دیجیتال مارکتینگ چیست؟ + تدوین استراتژی موفق در ۹ قدم
موتورهای جستوجو، بهترتیب و بر اساس ارتباط با کلیدواژهی جستجوشده و محبوبیت محتوای وبسایت موردنظر، آنها را در نتیجهی حاصل از جستوجو لیست میکنند. به طور کلی، روشهای زیادی وجود دارند که با استفاده از آنها میتوانید محتوای وبسایت خود را در صفحات نتایج موتورهای جستوجو (SERP) و با استفاده از انواع استراتژیهای سئو، بالاتر از سایر وبسایتها به کاربران نمایش دهید. بازاریابی دیجیتال یکی از اثرگذارترین شیوه های بازاریابی در عصر حاضر است که در طی زمان با رشد چشمگیری مواجه شده است. ابزارهای دیجیتال مارکتینگ به سرعت در حال رشد هستند و کسب و کارهایی که به شناخت صحیح و استفاده مناسب از آن ها بپردازند موفق خواهند بود. وب۲۴ با سابقه چندین ساله فعالیت در فضای وب از ابزارهای مختلف دیجیتال مارکتینگ در راستای معرفی هرچه بیشتر و بهتر کسب و کارها به مشتریان استفاده میکند.
معایب دیجیتال مارکتینگ
فهرست مطالب
شرکتها میتوانند هزینهای را برای نمایش تبلیغات در اپلیکیشنهای گوشیهای موبایل پرداخت کنند. این تبلیغات مشتریان بالقوه را به صفحههای لندینگ، صفحهی محصول یا وبسایت موردنظر هدایت میکنند. «بازاریابی محتوا» به ایجاد محتوا با هدف افزایش ترافیک، جذب کاربر یا افزایش آگاهی از برند مربوطه اشاره دارد. در ادامه، برای ایجاد محتوا با استفاده از این نوع بازاریابی روشهایی را بیان کردهایم. ایمیل یک فناوری جدید نیست و از سال ۱۹۷۱ تا امروز، از آن برای اهداف مختلف استفاده میشود. یکی از اشتباهات رایج کسبوکارها این است که تصور میکنند کسی امروزه از ایمیل استفاده نمیکند!
آینده دیجیتال مارکتینگ چیست؟
محتوای مفید که برای کاربر ارزشمند باشد میتواند اعتماد برند به شما را افزایش دهد و در موفقیت کسب و کار شما تاثیر گذار باشد. تولید محتوای با ارزش به تنهایی کافی نخواهد بود، برای اینکه محتوای شما دیده شود باید برای موتوهای جستجو هم بهینه سازی شود. بسیاری کسب و کار ها با تولید محتوای ارزشمند و انتشار مناسب آن در فضای دیجیتال به موفقیت های زیادی دست یافته اند. Pay Per Click یا تبلیغات بر اساس کلیک به تبلیغاتی گفته میشود که به ازای هر کلیک مخاطب هزینه دریافت می کند. در این شیوه تبلیغات در ابتدا بودجه ای از مخاطب دریافت میکنند و به او اعتبار میدهد، سپس بر مبنای هر کلیک از اعتبار شما کم میشود تا اعتبار به پایان برسد. تبلیغات در موتورهای جستجو معمولا به شکل تبلیغات بر اساس کلیک انجام میشود.
«شاخصهای کلیدی عملکرد» (KPIs) و معیارهای زیادی برای سنجش اثربخشی کمپینهای دیجیتال مارکتینگ وجود دارد که در ادامه تعریف تعدادی از مهمترین معیارها را میخوانید. «بازاریابی رادیویی» (Radio Marketing) نیز ابزاری در بازاریابی دیجیتال به شمار میرود، اگرچه به اندازه روشهای دیگر مؤثر نیست. مهمترین مشکل بازاریابی رادیویی این است که نمیتوان میزان بازگشت سرمایه از طریق آن را به شکل دقیق ارزیابی یا تضمین کرد. در کمپینهای تبلیغات کلیکی میتوان کاربران را بر اساس ویژگیهای خاصی مانند سن، جنسیت، میانگین درآمد، علاقهمندیها، موقعیت مکانی و…
منبع ترافیک
با مطالعه این مطلب میتوانید به درک بسیاری بهتری در رابطه با این موضوع برسید. هزینه تبلیغات نمایشی بر اساس معیارهای قیمتگذاری مختلف مانند «هزینه بهازای کلیک» (CPC)، «هزینه بهازای هزار نمایش» (CPM) و «هزینه بهازای اقدام» (CPA) تعیین میشود. تیم بیزون برای بالا بردن سایت شما از طریق استراتژی PPC راهکاری حرفه ای در نظر دارد. اگر مایل به انجام این استراتژی کارآمد هستید با تیم بیرون در تماس باشید. ما هفتهای یک ایمیل پروپیمون آموزشی از دنیای جذاب مارکتینگ ارسال میکنیم.
تمامی این موارد به کمک پنل ایمیل مارکتینگ مناسب امکانپذیر است و با انتخاب یک پنل مناسب، فرآیندهای ایمیل مارکتینگ را به شکل بهتری انجام خواهید داد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره تکنیکها و استراتژیهای مختلف بازاریابی دیجیتال و آشنایی با منابع آموزش بازاریابی آنلاین مختلف در این زمینه، مطالعه مطلب زیر را نیز به شما توصیه میکنیم. در ادامه، نگاهی اجمالی بر این تکنیکهای دیجیتال مارکتینگ خواهیم داشت و کانالهای مرتبط با هریک را بررسی خواهیم کرد. پیش از شروع، انواع استراتژیهای دیجیتال مارکتینگ را میتوانید در اینفوگرافیک زیر پیدا کنید. ویدئو مارکتینگ یا بازاریابی ویدئویی (Video Marketing) یکی از قویترین شیوههای بازاریابی دیجیتال است. آنها برای سرگرمی، آموختن مهارت و کسب آگاهی در موارد مختلف ویدئو میبینند.
ارائه محصولات در مقیاسی بزرگتر
اگر از راه درستی با آنان تعامل کنید، میتوانید آنها را وادار کنید تا شما را تأیید کنند. این موضوع باعث میشود فالوورهایشان به مشتری شما تبدیل شوند و آگاهی از برند را گسترش دهند. ۷- ردیابیعلاوه بر امکان برقراری ارتباط با مشتریان، بازاریابی مورد نظر به شما امکان میدهد فعالیت مشتریان خود را پیگیری کنید.
نکته اصلی برای انتخاب استراتژی این است که همیشه نتیجه کمپینها را تحلیل کنید تا بتوانید در طول زمان، تکنیکها و روشهای بهتری را برای بازاریابی دیجیتال انتخاب کنید. استراتژی دیجیتال مارکتینگ صحیح به روشی گفته میشود که به سرعت تغییر میکند تا با شرایط و تغییرات نیازهای کسبوکار و مخاطبان آن وفق پیدا کند. از همه بهتر، بازاریابی دیجیتال به شما کمک میکند تا در گروههای فرعی نیز بازاریابی را انجام دهید. اگر محصولات یا خدمات مختلفی را به اشخاص مختلف میفروشید، این به ویژگی میتواند برای شما مفید است.
یکی دیگر از بازوهای قوی بازاریابی دیجیتال موتورهای جستوجو هستند که در ادامه، با آن آشنا میشویم. اگر میخواهید بیشتر دربارهٔ ایمیل مارکتینگ بدانید، پیشنهاد میکنیم مقالهٔ «ایمیل مارکتینگ سئو مگ چیست؟ معرفی مزایا و کاربرد ایمیل مارکتینگ» را بخوانید. در بازاریابی قرار بود در جایی سراغ مخاطبان برویم که در آن حضور دارند؛ مثل ایستگاههای مترو یا اتوبانها. پس نمیتوانیم بستر چندمیلیاردی اینترنت را نادیده بگیریم و شک نکنید رقبای شما آن را نادیده نگرفتهاند. طبق گزارش بازاریابی دیجیتال ایران در سال ۱۴۰۱، مردم ایران بهطور متوسط ۱۶۹ دقیقه در روز از اینترنت استفاده میکنند. از طرفی، ضریب نفوذ اینترنت پرسرعت سیار هم طی ۷ سال اخیر ۳ برابر شده است.
اگر آمادهٔ سفری طولانی هستید، با ما تا آخر مسیر همراه باشید؛ همچنین میتوانید از فهرست زیر برای مطالعهٔ بخش موردنظرتان بهره ببرید. یوتیوب تنها یکی از رسانههای مورد استفاده در بازاریابی ویدیویی است و از پلتفرمهای دیگری مانند فیسبوک و اینستاگرام نیز به منظور ویدیو مارکتینگ و تبلیغات ویدیویی استفاده میشود. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره سئو داخلی، مطالعه مطلب «سئو داخلی چیست ؟ — راهنمای کامل سئو آن پیج (On Page SEO)» را به شما پیشنهاد میکنیم. خیلی وقتها مشتریان بدون هیچ ترتیب مشخصی بین این مراحل جا به جا میشوند. مثلا ممکن است یک نفر در مرحله علاقه باشد، ولی یک تبلیغ جذاب ببیند و مستقیم به سمت اقدام و خرید رود.
اگر می خواهید بیشتر در مورد دیجیتال مارکتینگ اطلاعات کسب کنید و نیاز دارید که از کتاب هایی که در این حوزه نوشته شده است استفاده کنید، در این قسمت سعی می کنیم تا چند کتاب دیجیتال مارکتینگ را برای شما نام ببریم . اگر کارشناس بازاریابی آنلاین هستید و میخواهید کار پیدا کنید، و یا اینکه یک تیم حرفه ای دارید و به دنبال پروژه های بیشتری هستید می توانید از کارلنسر استفاده کنید. قبل از هر چیزی، شما در کارلنسر به عنوان فریلنسر ثبت نام می کنید و بعد از آن مهارت هایی که دارید را مشخص می کنید. سپس کارلنسر برای شما پروژه هایی را نشان می دهد که مطابق مهارت های شماست و شما می توانید بر روی پروژه ها، پیشنهاد همکاری خود را بفرستید. بعد از آن کارفرما با توجه به مهارت و رزومه و همچنین دستمزد شما می تواند پیشنهاد شما را بپذیرد و به این شکل شما شروع به درآمدزایی به شیوه فریلنسری و یا همان دورکاری خواهید کرد. همچنین شما می توانید بعد از گذراندن کلاسهای آموزشی بالا، به عنوان فریلنسر در سایت ثبت نام کنید و با انجام پروژه های دیجیتال مارکتینگ به صورت دورکاری، کسب درآمد داشته باشید.
در این مطلب با این اصطلاح و مهمترین روشها و کانالهای ارتباطی در حوزه بازاریابی دیجیتال آشنا میشویم. برای مثال، میتوان تبلیغات کسب و کار را در شبکههای اجتماعی و موتورهای جستجو منتشر کرد. «تبلیغات کلیکی» (Pay-per-Click Advertising | PPC) از انواع پرکاربرد دیجیتال مارکتینگ است.
حال که بهطور کلی دریافتید دیجیتال مارکتینگ چیست، به بررسی لزوم استفاده از آن میپردازیم. پیش از ظهور اینترنت و فضای مجازی بخش عمده بازاریابی از همین طریق انجام میشد. بنابراین زمانی که ما از معایب بازاریابی آفلاین صحبت میکنیم مسائلی را در نظر میگیریم که در بازاریابی آنلاین به نحو موثرتری انجام میشوند. ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.
بازاریابی دیجیتال این امکان را برای شما فراهم میکند که به صورت روزانه کمپینها را ردیابی کنید و در صورت عدم بازگشت سرمایه (ROI) بالا، مبلغی را که در یک کانال خاص خرج میکنید، کاهش دهید. شما به هیچ عنوان نمیتوانید عملکرد کمپین بیلبوردی خود را بررسی کنید و میزان بازگشت سرمایه از آن را اندازه گیری کنید. دیجیتال مارکتینگ به شما این امکان را میدهد، مخاطبان کاملاً مشخصی را شناسایی و هدف قرار دهید و پیامهای بازاریابی خود به صورت شخصی و با بازدهی بالا را برای آن مخاطبان ارسال کنید. تبلیغات نیتیو به تبلیغاتی اطلاق میشود که در درجه اول از طریق محتوا هدایت میشود و در کنار سایر مطالب غیر پرداختی در یک پلتفرم نمایش داده میشود. کسب و کارها در هر قسمت از وبسایت خود این تبلیغات را منتشر میکنند و معمولا پلتفرمهایی برای اینگونه تبلیغات وجود دارد.
در هر شبکهٔ اجتماعی محتوا متفاوت است؛ مثلاً در اینستاگرام و تیکتاک، محتوای اصلی ویدیو است و در ایکس (توییتر سابق) متنهای کوتاه. هدف بازاریابی مبتنی بر محتوا جذب گروهی مشخص از مخاطبان یا ترغیب آنها به انجامدادن عملی خاص مثل خرید است. این نوع بازاریابی معمولاً مخاطبان راغب را جذب میکند و از لحاظ هزینه، بهصرفه است. در شکل ارگانیک نیاز است که کل یک سایت بر اساس اصول سئو بهینه شود و محتوای متناسب تولید شود تا در بعضی کلمات کلیدی جزو نتایج برتر قرار بگیرد. حالا این تغییر چه چیزی را شکل داد؟ بازاریابی دیجیتال یا همان دیجیتال مارکتینگ که موضوع مقالهٔ ماست. طراحی استراتژی بخش بسیار مهمی از طراحی و برنامه ریزی کمپین های تبلیغاتی در حوزه دیجیتال است و باعث می شود که اثربخشی و نرخ بازگشت سرمایه گذاری افزایش یابد.
این همکاران، اغلب از میان افراد مشهور در شبکههای اجتماعی انتخاب میشوند. ویدیو از محبوبترین شکلهای محتوا برای کاربران اینترنت است و «بازاریابی ویدیویی یا ویدیو مارکتینگ» (Video Marketing) از انواع پرکاربرد دیجیتال مارکتینگ است. بازاریابی ویدیویی به دسترسی به مخاطبان هدف از طریق تولید محتوای مگ سئو ویدیویی گفته میشود.
بازاریابی از طریق رسانه های اجتماعی
هرچه در فرآیند بازاریابی دیجیتال جلوتر بروید، بسته به اهداف کسبوکار و میزان بزرگ بودن کمپینها، این فرآیند و استراتژیهای آن پیچیدهتر میشوند. در ابتدا فقط باید متوجه شوید که کدام استراتژی با توجه به اهداف کسبوکار برای شما بهتر است. اگر قصد شما این است که روی سئو، تولید محتوا و شبکههای اجتماعی تمرکز کنید، خبر خوب این است که شما اصلاً به بودجه زیادی احتیاج ندارید. با بازاریابی درونگرا، تمرکز اصلی بر ایجاد محتوای با کیفیت بالا خواهد بود که برای مخاطب هدف شما تولید میشود که این کار تنها به سرمایه گذاری روی زمان نیاز دارد.
قانونی بودن بازاریابی شبکهای
بازاریابی محتوا در مقایسه با تبلیغات هزینه بسیار کمتری را به شرکتها تحمیل میکند، از این رو روشی به صرفه برای جذب مخاطبان هدف است. «بازاریابی موتورهای جستجو» (Search Engine Marketing | SEM) از انواع رایج دیجیتال مارکتینگ است. این روش بازاریابی، امکان دسترسی به کاربران از طریق موتورهای جستجوی مشهور مانند گوگل و بینگ را برای کسب و کارها فراهم میکند. این نوع بازاریابی سازمانها را قادر میسازد تا اطلاعاتی را درمورد افرادی جمعآوری کنند که محصولات یا سرویسشان را از طریق تبلیغات و با کلیک روی لینکهای مختلف میبینند، میپسندند و در نهایت میخرند. با بازاریابی دیجیتال، کسب و کارها میتوانند از دادهها برای هدف قرار دادن مخاطبان بر اساس عواملی مانند جنسیت، سن، مکان، علایق و تحصیلات استفاده کنند.
در نتیجه مخاطبان آنها را میبینند، سوالهای خود را از آنها میپرسند و با محصولات و خدماتشان آشنا میشوند. این در حالی است که سایر شرکتها رشد لیست مخاطبان ایمیلی خود را بهترین استراتژی در این زمینه میدانند. صرفنظر از اینکه روی کدام استراتژی بازاریابی متمرکز هستید، تهیهی لیستی از مشتریان فعلی یا بالقوهای را مدنظرتان قرار دهید که میتوانید بدون پرداخت هزینهی اضافی برای تبلیغات و بازاریابی، آنها را به سمت شرکتتان جذب کنید. دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی آنلاین به روشهایی اشاره دارد که برای بازاریابی در فضای اینترنت انجام میشود. کسبوکارهای مختلف در فرآیند این بازاریابی از پلتفرمهای دیجیتال متنوعی مانند موتور جستجوگر، شبکههای اجتماعی، ایمیل، وبلاگ، سایر وبسایتها برای ارتباط با مشتریان فعلی و بالقوه استفاده میکنند.
هدررفتن بودجه در کمپینهای بازاریابی غلط و کمبازده هر کسبوکاری، چه کوچک و چه بزرگ، را از هزینهکردن برای بازاریابی میترساند. اگر سراغ روشهای هدفگیری انبوه مثل روزنامه و تلویزیون بروید، هزینههای بازاریابی سنتی بسیار بالا میرود؛ در حالی که ابزار دقیقی هم برای اندازهگیری میزان بازگشت سرمایه وجود ندارد. در مقالهٔ «معرفی روشهای تبلیغات در یکتانت» گفتیم هرکدام برای چه هدفی مناسب است که پیشنهاد میکنیم مطالعه کنید. اگر میخواهید بیشتر دربارهٔ سوشال مدیا مارکتینگ بدانید، مقالهٔ «بازاریابی شبکههای اجتماعی (SMM) چیست؛ تکنیکها و ترفندها» را بخوانید. موتورهای جستوجو عرصهٔ رقابت کسبوکارها برای دیدهشدن توسط مخاطب هستند. شاخههای دیجیتال مارکتینگ هرکدام بخش یا بخشهایی از استراتژی بازاریابی و سفر مشتری نقش دارند.
این فعالیتها میتواند شامل ایجاد بک لینک باشد؛ یعنی سایتهایی که به سایت شما لینک میدهند و اعتبار این سایتها، بر اعتبار سایت و محتوای تولیدی شما تاثیرگذار هستند. برای افزایش تعداد فالوورهایی که در آینده بتوانید برایشان بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ کنید، میتوانید از یک یا چند پلتفرم شبکهی اجتماعی یا اکانتهای تجاری در این رسانهها استفاده کنید. بعد از اینکه فهمیدید دیجیتال مارکتینگ چیست باید ببینید که آیا به درد کسب و کارتان می خورد یا نه. باید اذعان کنیم که دیجیتال مارکتینگ گزینه ای عالی برای تمام مشاغل است. در تیم بیزون از این دیجیتال مارکتینگ می توانیم برای انواع مشاغل استفاده کنیم. تا به حال شده به انتهای یک مقاله رسیده باشید و لیستی از مقالات پیشنهادی را به شما ارائه دهد؟ این همان مفهوم تبلیغات بومی است.
مهمترین اشتباه دیجیتال مارکترها در چیست؟
برخی از کانال های دیجیتال مارکتینگ مانند اپلکیشن های موبایل می توانند بدون نیاز به اتصال همیشگی به اینترنت به کار خود ادامه دهند. بازاریابی اینترنتی که زیر مجموعه ای از دیجیتال مارکتینگ است به بازاریابی با استفاده از کانال ها یا رسانه هایی گفته می شود که به صورت همیشگی به اینترنت متصل هستند. در کل می توان گفت دیجیتال مارکتینگ شامل تمام رسانه های دیجیتال می شود اما بازاریابی اینترنتی بر روی بازاریابی در بستر اینترنت فعالیت دارد. به همین دلیل می توان گفت که بازاریابی اینترنتی از روش های بازاریابی است که به عنوان زیر شاخه دیجیتال مارکتینگ قرار می گیرد.
- یک تقویم محتوایی هم درست کنیم که همیشه بدانیم چه محتوایی را در چه زمانی باید منتشر کنیم.
- یکی از مهمترین مزایای دیجیتال مارکتینگ، قابل اندازهگیری بودن آن است.
- اما فروشگاهی آنلاین که با هزینه CPA مشابه ۵۰ هزار تومانی، از هر فروش ۲۵ هزار تومان کسب میکند، زیانده خواهد بود.
- یکی از مهمترین اهداف ما در بازاریابی دیجیتال افزایش دیده شدن و افزایش تعامل است.
- حال که بهطور کلی دریافتید دیجیتال مارکتینگ چیست، به بررسی لزوم استفاده از آن میپردازیم.
- این مهارتها همچنین میتوانند برای فرصتهای شغلی بازاریابی فریلنس (خوداشتغال) مفید باشند و برای افرادی که میخواهند از راه دور در زمینه بازاریابی دیجیتال فعالیت کنند، سودمند خواهند بود.
روشهایی مانند برقراری تماس با مخاطبان احتمالی، چاپ پوستر و تراکتهای تبلیغاتی، ارسال تبلیغات به کاربران از طریق پست و… «بازاریابی ویدیویی یا ویدیو مارکتینگ» (Video Marketing) روشی تقریباً جدید در بازاریابی دیجیتال است. بازاریابی ویدیویی در سالهای اخیر به اندازهای محبوبیت پیدا کرده است که نمیتوان آن را نادیده گرفت. میتوان گفت که وبسایت «یوتیوب» (YouTube) به دومین موتور جستجوی محبوب در دنیا تبدیل شده است و کاربران بسیار زیادی پیش از تصمیمگیری برای خرید، شروع یادگیری مبحثی جدید یا برای سرگرمی، به این وبسایت مراجعه میکنند.
در کنار این روشها، میتوانید از یکتانت برای تبلیغات کلیکی در سایتهای پربازدید بهشکل هدفمند برای جذب ترافیک باکیفیت و سودآور بهره ببرید. برای بهرهبردن از روشهای تبلیغات در یکتانت، میتوانید در پنل یکتانت ثبتنام کنید و پس از افزایش موجودی، اولین کمپین خود را بر اساس هدفی که دارید بسازید. با حضور در شبکههای اجتماعی میتوانید مخاطبان خود را در آنجا پیدا و جذب کنید، آگاهی از برند خود را افزایش دهید و محصول یا خدمتی را پروموت کنید. در بستر اینترنت سایت های زیادی هستند که به ارائه محصولات آموزشی و دوره های آموزشی در زمینه دیجیتال مارکتینگ می پردازند. ما در مجموعه وب ۲۴ هم طبق رسالتی که داریم مقالات مختلف آموزشی در این حوزه را منتشر می کنیم و در کانال تلگرام وب ۲۴ / سئو ۲۴ به آدرس تلگرامی t.me/seo24 مطالب آموزشی در این زمینه را ارائه می دهیم.
دسترسی به مخاطبان محلی
شبکههای اجتماعی به دلیل پرطرفدار بودن و حضور کاربران زیاد، کمک میکنند که کسب و کار شما دیده شود. از دو روش این شبکهها به کسب و کار شما کمک میکنند؛ یا اول راه هستید و میخواهید با هزینه خیلی کم کسب و کارتان را شروع کنید. یا کسب و کار دارید و از شبکههای اجتماعی برای رشد کارتان استفاده میکنید.
بازاریابی تلفنی
همین مسئله باعث میشود کسبوکارها حتی با بودجهٔ کم هم شانس رقابت با کسبوکارهای بزرگ را داشته باشند. مثل تگموند که در کنار کسبوکارهای بزرگی مانند دیجیکالا و بانی مد از طریق سئو سایت قرار گرفته است. اجرای کمپینهای بازاریابی دیجیتال بهمراتب از کمپینهای بازاریابی آفلاین ارزانتر است؛ حتی در برخی موارد مثل ساخت پیج در اینستاگرام و فعالیت ارگانیک بهسمت صفر هم میل میکند. شاخههای مختلف بازاریابی دیجیتال میتوانند در امتداد و کنار هم قرار بگیرند و کمپینهای جامع و بزرگ را ایجاد کنند. سلامخیلی ممنون از مطالب آموزنده شمامخصوصا قسمت بازاریابی اینترنتی را خوب توضیح داده اید. من چندتا مقاله درباره دیجیتال مارکتینگ مطالعه کردم هیچ کدام با آن اشاره نکرده بودند.موفق باشید.
این افراد باید توانایی کار با ابزارهای تحلیل و ارزیابی را داشته باشند تا بتوانند با تحقیق درباره کلمات کلیدی مرتبط در هر حوزه کاری، ترافیک را به سمت رسانههای دیجیتال شرکت هدایت کنند. استراتژیستهای محتوا باید مهارتهای نوشتاری عالی داشته باشند و اصول سئو را به خوبی بدانند. «نرخ خروج» (Exit Rate) نیز معیاری مهم در دیجیتال مارکتینگ تعریف میشود. معیار نرخ خروج به شما نشان میدهد که چه درصدی از کاربران، وبسایت شما را پس از بازدید از بیش از یک صفحه، ترک کردهاند. تفاوت نرخ خروج و نرخ پرش این است که در نرخ پرش، درصد افرادی که پس از بازدید از یک صفحه از وبسایت خارج میشوند، ارزیابی میشود.
روشهای بازاریابی سنتی مکانمحور هستند؛ حالا برخی در حد چاپ تبلیغ در یک محله و برخی در حد پخش آگهی در تلویزیون یک کشور. بازاریابی دیجیتال این نقطهٔ قوت را دارد که هم در سطح محلی بازاریابی کند و هم بدون هیچ محدودیتی مخاطب جهانی جذب کند. این روشها با پیشرفت تکنولوژی تنوع بیشتری پیدا میکنند و کمکم سهم بیشتری را نسبت به روشهای سنتی به خود اختصاص میدهند.
بازاریابی برونگرا و درونگرا: دو رویکرد کلی بازاریابی دیجیتال
این اتفاق میتواند در دنیای آفلاین نیز اتفاق بیفتد، اما از آنجایی که ابزارها و روشهای مناسبی برای اندازهگیری وجود ندارد، در نتیجه چنین چیزی عملا شدنی نیست. از سوی دیگر رسانههای آفلاین بسیار گران هستند، در صورتی که در دیجیتال مارکتینگ با روشهای رایگان و حتی ارزان قیمتتر میتوانید مشتری بیشتری جذب کنید و هر جایی مانع یا مشکلی وجود داشت نیز از سر راه بردارید. تنوع ابزارها و روشهای مختلف در بازاریابی دیجیتال و کانالهای متنوع توزیع محتوا به شما کمک میکند تا تبلیغات و فرایندهای بازاریابی شما کاملا سفارشیسازی شده باشد. همین موضوع نیز هزینههای شما را کاهش داده و نرخ تبدیل را افزایش میدهد. روشهای بسیار زیادی برای هدفگذاری مخاطبان از طریق بازاریابی دیجیتال مارکتینگ وجود دارد که از آنها میتوان تحقیق کلمات کلیدی برای سئو، تبلیغات کلیکی (PPC) یا اطلاعات شخصی و دموگرافیک مخاطبان در شبکههای اجتماعی را نام برد.
این ارائه، در بخش پایینتر همین مقاله و در قالب یک کال تو اکشن قرار دارد. در این تعریف که تکمیل کننده سخن کاتلر است ما در گام اول به شناخت بازار، مخاطب و مشتریمان نیاز داریم. توجه داشته باشید که قسمت سوم آن تعریف یعنی «بازارداری» از دو قسمت دیگر بسیار مهمتر و حتی میتوان گفت دشوارتر است. تبلیغات پولی مثل میانبری است که شما را مستقیماً به مشتریان هدف میرساند. هرچند که همین الان هم از این فناوریها استفاده میشود، در آینده گستردگی آن بیشتر خواهد شد. بهخصوص که نسل جدید به این فناوریها علاقهمند است و از کسبوکارهایی که آنها را ارائه دهد، استقبال میکند (منبع؛ BuzzBoard).
در این بخش، قدمهای اصلی شما برای ایجاد استراتژی دیجیتال مارکتینگ را بررسی میکنیم. مثلاً در تبلیغات گوگل متوجه میشود کیورد انتخابی شما به جذب مخاطبانی ختم میشود که نیت و نیاز آنها چیز دیگری است. خیلی سریع کیورد را از لیست حذف میکنید تا از هزینهٔ اضافی و بیهوده جلوگیری کنید. کانالهای سنتی قابلیت دسترسی به مخاطبان بسیار گسترده را دارند؛ البته با کمترین هدفمندی.
در بین همه شبکههای اجتماعی، اینستاگرام که پرطرفدارترین و پرکاربرترین شبکه در ایران است، میتواند مهمترین پایگاه و رسانه شما برای فعالیت باشد. سایر شبکههای اجتماعی مانند لینکدین، توییتر و همچنین پیامرسانهایی مانند تلگرام میتوانند در رشد کسبوکار دیجیتالی شما نقش مهمی ایفا کنند. برای مطالعه بیشتر پیشنهاد میکنیم سری به مقاله «بازاریابی شبکههای اجتماعی» بزنید.
با این وجود، وقتی ما بتوانیم دادههای حاصل از اقدامهای قبلی خودمان را اندازهگیری کرده و آنها را تحلیل کنیم، میتوانیم بخشهایی که بیشترین آورده را برایمان دارند شناسایی کرده و بودجه خود را هوشمندانهتر مصرف کنیم. در نهایت این را هم به شما بگویم که اگر میخواهید در این فضا کار کنید بهتر است دنیای شما مارکتینگ باشد نه این که یک بخشی از دنیایتان را به مارکتینگ اختصاص دهید. چون این تنها راهی است که میتوانید مارکتینگ را با پوست و گوشت و استخوانتان لمس کنید. ما برای انجام کارهایی که در زندگیمان میکنیم هدف مشخصی داریم؛ مثلا میخواهیم نیازهای یک بازار مشخص را تامین کنیم.
پس باید روی زمان ارسال، تعداد و محتوای ایمیل خود دقتی دوچندان داشته باشید تا کاربران ایمیل شما را اسپم تلقی نکنند. شما از طریق کانالها و رسانههای مختلف میتوانید بازاریابی دیجیتال را عملی کنید. زمانی که مشتریان با تحقیق و مقایسه انتخابهای خود روبرو شوند، به بخش علاقه در قیف فروش رسیدهاند. در این زمان باید محتوایی ارزشمند را برای او فراهم کنید اما نیازی به فروش کالا نیست. پیشتر گفته شد که هدفگذاری، یکی از مراحل اصلی در دیجیتال مارکتینگ به شمار میآید.
در بازاریابی تلفنی، لیستی از مخاطبان هدف تهیه و سپس با آنها تماس گرفته میشود. در این روش، شما تلاش میکنید هنگام صحبت با مشتری، او را قانع کنید که پیشنهاد شما را بپذیرد. بهطور کلی، شما با مشتری از طریق تلفن مذاکره میکنید تا بتوانید به هدف خود دست پیدا کنید.
آنچه که در ادامه میخواهیم مطرح کنیم، موضوعاتی تکمیلی در دیجیتال مارکتینگ و استراتژیهای مربوط به آن است. در ادامه با استراتژیها و اصول بیشتری آشنا میشویم که با دانستن برخی از این اصول میتوان به نتایج بهتری در میان رقبا دست پیدا کرد. دیجیتال مارکترها در «بازاریابی مجدد یا ریمارکتینگ» (Remarketing) تبلیغات را بر اساس فعالیتها و بازدیدهای کاربران در گذشته به آنها در وبسایتهای دیگر نشان میدهند. «بازاریابی درونگرا» (Inbound Marketing) یا به عبارت بهتر، بازاریابی ربایشی به روشی از بازاریابی میگویند که در این روش، هر مرحله از «سفر خریدار» (Buyer’s Journey) با جذب، تعامل و خوشحال کردن مشتریان همراه است. در این روش بازاریابی میتوان هریک از استراتژیهای گفته شده در بالا را مورد استفاده قرار داد.