بازاریابی ایمیلی

تاثیر شبکه های اجتماعی بر سئو اهمیت شبکه های اجتماعی در سئو

زمانی که وب سایت های معتبر محتوایی را در شبکه های اجتماعی به اشتراک می گذارند، می تواند تاثیر مثبتی بر رتبه بندی سئو داشته باشد. اگر بتوانید فعالیت‌هایی که رتبه شما را در گوگل افزایش می‌دهد به خوبی انجام دهید. می‌توانید انتظار این را داشته باشید که بازدید از وبسایت شما به بالاترین حد ممکن برسد. اما بالا بردن ترافیک وبسایت نیازمند یک سری نکات ریز در این حوزه است، به عنوان مثال می‌توانید از قدرتی همچون شبکه‌های اجتماعی در این راستا استفاده کنید که بتوانید سئو سایت خود را به صورت کاملا قابل قبولی افزایش دهید. لینک سازی به عنوان یکی از اصلی ترین عوامل سئو، می تواند به شما کمک کند تا رتبه بالاتری در موتور های جستجو داشته باشید.

به همین دلیل گوگل با اندازه گیری آن، میزان مفید و ارزشمندی یک مطلب را تحلیل و بررسی می‌کند. در ادامه با ما همراه باشید تا با بدانید سئو شبکه‌ های اجتماعی به چه معناست، چرا اهمیت دارد و مهم‌تر از همه چگونه می‌تواند به شما در رشد حساب‌های تجاریتان (Business account) در رسانه‌های اجتماعی کمک کند. امروزه پلتفرم‌های متفاوتی مانند اینستاگرام، لینکدین، توییتر و یوتیوب وجود دارند که می‌توانید برای جلب مخاطب از آن‌ها استفاده کنید. شما باید با توجه به خصوصیات مخاطب هدف خود، یک یا چند تا از این پلتفرم‌ها را انتخاب کرده و برای فعالیت در آن‌ها برنامه‌ریزی کنید. برای مثال اگر بیشتر کاربران شما را خانم‌ها تشکیل می‌دهند، می‌توانید اینستاگرام را برای جلب نظر آن‌ها انتخاب کنید.

به عنوان مثال، هنگامی که محتوای شما در شبکه‌های اجتماعی مورد توجه قرار می‌گیرد و به اشتراک گذاشته می‌شود، احتمال دارد که دیگر وب‌سایت‌ها نیز به این محتوا لینک دهند و در نتیجه اعتبار شما در چشم موتورهای جستجو افزایش یابد. همچنین، تعامل کاربران با محتوای شما در شبکه‌های اجتماعی می‌تواند نشانه‌ای از ارزش و کیفیت محتوا باشد که به بهبود رتبه سئو کمک خواهد کرد. این ارتباط نشان می‌دهد که استراتژی‌های سئو و فعالیت در شبکه‌های اجتماعی باید به‌طور همزمان و به‌صورت یکپارچه دنبال شوند تا بهترین نتایج به‌دست آید. سئو (بهینه‌سازی موتور جستجو) مجموعه‌ای از استراتژی‌ها و تکنیک‌هاست که برای بهبود موقعیت یک وبسایت در نتایج موتورهای جستجو انجام می‌شود.

اقدامات سئو تنها به جذب کاربر ختم نمی‌شود، بلکه به بهبود تجربه او در سایت نیز کمک می‌کند. کاربرانی که از طریق جستجو به محتوای مفید و قابل اعتمادی دست می‌یابند، احتمال بیشتری دارد که دوباره به سایت بازگردند، در خبرنامه عضو شوند، یا محتوا را با دیگران به اشتراک بگذارند و به مخاطبان وفادار تبدیل شوند. بهینه‌سازی برای ویژگی‌هایی مانند کادرهای “People Also Ask” در گوگل نیز می‌تواند کاربرانی با قصد جستجوی عمیق‌تر را جذب کند. طبق تحقیق که اخیرا روی کاربران انجام شده است، مشخص شده کاربرانی که از طریق یکی از شبکه‌های اجتماعی به وبسایت مربوطه لینک می‌شود؛ به کاربر تکراری آن وبسایت تبدیل می‌شود. از این رو نسبت به کاربرهای معمولی وقت بیشتری را هم صرف چرخیدن و جستجو در سایت می‌نماید.

با تمرکز بر محتوای باکیفیت و تعامل اجتماعی واقعی، می توانید وب سایت خود را برای موفقیت در چشم انداز دیجیتالی همیشه در حال تحول قرار دهید. یکی از فاکتورهای سنتی رتبه بندی سئو، تعداد و کیفیت بک لینک هایی است که به یک وب سایت اشاره می کنند. فعالیت رسانه های اجتماعی می تواند توجه سایر وب سایت ها را به خود جلب کند و در نتیجه لینک های بیشتری ایجاد کند.

برای مثال باید از کلمه‌های کلیدی هدف خودتان، در قالب هشتگ در بیو اینستاگرام استفاده کنید. همچنین باید بتوانید در همان مواجهه اولیه کاربر با پیج، هدف اولیه صفحه خود را به او بفهمانید تا ترغیب شود که همه محتواهای شما را ببیند یا حتی نگاهی به وب‌سایتتان بیندازد. یکی از دلایل اهمیت شبکه های اجتماعی در سئو این است که به شما در افزایش بازدید سایت کمک می‌کند. شما می‌توانید لینک مقاله یا محصول جدید خود را در استوری گذاشته و کاربران را دعوت به خواندن آن‌ها کنید. اولین مرحله بررسی نقش شبکه های اجتماعی در سئو این است که نظر موتور جستجوی اعظم، یعنی گوگل را در این رابطه جویا شویم.

همان‌گونه که پیش از این گفته شد، پینترست یک شبکه اجتماعی نسبتاً عجیب است زیرا در زمینه محتوای بلند، رفتاری خطی‌تر از سایر شبکه‌ها از خود نشان می‌دهد. بر اساس نمودار زیر، اشتراک‌گذاری پست‌های ۱۰۰۱ تا ۵۰۰۰ هزار کلمه‌ای در پینترست ارتباطی خطی با کسب رتبه بهتر در نتایج جستجو دارد. در بررسی سیگنال‌های حاصل از گوگل پلاس نیز یک ارتباط نسبتاً خطی را مشاهده خواهید کرد. مشتریان و بازدیدکنندگانی که از طریق شبکه‌های اجتماعی با یک برند مأنوس می‌شوند، معمولاً با احتمال بیشتری به بازدیدکننده تکراری یک وب‌سایت تبدیل می‌شوند و زمان بیشتری را برای آن صرف می‌کنند.

برندهایی با حضور قوی در رسانه های اجتماعی و سیگنال های اجتماعی مثبت ممکن است به احتمال زیاد پیوندهای طبیعی را از سایر وب سایت ها جذب کنند و تلاش های سئوی خود را بیشتر بهبود بخشند. شاید برای شما سوال باشد که سئو و شبکه اجتماعی چطور می توانند در راستای توسعه کسب و کارها، به هم کمک کنند. همانطور که همه ما می دانیم، بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO) برای کمک به رتبه بندی وب سایت ها در صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERP) و جذب ترافیک ارگانیک حیاتی است. وقتی یک پست شبکه اجتماعی به‌ صورت ویروسی پخش می ‌شود و کاربران زیادی آن را به اشتراک می ‌گذارند، احتمال زیادی وجود دارد که لینک به صفحه اصلی آن پست یا مقاله نیز در سایت ‌های مختلف قرار گیرد. این امر نه تنها بازدید سایت را افزایش می‌ دهد بلکه بک ‌لینک ‌هایی قوی و معتبر برای شما به ارمغان می ‌آورد. تأثیر شبکه ‌های اجتماعی بر سئو در اینجا باعث رشد ناگهانی و چشمگیر در رنکینگ سایت می ‌شود.

مهم‌ ترین معیارهای گوگل برای رتبه ‌بندی سایت

فرض کنید شما صاحب یک رستوران هستید و در اینستاگرام رستوران خود را معرفی می‌کنید. اگر کاربران اینستاگرام هنگامی که به دنبال رستوران می‌گردند بتوانند شما را در صفحۀ جستجو پیدا کنند یعنی شما سئو اینستاگرام را به‌خوبی انجام داده‌اید. شرکت پارس اَوِستا، انتخابی ایده آل برای کسب و کارهایی است که میخواهند با اطمینان و به روز به دنیای دیجیتال وارد شوند. ما با تکیه بر سالها تجربه و تیمی حرفه ای، خدماتی فراتر از طراحی سایت را ارائه میدهیم؛ از سئو و بهینه سازی تا بازاریابی دیجیتال، همه چیز را طوری پیاده میکنیم که کسب وکار شما به بهترین شکل در فضای آنلاین دیده شود. با استفاده از شبکه های اجتماعی، می توانید برای وب سایت خود بیشترین ترافیک را به دست آورید و احتمالاً موفقیت بیشتری در کسب و کار خود داشته باشید.

شرکت گوگل برای رتبه‌بندی وب سایت و محتویات، اعتبار زیادی برای این شبکه‌ی اجتماعی قائل شد و رسما تایید کرد که اشتراک‌گذاری مطالب در گوگل پلاس، باعث بهینه‌تر شدن سایت‌ها خواهد شد. برای کسب وکارهایی که حضور محلی دارند، سیگنال های اجتماعی می توانند نقشی حیاتی در سئوی محلی داشته باشند. تعامل و بررسی های مثبت در پلتفرم هایی مانند Google My Business، Yelp و Facebook می تواند به طور قابل توجهی بر رتبه بندی جستجوی محلی تأثیر بگذارد. کسب وکارهای محلی باید مشتریان را تشویق کنند تا فعالانه نظرات خود را بنویسند و با پروفایل های رسانه های اجتماعی درگیر شوند تا تلاش های سئوی محلی را تقویت کنند.

بسیاری از متخصصین که در حوزه سئو فعالیت دارند، باورشان این است که نرخ بانس ریت می‌تواند تاثیر بسیار زیادی رو رتبه‌بندی وبسایت داشته باشد. میلیاردها کاربر فعالی که در انواع و اقسام شبکه‌های اجتماعی حضور دارند، می‌توانند هم به صورت مستقیم و هم به صورت غیرمستقیم شما را در بهینه‌سازی سایتتان، یاری کنند. توجه داشته باشید که در کنار تاثیرات مثبت شبکه‌های اجتماعی در سئو مزایای بازاریابی در این مدیاها هم می‌تواند به شکل چشمگیری کسب و کار اینترنتی شما را در مسیر موفقیت قرار دهد. با اجرای دقیق توصیه‌ها و استراتژی‌های مطرح‌شده، می‌توانید شاهد رشد چشمگیر ترافیک وب‌سایت و بهبود رتبه‌بندی در نتایج جستجو باشید. استفاده از شبکه‌های اجتماعی به عنوان یکی از ابزارهای کلیدی در استراتژی‌های دیجیتال، در دنیای امروز امری ضروری است و با برنامه‌ریزی دقیق می‌توان از مزایای گسترده آن بهره‌مند شد. کلمات پایانیدر حالی که سیگنال های اجتماعی فاکتورهای مستقیم رتبه بندی سئو نیستند، می توانند به طور غیرمستقیم بر رتبه بندی سئو از طریق مکانیسم های مختلفی مانند افزایش ترافیک، ایجاد بک لینک و تجربه کاربر تأثیر بگذارند.

این شامل نام کسب و کار، مکان، اطلاعات تماس و توضیح مختصری از کسب و کار شما می شود. در واقع، در مقایسه با نتایج فیس‌بوک، اشتراک‌گذاری پست‌های بلند در گوگل پلاس برای رتبه‌بندی تعیین‌کننده‌تر هستند. اشتراکگذاری محتوای باکیفیت در شبکههای اجتماعی میتواند کاربران را برای مدت طولانیتری در سایت نگه دارد. گوگل رسما اعلام کرده است که سیگنالهای شبکههای اجتماعی (مانند لایکها، اشتراکگذاریها و کامنتها) جزو عوامل مستقیم رتبهبندی نیستند. اما در لینکدین به علت وجود حوزه های کاری مختلف، نمی شود یک زمان خاص را برای همه ی حوزه های کاری بیشترین ترافیک دانست.

هماهنگی استراتژی محتوایی در رسانه های مختلف

این در حالی است که اگر میزان بازخورد ۹ جایگاه بعدی را با یکدیگر جمع کنید، به میزان فیدبک دریافت شده توسط جایگاه اول نمی‌رسد. پینترست از جمله شبکه‌های اجتماعی پربازدید است که به چند دلیل نمی‌توان برای کسب رتبه بهتر به آن تکیه کرد. نخست آنکه با مشاهده میانگین فعالیت‌ها در این شبکه اجتماعی درمی‌یابیم که هیچ ارتباط خطی میان میزان فعالیت در آن و کسب رتبه بهتر وجود ندارد. هنگامی که نام تجاری شما در فضای مجازی به‌طور دائم نقل‌قول شود، احتمال درج لینک وب‌سایت و صفحات آن افزایش می‌یابد. همانطور که می‌دانید، لینک‌ها همچنان مهم‌ترین و با ارزش‌ترین معیار موتورهای جستجو برای رتبه‌بندی محسوب می‌شود. مخاطبان از طریق شبکه های اجتماعی به راحتی می‌توانند با کسب و کار شما آشنا شوند و اطلاعات دقیق برند شما را دریافت کنند.

بنابراین کلمات کلیدی را شناسایی کنید و مرتبط با آنها در شبکه های اجتماعی پست قرار دهید تا بازدید از صفحات اجتماعی شما و درنتیجه سایت شما بیشتر شود. اگر شما محتوایی را در توییتر کسب و کار خود انتشار دهید، آن محتوا به احتمال زیاد توسط کاربران ریتوییت خواهد شد. لذا توییتر و بسترهایی شبیه به آن، جزو شبکه‌هایی هستند که بر روی سئو سایت به وسیله بک لینک خارجی، تاثیر چشمگیری دارند. داده‌های ساختاریافته (Schema Markup) زبان نشانه‌گذاری است که به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا معنا و مفهوم محتوای یک صفحه را بهتر درک کنند. برای وب‌سایت‌های خبری، استفاده از نوع `NewsArticle` از schema.org یا معادل آن در مستندات گوگل، امری حیاتی است.

با این کار یک سری بک لینک برای صفحات خود ساخته‌اید که هرچند هنوز ارزش آن‌ها به طور دقیق مشخص نیست؛ اما واضح است که تاثیر منفی بر روی SEO سایت ندارند. اما در سال ۲۰۱۴ مت کاتز، نظر خود را تغییر داده و اعلام کرد که تاثیر شبکه های اجتماعی در سئو سایت به صورت مستقیم قابل‌مشاهده نیست. به عبارت بهتر هنوز هم عملکرد شما در وبسایت است که به طور مستقیم می‌تواند رتبه شما را در نتایج SERP تعیین کند. اما داشتن فعالیت مستمر و قدرتمند در Social Media می‌تواند به شناخته شدن برند شما و افزایش ترافیک وب‌سایتتان کمک کرده و در نتیجه رتبه‌بندی را هم بهبود می‌بخشد. در نهایت، موفقیت در بهبود سئو از طریق شبکه‌های اجتماعی یک فرایند تدریجی است که با استمرار، نوآوری و تحلیل دقیق عملکرد امکان‌پذیر است. با تولید محتوای بهینه، استفاده از استراتژی‌های منسجم و بهره‌گیری از تجربیات موفق، می‌توانید شاهد افزایش ترافیک وب‌سایت، بهبود رتبه‌بندی در گوگل و ارتقای کلی برند خود باشید.

ارتباط محتوای ۱ تا ۵۰ کلمه با فعالیت گوگل پلاس و رتبه نخست نتایج جستجو

وقتی که محتوای شما به صورت گسترده در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته می‌شود، کاربران بیشتری با برند شما آشنا می‌شوند و این ممکن است منجر به جستجوهای مستقیم‌تر در موتورهای جستجو شود. به این ترتیب، تاثیر شبکه های اجتماعی بر سئو به‌طور غیرمستقیم از طریق افزایش حجم جستجوهای برند شما تأثیرگذار است. زمانی که محتوای شما در شبکه‌های اجتماعی مورد توجه و تعامل قرار می‌گیرد، این به الگوریتم‌های موتورهای جستجو پیام می‌دهد که محتوای شما ارزشمند است.

نقش فعالیت ‌های شبکه ‌های اجتماعی در افزایش تأثیر شبکه های اجتماعی بر سئو

SMO به معنای بهینه سازی شبکه های اجتماعی است و تنها در صورتی ارزش دارد که شما مطالب یا محصولاتی را در اکانت خود منتشر کنید که برای کاربر ارزشمند است. یکی از شبکه های اجتماعی که مرجعی تخصصی در حوزه مشاغل و کسب و کار به حساب می آید ، لینکدین است. از سال ۲۰۱۰ زمزمه هایی مبنی بر تاثیر اشتراک گذاری مطالب بر بهبود رتبه سایت در گوگل بر سر زبان ها افتاد. اگرچه ارتباط مشخصی میان جایگاه نخست نتایج جستجو و اشتراک‌گذاری در گوگل پلاس وجود دارد، اما نمودار خطی برای سایر رتبه‌ها مشاهده نمی‌شود. در دنیای دیجیتال امروز، بهینه ‌سازی موتور جستجو یا سئو (SEO) یکی از مهم‌ترین عواملی است که به کسب ‌و… هنگامی که در این شبکه اجتماعی ثبت نام می کنید، یک برد در اختیارتان قرار می گیرد که در آن می توانید تصاویر دلخواه خود را پین نمایید.

دسته بندی ها

از آنجا که روزانه ۳۰ میلیون کاربر درحال بازدید از این شبکه اجتماعی هستند، پس شما می توانید با اشتراک ویدیوهای جذاب و با کیفیت در حوزه کاری خود به تبلیغات و بازاریابی بپردازید. در نتیجه لازم است ویدیو های خود را برای گوگل بهینه سازی کنید تا در پلتفرم یوتیوب نیز بازدید بالایی بدست آورید. یکی از کارهایی که باعث بهینه سازی ویدیو برای گوگل می شود، استفاده از کلمه کلیدی درعنوان و کپشن ویدیو می باشد. شبکه‌های اجتماعی افراد زیادی از جامعه را درون خود جای داده است، به همین دلیل بستر بسیار مناسبی است که بتوانید به واسطه آن محصولات و خدمات خود را در آن به عرضه برسانید تا از این طریق مشتریان بیشتری جذب شما شوند. در این صورت نتیجه نهایی می‌تواند برای شما این باشد که سئو سایت‌تان بهبود داده شده و از به دنبال آن می‌توانید فروش بیشتری را تجربه نمایید. اگر بتوانید به خوبی در شبکه‌های اجتماعی فعالیت کنید، می‌توانید لینک‌های خوبی از آن‌ها به سایت خود بدهید.

امکانات بی‎نظیری که این شبکه برای کسب و کارها و تبلیغات آن‎ها ایجاد کرده باعث شده تا مشاغل زیادی در آن فعالیت کنند و تمام این‌ها تعیین کننده اثرات فوق‌العاده این رسانه بر سئو می‌باشند. امروزه بسیاری از کسب و کارها به منظور افزایش تعامل و گسترش ارتباط با مشتریان، فعالیت خود را در شبکه‌های اجتماعی دوچندان کرده‌اند. کاربران می‌توانند در این بسترها نظرات و پیشنهادات خود را بیان کنند و چنان چه پاسخ مطلوبی دریافت کنند، باعث ایجاد حس رضایت در آنان می‌شود. برتری فنی در سئو صرفاً به کسب رتبه بالاتر کمک نمی‌کند، بلکه مستقیماً بر اعتماد کاربر تأثیر می‌گذارد. اگر در حوزه سئو سایت کمی کار کرده باشید، تابحال متوجه این شده‌اید که گوگل کمی زمان می‌برد تا بتواند صفحه سایت شما را ایندکس نماید.

تأثیر شبکه‌ های اجتماعی بر سئو امروزه نه‌ تنها یک فاکتور جانبی، بلکه بخشی جدانشدنی از استراتژی دیجیتال مارکتینگ موفق است. اگرچه شبکه ‌های اجتماعی به صورت غیرمستقیم بر سئو تأثیر می‌گذارند، اما تأثیر مستقیم در رتبه ‌بندی موتورهای جستجو ندارند. با افزایش ترافیک وب ‌سایت و ایجاد بک‌ لینک ‌های بیشتر، رتبه وب ‌سایت شما در موتورهای جستجو بهبود می ‌یابد. محتوای محبوب در شبکه ‌های اجتماعی اغلب توسط سایر سایت‌ ها به اشتراک گذاشته می‌ شود و منجر به ایجاد بک ‌لینک‌ های ارزشمند می ‌شود که تأثیر مثبتی بر سئو دارد. حضور فعال در شبکه‌ های اجتماعی می ‌تواند برند شما را تقویت کند و باعث شود که کاربران بیشتری نام شما را جستجو کنند.

علاوه بر تمام این‌ها، همان طور که در بالا هم با آن اشاره کردیم، اشتراک‌گذاری لینک‌های ارجاعی از امکاناتی مانند استوری‌های اینستاگرام، می‌تواند ترافیک وب سایت شما را بالا ببرد. مشارکت در پلتفرم های رسانه های اجتماعی می تواند به ایجاد آگاهی از برند و ایجاد اعتماد در بین مخاطبان کمک کند. هنگامی که کاربران با محتوای یک برند درگیر می شوند، آن را به اشتراک می گذارند یا نظرات مثبت خود را می گذارند، می تواند اعتبار و شهرت برند را افزایش دهد.

به این معنی که وب‌سایت‌هایی با رتبه بهتر، فعالیت بیشتری در شبکه‌های اجتماعی داشته‌اند. با این وجود، هر قدر که به انتهای صفحه نتایج نزدیک شویم سیگنال‌های شبکه‌های اجتماعی تاثیر خطی خود را از دست می‌دهند. در بازار ایران، استفاده از پلتفرم‌های مختلف اجتماعی نیازمند استراتژی‌های متناسب با خصوصیات هر کدام است. الگوریتم های موتورهای جستجو به طور مداوم در حال تغییر هستند تا مرتبط ترین و دقیق ترین نتایج را در اختیار کاربران قرار دهند. اگرچه سیگنال های اجتماعی در گذشته فاکتورهای مهمی نبودند، موتورهای جستجو ممکن است به اصلاح الگوریتم های خود ادامه دهند تا تأثیر رسانه های اجتماعی و تعامل کاربر را در نظر بگیرند. مهم است که با آخرین روندهای سئو و تغییرات الگوریتم همراه باشید تا بفهمید سیگنال های اجتماعی چگونه می توانند بر رتبه بندی شما در آینده تأثیر بگذارند.

میانگین بسیار بالای اشتراک‌گذاری در گوگل پلاس برای رتبه اول

همچنین، انتشار محتوا در پلتفرم ‌های اجتماعی، نقش مهمی در افزایش تأثیر شبکه های اجتماعی بر سئو از طریق جذب لینک ‌های ورودی طبیعی دارد. افزایش تعداد فالوورها و لایک ها به نوعی می تواند به رتبه بالاتر در موتورهای جستجو کمک کند. با تولید محتوای اصیل و خلاق برای شبکه های اجتماعی، می توانید تعامل بیشتری با کاربران برقرار کنید و در نتیجه بیشترین ترافیک را برای وب سایت خود به دست آورید. همچنین، پست هایی که در این شبکه ها به اشتراک گذاشته می شوند، می توانند به عنوان لینک سازی به وب سایت شما استفاده شوند که این نیز به بهبود سئو شما کمک خواهد کرد.

مطلب آموزش ساخت فروشگاه اینترنتی واتساپ را مطالعه کنید تا بتوانید برای معرفی محصولات خود کاتالوگ ایجاد کنید. اما این شبکه ها از چه لحاظ بر سئو سایت تاثیر می گذارند؟ این موردی است که در ادامه بررسی می کنیم. با این وجود، اعتقاد ما این است که این فاکتور نشان‌دهنده کیفیت نامطلبوب محتوا است، اما به طور مستقیم اثری بر رتبه آن ندارد. تحلیل‌ها نشان می‌دهند که مدت زمان حضور کاربر در سایت، می‌تواند یک معیار قابل قبول‌تری برای رتبه‌بندی‌ها باشد. در حقیقت این معیار در مقایسه با بانس ریت پیچیدگی بیشتری داشته و گوگل با اندازه‌گیری آن، میزان ارزشمندی یک مطلب را تحلیل و بررسی می‌کند.

محتوای با کیفیت بالا و قابل اشتراک گذاری ایجاد کنید

موفقیت در سئو خبری نیازمند یکپارچگی عمیق اصول سئو در کل چرخه عمر محتوا، از برنامه‌ریزی تحریریه تا توسعه فنی و تحلیل پس از انتشار است. سئو نباید به‌عنوان یک هزینه یا یک بخش مجزا دیده شود، بلکه یک سرمایه‌گذاری استراتژیک و ضروری برای آینده، اعتبار و بقای رسانه‌های خبری در عصر دیجیتال است. تعداد بی‌شماری منبع خبری، از غول‌های بین‌المللی گرفته تا نشریات محلی و وبلاگ‌های خبری، همگی برای جلب توجه مخاطبان تلاش می‌کنند. در این محیط، سئو یک مزیت رقابتی نیست، بلکه یک ضرورت مطلق برای بقا و دیده شدن است. به‌ویژه برای رسانه‌های کوچک‌تر یا تازه‌کار، سئو ابزاری حیاتی برای رقابت با بازیگران بزرگ و جاافتاده محسوب می‌شود.

این یادداشت پژوهشی، با نگاهی عمیق و کاربردی، به بررسی مبانی، اهمیت، مزایا و ملاحظات کلیدی سئو برای وب‌سایت‌های خبری می‌پردازد و راهکارهایی عملی برای افزایش بازدید، تقویت اعتبار و موفقیت پایدار در این عرصه رقابتی ارائه می‌دهد. شما می‌توانید به واسطه تکنیک‌هایی که در راستای تولید محتوا وجود دارد، ترفندی را به کار ببرید که کاربر از طریق آن به مقاله شما جذب شود. یکی از تکنیک‌های این حوزه این است که اطلاعات منتشر شده برای کاربر را به صورت کامل نمایش ندهید یا تمام اطلاعات را به دید کاربر نگذارید.

تاثیر صندلی اداری بر افزایش عملکرد کارکنان

البته شبکه های اجتماعی زیادی در فضای مجازی فعالیت دارند که از محبوب ترین آن ها  می توان به فیسبوک ، توییتر ، گوگل پلاس و لینکدین اشاره کرد که هرکدام به صورت جداگانه در بهینه سازی سایت تاثیر می گذارند. تبلیغات رسانه های اجتماعی می تواند به افزایش دسترسی شما به فراتر از شبکه مستقیم شما کمک کند. پلتفرم‌هایی مانند فیس‌بوک و اینستاگرام گزینه‌های تبلیغاتی هدفمندی را ارائه می‌کنند که به شما امکان می‌دهد به جمعیت‌شناسی خاصی برسید و دید شما را در میان کاربرانی که به احتمال زیاد به محتوای شما علاقه‌مند هستند، افزایش می‌دهد.

بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو (SEO) به‌طور کلی، مجموعه‌ای از اقدامات و تکنیک‌ها برای افزایش کیفیت و کمیت ترافیک ورودی به یک وب‌سایت از طریق نتایج جستجوی غیرپولی (ارگانیک) است. هدف اصلی سئو، بهبود دیده‌شدن وب‌سایت در صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERPs) مانند گوگل است. کاربران به‌طور فزاینده‌ای مگ سئو از طریق موتورهای جستجو، به‌ویژه گوگل، به دنبال اخبار و اطلاعات می‌گردند و کمتر به روش‌های سنتی مانند مراجعه مستقیم به وب‌سایت‌ها یا نسخه‌های چاپی اتکا می‌کنند. این تغییر رفتار، موتورهای جستجو را به دروازه‌بانان اصلی جریان اطلاعات تبدیل کرده است. این تحول، تنها یک روند گذرا نیست، بلکه بازتعریفی اساسی از اکوسیستم خبری است که در آن، موتورهای جستجو نقش محوری در کشف اطلاعات ایفا می‌کنند.

تاثیر شبکه های اجتماعی بر سئو

امروزه تعداد افرادی که با شبکه های اجتماعی سروکار دارند روز به روز در حال افزایش است و تاثیر آن روی سئو سایت هم امری انکار ناپذیر است. ایجاد یک جامعه رسانه های اجتماعی قوی می تواند ترافیک بیشتری را به سایت شما برساند، وفاداری به برند را افزایش دهد و حفظ مشتری را افزایش دهد. با فالوورهای خود تعامل داشته باشید، به نظرات آنها پاسخ دهید و در شروع گفتگوها فعال باشید. این در صورتی است که فیسبوک در ایران به دلیل برخی مسائل در دسترس کاربران نیست، اما کاربران ایرانی در چند سال اخیر در لینکدین فعالیت گسترده‌ای دارند. همچنین، مقالاتی که در لینکدین نوشته می‌شوند از قدرت بالایی برای رتبه‌گیری در نتایج جستجو برخوردارند. بله، هشتگ‌ها به کاربران کمک می‌کنند تا محتوای مرتبط را پیدا کنند و می‌توانند به افزایش دسترسی و تعاملات کمک کنند.

از نخستین ماه ۲۰۱۹ میلادی، حمایت گوگل از شبکه‌ی اجتماعی‌اش به حالت غیرفعال درآمد و در نتیجه، تاثیرات این شبکه اجتماعی در سئو سایت‌ها به طرز چشمگیری کاهش یافت. بنابراین، با توجه به اینکه امروزه کاربران بسیار زیادی در حال فعالیت در شبکه‌هایی مانند فیسبوک و توییتر هستند، پیشنهاد می‌کنیم که وقت زیادی برای گوگل پلاس نگذارید. اگر برند شما در شبکه‌های اجتماعی دنبال‌کننده و محبوبیت بیشتری داشته باشد، چنین موضوعی از چشم موتور جستجوی گوگل هرگز دور نمی‌ماند. به تبع همین موضوع، اگر بتوانید لایک‌ها و کامنت‌های بیشتری هم دریافت کنید، یک امتیاز دیگر به اعتبار برند خود در فضای مجازی اضافه کرده‌اید. تجربه ثابت کرده که موفقیت بسیاری از برندها در شبکه‌های اجتماعی باعث شده تا محبوبیت همان برند نزد گوگل هم بالاتر برود.

  • شرکت گوگل برای رتبه‌بندی وب سایت و محتویات، اعتبار زیادی برای این شبکه‌ی اجتماعی قائل شد و رسما تایید کرد که اشتراک‌گذاری مطالب در گوگل پلاس، باعث بهینه‌تر شدن سایت‌ها خواهد شد.
  • سیگنال های اجتماعی مثبت می تواند نشان دهد که کاربران تجربه مثبتی از محتوا داشته اند که می تواند به طور غیر مستقیم به بهبود رتبه بندی سئو کمک کند.
  • از ابزارهای تجزیه و تحلیل برای درک اینکه چه محتوا با مخاطبان شما طنین انداز می شود، بهترین زمان ها برای ارسال و کدام پلتفرم ها بیشترین ترافیک را به وب سایت شما می آورند، استفاده کنید.
  • این دو عنصر با یکد یگر در تعامل بوده و می ‌توانند به صورت مستقیم و غیرمستقیم بر رتبه ‌بندی وب ‌سایت ‌ها در موتورهای جستجو تأثیر بگذارند.
  • سئو (بهینه‌سازی موتور جستجو) مجموعه‌ای از استراتژی‌ها و تکنیک‌هاست که برای بهبود موقعیت یک وبسایت در نتایج موتورهای جستجو انجام می‌شود.
  • افزایش ترافیک وب سایت می تواند سیگنال مثبتی برای موتورهای جستجو باشد که نشان می دهد محتوا برای کاربران ارزشمند و مرتبط است.

پلتفرم Google News و به‌ویژه کادر برجسته Top Stories در صفحه نتایج جستجوی گوگل، به نقاط اصلی کشف اخبار برای میلیاردها کاربر در سراسر جهان تبدیل شده‌اند. حضور در این بخش‌ها می‌تواند حجم عظیمی از ترافیک هدفمند را، به‌خصوص برای اخبار فوری، به سمت سایت خبری هدایت کند. طبق گزارش‌ها، گوگل ماهانه میلیاردها کلیک را از طریق این سطوح به سایت‌های خبری ارسال می‌کند. با این حال، با تلاش مداوم، درک واضح از مخاطبان خود و محتوای با کیفیت بالا، می توانید به طور موثر از رسانه های اجتماعی برای تقویت سئو، جذب ترافیک بیشتر به سایت خود و در نهایت دستیابی به اهداف تجاری خود استفاده کنید. یکی از پرسرعت ترین شبکه های اجتماعی توییتر است که کاربران در آن قابلیت تولید محتوا در حدود ۱۴۰ کارکتر را دارند و با توییت کردن مطالب می توانند نقش پررنگی در بهبود رتبه سایت در گوگل ایفا کنند.

تاثیر شبکه های اجتماعی بر سئو

تعاملات در شبکه‌های اجتماعی، دلیلی محکم بر این اعتماد و اعتبار است و موتورهای جستجو با در نظر گرفتن این فاکتور، رتبه‌ی وب‌سایت شما را در نتایج جستجو ارتقا می‌بخشند. رتبه‌ی بالاتر در نتایج جستجو، به معنی افزایش بازدید و جذب مخاطبان بیشتر خواهد بود. مخاطبان بیشتری که به وب‌سایت شما مراجعه می‌کنند، به معنی افزایش نرخ تبدیل و در نهایت، افزایش فروش و رشد کسب و کار شما خواهد بود.

نوشته‌های مرتبط

سعی کنید علایق فالوور های خود را بشناسید و هدف آنها از دنبال کردن پیجتان را بفهمید سپس در این راستا پست بگذارید. یعنی تحقیق کنید که رنج سنی، علاقه، موقعیت جغرافیایی و… اکثریت مخاطبان شما چیست؟ شناسایی بازار هدف به شما کمک می کند تا هدفمند فعالیت کنید. پس از مدتی که مخاطبان خاص خود را پیدا کردید، می توانید یک ربات اختصاصی تلگرام بسازید و به مخاطبان خود معرفی کنید.

اما به دلیل فیلترینگ شدید در ایران، بسیاری از ایرانیان از VPN استفاده می کنند تا به شبکه های اجتماعی دسترسی پیدا کنند. لذا لایق توجه است که شبکه های اجتماعی ایرانی مانند ایتا، با وجود رو به رشد بودن، هنوز به محبوبیت وسیعی نرسیده اند. اما با بالا رفتن کاربران اینستاگرام ، فیسبوک احساس خطر کرد که مبادا رقیب جدیش شود به همبن خاطر سریعا این شبکه اجتماعی محبوب را خرید. با تشویق کردن لایک ها، نظرات، اشتراک گذاری ها و نظرات با مخاطبان خود درگیر شوید. با امید به موفقیت‌های روزافزون شما در دنیای دیجیتال، توصیه می‌کنیم همواره از آخرین روندها و استراتژی‌های به‌روز استفاده کرده و با تیم خود هماهنگی لازم را برای بهبود عملکرد کلی سایت داشته باشید.

فایل‌های صوتی هم چنین حالتی را دارند و پیوند آن‌ها به عبارات کلیدی، چندان کار ساده‌ای به شمار نمی‌رود. پاسخی که برای این سوال مطرح می‌شود، مجموعه‌ای از نکاتی است که در مطالب فوق به آن اشاره کردیم. فراتر از تمام مباحثی که پیش از این اشاره شد، باید دیدتان را به این شبکه‌ها تغییر دهید.

سئو شبکه‌ های اجتماعی کمک می‌کند تا محتوایتان توسط افرادی که به‌طور فعال شرکت‌هایی مانند شما یا محصولاتی که ارائه می‌دهید را جستجو می‌کنند، دیده شود. با منتشر کردن محتوایی که مخاطبان شما علاقه مند به آن هستند، می توانید ترافیک وب سایت خود را افزایش دهید و در نتیجه، باعث رشد کسب و کار خود شوید. همان‌طور که گفتیم شبکه های اجتماعی به صورت مستقیم بر روی سئو سایت تاثیر نمی‌گذارند، بلکه تنها با جذب مخاطب و افزایش بازدید سایت می‌توانند باعث بهبود رتبه آن شوند. به همین دلیل هر اقدامی که نظر مخاطب را به سمت شما جلب کرده و بتواند او را ترغیب به بازدید از سایت و به اشتراک‌گذاری مطالب کند، به SEO سایت شما کمک خواهد کرد. علاوه بر این باید بدانید که افراد در دنیای امروز بیشتر به سایت‌هایی اعتماد می‌کنند که توسط دوستان یا اعضای خانواده‌شان به آن‌ها معرفی شده است. هرچه شما حضور قدرتمندتری در شبکه های اجتماعی داشته باشید، افراد بیشتری شما را می‌شناسند و در نتیجه دایره مخاطبان شما گسترده‌تر می‌شود.

رشد سریع اینترنت و افزایش دسترسی به تکنولوژی‌های هوشمند موجب شده تا امروزه میلیاردها نفر از سراسر جهان از این پلتفرم‌ها بهره‌مند شوند. روند رشد شبکه‌های اجتماعی در سال‌های اخیر با ظهور پلتفرم‌هایی همچون اینستاگرام و تیک‌تاک به اوج خود رسیده و امروزه به عنوان ابزار اصلی تبلیغات و بازاریابی دیجیتال شناخته می‌شوند. در واقع، در صفحات نتایج جستجو، به‌طور پیش‌فرض تنها ۱۰ لینک مشاهده می‌شود (که البته می‌توانید تعداد لینک‌های مشاهده‌شده در صفحه را تغییر دهید). در واقع اگر وب‌سایت شما در میان ۱۰ لینک نخست قرار نگیرد، احتمال بسیاری کمی وجود دارد که یک کاربر بر روی لینک آن را در صفحات بعدی کلیک کند. در مبحث محتوای کوتاه (مایکرو محتوا) می‌توانید یک اختلافِ بزرگ میان جایگاه نخست و سایر رتبه‌های نتایج جستجو مشاهده کنید. بر این اساس، وب‌سایت‌هایی که در رتبه نخست نتایج قرار گرفته‌اند از بازخورد بیشتری (Like، Share و Comment) در بخش پست‌های کوتاه برخوردار بوده‌اند.

رفته رفته به‌روزرسانی‌های زیادی برای این سوشال مدیا عرضه شد که امکانات آن را چند برابر می‌کرد اما هنوز راه طول و درازی پیش روی مانتین ویویی‌ها بود. بزرگ‌ترین سد راه آن‌ها، شبکه‌های اجتماعی محبوبی مانند فیسبوک، توییتر و اینستاگرام بود. در هر پست یا مطلبی که در شبکه‌ های اجتماعی منتشر می ‌کنید، لینک مستقیم به وب‌ سایت خود را قرار دهید تا کاربران به راحتی به محتوای شما دسترسی داشته باشند. ارائه صحیح این اطلاعات، به‌ویژه تاریخ‌ها در فرمت استاندارد ISO 8601، پیش‌نیاز اصلی برای واجد شرایط شدن جهت نمایش در نتایج غنی (Rich Results) مانند کادرهای Top Stories، کاروسل‌های خبری و Visual Stories است. عدم استفاده یا استفاده نادرست از این اسکیما می‌تواند شانس دیده شدن در این جایگاه‌های پربازدید را به‌طور قابل توجهی کاهش دهد. همچنین، استفاده از اسکیمای `Author` و `ProfilePage` می‌تواند به تقویت سیگنال‌های E-E-A-T برای نویسندگان کمک کند.

با برنامهریزی صحیح، استفاده از استراتژیهای بهینه و تمرکز بر ایجاد تعامل با کاربران، میتوانید از این ابزار قدرتمند برای بهبود رتبه وبسایت خود بهرهمند شوید. در پستهای شبکههای اجتماعی از کلمات کلیدی مرتبط با حوزه فعالیت خود استفاده کنید. شبکههای اجتماعی در دهههای اخیر به یکی از اجزای حیاتی دنیای دیجیتال تبدیل شدهاند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا