رتبه بندی گوگل

درآمد دیجیتال مارکتینگ در ایران چقدر است؟ + بررسی بازار کار

برای مثال حقوق یک متخصص سئو که تجربه زیادی در این زمینه کسب کرده باشد می‌تواند به راحتی ماهی ۱۰۰ میلیون تومان باشد (اغراق نمی‌ کنم، این عدد واقعی‌ است!). در صورتی که به حضور در دوره آنلاین علاقه دارید می‌توانید در دوره دیجیتال مارکتینگ آغازینو شرکت کنید و استعداد و علاقه خود را بین چند حوزه و تخصص مختلف پیدا کنید. در صورتی که مایل هستید در یک حوزه خاص متمرکز شوید، می‌ توانید از تک دوره های آغازینو بهره ببرید.

دیجیتال مارکترهای فریلنسر می‌توانند از طریق پروژه‌های مختلف با شرکت‌ها و مشتریان داخلی و خارجی همکاری کرده و در زمینه‌هایی مانند تبلیغات گوگل، مدیریت شبکه‌های اجتماعی و ایجاد برند شخصی به تخصص بیشتری دست یابند. صنعت دیجیتال مارکتینگ در ایران هنوز در مراحل اولیه توسعه خود است اما به سرعت در حال رشد است. تا سال ۲۰۲۱، تقریباً ۵۸ میلیون کاربر اینترنت در ایران وجود دارد که تقریباً ۷۰ درصد از جمعیت را تشکیل می دهد. این سطح بالای نفوذ اینترنت فرصت های قابل توجهی را برای کسب و کارها ایجاد کرده است تا با مخاطبان خود به صورت آنلاین ارتباط برقرار کنند. بازار کار دیجیتال مارکتینگ در ایران در حال حاضر در هاله‌ای از ابهام است و به‌راحتی نمی‌توان آیندۀ دیجیتال مارکتینگ را پیش‌بینی کرد. با توجه به برگزاری رویداد الکامپ امسال و طبق گزارش دی‌ام‌برد، خیلی از کسب‌وکارهای اینترنتی در این رویداد شرکت نکرده و نمی‌توان گفت همۀ شرکت‌کنندگان نیز آیندۀ درخشانی را برای این حوزه متصور می‌شدند.

استراتژی های کلیدی دیجیتال مارکتینگ در ایران

استراتژیست‌های دیجیتال مارکتینگ به طراحی نقشه راه، تعیین اهداف و هدایت برنامه‌های بازاریابی می‌پردازند. در عصر امروز، شاهد هستید که چقدر سرعت دیجیتالی‌شدن به‌دلیل قابل‌دسترس‌بودن اینترنت در همه‌جا، زیاد است و بازاریابی دیجیتال هر آن سعی می‌کند، گوی سبقت را از بازاریابی سنتی برباید و پیروز میدان شود. در جهت کارایی و سازمان‌دهی، ابزارهایی وجود دارند که به خودکارسازی وظایف مختلف کمک می‌کنند و باعث سریع و دقیق انجام‌شدن کارهایی می‌شوند که روتین و تکراری است. باید یک بازاریاب برای تسریع امور در بخش‌هایی از کارها به اتوماسیون‌سازی دست بزند تا به کارهای مهم‌تری بپردازد.

  • در نتیجه، کسب‌وکارها باید وب‌سایت‌ها و محتوای خود را برای جستجوی صوتی بهینه‌سازی کنند تا اطمینان حاصل کنند که کاربرانی که با صدای خود جستجو می‌کنند به راحتی می‌توانند آن‌ها را پیدا کنند.
  • به دنبال این تغییرات تب استخدام کارشناس دیجیتال مارکتینگ بسیار داغ شده است و بازاریابی دیجیتال جزو یکی از تخصص‌های با ارزش و حیاتی در ایران به شمار می‌آید.
  • هر کدام از این روش‌ها برای درآمدزایی از دیجیتال مارکتینگ مزایا، معایب و نکات مربوط به خود را دارد که در ادامه به بررسی تفصیلی هر یک از آن‌ها می‌پردازیم.
  • این رشد فرصتی بی نظیر برای کسب وکارهای ایرانی به منظور ارتقا و توسعه پیدا کرده است.
  • آکادمی نوین این مهارت را به طور عمیق، کاربردی و تجربی به شما آموزش می‌دهد؛ بعلاوه، شما را در پلتفرم استخدام متخصصان نوین معرفی می‌کند تا هر چه سریع‌تر مشغول به کار شوید.

حداقل مدرک لیسانس مورد‌نیاز است و متخصص سئو معمولاً باید حداقل دو سال تجربۀ مرتبط در SEO داشته باشد. پلتفرم‌هایی مانند Coursera، Udemy و HubSpot Academy منابع عالی برای یادگیری دیجیتال مارکتینگ هستند. تبلیغات کلیکی یا PPC به تبلیغاتی گفته می‌شود که به‌ازای هر کلیکی که مخاطب وارد وب‌سایت می‌شود، هزینه پرداخت خواهد شد.

بازار کار دیجیتال مارکتینگ در ایران

استراتژی‌های هوشمند بیدینگ مثل رانندگی با خودروی دنده‌اتومات کار را خیلی راحت می‌کنند؛ ولی ممکن است آن قدر بید را… اگر فکر می‌کنید این مقاله برای دوستانتان نیز مفید است، حتما با آن‌ها به اشتراک بگذارید. در صورت هرگونه سوال، نظر یا پیشنهاد، در بخش دیدگاه‌ها حتما با ما در ارتباط باشید. طراحی و اجرای کمپین با پنل گوگل ادز، بهینه سازی کمپین‌ها و پنل یکتانت از مواردی هستند که آکادمی نووا بر آن‌ها تمرکز دارد.

به طور کلی، آینده بازار کار دیجیتال مارکتینگ در ایران روشن به نظر می رسد و متخصصان با تخصص در این زمینه در موقعیت خوبی برای موفقیت در سال های آینده قرار دارند. تمرکز بر حوزه‌های پر تقاضا مانند سئو، تبلیغات دیجیتال، بازاریابی محتوایی و تحلیل داده‌ها، می‌تواند به شکل قابل ‌توجهی درآمد بازاریابی دیجیتال را افزایش دهد. این بخش‌ها به ‌دلیل اهمیت بالایی که در بهبود رتبه وب‌سایت‌ها و افزایش فروش آنلاین دارند، همیشه تقاضای بالایی دارند. متخصصانی که در این زمینه‌ها مهارت دارند و قادر به ارائه نتایج قابل‌ سنجش هستند، معمولاً درآمد بیشتری نسبت به دیگران کسب می‌کنند.

طراح سایت

در این نوع بازاریابی، شما با همکاری دیگران، محصول یا خدمت خود را به مشتریان جدید معرفی می‌کنید. به‌ازای جذب یا خرید هر مشتری، مبلغی را به‌عنوان کمیسیون به طرف مقابل می‌پردازید. فعالیت و محتوا گذاری در اینستاگرام، تلگرام و شبکه‌های اجتماعی پرمخاطب باعث می‌شود که با هزینهٔ کمتری، تبلیغات انجام دهید. تبلیغات محصول و خدمات، مقاله‌های وبلاگ‌ها، پیشنهادهای ویژه و نظرسنجی‌هایتان را می‌توانید با استفاده از ایمیل به افراد زیادی ارسال کنید. برای دریافت بهترین آموزش گوگل ادز هم می‌توانید از مقالات به‌روز، جامع و رایگان یکتانت استفاده کنید. تبدیل شدن به یک بازاریاب دیجیتال سخت نیست؛ اگر اشتیاق داشته باشید و اهل یادگیری باشید، یاد گرفتن این مهارت برایتان یک مسیر جذاب و لذت‌بخش خواهد بود.

دیجیتال مارکتینگ یکی از حوزه‌های پر رشد و دگرگون‌ کننده در دنیای امروزی است که به کسب ‌و کارها این امکان را می‌دهد تا به‌ طور مؤثرتر و گسترده‌تر با مشتریان خود ارتباط برقرار کنند. در ایران نیز با توجه به گسترش روزافزون اینترنت، گوشی‌های هوشمند و شبکه‌های اجتماعی، دیجیتال مارکتینگ به یکی از ارکان اساسی موفقیت در کسب‌ و کارها تبدیل شده است. این حوزه شامل طیف وسیعی از تخصص‌ها از سئو، تبلیغات آنلاین و بازاریابی محتوا گرفته تا مدیریت شبکه‌های اجتماعی و ایمیل مارکتینگ است. به همین دلیل، متخصصان دیجیتال مارکتینگ با یادگیری و تسلط بر مهارت‌های مختلف این حوزه می‌توانند در دنیای رقابتی امروز جایگاه ویژه‌ای پیدا کنند. امروز و در این مقاله قصد داریم به بررسی بازار کار بازاریابی دیجیتال در ایران بپردازیم. با توجه به گسترش روزافزون استفاده از اینترنت و رشد کسب ‌و کارهای آنلاین، تقاضا برای متخصصان دیجیتال مارکتینگ در سال‌های اخیر افزایش یافته است.

اینفلوئنسر مارکتینگ، یکی از اشکال حال و آیندۀ بازاریابی دیجیتال است و بخش بزرگی از بازار کار دیجیتال مارکتینگ در ایران را به‌ خود اختصاص داده‌است. این روش، از افرادی که فالوورهای زیادی در حساب‌های رسانه‌های اجتماعی خود دارند، استفاده می‌کند. کسب‌وکارها می‌توانند این تأثیرگذاران را برای تبلیغ محصولات/وب‌سایت‌های خود استخدام کنند. طبق تعریف هاب‌اسپات، دیجیتال مارکتینگ، که به آن بازاریابی آنلاین هم می‌گویند، به همۀ تلاش‌های بازاریابی که در اینترنت انجام می‌شود اشاره دارد. کسب‌وکارها از کانال‌های دیجیتالی، مانند موتورهای جستجو، رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی، ایمیل و وب‌سایت‌های دیگر، برای ارتباط با مشتریان فعلی و بالقوه استفاده می‌کنند.

افرادی که در زمینه‌هایی مانند سئو، تبلیغات گوگل و مدیریت شبکه‌های اجتماعی تخصص دارند، معمولاً درآمد بالاتری خواهند داشت. این حوزه برای تازه‌کارها نیز بسیار جذاب است، زیرا با رشد سریع و نیاز روزافزون به این مهارت‌ها، فرصت‌های شغلی و امکان کسب درآمد برای کسانی که مهارت‌های خود را به‌روز نگه می‌دارند، در حال افزایش است. در دیجیتال مارکتینگ، مهارت‌های فروش و مذاکره نقش کلیدی در جذب مشتریان جدید و بستن قراردادهای بزرگ‌تر دارند. افرادی که به ‌خوبی می‌توانند خدمات خود را به مشتریان معرفی کنند و ارزش افزوده کار خود را به ‌طور قانع‌ کننده‌ای بیان کنند، معمولاً پروژه‌های بیشتری دریافت می‌کنند. همچنین، توانایی در مذاکره و بستن قراردادهای با ارزش بالاتر، تأثیر مستقیمی بر افزایش درآمد دارد.

باتوجه به روند رشد تکنولوژی و افزایش تعداد کاربران اینترنت، آینده دیجیتال مارکتینگ در ایران و جهان بسیار متفاوت و البته روشن خواهد بود. به طبع، با رشد و نفوذ هرچه بیشتر فضای مجازی در زندگی روزمره، دیجیتال مارکترهایی که با فناوری‌های روز آشنا بوده و برای افزایش مهارت‌ها و توانمندی‌هایشان زمان می‌گذارند، می‌توانند درآمدهای بسیار بالایی را از این کار کسب کنند. پیشرفت در مسیر شغلی دیجیتال مارکتینگ بستگی زیادی به تعهد فرد برای یادگیری و کسب دائم جدیدترین اطلاعات دارد. بازار ایران هم از این قافله عقب نمانده است و در حال وقف دادن خود با جدیدترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ است.

در آینده، می‌توان انتظار داشت که حتی کمپین‌های بازاریابی شخصی‌سازی‌شده‌تری را ببینیم، با شرکت‌هایی که از داده‌ها استفاده می‌کنند تا پیام‌هایشان را بر اساس اولویت‌ها، رفتارها و جمعیت‌شناختی‌ها برای مشتریان خاص تنظیم کنند. با مطالعه این صفحه علاوه بر آگاهی از میزان درآمد دیجیتال مارکتینگ دید کلی در مورد وظایف و انواع تخصص در این رابطه به دست آورید. کار متخصص شبکه‌های اجتماعی ایجاد و انتشار محتوا در شبکه‌های اجتماعی مختلفی باهدف افزایش مخاطب و آگاهی از برند و خدمات است. SEO در کنار SEM (بازاریابی موتورهای جستجو) باعث جذب ترافیک بیشتر وب‌سایت می‌شود و بخش مهمی از استراتژی آنلاین هر کسب‌وکار را مشخص می‌کنند. اکنون چند حوزۀ کلیدی را که هنگام ورود به یک شغل یا حرفه به‌عنوان یک متخصص بازاریابی دیجیتال، باید دربارۀ آن‌ها بدانید و بهتر است به‌طور مداوم نیز اطلاعات خود را درمورد آن‌ها بیشتر کنید، بررسی می‌کنیم.

طراحان کمپین‌های تبلیغاتی مسئولیت برنامه ‌ریزی و اجرای تبلیغات در پلتفرم‌های مختلف را دارند. درآمد این متخصصان در ایران، بسته به موفقیت کمپین‌ها و تجربه، می‌تواند بین ۱۰ تا ۲۵ میلیون تومان در ماه باشد. توانایی در تحلیل بازار و خلاقیت در طراحی کمپین‌ها، از عوامل مؤثر در افزایش درآمد این حوزه است. اما ویدئو مارکتینگ یکی دیگر از مؤثرترین روش‌های بازاریابی دیجیتال در ایران است که از محتوای ویدئویی برای تبلیغ محصولات، آموزش مشتریان و افزایش تعامل استفاده می‌کند. با توجه به رشد روزافزون پلتفرم‌هایی مانند یوتیوب، اینستاگرام و تیک ‌تاک، اهمیت ویدئو در بازاریابی دیجیتال بیشتر شده است.

بازاریابی محتوا، نوعی بازاریابی دیجیتال است که بر ایجاد و ترویج انواع مختلف محتوا، برای تولید سرنخ و فروش تمرکز دارد. در بازار کار دیجیتال مارکتینگ در ایران، محتوا می‌تواند به‌صورت وبلاگ، پست‌های شبکه‌های اجتماعی، ویدئو، اینفوگرافیک، پادکست و غیره باشد. خلاقیت و نوآوری در طراحی و اجرای کمپین‌های بازاریابی دیجیتال نیز تأثیر بسیار زیادی بر جلب توجه مخاطبان و افزایش درآمد دیجیتال مارکتینگ دارد. کمپین‌های خلاقانه و جذاب باعث می‌شوند که برند در ذهن مخاطب ماندگار شود و تعامل بیشتری با کاربران ایجاد شود. استفاده از ایده‌های جدید و متفاوت در تبلیغات، ویدیوها و محتوای شبکه‌های اجتماعی، می‌تواند نرخ تبدیل را به‌ طور قابل ‌توجهی افزایش دهد. متخصصانی که قادر به خلق کمپین‌های نوآورانه و خلاقانه هستند، به‌ دلیل تأثیر گذاری بالای کمپین‌هایشان، از درآمد بالاتری برخوردار خواهند بود.

۷) مهارت‌های ارتباطی و رهبری

بله دیجیتال مارکتینگ در ایران می تواند بسیار موثر باشد به شرط اینکه استراتژی مناسب و هدفمند باشد و به درستی پیاده سازی شود. ناگفته نماند سابقه فعالیت هم در میزان درآمد تأثیرگذار بوده و ممکن است درآمد را تا ۲۰ میلیون نیز افزایش دهد. در حال حاضر آیندۀ دیجیتال مارکتینگ به سیاست‌های دولت و شرایط فیلترینگ وابسته است که معلوم نیست در آخر این بخش شامل حمایت دولت می‌شود یا خیر. یک رزومۀ دیجیتال مارکتینگ کامل باید شامل چه مواردی باشد؟ برای پاسخ دقیق این سؤال، به این صفحه از بلاگ صباویژن مراجعه نمایید.

بازار کار دیجیتال مارکتینگ در ایران

بررسی وضعیت استخدام و حقوق کارشناس بازاریابی دیجیتال در ایران

دیجیتال مارکتینگ از آن حرفه‌هایی است که نمی‌توان درآمد مشخصی برای هر پوزیشن آن در نظر گرفت. این یک گزینهٔ  عالی برای کسب‌و‌کارهای b2c است و بسیاری از اینفلوئنسرها و تولیدکنندگان محتوا وجود دارند که می توانند اینفلوئنسر مارکتینگ را با بازاریابی ویروسی ترکیب کنند تا دسترسی به محتوای ویروسی به حداکثر برسد. می‌توانید از افراد بخواهید که وقتی به وب‌سایت شما می‌آیند در خبرنامه ثبت‌نام کنند.

طراح تجربه کاربری

در این مطلب به صورت جامع وضعیت بازار سئو مگ کار دیجیتال مارکتینگ را مورد بررسی قرار دادیم و دیدید که چرا این روزها دیجیتال مارکتینگ به یکی از پردرآمدترین شغل‌های ایران تبدیل شده است. همچنین با روش‌های کسب درامد از دیجیتال مارکتینگ و میانگین حقوق هر کدام از آن آشنا شدید. بسیاری از مدیران بازاریابی دیجیتال درآمد‌هایی بسیار بالاتر از مبلغ ذکر شده در بالا دریافت می‌کنند.

مجموعه‌هایی نظیر  یکتانت که سال‌هاست پیشرو کسب و کارهای مرتبط با دیجیتال مارکتینگ هستند. به همین دلیل این دوره فرصتی بسیار استثنایی ایجاد می‌کند تا بتوانید با کسب تجربه‌ی عملی، توشه‌ی ارزشمندی برای ادامه‌ی راه با خود داشته باشید. کیفیت محتوا، ارتباط محتوا و تعامل با مخاطب ۳ فاکتور دیگری است که بازاریابان باید در هنگام ایجاد استراتژی‌های رسانه‌های اجتماعی بدانند. وقتی در پوزیشن مدیر دیجیتال مارکتینگ فعالیت کنید،‌ حقوق و دستمزد شما به‌میزان بزرگ و کوچک بودن شرکت و مسئولیت و پروژه‌ای که به شما محول شده بستگی دارد. مدیران دیجیتال مارکتینگ به‌طور میانگین، از ۱۵ میلیون تومان به بالا حقوق دریافت می‌کنند.

آینده دیجیتال مارکتینگ در ایران

یکی از مزیت‌های مهم این تخصص که امکان درآمدزایی بالایی را برای متخصصان آن فراهم کرده است، امکان دورکاری و انجام کار به صورت پروژه‌ای است. اگر به دیجیتال مارکتینگ علاقه‌مندید با ما همراه باشید و سایر مطالب سایت کوکاس را از دست ندهید. به نظر شما یادگیری کدام یک از شاخه‌های دیجیتال مارکتینگ برای ورود به این حوزه برای کسب درآمد و استخدام در شرکت‌ها از اهمیت بیشتری برخوردار است؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید. اما برای اینکه کسب‌وکارتان را به جدیدترین ابزارها و تاکتیک ‌های بازاریابی دیجیتال مجهز کنید دو راه بیشتر پیش روی شما نخواهد بود. اولین راه این است که دیجیتال مارکتینگ را فرا بگیرید و خودتان سکان کسب‌وکارتان را در دریای پرتلاطم شغل های دیجیتالی به‌دست بگیرید.

به مشاوره فنی یا جلسه خصوصی با تیم آنالیز معین فرجی نیاز دارید ؟

چه بستری بهتر از اینترنت برای بازاریابی و نفوذ به عمقِ ذهن مخاطب‌های یک کسب‌و کار؟ اینترنت به خاطر تمام ویژگی‌های خوبش، حتی باعث ارتباط آسان‌تر علوم مختلف با یکدیگر هم شده‌‌ است. گرایش‌های مختلف تحصیلی، هرکدام نقش خاص خود را در دنیای دیجیتال‌ مارکتینگ پیدا‌کرده‌اند تا به رشد بیشتر بازاریابی کمک کنند. برخی تخصص‌ها را در بخش‌های بعدی با هم بررسی می‌کنیم؛ ولی ابتدا اجازه دهید به زیرشاخه‌های بازاریابی دیجیتال نگاهی بیندازیم. با ظهور Big Data، شرکت ها نسبت به قبل به اطلاعات بیشتری در مورد مشتریان خود دسترسی دارند و از این داده ها برای شخصی سازی تلاش های بازاریابی خود استفاده می کنند.

این امکان را به شما می‌دهد تا برای به‌دست‌آوردن رتبه بالاتر در SERP های Google هزینه کنید. رسانه‌های دیگر، عبارتند از تبلیغات پولی در فیس‌بوک، کمپین‌های تبلیغاتی توییتر و پیام‌های حمایت‌شده در لینکدین. پیش‌بینی می‌شود که تمام کسب‌و‌کارها در ایران به سمت دیجیتالی‌شدن پیش روند و همواره در سال‌های پیش رو، این شغل در راس تمام شغل‌هایی فعلی باشد. بازاریاب‌های دیجیتال باید بدانند که چگونه پروژه‌ها را در مراحل مختلف، در کانال‌های مختلف و متنوع، که شامل مشارکت‌های بسیاری از افراد دیگر می‌شود، پشتیبانی کنند. این امر هم به مهارت‌های رهبری و هم به سطح بالایی از آگاهی از روند سازمان نیاز دارد.

مهارت‌های مورد نیاز برای ورود به بازار کار بازاریابی دیجیتال در ایران

درآمد دیجیتال مارکتینگ در ایران به عواملی مانند تجربه، تخصص و موقعیت جغرافیایی فرد بستگی دارد. در حالی که یک دیجیتال مارکتر تازه‌کار معمولاً درآمدی بین ۶ تا ۱۰ میلیون تومان دارد، افراد با تجربه و مهارت‌های پیشرفته می‌توانند به درآمدهای بالاتری دست پیدا کنند. مدیران ارشد و متخصصان سطح بالا در این حوزه، گاهی به درآمدهای بین ۲۵ تا ۵۰ میلیون تومان در ماه نیز می‌رسند، که از بالاترین سطوح درآمد دیجیتال مارکتینگ در ایران محسوب می‌شود. هر کدام از این مشاغل بازار کار مخصوص به خود را دارند یعنی بازار کار دیجیتال مارکتینگ در انواع مشاغلش باهم برابر نیست در ادامه بیش تر با این پوزیشن های شغلی ها آشنا می شویم. اگر مایل هستید وارد بازار کار دیجیتال مارکتینگ شوید، باید اول دانش کلی بازاریابی اینترنتی را بدانید؛ یعنی باید آگاه باشید که این حوزه چه بخش‌هایی دارد و هر بخش چطور کار می‌کند. اما می‌توانید به طور تخصصی یکی از این زمینه‌های کاری را برای خودتان انتخاب کنید.

دانستن چگونگی ایجاد استراتژی‌های بازاریابی که کارآمد هستند، نیازمند برنامه‌ریزی شدید و نگرش آینده‌نگر و همچنین توجه به روندهای نوظهور است. بازاریاب های دیجیتال موفق کنجکاوی سیری‌ناپذیری برای نحوهٔ  کار و تغییر همه چیز دارند –هم در صنعت خودشان و هم در سطح جهانی-. با درک شهودی از تجربه مشتری، می‌توان اطلاعات بصری را به‌گونه‌ای سازمان‌دهی کرد که ما را به مخاطبان هدف برساند.

با این حال، این صنعت به سرعت در حال رشد است و پتانسیل زیادی برای رشد در سال های آینده وجود دارد. آموزش‌دیدن در دوره جامع بازاریابی دیجیتال از سریع‌ترین و کاربردی‌ترین راه‌ها جهت جذب‌ شدن به‌ عنوان دیجیتال مارکتر است. برای تبدیل‌شدن به یک دیجیتال مارکتر باید ابتدا درکی درست از دیجیتال مارکتینگ داشته باشید و اهداف خود را مشخص کنید. همچنین این نکته را بدانید که دیجیتال مارکتینگ، فقط یک‌ رشته نیست؛ بلکه مجموعه‌ای از عوامل و زیرشاخه‌های به‌ هم‌ پیوسته است که هرکدام تأثیر بسزایی در چگونگی روند کلی کار دارند.

افرادی که به‌خوبی در تجزیه‌و‌تحلیل مهارت دارند، همیشه در حوزۀ بازاریابی دیجیتال موردتقاضا هستند و دستمزد بالایی خواهند داشت. البته این موضوع تا حدی به این دلیل است که برنامه‌های بازاریابی دانشگاهی، لزوماً مهارت‌های فنی یا ریاضی را در برنامه‌های خود ادغام نمی‌کنند. بسیاری از بازاریابان دارای سابقۀ تجاری و خلاقیت بالا هستند که در برخی از وظایف نیز ضروری است؛ اما تحلیلگران پول زیادی دریافت ‌می‌کنند، زیرا این مهارت‌ها از تحصیلات پیشرفته‌تر ناشی ‌می‌شود. هرکسی که عاشق شبکه‌های اجتماعی است و می‌تواند از تجزیه‌و‌تحلیل استفاده کند، از این موقعیت شغلی لذت خواهد برد. اگر می‌دانید چه چیزی یک پست را عالی می‌کند و در تعامل با کاربران اجتماعی عالی هستید، به احتمال زیاد این شغل برای شما مناسب است. برای برخی از موقعیت‌های بلاگ‌نویسی داخلی با شرکت‌های بزرگ‌تر، ممکن است به مدرک لیسانس در زبان انگلیسی، روزنامه‌نگاری یا ارتباطات نیاز داشته باشید.

با توجه به علاقهٔ فراوان مردم به دیدن ویدئو، این نوع بازاریابی می‌تواند به افزایش آگاهی از برند و جلب اعتماد مشتری منجر شود. در این روش باید علاوه‌بر دانش دیجیتال مارکتینگ، فن بیان و مذاکره قوی داشته باشید. زیرا در این روش ارائه راه‌کارها، قیمت‌گذاری پروژه، متقاعدسازی کارفرما و… به عهده شما است. به عبارتی دیگر شما باید بتوانید به خوبی ویژگی‌ها و قابلیت‌های خود را به نمایش بگذارید و برای دریافت پروژه‌های دیجیتال مارکتینگ مختلف با کارفرماها وارد مذاکره شوید. بلکه سعی کنید در شرکتی مشغول به کارآموزی شوید که از لحظه به لحظه‌تان در آنجا استفاده کنید و نکات جدیدی را آموزش ببینید.

استراتژیست دیجیتال مارکتینگ

درواقع، این فرد با تجزیه‌و‌تحلیل مجموعه داده‌ها و استفاده از اطلاعات به‌دست‌آمده، باعث رشد کسب‌و‌کارها می‌شود. دماوند دیجیتال با طراحی وب‌سایت‌های سفارشی و بهینه‌شده برای موتورهای جستجو، به شما کمک می‌کند تا در دنیای آنلاین بدرخشید و فروش خود را افزایش دهید. علی شفیقی‌پور، کارشناس مارکتینگ اتومیشن است و بیش از ۶ سال تجربه در حوزه مارکتینگ دارد. همچنین، او بیش از ۲ سال است که به‌عنوان مجری پروژه‌های دیجیتال مارکتینگ در بازارهای بین‌المللی فعالیت می‌کند.

مدیران بازاریابی دیجیتال مسئولیت برنامه‌ریزی، هدایت و نظارت بر تمامی فعالیت‌های دیجیتال مارکتینگ را بر عهده دارند. آن‌ها با ترکیب استراتژی‌های مختلف از جمله سئو، شبکه‌های اجتماعی، ایمیل مارکتینگ و تبلیغات آنلاین، به تحقق اهداف بازاریابی و افزایش فروش کمک می‌کنند. درآمد مدیران بازاریابی دیجیتال در ایران، بسته به تجربه و موفقیت در مدیریت کمپین‌ها، بین ۱۴ تا ۳۵ میلیون تومان در ماه متغیر است.

توانایی در تدوین استراتژی‌های جامع و مدیریت تیم‌های مختلف، از مهارت‌های کلیدی برای این نقش محسوب می‌شود. دیجیتال مارکتینگ به ‌عنوان یکی از مؤثرترین روش‌های بازاریابی در دنیای مدرن، به‌ سرعت در حال رشد و تکامل است. با گسترش استفاده از اینترنت و فناوری‌های دیجیتال، کسب ‌و کارها به ‌دنبال راهکارهایی هستند تا بتوانند با استفاده از ابزارهای دیجیتال، به مخاطبان بیشتری دست یابند و درآمد خود را افزایش دهند. برای موفقیت در این حوزه، آگاهی از عوامل مگ سئو مؤثر بر درآمد دیجیتال مارکتینگ امری ضروری است.

این درآمد بسته به میزان تخصصشان، ساعات کاری و پروژه‌ای که انجام می‌دهند، متغیر است؛ بنابراین نمی‌توان مبلغ مشخصی در نظر گرفت. کارشناس شبکه های اجتماعی از آن دسته از شغل هایی است که در بازار کار دیجیتال مارکتینگ بسیار پر طرفدار می باشد. وقتی از شبکه‌های اجتماعی صحبت می‌کنیم، در ذهن بیشتر افراد اینستاگرام نقش می‌بندد. کارشناس بازاریابی از مهارت هایی است که یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ باید آن را به خوبی فرا گرفته باشد و کارشناس بازاریابی یا کارشناس مارکتینگ، بازار کار دیجیتال مارکتینگ آن بسیار مناسب برای پیشرفت می باشد.

این نوع بازاریابی شامل استفاده از اینترنت، شبکه‌های اجتماعی، موتورهای جستجو، ایمیل مارکتینگ، تبلیغات آنلاین و سایر کانال‌های دیجیتال است. دیجیتال مارکتینگ به کسب ‌و کارها این امکان را می‌دهد که به‌ طور هدفمند به مخاطبان خود دسترسی پیدا کنند و با بهره ‌گیری از داده‌ها و تحلیل‌های دقیق، کمپین‌های بازاریابی موثری اجرا کنند. در مقایسه با روش‌های سنتی، دیجیتال مارکتینگ به دلیل قابلیت اندازه‌ گیری دقیق نتایج و بازگشت سرمایه بالا، از محبوبیت بیشتری برخوردار است. برای تبدیل شدن به یک متخصص دیجیتال مارکتینگ، اولین قدم آموزش اصولی و آکادمیک این حوزه است. دیجیتال مارکتینگ شامل زیر شاخه‌های گسترده‌ای مانند سئو (بهینه‌ سازی برای موتورهای جستجو)، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، تبلیغات کلیکی، ایمیل مارکتینگ، تولید محتوا، آنالیز داده و … می‌شود.

بنابراین یک کاارشناس تبیلغات دیجیتال باید با روش‌ها و ابزارهای تبلیغات در فضای آنلاین به خوبی آشنا باشد. رشد صنعت دیجیتال مارکتینگ در ایران تا سال ۲۰۲۱، اینستاگرام بیش از ۲۰ میلیون کاربر در ایران دارد که آن را به یکی از محبوب ترین شبکه های اجتماعی در کشور تبدیل کرده است. تلگرام، اپلیکیشن پیام رسان نیز در ایران بسیار مورد استفاده قرار می گیرد و بیش از ۵۰ میلیون کاربر فعال دارد.

تحلیل داده‌ها در بازاریابی دیجیتال در ایران نقش حیاتی در بهبود استراتژی‌های بازاریابی دارد. ابزارهایی مانند گوگل آنالیتیکس (Google Analytics)، سرچ کنسول (Google Search Console) و ابزارهای مدیریت تبلیغات، اطلاعات دقیقی درباره رفتار کاربران، نرخ کلیک (CTR)، نرخ تبدیل و دیگر شاخص‌های کلیدی ارائه می‌دهند. با استفاده از این داده‌ها، بازاریابان می‌توانند تصمیمات آگاهانه‌تری بگیرند، کمپین‌های خود را بهینه کنند و بهترین استراتژی‌ها را برای رشد کسب‌ و کار پیاده‌ سازی کنند. بعضی از شرکت ها هم به صورت پروژه ای نیرو می گیرند یعنی وقتی پروژه تمام شد شما کارتان را از دست می دهید. مخصوصاً در شهر های بزرگ مانند تهران هر شرکتی یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ احتیاج دارد و شما از زمان کارآموزی تا زمان اینکه به درجه ارشدی برسید فرصت استخدام شدن دارید.

میزان درآمد کارشناس دیجیتال مارکتینگ در خارج از کشور نیز بستگی به میزان تخصص دیجیتال مارکتر و سابقه فعالیت او بستگی دارد. حرفه‌‌ای‌های دیجیتال مارکتینگ ‌می‌توانند انتظار داشته باشند که دستمزد بالاتر از میانگین دریافت کنند. در‌حالی‌که مقدار دقیق درآمد موردنظر هر فرد، به تخصص و سابقۀ ‌کاری آن شخص بستگی دارد. البته این واقعیت که فرصت‌های شغلی زیادی وجود دارد، به این معناست که شما به‌عنوان یک کارمند یا فریلنسر این فرصت را دارید که برای خود ارزش مشخصی قائل شوید.

اما داشتن مهارت‌های خوبی مثل توانایی خوب در نوشتن و حرف زدن با مخاطبان، توانایی تحلیل داده‌ها، و آشنایی با ابزارهای تبلیغاتی آنلاین، می‌تونه کمک زیادی بهت کنه تا بتونی جا بگیری. بهترین کمپین‌های بازاریابی ایمیلی، شامل لیستی از مشترکینی است که از طریق محتوای شما به‌دست‌آورده‌اند و شرکت، هزینه‌ای برای آنها پرداخت نکرده‌است. درک کنید که کاربرانی که به‌تنهایی مشترک می‌شوند، به احتمال زیاد با نام تجاری شما درگیر می‌شوند و باید آنها را به‌درستی هدف قرار دهید. از بازاریابی ایمیلی که یکی از زیرشاخه‌های مهم بازار کار دیجیتال مارکتینگ در ایران است، می‌توان برای ایجاد آگاهی از برند، ایجاد مشتری وفادار و گرفتن بازخورد صادقانه از مشتریان استفاده کرد. مدیران شبکه‌های اجتماعی مسئولیت برنامه ‌ریزی، ایجاد و مدیریت محتوای پلتفرم‌های اجتماعی را بر عهده دارند. درآمد این موقعیت شغلی در ایران، به ‌طور میانگین بین ۷ تا ۲۰ میلیون تومان در ماه است.

تاکنون بیش از ۱۰۰۰ دانشجو با موفقیت این دوره را گذرانده و وارد بازار کار شده‌اند. فارغ‌التحصیلان این دوره می‌توانند در شرکت‌ها مشغول به کار شوند یا به‌صورت فریلنسری فعالیت کنند. آموزش‌های این دوره به‌طور کاربردی طراحی شده‌اند تا مهارت‌های لازم برای اجرای کمپین‌های بازاریابی دیجیتال و بهینه‌سازی وب‌سایت‌ها را به‌طور کامل به دانشجویان انتقال دهند. با تجربه و دانش بیشتر، امکان ارتقای شغلی به موقعیت‌های پیشرفته‌تری مانند کارشناس ارشد و سپس مدیر دیجیتال مارکتینگ وجود دارد.

حضور فعال در کنفرانس‌ها، وبینارها و رویدادهای تخصصی، به گسترش دایره ارتباطات و افزایش اعتبار حرفه‌ای منجر می‌شود. همچنین، توصیه‌های مثبت از سوی مشتریان قبلی و همکاران، نقش بسزایی در جذب مشتریان جدید و افزایش درآمد دارد. متخصصان بهینه ‌سازی موتورهای جستجو (SEO) نقش کلیدی در افزایش دیده‌ شدن وب‌سایت‌ها در نتایج جستجوی ارگانیک دارند. در ایران، درآمد این کارشناسان بسته به تجربه و مهارت‌هایشان، بین ۸ تا ۲۵ میلیون تومان در ماه متغیر است.

فردی که بتواند سایت یک شرکت را از صفحه سوم به صفحه اول گوگل برساند، طبیعتاً درآمد بیشتری نیز خواهد داشت. از سوی دیگر، تولید محتوای هدفمند و منطبق با نیاز کاربران ایرانی، تأثیر مستقیمی بر جذب مشتریان و افزایش نرخ تبدیل دارد. بنابراین، تخصص در سئو و محتوا، درآمد دیجیتال مارکتر را به طور قابل توجهی بالا می‌برد.

اگر به بازاریابی دیجیتال علاقه‌مند هستید، با گذراندن دوره‌های تخصصی بازاریابی دیجیتال و اخذ مدارکی که بر این حوزه متمرکز هستند، سطح اشتغال‌پذیری خود را افزایش دهید. اما می‌دانید چه مدارک و دوره‌هایی ضروری هستند؟ در این مطلب دربارۀ برای دیجیتال‌مارکترشدن به چه مدرک تحصیلی‌ای نیاز دارید؟ بیشتر بدانید. کسب‌وکارها در این نوع بازاریابی از کانال‌های دیجیتال مانند موتورهای جست‌وجو، رسانه‌های اجتماعی، ایمیل و سایت‌ها به‌منظور ارتباط با مشتریان فعلی و بالقوه استفاده می‌کنند.

کارشناس دیجیتال مارکتینگ وظیفه رهبری تیم و مدیریت پروژه را دارد؛ و مانند یک ناخدا کشتی دیجیتال را هدایت می کند. او وظیفه دارد بنا به هدف سازمان بهترین استراتژی ها را تعیین و با استفاده از خلاقیت خود بهترین کمپین ها را پیاده سازی کند. او باید برای هریک از اعضا برنامه ریزی کند و وظایفی ‌شان را بگویید و گاهی اوقات برای تیم جلسه بگذارد و درمورده اهداف جدید تیم صحبت کند. یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ باید رقبا و هم فعالیت های خود را آنالیز بکند تا گزارش‌هایی را به مدیران ارشد سازمان بدهد. بازاریابی دیجیتال از آن شغل‌هایی است که روزبه‌روز نیاز و تقاضای آن افزایش پیدا می‌کند و هوش مصنوعی نیز جای آن را نمی‌گیرد.

ابزارهای تحلیل و اتوماسیون مانند Google Analytics و ابزارهای CRM نیز از دیگر موارد ضروری هستند که دیجیتال مارکترها برای بهینه‌سازی کمپین‌ها به آن‌ها نیاز دارند. چیزی که مشخص است این است که با توجه تغییر سبک زندگی مردم، بازار کار دیجیتال مارکتینگ هم در ایران روز به روز به نیروی متخصص این حوزه نیاز بیشتری پیدا می‌کند. نمودار زیر، حاصل تحقیقات تیم ایران تلنت بر روی 15 هزار و ۴۷۸ نفر متخصص مارکتینگ جویای فرصت‌های شغلی در سال ۹۸ است. تغییر شغل یک تصمیم بزرگ است و مستلزم تلاش، پشتکار، تداوم و تعهد است؛ تصمیمی که نباید یک‌شبه آن را بگیرید و باید تمام جوانب را بسنجید. برای ورود به بازار کار دیجیتال مارکتینگ، کسب مهارت و دانش مورد نیاز ممکن است در ابتدای مسیر، چالش‌برانگیز باشد، اما بعد از برداشتن قدم‌های اولیه، اعتمادبه‌نفس کافی را کسب می‌کنید و این شغل پربار، تا مدت‌ها کامتان را شیرین می‌کند.

این امر باعث بهبود نتایج کمپین‌ها و جذب مشتریان بیشتر می‌شود که در نهایت منجر به افزایش درآمد خواهد شد. همچنین، مهارت در تجزیه‌ و تحلیل داده‌ها و توانایی بهینه‌ سازی کمپین‌ها براساس این تحلیل‌ها، از جمله عواملی است که به درآمد دیجیتال مارکتینگ بالاتر کمک می‌کند. یکی از مهم‌ترین عوامل موثر بر حقوق دیجیتال مارکتینگ در ایران، میزان تسلط افراد بر ابزارهای حرفه‌ای این حوزه است. ابزارهایی مثل Google Analytics، Google Ads، Search Console، ابزارهای مدیریت شبکه‌های اجتماعی (مانند Hootsuite) و ابزارهای بهینه ‌سازی سئو مثل Ahrefs و SEMrush نقش اساسی در عملکرد بازاریاب دیجیتال دارند. هر چه فرد با این ابزارها آشناتر و مسلط‌تر باشد، توانایی ارائه گزارشات دقیق، تحلیل رفتار کاربر و بهینه‌ سازی کمپین‌ها بیشتر شده و در نتیجه ارزش افزوده‌ای که برای کسب ‌و کارها ایجاد می‌کند نیز بیشتر خواهد بود. این موضوع مستقیماً بر میزان درآمد تأثیر می‌گذارد، چرا که کارفرمایان و مشتریان حاضرند به ازای تخصص بالا، هزینه بیشتری پرداخت کنند.

آیا می‌خواهید مسیر پر از موفقیت و رشد حرفه‌ ای خود را آغاز کنید؟ با آکادمی فنی نو، بهترین مرکز آموزشی در زمینه‌ های معماری، کامپیوتر، حسابداری، برق، تاسیسات، و مکانیک در شهر کرج به سوی دستیابی به آرزوهای حرفه‌ ای خود حرکت کنید. بر اساس گزارش We Are Social و Hootsuite، ایرانی ها به طور متوسط روزانه ۴ ساعت و ۲۳ دقیقه را در اینترنت سپری می کنند که بیشتر آن زمان صرف استفاده از دستگاه های تلفن همراه می شود. انتظار می رود این روند با مقرون به صرفه شدن تلفن های هوشمند و بهبود سرعت اینترنت ادامه یابد. فیلترینگ سایت ها و سرویس های اینترنتی تحریم ها قوانین و مقررات محدودکننده و کمبود نیروی انسانی متخصص از جمله محدودیت های موجود در این زمینه هستند. هرچند فقط داشتن گواهینامه نشان از تخصص شما در حرفه نیست؛ بلکه ثابت می‌کند شما دانش لازم برای این حرفه را دارید و مسلماً جهت رسیدن به جایگاه ویژه باید سابقه خوبی داشته باشید. با تحقیق در مورد بازار شناخت شما نسبت به بازار افزایش پیدا کرده همچنین از سلایق و نیازهای مشتریان آگاه می‌شوید که این در توسعه بازار نیز مؤثر خواهد بود.

اینترنت، به‌دلیل همۀ ویژگی‌های خوبی که دارد، حتی باعث شده ارتباط علوم مختلف با همدیگر، آسان‌تر شود. گرایش‌های مختلف تحصیلی، هرکدامشان نقش خاص خود را در دنیای بازاریابی دیجیتالی پیدا‌کرده‌اند تا به رشد هرچه بیشتر مارکتینگ کمک کنند. در کنار مهارت‌های سخت، مهارت‌های نرم نیز تاثیر زیادی بر درآمد یک دیجیتال مارکتر دارند. برای مثال، توانایی رهبری پروژه و مدیریت زمان از مهارت‌های مهمی است که می‌تواند به دیجیتال مارکترها کمک کند تا پروژه‌های بزرگتری را مدیریت کنند و فرصت‌های بیشتری برای کسب درآمد از دیجیتال مارکتینگ پیدا کنند. همهٔ  این مهارت‌ها زمانی که یک بازاریاب دیجیتال برنامه‌ای چند مرحله‌ای را ارائه می‌کند که در طول هفته‌ها یا حتی ماه‌ها به کار می‌رود، جمع می‌شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا