اینفلوئنسر کیست و تکنیک های طلایی برای یافتن فرد تاثیرگذار واقعی راز
چند متد رایج از تفکیک اینفلوئنسرها تفکیک بر اساس تعداد دنبال کنندگان، مدل محتوا و سطح تاثیرگذاری را می توان نام برد. همچنین شما می توانید اینفلوئنسرها را بر اساس حوزه تخصصی که در آن حضور دارند گروه بندی کنید. این موضوع بدین معنیست که ممکن است اینفلوئنسری که در یک دسته بندی رتبه پایینی را کسب می کند، اگر از دید دیگری به وی نگاه کنید می توانید متوجه شوید که از آن نظر در رتبه بالایی قرار می گیرد.
معروفترین ولاگر جهان هم در یوتیوب فعالیت میکند که پیودی پای (Pew Die Pie) نام دارد. برای مثال، از الناز گلرخ با داشتن بیش از ۳ میلیون دنبالکننده میتوان به عنوان یک مگا اینفلوئنسر ایرانی در زمینه آرایش و زیبایی نام برد. درواقع، اینفلوئنسر به فردی گفته میشود که به طور مداوم با مخاطب های خود در ارتباط بوده و به واسطه این ارتباط توانایی تاثیر گذاشتن بر تصمیم های آنها را داشته باشد. این توانایی ممکن است به دلایل مختلف، مانند اعتبار آن شخص یا میزان تخصص او در یک زمینه به وجود آمده باشد که کاربران عادی را تحت تاثیر قرار میدهد.
این به شما اجازه می دهد که یا بتوانید یک پست را بنویسید یا می توانید از یک بلاگر استفاده کنید که پستی از سوی شما بنویسد. برخلاف یک منشن معمولی در یک پست برای شما از طرف بلاگر یا پست گذاشتن به صورت مهمان در سایت آن ها، شما باید برای یک پست اسپانسرشده پول پرداخت کنید. اما این کار تابحال هیچ آسیبی را برند و شرکتی وارد نکرده است که هیچ، برای بسیاری از آن ها مفید نیز بوده است. مخصوصاً نسل جدید، که به نظر در برابر تگ پست های اسپانسرشده ایمنی دارند و تا زمانی که محصول هم راستا با مخاطبان هدف باشد، هیچ مشکلی وجود نخواهد داشت. شما میتوانید با استفاده از نکات گفته شده در این مقاله و با مطالعه مقالههای مرتبط دیگر در سایت آژانس دیجیتال مارکتینگ راز تمام اطلاعات لازم درمورد اینفلوئنسر و اینفلوئنسر مارکتینگ را دریافت کنید.
البته که همیشه تعداد دنبال کننده ها سطح تاثیرگذاری را تعیین نمی کند؛ در واقع ارتباط و تعاملات عمیقی که یک میکرو اینفلوئنسر با دنبال کننده های خود دارد بسیار مهم تر است. میکرو اینفلوئنسرها نسبت به اینفلوئنسرهای دیگر ارتباط نزدیکتری با مخاطبان خود دارند. مخاطبان این افراد گرچه از نظر تعداد، کم هستند اما کیفیت بالایی دارند چون از روی ذوق و علاقه فعالیتهای اینفلوئنسر مورد علاقه خود را دنبال میکنند.
این افراد معمولاً کمتر از ۱۰۰۰ دنبال کننده دارند اما این افراد کسانی هستند که تعامل بسیار بالایی با اینفلوئنسر داشته و به شنیدن عقاید و نقطه نظرات وی بسیار علاقه دارند. در نتیجه، استفاده از این مدل اینفلوئنسرها بیشتر به درد شرکت هایی می خورد که محصولات بسیار تخصصی دارند که هر کسی به آن ها علاقه ندارد. ماکرو اینفلوئنسرها یک قدم پشت سر مگا اینفلوئنسرها هستند و نسبت به آن ها برای اینفلوئنسر مارکتینگ بیشتر در دسترس هستند. معمولاً افرادی را که در شبکه های اجتماعی ۴۰۰ هزار تا ۱ میلیون دنبال کننده دارند را به عنوان ماکرو اینفلوئنسر به حساب می آورند. یک بازه زمانی مشخص تعیین کنید؛ برای مثال یک ماه، و تمام پستهایی که طی آن زمان به اشتراک گذاشته شده را در نظر بگیرید.
آیمارکتور رسانه تخصصی کسبوکار ، بازاریابی و تبلیغات ایران و جهان
فهرست مطالب
البته امروزه برنامههایی وجود دارند که علاوه بر دنبالکننده، قابلیتهای دیگر مانند لایک و کامنت تقلبی هم به فروش میرساند. یکی از مهمترین نقشهای اینفلوئنسرها در فضای مجازی، قدرت تاثیرگذاری آنها بر افکار عمومی است. این افراد با کاربران زیادی در تعامل هستند که اعتماد تک تک آنها را در بلند مدت به دست آوردهاند به همین دلیل این قدرت را دارند که بر نوع افکار و باورهای مخاطبانشان تاثیر بگذارند. یکی از دلایل این اتفاق را می توان ابهامات مردم در فضای مجازی در مورد افراد بسیار معروف مانند سلبریتی ها نام برد. این موضوع مخصوصاً در مورد نسل جدید صدق می کند، کسانی که زمان بیشتری را در اینترنت به نسبت زمان صرف شده برای مشاهده فیلم ها، مسابقات ورزشی و برنامه های تلویزیونی صرف می کنند.
اینترنت باعث تکه تکه شدن رسانه ها به سوی موضوعات مختلف محدود و کوچک شده است. برندها عاشق اینفلوئنسرهای شبکه های اجتماعی هستند چون می توانند ترند ایجاد کرده و دنبال کنندگان خود را تشویق به خریدن محصولی که معرفی می کنند، می نمایند. اما مانند تمام روشهای دیگر، اینفلوئنسر مارکتینگ هم چالشهای زیادی دارد که اگر اطلاعات کافی درمورد آنها نداشته باشید، خسارات جبران ناپذیری به بار می آورد. یکی از بزرگترین ریسک ها در این زمینه، خطر کلاهبرداری از سوی اینفلوئنسرهای غیرواقعی یا تقلبی است که تشخیص آنها خطر کلاهبرداری را کاهش می دهد. برای شناسایی این افراد اول باید به مفهوم اینفلوئنسر غیرواقعی بپردازیم.
حتی اگر یک بلاگر دنبالکنندههای بسیار زیادی داشته باشد اما نتواند در زندگی مخاطباناش نفوذ کند، نمیتوان او را اینفلوئنسر نامید. برای درک مفهوم اینفلوئنسر و شناخت کامل افرادی که در این زمینه فعالیت دارند، بهتر است که قبل از هرکاری به معنی این کلمه در زبان انگلیسی بپردازیم. پادکستینگ یکی از جدیدترین مدل های محتوای آنلاین است که محبوبیت آن هر روز بیشتر می شود.
چگونه بیو اینستاگرام جذاب و کاربردی بنویسیم
البته در بعضی مواقع این شرایط برای اینفلوئنسرهای واقعی هم اتفاق میافتد ولی در این مورد تعداد دنبالکنندهها همچنان افزایش مییابد و ثابت نمیشود. درحالی که دنبالکنندههای فیک فقط تا حدی قابل خریداری هستند و امکان افزایش تدریجی آنها وجود ندارد. این افراد با بارگذاری فیلم به صورت حرفهای، کانال یوتیوب خود را گسترش داده و با افزایش بازدید فیلمهای خود کسب درآمد میکنند.
در روش دیگر، یک فرد از طریق انتشار محتوای جذاب در فضای مجازی توجه تعداد زیادی از کاربران را جلب میکند و تبدیل به یک مگا اینفلوئنسر میشود. بسیاری از مگا اینفلوئنسرها سلبریتی هایی هستند که محبوبیت خود را به صورت آفلاین بدست آورده اند؛ ستاره های سینما، ورزشکاران، موزیسین ها و حتی ستارگان برنامه های تلویزیونی از این دست افراد هستند. بسیاری از مگا اینفلوئنسرها این تعداد زیاد دنبال کنندگان را اما از طریق فعالیت های آنلاین و اجتماعی خود بدست آورده اند.
مقایسه قیمت و بررسی ۸ مورد از بهترین سایت های استعلام قیمت
برای مثال، جنا ماربل یکی از افرادی است که از این طریق به شهرت و درآمد خوبی رسیده است. او از سال ۲۰۱۰ کانال یوتیوب خود را ساخته و با تولید فیلمهای کمدی به یک یوتیوبر پربازدید تبدیل شده است. ولاگرها افرادی هستند که در زمینه تولید ولاگ یا همان فیلم در شبکههای اجتماعی فعالیت دارند. فیلمهایی که توسط ولاگرها تهیه میشوند میتوانند درمورد یک موضوع واحد باشند یا اینکه زمینههای متفاوتی داشته باشند؛ برای مثال یک فرد ولاگر فقط از اتفاقات هیجان انگیز مانند سفر به شهرهای مختلف یا رفتن به شهربازی و … فیلم تهیه میکند درصورتی که یک ولاگر دیگر ترجیح میدهد درمورد اتفاقات روزمره زندگی خود مانند آشپزی کردن یا آماده شدن برای مهمانی فیلم تهیه کند.
اینفلوئنسرهای غیرواقعی چه کسانی هستند؟ چگونه میتوان آنها را تشخیص داد؟
در عین حال هر دو گروه از این اینفلوئنسرها تاثیر واقعی کمتری بر روی مخاطبان خود به دلیل کم بودن اطلاعات و تخصص آن ها در حوزه مورد نظر دارند. آن ها یا سلبریتی های درجه دوم هستند، که هنوز به نقطه اوج کاری خود نرسیده اند یا متخصصان موفق آنلاین هستند، که توانستند موفقیت بیشتری را نسبت به گروه بعدی خود یعنی میکرو اینفلوئنسرها بدست آورند. گروه دوم از ماکرو اینفلوئنسرها معمولاً گزینه بهتری برای فعالیت های اینفلوئنسر مارکتینگ محسوب می شوند. ماکرو اینفلوئنسر معمولاً اعتبار زیادی داشته و می توانند برای افزایش آگاهی از برند بسیار عالی عمل کنند.
یکی از مشکلاتی که در مورد سلبریتی ها وجود دارند این است که آن ها معمولاً اعتبار زیادی میان مخاطبان هدف محصولات مورد نظر ندارند. به عنوان مثال جاستین بیبر شاید بتواند محصولاتی رفع جوش های صورت را تبلیغ کند، اما تبلیغ لباس های زنانه توسط وی، مسلماً نمی تواند تغییری در الگوهای خرید تعداد زیادی از خانم ها ایجاد کند. طبق آمار،کاربران به حدی تحت تاثیر اینفلوئنسرها هستند که ۳۰ درصدشان بلافاصله بعد از دیدن محصول یا سرویس معرفی شده، آن را خریداری میکنند. تا اینجا درمورد انواع اینفلوئنسرها و تاثیرگذاری آنها بر زندگی مردم عادی توضیح دادیم. بر همین اساس خیلی از افراد ترجیح میدهند که از طریق اینفلوئنسر مارکتینگ به تبلیغ کار خود بپردازند. برای مثال، استیون اونوجا، یک جوان سیاه پوست نیجریهای است که با داشتن ۹۶ هزار دنبالکننده در اینستاگرام، یک ماکرو اینفلوئنسر در زمینه مد و فشن شناخته میشود.
او همچنین در رشتههای دیگر هنر مانند عکاسی و کارگردانی هم فعالیت دارد و با پستهایش توجه کاربران زیادی را در اینستاگرام جلب کرده است. بلاگرها و تولید کنندگان محتوا معمولاً با رهبران افکار و رهبران صنایع کار می کنند، بنابراین دیدن استفاده از این افراد در کمپین های اینفلوئنسر مارکتینگ امری رایج است. در واقع خط میان رسانه های سنتی و شبکه های اجتماعی در حال محو شدن است. اگر یک بلاگ به اندازه کافی بزرگ و تاثیرگذار باشد، شما می توانید یک پست اسپانسرشده در سایت آن ها خریداری کنید.
معرفی ۱۷ تا از بهترین شرکت پستی در ایران و مقایسه خدمات ارسال بسته و رهگیری
میکرو اینفلوئنسرها دنبال کنندگان حرفه ای و گاهاً متخصصی دارند، در نتیجه نمی خواهند به این ارتباطی که با دنبال کننده هایشان دارند با تبلیغ یک کمپانی یا برند و محصول کم ارزش لطمه ای وارد کنند. میکرو اینفلوئنسرها افراد معمولی هستند که هر روز در همه جا ممکن است ببینید و در حوزه های مشخصی به صورت کم و بیش تخصص دارند. به همین دلیل، آن ها تعداد دنبال کننده های قابل توجهی را از میان مردمی که به این تخصص علاقه مند هستند بدست آورده اند.
دسته اول سلبریتیهایی هستند که هنوز به اوج موفقیت درحرفه خود نرسیدهاند یا به اصطلاح سلبریتیهای نیمه موفق که هنوز شناخته نشدهاند. کلیه حقوق این وبسایت و برند ایسمینار، متعلق به شرکت ارزشآفرینان نوینآسا میباشد. وقتی اکانتی شما را فالو میکند، شما کنجکاو شده و وارد آن صفحه میشوید. در این مقاله سعی کردهایم تا نتایج یک سری مطالعات که در مورد فرزند پروری در عصر رسانههای اجتماعی انجام شده است را برای شما بازگو کنیم. در این مطلب صفر تا صد تبدیل شدن به ادمین اینستاگرام را به طور کامل توضیح داده ایم.
در این مطلب راهکارهای افزایش امنیت تلگرام را برای شما نوشته ایم تا بتوانید میزان خطر این پیامرسان را کاهش دهید. از انواع دیگر بلاگر میتوان به بیوتی بلاگر، توریست بلاگر، بلاگر خودرو، بلاگر اقتصادی، بلاگر طنز و … همچنین به پوشش جدیدترین اخبار و گزارشها در مورد کسبوکارهای مختلف از جمله تکنولوژی ، استارتاپ و خودرو میپردازد.
در این زمینه اخیراً چندین تولید کننده محتوای خوب ظاهر شده اند که معروف ترین آن ها توسط John Lee Durmas در سری برنامه های Entrepreneurs on Fire شناخته می شود. صفحه رادیو فرفری یکی از نمونههای یک میکرواینفلوئنسر موفق در اینستاگرام است که در زمینه مراقبت و نگهداری از موی فر فعالیت دارد و رابطه بسیار صمیمی با مخاطبهای خود ایجاد کرده است. لازم به ذکر است که این افراد لزوماً تنها ابزارهای بازاریابی نیستند، بلکه بهتر است به آن ها به چشم ویژگی های ارتباطی نگاه کرد که برندها با مشارکت با آن ها می توانند به اهداف بازاریابی خود برسند. این مرد سوئیسی در ابتدای فعالیت خود برای تهیه فیلمهای طنز حین بازی آنلاین معروف شده سئو مگ بوده که حالا فیلمهای او تنوع بیشتری پیدا کرده و بیشتر از ۲۴ میلیون بازدید میخورد.
افزایش فالوور در اینستاگرام، ۵ استراتژی برتر
هرچند ما حداقل را در نظر گرفتیم و به طور طبیعی تعداد کامنت بیشتری خواهند داشت. اینفلونسرهای غیرواقعی، تمام خصوصیات ظاهری یک اینفلوئنسر واقعی را دارند. آنها حتی پستهایی با کیفیت بالا به اشتراک میگذارند؛ اما فرقشان در این است که بخش عمدهای از مخاطبانشان را حسابهای غیرواقعی و رباتها تشکیل میدهند. این به آن معناست که آنها هیچ تاثیری بر زندگی افراد واقعی نداشته و درنتیجه یک اینفلوئنسر به حساب نمیآیند. نانو اینفلوئنسرها میتوانند با توجه به نوع محصول یا سرویس شما انتخاب خوبی برای اینفلوئنسر مارکتینگ باشند.
گاهی در پشت پرده اینفلوئنسرهای غیرواقعی گروهی از افراد وجود دارند که با خرید دنبال کننده و با استفاده از عکسهای فیک، یک اینفلوئنسر ساختگی در ذهن مردم ایجاد کردهاند. از این رو، در اینفلوئنسر مارکتینگ باید حواستان به اینفلوئنسرهای غیرواقعی باشد تا از طریق کلاهبرداری به کسب و کارتان لطمه وارد نشود. بیشترین خسارات در این زمینه به کسب و کارهای کوچک یا استارتاپها برمیگردد. این افراد باامید رشد کار خود پول کلانی میپردازند اما نه تنها هیچ نتیجهای دریافت نمیکنند، بلکه بخشی از سرمایه خود را هم از دست میدهند که جبران آن زمان زیادی میبرد. این افراد دوست ندارند که به ارتباط بین خودشان و مخاطبان صدمه وارد شود بنابراین تبلیغی را قبول نمیکنند مگر اینکه از کیفیت آن مطمئن باشند. اینفلوئنسرها در فضای مجازی افرادی هستند که به علت مهارت یا دانش خود در یک زمینه مشخص مخاطبهای زیادی جذب کردهاند.
تنها برندهای بزرگ باید برای فعالیت های بازاریابی به سراغ مگا اینفلوئنسرها بروند. چرا که خدمات آن ها بسیار هزینه بر است، به صورت میانگین ۱ میلیون دلار برای هر پست، همچنین این افراد معمولاً درباره انتخاب کسانی که می خواهند با آن ها همکاری کنند بسیار سخت گیر هستند. تقریباً در تمامی موارد، مگا اینفلوئنسرها مدیر برنامه هایی دارند که معاملات و کارهای بیزینسی خود را به دست آن ها می سپارند.
انواع اینفلوئنسرها
این افراد گزینه مناسبی برای اینفلوئنسر مارکتینگ بهحساب میآیند چون دسترسی به آنها راحتتر است و معمولا تمایل زیادی برای دریافت تبلیغات دارند. به اینفلوئنسرهایی که با داشتن بیش از یک میلیون مخاطب بیشترین میزان تاثیرگذاری در بین مردم را دارند، مگا اینفلوئنسر گفته میشود. علاوه بر آن، این افراد قدرت اطلاع رسانی به کاربران در مدت زمان کم را دارند. این اطلاع مگ سئو رسانیها معمولا در زمینه فعالیت اینفلوئنسر انجام میشوند؛ برای مثال یک اینفلوئنسری که در زمینه زیبایی فعالیت دارد، به طور مداوم جدیدترین محصولات پوستی یا آرایشی شرکتهای مختلف را معرفی میکند. اگرچه دیدگاه ها در این زمینه متفاوت است، اما تقریباً می توان افرادی را که بین ۱۰۰۰ تا ۴۰ هزار دنبال کننده در یک پلتفرم شبکه اجتماعی داشته باشند را در این گروه اینفلوئنسرها قرار داد. آیمارکتور به عنوان یک رسانه مستقل در حوزههای بازاریابی ، تبلیغات ، دیجیتال مارکتینگ و برندینگ برای شرکتها و کسبوکارهای مختلف فعال است.
مگا اینفلوئنسرها کسانی هستند که تعداد دنبال کننده های بسیار زیادی در شبکه های اجتماعی دارند. به طور کلی، درسالهای اخیر تعداد میکرو اینفلوئنسرها و محبوبیت آنها افزایش پیدا کرده است. حتی بعضی از افراد از یک میکرو اینفلوئنسر تبدیل به یک فرد بسیار مشهور و محبوب درجامعه شدهاند.
پادکست یکی از جدیدترین انواع تولید محتوای آنلاین است که در آن صحبتهای یک یا چند نفر ضبط میشود و به صورت فایل صوتی در اینترنت قرار میگیرد. برای مثال احتمالا در اینستاگرام افرادی را دیدهاید که به رستورانهای مختلف میروند و غذاهای مختلف را امتحان میکنند، به این افراد فود بلاگر میگویند. یا اگر به مد و فشن علاقه دارید احتمالا بلاگرهایی را دنبال میکنید که در این زمینه فعالیت دارند که به آنها فشن بلاگر میگویند.
لایک زیاد و کامنت کم
موضوع فعالیت آنها برای همه قابل درک نیست، بنابراین این افراد مخاطبان خاص خودشان را دارند که تعداد آنها به بیشتر از ده هزار نفر هم نمیرسد. مگا اینفلوئنسرها معمولا مخاطبان خود را از دو روش به دست میآورند. روش اول بهصورت غیرآنلاین و از طریق فعالیتهایی است که در جامعه انجام میدهند. معمولا سلبریتیها از این طریق به مگا اینفلوئنسر تبدیل میشوند مانند بازیگران و فوتبالیستهایی که در حرفه خود درخشیدهاند و طرفداران زیادی پیدا کردهاند.
کمپینهای نه به تبعیض جنسیتی یا حقوق زنان، چالش این روزهای تبلیغات
این افراد میتوانند به راحتی با معرفی محصولات مورد علاقه خود، کاربران را به سمت آنها هدایت کرده و ترندهای جدید ایجاد کنند. به همین دلیل است که کسب وکارها برای محبوبیت و فروش بیشتر محصولات خود به اینفلوئنسرها روی میآورند. البته که بلاگرها، یوتوبرها و پادکسترها به ندرت تنها به مخاطبان کنونی خود برای مشاهده محتوایشان تکیه می کنند.
تیک آبی اینستاگرام را در پنج مرحله دریافت کنید Blue Tick On Instagram
طی دهه گذشته، ما شاهد رشد روز افزون اهمیت شبکه های اجتماعی بوده ایم. طبق گزارشات داده شده از سوی We Are Social تا ژانویه ۲۰۱۹، ۳.۴۸۴ میلیارد نفر که برخی بشکل انواع فریلنسر فعالیت دارند به صورت فعال از شبکه های اجتماعی استفاده می کردند که تقریباً ۴۵ درصد از جمعیت کل جهان را تشکیل می دهد. در نتیجه، این افراد به صورت اجتناب ناپذیری به اینفلوئنسرهای شبکه های اجتماعی برای راهنمایی آن ها در تصمیم گیری ها تکیه می کنند. در حالت کلی، تعداد کامنتهای یک پست باید در حدود ۱ تا ۳ درصد تعداد لایکهای همان پست باشد. اینفلوئنسرهای واقعی مخاطبان واقعی دارند، پس اگر در عکسی ۵۰۰ لایک بگیرند باید انتظار داشته باشید که حداقل ۵ کامنت نیز دریافت کنند.
- این افراد تعداد دنبال کننده کمی دارند، اما در زمینه های کمتر شناخته شده تخصص بسیار زیادی دارند.
- به همین علت حتما باید نوع تعاملها را بررسی کنید تا از کیفیت آنها مطمئن شوید.
- برخلاف یک منشن معمولی در یک پست برای شما از طرف بلاگر یا پست گذاشتن به صورت مهمان در سایت آن ها، شما باید برای یک پست اسپانسرشده پول پرداخت کنید.
- این موضوع بدین معنیست که ممکن است اینفلوئنسری که در یک دسته بندی رتبه پایینی را کسب می کند، اگر از دید دیگری به وی نگاه کنید می توانید متوجه شوید که از آن نظر در رتبه بالایی قرار می گیرد.
- بلاگرها و تولید کنندگان محتوا معمولاً با رهبران افکار و رهبران صنایع کار می کنند، بنابراین دیدن استفاده از این افراد در کمپین های اینفلوئنسر مارکتینگ امری رایج است.
- برای مثال، جنا ماربل یکی از افرادی است که از این طریق به شهرت و درآمد خوبی رسیده است.
با این وجود، شما باید در زمینه کار کردن با این مدل اینفلوئنسرها بسیار مراقب باشید. این دسته بندی است که احتمال همکاری آن ها با فساد اینفلوئنسرها از همه بیشتر است، بعضی از آن ها به این درجه تنها به دلیل فالوورهایی که خریداری کرده اند رسیده اند. اگر در عرض یک روز ناگهان در حدود ۱۰۰۰ نفر به فالویینگهایش اضافه شد، میتوانید مطمئن باشید که او از این بات برای افزایش فالوور استفاده میکند. پس همین حالا او را از لیستتان خارج کنید.زیرا شما به عنوان شرکت تبلیغاتی برای تبلیغات در اینستاگرام نیاز به اینفلوئنسری دارید که مخاطبانش به صورت ارگانیک افزایش پیدا کرده باشند. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه میتوانید مقاله “هر آنچه باید درباره اینفلوئنسر مارکتینگ بدانید!” را در سایت راز مطالعه کنید. ولاگرها به علت نوع محتوایی که تولید میکنند بیشتر در اینستاگرام و یوتیوب فعالیت دارند که در یوتیوب به علت کسب درآمد، بیشتر دیده میشوند.
اگر یک بلاگر محبوب نظرات مثبتی را در مورد محصول شما در پستی منتشر کند، این موضوع باعث تشویق افراد بیشتری برای امتحان کردن محصول شما می شود. جدیدترین مدل اینفلوئنسر شناخته شده در دنیا نانو اینفلوئنسرها هستند. این افراد تعداد دنبال کننده کمی دارند، اما در زمینه های کمتر شناخته شده تخصص بسیار زیادی دارند.
مجموع لایک و کامنت را بر تعداد پستهای یک ماه گذشته تقسیم کنید؛ برای مثال اگر در ۳۰ روز گذشته ۱۵ پست به اشتراک گذاشته شده و تعداد لایک و کامنت این پستها در مجموع به ۱۰هزار رسیده است، باید این عدد را بر ۱۵ تقسیم کنید. عدد بهدست آمده را بر تعداد دنبالکنندهها تقسیم کنید و درآخر در عدد ۱۰۰ ضرب کنید تا درصد میانگین تعامل آن صفحه مشخص شود؛ اما دانستن نرخ تعامل بهتنهایی برای تشخیص اینفلوئنسرهای فیک کافی نیست. به همین علت حتما باید نوع تعاملها را بررسی کنید تا از کیفیت آنها مطمئن شوید. اینفلوئنسرهای شبکه های اجتماعی افرادی هستند که اعتباری را برای خود با توجه به دانش و مهارتشان در حوزه های تخصصی ایجاد کرده اند. آن ها پست های معمولی در مورد موضوعات مورد تخصص خود در شبکه های اجتماعی مورد علاقه شان منتشر می کنند و مخاطبان علاقه مند و متعامل متعددی را که توجه به خصوصی به نظرات آن ها دارد، جذب می کنند. به طور کلی اینفلوئنسرها در فضای مجازی الهام بخش تصمیمات کاربران هستند.
امروزه در دنیای ما افراد زیادی هستند که به وسیله شبکه های اجتماعی و بلاگ های وب سایت محبوبیت و اعتبار زیادی را میان مردم پیدا کرده اند، طوری که شاید حتی بتوان آن ها را از نظر میزان محبوبیت با سلبریتی های مختلف نیز مقایسه کرد. به همین دلیل در این مقاله در مورد اینفلوئنسرها و نحوه تشخیص اینفلوئنسرهای مناسب از غیر مناسب و در کل معنی اینفلوئنسر صحبت خواهیم کرد. دسته دوم که شامل خیلی از ماکرو اینفلوئنسرها میشود، افرادی هستند که توسط فعالیتهای خود در فضای مجازی مخاطبهای زیادی جذب کردهاند و نسبت به میکرو اینفلوئنسرها اطلاعات بیشتر و مفیدتری بهاشتراک میگذارند. بلاگرها و اینفلوئنسرهای شبکه های اجتماعی معتبرترین و فعال ترین روابط را با طرفداران خود دارند. برندها در حال حاضر این افراد را می شناسند و از آن ها استفاده می کنند.
آن ها معمولاً پست ها و ویدیوهای جدید را در شبکه های اجتماعی تبلیغ می کنند، که باعث می شود که بیشتر بلاگرها و تولیدکنندگان محتوا نیز به نحوی میکرو اینفلوئنسر محسوب شوند. در واقع بسیاری از اینفلوئنسرهای امروزی در شبکه های اجتماعی برای خود اسم و رسمی بوجود آورده اند. در حالی که در تمامی پلتفرم ها می توانید اینفلوئنسرها را پیدا کنید، اینستاگرام پلتفرمی است که اکثریت اینفلوئنسرها در آن ها به ایجاد پست ها و عکس ها می پردازند. یک میکرو اینفلوئنسر ممکن است قبل از این که یک کمپانی یا برند برای همکاری به سراغش برود، اطلاعی از وجود آن ها نداشته باشد. اگر این اتفاق بیافتد، کمپانی مذکور در ابتدا باید میکرو اینفلوئنسر را در مورد ارزش های خود متقاعد کند.
برای مثال، صدف بیوتی یکی از معروفترین بیوتی بلاگرهای ایرانی است که در اینستاگرام و یوتیوب فعالیت دارد. او با به اشتراک گذاشتن فعالیتهای روزمره خود در کنار آموزش تکنیکهای آرایشی، میلیونها مخاطب را جذب کارهای خودش کرده است. گرچه تعداد مخاطبان آنها کم است ولی همه آنها به موضوع خاصی علاقهمند هستند که توسط نانو اینفلوئنسر به اشتراک گذاشته میشود. درنتیجه، اگر تبلیغ شما به موضوع مورد علاقه آنها مرتبط باشد، بازده خوبی دریافت خواهید کرد. نکته مهم درمورد این نوع اینفلوئنسرها این است که آنها فضای مجازی را هدف کار خود قرار نمیدهند و بیشتر برای آگاهی بقیه کاربران و گذراندن وقت آزاد خود به فعالیت میپردازند. نانو اینفلوئنسر به فردی گفته میشود که در زمینههای تخصصی فعالیت دارد.
این افراد به طور مداوم محتوای مربوط به تخصص خودشان را در یک یا چند تا از شبکههای مجازی منتشر میکنند. فعالیت مداوم، باکیفیت و مفید این افراد آنها را به یک اینفلوئنسر فضای مجازی تبدیل کرده است. بنابراین این نیاز به وجود آمده جهت هم راستا بودن میکرو اینفلوئنسرها و برندها با مخاطبان هدف باعث می شود که اینفلوئنسرها در مورد انتخاب برند برای همکاری بسیار سخت گیر باشند. بعضی از میکرو اینفلوئنسرها با خوشحالی یک برند را به صورت رایگان معرفی می کنند، بعضی دیگر نیز مدلی از پرداخت را ترجیح می دهند. بدون توجه به قیمت، تقریباً اکثر اینفلوئنسرها نمی خواهند که به معرفی برندهای نامناسب برای مخاطبان بپردازند. بیشتر مخاطبهای این افراد را رباتها و اکانتهای فیک تشکیل میدهند که این موضوع باعث میشود نرخ تعامل صفحه آنها بسیار کم باشد.
یوتیوب معروفترین شبکه اشتراک فیلم است که افراد زیادی از طریق آن به شهرت رسیدهاند. به اینفلوئنسرهایی که در شبکه اجتماعی یوتیوب تولید محتوا میکنند، یوتیوبر میگویند. بلاگرها افرادی هستند که تجربههای شخصی خود را در قالب محتواهای مختلف مانند عکس، فیلم، متن و غیره با تعداد زیادی از کاربران به اشتراک میگذارند. اگر این افراد به مرور زمان اعتماد مخاطبان خود را جلب کنند به طوری که بتوانند بر تصمیمات آنها تاثیر مستقیم بگذارند به یک اینفلوئنسر تبدیل میشوند. مشکلی که در این زمینه برای برندها وجود دارد این است که بسیاری از سلبریتی های سنتی می خواهند در کمپین های اینفلوئنسر مارکتینگ شرکت کنند اما هیچ کدام ارزان نیستند. تنها امیدی که بسیاری از برندها و کمپانی ها دارند، این است که سلبریتی مورد نظر از محصولات شما خوشش بیاید.
همچنین این افراد بیشتر به کار کردن با برندها نسبت به میکرو اینفلوئنسرها عادت دارند و بنابراین ارتباط با آن ها برای برندها راحت تر خواهد بود. همانطور که در این مقاله خواندید، اینفلوئنسرها چه در دنیای واقعی و چه در دنیای مجازی افرادی هستند که تاثیر بسیار زیادی در زندگی مردم دارند بهطوری که خیلی از افراد برای خرید محصول یا موارد دیگر از آنها پیروی میکنند. محبوبیت و تاثیرگذاری این افراد باعث شده که برندهای مختلف برای تبلیغ کارهای خود به اینفوئنسرها روی بیاورند که به این روش اینفلوئنسر مارکتینگ میگویند. در این مقاله بهطور تخصصی درمورد انواع اینفلوئنسرها توضیح دادیم و آنها را بر اساس تعداد مخاطب و نوع محتوایی که منتشر میکنند دستهبندی کردیم.