اتوماسیون بازاریابی

راهنمای افزایش تبدیل و بهینه کردن قیف فروش اکبر توانگر مشاور کسب و کار اصفهان

بهترین راه برای بهینه سازی قیف فروش شما در مرحله آگاهی، پست‌های وبلاگ است. اما شما می‌توانید از پست‌های رسانه های اجتماعی، پادکست‌ها و سایر روش‌های مشابه در این مرحله استفاده کنید. نتایج بررسی Statista تا پایان سال ۲۰۲۱ نشان داد که ۵۷٪ از مجموع مصرف کنندگان آمریکایی که بالای ۱۲ سال سن دارند، به پادکست گوش می دهند.

در واقع، قیف فروش ابزار قدرتمندی برای هدایت، آموزش و در نهایت تبدیل مشتریان بالقوه به مشتریان وفادار است. با درک دقیق مراحل مختلف قیف فروش و بهینه‌سازی هر مرحله، می‌توانید استراتژی‌های بازاریابی و فروش خود را بهبود بخشید و در نتیجه، رشد و موفقیت کسب‌وکار خود را تضمین کنید. قیف فروش ابزاری حیاتی برای هر کسب و کاری است که می‌خواهد به طور موثر به مشتریان بالقوه خود دست پیدا کند و آنها را به مشتریان بالفعل تبدیل کند. در دنیای رقابتی امروز، داشتن یک قیف فروش کارآمد برای هر کسب و کاری ضروری است.

برنده شدن در کسب و کار جدید در سال ۲۰۲۲

این ۴ مرحله ذهنیت مشتریان شما و آمادگی آنها برای خرید را نشان می دهند. حالا که با مفهوم قیف فروش چیست و مراحل و انواع آن آشنا شدید، بهتر است نگاهی بر طراحی یک قیف فروش موفق داشته باشید. ارائه پیشنهادهای ویژه مانند ارسال رایگان، تخفیف‌های مناسبتی یا باندل‌های ویژه می‌تواند مشتریان را به انجام خرید ترغیب کند. شخصیت برند آن‌ها که به شکل یک ملخ است استفاده از محصول آن‌ها را آسان ساخته است. آن‌ها همچنان به این طرح که به سادگی با مخاطب صحبت می‌کند ادامه می‌دهند. اگر هرگز مخاطبان خود را ناامید نکنید آن‌ها دلیلی برای نگاه به سایت‌های دیگر نخواهند داشت.

و در مرحله اقدام، می‌توان از آن‌ها برای ترغیب کاربران به خرید یا تکمیل فرآیند ثبت‌نام استفاده کرد. با استفاده صحیح از پوش نوتیفیکیشن‌ها، می‌توانید تعامل کاربران را افزایش دهید، نرخ تبدیل را بهبود بخشید، و درآمد بیشتری کسب کنید. مطمئن باشید که هیچ استراتژی فروشی بدون محتوای باکیفیت نمی‌تواند به موفقیت برسد. محتوای تخصصی که به حل مشکلات و نیازهای مخاطب هدف می‌پردازد، می‌تواند علاقه مشتریان را جلب و آنها را به سمت خرید هدایت کند.

  • این موضوع باعث شده است که این نام در این مدل از بازاریابی مرسوم شود.
  • قیف فروش در حقیقت سفر یک مخاطب از آگاهی و علاقه‌مند شدن تا خرید و وفادار ماندن است.
  • ارائه پیشنهادات منحصربه‌فرد، مطالعات موردی و نسخه‌های آزمایشی رایگان می‌تواند مشتریان را در طول قیف به سمت تصمیم‌گیری سوق دهد.
  • با ورود به مرحله علاقه، مشتریان بالقوه ارزیابی می کنند که آیا محصول یا خدمات شما خواسته های آنها را برآورده می کند یا خیر.

با سیستم امتیازدهی خودکار، می‌توانید سرنخ‌هایی که احتمال تبدیل بالاتری دارند را شناسایی و بر آن‌ها تمرکز کنید. این امتیازدهی می‌تواند بر اساس معیارهایی مانند منطقه جغرافیایی یا علاقه‌مندی‌های مشتری انجام شود. هنگامی که یک سرنخ علاقه خود را نسبت به محصول یا خدمات شما نشان داده و با تیم فروش ارتباط برقرار کرده است، به یک فرصت فروش تبدیل می‌شود. این افراد معمولاً در مرحله بررسی یا تصمیم‌گیری قیف قرار دارند.

هدف گذاری مجدد علاقه مشتریان بالقوه را حفظ می کند و آنها را به اولین فروش سوق می دهد. بازاریابی مجدد امکان تعامل مداوم با مشتریان قبلی، ارتقای فروش آینده و ایجاد اثبات اجتماعی را فراهم می کند. با کمک ابزار مرتبط می‌توان خواسته‌های کاربران سایت را درک کرد. روش مقایسه محصولات پیش از خرید هم می‌تواند راه موثر دیگریبرای ایجاد تعامل با این افراد باشد.

دسته بندی

همه این کانال‌ها می‌تواند در آگاهی‌بخشی به مخاطب موثر باشد و مسیر هموارتری برای طی مراحل بعدی بسازد. ارائه تخفیف‌های محدود و پیشنهادهای زمان‌دار می‌تواند آن‌ها را ترغیب به اقدام کند. با طراحی سایت وب رمز، یک وب‌سایت حرفه‌ای، سریع و سئو شده دریافت کنید که با طراحی مدرن و امکانات پیشرفته، کسب‌وکار شما را به سطح جدیدی ارتقا می‌دهد. کاربران نام‌های خود را در توصیفات به اشتراک می‌گذارند و بیشتر به اثبات اجتماعی تاکید می‌کنند. در بالا و پایین صفحه دکمه CTA یا فراخوان اقدام وجود دارد که باعث می‌شود آن را از دست ندهید.

در واقع آن‌ها با انجام این کار، از مرحله آگاهی به مرحله علاقه می‌روند. بهترین راه برای رسیدن به موفقیت در این مرحله، استفاده از یک فرم برای جمع‌آوری اطلاعات تماس مشتریان به منظور ایجاد لید است. شما با کمک این فرم فرصتی پیدا می‌کنید تا ارتباط با مشتریان احتمالی خود را شروع کنید.

هرچه در این مرحله بهتر عمل کنید و با استفاده از کانال‌های مناسب اطلاعات خوبی در اختیار مخاطبان بگذارید، کار شما در مراحل بعدی راحت‌تر می‌شود. با استفاده از این روش شما باید در هر مرحله برنامه‌ریزی‌ها و راه‌های مختلفی برای تشویق مخاطب یا مشتریان بالقوه به خرید داشته باشید. شما با کمک این داده ها می‌توانید یک شخصیت کلی از مشتری ایده آل خود بسازید. همچنین شما باید تلاش کنید مخاطبان هدف خود را در قالب شخصیت‌های مختلف توصیف نمایید. آن‌ها اثبات اجتماعی زیادی را نشان می‌دهند و تمرکز زیادی روی حل مشکلات دارند. ضمن اینکه بسیار بصری هستند و از کارتون‌ها و نقاشی‌های زیادی استفاده می‌کنند.

سوالات متداول در مورد بهینه‌سازی قیف فروش

باتوجه به اهمیت قیف فروش در بازاریابی دیجیتال، امروزه ما شاهد وجود انواع مختلفی از این قیف‌ها هستیم که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم. بر اساس تحلیل‌های اولیه، مراحل قیف را به‌دقت تعیین کنید و اطمینان حاصل کنید که هر مرحله به‌خوبی با استراتژی‌های بازاریابی و فروش شما همخوانی دارد. این مراحل باید انعطاف‌پذیر باشند تا با تغییرات بازار و نیازهای مشتریان به‌راحتی سازگار شوند. مهمترین قسمتهایی که باید تمرکز بیشتری روی آنها داشته باشید، بخشهایی هستند که مخاطب در آن باید از مرحله ای به مرحله بعد برود.

در حقیقت گسترش راه‌های تحقیق مستقل در اینترنت سبب شده آگاهی مصرف‌کنندهبه پیام‌های برند محدود نباشد. اهمیت تکرار این روند به وسیله برندها برای بازگرداندن مشتریان به وب‌سایت وخرید دوباره اینجا مشخص می‌شود. تعامل مجدد، بخشی حیاتی در قیف فروش است؛با وجود این، اهمیت آن اغلب نادیده گرفته می‌شود. اگرچه که خود هدف نیست.تقریبا ۶۰٪ از مشتریان پس از اولین خرید برند را ترک می‌کنند.

نباید فقط یک تبلیغ اجرا کنید و بهتر است ۱۰ یا ۲۰ تبلیغ داشته باشید. CRM می‌تواند سرنخ‌های از دست رفته را شناسایی کرده و با ارسال پیام‌های یادآوری و پیشنهادات مناسب، فرصت‌های از دست رفته را بازگرداند. این قابلیت احتمال تبدیل این سرنخ‌ها به مشتریان واقعی را تا ۲۰ درصد افزایش می‌دهد. استفاده از اصطلاحات «قیف بازاریابی» و «قیف فروش» به جای یکدیگر ممکن است سردرگمی ایجاد کند، به‌ویژه وقتی که بحث بر سر مسئولیت این قیف‌ها میان تیم بازاریابی و فروش باشد. این دو مفهوم مکمل یکدیگر هستند و باید به‌صورت هماهنگ عمل کنند تا تأثیرگذاری بیشتری داشته باشند. در اولین گام، کاربران می‌توانند به‌صورت رایگان در سیستم ثبت‌نام کرده و از خدمات اولیه استفاده کنند.

من همیشه درمورد نحوه رشد و بهبود قیف فروش شما مطلب ارسال کرده‌ام اما آیا تا به حال فکر کرده‌اید که قیف فروش شرکت من چگونه است؟ اکنون به شرح آن می‌پردازم. به عنوان مثال از آن‌ها برای خریدشان تشکر کنید، کدهای کوپن اضافه به آن‌ها ارائه دهید و یا آن‌ها را در حوزه رسانه‌های اجتماعی خود درگیر کنید. در پایان کمپین قطره‌ای خود سعی کنید پیشنهاد فوق‌العاده‌ای ارائه دهید. این کار بخشی از محتوای شما است که منجر به مرحله پایانی قیف یعنی عمل یا اقدام می‌شود. سپس در نقطه دیگری از فروشگاه یکی از همکاران فروش در قسمت کلاه همان تم تیشرت‌ها را به او توصیه می‌کند. مشتری کلاه را نیز به خریدهای خود اضافه می‌کند و مبلغ اقلام خریداری شده را پرداخت می‌کند.

نکته اصلی در این مرحله این است که شما باید به مشتریان خود نشان دهید که محصول شما چقدر می‌تواند زندگی آن‌ها را تغییر دهد. در این مرحله، برخی از مشتریان بالقوه که اطلاعات اولیه را دریافت کرده و علاقه خود را نشان داده‌اند، به مشتری راغب تعیین صلاحیت شده از لحاظ بازاریابی (MQL) تبدیل می‌شوند. این مشتریان هنوز به مرحله تصمیم‌گیری نرسیده‌اند اما آمادگی بیشتری برای تعامل دارند. وظیفه شما این است که از این علاقه برای هدایت آن‌ها به مراحل بعدی قیف فروش استفاده کنید.

به گفته نیل پات که سال گذشته با او مصاحبه‌ای داشتیم Crazy Egg سال گذشته درآمد خود را دو برابر کرده است. نسخه زیادی وجود ندارد و در عوض تمرکز برروی تصاویر قوی قرار داده شده است. این تصاویر یکی از مواردی است که واقعا درمورد Crazy Egg متمایز است. آن‌ها در قسمت پایین وبلاگ خود یک فراخوان برای اقدام یا CTA واضح برای هدایت مشتری به لیست ایمیل خود دارند. همچنین یک CTA مستقیم برای محصولات Crazy Egg وجود دارد که آن را در حدود ۷۰ درصد از پست‌ها به صورت اسلاید مشاهده خواهید کرد. این بدان معناست که بیشتر ترافیک آن‌ها از منابع ورودی مانند گوگل وارد می‌شود.

شناسایی نیازهای مشتریان و جایگاه محصول شما

قیف فروش یا همان قیف بازاریابی مسیری است که می‌تواند مخاطبان را به مشتری بالفعل تبدیل کند و درنهایت باعث افزایش فروش و رشد یک کسب‌وکار شود. ابزارهایی مانند Google Analytics و Hotjar می‌توانند نشان دهند که در کدام مرحله از قیف، مشتریان بیشتری از دست می‌روند. این اطلاعات به شما کمک می‌کنند تا روی نقاط ضعف تمرکز کرده و نرخ تبدیل را افزایش دهید.

تصمیم گیری (Decision)

توجه کنید که چطور می توانید روی بازدیدکننده ها تاثیر بگذارید و آنها را در نهایت به یک خریدار خوب تبدیل نمایید. با قدردانی، اعطای امتیازات ویژه، ارائه تخفیف‌های خاص و ارسال هدایای کوچک از مشتریان خود قدردانی کنید. با این کار می‌توانید آن‌ها را به مشتریان وفادار تبدیل کرده و تبلیغات دهان‌به‌دهان برای کسب‌‌وکار خود داشته باشید.

طی چند هفته آینده، محتواهایی برای این لیدها ارسال می شود که آن ها را در مورد طراحی ها و کیفیت مبلمان شرکت مطلع می کند. با جمع آوری اطلاعات ایمیلی از لیدها، آن ها را با یک کمپین بازاریابی ایمیلی قدرتمند درگیر نگه دارید. یک صفحه لندینگ عالی نشان می دهد که شما به عنوان یک شرکت چه هستید، چه پیشنهادهایی می دهید و چه نیازهایی را حل می کنید. بسته به ماهیت پیشنهادهای شما، مشتری ممکن است مذاکره ای را در مورد قیمت، شرایط خرید یا هر دو آغاز کند. همانطور که گفتیم امتحان Basecamp رایگان است و در ابتدا لازم نیست اطلاعات کارت اعتباری خود را پر کنید. در صفحه بعد امکان دسترسی به متن پیام به آن شماره فراهم می‌شود.

ثبت نام کاربر جدید

بهینه سازی قیف فروش

برخلاف تصور رایج، ایمیل همچنان یکی از بهترین کانال‌های فروش است. تحقیقات HubSpot هم نشان داده است که ۶۴ درصد از مشاغل کوچک به طور مؤثر از بازاریابی ایمیلی برای دسترسی به مشتریان استفاده می‌کنند. یک قیف فروش مراحل مختلف فرآیند فروش را به صورت یک قیف به تصویر می‌کشد. در هریک از این مراحل، رفتار و فرآیندهای شناختی مشتریان در هنگام تصمیم‌گیری برای خرید توصیف می‌شوند. در واقع مراحل مختلف فرآیند فروش در قالب یک “قیف” به بخش‌های مختلف تقسیم شده و به تصویر کشیده می‌شود.

بخشی از آمار خدمات ارائه شده در وب رمز

اگر قصد دارید مثلا در اینستاگرام تبلیغ کنید تا مخاطبان را به صفحه ایستاگرامتان بکشانید، همین صفحه به عنوان لندیگ پیج شما عمل می کند. اما اگر تبلیغات برای ورود به وبسایت است و می خواهید مخاطبان را به سایت خود ببرید باید صفحه ای را برای ورود آنها بسازید. به این روشِ فروش علاقه مند شدید؟ می خواهید همین حالا و به سرعت قیف فروش بیزنس خودتان را طراحی کنید؟ نگران نباشید.

مغناطیس لید (Lead Magnet) چیست و چگونه می‌توان از آن برای جذب لید استفاده کرد؟

تعامل مستمر، ارائه خدمات پس از فروش سئو مگ و ایجاد ارزش افزوده برای مشتریان باعث می‌شود آن‌ها به مشتریان وفادار تبدیل شوند. قیف فروش ترکیبی از جذب مشتریان جدید و نگهداشت مشتریان فعلی است. قیف فروش زمانی مؤثر است که بتوانید توجه مشتریان بالقوه را جلب کنید و آن‌ها را به قیف وارد کنید.

با این وجود، چارچوب فوق به طور گسترده برای بیشتر مدل های کسب و کار قابل اجرا است. آن ها ممکن است سوالات خاصی را از تیم پشتیبانی از مشتریان شما بپرسند یا برای کسب اطلاعات بیشتر یک فرم را پر کنند. آن ها ممکن است در وبسایت یا کاتالوگ شما جستجو کنند، پست های وبلاگی شما را بخوانند یا نظرات مشتریان قبلی شما را بررسی کنند. بر اساس جزئیات تماسی که به اشتراک می گذارد،‌ می تواند ازطریق کانال های مختلف مانند ایمیل، پیام یا تلفن با سایت در ارتباط باشد. همینطور که افراد بیشتری به فالورها و لیست ایمیل های شما اضافه می شوند باید این روند را با محتوای متفاوت، تکرار کنید.

این ابزار با تحلیل دقیق مراحل مختلف، به شما امکان می‌دهد تا هر مرحله را به طور موثر مدیریت کنید و به موفقیت‌های بیشتری دست یابید. با تحلیل دقیق این فرایند، کسب‌وکارها می‌توانند نقاط ضعف خود را شناسایی کرده و با بهبود هر مرحله، مشتریان بیشتری را به خرید ترغیب کنند. این امر نه‌تنها به افزایش فروش منجر می‌شود، بلکه باعث تقویت رابطه بلندمدت با مشتریان نیز خواهد شد. در مراحل بعد هم استفاده به‌جا و صحیح از بازاریابی دیجیتال می‌تواند به ایجاد علاقه‌مندی در مخاطبان کمک کند.

با این حال، هدف شما باید شامل جلب توجه آنها از طریق ابزارهایی مانند تبلیغات در رسانه های اجتماعی و محتوای آموزشی باشد. مغناطیس لید، پیشنهادی ارزشمند است که در ازای اطلاعات تماس مشتریان بالقوه (معمولاً ایمیل) ارائه می‌شود. این پیشنهاد می‌تواند شامل کتاب‌های الکترونیکی، چک‌لیست‌ها، الگوها، وبینارها، یا دوره‌های آزمایشی رایگان باشد. برای استفاده مؤثر از مغناطیس لید، باید اطمینان حاصل کنید که محتوای ارائه شده مرتبط با نیازهای مخاطب هدف شما است و ارزش واقعی ارائه می‌دهد.

درک این مفهوم و بهینه‌سازی آن می‌تواند میزان تبدیل مشتریان بالقوه به خریداران واقعی را افزایش دهد. اما قیف فروش دقیقاً چیست و چگونه می‌توان آن را بهبود بخشید؟ در این مقاله به بررسی ساختار قیف فروش، مراحل مختلف آن و استراتژی‌های بهینه‌سازی می‌پردازیم. همچنین شما باید عواملی را که باعث ترغیب به خرید در آن‌ها می‌شوند، شناسایی کنید.

هنگامی که سرنخی وارد CRM می‌شود، به‌عنوان «جدید» مشخص می‌شود و در بالای قیف قرار می‌گیرد. CRM امکان مشاهده وضعیت سرنخ‌ها در مراحل مختلف قیف فروش را فراهم می‌کند. این قابلیت به تحلیل پیشرفت سرنخ‌ها و برنامه‌ریزی برای استراتژی‌های فروش آینده کمک می‌کند. در بسیاری از موارد، نرخ ریزش در مرحله تصمیم‌گیری یا اقدام بیشتر است، زیرا در این مراحل مشتریان با چالش‌های بیشتری مواجه می‌شوند. با تحلیل دقیق این مراحل، می‌توانید نقاط ضعف را شناسایی کرده و اقدامات اصلاحی انجام دهید. مشتریان بالقوه پس از ورود به وب‌سایت، با پیشنهاد ثبت‌نام مواجه شده و به لید تبدیل شدند.

برای سنجش میزان موفقیت یک قیف فروش، لازم است که معیارهای کلیدی عملکرد و تأثیر آن را در مراحل مختلف بررسی کنید. این فرآیند نه تنها به بهبود تعاملات با مشتریان کمک می‌کند، بلکه بازده کلی کسب‌وکار شما را نیز افزایش می‌دهد. برای طراحی یک قیف فروش موثر، ابتدا باید مخاطب هدف خود را به خوبی شناسایی و بخش‌بندی کنید تا بتوانید نیازها و دغدغه‌هایشان را درک کنید. سپس، محتوای مناسب را برای هر مرحله از قیف (آگاهی، توجه، تصمیم‌گیری، اقدام) تولید کنید. صفحات فرود خود را بهینه‌سازی کنید تا تجربه کاربری بهتری ارائه دهید و فراخوان‌های قوی (CTAs) در مکان‌های مناسب قرار دهید.

اگر شما ندانید که مخاطبان شما چه کسانی هستند و علائق آنها چیست، نمی‌توانید محصول خود را به آن‌ها بفروشید. بهترین راه برای شناخت مخاطبان هدف، استفاده از پرسونای خریدار (شخصیت خریدار) است. در مرحله تمایل، یک مشتری مطمئن است که محصول شما نیازهای او را تأمین می‌کند و در حال تصمیم‌گیری برای خرید است.

بازاریابی برای همه افراد بیهوده است؛ بنابراین باید پیام‌های خود را به‌طور خاص برای گروه هدف طراحی کنید. این همکاری برای موفقیت استراتژی‌های بازاریابی و فروش ضروری است و به برندها کمک می‌کند تا تجربه‌ای یکپارچه برای مشتریان ارائه دهند. با هماهنگی این دو تیم، نرخ تبدیل افزایش یافته و ارتباطات مؤثرتری با مشتریان برقرار می‌شود. قیف بازاریابی محتوا نیز از  بخش‌های دیجیتال مارکتینگ فانل است و استراتژیست‌های محتوا همیشه در تدوین استراتژی محتوا و تقویم محتوایی مراحل مختلف آن را مورد توجه قرار می‌دهند.

بهینه‌سازی قیف فروش فرآیند بهبود مداوم مراحل مختلف قیف فروش (آگاهی، توجه، تصمیم‌گیری، اقدام) به منظور افزایش نرخ تبدیل بازدیدکنندگان به مشتریان و مشتریان بالقوه به خریداران است. این فرآیند اهمیت دارد زیرا به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا بازگشت سرمایه‌گذاری (ROI) بازاریابی خود را افزایش دهند، هزینه‌های جذب مشتری را کاهش دهند،و در نهایت درآمد بیشتری کسب کنند. قیف فروش ابزاری اساسی برای بهینه‌سازی فرآیندهای فروش و افزایش نرخ تبدیل است. با طراحی صحیح و بهبود مستمر قیف فروش، می‌توانید مشتریان را به طور مؤثر از مرحله آگاهی تا خرید نهایی هدایت کرده و نتایج کسب‌وکار خود را بهبود بخشید. تحلیل داده‌ها و تنظیم استراتژی‌های بازاریابی و فروش بر اساس نیازهای واقعی مشتریان نیز به شما کمک می‌کند تا تجربه‌ای بهتر برای مشتریان ایجاد کنید.

در آخر مشتری، کاربری است که برای خرید محصولات یا بهره‌مندی از خدمات یک وب سایت، هزینه‌ای را پرداخت کرده است و همانطور که از نام آن مشخص است، به مشتری تبدیل شده است. در اینصورت، مشتریان احتمالی و لیدها قبل از تبدیل شدن مگ سئو به مشتریان واقعی از قیف خارج می شوند. به جای بمباران آن ها با محصولات، بر تبدیل لیدها به مشتریان واقعی تمرکز کنید.

بهینه سازی قیف فروش

در بین این بررسی ها به او پیشنهاد می کنید اطلاعات تماس خودش را به شما بدهد. می توانید به او هدیه ای رایگان بدهید یا او را در هفته نامه خود عضو کنید و یا دسترسی به بخشی از سایت را پس از دادن اطلاعات تماس به رویش باز کنید. همچنین با استفاده از روش‌هایی مانند ایمیل مارکتینگ و ارائه امتیازات ویژه، مشتریان بالفعل را به مشتریان وفادار تبدیل می‌کند.

قیف فروش در بازاریابی دیجیتال به سازماندهی فرآیند فروش کمک می‌کند. این ساختار نه تنها مشتریان بالقوه را جذب می‌کند، بلکه آن‌ها را در مسیر خرید هدایت کرده و به مشتریان بالفعل و وفادار تبدیل می‌کند. هر مشتری در این فرآیند به‌طور منظم فیلتر شده و به سمت پایین قیف حرکت می‌کند تا زمانی که به یک مشتری نهایی تبدیل شود. قیف فروش به شما کمک می‌کند رفتار و نیازهای مشتریان را بهتر بشناسید و تعاملات خود را بر اساس آن‌ها تنظیم کنید. از ایجاد آگاهی در مرحله اول گرفته تا تسهیل فرآیند خرید در مرحله پایانی، این فرآیند فرصتی است تا تجربه‌ای مثبت برای مشتریان ایجاد کرده و نرخ تبدیل را افزایش دهید. در ادامه، مراحل مختلف قیف فروش و استراتژی‌های مؤثر در هر بخش را بررسی می‌کنیم.

هرچند بهترین راه برای بهینه‌سازی قیف فروش شما توجه به نتایج است. شما می‌خواهید آن‌ها محصولات یا خدمات شما را انتخاب کنند اما نمی‌توانید آن‌ها را مجبور کنید. بدون یک قیف فروش درست و بهینه شده ممکن است فروش را از دست بدهید. بااین‌حال اگر در عرصه دیجیتال مارکتینگ فعالیت دارید می‌توانید مراحل زیر را برای طراحی قیف فروش‌تان طی کنید. بنابراین، تفاوت اصلی بین قیف فروش و فلایویل در این است که قیف بر فرآیند خطی فروش تمرکز دارد، در حالی که فلایویل به ایجاد تعاملات پایدار و تبدیل مشتریان به محرک‌های رشد برند توجه دارد. در مدل فلایویل، تمرکز اصلی بر خلق تجربه مثبت برای مشتریان است.

پس از آنها برای خرید تشکر کنید و پیشنهاد هایی برای خریدهای بعدی ارائه کنید. همانطور که قبلا هم گفتیم در انتهای محتوا یک پیشنهاد باورنکردنی به آنها بدهید. این کار آنها را تشویق به اقدام می کند و یک سرنخ را به یک خریدار تبدیل می نماید.

به طور خلاصه، بهینه‌سازی قیف فروش نقش بسیار مهمی در موفقیت تجاری دارد. مشکلات ناشی از نادیده‌گرفتن مشتریان در مراحل اولیه، مانند عدم توجه به نیازهای اولیه و جذب نادرست، می‌تواند منجر به کاهش نرخ تبدیل در مراحل بعدی شود. عدم تطابق قیف فروش با نیازهای واقعی مشتریان نیز موجب ناکارآمدی قیف و ازدست‌رفتن مشتریان در هر مرحله خواهد شد، چرا که قیف نتواند به‌درستی نیازهای آنها را شناسایی و برطرف کند. قیف فروشِ کسب و کار شما مسیری را که یک فرد عادی می تواند به یک خریدار تبدیل شود را توصیف می کند.

در قیف فروش سه نوع مشتری با عناوین سرنخ خرید یا مخاطب راغب (Lead)، مشتریان بالقوه (Prospects) و مشتری (Customer) وجود دارند. به صورت کلی قیف فروش مجموعه تمامی مراحلی است که یک کاربر غریبه از ابتدا تا انتهای نقشه سفر مشتری را برای تبدیل شدن به یک مشتری واقعی در وبسایت طی می‌کند. لازم به ذکر است که قیف فروش (Sales Funnel) با نام‌های قیف بازاریابی (Marketing Funnel) یا قیف درپامدی نیز شناخته می‌شود اما همگی آن‌ها تنها یک مفهوم دارند. فراخوان‌های قوی (CTAs) نقش کلیدی در هدایت بازدیدکنندگان به سمت هدف نهایی قیف فروش دارند.

خدمات ما شامل طراحی وب، تولید محتوا سایت، سئو، PPC، SMM و بازاریابی محتوا به ویژه برای شرکت های نوپا و شرکت های تازه تاسیس است. هر شرکتی به یک قیف فروش نیاز دارد زیرا هر شرکتی مشتریانی دارد. قیف فروش ابزاری مفید برای همه شرکت ها صرف نظر از اندازه یا صنعت آنها است. در بالای قیف، کارابران رسانه های اجتماعی از وجود شرکت شما و پیشنهادهای آن آگاه شده و وارد قیف می شوند. برای مجاب کردن آن ها برای ادامه راه در قیف فروش، باید توجه آن ها را در سراسر پلتفرم های آنلاین و آفلاین جذب کنید.

شما در حال تلاش برای بازگرداندن چشم‌انداز به سایت خود و درگیر کردن آن‌ها با شغل خود هستید. هنگامی که آگاهی درست است در برخی اوقات مصرف‌کنندگان بلافاصله خرید می‌کنند. مصرف‌کننده قبلا تحقیقاتی انجام داده و می‌داند که شما کالا یا خدماتی مرغوب و با قیمت مناسب ارائه می‌دهید. به این کار بازاریابی گفته می‌شود اما برای مشتری هدف شما خاص، هدفمند و ویژه طراحی شده است. پپیش از بررسی و مطالعه ادامه محتوا به شما پیشنهاد می‌کنیم که مقاله «فروش چیست؟» را در جهت دستیابی به اطلاعت تکمیلی‌تر بخوانید و سپس به این مطلب بازگردید.

شما می خواهید آنها محصولات و خدمات شما را انتخاب کنند، اما نمی توانید آنها را مجبور کنید. بدون بررسی و بهبود قیف فروش، فقط با حدس زدن نقاط ضعف و اقدام بدون داشتن اطلاعات کافی و ضروری، اتفاق مثبت قابل ملاحظه ای در فروشتان پیش نمی آید. قیف فروش به شما کمک می‌کند تا مرحله‌به‌مرحله مخاطب کسب‌وکار خود را تشخیص دهید، آن‌ها را به تجارت خود علاقه‌مند کنید و در نهایت بتوانید محصولات و خدمات خود را به آن‌ها بفروشید. با این روش می‌توانید هر مرحله را مدیریت کرده و برای عملکرد بهتر آن برنامه‌ریزی کنید. از آنجایی که تعداد این افراد هنوز در قیف فروش کم است به جای فشار بر فروش، تمرکز خود را برروی جذب و نگهداشتن مخاطب بگذارید.

تحلیل مشتری باید شامل مشکلات، نیازها، اهداف، آرزوها و راه حل های گذشته باشد. با استفاده از این داده، شما می توانید مخاطبان مشابهی پیدا کنید و پیام های درست را در زمان درست برای جذب مشتریان ارسال کنید. یک قیف فروش خوب بر اساس درک عمیق از مشتریان فعلی ایجاد می شود. هرچه داده بیشتری در مورد مشتریان جمع آوری و تحلیل کنید،‌ قیف فروش شما موثرتر خواهد شد. این مرحله از قیف فروش زمانی اتفاق می افتد که مشتری آماده خرید است.

با توجه به اینکه شما هنوز در بالای قیف و در مرحله آگاهی هستید، باید محتوایی را ایجاد کنید که  به مشکلات مخاطبان هدف شما ‌بپردازد. این کار از طریق کمپین‌های ایمیل، پست‌های وبلاگ و تست رایگان محصولات امکانپذیر است. هنگامی‌که مشتریان بالقوه متقاعد شدند برند یا محصولات شما بهترین گزینه برای رفع مشکل آن‌ها است، به مرحله بعدی می‌روند. خدمات سئو سایت به بهبود رتبه در گوگل، افزایش ترافیک ارگانیک و جذب مشتریان هدف کمک می‌کند و با استراتژی‌های حرفه‌ای، فروش و visibility برند شما را بهبود می‌بخشد. پس از تبدیل سرنخ‌ها به مشتری، آن‌ها وارد خط لوله فروش می‌شوند. CRM با ارائه خدمات پشتیبانی و ایجاد تجربه مثبت برای مشتریان، آن‌ها را به مشتریان وفادار تبدیل می‌کند.

نوشتن در سایت جت یکی از کارها و دغدغه‌های دوست داشتنی من است که امیدوارم خواندنش برای شما هم مفید باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا