تبلیغات کلیکی PPC چیست؟ آموزش ایجاد و مدیریت کمپین تبلیغات کلیکی
انتخاب «کلمات کلیدی طویل» (Long-Tail Keywords) برای شروع تبلیغات کلیکی گزینهای مناسب است. عبارات کلیدی طویل معمولاً از بیشتر از سه کلمه تشکیل میشوند و هدفگذاری آنها در کمپینهای تبلیغات کلیکی، نتایج بهتری را در پی دارد. زیرا این کلمات توجه مخاطبان هدف را جلب میکنند و معمولاً «هزینه بهازای کلیک» (CPC) کمتری دارند. تبلیغات کلیکی در موتورهای جستجو اغلب تنها از یک متن کوتاه تشکیل شدهاند و هیچ عنصر تصویری در آنها وجود ندارد. این تبلیغات توسط پلتفرمهای منتشرکننده تبلیغات کلیکی در موتورهای جستجو مانند «گوگل ادز» (Google Ads) ساخته میشوند. تصویر زیر، نمونهای از تبلیغات کلیکی در موتور جستجوی گوگل را نمایش میدهد.
از آنجایی که تبلیغات کلیکی یکی از مهمترین راههای جذب مشتری و مخاطب در بازاریابی اینترنتی به شمار میرود، اگر دوست داشتید درباره این حوزه بیشتر بدانید پیشنهاد میکنم مقاله دیجیتال مارکتینگ را مطالعه کنید. ما در این مقاله قصد داریم به بررسی بیشتر این مدل تبلیغات و ۹ سایت برتر تبلیغات کلیکی در ایران بپردازیم. شما نیاز نیست هزینه هر کلیک را مبلغ بالایی قرار دهید تا به ازای چند کلیک کل بودجه شما صرف شود.
در ادامه چند مورد مطرح شده است که هنگام تعریف کمپین تبلیغاتی خود باید آنها را در نظر بگیرید. اگر به دنبال استراتژی خلاقانه تبلیغات کلیکی هستید، از ویژگی «مخاطبان مشابه» (Similar Audience) گوگل ادز یا «Lookalike Audience» فیسبوک استفاده کنید. این ویژگی در فیسبوک و گوگل ادز به شما کمک میکند تا به کاربرانی مشابه با مشتریان، بازدیدکنندگان و فالوورهای فعلی، دسترسی داشته باشید. ویژگی مخاطبان مشابه باعث میشود تا هدفگیری مخاطبان را به صورت دقیقی انجام دهید.
همچنین با این نوع تبلیغات میتوانید بهصورت دقیقتر تبلیغ خود را برای لوکیشنهای خاصی تعیین کنید. بنابراین اگر تجارت شما بر مبنای ارائه خدمات یا محصولات به محل جغرافیایی خاصی است، بهتر است که از این گزینه استفاده کرده تا بازدهی تبلیغ خود را به حداکثر برسانید. در این مطلب از مجله بازاریابی و فروش کانون ایران نوین، درباره تبلیغات کلیکی صحبت کردیم. تبلیغات کلیکی روشی جدید و هدفمند برای جذب مشتری از بستر اینترنت است و همچون بازویی قدرتمند، شما را به میلیونهای کاربر متصل میکند. اگر شما هم قصد دارید از خدمات تبلیغات کلیکی، سئو، سوشال مدیا مارکتینگ، اینستاگرام مارکتینگ، طراحی سایت و غیره بهرهمند شوید، میتوانید با کارشناسان بازاریابی ما تماس بگیرید.
این روش بازاریابی، راهی عالی برای برقراری تعامل با مخاطبانی است که پیش از این از وبسایت شما بازدید کرده و آن را ترک کردهاند. میدانید که مزایدهها و الگوریتمهای گوگل در نهایت مکان تبلیغات را مشخص میکنند و هماهنگی کلمات کلیدی، صفحههای فرود و متن تبلیغات شما در موفقیت یا شکست کمپینهای تبلیغات کلیکی نقش مهمی ایفا میکنند. اما با توجه به منعطف بودن این شکل تبلیغات، در صورت موفق نبودن کمپینها میتوانید بهسرعت آنها را اصلاح و بهینهسازی کنید و برای رسیدن به موفقیت، تکنیکهای مختلفی را امتحان کنید. یکی دیگر از مزایای تبلیغات کلیکی، امکان نظارت بر عملکرد کمپینهای تبلیغاتی و ارزیابی آنها از طریق ابزارهایی مانند Google Ads و Google Analytics است. با استفاده از این ابزارها میتوان جزئیات زیادی از عملکرد تبلیغات مانند تعداد نمایش تبلیغات، تعداد کلیکها و نرخ تبدیل را مشاهده کرد.
با این حال، این اعداد میتوانند به طور گستردهای بر اساس حوزه کسب و کار متفاوت باشند. برای اینکه بتوانید از قیمت و بهترین سایت های موجود در تبلیغات کلیکی با خبر شوید، بهتر است تا آخر این مقاله همراه ما باشید تا بتوانید هر آنچه که درباره این موضوع لازم است بدانید آگاهی داشته باشید. بعد از آن، تبلیغ قبلی و یا تبلیغ مشابه سایت شما در دیگر مکانهایی که تبلیغات Display Network نمایش داده میشوند برای آن آیپیها در نظر گرفته میشود. به همین ترتیب، نام برند شما برای کاربران و بازدیدکنندگان سایت شما بارها و بارها تداعی خواهد شد.
تبلیغات کلیکی (PPC) در سال ۲۰۲۵ وارد فاز جدیدی از تکامل خواهد شد؛ جایی که هوش مصنوعی، اتوماسیون و رفتارشناسی دقیق کاربران نقش محوریتری نسبت به قبل ایفا میکنند. پلتفرمهایی مثل گوگل و فیسبوک در حال افزایش تمرکز خود بر الگوریتمهای یادگیری ماشین هستند تا تبلیغات را بهصورت هوشمندانهتر و دقیقتر به مخاطب هدف نمایش دهند. بهجای انتخاب دستی کلمات کلیدی، سیستمها بهصورت خودکار با تحلیل رفتار کاربر، تبلیغات مرتبط را پیشنهاد میدهند.
از مهمترین ویژگیهای این سایت واحد پولی دلاری آن است که در عرصه بینالمللی فعالیت میکند. به این صورت است که شما n تا کلمه کلیدی را به سرویس خود معرفی مینمایید و سرویس خود را ۱۰۰ هزار تومان شارژ کرده و هزینه هر کلیک را ۵۰۰ تومان قرار میدهید. چند نمونه از مهمترین استراتژیهای تبلیغات کلیکی شامل استفاده از کلمات کلیدی بلند، حدف کلمات کلیدی با تاثیر کم، زمانبندی برای نمایش تبلیغ در زمان مناسب و هدفگذاری مخاطبان هدف است.
بسیاری از شبکههای اجتماعی، امکان استفاده از این مدل تبلیغات را ارائه میدهند. در این نوع تبلیغات اغلب میتوانید هم از تبلیغات تصویری و هم از تبلیغات ویدیویی استفاده کنید. در این قسمت می خواهیم ۵ استراتژی تبلیغات کلیکی ثابت شده را به شما معرفی کنیم تا با تغییرات تبلیغات کلیکی و تاثیر تبلیغات کلیکی در افزایش مشتری بیشتر آشنا شوید. از سال ۱۳۹۴ شروع بهکار کردیم و هدف ما کمک به شما برای ساخت یک کسبوکار اینترنتی موفق است. اما چطور؟ بهترین ابزار طراحی سایت دنیا را ساختهایم که بیش از ۱۵۰۰۰ وبسایت از آن استفاده میکنند. برای اجرای مؤثر و برنامهریزی اصولی تبلیغات کلیکی، حتماً باید تجربه و علم کافی در این زمینه را داشته باشید، چراکه نبود تجربه باعث هدر رفتن هزینه و بودجه شما میشود و تبلیغات شما بدون نتیجه خواهد بود.
علاوه بر این در فیسبوک و گوگل ادز بیشتر فرآیند هدفگیری مخاطب به صورت خودکار است، تیم شما تنها باید دادههای اولیه را وارد این پلتفرمها کند، البته این کار زمان زیادی را نمیگیرد. بسیاری از کسب و کارها در استراتژی تبلیغات کلیکی خود، سازگار بودن با موبایل را فراموش میکنند. ممکن است تبلیغات کلیکی در گوشیهای هوشمند و تبلت به طور صحیح نمایش داده شوند، اما صفحه فرود متصل به تبلیغ نیز باید با موبایل سازگاری داشته باشد. پس از آن، اطلاعات مرتبط با جایگاه مدنظر برای پخش ویدیو را انتخاب کنید.
تبلیغات کلیکی (PPC) چیست؟ معرفی انواع تبلیغات کلیکی
فهرست مطالب
میتوان تبلیغات ویدیویی کلیکی در یوتیوب را به شکل قابل رد شدن (Skippable) یا بدون قابلیت رد شدن در حین پخش ویدیوها، میان ویدیوهای بخش Feed و به شکلهای دیگر منتشر کرد. تصویر زیر، نمونهای از تبلیغات در حین پخش ویدیوها در یوتیوب را نمایش میدهد. شرکت متا که در گذشته فیسبوک نامیده میشد، در سال ۲۰۰۴ تأسیس شد یکی از محبوبترین شبکههای اجتماعی دنیا را دارد. میتوان گفت که امروزه تمام کاربران اینترنت، شبکه اجتماعی فیسبوک را میشناسند و احتمالاً بارها با تبلیغات حمایت شده مرتبط با موضوعات مورد علاقه خود در این شبکه اجتماعی مواجه شدهاند. چراکه الگوریتم این شبکه اجتماعی تلاش میکند که مرتبطترین تبلیغات را به کاربران هدف کسب و کارها نمایش دهد.
آموزش طراحی یک کمپین تبلیغات کلیکی موفق
بیشتر این مورد را در تبلیغات SERP ADD شاهد بودیم که رقبای یک کسب و کار سعی در آن دارند تا با کلیک های بی مصرف سعی کنند کمپین شما را منقضی کنند وشما را از صفحه اول گوگل خارج کنند. یا نمایش بنر شما برای کاربران قدم اول برند سازی شروع میشود بدون آنکه بخواهید هزینه ای برای نمایش تبلیغات پرداخت کنید، بنر در فضای تبلیغات نمایش داده میشود و برای هر کلیک از شما هزینه کسر میشود. در این نوع تبلیغات شما یک بنر جذاب و متناسب با موضوع خود در اختیار سایت های ارائه دهنده این سرویس قرار می دهید. این سایت ها این بنر را در بهترین و پربازدید ترین قسمت سایت خود قرار می دهند. این باعث میشود تا کاربر به بنر شما علاقه نشان دهد و بخواهد روی بنر کلیک کند.
چگونه موفقیت کمپین تبلیغات کلیکی را اندازهگیری کنیم؟
به طور کلی، تبلیغات کلیکی میتوانند تأثیر مثبت بزرگی بر عملکرد کسب و کارها و برندها بگذارند. بنابراین اگر در فعالیتهای بازاریابی کسب و کار خود از این روش تبلیغات استفاده نکنید، دادهها و اطلاعات مفید زیادی را از دست میدهید و شانس کمتری برای جذب ترافیک و افزایش درآمد خود خواهید داشت. در حال حاضر بیشتر کسب و کارهایی که به موفقیت میرسند در فضای مجازی نیز فعالیت دارند. به دلیل رقابت بسیار زیادی که در این فضا وجود دارد، ابزارهای متعددی نیز طراحی شدهاند که به افراد در این زمینه کمک میکند. یکی از ابزارهای کاربردی در این زمینه، سمراش است که به شما این امکان را میدهد تا به بهترین شکل ممکن، سایت خود را بهینه کنید و در میان رقبا موفق شوید. تقریباً همه ما هنگام تماشای ویدیوهای پلتفرم یوتیوب با تبلیغات ویدیویی مواجه شدهایم.
به محض اینکه هرکاربر روی سایت شما کلیک کنید یک هزینه از مقدار بودجه شما کسر میشود. این فرآیند تا جایی ادامه پیدا میکند که بودجه اولیه شما به اتمام برسد. همانطور که در تصویر زیر میبینید صفحه فرود به طور کامل با تبلیغ هماهنگ است و هر دو پیامی واحد را به کاربر منتقل میکنند. اگر میخواهید نرخ بازگشت سرمایه خود را به حداکثر برسانید، باید صفحه فرود، سازگار با موبایل باشد. این نتایج با نتایج طبیعی تفاوت دارند و برای آنها هزینه پرداخت شده است. شرکت تبلیغاتی صباویژن در سال ۱۳۸۵ راه اندازی شد و کمی از رقیبانش قدیمیتر است.
پس دسته بندی مخاطبان خود را جدی بگیرید و این کار را با دقت و حوصله انجام دهید. گاهی اوقات باوجود داشتن مخاطبین هدفمند، کلیکهای صورت گرفته بر تبلیغ شما منجر به فروش محصول یا خدمات شما نمیشود. طبق گفته گوگل، تبلیغکنندگان بابت هر ۱ دلار که برای Google Ads هزینه میکنند، ۸ دلار درآمد کسب میکنند.
شما نیز میتوانید چنین تبلیغاتی را در سرویسهای ویدئویی داخلی و خارجی سفارش داده و به مقدار بسیار زیادی دیده شوید. البته باید گفت که هزینه و بودجه لازم برای چنین تبلیغاتی برای تجارتهای کوچکتر ممکن است کمی سنگین و غیرمعقول باشد. اگر بدانید چقدر بودجه در اختیار دارید، مدیریت آن هم آسانتر خواهد بود. به این ترتیب با تعیین بودجه تبلیغات ماهانه، میتوانید بودجه کمپینهای کوچکتر را هم مشخص کنید و از آن بیشترین بهره ممکن را ببرید. با توجه به اینکه این تبلیغات با استفاده از کلمات کلیدی انجام میشود، شما میتوانید به یک بانک غنی از کلمات کلیدی دست پیدا کنید؛ لیستی که شبیه به آن در هیچ ابزار دیگری وجود ندارد. در فهرست زیر، تعدادی از انواع مختلف تبلیغات کلیکی را به شما معرفی میکنیم.
معمولا هزینه این سرویس ها نسبت به تبلیغات بنری کمی بیشتر است ولی توصیه میشود حداقل یک بار از این نوع تبلیغات استفاده نمایید. این نوع تبلیغات را در اکثر موارد ویدئوهایی تبلیغاتی و اسپانسری از محصولات و سرویسهای دیگران مشاهده می کنید. تبلیغات فهرست محصول از فید محصولات گوگل استفاده میکنند و برای آن باید به «Google Merchant Center» متصل شود. در مجموع ۷ نوع تطابق وجود دارد که در ادامه به توضیح آنها میپردازیم. قیمت تبلیغات ویدئویی صبا ویژن بسته به تعداد پخش متفاوت است که در جدول زیر مشخص شده است. طبیعتاً هر چه بیشتر به سقف اعداد بالا نزدیک شوید (یعنی بیشتر هزینه کنید)، کمپین شما در سایتهای بیشتری نمایش داده خواهد شد؛ اما اگر هزینه را به حداقل برسانید، تبلیغ شما در سایتهای کمتری نمایش داده میشود.
«آگاهی از برند» (Brand Awareness) به میزان آشنایی مخاطبان هدف با شرکت و برند گفته میشود. استفاده از تبلیغات نمایشی و کلیکی برای رسیدن به این هدف میتواند مکمل متنها و تصاویر جذاب محتوای تولیدشده باشد. میزان افزایش آگاهی از برند را میتوان از طریق معیارهایی مانند نرخ تعامل در شبکههای اجتماعی، مگ سئو نتیجه نظرسنجیها و ترافیک وبسایت ارزیابی کرد. کمپینهای تبلیغاتی باید در راستای رسیدن به اهداف نهایی کسب و کار طراحی شوند. هنگام طراحی کمپینها، به این موضوع توجه کنید که این کمپین، چطور میتواند به کسب و کار شما در رسیدن به اهداف اصلی خود کمک کند.
مؤثرترین کمپینهای تبلیغات کلیکی آن دسته از کمپینها هستند که کاربران به صفحههای فرود یا صفحههای وب هماهنگ و مرتبط هدایت میکنند. برای داشتن بهترین صفحههای فرود باید در طراحی آنها دقت و حوصله داشته باشید و بخشهای فراخوانی به اقدام (CTA) را به بهترین شکل ممکن طراحی کنید. تبلیغات پلتفرم پینترست را میتوان به شکل تبلیغات استاتیک و غیرپویا، ویدیو، Carousel، تبلیغات فروشگاهی و… تصویر زیر، نمونهای از تبلیغات کلیکی در پلتفرم پینترست ادز را نمایش میدهد. تبلیغات در توییتر در واقع به شکل توییتهای دیگر نمایش داده میشوند و میتوان از تبلیغات تصویری، ویدیویی، Carousel، متنی و…
امکان تعیین اهداف مختلف، هدفگذاری مخاطبان و دریافت دادههای مفید، تبلیغات کلیکی را به شکلی موفق از تبلیغات برای بسیاری از کسب و کارها تبدیل میکند. تبلیغات کلیکی در موتورهای جستجو مانند گوگل یا بینگ بیشتر از پلتفرمهای دیگر رایج است، اما در شبکههای اجتماعی و وبسایتها نیز میتوان از این شکل تبلیغات بهره برد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید با گذراندن آموزش تبلیغات کلیکی نه تنها به سازمان و کسب و کار خود کمک میکنید بلکه میتوانید درآمد هم کسب کنید. افرادی که تبلیغات کلیکی برای آنها انجام میشود، صاحبان رسانه و صاحبان کسب و کارها هستند. صاحبان رسانه برای افزایش ترافیک وب سایت خود و صاحبان کسب و کارها برای افزایش مخاطبین خود باید تبلیغات کلیکی انجام دهند. از آنجایی که همه افراد و سازمانها علم کافی برای تبلیغات کلیکی را ندارند، آن را برون سپاری میکنند.
ابزار Google Ads به شما این امکان را می دهد که تبلیغات متناسب با بودجه خود تنظیم کنید. این را در نظر داشته باشید تا زمانی که بودجه تبلیغاتی شما تمام نشده باشد، سایت شما در صفحه اول گوگل مرتبط با کلمه کلیدی که انتخاب کردهاید، باقی خواهد ماند. ما به شما آموزش میدهیم چگونه کمپین های خود را برای دستیابی به بهترین نتیجه با تبلیغات در گوگل بهینه کنید. قیمت گذاری تبلیغات کلیکی بستگی به شرکتی دارد که شما از آن ها سرویس تهیه می کنید ولی تقریبا تمامی این شرکت ها بسته به خدماتی که ارائه می دهند قیمت های مشابهی دارند . در ادامه تعدادی شرکت ارائه دهنده تبلیغات کلیکی را معرفی می نماییم که با تحقیق درباره عملکرد و تغرفه هزینه های هر کدام از شرکت ها میتوانید با آن ها همکاری نمایید. تنها تفاوت تبلیغات محلی این است که شما تبلیغات را بر اساس موقعیت جغرافیایی و لوکیشن افراد شخصی سازی می کنید.
این تبلیغات به شکل تمام صفحه، قابل رد شدن یا غیر قابل رد شدن به کاربران نمایش داده میشوند. تصویر زیر، نمونهای از تبلیغات کلیکی در ویدیوهای یوتیوب را نمایش میدهد. برای انتشار تبلیغات حمایت شده در Gmail وارد حساب کاربری خود در پلتفرم گوگل ادز شوید و پس از انتخاب گزینه شروع یک کمپین جدید، نوع کمپین تبلیغاتی را به Gmail تغییر دید. سپس باید اطلاعات مربوط به اهداف، نوع کمپین و هدفگذاری مخاطبان را در پلتفرم تکمیل کنید. این نوع از تبلیغات کلیکی پیش از کلیک کاربران روی لینکهای نتیجه گوگل، اطلاعات مهم برای خرید محصولات تبلیغ شده را در اختیار کاربران قرار میدهند و یکی از انواع مؤثر تبلیغات کلیکی به شمار میروند. زیرا اگر کاربری محصول مدنظر با قیمت مناسب را در تبلیغات مشاهده کند، به احتمال زیاد روی تبلیغ کلیک میکند و به مشتری برند تبدیل میشود.
تصویر زیر نیز نمونهای از تبلیغات هدفمند منتشرشده در پلتفرم «کاپریلا» را نمایش میدهد. این تبلیغات در صفحهای با کلمه کلیدی «الگوریتمهای گوگل در سئو» منتشر شده و کاملاً با آن مرتبط است. حالا و بعد از آشنایی با پلتفرمهای تبلیغات کلیکی، میخواهیم نکتههای مهمی را به شما بگوییم که لازم است برای راهاندازی یک کمپین PPC حرفهای به آنها توجه کنید. شبکۀ نمایش گوگل برای ما ایرانیها چندان کاربردی نیست چون تحریم هستیم و گوگل اجازه نمیدهد از این شبکه برای نمایش تبلیغات خود استفاده کنیم؛ اما همچنان میتوانیم از شبکۀ جستوجو استفاده کنیم. برای این کار لازم است یک سری ترفند بلد باشید یا اینکه از شرکتهایی کمک بگیرید که خدمات تبلیغات در گوگل را ارائه میکنند. تبلیغات PPC میتواند یک روش قدرتمند و مقرون به صرفه برای بازاریابی آنلاین کسب و کار شما باشد، اما نیاز به برنامه ریزی دقیق، آزمایش و نظارت دارد تا اطمینان حاصل شود که بهترین نتایج را دریافت میکنید.
- در اصل مدل تبلیغات در این فضا به این صورت است که کاربران کلمات کلیدی مد نظر خود را پیشنهاد میدهند و اگر روی تبلیغات کلیک کنند، هزینه پرداخت میشود.
- این نوع تبلیغات در موتورهای جستجو، شبکههای اجتماعی و سایر پلتفرمهای آنلاین استفاده میشود و به دلیل قابلیت اندازهگیری و تحلیل دقیق نتایج، یکی از پرطرفدارترین روشهای تبلیغاتی در بین کسبوکارهاست.
- این فهرست عبارتهایی را نشان میدهد که افراد در وبسایت شما جستجو کردهاند، بنابراین ارزش سرمایهگذاری را دارد.
- برای شروع فرایند تبلیغات کلیکی، تعیین بودجه اهمیت زیادی دارد و به مرحلۀ قبل یعنی تحقیق کلمات کلیدی مربوط میشود.
- انتخاب کلمات کلیدی به طور قطع یکی از مهم ترین عواملی است که باعث موفقیت تبلیغ شما خواهد شد.
۱۰. شناسایی کلمات کلیدی منفی
این گزارشات شامل تعداد کل بازدید، تعداد کلیک، تعداد سایت های نمایش دهنده و…. تبلیغات کلیکی، نسبت به سایر روشهای بازاریابی، بسیار سریعتر به نتیجه میرسد. شاید برای کاربر خوش نباشد که وقتی در حال مشاهده یک فیلم است روی تبلیغ شما کلیک کند ولی جالب است بدانید در حال حاضر Pre-Roll یکی از روش های قدرتمند کلیکی برای برند سازی است.
تحقیق کلمات کلیدی را جدی بگیرید
از تعیین اهداف مشخص و انتخاب کلمات کلیدی مرتبط گرفته تا مدیریت هزینهها و بهینهسازی مداوم، هر مرحله از این فرآیند نقش مهمی در موفقیت کمپین تبلیغاتی PPC شما دارد. با پیروی از این راهنماییها و بهکارگیری بهترین روشها، میتوانید کمپینهایی ایجاد کنید که نه تنها نرخ کلیک و تبدیل بالایی داشته باشند، بلکه بازگشت سرمایه مطلوب را نیز برای کسبوکار شما به ارمغان بیاورند. بازاریابی از طریق تبلیغات کلیکی و سئو در کنار هم بسیار مؤثر است، چراکه مخاطبان هدف این دو نوع بازاریابی، افرادی هستند که از طریق موتورهای جستجو به دنبال یافتن اطلاعات، محصولات یا خدمات خاص هستند. علاوه بر این، دادههای عملکرد کمپین مانند تعداد نمایش، کلیکها و نرخ تبدیل میتواند اطلاعات مفیدی درباره کلمات کلیدی و اولویتبندی آنها برای سئو را در اختیار شما بگذارد. از طرف دیگر، دادههای عملکرد ترافیک طبیعی وبسایت و استراتژی سئو نیز میتواند برای راهاندازی کمپینهای تبلیغات کلیکی مفید باشد. برای بهرهگیری از پلتفرم گوگل ادز ابتدا باید مرحله تحقیق کلمات کلیدی را بگذرانید و کلمات و عبارتهای کلیدی مدنظر برای هدفگذاری مخاطبان را انتخاب کنید.
با کمی دقت متوجه میشوید در بالای این قسمت که با کادر قرمز مشخص کردیم، لوگوی شرکت «یکتانت» قرار گرفته است. موتورهای جستوجو اغلب تبلیغکنندگان با کیفیت کم را جریمه می کنند؛ بنابراین اگر امتیاز کمی داشته باشید، ممکن است تبلیغات شما حتی در صفحۀ نتایج (SERP) نمایش داده نشود. هرچه امتیاز شما بیشتر باشد، احتمال پرداخت کمتری برای هر کلیک وجود دارد. به همان اندازه هم یک تبلیغ با امتیاز پایین ممکن است پرداختی بیشتری به ازای هر کلیک داشته باشد. خدمات مدیا اد شامل تبلیغات همسان، تبلیغات ریتارگتینگ، تبلیغات بنری و تبلیغات نصبی عملکردی است.
در این مقاله میخواهیم از صفر تا صد تبلیغات کلیکی را برای شما بگوییم تا به صورت کامل با این تبلیغات و کمپینهای آن آشنا شوید. برای انتخاب بهترین پلتفرم، باید تحقیق کنید، سئو مگ آی دیزاین یکی از شرکت هایی است که می تواند به شما عزیزان در این مسیر کمک کند و مشاوران و متخخصان زیادی در این شرکت می توانند به شما راهنمایی کنند. همچنین، ممکن است از چندین پلتفرم به عنوان بخشی از استراتژی تبلیغاتی خود استفاده کنید. اگرچه تبلیغات گوگل تقریباً تمام سطح وب را از آنِ خود کرده است، اما تبلیغات کلیکی در منابع دیگری نیز قابلرؤیت هستند. شاید بتوان گفت که بعد از تبلیغات یکپارچه گوگل، تبلیغات PPC شبکههای اجتماعی احتمالاً بیشترین مخاطب و مشتری را دارند. در این بخش نیز یک شبکه اجتماعی حکمرانی میکند و آن چیزی نیست جز Facebook.
شما میتوانید بودجه و قیمتهای پیشنهادی خودتان را در کمپینها در نظر بگیرید و انتخاب کنید که چقدر میخواهید برای تبلیغ با هر کلمه کلیدی، هزینه کنید. اگر از کمپینهای خود نتیجههای مطلوبی دریافت کردید، میتوانید بودجه بیشتری را به بخشهای مدنظر خود اختصاص دهید. علاوه بر این، اگر زمانی حس کردید که باید وقفهای در روند تبلیغات خود ایجاد کنید، به راحتی میتوانید این کار را انجام دهید و در زمان دلخواه خود، کمپینها را دوباره راهاندازی کنید. در واقع به ازای نمایشهای دریافت شده هزینهای صرف نخواهد شد؛ بلکه به اعضای جذب مخاطبان و تعداد آن هزینه صرف میشود. تعرفه نهایی تبلیغات کلیکی با ارزش ورودی کاربران به یک وب سایت تعیین خواهد شد. تبلیغات کلیکی یوتیوب درست مانند تبلیغات شبکه تبلیغات نمایشی Google Display Network هدفگذاری میشوند.
در این مقاله قصد داریم تا بهصورت کامل بررسی کنیم تبلیغات کلیکی چیست و مزایا و معایب آن برای کسب و کارها چه میتواند باشد تا بتوانیم برای استفاده از این نوع روش تبلیغات تصمیمگیری کنیم. برای مثال، در گوگل ادز با استفاده از مخاطبان بازاریابی مجدد میتوانید مخاطبان مشابه را ایجاد کنید. دقت داشته باشید فهرست مخاطبان که به عنوان داده اولیه وارد میکنید باید حداقل ۱۰۰ کاربر داشته باشد. ترکیب بازارایابی مجدد با مخاطبان مشابه میتواند نرخ تبدیل شما را بیش از ۴۰ درصد افزایش دهد. در فیسبوک نیز میتوانید با بارگذاری کردن فایل مشتریان، ارجاع به ترافیک وبسایت و فعالیتهای اپلیکیشن، مخاطبان مشابه را ایجاد کنید.
آیا سرویس گوگل ادز گران قیمت نیست؟
این نوع تبلیغات برای همه جامعه هدف شما قرار نمی گیرید ، بلکه برای افرادی است که قبلا یک بار سایت شما را مشاهده کردند و با شما تعامل داشته اند اما به هر علتی موفق به خرید از شما نشده اند. معمولا سرویس های ارائه دهنده تبلیغات کلیکی یک حداقل قیمتی را برای تبلیغ مشخص میکنند و شما میتوانید از آن عدد به بالا برای هر کلیک قیمت گذاری کنید. کمپینهای تبلیغات کلیکی انواع مختلفی دارند که در ادامه به معرفی آنها میپردازیم. همانطور که قبلاً گفتیم گوگل (و در کل سیستمهایی که بر اساس مزایده کار میکنند) برای اینکه بهترین و مرتبطترین تبلیغ را به کاربران نشان دهد، آنها را رتبهبندی میکند. پس برای اینکه بفهمیم هر کلیک چقدر برایمان خرج برمیدارد ابتدا باید ببینیم گوگل چگونه تبلیغات را رتبهبندی میکند. سایتهای مقایسۀ قیمت مثل «تُرب» در واقع یک موتور جستجوگر برای فروشگاههای اینترنتی هستند.
کمپین خرید یا تبلیغات فهرست خرید، زمانی فعال میشود که کالایی را در «Google Merchant Center» درج کنید. همانطور که از نام این تبلیغات پیدا است، تبلیغکننده آگهی خود را تنظیم میکند و با هر کلیک کاربر روی آن، هزینهای را به ناشر پرداخت میکند. براساس معیارهای مراحل برنامهریزی، هر صفحه فرود باید دارای تنها یک فراخوانی به اقدام باشد. تنها هدف شما در این مرحله این است که کاربر را به سمت اقدام موردنظر هدایت کنید. بنابراین، از عوامل برهمزننده تمرکز مخاطب از اقدام موردنظر دوری کنید.
برای انجام موثر سنجش، تنظیمات را طوری انجام دهید که تبلیغات به صورت تصادفی نمایش داده شود. از فرمول پلتفرم تبلیغاتی برای به حداکثر رساندن تعداد کلیک استفاده نکنید. اگر اندازهگیری را در کمپین کنار بگذارید، دادهای برای گزارشدهی نخواهید داشت.
برای شروع، ابتدا روی عبارتهای خاصی که مربوط به صنعت شما هستند تمرکز کنید و در ادامه، بهسراغ عبارتهایی بروید که کمتر ممکن است کاربران آنها را سرچ کنند. ابزارهای مفیدی مانند Google Keywords Planner، Ahrefs و SEMRush میتوانند به شما در پیداکردن کلمات کلیدی هدفتان کمک کنند. در این روش ابتدا اطلاعات محصول خودتان را از طریق یک اسکریپت برای یکتانت ارسال میکنید و سپس تبلیغ شما بهصورت خودکار ساخته میشود و برای کاربران به نمایش درمیآید. گوگل ادز برای تبلیغکنندگانی است که میخواهند تبلیغات خود را برای بیشترین تعداد ممکن از مخاطبان نمایش دهند. همانطور که پیش از این هم گفتیم، تبلیغات در گوگل بسیار رقابتی است و گاهی اوقات هزینۀ بیشتری نسبت به سایر پلتفرمها دارد. میتوانید از ابزارهای مختلف برای یافتن راههایی برای بهبود CTR کمپین استفاده کنید، مانند بهینهسازی کلمات کلیدی، متن تبلیغات، صفحات فرود و امتیاز کیفیت.
کمک به کسب و کار برای رسیدن به اهداف اصلی
همچنین معیارهایی مانند قیمت پیشنهادی برای کلمات کلیدی و امتیاز کیفی تبلیغ در این هزینه تأثیر دارند. به طور معمول، هزینه تبلیغات کلیکی در پلتفرمهای خارجی مانند گوگل ادز بین یک تا دو دلار بابت هر کلیک است و هزینه تبلیغات در پلتفرمهای تبلیغات کلیکی ایرانی مقرونبهصرفهتر است. نشان دادن محصولات به مخاطبان راغب در وبسایت آمازون با وجود رقیبان بسیار زیادی که در این پلتفرم فعالیت میکنند، کاری دشوار است. به همین دلیل آمازون پلتفرمی را برای تبلیغ محصولات برای کسب و کارها ایجاد کرده است که با استفاده از مدل تبلیغات کلیکی، کسب و کارها را به اهداف خود میرساند.
هر پلتفرم تبلیغاتی مانند گوگل، فیسبوک یا اینستاگرام قوانین و دستورالعملهای خاص خود را برای اجرای تبلیغات تعیین کردهاند. اگر تبلیغات شما با این قوانین مطابقت نداشته باشد، ممکن است کمپین تبلیغاتی کلیکی شما رد شود یا حتی حساب کاربریتان مسدود گردد. برای جلوگیری از این مشکلات، باید با سیاستها و دستورالعملهای تبلیغاتی هر پلتفرم آشنا شوید و از آنها پیروی کنید. یکی از عوامل کلیدی در جذب کلیک و افزایش نرخ تبدیل، محتوای تبلیغاتی جذاب است. تبلیغات شما باید به گونهای طراحی شود که توجه مخاطبان را به سرعت جلب کند و آنها را ترغیب به کلیک کردن کند.
بنابراین سعی کنید تنها جستجوهایی را هدف تبلیغ خود قرار دهید که به طور خاص مربوط به زمینه محصول یا خدماتی که شما ارائه میدهید باشند. بعضی از سرویسدهندگان تبلیغات برای خالی کردن جیب مشتریان خود از رباتهای مختلف استفاده میکنند و با این تعداد کلیکهای فیک ربات گونه روی تبلیغ نمیتوان درصد کلیکهای واقعی را فهمید. در تبلیغات کلیکی حتی اگر مخاطب روی تبلیغ شما کلیک نکند، همین مشاهده تبلیغ بهنوعی آشنایی با برند شما برای مخاطب نیز خواهد بود. اگر شما هدف مشخصی از تبلیغات نداشته باشید فقط هزینه و بودجه خود را بیهوده صرف کرده اید. اگر نتایج را به صورت ماهانه گزارش میدهید، باید علاوه بر افزایش و کاهش متغیرها در هر ماه به سایر عوامل موثر نیز دقت کنید.
هدفگذاری مؤثر مخاطبان در کمپینهای تبلیغات کلیکی یا PPC
از این مزایا میتوان نتیجه گرفتن سریع، قابل نظارت و ارزیابی بودن نتایج کمپینها، قابلیت ادغام با کانالهای بازاریابی دیگر و کسب اطلاعات مفید در زمینه بازاریابی و مخاطبان کسب و کار را نام برد. آموزش تبلیغات کلیکی برای آن دسته از برندها، شرکتها و سازمانهایی که به تازگی قدم در مسیر پر فراز و نشیب تجارت گذاشتهاند، اهمیت فوق العادهای دارد. کسب درآمد و افزایش مخاطبان همیشه یکی از مهمترین اهداف سازمانها است. در دنیای رقابتی سئو، انتخاب ابزار مناسب میتواند تأثیر زیادی بر موفقیت دیجیتال مارکتینگ یک کسبوکار داشته باشد. Moz و SEMrush دو مورد از محبوبترین ابزارهای سئو هستند که توسط متخصصان برای تحلیل سایت، بررسی رتبهبندی در موتورهای جستجو و بهینهسازی محتوا وبسایت استفاده میشوند.
سوالات متداول پیرامون استراتژی تبلیغات کلیکی
همان طور که می دانید تبلیغات در ادورز گوگل به صورت مزایده ای انجام می گردد. فرض کنید چهار آژانس تبلیغاتی برروی کلمه تور استانبول می خواهندتبلیغ کنند. اگر گوگل بخواهد فقط ازاینطریق تبلیغات را انجام دهد مسلما کسی که بیشترین هزینه را به گوگل پرداخت کرده است باید در لینک اول گوگل قرار بگیرد.
سایتها هم به ازای هر کلیکی که منجر به ورود کاربر به یک فروشگاه اینترنتی شود، مبلغی را صاحبان این فروشگاه دریافت میکند. اگر شما در روزهای گذشته محصول یا وبسایت خاصی را بازدید کرده باشید، سرویس های تبلیغات کلیدی بر اساس کوکی های ذخیره شده از بازدید کاربر، تبلیغات همان محصول و یا خدمات آن وبسایت مشخص را برای کاربر نمایش خواهد داد. همانطور که مشاهده میکنید آگهی شما قسمتهای مختلفی دارد که در ادامه به آنها میپردازیم. لازم به ذکر است که در سمت راست میتوانید پیشنمایش آگهی خود را مشاهده کنید. هر چقدر هم در گوگل ادوردز هزینه کنید، اگر تبلیغ نویسی خوبی انجام نداده باشید شانس موفقیت شما کم خواهد بود.
تبلیغات محلی یا Local Search Ads
وجود دارد که میتواند محتوای وبسایت شما را به افرادِ علاقهمند نشان دهد و آنها را به مشتری شما تبدیل کند. «تبلیغات کلیکی» (Pay-per-Click Advertising | PPC) یکی از کانالهای مؤثر بازاریابی دیجیتال است. در این روش تبلیغاتی، کسب و کارها بابت هر کلیک کاربران روی تبلیغات، مبلغ ثابتی را به پلتفرم منتشرکننده تبلیغات میپردازند. هدف این استراتژی دیجیتال مارکتینگ، تشویق مخاطبان به انجام یک عمل خاص مانند بازدید از یک صفحه وب، ثبت نام در سایت یا خرید محصولات و خدمات کسب و کار است. درواقع تبلیغات کلیکی امروزی بر مبنای تبلیغات کلمات کلیدی پایهگذاری شدهاند. به همین دلیل این تبلیغات هوشمندانه خوانده میشوند که میتوان آنها را با سرعت زیاد و با دقت بالا و درست مطابق با کلمات کلیدی انتخابی سفارش داد.
این شبکه بیشتر در تبلیغات دیجیتالی فعالیت دارد و در سال ۱۳۹۴ آغاز به کارکرد. این شرکت در اوایل فعالیت خود از تبلیغات ویدئویی و درون برنامهای استفاده میکرد اما اکنون از تبلیغات کلیکی و بنری نیز به خدمات خود اضافه کرده است. به علت داشتن کاربران زیاد و اجرای منظم و ایدههای خلاقانه بزرگترین برندهای ایران از این وبسایت برای تبلیغات خود استفاده میکنند. این تبلیغها در طول پخش ویدئو و یا در حاشیه نیز نشان داده میشوند و بسیاری عقیده دارند تأثیر این روش بیشتر از سایر روشهای کلیکی هست. ریتارینگ به معنی هدفگیری مجدد است؛ یعنی هدف قرار دادن مشتریان و مخاطبانی که قبلاً از وبسایت شما بازدید داشتند و به هر علتی موفق به خرید محصول یا خدمات شما نشدهاند را مجدداً به سایت شما علاقهمندمی کند. در این روش با ارائه پیشنهادهایی هیجانانگیز مانند، تخفیفات ویژه و … مشتریان قبلی یا بالقوه را دوباره هدفگیری میکند و با این روش نرخ تبدیل سایت تبلیغ دهنده را افزایش میدهد.