دوره رایگان آموزش گوگل آنالیتیکس ۴ Google Analytics از صفر تا پیشرفته دانشجویار
منابعی مانند فیلم آموزش گوگل آنالیتیکس، کتاب آموزش گوگل آنالیتیکس و مواردی از این قبیل. با جستجو در اینترنت بهسادگی میتوانید به دانلود کتاب آموزش گوگل آنالیتیکس و یا دانلود فیلم آموزش گوگل آنالیتیکس مشغول شوید. اما نکته اساسی و مهم این است که در این میان استراتژی درستی اتخاذ کنید و دوره آموزشی کامل و درستی را انتخاب کنید و به کمک آن دوره تمام آموزشهای لازم برای کار با این ابزار را فرابگیرید. Google Analytics 4 (GA4) استاندارد جدیدی را برای بینشهای مبتنی بر داده تعیین میکند و سفارشیسازی پیشرفتهتر، تجزیه و تحلیل دقیقتر و معیارهای عملیتر را ارائه میدهد. در این دوره جامع، به متخصص تحلیل دانا دی توماسو بپیوندید تا از پتانسیل کامل GA4 برای کاربران سطح متوسط تا پیشرفته پرده برداری کند. در گام اول، اهداف مانند افزایش نرخ تبدیل، کاهش نرخ ترک سبد خرید و افزایش زمان حضور کاربر در سایت تعریف میشوند.
استفاده از لبه Google Tag Manager و به روز رسانی تنظیمات پیکربندی با ابزار Setup Assistant.کاربران جدید باید از روش Google Tag Manager استفاده کنند. در همین حال، کاربران فعلی گوگل آنالیتیکس باید ویژگیها و اطلاعات موجود در سرویس Universal Analytics خود را پس ازنصب و فعال سازی سرویس گوگل آنلیتیکس، به آن منتقل کنند. در آنالیتیکس ga4 قسمت machine learning فعال شده است که اطلاعات جدید را به صورت خودکار در اختیار کاربر قرار میدهد. برای مثال یکی از اطلاعاتی که در اختیار شما میگذارد این است که کدام محصول نسبت به سایر محصولها، تقاضای بیشتری را داشته است. افرادی که در زمینه بازاریابی دیجیتالی فعالیت دارند، میتوانند از این سیستم برای پیشبینیهای خوب استفاده کنند. یکی دیگر از تغییرات این نسخه پیشبینی بازگشت نرخ یا همان ROI است که مخصوص یک محصول خاص است.
آموزش Scrum for Executives
فهرست مطالب
ما می آموزیم که چگونه Google Tag Manager برای پیاده سازی پیشرفته، ردیابی شناسه کاربر، و جمع آوری و نمایش داده های تجارت الکترونیک در GA4 استفاده می شود. ما به طور گسترده از جاوا اسکریپت برای رسیدگی به موارد استفاده پیشرفته استفاده می کنیم. در واقع، برای زبانآموزانی که با JS راحت نیستند، فصلهای اصول JS وجود دارد که شما را به سرعت بالا میبرد. یک پروژه زنده، یک وب سایت وجود دارد که من و شما آن را راه اندازی خواهیم کرد تا تجزیه و تحلیل گوگل را با هم پیاده سازی کنیم.
در دنیای دیجیتال امروز، دادهها به عنوان یکی از مهمترین داراییهای هر کسبوکاری شناخته میشوند. ابزار گوگل آنالیتیکس (GA4) به عنوان ابزاری قدرتمند برای جمعآوری، تحلیل و تفسیر دادههای وبسایت، نقش مهمی در بهبود عملکرد کسبوکارها ایفا میکند. بهینهسازی گزارشها در این ابزار، موجب میشود تا با استفاده از اطلاعات دقیق و کاربردی، بتوان تصمیمات استراتژیک بهتری اتخاذ کرد. این مقاله جامع، هم برای مبتدیان و هم برای متخصصان مفاهیم، گامها و بهترین شیوههای بهینهسازی گزارشهای گوگل آنالیتیکس، به ویژه نسخه GA4، را به همراه مثالهای عملی و نکات کلیدی ارائه میدهد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه دیجیتال، میتوانید به وبلاگ شرکت راهکار های نوین ودینا مراجعه کنید یا از شرکت راهکار های نوین ودینا به عنوان شریک دیجیتال خود بهره ببرید. در دنیای دیجیتال امروز، داشتن یک وبسایت یا اپلیکیشن تنها کافی نیست.
در این بخش به بررسی دلایل اهمیت بهینهسازی گزارشهای گوگل آنالیتیکس میپردازیم. در این بخش از آموزش گوگل آنالیتیکس ۴ باید measurement id را از طریق گوگل تگ منیجر، روی سایت قرار داد. بنابراین در گوگل تگ منیجر روی گزینهی New Tag کلیک کنید و تگ جدیدی را برای ga4 بسازید. امروزه گوگل آنالیتیکس ۴ به ابزاری محبوب بین دیجیتال مارکترها و پرفورمنس مارکترها تبدیل شده است. بهطورکلی آنالیتیکس به شما این امکان را میدهد که رفتار کاربران وبسایتتان را بررسی، تجزیهوتحلیل کرده و بر اساس آن تصمیم بگیرید.
اگر از نمودارها، گرافها و داشبوردهای تعاملی استفاده شود، آنگاه پیچیدگی دادهها کاهش یافته و تحلیل بهبود مییابد. برای کسب نمونههای عملی از داشبوردهای بهینه و گزارشهای تعاملی، میتوانید به مقاله “راهنمای جامع داشبورد آنالیتیکس” مراجعه کنید. اگر گزارشهای گوگل آنالیتیکس به صورت پیشفرض ارائه شوند، ممکن است اطلاعاتی مانند نرخ بازگشت (Bounce Rate) یا مسیرهای تبدیل به شکل کلی بیان شود.
در ستون متغیرها جایی است که داده هایی را که می خواهید در تجزیه و تحلیل خود استفاده کنید انتخاب می کنید. در این بخش محدوده تاریخ، بخش ها، معیارها و دیگر پارامترها را انتخاب میکنید. GA4 همچنین شامل گزارش های کاربر در مورد جمعیت و فناوری، و همچنین رویدادها و تبدیل ها است. این اطلاعات مربوط به دستگاه، موقعیت مکانی و تعامل بیدرنگ کاربر با سایت است.
گوگل آنالیتیکس ۴ به جای فهرستی طولانی از گزارشهای از پیش تعریفشده که سعی میکند همه موارد استفاده را پوشش دهد، از گزارشهای کلی در بخش های خلاصه استفاده میکند. هر چند گوگل آنالیتیکس ابزار قدرتمندی است، اما در فرآیند استفاده از آن مشکلات متعددی ممکن است بروز کند. در این بخش به رایجترین مشکلاتی که کاربران با آنها مواجه میشوند و راهحلهای عملی برای رفع این چالشها پرداخته میشود. کاربرانی که از گوگل آنالیتیکس یونیورسال استفاده میکنند، باید به قسمت تنظیمات رفته و به منوی property مراجعه کنند. این مرحله باید انتشار یا Publish تغییرات در گوگل تگ منیجر انجام شود. در این دوره یاد میگیرید بسیار حرفهای به این نوع سؤالات بالا پاسخ دهید و تصمیمات دقیق و هدفمند بگیرید.
سپس لیست کشویی Life cycle را با گزینه های Acquisition، Engagement، Monetization و Retention که در بالا له تشریح آنها پرداختیم را مشاهده خواهید کرد. ایشان چند سالی است که در دنیای دیجیتال مارکتینگ فعالیت دارند و در حال حاضر مدیر eCRM در شرکت ازکی هستند. آقای رخشانیزاده سابقه فعالیت در کارگزاری آگاه و همچنین تجربه مشاوره و اجرا در بخشهای مختلف بازاریابی دیجیتال با مجموعههای دیگر را در کارنامه خود دارد. پروژه نهایی این دوره الهام گرفته از تسکها و پروژه شرکتهای بزرگ در حین استخدام است. در واقع با یادگیری این دوره احتمالاً بتوانید سؤالات به ظاهر سختی که برخی کسبوکارها طرح میکنند را حل کنید.
یکی از جذابترین تفاوتها در بخش اکسپلور (Explore) است که در نسخه جدید، برخلاف نسخه قدیمی رایگان شده است. به این صورت که در استفاده از دیمنشن و متریکها دیگر محدودیت ندارید. در صورت عدم مگ سئو رضایت شما تا ۱۰ روز بعد از تهیه دوره، کوچکترین کاری که میتوانیم انجام دهیم بازگشت کامل وجه پرداختی، بدون هیچ گونه سوالی است.
با بهرهگیری از نکات و مثالهای ارائهشده در این مقاله، میتوانید گزارشهای گوگل آنالیتیکس خود را به سطح بالاتری از دقت و کارایی برسانید و در نهایت، تصمیمات آگاهانهتری برای رشد کسبوکار اتخاذ نمایید. رعایت چگالی مناسب کلمات کلیدی مانند «گوگل آنالیتیکس»، «بهینهسازی گزارشها»، «GA4» و سایر عبارات مرتبط، در بهبود رتبهبندی موتورهای جستجو بسیار مؤثر است. اگر کلمات کلیدی به طور طبیعی و بدون افراط در متن استفاده شوند، آنگاه علاوه بر جذب مخاطب، موتورهای جستجو نیز متن شما را ارزشمند میدانند. برای نکات بیشتر در زمینه سئو، میتوانید به بخش سئو مراجعه کنید.
آموزش سریع مایکروسافت اکسل – آموزش اکسل برای مبتدیان
این دوره برای من که اشناییای با این حوزه نداشتم، بسیار کاربردی و مفید بود. از آقای رخشانیزاده بابت تدریس خوب و پیگیریهای مداوم ایشان در خصوص پاسخ به سوالات دانشجویان دوره تشکر میکنم. GA4 دارای بخش گزارش دهی (Reports) است که شامل گزارش های از پیش تعریف شده و امکان ایجاد گزارش های سفارشی است. در GA4، بخش ها می توانند به عنوان رویدادها یا جلسات کاربر استفاده شوند.
همچنین، برای مشاهده نمونههای عملی از داشبوردهای سفارشی، به مقاله “راهنمای جامع داشبورد آنالیتیکس” مراجعه کنید. گوگل آنالیتیکس ۴ یکی از مهمترین برنامههای تحلیل دادهها است که به پیشرفت کسب و کارها کمک خواهد کرد. این آخرین نسخه است که اطلاعات جدید، آمار دقیق، داده گیری بهتر از گوگل ادز، دیگر ابزارهای اندازهگیری و غیره را در اختیار کاربران گوگل آنالیتیکس میگذارد.
- این دوره با مفاهیم اساسی شروع می شود – گزارش های GA4 (فقط آنچه برای تسلط بر پیاده سازی مورد نیاز است)، نحوه عملکرد GA4 در پشت صحنه، مدل داده رویداد، پارامترهای رویداد، ویژگی های کاربر و موارد دیگر.
- بررسی اجمالی ویژگی ها و تنظیمات مربوط به حریم خصوصی در Google Analytics 4.
- برای کسب اطلاعات تکمیلی در زمینه تحلیل و آنالیز، به بخش تحلیل و آنالیز مراجعه کنید.
- برای کاربران مبتدی، تفسیر دادههای خام ممکن است چالشبرانگیز باشد.
- با توجه به اینکه در آنالیتیکس قدیمی آپدیتی نمی آمد، ویژگیهای جدید اکنون به طور پیشفرض روی GA4 هستند.
آموزش صفر تا صد Google Analytics 4
در ادامه در ماه اکتبر ۲۰۲۰ بود که گوگل آنالیتیکس با منتشر کردن نسخه google analytics شماره ۴ جدیدترین بهروزرسانی خود را در اختیار کاربران قرار داد. در آموزش گوگل آنالیتیکس ۴ تمام بهروزرسانیها با آخرین متد در اختیار علاقهمندان قرار میگیرند. گوگل آنالیتیکس ۴ (GA4) نسخه جدید ابزار گوگل آنالیتیکس است که امکانات پیشرفتهتری نسبت به نسخههای قبلی (مانند Universal Analytics) ارائه میدهد.
بنابراین، سفارشیسازی و بهینهسازی گزارشها به گونهای که اطلاعات به صورت ساختارمند و قابل فهم ارائه شوند، امری حیاتی است. در پایان دوره ga4 آکادمی منظم، شما به طور کامل با گوگل آنالیتیکس ۴ کاملا آشنا هستید و برای تحلیل دادههای مربوط به ترافیک ورودی هر وبسایتی، تنظیم رویدادها (ga4 events) کاملا آماده خواهید بود. باتوجهبه مباحثی که برای آموزش در این دوره در نظر گرفته شده است، هدف اصلی دوره آموزش کامل گوگل آنالیتیکس آشنایی مخاطبان با ابزار کارآمد و حرفهای گوگل آنالیتیکس است. این دوره به بازاریابها، مارکترها، فعالین حوزه دیجیتال مارکتینگ و سئو ابزاری حرفهای را معرفی میکند تا بتوانند به کمک آن فعالیت خود را در سطحی حرفهای و بالاتر دنبال کنند. اینها سوالاتی هستند که ممکن است شما با آنها روبهرو شوید، اما نگران نباشید. در این دوره رایگان آموزش گوگل آنالیتیکس، به تمامی این سوالات پاسخ خواهیم داد.
یک مدل مبتنی بر events، هر تعامل کاربر را به عنوان یک رویداد مستقل پردازش می کند. با به روز رسانی های بزرگ آنالیتیکس مسائل زیادی برای یادگیری وجود دارد می توانید آموزش کامل آن را در اینجا بخوانید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد Google Analytics 4 و مزایای آن در مقایسه با Universal Analytics، لیست ما را از بیشترین سؤالات زیر بررسی کنید. خیر؛ شما با خرید دوره می توانید در آن دوره شرکت کنید و به محتوای آن دسترسی خواهید داشت. در صورتی که در زمان تعیین شده دوره را با نمره قبولی بگذرانید، گواهی نامه دوره به نام شما صادر خواهد شد. بعد از ثبت نام در دوره به گروه پشتیبانی در تلگرام اضافه خواهید شد.
پیاده سازی جمع آوری داده ها در سبد خرید
با توجه به قوانین سختگیرانه حریم خصوصی مانند GDPR، جمعآوری و ذخیرهسازی دادههای شخصی باید با دقت انجام شود. اگر تنظیمات حریم خصوصی به درستی پیکربندی نشوند، آنگاه ممکن است دادهها ناقص یا اشتباه جمعآوری شوند. استفاده از امکانات پیشرفته GA4 برای مدیریت حریم خصوصی میتواند این چالش را کاهش دهد. مشکلاتی مانند دادههای ناقص یا نمونهگیری (sampling) میتوانند تحلیل شما را تحت تأثیر قرار دهند.
این مقاله، راهنمای جامع و بهروز گوگل آنالیتیکس ۴ در سال ۲۰۲۴ است و به شما کمک میکند تا از این ابزار به بهترین شکل استفاده کنید. اما اگر علاقهمند به یادگیری تکنیکهای پیچیدهتر گوگل آنالیتیکس هستید دوره جامع آموزش آنالیتیکس بیشتر بر روی این تکنیکها متمرکز شده است. تکنیکهایی مانند ردیابی رویدادهای خاص، استفاده از فیلترها، و تجزیه و تحلیل دادههای متعدد. به منظور یادگیری این مباحث و تسلط کامل بر این ابزار، میتوانید در دوره جامع آموزش گوگل آنالیتیکس که در دانشجویار ارائه شده است، شرکت نمایید. همانطور که گفته شد، گوگل آنالیزور در جهت تحلیل دادهها با هدف کمک به صاحبان کسبوکار طراحی شده است.
این یک دوره کامل پیادهسازی و سفارشیسازی در Google Analytics 4 از جمله جمعآوری دادههای تجارت الکترونیک است. با Universal Analytics آماده غروب آفتاب تا سال ۲۰۲۳، این دوره شما را آماده می کند تا هر مقیاسی از پروژه های Google Analytics 4 را به طور مستقل مدیریت کنید. این دوره با مفاهیم اساسی شروع می شود – گزارش های GA4 (فقط آنچه برای تسلط بر پیاده سازی لازم است)، نحوه عملکرد GA4 در پشت صحنه، مدل داده رویداد، پارامترهای رویداد، ویژگی های کاربر، و موارد دیگر. گوگل آنالیتیکس ۴ (GA4) نسل جدید پلتفرم تحلیل وب و اپلیکیشن گوگل است که جایگزین یونیورسال آنالیتیکس (Universal Analytics) شده است. یونیورسال آنالیتیکس در تاریخ ۱ جولای ۲۰۲۳ (۱۰ تیر ۱۴۰۲) پشتیبانیاش متوقف شد و دیگر دادههای جدیدی را پردازش نمیکند (برای پراپرتیهای ۳۶۰ یونیورسال آنالیتیکس این تاریخ تا ۱ جولای ۲۰۲۴ تمدید شد). بنابراین، GA4 تنها گزینه برای تحلیل دادههای وبسایت و اپلیکیشن شما از طریق گوگل آنالیتیکس است.
بازاریابان حتی میتوانند بخشهایی حاوی شرایط متعدد بسازند و آنها را در یک «condition group» مرتب کنند. معیارهایی را که میخواهید بهعنوان ستون در گزارش نمایش داده شوند، انتخاب کنید. پس از ایجاد property ، دستیار تنظیم به طور خودکار اندازه گیری پیشرفته property را در Google Analytics 4 شما فعال می کند. فقط یک مرحله دیگر وجود دارد، روی دکمه آبی کلیک کنید تا ویژگی ایجاد کنید. این تغییر بسیار مهمی است، زیرا از نظر تاریخی ما بر یک مدل مبتنی بر session تکیه میکردیم که تعاملات کاربر را در یک بازه زمانی معین گروهبندی میکرد.
به عنوان مثال، ارائه یک جدول محتوا در ابتدای گزارش، مسیر مطالعه را برای خواننده هموار میکند. مرحله بعدی پیست Measurement ID در تگ گوگل آنالیتیکس ۴ گوگل تگ منیجر است. این روش تحلیل دقیقتر، انعطافپذیرتر و کاربردیتر است و امکان رهگیری تعاملات پیچیده را فراهم میکند. این برای تجزیه و تحلیل نحوه ورود کاربران در پروسه تبدیل بازدیدکننده به مشتری و نحوه رفتار آنها پس از ورود به تبدیل به یک کاربر ثابت و ایده آل است. گوگل آنالیتیکس ۴ (GA4) نسل جدیدی از ابزار تحلیل وب است که نسبت به نسخههای پیشین، قابلیتهای پیشرفتهتر و بهروزرسانیهای مهمی دارد. در این بخش به معرفی GA4، ویژگیهای جدید آن و تفاوتهای آن با نسخههای قبلی پرداخته میشود.
شناسه کاربری را در کوکی مرورگر تنظیم کنید
آنالیتیپس یک مرجع برای یادگیری گوگل آنالیتیکس و تمامی ابزارهای آنالیز وبسایت به زبان فارسی است. شما میتوانید انتقادات، پیشنهادات و یا سوالات خود در مورد دوره رایگان آموزش گوگل آنالیتیکس GA4 در بخش دیدگاهها مطرح نمایید تا در کوتاهترین زمان ممکن پاسخ مناسب را دریافت کنید. این موارد به شما کمک میکنند تا از این دوره بهره بیشتری ببرید و سریعتر به درک ابزار برسید. هر چند که در این دوره رایگان گوگل آنالیتیکس به آموزش همه این پیش نیازها پرداخته شده است. در این بخش، بهترین شیوهها و نکات کاربردی برای تهیه گزارشهای دقیق، خوانا و مؤثر در گوگل آنالیتیکس مطرح میشود. اگر گزارشهای شما به گونهای طراحی شوند که هم برای مدیران و هم برای تحلیلگران قابل فهم باشند، آنگاه تصمیمگیریهای استراتژیک با سرعت و دقت بیشتری انجام میشود.
با این حال امروزه به ساختن اکانت، گوگل آنالیتیکس ۴ ایجاد خواهد شد. در برابر نصب گوگل ga4 رفتار کاربران به دو دسته تقسیم خواهد شد. افراد ممکن است از استفاده کنندگان قدیمی این برنامه هستند و در این زمان میخواهند نسخه ۴ گوگل آنالیتیکس را نصب کنند. در این هنگام است که به صورت خودکار پیامی در بالای پنل گوگل analytics ظاهر شده و از کاربر میخواهد گوگل آنالیتیکس ۴ را نصب کند. شما نیز اگر به آموزش گوگل آنالیتیکس ۴ نیاز دارید، برای نصب این نسخه مراحل زیر را دنبال کنید.
باید توجه کنید که ایونتهای Enhanced در گوگل آنالیتیکس ۴ که به صورت خودکار فعال هستند. از ابتدای ۱ جولای ۲۰۲۳ (۱۱ تیر ۱۴۰۲) نسخه قدیمی آنالیتیکس هیچ اطلاعات جدیدی را جمعآوری نمیکند. البته تا ۶ ماه بعدازاین تاریخ، مشاهده اطلاعات قبلی امکانپذیر خواهد بود. درهرصورت باید بگوییم که پایان عمر نسخه آنالیتیکس قدیمی فرارسیده است!
مهمترین تغییرات Google Analytics 4
این دوره بهطور عملی و کاربردی به شما کمک میکند تا از امکانات پیشرفته GA4 بهرهبرداری کنید. برای کاربران مبتدی، تفسیر دادههای خام ممکن است چالشبرانگیز باشد. اگر دادهها به صورت پیچیده و بدون ساختار ارائه شوند، آنگاه فهمیدن الگوهای رفتاری کاربران دشوار میشود.
مروری بر گزارش های GA4
هنگامی که برای اولین بار وارد سیستم می شوید، خواهید دید که صفحه اصلی ترافیک کلی، تبدیل ها و ویژگی های کلی از بازدیدها را خلاصه می کند. بهتر است از این بخش به عنوان یک بررسی سریع برای اطمینان از اینکه همه چیز مطابق انتظار شما عمل می کند استفاده کنید. کد سفارشی هنوز برای ردیابی عناصر شخص ثالث و ارسالهای فرم مورد نیاز است، اما ابتداییترین شکلهای ردیابی رویداد به صورت خودکار و آماده هستند. آموزش صفر تا صد Google Analytics 4 در این مقاله از بلاگ سلکتک آمده تا به کمک آن بازدیدها و روند سئو سایت خود را بهتر رصد نمایید. در آکادمی منظم با آموزشهای مهارت محور شما را برای ارزشآفرینی در کسبوکارها آماده میکنیم.
اما اگر این گزارشها به نحوی سفارشی شوند که هر کانال تبلیغاتی جداگانه تحلیل شود، آنگاه میتوانید تشخیص دهید که کدام کمپین تبلیغاتی عملکرد بهتری دارد. گوگل آنالیتیکس ابزار رایگان گوگل است که به صاحبان وبسایتها کمک میکند تا عملکرد سایت خود را بررسی و تحلیل کنند. ۴️⃣ گزارشهای سفارشی و انعطافپذیرGA4 دارای سیستم گزارشگیری سفارشی است که کاربران میتوانند گزارشهای دلخواه خود را طراحی و تحلیل کنند.
یکی از بزرگترین اشتباهات کاربران گوگل آنالیتیکس، شروع با پیاده سازی بدون برنامه است. این کار منجر به راه اندازی نامنظم و در نهایت، داده های بی فایده می شود. این بخش به شما کمک می کند تا پیکربندی های معناداری را برنامه ریزی کنید که بعدا به بینش های مفیدی تبدیل شوند.
بنابراین لازم است هر چه سریعتر اطلاعات خود را نسبت به نسخه جدید بروز کنیم. این یک دوره کامل پیاده سازی و سفارشی سازی در Google Analytics 4 از جمله جمع آوری داده های تجارت الکترونیک است. از نقطه صفر و نصب ابزار تا ساخت پیچیدهترین گزارشها در GA4 را با تمرین و نمونههای عملی آموزش ببینید و جز معدود نفراتی باشید که به این ابزار جذاب و پر چالش تسلط پیدا میکنید. خیر، GA4 یک سیستم کاملاً جدید با معماری و مدل دادهای متفاوت از Universal است. در حالی که Universal بر اساس جلسات (Sessions) و بازدید صفحات (Pageviews) کار میکرد، GA4 بر مبنای رویدادها (Events) طراحی شده است.
اگر متوجه ناهماهنگی در دادهها شدید، آنگاه باید فوراً به بررسی و اصلاح تنظیمات کدهای ردیابی بپردازید. برای نمونه، بررسی تگهای نصب شده در وبسایت و استفاده از ابزارهایی مانند Google Tag Assistant میتواند به رفع این مشکلات کمک کند. اگر گزارشها به صورت استاندارد و خام ارائه شوند، آنگاه تحلیل دقیق و تصمیمگیری استراتژیک دشوار میشود.
بعد از کپی آیدی اندازهگیری باید به سراغ گوگل تگ منیجر وب سایت خود بروید و آیدی را با عنوان تگ در آن بسازید. تهیه گزارشهای تفکیک شده و سازمان دهی شده یکی از بارزترین تفاوتها بین گوگل آنالیتیکس ۴ و گوگل آنالیتیکس یونیورسال است. با کمک چنین گزارشاتی کاربران میتوانند نقشه سفر مشتری را بهتر تحلیل کنند. در واقع در گزارش تعداد مشتریهای جدید به سایت، تعداد مشتریهای جدید فعال در یک حوزه خاص و نرخ مشارکت عنوان میشود. با شرکت در دوره آموزش پروژه محور گوگل آنالیتیکس ۴ با این ابزار تحلیلی و مهم آشنا میشوید و از ابتدا آن را یاد میگیرید. پروژه محور بودن به این معنی است که نهتنها این مفاهیم و مبانی را بهصورت تئوری بلکه بهصورت عملی و در قالب پروژه کاربردی آموزش میبینید.
برای موفقیت در کسبوکار آنلاین، نیاز به درک رفتار کاربران و عملکرد پلتفرم خود دارید. گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) ابزار رایگان و قدرتمند گوگل است که به شما کمک میکند تا دادههای مربوط به بازدیدکنندگان وبسایت و کاربران اپلیکیشن خود را جمعآوری، تحلیل و تفسیر کنید. این ابزار به شما نشان میدهد که چطور کاربران با سایت یا اپلیکیشن شما تعامل دارند. در دنیای دیجیتال امروز، تحلیل دادهها و اندازهگیری عملکرد وبسایتها و اپلیکیشنهای آنلاین برای هر کسبوکاری حیاتی است. با افزایش رقابت در فضای آنلاین، درک عمیق رفتار کاربران و نحوه تعامل آنها با وبسایت و محتوای شما، برای بهبود استراتژیهای بازاریابی و افزایش بازدهی ضروری است. گوگل آنالیتیکس ۴ (GA4)، جدیدترین نسخه از ابزار قدرتمند تحلیل داده گوگل، این امکان را به شکلی پیشرفتهتر و جامعتر فراهم میکند.
عنوان پیشفرض بخش رویداد ها
اگر در هنگام آموزش یا انجام تمرینها با مشکلاتی برخورد کردید، میتوانید آن را در تالار گفتگو مطرح کنید. ضمن اینکه مدرس دوره به شما پاسخ میدهد، میتوانید از تجربیات سایر دانشجویان دوره کمک بگیرید. این دادهها به شما کمک میکنند تا بفهمید کدام بخش از سایت شما سئو مگ نیاز به بهبود دارد و چه چیزی باعث جلب توجه کاربران میشود. تجزیه و تحلیل مسیر، جریان رویداد را در آنچه به عنوان “گراف درختی” شناخته می شود، مشاهده می کنید. جریان رویداد مجموعهای از رویدادهایی است که کاربران در مسیر خود راهاندازی میکنند.
این مساله به قدری مهم است که با بینش تحلیلی بهتر میتوانید تصمیمات بازاریابی بهتری بگیرید. گزینه های بررسی شامل جدول، نمودار دایره ای، نمودار خطی و موارد دیگر می باشد. ستون تنظیمات برگه جایی است که تکنیک تجزیه و تحلیل، اضافه کردن معیارها و اعمال بخش ها را مشخص می کنید. بخش تحلیل GoogleAnalytics 4 به شما امکان دسترسی به چندین تکنیک پیشرفته و یک گالری الگو را میدهد که در هیچ بخش دیگری در دسترس نیست.
پس از تکمیل تنظیم حساب کاربری GA4، جزئیات آمار یازدید و جریان داده سایت های خود را مشاهده خواهید دید.اکنون می توانید یک برچسب یا Tag جدید برای شروع رصد اطلاعات باردید وب سایت خود اضافه کنید. در این مرحله تریگر را روی All pages (pageview) بگذارید و سپس ذخیره را انتخاب کنید. در ادامه برای فعال کردن fire و قرارگیری تگ گوگل آنالیتیکس ۴ بر روی وب سایت از گزینه debug view استفاده کنید. تفاوت دوم در تحلیل و پیشبینی رفتار کاربر با استفاده از هوش مصنوعی است. برای مثال با استفاده از هوش مصنوعی در GA4 میتوانید رفتار مشتریانی که در ۷ روز آتی خرید میکنند یا سایت را ترک میکند را حدس بزند. کوییزها، تمرینها و پروژههایی که در این دوره طراحی شده است به یادگیری بیشتر شما کمک میکند.
اگر گزارشها به شکلی منظم و دستهبندی شده ارائه شوند، آنگاه زمان کمتری را صرف جستجو در دادهها خواهید کرد و میتوانید تمرکز خود را بر تحلیل و استراتژی بگذارید. افرادی که کسبوکاری را با سایت راهاندازی کردهاند، میتوانند با کمک از این ابزار ترافیک سایت را مشاهده و با استفاده از موضوعاتی که به دست میآورند، کسبوکار خود را بهبود ببخشند. با پیشرفت این ابزار نسخه و ورژنهای ۱، ۲، ۳ و ۴ آن نیز منتشر شد. آخرین به روز رسانی بر روی گوگل آنالیتیکس ۴ نیز در سال ۲۰۲۰ انجام شده است. شما هم اگر به عنوان یک صاحب کسبوکار به دنبال آموزش گوگل آنالیتیکس ۴ هستید، ادامه مطلب را دنبال کنید.
۵️⃣ کاهش وابستگی به کوکیها و رعایت بهتر حریم خصوصیGA4 برای تطبیق با قوانین جدید حریم خصوصی (مانند GDPR و CCPA) طراحی شده و وابستگی به کوکیهای شخص ثالث را کاهش داده است. این نسخه از مدل یادگیری ماشین برای تکمیل دادههای ناقص استفاده میکند تا تحلیل دقیقتری ارائه دهد. Google Analytics 4 به بازاریابان انعطاف پذیری بیشتری داده و ابزاری برای پیش بینی رفتار کاربر در عین حفظ حریم خصوصی کاربر ارائه می دهد. اگر همواره با تغییرات الگوریتمها و بهروزرسانیهای جدید گوگل آنالیتیکس مواجه هستید، آنگاه باید بهطور مستمر دانش خود را بهروز کنید.
ابزار جدید Exploration امکان ایجاد گزارشهای پیشرفته، تجسم دادهها و تحلیل عمیقتر رفتار کاربران را فراهم میکند. یک شرکت خدمات آنلاین ممکن است با مشکل نمونهگیری داده مواجه شود. اگر دادههای گزارش شده به دلیل انتخاب بازه زمانی بسیار وسیع، نمونهبرداری شوند، مدیران نمیتوانند روندهای دقیق کاربر را مشاهده کنند.
در حال حاضر این دوره با بیش از ۱۵ ساعت آموزش، به قمیت ۹۵۰ هزار تومان به فروش می رسد. بله، در صورت وجود هرگونه ابهام، سوالات خود را در بخش پرسش و پاسخ یا چت آنلاین وارد کنید؛ تیم پشتیبانی آکادمی منظم در اولین فرصت پاسخ سوالات شما را خواهند داد. دسترسی به یک اکانت google analytis واقعی یا دمو در یادگیری بهتر دوره موثر خواهد بود. در ادامه پنجرهای باز میشود که باید در آن اسم تگ را GA4 یا Google Analytics4 بگذارید و روی Tag Configuration کلیک کنید.
مفاهیم آموزشی این دوره به نحوی ارائه شده است که همه افراد و علاقهمندان، با هر سطحی از دانش و معلومات بتوانند با این مفاهیم بهراحتی ارتباط برقرار کنند و در جریان آموزشهای ارائه شده قرار بگیرند. پیشنیاز این دوره آشنایی با مبانی دیجیتال مارکتینگ و ابزار گوگل تگ منیجر است. در این دوره ابزار گوگل تگ منیجر به صورت مقدماتی به شما آموزش داده میشود.
دوره آموزشی بازاریابی تاثیرگذاران Influencer Marketing
به عنوان مثال، یک بخش ممکن است کاربرانی از یک شهر خاص، کسانی باشند که از یک صفحه خاص بازدید کرده اند یا کاربرانی که اقدام خاصی مانند خرید از یک دسته محصول خاص انجام داده اند. اینکه شما دریابید که چگونه یک بازدید کننده به مشتری شما تبدیل شده است و سپس این خریدار، به یک مشتری ثابت و وفادار تبدیل می شود، ویژگی است که به کمک گوگل آنالیتیکز ۴ میتوان بررسی نمود. Dimensions را به عنوان ردیف یا ستون در قسمت تنظیمات برگه بکشید و رها کنید. برروی بخش View user snapshot کلیک کنید تا رفتار کاربر آنلاین و حاضر در سایت را به صورت آن تایم (Realtime) مشاهده کنید.
این دوره جامع و عملی، شما را به دنیای گوگل آنالیتیکس ۴ میبرد؛ ابزاری قدرتمند برای اندازهگیری و تحلیل عملکرد وبسایت و اپلیکیشن شما. برای استخراج جزئیات دقیق و تاثیرگذار در مورد الگوهای رفتار مشتری، قابلیتهای داخلی برای ردیابی رویداد، تجزیه و تحلیل تجارت الکترونیک و جدیدترین ویژگی GA4 – کاوشها – را کشف کنید. بهینهسازی گزارشها نه تنها به مدیران و تحلیلگران این امکان را میدهد که دادهها را به شکلی دقیق و کاربردی ببینند، بلکه در تصمیمگیریهای استراتژیک نیز نقش کلیدی دارد.
در حالی که گزارشهای پیشفرض به شما کمک میکند معیارهای کلیدی کسبوکار را نظارت کنید. به کمک خدمات بازدید در سایت سلکتک، می توانید اقدام به افزایش بازدید سایت کنید و تمامی بازدیدها را از طریق ابزار Analytics مشاهده کنید. بازدیدهای اعمال شده توسط سلکتک، کاملا برای گوگل معتبر هستند و داخل آمارگیر آن به صورت دقیق ثبت می شوند. اما اگر به دنبال یک دوره تخصصی در زمینه تگ منیجر هستید، میتوانید به دوره آموزش تگ منیجر من مراجعه کنید. من کل فرآیند کار با آنالیتیکس ۴ را به شما آموزش میدهم، از برنامهریزی صحیح تا راهاندازی، سپس گزارشگیری و در نهایت استخراج گزارش های لازم و نتیجه گیری بر اساس آنها. اگر از سرویس Google Tag Manager ، برنامه طراحی وب سایت یا سیستم مدیریت محتوایی که ازاسکریپت gtag.js حین انتقال پشتیبانی نمیکند، استفاده میکنید، نمیتوانید از برچسبهای Tags موجود خود استفاده کنید.
فصل هایی وجود دارد که در مورد ایجاد گزارش سفارشی به طور طولانی از جمله استفاده از Data Studio صحبت می کند. در این قسمت به مراحل نصب گوگل آنالیتیکس ۴ با استفاده از ابزار گوگل تگ منیجر می پردازیم. از آنجایی که این روش برای کاربران جدید در نظر گرفته شده است، ابتدا با دانلود Google Analytics 4 شروع می کنیم. ۲️⃣ امکان تحلیل یکپارچه وبسایت و اپلیکیشندر GA4، میتوان رفتار کاربران را در وبسایت و اپلیکیشن موبایل بهطور همزمان تحلیل کرد. این ویژگی کمک میکند User Journey در دستگاههای مختلف بهطور دقیقتری بررسی شود.