لینک سازی

تفاوت نرخ پرش و نرخ خروج گوگل آنالیتیکس آنالیتیپس

خواندن این مقاله به شما کمک می‌کند جلوی کابوس نرخ پرش را هرچه سریع‌تر بگیرید. بانس ریت یک معیار برای اندازه گیری درصدی از مردم است که به سایت شما می آیند اما هیچ کاری در صفحه وارد شده انجام نمی دهند. یعنی آنها روی هیچ گزینه‌ای از منو کلیک نمی کنند، ادامه مطلب را نمی خوانند و یا روی هیچ لینکی کلیک نمی کند. این یعنی گوگل آنالیتیکس از سمت کاربر هیچ واکنش را دریافت نمی کند. این یکی از مهم‌ترین کاربردهای گوگل تگ منیجر است؛ پس با دقت بسیار زیادی این مطلب را بخوانید و سعی کنید هم‌زمان روی وب‌سایت خودتان هم همین کارها را انجام دهید. معنی Bounce rate از نگاه الکسا فرقی با معنایی که در پاراگراف اول کردیم ندارد.

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم. تحلیل نرخ پرش در زمینه اهداف سایت و رفتار مخاطب شما ضروری است تا تعیین کنید آیا این موضوع به عنوان یک دغدغه مطرح است یا با اهداف شما هم‌راستا است. Bounce در ایمیل مارکتینگ به معنای این است که چه تعداد از ایمیل‌های ارسالی شما به دلیل مشکلات فنی سرور دریافتی، نامعتبربودن ایمیل مقصد به شکل موقت یا دائمی و … به مخاطب مدنظر نرسیده است. نکته‌اصلی این است که کمپین‌های شماره ۱ و ۶ بهترین نرخ پرش را داشتند، اما نرخ تبدیل مناسبی ندارند. همه ما میدانیم که این دو پارامتر و به ویژ Bounce Rate یکی از پارامترهای بسیار مهم در سئو وبسایت می باشد.

در گوگل آنالیتیکس از مسیر مشخص‌شده در عکس زیر می‌توانید ببینید که بازدیدکننده‌ها از چه صفحاتی به سایت شما وارد می‌شوند و از چه صفحاتی از آن خارج می‌شوند. در گوگل آنالیتیکس GA4 نرخ پرش (Bounce Rate) درصد سشن‌هایی بوده که کاربر در آن‌ها با سایت شما تعامل نداشته است. دقیقا برعکس نرخ تعامل (Engagement Rate) است که درصد سشن براساس تعامل کاربر مشخص می‌شود. مواردی مثل پاپ‌آپ‌های تمام صفحه نه تنها آزاردهنده هستند، بلکه می‌توانند باعث جریمه‌های سئو هم بشوند.

تا زمانی که واقعاً متوجه نشوید که چه عاملی باعث بالا رفتن آن شده است، نمی‌توانید شروع به کاهش بانس ریت کنید. در بخش بعدی، گزارش های مختلف را بررسی خواهیم کرد که به شما در ارزیابی و بهبود نرخ پرش کمک می کنند. پس یا مشکل این است که این صفحه نباید به‌عنوان صفحه ورودی سایت شما باشد و یا محتوای آن باید واضح بوده و مخاطب را به مسیر بعدی در سایت هدایت کند.

اگر در این زمینه سوالی دارید، کافی‌است آن را در انتهای همین مقاله بنویسید تا در سریع‌ترین زمان راهنمایی‌تان کنیم. اگر صفحه شما انتظارات کاربران را برآورده می‌کند اما همچنان نرخ بانس ریت بالایی دارید پس باید به خود آن صفحه توجه کنید. اگر منبع ترافیک مشخصی نرخ بانس ریت بالایی دارد، شما باید به انتظارات بازدیدکنندگانی که از آن منبع به سایت شما می‌آیند توجه کنید.

البته همه پاپ آپ ها بد نیستند، شما خود به عنوان کاربر شبکه اینترنت می توانید موارد آزاردهنده در سایت را تشخیص دهید و برای رفع آن ها اقدام کنید. برای مثال محتوای ویدیویی می تواند اطلاعات مفیدی را در زمان کمتر به کاربر منتقل کند. اما استفاده از ویدیوهای طولانی برای کاربران موبایلی مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد، حجم زیاد اینترنت مصرفی و زمان بیشتری که باید برای دانلود و تماشای کامل اینگونه محتوا صرف کنند باعث می شود سریعتر سایت شما را ترک کنند. اما استفاده از ویدیوهای کم حجم و پخش کننده های مناسب موبایل می تواند رضایت کاربران را بیشتر جلب کند. همانطور که می دانید امروزه حجم ترافیک گوشی های هوشمند از کامپیوترهای شخصی بیشتر است. پس نه تنها سایت شما باید به راحتی در تلفن های همراه قابل استفاده باشد، بلکه باید قابلیت درگیر کردن این بازدیدکنندگان با محتوای سایت شما را داشته باشد.

Bounce Rate چیست و تعریف کلی آن

در همان مثال اگر هزار بازدید از صفحه انجام‌شده باشد و صد نفر آن‌ها از این صفحه از سایت خارج‌شده باشند نرخ خروج صفحه برابر ده درصد می‌شود. وقتی از این دو عدد برای یک صفحه خاص از سایت صحبت می‌کنیم تعریف‌ها کمی متفاوت خواهد شد. اگر به این دو عدد برای صفحات مختلف سایت خود نگاه کنید می‌توانید به نتایج تحلیلی خوبی برای آن صفحات برسید که می‌تواند مشکلات احتمالی آن‌ها را نشان دهد. در عکس بالا نرخ پرش و خروج صفحه اصلی سایت دمو فروشگاهی گوگل را مشاهده می‌کنید. همان‌طور که متوجه شدید این دو عدد تنها یک نگاه کلی از علاقه افراد به سایت شما را نشان می‌دهد و نمی‌تواند تحلیل دقیق و کاربردی را که شامل راهکار باشد به شما ارائه دهد.

نرخ پرش چیست؟ بررسی میزان فرار بازدیدکنندگان از سایت

در عوض، این فرد در پی محتوایی است که بیشتر جنبه آموزشی داشته باشد؛ زمانی که کلمات کلیدی را با محتوای صفحات هدف تطبیق می‌دهید، مطمئن شوید که آن‌ها با محتوای موردنیاز کلمه کلیدی همسو هستند. در موبایل، ویدئو حرف اول را می‌زند؛ زیرا می‌توان موضوعات پیچیده را با آن راحت‌تر از متن توضیح داد. به‌همین دلیل است که کاربران موبایلی اغلب مشتاق دیدن ویدئو و تصویر به‌جای خواندن متن هستند. البته از آن طرف هم ویدئوهای طولانی روی موبایل حجم زیادی از اینترنت را مصرف کرده و باعث می‌شوند سرعت سایت پایین بیاد؛ درنتیجه کاربر کلافه شده و سریع سایت را ترک می‌کند. پس باید حد تعادل را در همه موارد، رعایت کنید، چون مانند غذایی که نه شور و نه بی‌نمک باشد، هیچ‌کس سایت بدون تعادل را نمی‌پسندد. حالا که فهمیدیم بانس ریت چیست و چه تفاوتی با نرخ خروج سایت دارد؟ بیایید نحوه محاسبه آن را با هم مرور کنیم.

بنابراین، مقایسه بانس ریت سایت علی‌بابا با سایت دیجی‌کالا منطقی نیست. طبق آمارها، نرخ پرش در بیشتر سایت ها از ۲۶% تا ۷۰% متغیر است؛ پس اگر بانس ریت کلی وب‌سایت شما بالای ۸۰ است بهتر است اوضاع را بررسی کنید و احتمالا باید کمی نگران شوید. تراکنش‌های مالی کاربران نیز مانند بازدید از صفحات مختلف است؛ چرا که کاربر به سبد خرید رفته و بعد از نهایی کردن سفارش خود وارد صفحه پرداخت می‌شود. برهمین اساس نرخ پرشی رخ نداده است و این موضوع بانس ریت شما را کاهش می‌دهد. گوگل آنالیتیکس با اندازه گیری عکس العمل های کاربران در زمان ورود به سایت متوجه می شود که چند درصد از آن ها بدون انجام هیچ کاری سایت را ترک می کنند. این قابلیت برای گوگل آنالیتیکس وجود دارد که صفحات را به صورت مجزا نیز بررسی کند به این ترتیب bounce rate برای هر صفحه نیز قابل اندازه گیری است.

کلیه اصول و راهکارهای سئو

تفسیر Bounce Rate در گوگل آنالیتیکس

در گوگل آنالیتیکس ۴ (GA4)، نرخ پرش درصد جلساتی است که شامل تنها یک نمایش صفحه، کمتر از ۱۰ ثانیه طول می‌کشند یا شامل یک رویداد تبدیل نمی‌شوند. این نشان‌دهنده درصد جلساتی است که کاربر تنها با یک صفحه درگیر شده و سپس خارج می‌شود که بینش‌هایی درباره اتحاد بازدیدکننده و کارایی محتوای وب‌سایت شما ارائه می‌دهد. راه حل این موضوع در دنیای دیجیتال آنالیتیکس، «بانس ریت های تنظیم شده» یا «Adjusted Bounce Rate» است.

در این قسمت می توانید لیستی از Engagement Rate و کشورها و شهرهایی که وارد سایت شده اند، کاربران آن ها، نرخ تعامل آن ها را مشاهده کنید. نرخ خروج و یا Exit Rate نشان دهنده بازدید از صفحات (page-view هایی) است که در آخر نشست (session) اتفاق افتاده اند. نرخ خروج نشان دهنده این است که کاربر تصمیم گرفته است سشن خود را در سایت پایان بدهد و این کار در یک صفحه خاص انجام شود. آمارگیر گوگل آنالیتیکس علاوه بر اینکه رایگان و نسبتاً دقیق است، یکی از سرویس‌های خوب گوگل است که اغلب سایت‌ها برای بهبود سئو از آن استفاده می‌کنند. البته اگر از سرویس تحت وب دیگری استفاده کنید یا حتی از اطلاعات آماری که در پنل هاست و سرور سایت با اسکریپت‌های خاص تهیه می‌شود، استفاده کنید هم ممکن است هیچ اثر خاصی در سئوی سایت شما نگذارد!

  • مدت زمانی که کاربر از یک صفحه‌ی خاص بازدید می‌کند، از تفاضل زمان باز کردن دومین صفحه از اولین صفحه، حاصل می‌شود.
  • اگر در GTM هیچ رخدادی تعریف نکرده اید، رخدادها در میزان Bounce rate شما تاثیرگذار نخواهند بود.
  • از طرفی، نرخ پرش پایین نشان می‌دهد که محتوای شما جذاب و کاربردی است.
  • بسیاری از افراد داخل گوگل می‌گویند که گوگل از اطلاعات گوگل آنالیتیکس در الگوریتم های جستجوی خود استفاده نمی‌کند.
  • بانس ریت زمانی اتفاق می‌افتد که کاربر به صفحه وارد شده اما هیچ کاری انجام نمی دهد و بازدید با مشاهده یک صفحه پایان می یابد.

به اکانت آنالیتیکس خود بروید و از منوی آن قسمت Behavior روی Site Content و سپس روی All Page کلیک کنید. احتمالا حدس میزدید که نرخ پرش باید ۳۳% باشد؛ ولی بازدید صفحه در روز ۳ شنبه در نرخ پرش تاثیری ندارد. در مطلب می خواهم تفاوت این دو معیار سنجش در مورد وبسایت را با مثال دقیق توضیح دهم.

نرخ پرش به معنی درصدی از تمام بازدیدهای سایت است که فقط از یک صفحه و درخواست تشکیل می‌شوند. در این مقاله می‌خواهیم به مفهوم نرخ پرش و زمان بازدید صفحه و ارتباط این کمیت‌ها بپردازیم و همین‌طور راه‌های تصحیح کردن عددی که به عنوان نرخ پرش و زمان بازدیدیا Session Time و زمان بازدید از صفحه گزارش می‌شود را بررسی کنیم. معنی Interaction “تعامل” می‌باشد به زبان ساده آیا کاربر درگیر سایت شده است؟ آیا واکنشی نشان داده؟ نام پارامتر این تعامل را interaction گویند.

آموزش عملی بررسی Engagement Rate در گوگل آنالیتیکس ۴

در گوگل آنالیتیکس نسخه قدیمی نرخ پرش فقط بر اساس تعامل کاربر (مانند کلیک) محاسبه می‌شد. اما در Google Analytics 4، علاوه‌بر تعامل، عواملی مانند مدت زمان حضور کاربر در صفحه و رویدادهای تبدیل نیز در نظر گرفته می‌شود. از طرفی، نرخ پرش پایین نشان می‌دهد که محتوای شما جذاب و کاربردی است. پس هرچند نرخ پرش به‌طور مستقیم روی رتبه‌بندی تاثیر نمی‌گذارد، اما آلارم هشداری برای مشکلات مهم در سایت شما خواهد بود. با پایین آوردن نرخ پرش، هم به گوگل نشان می‌دهید که سایت باارزشی دارید، هم تجربه کاربری را برای مخاطب‌های خود بهتر می‌کنید. در نهایت تغییرات اعمال شده را پابلیش کنید و اثرگذاری آن را در بخش Events گوگل آنالیتیکس تحلیل و بررسی کنید.

دستورالعمل استفاده از این سرویس و راه‌اندازی آن در صفحه‌ی پشتیبانی گوگل آمده است که در آینده مقاله‌ای در مورد آن تهیه خواهیم کرد. با خدمات ما شامل بهینه‌سازی حرفه‌ای موتورهای جستجو، تولید محتواهای خلاقانه و مدیریت یکپارچه سایت، شما می‌توانید حضوری قدرتمند در فضای دیجیتال داشته باشید. ما اطمینان می‌دهیم که وب‌سایتتان به بهترین ابزار برای جذب مشتریان و افزایش درآمد تبدیل شود. کاربران را به سمت محتوای اضافی در سایت خود هدایت کنید با گنجاندن عناوین جذاب و مرتبط در صفحات خود. عناوین خود را از نظر بصری متمایز و به‌طور استراتژیک قرار دهید تا تعامل بیشتر و کاوش عمیق‌تر در سایت شما را تشویق کند. این با روشی که در نسخه قبلی گوگل آنالیتیکس به نام Universal Analytics محاسبه می‌شد، متفاوت است.

این می تواند برای ردیابی رفتار بازدیدکنندگان و درک اینکه آیا آنها با محتوای شما ارتباط برقرار می کنند یا خیر مفید باشد. محتوای واضح، مختصر و به‌خوبی ساختاربندی شده‌ای ایجاد کنید که مصرف آن آسان باشد. از سرصفحه‌ها، نقاط بولت، لیست‌های شماره‌ای و فضای سفید برای شکستن بلوک‌های متن استفاده کنید. اطمینان حاصل کنید که انتخاب‌های فونت شما قابل خواندن و مناسب برای دستگاه‌های دسکتاپ و موبایل هستند. البته اینجا شرطی دارد که Event ها از چه نوعی باشد و نحوه محاسبه Bounce rate را کمی پیچیده‌تر میکند که در پست‌های آتی به آن بیشتر اشاره خواهیم کرد.

در این بخش نیز از نظر زمانی، میانگین زمانی Engagement ها (تعامل های) کاربران را در نظر می گیرد. بدین صورت که بررسی می کند کاربران چند دقیقه و چند ثانیه در سایت حضور داشته و یکی از تعاملات ذکر شده در بالا را در یک Session انجام داده اند. گاهی اوقات مگ سئو می‌تواند نشان‌دهنده‌ این باشد که صفحه‌ی شما دقیقاً همان چیزی را که کاربر به دنبالش بوده، به او ارائه کرده است. پس به صفحه‌ای برمی‌خورید که هر آن چیزی که لازم دارید، از جمله مواد اولیه، دستورالعمل‌های دقیق و عکس را به شما نشان می‌دهد. در واقع Interaction به معنی تعامل کاربر با سایت شما می باشد مانند بازدید از صفحات و … در نهایت توجه کنید که مدت زمان بازدید از صفحه و همین‌طور زمان کلی بازدید، از عوامل موثر در SEO محسوب می‌شود، هر چند اثر این فاکتور هم مثل تعداد زیادی فاکتور موثر دیگر، کم است.

تمام این معیار ها و آموزش تحلیل آن ها را در دوره آموزش گوگل آنالیز برررسی کرده ایم که می توانید از سایت این دوره را دانلود کنید. بانس ریت زمانی اتفاق می‌افتد که کاربر به صفحه وارد شده اما هیچ کاری انجام نمی دهد و بازدید با مشاهده یک صفحه پایان می یابد. می توانید بانس ریت را یک نوع معیار برای مشخص کردن کیفیت صفحات و یا حتی کیفیت مخاطبین خود اندازه گیری کنید. منظور از کیفیت مخاطب این است که آیا آن شخص و کاربر برای هدف سایت شما مناسب است یا نه. اما واقعاً بانس ریت یا نرخ پرش چیست؟ آیا زدن دکمه بک مرورگر است یا چیز دیگر؟ از نرخ بانس ریت یک صفحه چه چیزهایی میتوان فهمید؟ در این مقاله می خواهیم به شما بگوییم که بانس ریت چیست و چگونه می توانیم آن را بهبود دهیم.

اگرچه ممکن است گوگل روش های دیگری را برای سنجش بانس ریت سایت داشته باشد و از آن ها نیز استفاده کند. در دوره آموزش سئو نیز مفصل در این مورد صحبت کرده ایم و نکات بهبود بانس ریت را گفته ایم که می توانید این دوره را از سایت تهیه و دانلود کنید. برای بهینه‌سازی محتوای سایت و تولید محتوای بهتر، می‌توان به آمار بازدیدکنندگان سایت استناد کرد و مواردی را تقویت و مواردی را کنار گذاشت و همین‌طور محتوای جدید را تست و بررسی کرد.

اما گوگل بارها اعلام کرده است که از داده و اطلاعات گوگل آنالیتیکس به صورت مستقیم برای رتبه بندی سایت ها استفاده نمی کند. با این حال شما باید مطمئن شوید افرادی که از طریق موتور جستجو وارد سایت شما می شوند بدون هیچ عکس العملی سایت شما را ترک نمی کنند. علاوه‌بر گوگل آنالیتیکس شما می‌توانید از ابزارهای دیگری مانند Hotjar و Crazy Egg هم برای بررسی نرخ پرش، تجزیه‌وتحلیل نحوه تعامل کاربران با وب‌سایت استفاده کنید. با درک این تفاوت‌ها، می‌توانید تجربه کاربری وب‌سایت خود را بهتر تحلیل کنید. اما نرخ پرش بالا می‌تواند نشانه‌ای از محتوای نامناسب، سرعت پایین سایت یا ناوبری گیج‌کننده هم باشد. پس با تحلیل دقیق‌تر این دو نرخ، می‌توانید وب‌سایت خود را به محلی جذاب‌تر و کاربرپسندتر برای بازدیدکنندگان تبدیل کنید.

با آگاهی و پیشگامی در پی addressing concerns درباره نرخ پرش، می‌توانید تعامل کاربران را بهینه‌سازی کرده و به‌طور مداوم عملکرد کلی وب‌سایت خود را بهبود بخشید. نرخ پرش یا فاکتور bounce rate در واقع معیاری برای تشخیص درصد افرادی است که وارد یک صفحه از سایت شما شده و بلافاصله بدون انجام کار مشخصی سایت را ترک می کنند. این افراد زمانی که صفحه سایت شما را باز می کنند روی هیچ کدام از آیکون ها و لینک های داخلی سایت شما کلیک نمی کنند.

تفسیر Bounce Rate در گوگل آنالیتیکس

محتوای خود را بر اساس عواملی چون موقعیت مکانی بازدید کننده، رفتار مرور یا تعاملات قبلی با سایت شما شخصی‌سازی کنید تا تجربه کاربری بهتری ارائه دهید. مطمئن شوید که ناوبری سایت شما کاربرپسند و شهودی است و به بازدیدکنندگان این امکان را می‌دهد که به راحتی محتوای مورد نظر خود را پیدا کنند. یک منوی سایت واضح و مختصر، قابلیت جستجو و دسته‌بندی‌های محتوای سازمان‌یافته را در نظر بگیرید تا به کاربران کمک کند به‌طور مؤثر در سایت شما حرکت کنند. با درک  bounce rate در گوگل آنالیتیکس و بهره‌گیری موثر از آن، شما به راه‌حل‌های بهتری برای چالش‌های بازاریابی دیجیتال خود دست خواهید یافت و می‌توانید بازگشت سرمایه بیشتری از سرمایه‌گذاری‌های بازاریابی خود داشته باشید.

مفهوم Average Engagement Rate

اگر سوال یا نکته‌ای داشتید در قسمت کامنت‌ها با ما و سایر دوستان خود به اشتراک بگذارید. استفاده از تجربه‌ همدیگر ما را از کسانی که دانش‌شان را پنهان می‌کنند جلوتر خواهد برد. این عدد نشان می‌دهد که یک صفحه خاص چقدر باعث خارج شدن کاربران می‌شود. به‌نوعی برخلاف نرخ پرش که نشان می‌داد آن صفحه معرفی کننده خوبی نیست، مقدار بالای نرخ خروج نشان می‌دهد آن صفحه شبیه بن‌بست سایت بوده و به‌عنوان آخر مسیر انتخاب‌شده است. پس اگر دوست ندارید که آن صفحه انتهای مسیر بازدیدکننده‌ها باشد باید هدف بعدی آن‌ها را مشخص کنید و محتوای صفحه را به شکلی قرار دهید که بازدیدکننده‌ها نیز این هدف را پیداکرده و به آن عمل کنند. نرخ برگشت (Bounce Rate) یک مفهوم مهم در گوگل آنالیتیکس است و نشان می‌دهد که چه درصدی از کاربران پس از مشاهده یک صفحه از وبسایت شما، بدون انجام هیچ تعامل بیشتری وبسایت را ترک می‌کنند.

خب این یعنی بانس ریت این صفحه از سایت شما مثلا بالای ۹۰ درصد است و خیلی هم عجیب نیست! اگر سه عنصر بالا فقط یکی از آن‌ها توسط کاربر رخ دهد در گوگل آنالیتیکس نیز یک Bounce rate ایجاد می‌شود. زمانی که یک کاربر از سایت شما بازدید می‌کند، این کد اجرا و یک Session ثبت می‌گردد. در ابتدای مقاله در محاسبه دستی نرخ پرش میانگین توضیح دادیم که عدد محاسبه‌شده امکان دارد با عدد ارائه‌شده در آنالیتیکس کمی متفاوت باشد. معنی Interaction “تعامل” می‌باشد به زبان ساده آیا کاربر درگیر سایت شده است؟ آیا واکنشی نشان داده؟ نام پارامتر این تعامل را interaction گویند.

گوگل آنالیتیکس برای تجزیه‌وتحلیل ترافیک وب و درک رفتار کاربران بسیار مفید است. گوگل آنالیتیکس سه نوع عمل کاربر را تحت عنوان Interaction در نظر می گیرد و هر یک از این موارد اگر توسط کاربر اتفاق نیفتند گوگل آنالیتیکس یک bounce rate ثبت می کند. اما دلایل دیگری نیز می‌تواند برای بانس ریت بالا در صفحه عضویت در خبرنامه باشد. ممکن است کاربر اصلا نخواسته باشد به صفحه عضویت خبرنامه بیاید و به همین دلیل کاربر با صفحه شما تعامل انجام نمی دهد. شاید آنها به جای صفحه عضویت در خبرنامه انتظار چیز دیگری را داشتند. یا شاید اطلاعات صفحه به اندازه کافی برای آنها مفید نبوده است که انگیزه آنها را زیاد کند و عضو خبرنامه بشوند.

پس نرخ پرش بعد از این کار معنی اصلی خود را می‌گیرد و مقدار بالای آن نشان‌دهنده این است که افراد کمی فرم را پر می‌کنند و باید دنبال راه‌حل این مشکل باشید. در این صفحه همان‌طور که در عکس مشخص است می‌توانید تعداد کل سشن ها و تعداد سشن ها با یک بازدید را مشاهده کنید کافی است این دو عدد را بر هم تقسیم کنید. در این مثال عدد ۴۴.۹۱ به دست می‌آید که تقریباً همان نرخ پرشی است که گوگل محاسبه کرده است. در این مثال، خروج شما از صفحه دوم سایت (صفحه‌ای که چند صفحه از کتاب را ورق زدید) باعث افزایش نرخ خروج آن صفحه می‌شود.

این مسئله که برای خواندن مطالب یک سایت در موبایل خود مجبور به زوم کردن و یا اسکرول کردن به چپ و راست باشید بسیار آزار دهنده است. در مقابل سایتی که قابلیت درگیر کردن کاربران موبایلی خود را داشته باشد و در واقع برای آن ها ساخته شده باشد می تواند تعداد بیشتری از افراد را از خود راضی می کند. شاید شما هم جزو نفراتی باشید که با بررسی گوگل آنالیتیکس با شاخصی به نام Bounce Rate مواجه شده‌اید و نمیدانید این شاخص چیست و چه عددی برای آن مناسب است.

در گوگل آنالیتیکس این قابلیت وجود دارد که بتوانید فاکتور bounce rate را دقیقاً بر اساس منبع ترافیک دریافتی بررسی کنید. مثلاً ممکن است فاکتور bounce rate برای یک صفحه در افرادی که از شبکه های اجتماعی وارد سایت شما می شوند بالاتر باشد. در این صورت کافی است یا توضیحی که داده اید را عوض کنید یا لینک مناسب تری قرار دهید.

هرچند برخی پاپ‌آپ‌ها مفید هستند (مثل پیام‌های خوشامدگویی)، اما از هر چیزی که تجربه کاربری را خراب می‌کند و باعث خروج بازدیدکننده می‌شود، دوری کنید. نرخ پرش چیست؟ آیا تابه‌حال برایتان پیش آمده که به محض وردتان به یک مغازه و نگاهی به دورواطراف بدون هیچ حرف و سخنی از مغازه خارج شوید؟ اگر بله، پس شما یکی از عوامل نرخ پرش آن مغازه بودید. نرخ پرش سایت یکی از کابوس‌های مدیران سایت است که بدون هیچ رودرواسی تعامل کاربر را به خاک و خون می‌کشد. در این مقاله از آموزش سئو بلاگ پارس پک، به شما خواهیم گفت نرخ پرش چیست و Bounce Rate چه مزایا و معایبی دارد.

گوگل نرخ خروج از یک صفحه را در رتبه بندی صفحه مورد نظر تاثیر نمی دهد؛ اما زمانی که کاربران زیادی بدون تعامل با صفحه مورد نظر از آن خارج می شوند متوجه عدم رضایت آنها از محتوای صفحه خواهد شد. Bounce Rate چیست را به شکل کلی در اول مقاله تعریف کردیم ولی تعریف Bounce rate از نگاه Google Analytics کمی متفاوت و دقیق‌تر است، از نگاه گوگل اگر کاربری فقط یک Interaction رخ دهد، بانس ریت (Bounce Rate) برای آن کاربر ایجاد می‌شود. بسیاری از افراد در تعریف این سه معیار دچار اشتباه می‌شوند و گاهی آن‌ها را به جای یکدیگر استفاده می‌کنند. بنابر این در اینجا ما نرخ خروج (Exit Rate) و زمان ماندگاری کاربر (Dwell Time) را در مقایسه با نرخ پرش (Bounce Rate) توضیح می‌دهیم. اگر بازدیدکننده سایت شما را بدون انجام هیچگونه تعاملی ترک کند، این Session منقضی می‌شود و بازدید صورت گرفته یک Bounce یا پرش در نظر گرفته می‌شود.

عدد %۵۰.۵۹ که بعنوان بانس ریت در مسیر زیر می بینید Bounce Rate کلی سایت در بازه زمانی مشخص شده است. به نظر شخصی بنده باید نرخ پرش این ۲ معیار بالا را زیر ۲ درصد نگه داشت. شما می‌توانید به صورت دستی این معیار را به گوگل آنالیتیکس اضافه کنید که در مقاله‌ای دیگر به آن خواهم پرداخت. هیچ کدام از سه بازدید کننده از صفحه C خارج نشدند، یک بازدید کننده از صفحه A (از ۳ session که A در آن‌ها وجود داشته) و ۲ مورد از صفحه B (از ۲ session که B در آن‌ها وجود داشته) خارج شده‌اند که با محاسبه می‌توانید به اعداد فوق برسید. هر دو صفحه B و C نرخ پرش ۰% دارد؛ زیرا که هیچ Session از آن‌ها آغاز نشده است.

ابتدا لیست تعامل‌هایی که می‌خواهید کاربر سایت‌تان آن‌ها را انجام دهد تهیه و در مرحله‌ بعد برای هر کدام از این موارد، یک ایونت در گوگل تگ منیجر تعریف کنید. مثلا برای آنالیتیپس، پخش ویدیو، اسکرول تا ۸۰ درصد از صفحه، ماندن بیش از ۱ دقیقه در صفحه و … تعامل مطلوب کاربر به حساب می‌آید. معمولاً کاربران زمانی بدون انجام کاری از سایت شما خارج می شوند که در صفحه ورود چیزی برای علاقه مند کردن آن ها وجود نداشته باشد. شما با استفاده از فاکتور نرخ پرش می توانید کیفیت صفحات سایت خود و میزان علاقه کاربران به سایت خود را بسنجید. همچنین می توانید با در نظر گرفتن این فاکتور، در صفحات مختلف می توانید با علایق کاربران خود آشنا شوید. برای مثال، اگر یک وب‌سایت در یک دوره زمانی خاص ۱۰۰۰ session داشته باشد که از آن‌ها ۱۰۰ season شامل یک page/session صفحه و هیچ رویداد تبدیلی نبوده است، نرخ پرش آن وب‌سایت ۱۰ درصد خواهد بود.

راه درست محاسبه نرخ پرش چیست؟

در Universal Analytics، هر نشست با یک نمایش صفحه به عنوان پرش محسوب می‌شد و زمان و تبدیل‌ها در محاسبه در نظر گرفته نمی‌شدند. حتما پیشنهاد میکنم جهت درک بهتر این قسمت مقاله Bounce rate در گوگل آنالیتیکس را مطالعه بفرمایید. یک اشتباه رایج در این مرحله این است که برخی افراد Bounce Rate را ۳۳ درصد محاسبه می‌کنند. اشتباه آنها این است که بازدید صفحه A در روز دوشنبه را نیز در محاسبات خود در نظر می‌گیرند. در حالی که همان‌طور که گفتیم در محاسبه Bounce Rate یک صفحه خاص تنها session‌هایی را در نظر می‌گیریم که با آن صفحه آغاز شده باشد. نرخ خروج درصدی از Sessionهایی که در یک صفحه مشخص به اتمام می‌رسند را نشان می‌دهد.

چه تعداد از آن‌ها تنها یک صفحه از سایت را دیده‌اند و بدون هیچ اقدامی سایت را ترک کرده‌اند؟ به همین عدد نرخ پرش می‌گویند. مثلاً اگر در یک روز سایت شما هزار سشن داشته باشد و صدتای آن‌ها با اولین صفحه‌ای که از سایت بازکرده‌اند بدون هیچ کاری سایت شما را بسته باشند پس نرخ پرش شما ده درصد محاسبه می‌شود. همان طور که می دانید یکی از مفاهیم تخصصی که در بخش User نسخه گوگل آنالیتیکس ۴ می توانید بررسی کنید، مفهوم Engagement Rate است. برای بررسی این بخش کافی است وارد گوگل آنالیتیکس شده و سپس روی گزینه user کلیک کنید.

جمع بندی حرف ها در نحوه محاسبه بانس ریت در گوگل آنالیتیکس

پس با بانس ریت سایت میتوانید متوجه شوید کدام صفحات سایت شما ضعف دارند و باید توجه بیشتری به آنها شود. انتظارات کاربران را در صفحات سایت خود برآورده کنید و سعی کنید بازدیدکنندگان بیشتر با سایت شما تعامل داشته باشند تا در نهایت بتوانید سایت خود را بهینه تر کنید تا خود شما بتوانید نتیجه بهتری بگیرید. بسیاری از افراد داخل گوگل می‌گویند که گوگل از اطلاعات گوگل آنالیتیکس در الگوریتم های جستجوی خود استفاده نمی‌کند. به هر حال شما باید مطمئن شوید که کاربرانی که از موتورهای جستجو به سایت شما می‌آیند دوباره به صفحه نتایج برنگردند و پرش نداشته باشند چراکه احتمالاً نحوه سنجش کیفیت و بانس ریت سایت شما توسط گوگل، این رفتار کاربر باشد.

Google Analytics 4 چگونه نرخ پرش را محاسبه می‌کند؟

به این ترتیب هر بار که یک صفحه از سایتی که در آن گوگل آنالیتیکس نصب شده، لود می‌شود یک درخواست (که شامل اطلاعاتی مانند آدرس صفحه، نحوه ورود آن کاربر به صفحه، صفحه قبلی (اگر وجود داشته باشد) و …) به سرورهای آنالیتیکس ارسال می‌شود. حالا اگر این سشن تنها باعث ارسال یک درخواست شده باشد بانس اتفاق می‌افتد. اما اگر صفحه دوم هم لود شود یا تعامل دیگری بین کاربر و سایت انجام شود، دومین درخواست به سرور آنالیتیکس ارسال می‌شود و دیگر بانسی در کار نیست. نرخ خروج و نرخ پرش (Exit Rate & Bounce Rate) دو داده بسیار مهم در انجام تحلیل‌های گوگل آنالیتیکس است. در اغلب موارد این داده‌ها، با برداشت اشتباهی از سوی متخصصان این حوزه روبرو می‌شود. در این مقاله آژانس دیجیتال مارکتینگ باماتا، شما را با نرخ خروج (Exit Rate)، نرخ پرش (Bounce Rate) و روش محاسبه آنها آشنا می‌کنیم.

خب همان‌طور که می‌دانید این صفحه آمار کاملی از بازدیدهای صفحات مختلف وب‌سایت شما را نشان می‌دهد. در ستون‌های این جدول سنجه‌های مختلفی برای تحلیل آمار وجود دارد که دو تا از این سنجه‌ها نرخ پرش و نرخ خروج است. علاوه بر این، در این قسمت می توانید تعداد و نرخ تعامل (Engagement Rate) را از کم به زیاد یا زیاد به کم نیز تنظیم کنید. برای مثال می توانید میزان تعامل کاربران در کشورهای مختلف را از زیاد به کم تنظیم کرده، مرتب و سپس مشاهده کنید. هدف از این کار دسته بندی کردن این است که این کار به کسب و کارهای بزرگ کمک می کند تا تمرکز خود را روی شهرها یا کاربرانی بگذارند که بیشترین تعامل را با آن ها داشته اند. همان طور که در پاراگراف های بالاتر هم ذکر شد، در نسخه اول گوگل آنالیتیکس هر چه درصد نرخ پرش (Bounce Rate) بیشتر باشد، برای سایت یک امتیاز منفی محسوب می شود.

آنچه مهم است، تحلیل کردن آمار کاربران برای بهینه‌سازی محتوای سایت و همین‌طور طراحی سایت است. با استفاده از این استراتژی‌ها، می‌توانید تعامل کاربر را افزایش دهید، نرخ پرش را کاهش دهید و تجربه وب‌سایت جذاب‌تر و موثرتری برای بازدیدکنندگان خود ایجاد کنید. صفحات با زمان بارگذاری کند می‌توانند کاربران را ناراحت کرده و باعث ترک سایت شوند. شما می‌توانید از ردیابی زمان بارگذاری صفحه در گوگل آنالیتیکس استفاده کنید تا گزارشی درباره زمان بارگذاری صفحات وب‌سایتتان تهیه کنید. آمارها نشان می‌دهد که صفحات و سایت های وبلاگ معمولا نرخ پرش بیشتری نسبت به صفحات و سایت های فروشگاهی دارند.

بنابراین، GA4 bounce rate در گوگل آنالیتیکس وب‌سایت شما را به عنوان معکوس نرخ تعامل وب‌سایت شما ارائه می‌دهد، زیرا آن درصد جلساتی است که مشارکتی نبوده‌اند. هدف چه فروش باشد و چه دیدن محتوا و چه ترکیبی از این دو؛ کاملاً در سایت مسیرها مشخص است. تمام بازدیدکننده‌ها این مسیرها را طی می‌کنند و در نهایت به صفحه‌هایی که به‌عنوان آخر مسیر مشخص‌شده‌اند می‌رسند. بعد از اینکه تمامی بازدیدکننده‌ها هدف سایت را انجام داده‌اند از طریق این صفحه‌ها از سایت خارج می‌شوند.

بلکه هر چه درصد و میزان Engagement Rate بیشتر باشد، برای سایت بهتر است. در واقع نشان می دهد که محتوا یا event برای کاربر مفید و کاربردی بوده است. در گوگل آنالیتیکس ۴، bounce rate و engagement rate دو معیار مهم برای اندازه‌گیری عملکرد وبسایت هستند. با توجه به این دو معیار، می‌توان عملکرد وبسایت را ارزیابی کرده و بهبودهای لازم را در سایت انجام داد. تلاش کردیم در این مقاله که از سری مقالات آموزش گوگل آنالیتیکس است به زبان ساده و شفاف درباره چگونه محاسبه کردن مقدار بانس ریت صحبت کنیم. نرخ پرش بالا نشان می‌دهد صفحه شما برای بازدیدکنندگان دردی را درمان نمی‌کند.

در واقع، نرخ خروج درصد سشن‌هایی است که در یک صفحه خاص به پایان می‌رسد، صرف نظر از اینکه کاربر قبلاً از صفحات دیگر بازدید کرده باشد یا خیر. از نظر گوگل آنالیتیکس اگر کاربران سایت شما هیچ گونه تعامل یا interaction با سایت برقرار نکنند یک bounce rate اتفاق افتاده است. راه دیگر برای اینکه نرخ پرش سایتتان را تحلیل کنید منبع ترافیک است. کدام منبع ترافیک برای شما بانس ریت پایین تر یا بالاتری دارند؟ خبرنامه شما؟ سایت هایی که به شما لینک داده اند؟ بانس ریت هر کدام از این منابع را بررسی کنید تا بتوانید تحلیل درستی به دست بیاورید.

گوگل آنالیتیکس چگونه فاکتور bounce rate را اندازه گیری می کند؟

این به این دلیل است که GA4 به ما امکان می دهد رویدادهای تبدیلی خود را تعریف کنیم. اگر پاسخ “خیر” باشد، تنها چیزی که اهمیت دارد این است که کدام صفحه در این پرش نقش داشته است. سرویس قوی و پایدار که برای نصب و راه‌اندازی سیستم مدیریت محتوای وردپرس بهینه شده است.

با تحلیل نرخ برگشت، می‌توانید به مشکلاتی مانند عدم جذابیت محتوا، طراحی ناصحیح صفحات، زمان بارگذاری بلند و غیره دست پیدا کنید که باعث می‌شود کاربران به سرعت وبسایت را ترک کنند. در این مقاله، به مفهوم  bounce rate در گوگل آنالیتیکس می‌پردازیم و بررسی می‌کنیم که چگونه این نرخ با رفتار بازدیدکنندگان در سایت شما ارتباط دارد. همچنین استراتژی‌هایی برای بهبود نرخ پرش و بهینه‌سازی تجربه کاربری در وب‌سایت را مورد بررسی قرار می‌دهیم، که در نهایت به شما کمک می‌کند تا یک حضور آنلاین جذاب‌تر و موفق‌تر ایجاد کنید. درک و مدیریت موثر bounce rate در گوگل آنالیتیکس می‌تواند منجر به تجربه وب‌سایت جذاب‌تر و عملکرد بهتر بازاریابی شود. با تفسیر نرخ پرش در زمینه اهداف سایتتان و پیاده‌سازی تاکتیک‌هایی برای کاهش نرخ پرش در موارد لازم، می‌توانید تجربه کاربری وب‌سایت خود را بهینه‌سازی کرده و نتایج بهتری از تلاش‌های بازاریابی آنلاین خود به‌دست آورید. نظارت و تفسیر دقیق bounce rate در گوگل آنالیتیکس بخشی ضروری از ابزارهای بازاریابی دیجیتال شما است.

سمراش آموزش سمراش

درحالی‌که نرخ پرش متوسط برای دسکتاپ ۴۳ درصد و برای تبلت‌ها ۴۵ درصد است. پس زمانی که نرخ پرش سایت خود را ارزیابی می‌کنید، حتماً به این نکته توجه کنید که ترافیک ناشی از Bounce Rate چیست؟ و از کجا می‌آید. اگر یک بازدید هیچ‌یک از معیارهای فوق را برآورده نکند، به عنوان غیرمشارکتی یا پرش شمارش می‌شود.

(اینجا کاربر فقط چند ثانیه در صفحه مانده و هیچ تعاملی نداشته است.) این سناریو یک پرش محسوب می‌شود. نرخ پرش درصد سشن‌هایی است که فقط از یک صفحه بازدید شده و کاربر بدون هیچ تعاملی از وب‌سایت خارج شده است. نرخ پرش (Bounce Rate) درصدی از بازدیدکنندگان وب‌سایت شما را نشان می‌دهد که پس از مشاهده تنها یک صفحه از سایت، بدون انجام عملی خاص به‌سرعت آن را ترک می‌کنند. به عبارت دیگر، این افراد هیچ تعاملی مانند کلیک روی لینک‌ها، پر کردن فرم‌ها یا خرید محصولات در وب‌سایت شما انجام نمی‌دهند.

ایونت‌ یا رویداد می‌تواند شروع پخش یک ویدیو، کلیک روی یک دکمه، ارسال یک فرم، اسکرول صفحه و… باشد که نشان می‌دهد کاربر تعامل مثبتی با محتوای ما داشته و نباید جزئی از آمار بانس ریت حساب شود. رویدادها و وقایع موردنظر در این بخش به معنای اقدامات و رفتارهای ثبت شدۀ کاربر در سایت است. به‌طور پیش‌فرض هیچ ایونتی در گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) وجود ندارد و باید به کمک گوگل تگ منیجر آنها را ایجاد کنید. کلیک، دانلود، ثبت نام، ارسال فرم، اسکرول صفحه، لینک‌های خارجی، دیده شدن ویدیو و … مثال‌هایی از ایونت‌ها هستند.

نکته مهم این است که اگر برای عملیات‌های داخل سایت Event هایی از جمله کلیک بر روی یک دکمه، تکمیل فرم یا اسکرول صفحه را تنظیم کرده باشید، کد موجود در سایت به گوگل آنالیتیکس اعلام می‌کند که این بازدید Bounce نیست. این دو عدد که در بالای جدول نوشته شده است میانگین کلی نرخ پرش و خروج سایت شما است. اصلاً چگونه می‌توانیم خودمان این دو عدد را دستی محاسبه کنیم ؟ اجازه دهید به زبان ساده هر دو را تعریف کنیم.

قدم بعدی این است که تریگری که قبلاً ایجاد کرده‌اید را انتخاب کنید. بنابراین روی Add Trigger کلیک کنید و نوع آن را Timer انتخاب کنید. در فیلد Interval عدد موردنظر که بر حسب میلی‌ثانیه است را تایپ کنید.

در واقع عاملی مهمی برای ارزیابی درگیری مخاطب با سایت است و به وسیله آن می‌توان فهمید که آیا مشکلی در تنظیمات کد ردیابی وجود دارد یا خیر. با هشت‌پا می‌توانید هر آنچه را که برای بازاریابی، استراتژی و ایجاد ترافیک برای وب‌سایتتان نیاز دارید را فراهم کنید. به عنوان مثال، می توانید عمق اسکرول را به عنوان یک رویداد تبدیلی برای صفحه وبلاگ مشتری خود تعریف کنید (این کار را اصلا پیشنهاد نمیکنم). این بدان معناست که اگر شخصی تا انتهای مقاله اسکرول کند، به طور خودکار به عنوان یک بازدیدکننده تبدیل شده در نظر گرفته می شود. اگر این مطلب برای شما مفید بود، برای اینکه نرخ پرش این صفحه بالا نرود، لطفا حداقل یکی دیگر از مطالب من که در پایین و یا در بین متن لینک آن آمده را کلیک کرده و مطالعه کنید. به همین دلیل نرخ پرش برای یک صفحه تنها زمانی معنی پیدا می کند که session با آن صفحه شروع شده باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا