تحقیق کمی در طراحی تجربه کاربری؛ معرفی ۸ روش اصلی
گزارش فانل آنالیتیکس ۴ به شما امکان میدهد تا صفحات با خروج بالا را شناسایی کنید و هر مرحله از قیف تبدیل خود را تجزیه و تحلیل کنید. علاوه بر این، ابزارهایی مانند کلریتی و هاتجار به شما این امکان را میدهند که نحوه تعامل کاربران واقعی با وبسایت شما را از طریق ابزارهایی مانند نقشههای حرارتی و ضبط سشن، شناسایی کنید. با استفاده از روشهای کیفی، شما میتوانید درک عمیقتری از نیازها، تجربیات و دیدگاههای افراد به دست آورید و به تصمیمگیریهای مؤثرتر و انسانمحورتر در حوزههای مختلف کمک کنید.
بر اساس گزارش شرکت 42matters، در ماه مه ۲۰۲۴، تعداد خیره کنندهای بالغ بر ۳.۲ میلیون اپلیکیشن در گوگلپلی و بیش از ۱.۹ میلیون اپلیکیشن در اپاستور اپل وجود داشت. با در نظر گرفتن این حجم انبوه از اپلیکیشنها (بیش از ۵ میلیون) که در دو فروشگاه بزرگ اپلیکیشن لیست شدهاند، دستیابی و حفظ رتبههای بالای اپلیکیشن به امری بسیار چالشبرانگیز تبدیل شده است. بله، در برخی موارد، مواجهه بیش از حد میتواند منجر به خستگی تبلیغاتی و ایجاد احساس منفی نسبت به برند شود. بنابراین، ضروری است که تعادل مناسبی بین تعداد دفعات نمایش پیام و کیفیت آن برقرار شود.
تحقیق کمی در طراحی تجربه کاربری؛ معرفی ۸ روش اصلی
فهرست مطالب
برای مثال، اگر نرخ تبدیل خود را از ۱٪ به ۲٪ افزایش دهید، شما سرنخها و مشتریان خود را دو برابر خواهید کرد. صفحهی اصلی وبسایت شما، اولین ایمپرشن را برای بازدیدکنندگان ایجاد میکند. این صفحه همچنین فرصتی است تا بازدیدکنندگان را در وبسایت خود نگه دارید و آنها را به بخشهای دیگر هدایت کنید. در مرحله بعد، وقت آن است که با یک ذرهبین به تک تک صفحات قیف تبدیل خود نگاهی دقیق بیندازیم. این فرآیند تحلیل قیف نامیده میشود و هدف آن شناسایی عواملی است که باعث میشود بازدیدکنندگان «رها یا churn شوند» و قبل از تبدیل، سایت را ترک کنند.
با استفاده از طراحی مشارکتی، میتونی محصولاتی طراحی کنی که واقعاً نیاز کاربرا رو برآورده میکنه و تجربه کاربری بهتری رو فراهم میکنه. تعیین بهترین زمانبندی برای بهروزرسانی لیستهای اپ استور شما یکی از عوامل کلیدی برای سئو اپ استور (ASO) محسوب میشود. بروزرسانیهای بیش از حد میتوانند روند ایندکس کردن کلمات کلیدی جدید توسط الگوریتمهای جستجو را کند کنند، در حالی که بروزرسانیهای کم نیز ممکن است فرصتهای رشد را از دست بدهند.
از آنجا که تحقیق کیفی قادر است پدیدهها را از درون و با درک عمیقی از دیدگاههای شرکتکنندگان تحلیل کند، این روش برای پژوهشگرانی که به دنبال فهم بیشتری از تجربیات و باورهای انسانی هستند، ایدهآل است. با وجود این چالشها، تحقیق کیفی همچنان یکی از ارزشمندترین روشها در محیطهای تحقیقاتی دانشگاهی ایران است. توجه به کنترل کیفیت و تعهد به استانداردهای پژوهشی میتواند به حل بسیاری از این چالشها کمک کند. استفاده از تحقیقات کیفی در دانشگاههای ایران ادامه خواهد یافت زیرا این روشها امکان درک بهتر و عمیقتری از پدیدههای اجتماعی و فرهنگی را فراهم میآورند..
در مورد ویژگی های مهم تحقیق کیفی اجماع چندانی در میان محققان کیفی وجود ندارد. در نتیجه روش های تحقیق کیفی به شیوه های مختلفی تکامل یافته است زیرا این نوع تحقیق دربرگیرنده مفروضات نظری و روش شناختی رشته میزبان است. بنابراین تقریبا همه جنبه های تحقیق کیفی، اعم از ماهیت آن، کاربرد آن، نحوه انجام آن و شیوه قضاوت در مورد آن ، بحث برانگیز و مورد اختلاف نظر بسیار است. تست کاربردپذیری یکی از اجزای اساسی طراحی تجربه کاربر است که بر ارزیابی کاربردپذیری و اثربخشی محصولات یا خدمات دیجیتال تمرکز دارد. مطالعه کاربردپذیری شامل مشاهده سیستماتیک و جمع آوری بازخورد از کاربران هدف در هنگام تعامل با یک محصول یا انجام وظایف خاص است. هدف اولیه از تست کاربردپذیری، شناسایی مشکلات کاربردپذیری، درک رفتار و ترجیحات کاربر و بهبود تجربه کلی کاربر است.
عواملی مانند رنگها، پیامها، لحن و زبان ارتباطی برند شما نباید تغییرات زیادی داشته باشد. وقتی مشتریان یک برند را بارها و بارها با هویت بصری و محتوایی مشخصی ببینند، اعتمادشان به آن افزایش مییابد. بهجای تغییر مداوم پیامها، بر روی یک مفهوم مشخص تمرکز کنید و آن را به شکلهای مختلف، اما با یک پیام واحد، به مخاطب منتقل کنید. بهعنوان مثال، آیا تبلیغ یک باشگاه گلف را در میانه روز، در شبکه تلویزیونی مخصوص فیلمهای عاشقانه پخش میکنید؟ قطعاً نه!
سنجش کاربردپذیری یه روش برای ارزیابی کاربردپذیری یه محصول با استفاده از معیارهاییه که از تستهای کمی کاربردپذیری جمعآوری میشه. مقیاس کاربردپذیری سیستم (SUS) ارزونترین و سریعترین ابزار برای اندازهگیری کاربردپذیریه. شامل ۱۰ سوال با ۵ گزینه پاسخ از «کاملاً موافقم» تا «کاملاً مخالفم» هست.
روش تحقیق کیفی در دنیای پژوهش و دانشگاه، روشهای تحقیق کیفی بهعنوان یکی از مهمترین ابزارها برای درک پدیدههای انسانی و اجتماعی شناخته میشوند. ما در هر موقعیتی، از زندگی روزمره گرفته تا تبلیغ کسبوکار، با قصههای دیگران و همچنین قصههای خودمان سروکار داریم. چه در ارتباطات چهرهبهچهره و چه در رسانهها و فضای مجازی، ما همیشه در معرض انبوهی از قصهها هستیم. بعضی قصهها را دوست داریم، از بعضی قصهها بدمان میآید، بعضی به نظرمان تکراریاند و تعدادی هم انگار حرف تازهای دارند. در این کتاب با عناصر و ساختار قصهها آشنا خواهید شد و به این موضوع فکر خواهید کرد که هر قصه را چه کسی با چه مقصود و منظوری تعریف میکند و هر قصه را چه نیرویی به پیش میبرد.
روشی تحقیقی برای کشف مشکلات کاربران و فرصتهای بهبود در محصول
- چرا که این مخاطبان علاقهای به گلف ندارند و تبلیغ شما را بدون کوچکترین توجهی رد میکنند.
- پس از اتمام تست توسط شرکت کننده، تسهیل گر جلسه ضبط شده همراه با معیارهایی مانند موفقیت در لجرای کامل سناریو را دریافت می کند.
- تحقیقات کیفی به خصوص در حوزههای اجتماعی، روانشناسی، آموزش، بهداشت و علوم انسانی دارای کاربردهای گستردهای است و به محققان امکان میدهد تا به عمق مسائل پژوهشی خود بپردازند.
- پیش نمایش ویدیویی به ویژه برای اپلیکیشنهای دارای ویژگیهای متعدد و بازیها، میتواند در افزایش نرخ دانلود موثر باشد.
- برای بازاریابان، قانون ۷ یادآور این موضوع است که یک استراتژی بازاریابی موفق باید جامع و چندوجهی باشد و از کانالها و نقاط تماس متعددی برای تعامل مؤثر با مخاطبان هدف استفاده کند.
ویژگی معرف تحقیق کیفی چیست این سوال معمولا شروع کار محققان کیفی است که چگونه میتوان از طریق کاوش در روایتهای ذهنی (سوبژکتیو) مردم از زندگی اجتماعی به فهم رفتار اجتماعی دست یافت. تحقیق کیفی به کشف معنایی که انسانها به تجارب خود اختصاص میدهند، پرداخته و ساختارها و فرایندهای اجتماعیِ شکلدهندۀ این معانی را شناسایی و توصیف میکند. انواع روش تحقیق کیفی چیست در تحقیق کیفی در رشته های مختلف علمی تقسیم می شود که شامل آموزش، مددکاری اجتماعی، مردم شناسی و علوم مدیریت، محققان، دانشجویان و متخصصان در حال گسترش است. بنابراین، تعجب آور نیست که رشته های مختلف سؤالات متفاوتی را مطرح می کنند و استراتژی ها و رویه های متفاوتی را ایجاد کرده باشند. اگرچه تحقیق کیفی همچنان به عنوان واژه اصلی باقی مانده است، نویسندگان متون کیفی تنوع اشکال تحقیق کیفی را به طرق مختلف سازماندهی کرده اند. کاربرد یافته های یک مطالعه کیفی برای گروه ها و زمینه های دیگر به استدلال هایی وابسته است که اعتبار آنها را در پرتوی نظریۀ موجود و منطبق بودن آنها با نظریات اجتماعی با کاربرد وسیع تر تأیید کند.
انواع رویکردهای تحقیق کیفی
زمانی که به صورت عادی از محصول استفاده میشود، هدف این است که رفتار یا نگرش کاربر در تعامل با محصول مورد مطالعه قرار گیرد. این روش اعتبار بیشتر دارد ولی بصورت عمیق به بررسی موضوعات خاص پرداخته نمیشود. تست با یک سناریوی مشخص، برای تمرکز بر یک بخشهایی خاص از محصول به منظور تست کاربردپذیری انجام میشود. این روش برای بدست آوردن دادههایی از نحوه عملکرد یک بخش خاص مورد استفاده قرار میگیرد. به عنوان مثال در فرآیند کارت به کارت در یک محصول بانکی، کاربران این فرآیند را دوباره تکرار میکنند تا نیازها و مشکلات کاربر در حین استفاده از محصول مشخص شود.
زمانی که بخواهید موضوعی را عمیقاً و از دیدگاه افراد درگیر درک کنید، تحقیقات کیفی ممکن است یک رویکرد قابل اعتماد باشد. تحقیقات کیفی همچنین می تواند به شما در درک معنا و اهمیت یک تجربه یا یک رویداد کمک کند. اگر می خواهید زمینه یک تجربه را درک کنید، مانند محل وقوع آن، تحقیقات کیفی ممکن است بهترین گزینه شما باشد.
در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر ، محققان باید از این قبیل سؤالات پیگیری بپرسند که به آنها کمک می کند تا اطلاعات بیشتری کسب کنند. پاسخدهندگان نظرسنجی معمولاً نسبت به سوالاتی که از آنها پرسیده میشود و نیاز به نوشتن پاسخهای طولانی برای بیان دقیق دیدگاه خود است، صبر کافی نخواهند داشت. اما در مقابل آن، پاسخگویی به سوالات کمی و انتخاب یک گزینه از گزینههای ارائهشده برای آنها سریعتر و بهتر خواهد بود. استفاده از سوالات کمی در نظرسنجی برای شما این فرصت را فراهم میآورد تا بتوانید تعداد سوالات بیشتری در نظرسنجی درج کرده و بواسطهی آنها پاسخهای بیشتری نیز دریافت نمایید. مرتبسازی کارت یه روشیه که بهت کمک میکنه بفهمی کاربرا چطور اطلاعات رو دستهبندی میکنن. تو این روش، به کاربرا کارتهایی با موضوعات مختلف داده میشه و ازشون خواسته میشه که اونها رو به گروههای منطقی تقسیم کنن.
کتاب پژوهش روایی در علوم تربیتی از جدیدترین آثار این حوزه است که میکوشد نحوۀ استفاده از این روش کیفی را در پژوهشهای رشتۀ علوم تربیتی و حوزههای مرتبط با آن توضیح دهد. پژوهش روایی در علوم تربیتی کتابی است برای همۀ معلمان، تسهیلگران، مدیران آموزشی مدارس، مشاوران، پژوهشگران و دیگرانی که با دانشآموزان و برنامهریزی درسی سرو کار دارند. اقدام پژوهی یا کنش پژوهی شیوهای است که در آن پژوهشگر خود را در موقعیت موردنظر قرار میدهد و میکوشد با جمعآوری دادهها و تجزیهوتحلیلشان، مسئله را حل کند. این نوع روش تحقیق می تواند از چند روز تا چند سال به طول انجامد ، زیرا این امر مستلزم مشاهده عمیق و جمع آوری داده ها بر این دلایل است. این یک روش چالش برانگیز و وقت گیر است و صرفاً به تخصص محقق بستگی دارد تا بتواند داده ها را تجزیه و تحلیل ، مشاهده و استنباط کند.
محققان می توانند از این داده ها برای پیش بینی آینده یا درک بهتر گذشته استفاده کنند. به عنوان مثال، یک شرکت نوشیدنی ممکن است قصد داشته باشد یک برند جدید از نوشیدنی های انرژی زا راه اندازی کند. از افراد در سنین و پیشینه های مختلف دعوت می کند تا در چند روز این نوشیدنی را بچشند. سپس محققان مصاحبه های بعدی را انجام می دهند و از هر فرد می پرسند که در مورد نوشیدنی جدید نسبت به سایر نوشیدنی های موجود در بازار چه فکر می کند.
این استراتژی، در راستای هدف اصلی قانون ۷ مگ سئو یعنی ایجاد تعاملات مکرر برای افزایش فروش و تقویت وفاداری مشتریان، عمل میکند. هدف از بازاریابی مجدد با ردیابی بازدیدکنندگان وبسایت شما، نمایش تبلیغات به آنها در سایر وبسایت هایی که بازدید می کنند. این روش زمانی تاثیرگذارتر است که روی کاربرانی که صفحات با بالاترین نرخ تبدیل در وبسایت شما را بازدید کرده اند، اجرا شود. برای اینکه بازاریابی مجدد موثر باشد، به متن تبلیغاتی باکیفیت، تصاویر جذاب و پیشنهاد وسوسه کننده نیاز دارید.
سشن رکوردینگ در کلریتی یا Hotjar با نمایش تعامل کاربران با سایت شما به صورت real-time تصویر کاملی از رفتار آنها در اختیارتان قرار میدهد. آنها به محققان کمک می کنند تا زمینه، فرآیند و نتایج مداخله را درک کنند. مطالعات موردی همچنین به محققان کمک می کند تا روابط علت و معلولی بین متغیرها و فرآیند تغییر را در طول زمان درک کنند. مجلات تخصصی این حوزه نیز هر روز بیشتر از دیروز به روش تحقیق کیفی پرداختند و همهی این اتفاقات کمک کرد تا جریانی به اسم «پسااثباتگرایی» بهوجود بیاید. مطالعات مطلوبیت یه ابزار عالیه برای پیدا کردن مسیر طراحی درست و حل اختلاف بین نظرات ذهنی تو یه تیم. در طول مطالعه، فقط میتونید بفهمید که کاربرها چی میگن، اما غیرممکنه بفهمید که وقتی با یه محصول تعامل دارن، چطور رفتار میکنن و چه احساسی دارن.
بررسی محتوا یه روش مفیده که بهت کمک میکنه تا کیفیت و کارایی محتوای محصولت رو ارزیابی کنی. با این روش میتونی بفهمی کدوم قسمتهای محتوات خوب عمل میکنه و کدوم قسمتها نیاز به بهبود داره. این کار شامل جمعآوری اطلاعاتی مثل جمعیت هدف، ویژگیهای محصول، سبک طراحی، زبان استفاده شده تو محتوا و طراحی بصری محصول رقباست. این طرح انعطاف پذیر به عنوان یکی از ویژگی های عمدۀ تحقیق کیفی درآمده است چرا که این روش به محققان اجازه می دهد تا در حین اجرای تحقیق حدسیات و فرضیه هایی توسعه دهند. این فرضیات یا «گزاره های عملی» در حین اجرای مطالعه و با گسترش نمونه، استفاده از روش های جدید یا بکارگیری تکنیک های تحلیلی بیشتر مورد آزمون قرار می گیرد.
این روش به این صورت است که شرکتکننده همه جنبههای زندگی خود که مرتبط با محصول بوده و هدف اصلی کاربر است، را ثبت میکند. این تست طولانی مدت بوده و فقط دادههایی را مورد بررسی قرار میدهد که به راحتی توسط شرکت کننده قابل ثبت است. وظایف در تست کاربردپذیری، فعالیت های واقعبینانهای هستند که شرکتکننده ممکن است در زندگی واقعی در محصول شما انجام دهد.
تفاوت سئو گوگل پلی و اپ استور اپل
شما به جای اینکه به مصاحبه ها و بحث ها تکیه کنید ، دست اول تنظیمات طبیعی را تجربه می کنید. حتی پاسخهای کلمهای که به سوالات کمی داده میشود، میتواند به شاخصهای عددی تخصیص پیدا کرده و در نهایت به نمودار و گراف تبدیل شوند و این بیانگر این است که کیفیت کلی دادهها بهتر خواهد بود. به یاد داشته باشید که دادههای دقیق، شما را در گرفتن تصمیمهای هرچه بهتر یاری خواهند کرد. روش های کیفی متداول شامل مصاحبه با سوالات باز، توصیف مشاهدات و بررسی محتوای موجود در مورد مفاهیم و نظریه هاست. با استفاده از مصاحبههای عمیق، میتونی بینشهای ارزشمندی کسب کنی و محصولاتی طراحی کنی که واقعاً نیاز کاربرا رو برآورده میکنه.
در این مقاله، با بررسی کاربردها، مزایا و چالشهای روشهای تحقیق کیفی در دانشگاههای ایران، نشان داده میشود که چگونه این روشها میتوانند به تحلیل دقیقتر و عمیقتر پدیدههای مورد مطالعه کمک کنند. اما قصههای برآمده از تجربههای فردی تنها منبع دانش این روش تحقیق کیفی نیستند. روایتهای اجتماعی، فرهنگی، زبانشناختی و سازمانی هم اهمیت دارند، چرا که اساساً تجربههای فردی در متن این روایتها خلق، توصیف و قاعدهمند میشوند. پاسخهای بدستآمده از پرسشهای تشریحی میتواند اطلاعات فردی اشخاص را نیز به دادههای آماری موجود در نتایج تحقیق اضافه کند. مشتریان با پاسخ دادن به پرسشهای تشریحی، به نوعی شرکت شما را به زبان خود توصیف کرده و پرده از حقایق پنهان کسب و کار شما برمیدارند.
با استفاده از ارزیابی سنجشی، میتونی مشکلات قابلیت استفاده محصولت رو شناسایی کنی و تجربه کاربری رو بهبود بدی. با استفاده از مطالعات روزانه، میتونی درک عمیقی از نیازها، اهداف و رفتارهای کاربرا کسب کنی. واسه فهمیدن رفتار و نیازهای کاربرا، فقط به اعداد و ارقام نیاز نداریم. مثلاً چرا کاربرا اینجوری رفتار میکنن؟ چطور محصولمون رو میبینن؟ انگیزهشون چیه و چه مشکلاتی دارن؟ اینجور سوالها رو نمیشه فقط با اعداد جواب داد.
نکات مهم:
یک رویکرد درست برای CRO یا بهینه سازی نرخ تبدیل، با اولویت قرار دادن افراد و تلاش برای درک آنچه که کاربران را به سمت تبدیل شدن به مشتری سوق میدهد، متوقف میکند و متقاعد میسازد، حاصل میشود. بهعنوان یکی از روشهای اکتشافی کیفی در تحقیق تجربه کاربری به حساب میآید. در این روش، افرادی مطلع در یک حوزه تخصصی، آزادانه نظرات خود را مطرح میکنند. البته این روش، برخلاف روشهای قبلی، آن چنان هم رایج نیست و به دلیل هزینههای بالا، ممکن است کمتر مورد استفاده قرار بگیرد.
انواع مرتبسازی کارت:
در این مرحله، تغییرات پیشنهادی خود را آزمایش میکنیم تا ببینیم کدامیک منجر به نتایج تأثیرگذار شده و کدامیک را باید کنار بگذاریم. به خاطر داشته باشید که بهینهسازی نرخ تبدیل (CRO) روندی تکرارشونده است. بنابراین، برای رسیدن به نتیجهی مطلوب، ممکن است نیاز به آزمون و خطا داشته باشید و در اولین تلاش، همهچیز بینقص پیش نرود. اگر نرخ تبدیل شما به اندازه دلخواهتان نیست، مطمئناً موانعی بر سر راه کاربران وجود دارد که میتوانید آنها را برطرف کنید. برای کشف این موانع و رفع آنها که مانع تبدیل کاربران پس از ورود به سایت شما میشوند، میتوانید از ابزارهای تحلیل رفتار کاربر مانند نقشههای حرارتی (Heatmaps) و سشن رکوردینگ (Recordings) استفاده کنید.
برای آشنایی بیشتر، راهنمای جامع ایجاد فرم نظر سنجی را مطالعه نمایید. تحقیقات کیفی با کلمات بیان می شوند و از آنها برای درک مفاهیم، افکار یا تجربیات استفاده می شود. این نوع تحقیق شما را قادر می سازد بینش عمیقی درباره موضوعاتی که به خوبی درک نشده اند، ایجاد کنید. با انجام بررسی محتوا، میتونی اطمینان حاصل کنی که محتوای محصولت با نیازها و انتظارات کاربرا همخوانی داره و به بهبود سئو مگ تجربه کاربری کمک میکنه.
بهینه سازی نرخ تبدیل یا CRO با هدف افزایش فروش
از سوی دیگر، بدون نیروی محرکهای حاصل از کمپینهای PUA، راهاندازی و ارتقای رتبهبندی ارگانیک و ترافیک حاصل از آن با موانع جدی مواجه خواهد شد. این رویکرد منجر به بهبود رتبههای ارگانیک و افزایش نرخ کلیک و تبدیل خواهد شد. استفاده از گروه کنترل در کمپینهای بازاریابی عملکردی میتواند به طور قابل توجهی بهبود عملکرد آنها را تضمین کند. این روش با ارائه یک نقطه مقایسه دقیق، امکان اندازهگیری دقیق تأثیر استراتژیهای بازاریابی را فراهم میکند. بله، با وجود پیشرفتهای فناوری و تغییرات در رفتار مصرفکنندگان، قانون ۷ همچنان معتبر باقی مانده است.
روش های تحقیق کیفی با توجه به تکنیک های مختلف جمع آوری داده ها که محققین استفاده می کنند، انواع مختلفی دارد. به عنوان مثال می توان به مصاحبه، گروه های متمرکز و مشاهده اشاره کرد. این روشها به جمعآوری اطلاعات در مورد ادراکات، احساسات و نظرات شرکتکنندگان در مورد یک موضوع یا مشکلی که محققان در حال بررسی هستند کمک میکند. دادههای کیفی راهی ساده برای ارزیابی میزان کاربردپذیری یک سیستم هستند. محققان شرکتکنندگان را در هنگام مواجهه با چالشهای بخشهای مختلف رابط کاربری تماشا میکنند و متوجه میشوند که کدام جنبههای طراحی باعث ایجاد مشکل میشوند و کدام یک به خوبی کار میکنند. آنها میتوانند از شرکت کنندگان سؤالات بیشتری بپرسند و مطالعه را برای درک مسائل خاصی که شرکت کنندگان با آن روبرو هستند تنظیم کنند.
جذب کاربران هدفمند و باکیفیت
در مطالعات کاربردپذیری کنترل شده شخصی به عنوان ناظر، شرکتکنندگان را در مطالعه در زمان واقعی راهنمایی میکند. این جلسات امکان ایجاد رابطه بین ناظر و شرکت کننده را فراهم میکند و به شرکت کننده کمک کند تا بازخورد بیشتری درباره طرح بازگو کند و به اشتراک بگذارد. این دسته از مطالعات بهترین انتخاب برای زمانی است که بخواهید به جزئیات بپردازید زیرا میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر در طول جلسه سؤالات بیشتری بپرسید.
او دستورالعمل را به کاربر تحویل میدهد، به سؤالات شرکتکننده پاسخ میدهد و سؤالات بعدی را میپرسد. تسهیلگر باید تلاش کند که آزمون به دادههای معتبر و با کیفیت بالا برسد، بدون اینکه تصادفاً بر رفتار شرکتکننده تأثیر بگذارد. در یک شکل از تست کاربردپذیری به نام تست کنترل نشده از راه دور، یک برنامه کاربردی ممکن است برخی از نقش های تسهیلکننده را انجام دهد. تحقیق کیفی با تمرکز بر درک پدیدهها از منظر شرکتکنندگان، مزایای قابل توجهی را در محیطهای دانشگاهی ایران ارائه داده است.
در بعضی موارد، ممکن است شرکت کننده فقط پیش زمینه ای مشابه با گروه کاربر هدف داشته باشد، یا ممکن است همان نیازها را داشته باشد، حتی اگر قبلاً از محصول ما استفاده نکرده باشد. سناریو در یک تست کاربردپذیری فعالیت های واقع بینانه ای است که ممکن است شرکت کننده در زندگی واقعی انجام دهد. بسته به سوالات تحقیق و نوع تست کاربردپذیری، جواب ها می توانند از جنس کوتاه (بله/خیر) یا بلند باشند.
در این روش، پژوهشگر تعامل بیشتری با کاربر برقرار میکند (مانند مصاحبه). این روشها کمک میکند بهترین روش در بهترین زمان مورد استفاده قرار گیرند. روشهای پژوهش تجربه کاربری (UX) بر پایه اصول علمی است، اما باید براساس نیازهای محصول مورد استفاده قرار گیرند.
آیکون، عنوان و زیرعنوان اپلیکیشن نیز در ایجاد اولین برداشت از اپلیکیشن و افزایش نرخ کلیک از صفحه نتایج جستجو به صفحه محصول نقش مهمی ایفا میکنند. الگوریتمهای گوگل پلی و اپ استور تحت تاثیر امتیازها و نظرات کاربران قرار میگیرند؛ با این حال، امتیازها از اهمیت بیشتری برخوردار هستند. هدف اصلی بازاریابان اپلیکیشن دستیابی به امتیاز متوسط ۴.۴ ستاره به بالا است که به عنوان نمره مطلوب شناخته میشود، اما هرچه امتیاز بالاتر باشد، بهتر است.
استفاده از این روش کمی به متقاعد کردن ذینفعان دادهمحور کمک میکنه و اطلاعات بیشتری برای انجام تحقیقات بیشتر کاربر ارائه میده. در یک جلسه تست کاربردپذیری، یک محقق (که “تسهیل گر” یا “تسهیل کننده” نامیده می شود) از شرکت کننده می خواهد سناریو را انجام دهد که معمولاً از یک یا چند رابط کاربری خاص استفاده می کند. در حالی که شرکت کننده هر کاری را که انجام می دهد، محقق رفتار شرکت کننده را مشاهده می کند و به بازخوردها گوش می دهد.
مطالعات مطلوبیت (Desirability Studies)
برای اینکه با تحلیل بازار و تحقیق بازار به شکل مفصل آشنا شوید میتوانید به مقاله تحلیل بازار چیست؟ و تحقیقات بازار چیست مراجعه کنید. بیایید از یک صاحب کتابفروشی مثال بزنیم که به دنبال راه هایی برای بهبود فروش و دستیابی به مشتری است. در یک جامعه آنلاین از اعضاء که وفادار کتابفروشی بودند ، مصاحبه و سؤالات مربوط به آنها پرسیده شد و سوالات توسط آنها پاسخ داده شد.
طراحی مشارکتی روشی هست که کاربران رو به طور فعال در فرآیند طراحی محصول دخیل میکنه. برای آغاز فرآیند بهینهسازی فروشگاههای اپلیکیشن، توصیه میشود از یک چک لیست ASO برای فعالیتهای روزانه استفاده کنید. در App Radar، ما معمولاً با نگاهی جامع به کمپینهای مشتریان میپردازیم و از الگوی زیر بهره میبریم. الگوریتم اپ استور سریعتر سازگار میشود و امکان بروزرسانی هر چهار هفته یک بار را فراهم میکند، اما تأثیر هر بروزرسانی معمولاً کوتاهتر است. لازم به ذکر است که نرخ تبدیل اپلیکیشن بر عملکرد کمپینهای تبلیغاتی نیز تاثیرگذار است. در کمپینهای تبلیغاتی گوگل و اپل، عناصر موجود در لیستهای فروشگاه اپلیکیشن به عنوان بخشی از تبلیغات به کاربران نمایش داده میشوند.