر کنید که آیا این محتوا نیاز کاربران را به طور کامل پاسخ می‌دهد یا خیر؟ اگر جواب مثبت است نیازی به گزافه گویی و طولانی کردن محتوا نیست. حتما سایت‌هایی را دیده‌اید که با محتواهای خیلی کوتاه در نتایج اول گوگل حضور دارند.

الگوریتم پاندا اولین بار در ۲۴ فوریه ۲۰۱۱ راه‌اندازی شد و در ماه‌های بعدی به‌روزرسانی‌های متعددی دریافت کرد. در سال ۲۰۱۶، گوگل اعلام کرد که پاندا به‌صورت دائمی در هسته اصلی الگوریتم گوگل ادغام شده است. یکی از تأثیرگذارترین به‌روزرسانی‌های پاندا در آوریل ۲۰۱۲ اتفاق افتاد که طی آن ۱۲% از نتایج جستجوی گوگل تغییر کرد. الگوریتم پاندای گوگل با آپدیت‌های جدیدش روز به روز جدی‌تر و سخت‌گیرتر می‌گردد.

گوگل در مقابله با نارضایتی شدید کاربران

سیگنال‌های کاربران در مورد بلاک سایت‌های بی‌کیفیت از طریق صفحات نتایج (SERPs) و مرورگر کروم نیز در یکدیگر ادغام شدند. ساخت یک نمونه بک‌لینک عالی و ارائه مجموعه‎ای از وب‌سایت‌های معتبر در صفحه سایتتان با لینک‌هایی که به سایت شما اشاره می‌کنند، بخشی ضروری از هر استراتژی سئو است. پاندا صفحاتی را که حاوی بک‌لینک‌های خارجی هستند، به صفحاتی که محتوای مرتبط در اختیار کاربر قرار می‌دهند ترجیح می‌دهد. این بک‌لینک‌های مرتبط، ثابت می‌کنند شما یک منبع قابل اعتماد هستید. اگر حجم بالایی از محتواهای تکراری و صفحاتی با محتواهایی بسیار مشابه یا دقیقا یکسان در سایتتان وجود داشته باشد، یعنی شما یک محتوای ضعیف دارید! دامنه‌ها صفحات محتوای تکراری را امتحان می‌‎‌‌کنند، کلمات کلیدی خاص را هدف قرار می‌دهند و برای افزایش رتبه‌بندی تلاش می‌کنند.

چگونه بعد از پاندا سایت خود را بازیابی کنیم؟

این ۲۳ سوال، در واقع فاکتورهای مورد بررسی و مهم از نظر گوگل پاندا را مورد بررسی قرار می‌دهد. در واقع می‌توانید، برای محتوای سایت خود از طریق این پرسش‌ها یک چک لیست تهیه کنید و هر محتوا را با آن مطابقت دهید. به طور کلی، هر دو الگوریتم بهبود کیفیت نتایج جستجو را در نظر دارند، اما تمرکز و تأثیر آن‌ها بر محتوا و لینک‌ها متفاوت است. اگر صفحه را باز کنید و کلا با دو پاراگراف مواجه شوید چه واکنشی نشان می دهید؟ در بهترین حالت خندهتان میگیرد و در حالت عادی عصبانی می شوید. سئو با اینهمه فاکتورهای آموزشی مگر میشود در دو پاراگراف خلاصه شود؟ از آن محتوا چه چیزه مفیدی می توان پیدا کرد؟ در حین نوشتن محتوا خود را به جایه کاربر بگذارید و متناسب با نیاز وی محتوا بنویسید.

زمانی که الگوریتم گوگل پاندا منتشر شد، یکی از سازندگان اصلی آن به نام Amit Singhal یک موضوع بسیار مهم در مورد این الگوریتم مطرح کرد. او گفت زمانی که می‌خواستند این الگوریتم را توسعه دهند، یک ارزیاب انسانی برای این کار قرار دادند و با بررسی‌هایی که این ارزیاب انجام داد، سوالاتی را مطرح کرد که بعدا در ساخت الگوریتم گوگل پاندا استفاده شد. بعد از انتشار این الگوریتم، این سوالات در دسترس کاربران قرار داده شد. در دنیای امروز که تولید محتوا به روش‌های مختلفی افزایش پیدا کرده، تنها تولید متن کافی نیست؛ بلکه باید محتوایی تولید شود، که برای کاربر مفید، کاربردی و منحصر‌به‌فرد باشد. برای رفع این مشکل می‌توانید با کارشناسان ما در شرکت پیام آوا پردازش تماس بگیرید.

در این مطلب معیارهای الگوریتم پاندا، نحوه رفع جریمه آن و تفاوت آن با الگوریتم پنگوئن را مطرح می‌کنیم. گوگل به عنوان پربازدیدترین موتور جستجو، که همیشه به میزان رضایت کاربر بها می هد، باید راه حلی پیدا می کرد. الگوریتمی که در سال ۲۰۱۱ برای مبارزه با مزرعه محتوای بی کیفیت و کوتاه وارد عمل شد. با توجه به اینکه الگوریتم پاندا عمدتاً بر کیفیت صفحات وبسایت و محتوا وابسته است، مراحل بازیابی و اصلاح، معمولاً به بهبود کیفیت محتوای صفحات سایت بازمی‌گردد. برخی صفحات با توجه به کلمات کلیدی که با آنها در نتایج جستجو ظاهر می شوند، اطلاعات یا خدمات مربوطه را ارائه نمی دهند.

سایت هایی که به کاربر قول خواندن موضوعی را می دهند، ولی موضوع دیگری را نشان می دهند، توسط پاندا شناسایی و مجازات می شوند. منظور از این مسئله، سایت هایی هستند که از انکر تکست نامرتبط استفاده می کنند. برای مثال لینکی با انکر فواید کرم ضد آفتاب وجود دارد، اما وقتی روی آن کلیک می کنید، با انبوهی از تبلیغات نامربوط روبه می شوید. در ابتدا این بروزرسانی پاندا ۳.۰ لقب گرفت، در این بروزرسانی دور جدیدی از تغییرات اعمال شدند. با این وجود، تغییرات انجام شده به صورت دقیق توسط گوگل مورد بحث قرار نگرفتند و اینطور که مشخص است، تغییرات انجام شده جزیی بوده‌اند.

اشتباهات رایج درباره ساز و کار الگوریتم گوگل پاندا

الگوریتم پاندا، یکی از مهم‌ترین الگوریتم‌های گوگل است که بر کیفیت محتوای وب‌سایت‌ها تمرکز دارد. برای اینکه وب‌سایت شما توسط این الگوریتم جریمه نشود، باید محتوای باکیفیت، original، جامع و کاربرپسند تولید کنید و از انتشار محتوای بی‌کیفیت، تکراری و کپی‌شده خودداری کنید. یک بروزرسانی بزرگ در الگوریتم‌های گوگل، سایت‌ها را به شدت تحت تاثیر خود قرار داد به طوری که به گفته گوگل تا ۱۲ درصد از نتایج جستجو تحت تاثیر این بروزرسانی قرار گرفته‌اند. الگوریتم پاندا با محتواهای بی کیفیت و کم ارزش، سایت‌های مزرعه محتوا و سایت‌هایی که نسبت تبلیغات به محتوای بسیار بالایی دارند و موارد دیگر مرتبط به کیفیت محتواها به شدت برخورد می‌کند. مشابه سایر الگوریتم‌ها، الگوریتم پاندا نیز چندین ماه طول کشید تا به استفاده گسترده برسد، به طوری تاثیرات آن در اروپا ۲ ماه بعد مشاهده شد. گوگل همواره با معرفی الگوریتم‌های مختلف، در تلاش بوده تا تجربه کاربری بهتری را برای مخاطبان خود فراهم کند.

به وب سایت هایی که از کیفیت خوبی برخوردار باشند ، به مرور زمان با رتبه بندی بالاتر در صفحه نتایج موتور جستجوی گوگل ، پاداش خواهیم گرفت. گوگل وب سایت ها را می فهمد که آیا وب سایت باید از نظر کیفیت محتوا , پاداش یا مجازات دریافت کند. همانطور که تا اینجا متوجه شدید، الگوریتم گوگل پاندا با هدف افزایش کیفیت محتواهای موجود در اینترنت و تشویق سایت‌ها به تولید محتواهای با ارزش و دست اول ایجاد شده است و نباید فراموش کنید که وجه تشویقی آن بیشتر از قسمت تنبیهی آن است. امروزه وب‌سایت‌هایی که محتوای اصیل، جامع و ارزشمند تولید می‌کنند، شانس بیشتری برای کسب رتبه‌های بالا در نتایج جستجو دارند. الگوریتم پاندا به طور مستقیم بر روی فاکتورهایی مانند نرخ کلیک، زمان ماندگاری کاربر در سایت و نرخ پرش تأثیر می‌گذارد.

اگر سایت شما به گونه‌ایست که محتوای تخصصی و با ارزش و مفید دارد و در کنار آن چند محتوای کپی و بی‌کیفیت دارید، محتوای بی‌کیفیت را حذف کنید و به جای آن مگ سئو از محتوای ارزشمندتر استفاده کنید تا رتبه سایت شما بهتر شود. در سال ۲۰۰۹ یکی از الگوریتم‌هایی که گوگل به هسته خود اضافه کرد، الگوریتم کافئین بود. این الگوریتم قابلیت ایندکس کردن صفحات را به مدیران وب سایت می‌داد و سرعت فهرست بندی صفحات را بالا می‌برد.

در صورت کپی کردن لینک منبع را هم در محتوا قرار دهید تا مشکلی برای شما پیش نیاید. بی اعتباری محتوای این صفحات به این دلیل است که محتوای آنها با استناد به منابعی نوشته است که تایید شده تلقی نمی شوند. یکی از نمایندگان گوگل اظهار داشت که سایت هایی که قصد دارند از تأثیر پاندا جلوگیری کنند، باید در زمینه کسب و کار خود به گونه ای شناخته شوند که یک کاربر، از دادن اطلاعات کارت اعتباری خود به آنها احساس راحتی کند. اگر تحت تأثیر قرار گرفته باشید ، تا زمانی که مشکلی را در وب سایت خود ایجاد نکنید ، بازدید از سایت بهبود نمی یابد و بازدید به سایت شما بر نمی گردد.

می توانید این کار را با استفاده از کنسول جستجو یا سایر ابزارهای ردیابی موقعیت مانند See U Rank انجام دهید. اگر کاهش ترافیک مداوم باشد و اگر موقعیت‌ها بالا نرود، به احتمال زیاد وب‌سایت یک جریمه الگوریتمی دریافت کرده است. در برخی صفحات سایت‌ها نسبت بالای تبلیغات پولی نسبت به محتوای اصلی احساس می‌شود و این برای کاربر آزاردهنده است. تبلیغات کلیکی مزاحم در لابه‌لای محتوای سایت که موجب آسیب رساندن به تجربه وب‌گردی کاربران اینترنت می‌شود نیز یکی دیگر از مواردی است که پاندای گوگل، اصلا به آن علاقه‌ای ندارد.

✅ نسبت بالای تبلیغات به محتوا (High Ad-to-Content Ratio):

درواقع یکی از استراتژی‌های گوگل اهمیت دادن به کاربر و سرلوحه قرار دادن نیازهای او است؛ بنابراین شما باید قبل از اینکه سود خود را از نوشتن مقاله در نظر داشته باشید باید مخاطب و نیاز او را هدف قرار دهید. الگوریتم گوگل پاندا با تمرکز بر کیفیت محتوا، استانداردهای جدیدی را برای تولید محتوا در دنیای دیجیتال تعیین کرده است. این الگوریتم به دنبال محتوایی است که نه تنها از نظر فنی بهینه شده باشد، بلکه ارزش واقعی برای کاربران ایجاد کند. برای موفقیت در این عرصه، درک و پیاده‌سازی اصول تولید محتوا بر اساس گوگل پاندا بسیار اهمیت دارد. در ادامه به بررسی شش اصل کلیدی می‌پردازیم که می‌توانند راهنمای شما در تولید محتوای با کیفیت و سازگار با Google Panda Algorithm باشند. مزرعه محتوا به تعداد زیادی صفحه بی کیفیت گفته می شود که به هدف کلیک و بازدید، اغلب از وبسایت های دیگر جمع آوری می شوند.

این بحران اساسی در پی افزایش محتوای بی‌کیفیت و کاهش شدید کیفیت نتایج جستجو به وجود آمده بود. این بحران مدل کسب و کار گوگل که بر پایه رضایت مشتری از نتایج جستجو است را با چالشی جدی مواجه کرده بود. وقتی در سطح وب مشغول تولید محتوا هستید می‌بایست طبق قوانین گوگل گام بردارید؛ و به الگوریتم‌های گوگل به‌خصوص الگوریتم‌های باغ‌وحش آن توجه کنید. عدم توجه به باغ‌وحش گوگل حیوانات آن را عصبانی می‌کند و می‌توانند به سایت شما حمله کرده و سایت شما را از بین ببرند. حالا چه می‌شود که این حیوان سایه و سفید از دست ما عصبانی می‌شود و دلایل عصبانیت آن چیست. به استاندارد های گوگل هم توجه کنید، درست است که محتوا را باید برای کاربر بنویسید ولی برای موفقیت بیشتر باید ربات های گوگل و تکنیک های سئو را هم مدنظر قرار دهید.

اطلاعات تماس

برای جلوگیری از جریمه شدن توسط الگوریتم پنگوئن باید سئو کلاه سیاه را کنار بگذارید و از لینک‌سازی بیش از حد، قرار دادن محتوای نامرتبط و پر کردن مطلب از کلمه کلیدی بپرهیزید. از آنجا که گوگل الگوریتم های بسیاری ارائه داده است و عملکرد آنها به یکدیگر نزدیک است، یک سری باورها و تصورات نادرست در میان متخصصین بوجود آمده است. در ادامه به بررسی برخی از تصورات نادرست درباره الگوریتم پاندا گوگل می پردازیم.

وظیفه اصلی آن بررسی کیفیت محتوا و شناسایی میزان رضایت کاربران از متن قرار گرفته در صفحه است. بسیاری تصور می‌کنند این الگوریتم فقط بر روی محتوای تکراری تمرکز دارد در حالی‌که عملکرد آن بسیار پیچیده‌تر است. احتمالاً تاکنون برای شما پیش آمده است که از تبلیغات زیاد خسته و یا عصبانی شده باشید و آن‌ها ببندید و یا سایت‌های محتوی آن‌ها را نادیده بگیرید. در این مورد الگوریتم پاندای گوگل هم با شما هم‌عقیده است و از تبلیغات بیش‌ازحد خوشش نمی‌آید. درواقع نسبت بالای تبلیغات به محتوا مربوط به صفحاتی است که بیشتر از تبلیغات پولی تشکیل شده‌اند تا محتوای اصلی و بیشتر از آنکه برای کاربر مفید باشد خسته و کسل کننده است. هدف این الگوریتم دادن امتیاز بیشتر به محتوای با ارزش و جلوگیری از نمایش محتوای کم‌‌ارزش در نتایج طبیعی گوگل است.

البته هر کاهش ترافیک دائمی به معنای جریمه پاندا نیست و بعد از این تغییرات باید محتواهای وبسایت‌تان را طبق ۵ فاکتوری که در این مقاله به آن‌ها اشاره کردیم بررسی کنید تا مطمئن شوید که کاهش رتبه شما بخاطر جریمه الگوریتم پانداست یا خیر. الگوریتم پاندا یکی از مهم‌ترین الگوریتم‌های بررسی محتوا و کیفیت محتوا است. این الگوریتم سایت‌هایی که دارای محتواهای کم ارزش باشند را شناسایی و جریمه می‌کند و آن‌ها در رتبه‌ بسیار پایین قرار می‌دهد و یا به صورت کلی از نتایج جستجو حذف می‌کند.

محتوای تکراری، محتوای کپی شده در اینترنت است که در بیش از یک مکان ظاهر می شود. برای مثال زمانی که چندین صفحه دارای متن یکسان با تغییرات کم یا بدون تغییر دارید، با مشکل محتوای تکراری روبرو می شوید. به عنوان مثال، یک وبسایت خدمات آموزش آنلاین ممکن است ۱۰ صفحه ایجاد کند. هر صفحه برای یک زمینه آموزشی، با محتوایی که در همه صفحات تقریباً یکسان است و فقط نام مهارت ها عوض شده است. مثلاً «ما بهترین خدمات آموزش آنلاین برنامه نویسی را ارائه می دهیم.» در یک صفحه و «ما بهترین خدمات آموزش آنلاین حسابداری را ارائه می دهیم» در صفحه دیگر.

اگر جزو دسته اول هستید؛ پیشنهاد میکنیم صفحات اضافی و محتوای کم ارزش را از سایت خود حذف کنید و با استفاده از ابزار Remove URLs در Google Search Console آنها را از نتایج جستجو حذف کنید. اگر سایت شما جزو این دسته باشد تاثیر الگوریتم پاندا بر روی آن مشابه تصویر زیر است. در شروع فعالیت پاندا برخی از وبسایت‌های جریمه شده با تلفیق و ترکیب محتوای صفحاتی که از نظر موضوعی با یکدیگر شباهت داشتند صفحات جدیدی تولید کردند. همچنین با ویرایش محتوا و ساختار این صفحات توانستند در بازیابی رتبه و رفع جریمه به خوبی عمل کنند.

الگوریتم پاندا گوگل (Google Panda) چیست؟

بعد از پاندا ۲.۵ گوگل شروع به بروزرسانی‌های پی در پی اما کوچک الگوریتم پاندا کرد. برخی این آپدیت را پاندا ۳.۱ نامیدند با اینکه هیچ بروزرسانی به طور رسمی ۳.۰ نام گذاری نشد. گوگل تایید کرد که یک بروزرسانی در داده‌های مربوط به الگوریتم پاندا رخ داده است. طبق اضهارات گوگل پاندا ۳.۴ در حدود ۱.۶% از نتایج را دستخوش تغییر کرده است. درست قبل از تعطیلات کریسمس، گوگل یکی دیگر از به روزرسانی‌های Panda را منتشر کرد. این تغییر ۱.۳٪ از درخواست‌های انگلیسی زبان را تحت تأثیر قرار داد که اندکی بیشتر از آپدیت ۲۱ام و ۲۲ام بود.

زمانی که سایت شما توسط الگوریتم پاندا مورد بررسی قرار گرفت و نتوانست جایگاه خوبی را کسب کند، برگرداندن سایت به حالت اولیه و نتایج برتر کار سختی خواهد بود اما غیرممکن نیست. مثلا یک وب سایت هدفش اینه سوالات زیادی از سرچ های گوگل را پوشش دهد و بتواند برای هر عبارتی که در گوگل سرچ می شود رتبه ای بگیرد. اخبار رسمی مربوط به آپدیت‌ها و به‌روزرسانی‌های اصلی الگوریتم گوگل پاندا تقریبا تا سال ۲۰۱۵ و آپدیت ۴.۲ ادامه داشته است.

اگر توسط الگوریتم پاندا جریمه شدیم، چه کار کنیم؟

وقتی یک به روزرسانی از جانب گوگل اعلام می شود، بررسی تمام مواردی که از آن ممکن است تاثیر بگیرید، ضروری است. در صورت کاهش رتبه یا ترافیک، مواردی که الگوریتم های گوگل روی آنها حساس هستند را یک بار مرور کنید تا بفهمید کدام یک در حال اتفاق افتادن است. در صورتی که ارتباطی بین یک به روزرسانی یا الگوریتم خاص با موردی که برایتان پیش آمده پیدا کردید، اقدامات لازم را جهت بروزرسانی یا بازگشت به حالت قبل انجام دهید. محتوای تولید شده توسط کابران یا User Generated Content (UGC) محتوایی است که نمونه‌ی آن را در وبسایت‌های بلاگی و سایت‌های فروش رپورتاژ، می توان دید. این گونه محتواها، معمولا پر از اشتباهات املایی و گرامری هستند و اطلاعات معتبری را ارائه نمی دهند.

تکرار بیش از حد کلمات کلیدی

این سایت‌ها محتوایی را تولید می‌کنند که فاقد اعتبار و ارزش برای خوانندگان است، زیرا هدف اصلی آن صرفاً به دست آوردن رتبه‌بندی موتورهای جستجو برای هر عبارت قابل تصور است. الگوریتم پاندا (Panda algorithm) یکی از الگوریتم‌ های گوگل است که محتواهای موجود در سراسر وب را با دقت بررسی می‌کند. با این حال، الگوریتم پاندا پیچیدگی‌های بسیاری دارد و برای اینکه بتوانید در نتایج جستجوی گوگل رتبه خوبی کسب کنید، باید با این الگوریتم به خوبی آشنایی داشته باشید. این الگوریتم قدرتمند در صورتی که شما را به عنوان متخلف شناسایی کند، جریمه می‌شوید و برای اینکه بتوانید دوباره خودتان را به گوگل اثبات کنید، باید تلاش بسیاری انجام دهید. در ادامه با معرفی کامل الگوریتم پاندا، تاثیرات آن بر سئو و روش رفع جریمه گوگل پاندا با تسمینو همراه باشید. اگر توسط الگوریتم پاندا جریمه شده‌اید احتمالا صفحه شما رتبه خوبی ندارد.

از سال ۹۱ تمرکز خود را بر روی مباحث روز سئو و طراحی سایت قرار داده و پس از کسب تجربه و دانش ارزشمند تصمیم گرفتم تا ثمره آن را با دیگران به اشتراک بگذارم. بعد از انتشار این الگوریتم و به‌روز‌رسانی آن، تحقیقاتی با نام «برنده‌ها و بازنده‌ها» توسط موسسهSearch Metrics  انجام شد که نشان می‌داد سایت‌هایی که بیشترین تنزل رتبه را داشته‌اند، واقعا استحقاق آن را داشته‌اند. برخی از وبسایت‌های مشهور همچون WikiHow بعد از این به‌روز‌رسانی تلاش کردند تا طبق دستور العمل‌های صحیح عمل کنند و کیفیت وبسایت خود را بهبود دهند. ابزار Google Tag Manager یکی از ابزارهای کاربردی ارائه شده توسط گوگل است که به شما در مدیریت تگ‌های سایت کمک می‌کند. با استفاده از این ابزار می‌توانید مدیریت ساده‌تر و کاربردی‌تری را بر وب‌سایت خود اعمال کنید. به همین منظور «فرادرس» دوره آموزش کار با ابزار Google Tag Manager را در ۱ ساعت و در هشت فصل تدوین کرده است که در ادامه به آن می‌پردازیم.

در فرآیند ثبت‌نام در برنامه اقساطی ما، شما یک لایسنس یک ماهه با دسترسی به تمام محتوای دوره دریافت خواهید کرد. پس از گذشت یک ماه و پرداخت قسط دوم، دسترسی شما به دوره به صورت دائمی خواهد بود. علیرضا مطلبی کارآفرین و خالق برند پتانسیل، یکی از چهره‌های شناخته‌شده در حوزه رشد فردی و توسعه کسب‌وکار است. او عضو انجمن روانشناسان آمریکا و دانش‌آموخته روانشناسی از دانشگاه شهید بهشتی میباشد و سال‌ها در زمینه روانشناسی موفقیت و توسعه فردی فعالیت داشته است.

الگوریتم پاندا یکی از مهم‌ترین به‌روزرسانی‌های گوگل است که برای بهبود کیفیت نتایج جستجو و مقابله با محتوای بی‌کیفیت معرفی شد. این الگوریتم برای اولین بار در سال ۲۰۱۱ ارائه شد و تأثیر چشمگیری بر رتبه‌بندی سایت‌ها داشت. هدف اصلی پاندا، شناسایی و کاهش رتبه وب‌سایت‌هایی است که دارای محتوای تکراری، نازک و غیرارزشمند هستند، درحالی‌که سایت‌هایی که محتوای باکیفیت و منحصربه‌فرد ارائه می‌دهند، رتبه بالاتری دریافت می‌کنند. الگوریتم پاندا (Google Panda Algorithm) یکی از الگوریتم‌های اصلی و مهم موتور جستجوی گوگل است که برای اولین بار در فوریه ۲۰۱۱ معرفی شد. هدف اصلی این الگوریتم گوگل، مبارزه با وب‌سایت‌هایی است که محتوای بی‌کیفیت، ضعیف، تکراری یا کپی‌شده ارائه می‌دهند و ارتقای رتبه وب‌سایت‌هایی که محتوای باکیفیت، مفید، original و کاربرپسند تولید می‌کنند.

بنابراین گوگل نو ایندکس کردن محتوا و یا بهبود و بروزرسانی محتوا را پیشنهاد می کند. گوگل یک آپدیت کوچک برای پاندا منتشر کرد که چون آخرین آپدیت سری ۳ پاندا به ۳.۹ ختم شده بود این آپدیت جدید ۳.۹.۱ نام‌گذاری شد. پس از چند سیگنال مختلف، گوگل بالاخره ۲۲امین به روز رسانی پاندا را تأیید کرد که به نظر می‌رسد فقط مربوط به داده‌ها بوده است. به همین خاطر قبل از معرفی رسمی این الگوریتم توسط گوگل، برخی افراد حدس‌هایی در رابطه با آن می‌زدند و قبل از آنکه این الگوریتم به پاندا معروف شود تحت عنوان فارمر (Farmer به معنی کشاورز) شناخته می‌شد. طراحان برتر، با گذراندن این دوره و انجام تمام تمرین ها و آزمون های موجود در این دوره ۰ تا ۱۰۰ طراحی سایت، امنیت سایت، بهینه سازی سایت، کسب درآمد از سایت را به طور کامل یاد میگیرید. کمتر کسی دانشی که با سعی و تلاش به دست آورده را به دیگران ارائه می‌دهد به همین دلیل برای آموزش تخصصی در هر حوزه‌ای، نیازمند مراجعه به منابع خارجی هستیم.

تیم توسعه این الگوریتم، برای شناخت کامل نیاز مخاطبان و دسته‌بندی سایت‌‌ها، از پرسش مستقیم از افرادی که وظیفه آن‌ها ارزیابی کیفیت سایت‌ها بود استفاده کردند. دامنه‌هایی که محتوای باکیفیت ندارند، در بسیاری از صفحات وب‌سایتشان، تجربه کاربری ارزشمندی را در اختیار کاربر قرار نمی‌دهند و با فیلتر الگوریتم پاندا رو‌به‌رو می‌شوند. گوگل بارها تاکید داشته که هیچ مشکلی با محتواهای تولید شده توسط کاربران ندارد، تنها نکته حائز اهمیت در این مسئله، کیفیت محتواهایی است که کاربران ایجاد می‌کنند. برخی از سایت‌ها، به قدری محتواهای تولید شده توسط کاربران بد و بی‌کیفیت است که گوگل پاندا آن‌ها جریمه می‌کند، اما این به معنای مشکل داشتن با تمامی محتواهای تولید شده توسط کاربران نیست.

الگوریتم پاندا گوگل (Google Panda) چیست؟

اما گوگل در این میان بیکار ننشسته است و با الگوریتم های مختلف سعی در نمایش بهترین نتیجه به کاربر دارد. گوگل به دنبال وب‌سایت‌هایی است که محتوای آن‌ها با هدف کاربر از جستجو مطابقت داشته باشد. اگر در وب‌سایت خود به کاربران اجازه می‌دهید محتوا تولید کنند (مثلاً نظرات، پست‌های انجمن و …)، باید مراقب کیفیت این محتوا باشید. محتوای بی‌کیفیت، اسپم و نامرتبط می‌تواند به سئو وب‌سایت شما آسیب برساند.

بروز رسانی جدید پاندا تنها بر روی داده‌های این الگوریتم بود و تغییرات خیلی کوچکی همراه خود داشت. فراموش نکنید که تغییر نگرش گوگل نسبت به سایت شما نیازمند سپری شدن زمان است و معمولا خارج شدن از پنالتی پاندا نیازمند زمان و تلاش شماست. حتما سعی کنید در متا دیسکریپشن‌ها (meta description) وعده‌ای را به کاربران بدهید که واقعا در سایت‌تان به آن پاسخ داده‌اید. همانطور که در ابتدا اشاره کردیم، به‌روزرسانی اصلی پاندا در فوریه ۲۰۱۱ آغاز شد و حداقل سه به‌روزرسانی عمده دیگر نیز به دنبال آن انجام شده‌است.

برای صرف‌نظر کردن از پاسخ‌گویی اینجا را کلیک نمایید.

از خود بپرسید “امروز به چه تعداد بازدید کننده کمک کرده ام؟” ، به جای “چند بازدید کننده از سایت امروز بوده اند؟”. بهترین راه حل این است که ترس ها یا مشکلات خود را به یک سری مراحل کوچکتر تقسیم کنید. به طور کلی، اگر محتوای هر صفحه‌ای را بد می‌دانید، می بایست فوراً آن را تعمیر ( ویرایش ) کنید.

توجه به این پرسش‌ها به ما دید خیلی دقیقی می‌دهد راجع به اینکه هدف الگوریتم پاندا گوگل چیست و دقیقا به چه فاکتورهایی توجه می‌کند. همانطور که مشخص است این الگوریتم یک الگوریتم جریمه‌ای-تشویقی است و همزمان با پنالتی کردن سایت‌های بی کیفیت به ارتقا رتبه سایت‌های با کیفیت هم کمک می‌کند. در سال ۲۰۱۰، مدل تجاری به اسم مزارع محتوا (Content Farm) مرسوم شده بود که دائما توسط افراد مختلف تکرار می‌شد. مزارع محتوا در حقیقت سایت‌هایی هستند که محتواهای موجود در سطح اینترنت را در خودشان جمع آوری می‌کنند و از خودشان محتوای دسته اول و باکیفیتی ندارند. خب دسته اول، باید صفحات اضافی و محتوای کم‌ارزش را از سایتشان حذف کنند؛ اما دسته دوم، بهتر است سایت و دامنه خود را برای همیشه کنار بگذارند و با ارائه یک استراتژی درست در سئو و تولید محتوا، سایت جدیدی را راه‌اندازی کنند.

این یعنی ارزیابی کیفیت محتوا به‌صورت مداوم انجام می‌شود، نه در به‌روزرسانی‌های جداگانه. مسئولیت اجتماعی آکادمی وبسیما این است که به جای نقد کردن دیگران، خودمان وارد عمل شویم و با تالیف منابع با کیفیت آموزش سئو با هدف انتقال دانش، کیفیت محتوای وب فارسی را چند قدم به جلو پرتاب کنیم. سلام دوست عزیزمحتوای قرار گرفته در بخش نظرات صفحه نیز توسط الگوریتم های گوگل مورد بررسی قرار میگیرد.

یکی از مواردی که ممکن است باعث کاهش کیفیت سایت شود، تعداد بالای تبلیغات مزاحم است. گوگل سایت‌هایی را که دارای تبلیغات بیش‌ازحد، پاپ‌آپ‌های تهاجمی یا بنرهای آزاردهنده هستند، جریمه می‌کند. بهتر است تبلیغات را به‌گونه‌ای مدیریت کنید که محتوای اصلی تحت تأثیر قرار نگیرد و تجربه کاربری بهبود یابد. اولین و مهم‌ترین باور نادرست در مورد الگوریتم پاندای گوگل این است که عده‌ای تصور می‌کنند الگوریتم پاندا فقط در مورد محتوای تکراری است. کارمندان گوگل بارها تاکید کرده‌اند، با اینکه الگوریتم پاندا وبسایت‌ها را به ایجاد محتوای منحصر به فرد تشویق می‌کند، اما وظیفه آن فراتر از جلوگیری از محتوای تکراری است.

همچنین استفاده از عناصر بصری مانند تصاویر، نمودارها و لیست‌های نقطه‌ای می‌تواند به درک بهتر محتوا کمک کند. ساختار منطقی و استفاده مناسب از تیترها و زیرتیترها نیز در افزایش خوانایی و جذابیت محتوا نقش مهمی دارد. بهترین راه برای جلوگیری از جریمه شدن توسط الگوریتم پاندا، تولید محتوای باکیفیت، original و کاربرپسند است.

و چون پاندا یک مجازات الگوریتمی است ، این بدان معناست که حتی وقتی موضوع (های) اصلی را حل کردید ، باید برای لغو مجازات منتظر بمانید تا دوباره الگوریتم اجرا شود تا رتبه شما برگردد ، که می تواند چندین ماه باشد. سه روز بعد از یک سالگی الگوریتم پاندا، گوگل نسخه ۳.۳ این الگوریتم را منتشر کرد که البته به نظر می‌رسید تغییرات آن جزیی باشد. در روز جمعه ۱۹ خرداد، گوگل یک آپدیت دیگر برای داده‌های مرتبط با الگوریتم پاندا منتشر کرد. طبق ادعا گوگل کمتر از یک درصد از جستجوها دستخوش تغییر قرار گرفته‌اند. اما بررسی‌ها نشان داد که تغییرات پاندا ۳.۷ از دو آپدیت قبلی یعنی پاندا ۳.۵ و ۳.۶ بیشتر بوده است. گوگل خبر از یک بروز رسانی مهم در پاندا داد که شامل تغییراتی در الگوریتم آن نیز می‌شود.

گوگل از بروز رسانی جدید پاندا (به احتمال زیاد فقط مربوط به تازه سازی داده‌های پاندا) خبر داد و گفت که کامل شدن آن ممکن است ماه‌ها طول بکشد، به همین خاطر تاثیر فوری و نشانه‌ای از آپدیت در الگوریتم پاندا از آن مشخص نشد. سلام دوست عزیزپیشنهاد میکنیم که محتوای ارزشمند این مقالات را در یک مقاله جمع کرده و سایرین را بر روی آن ریدایرکت ۳۰۱ کنید تا از ایندکس محتوای تکراری و Cannibalization جلوگیری شود. تصویر زیر نمونه‌ای از موفقیت یک سایت پس از رهایی از جریمه توسط الگوریتم پاندا است. همانطور که در نمودار مشخص است این سایت با یک جهش ناگهانی و در ادامه رشدی آرام روبرو شده است.

یکی از معروفترین الگوریتم های گوگل، پاندا است که به بررسی کیفیت محتواها و میزان رضایت کاربران از مطالب موجود در گوگل می پردازد. در این مطلب به بررسی سازوکار الگوریتم پاندا خواهیم پرداخت و در ادامه بررسی می کنیم اگر با جریمه پاندا گوگل مواجه شدیم، چکار کنیم. با رعایت نکاتی که در این راهنمای جامع ارائه شد، می‌توانید وب‌سایت خود را از خشم پاندا در امان نگه دارید و به رتبه‌های برتر در نتایج جستجوی گوگل دست پیدا کنید. گوگل بروزرسانی الگوریتم پاندا خود را برای تمام جستجوهای انگلیسی(بدون محدودیت در کشورها) ارائه کرد.

با شنیدن نام پاندا احتمال زیاد، همان خرس‌های بازیگوش و دوست‌داشتنی به خاطرتان می‌آیند. حال اگر از شما بپرسیم که الگوریتم Panda چیست چه جوابی می‌دهید؟ اگر پاسخ برای‌تان مجهول است، این مطلب مختص خود شماست و جای درستی آمده‌اید! همان زمانی که گوگل، پاندا را به‌عنوان یک الگوریتم نتایج جست‌وجو با هدف فیلتر‌کردن محتواهای ضعیف و بی‌کیفیت به راه انداخت.

  • اگر بررسی‌های اولیه و لازم را به درستی انجام ندهید وقت و انرژی خود را برای رفع مواردی صرف می‌کنید که وب‌سایت شما اصلا درگیر آن نیست.
  • محتوای کوتاه درواقع شامل محتوایی است که به‌صورت سطحی نوشته شده و درواقع تلاشی برای آن نشده است.
  • طبق گفته مت کاتس این آخرین بروز رسانی پاندا قبل از ادغام پاندا در هسته اصلی الگوریتم گوگل است.
  • همانطور که قبلا هم اشاره شد مزارع محتوا، صفحات زیاد با کیفیت پایین هستند.
  • خب دسته اول، باید صفحات اضافی و محتوای کم‌ارزش را از سایتشان حذف کنند؛ اما دسته دوم، بهتر است سایت و دامنه خود را برای همیشه کنار بگذارند و با ارائه یک استراتژی درست در سئو و تولید محتوا، سایت جدیدی را راه‌اندازی کنند.

با این کار به جای تکرار مدوام یک کلمه به همه عبارات و موضوعات مرتبط با آن می‌پردازیم. کاهش ناگهانی ترافیک ارگانیک می تواند نشانه ای از جریمه الگوریتمی باشد. BERT یکی از مهم ترین به روزرسانی های گوگل است که توانایی آن در درک زبان طبیعی را بالا برده. این الگوریتم کمک می کند گوگل نه فقط کلمات، بلکه مفهوم پشت آن ها را نیز درک کند. همواره نیاز مخاطب را در نظر بگیرید، قبل از نوشتن محتوا فکر کنید با گفتن چه مطالبی مخاطب به پاسخ سوال خود می رسد و نیاز نیست به سراغ سایت دیگری برود.

این یک نگرانی بزرگ برای گوگل بود، زیرا آنها همیشه در تلاشند نتایج با کیفیت بالا را برای یک تجربه کاربری مطلوب به کاربران ارائه دهند. گوگل پاندا یکی از به‌روزرسانی‌های الگوریتم جستجو گوگل است که در فوریه ۲۰۱۱ معرفی شد. هدف الگوریتم پاندا کاهش تعداد سایت‌هایی با کیفیت پایین در صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERPs) و مبارزه با محتوای بی‌کیفیت اعلام شده است. این الگوریتم یکی از اولین به‌روزرسانی‌های گوگل در جهت کنترل و بهبود کیفیت محتوای سایت‌ها بود. این الگوریتم اکنون کاملاً در الگوریتم‌های یادگیری ماشین گوگل ادغام شده است و در نتیجه، از سال ۲۰۲۲، به‌روزرسانی‌های مرتبط با الگوریتم پاندا به‌صورت مستقل انجام نمی‌شوند. بنابراین، الگوریتم پاندا به محتوای ضعیف توجه می‌کند و الگوریتم پنگوئن استفاده بیش از حد از کلیدواژه و لینک‌سازی ضعیف را در نظر دارد.

گوگل کاملا محتوای تولید شده توسط شما را درک و با سایر محتواهای موجود در اینترنت مقایسه می‌کند. پس برای تولید محتواهای خود زمان بیشتری را اختصاص دهید و از بهترین منابع برای اینکار استفاده کنید. اگر کاربران هم می‌توانند در سایت شما محتوا تولید کنند، حتما محتواهای تولید شده توسط کاربران را نظارت کنید چرا که رعایت نکردن اصول مربوط به الگوریتم پاندا در نهایت به سایت شما لطمه خواهد زد. حتما برایتان پیش آمده که در نتایج گوگل روی یک نتیجه خاص که وعده‌ای را به شما داده است کلیک کرده‌اید و وقتی که وارد آن سایت شدید متوجه شدید که فقط یک وعده الکی و سرکاری بوده است. وقتی که شما دوباره به صفحه جستجو برمی‌گردید تا شانس‌تان را با یک نتیجه دیگر امتحان کنید گوگل متوجه این موضوع می‌شود که سایت اولی که به آن مراجعه کردید نیاز شما را برآورده نکرده است.

گوگل تا به امروز، دائما با محتوای بی‌کیفیت مبارزه کرده و به‌روز‌رسانی‌های جدیدی را برای مقابله با این مشکل انجام داده است.ما در این مطلب، می‌خواهیم خیلی راحت و ساده، برای شما بگوییم که الگوریتم Panda چیست و چه کاربردهایی دارد. به روزرسانی‌های Google Panda به طور کلی به‌عنوان بخشی از تلاش‌های مستمر Google در جهت بالا بردن سایت‌ها و صفحات وب باکیفیت به بالای نتایج جستجوی ارگانیک می‌باشد و در مقابل، رتبه وبسایت‌های با کیفیت پایین را کاهش می‌دهد. این الگوریتم به یک راهنمای اصلی برای رتبه‌بندی Google تبدیل شده‌است. این الگوریتم همیشه در مرحله توسعه و رشد می‌باشد تا در ارزیابی آنچه به عنوان محتوای بی‌کیفیت تعریف می‌شود، کمک کند و سطح وبسایت‌هایی را که مایل به کسب رتبه خوب هستند، ارتقا دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا