راهنمای کاربردی استفاده از رنگ ها در طراحی رابط کاربری
گرچه از نظر طراحی لوگو، وندی رنگ قرمز را به عنوان رنگ اصلی و زرد را به عنوان مکمل برگزیده در حالیکه مک دونالد برعکس آن را. در بسته بندی هم به شکل متفاوتی از رنگ ها استفاده کرده اند تا بین برندها تفاوت ایجاد شود. به همین خاطر هیچ کسی این دو برند را با هم اشتباه نمی گیرد حتی اگر لوگو و نام این برندها از روی بسته بندی هایشان برداشته شود. مواردی همچون معنای کلی رنگ های اصلی (اولیه، ثانویه و ثالث)، پالت های رنگ سنتی و همینطور واریانت های فرهنگی در معنای رنگ تقریباً واضح و صریح هستند.
اینها همه برندهای معروفی هستن که بر اساس رنگشون سریع میتونیم به یاد بیاریمشون. نیاز نیست که اسمشون رو بدونی، چه کاری می کنن یا اینکه آدرس سایتشون رو بلد باشی. با انجام تحقیقات کاربر، نظرسنجی، مصاحبه و تستهای کاربری میتوان نیازها و انتظارات کاربران را شناسایی کرد. برای اطلاع بیشتر از تئوری رنگها، میتوانید به این مقاله در سکان آکادمی مراجعه کنید. همانطور که گفته شد، رنگ ها ویژگی های خاصی دارند که می توان آنها را با آن تشخیص داد.
هنگام طراحی وب سایت یا اپلیکیشن هم نقش رنگ در طراحی به خوبی دیده می شود. روانشناسی رنگ تاثیر به سزایی در انتخاب های کاربر و بازخوردهای او دارد. ترکیب های مختلف رنگ می تواند احساسات را برانگیزاند یا حس آدم ها را عوض کند. دانستن این جزئیات می تواند به طراحان UI و UX کمک کند تا محصول یا تجربه بهتری طراحی کنند.
برای راحت تر شدن کار شما، برخی از بهترین ابزار های انتخاب پالت های رنگی موجود را در اینجا معرفی می کنیم. با این کار طرح ناخودآگاه برای کاربران بیشتر طبیعی و آشنا به نظر می رسه. استفاده از انواع رنگهای خاکستری در طراحی، ظاهری پیچیده و ظریف را به وجود میآورد، زیرا باعث میشود رنگهای دیگر برجسته شوند.
RYB (قرمز، زرد، آبی) نیز یک سیستم رنگ آمیزی است که اغلب در آموزش هنر، به ویژه در نقاشی استفاده می شود. این سیستم به عنوان اساس تئوری علمی رنگی مدرن عمل کرده که مشخص می کند رنگ های فیروزه ای، ارغوانی و زرد، موثر ترین مجموعه سه تایی برای ترکیب رنگ هستند. هر دو کلمه سیاه به نظر می رسند، اما یکی دارای سایه هایی از بنفش می باشد، که رنگ مکمل زرد است. مشکی رنگی خنثی است و همیشه با هر رنگی زیبا به نظر می رسد.
این ویژگی باعث میشود که هر کاربر تجربهای منحصر به فرد داشته باشد. این قانون طراحی داخلی یک روش آنی است که به شما کمک میکند تا بتوانید به راحتی شماتیک رنگی خود را در کنار یکدیگر قرار دهید. این فرمول کاربردی است زیرا باعث ایجاد تعادل میشود و به چشم اجازه میدهد تا به راحتی نقاط کانونی متمایز را مشاهده کند. شایان ذکر است که استفاده از این قانون هم بسیار ساده است. تعادل رنگ در طراحی بسیار حیاتی است، زیرا اولین نگاه به وبسایت یا اپلیکیشن اثر خود را بر کاربر گذاشته و رنگ ها تاثیر زیادی در این امر دارند. طراحان طرح های رنگی اساسی، یا همان هماهنگی رنگ را مشخص کرده اند که امری بسیار کارآمد است.
بازی با رنگها واقعا وسوسه انگیز است، اما باید یاد بگیریم که از این نگرش خودداری کنیم. در عوض خود را مجبور به تمرکز بر روی فواصل المانها و قرار دادن عناصر کنیم. این کار باعث صرفه جویی مگ سئو زمان زیادی شده و تغییرات سازنده ای در طرح ما ایجاد میکند. به بیانی دیگر، لازم نیست خود را اینقدر خسته کنید، بهتر است تنالیتههای دیگر را امتحان کنید بلکه به ترکیب مورد علاقه تان برسید. در تصویر بالا طراحی رابط کاربری اپلیکیشنی را میبینید که به صورت تک رنگ اجرا شده و بیشتر بر روی چیدمان عناصر تمرکز شده است. رنگها به عنوان یکی از عناصر برجسته و اساسی در طراحی رابط کاربری (UI)، نقش بسیار مهمی را ایفا میکنند.
رنگهای خنثی (Natural Colors)
فهرست مطالب
یک ترکیب رنگ ساده میتواند تجربه کاربری را بهبود بخشد. اگر ذهن انسان بتواند کار کردن با یک اپلیکیشن یا سایت را راحت بداند، کار دیزاینر تمام است. یک تم رنگی ساده با دو رنگ کنتراست دار یا حتی تک رنگ میتواند تمام چیزی باشد که نیاز دارید در طراحی خود انجام دهید. ممکن است استفاده از رنگ های مختلف و پیچیده کردن طراحی در بعضی شرایط حتی به ضرر شما تمام شود.
سایه ها هرگز سیاه نیستند و نورها هرگز سفید!
کاربران میتوانند لینکهای اشتراک گذاری ایجاد کنند و دسترسی به فایلها را برای دیگران فراهم سازند. هر روز هزاران عامل بر روحیه، نگرشها، انتخابها و تصمیمات ما تأثیر میگذارند. رنگها عواطف انسانی را فوراً برمیانگیزند و تصاویری قوی را سریعتر از آنچه ما میتوانیم درک کنیم، در ذهنمان ایجاد میکنند.
به همین دلیل است که فروشگاههای مد از رنگهای سیاه و سفید استفاده میکنند چراکه آنها میخواهند ظریف و فوق العاده نمایش داده شوند. اگر نیاز به رنگهای اضافی بیشتری از آنچه که در پالت رنگی خود تعریف کرده اید، دارید میتوانید از طیفهای تیرهتر و روشنتر رنگ هایتان استفاده کنید. این روش کار را برای طراحان آسان تر میکند تا بتوانند با پالت های رنگی کمتر رایج کار کنند بدون اینکه خارج از عرف یا بیش از اندازه متفاوت به نظر برسند. همچنین این تکنیک میتواند اولین قدم برای رسیدن به یک طراحی منحصر به فرد باشد که نه تنها باعث دیده شدن برند میشود بلکه آن را به یاد ماندنی خواهد کرد. تئوری رنگها چارچوبی است که استفاده از رنگ در هنر و طراحی را فرا میگیرد. شما به سادگی میتوانید رنگ مورد نظر خود را انتخاب کرده، دکمه space را فشار داده و سپس پالت رنگی شما آماده خواهد بود.
تطابق پالت رنگ با هویت برند
استفاده صحیح از رنگها نه تنها به زیبایی و جذابیت ظاهری وبسایت یا برند کمک میکند، بلکه به بهبود تجربه کاربری و حتی افزایش تبدیل و فعالیت کاربران نیز کمک میکند. از دیگر نکات کلیدی در طراحی سایت ui ux، انتخاب رنگهای مناسب نیز نقش مهمی در طراحی UI و UX دارد. رنگها باید متناسب با هویت برند باشند و همچنین باید احساسات مثبت را در کاربران ایجاد کنند. ترکیب رنگها باید هماهنگ باشد تا حس زیباییشناسی خوبی ایجاد کند.
بطور دقیق تر، دکمه ها باید یک نوعی از خط دور یا سایه ای داشته باشند که آن ها را از بک گراند مجزا کند. البته اینکه هر رنگی یک معنا و حال و هوای از پیش شناخته شده دارد دلیل نمی شود که طراح نتواند با ترکیب چند رنگ یک مفهوم جدید را ایجاد کند. شناخت این معانی پایه میتواند به دیزاینرها کمک کنند تا بدانند بر چه اساسی پالت رنگ یک برند را بسازند. Boohoo یک برند مد و فشن است که مخاطبان هدف آن خانمهای جوان هستند. این برند با استفاده از رنگ صورتی در وبسایت خود، حس جنبوجوش و بازیگوشی را در خانمهای جوان برانگیخته میکند.
این ابزارها به شما در ساخت پالت رنگ کمک میکنند
نقش رنگ در طراحی ها صرفاً از بعد زیبایی و روانشناختی نیست. وقتی بحث رنگ به میان می آید، نکته مهم درنظر گرفتن افراد کور رنگ است. طراحی برای کور رنگ ها یعنی استفاده از رنگ های متفاوت از هم که فارغ از رنگ های واقعی، از هم متمایز باشند. ترکیب سهگانه شامل انتخاب سه رنگ از چرخه رنگ است که با فاصله یکسانی از یکدیگر قرار گرفتهاند.
اگر میخواهید ترکیب رنگ ها را در عکس جستجو کرده و مقدار آن را مشخص کنید، بهتر است از این سایت استفاده کنید. این وبسایت از یک دیتابیس با ۱۰ میلیون تصویر خلاقانه استفاده میکند. این ابزار مشابه kuler است با این تفاوت که شما دیگر تنها به ۵ حالت محدود نیستید. هنگامی که رنگ های اصلی را در اختیار دارید اما میخواهید با حالتهای متفاوت امتحان کنید، استفاده از این ابزار یک انتخاب بسیار فوقالعاده خواهد بود.
اشباع در مورد توصیف پر رنگی یا کم رنگی یک رنگ خاص در نور روز و نور ضعیف است. در رابط کاربری (User Interface) شدت رنگ نقش مهمی ایفا می کند، زیرا زمانی که از آن به خوبی استفاده کنیم، می توانیم کنتراست خوب و همچنین سطوح مختلف در رابط خود داشته باشیم. طراحان باید بدانند رنگها به چه معنا هستند و چه واکنشی را برمیانگیزند تا بتوانند لحن مناسب، پیام و فراخوانی کاربران را برای انجام عمل مورد انتظار برانگیزند. هر رنگی تأثیر خاص خود را بر ذهن ما دارد و آگاهی از واکنشهای احتمالی میتواند به طراحان در انتقال پیام مناسب و فراخوانی کاربران به اقدام، کمک کند. رنگ یک مفهوم ظریف و انتخابی زیرکانه ست، مخصوصا در عصر دیجیتال. نکات ذکر شده در بالا،پیدا کردن رنگ مناسب را برای شما رو راحت تر میکنه .
با سالها تجربه و تیمی از کارشناسان حرفهای، هدف ما افزایش رتبه وبسایت شما در نتایج جستجو و بهبود ترافیک طبیعی آن است. هر کدام از رنگ ها دارای معنا و مفهوم خاص هستند که در این قسمت به بررسی آن می پردازیم، البته این موضوع در فرهنگ های مختلف متفاوت است. از سوی دیگر، مدلهای رنگی RGB برای نمایشگرهای الکترونیکی از جمله رایانهها طراحی شدهاند.
نکاتی که در بالا ذکر شد، کار شما را در پیدا کردن رنگ مناسب آسانتر میکند. بهترین روش برای ایجاد شماتیکهای رنگی خیرهکننده، تمرین کردن و بازی با رنگ ها است. تصور کنید که شما یک ایده برای پالت رنگ خود دارید، اما میخواهید نمونههایی از این ترکیب را ببینید.
مهم است که بدانیم برای مخاطب ما رنگ ها چه معنایی می دهند و به چه رنگی واکنش بیشتری نشان خواهد داد. شما به عنوان یک طراح UI باید رابطهای کاربری ایجاد کنید که پیام برند را منتقل کند، قابلیت استفاده (Usability) را افزایش دهد و احساس خاصی را از کاربران برانگیزد. با استفاده از روانشناسی رنگ، میتوان رابطهای بصری جذاب و کاربرپسندی ایجاد کرد که به تجربه کاربری مثبت و جذاب کمک کنند. با بررسی جدول زیر، اطلاعات مهمی درباره روانشناسی رنگ در UI به دست میآورید. تو عکس بالا یه مثال از طراحی وایرفریم اینستاگرام رو می بینی. اگر دقت کنی هیچ رنگی بجز سفید، طیفی از خاکستری و سیاه نیست.
در این روش، رنگهای بیشتری با یکدیگر ترکیب میشوند و کنتراست بصری شدیدتری ایجاد میکنند. قبل استفاده از این ترکیب رنگ، از تعادل و هماهنگی رنگها اطمینان حاصل کنید. وضوح در واقع توانایی رابط کاربری در به تصویر کشیدن و همچنین تمایز تمامی جزئیات موجود در اینترفیس است. برای دستیابی به یک وضوح مناسب در اینترفیس باید یک ناوبری ساده و کاربردی ایجاد کنید. در این حالت کاربران بدون سردرگمی می توانند عناصر و اطلاعات مورد نیاز خود را در قسمت های مختلف پیدا کنند، بدون اینکه مجبور باشند مدت زمان زیادی را به رابط کاربری خیره شوند. در واقع تفکیک مناسب و رعایت فاصله بین عناصر برای دستیابی به یک وضوح بالا نقش مهمی را بازی می کند.
پالت رنگها در طراحی رابط کاربری (UI) نقش حیاتی در بهبود تجربه کاربری و تعاملات کاربران دارد. انتخاب پالت رنگ مناسب میتواند به وضوح، زیباییشناسی، و انتقال پیام برند کمک کند. رنگها به احساسات و رفتار کاربران تأثیر میگذارند و باید با هدف طراحی همخوانی داشته باشند.
تایپوگرافی در طراحی رابط کاربری ✍️
به عنوان مثال، رنگ بنفش هنوز با تجمل همراه است، زیرا در بسیاری از فرهنگهای باستانی بسیار گران و کمیاب بوده و بنابراین فقط توسط خانواده سلطنتی استفاده میشد. این به خودی خود یک تداعی طبیعی نیست، اما برای مدت طولانی بخش مهمی از ذات فرهنگی بود که به بخشی از روان انسان تبدیل شد. سایت های مختلفی وجود دارند که در انتخاب ترکیب رنگ سایت به شما کمک می کنند، شما می توانید با مراجعه ی به این سایت ها ترکیب رنگ سایت خود را انتخاب کنید. همه رنگ های یک فام اعم از سایه، تناژ و tone را شامل می شود. استفاده از این سبک انسجام بصری برای یک طرح را ایجاد می کند و عدم وجود کنتراست را می توان با تغییرات در تن رنگ و افزودن بافت جبران کرد. رنگ های خنثی که رنگ های بین سفید و مشکی را شامل می شود و بیشترین میزان کاربرد را دارند.
با توجه به اینکه بسیاری از کاربران امروزه از دستگاههای مختلف برای دسترسی به اینترنت استفاده میکنند، این قابلیت بسیار حائز اهمیت است. طرح مکمل استفاده از ترکیب رنگ هایی است که در گردونه رنگی رو به روی یکدیگر قرار می گیرد. این طرح بر عکس طرح متشابه و تک رنگ می باشد، زیرا هدف آن تولید کنتراست بالا است. به عنوان مثال، تشخیص دکمه نارنجی در پس زمینه آبی، در هر رابط کاربری(UI) آسان است. شامل سه رنگ پیگمنتی هستند که با ترکیب هیچ رنگی نمی توان آنها را ایجاد کرد.
بهترین فریمورک های UI برای استفاده در ۲۰۲۱
رنگهایی مانند صورتی پاستلی معمولا برای ایجاد فضایی شاداب و جوان استفاده میشوند. رنگ حالت، لحن، مفهوم و هدف برند یا محصول رو تعیین می کنه. پس باید درنظر داشته باشیم که نباید برای لوگو، طرح، محصول و … رنگ ها رو از روی هوس و علاقه شخصی انتخاب کنیم. تو که طراح هستی باید بدونی که هر رنگ چه معنی داره، چه حسی رو انتقال میده و از اون به درستی استفاده کنی. همچنین، Spotify امکان ایجاد پلی لیستهای شخصی را نیز فراهم کرده است که کاربران میتوانند موسیقیهای مورد علاقه خود را جمع آوری کنند. Spotify همچنین امکاناتی برای تعامل اجتماعی فراهم کرده است.
- رنگها عواطف انسانی را فوراً برمیانگیزند و تصاویری قوی را سریعتر از آنچه ما میتوانیم درک کنیم، در ذهنمان ایجاد میکنند.
- اگر این سه رنگ را با خطوطی به یکدیگر متصل کنیم، یک مثلث با اضلاع برابر تشکیل میشود.
- اگر به دنبال یادگیری بیشتر در این زمینه هستید، پیشنهاد میکنیم به دورههای آموزش ui ux مراجعه کنید تا مهارتهای خود را در این حوزه تقویت کنید.
- طوری که هر زمان به طرح خود نگریستید، حس خوبی داشته باشید.
- سایت Clarity Stress Management به خوبی قانون ۶۰-۳۰-۱۰ را رعایت کرده است.
- دقت کنید که این فایل را با دابل کلیک نمیتوانید استفاده کنید و برای استفاده از آن، صرفا یک بار باید آنرا import کنید.
رنگ حس و حال را عوض می کند
این جذابیت باعث میشه که کاربران بیشتر به سایت یا اپلیکیشن جذب بشن و مدت بیشتری رو توی اون بگذرونن. مثلا استفاده از رنگهای جذاب و فونتهای خاص برای تیترها، میتونه کاربر رو به خوندن مطالب بیشتر ترغیب کنه. طراحان رابط کاربری و تجربه کاربری باید همیشه در دسترس بودن گزینه ها را هنگام طراحی در نظر بگیرند.
اما دانستن اصول رنگ ها کافی نیست شما اسم رنگ ها و کدهای html هر رنگ هم بلد باشید . یعنی هر چقدر شما بیشتر در مورد رنگ ها و خواص هر کدام بدانید طرح شما یک طرح جذاب تر می شود . برای مشاهده معانی سایر رنگها میتوانید از فرهنگهای رنگها استفاده نمایید.
این ویژگی با حضور رنگ سفید، خاکستری یا سیاه در یک رنگ اندازه گیری می شود. دوازده فام اصلی که قبلا توضیح داده شده اند دارای بالاترین سطح کروماتیسیتی هستند، چرا که حاوی عناصر اضافی نمی باشند. رنگ های دارای کروماتیسیتی بالا معمولا درخشان و واضح به نظر می رسند. تاریکی هرگز سیاه نیست، تاریکی تن رنگی است که با رنگ های اصلی سایه می اندازد. رنگ مشکی فقط زمانی حاضرخواهد بود که نور کامل وجود نداشته باشد.
بیایید ببینیم چطور رنگ ها هنگام طراحی رابط کاربری یا تجربه کاربری انتخاب می شوند. یک پالت رنگ فکر شده میتواند یک طراحی را از خوب به عالی تغییر دهد. شناخت روانشناسی رنگ کلید اصلی ساخت پالت های رنگی است که با هر نوع طراحی دیجیتالی جور در بیاید.
همانطور که در این مقاله بررسی کردیم، انتخاب صحیح رنگها میتواند احساسات کاربر را برانگیزد، او را به سمت فراخوانها و اطلاعات مهم هدایت کند و هویت برند را در ذهن کاربر نگه دارد. رنگ یکی از عناصر اصلی در طراحی رابط کاربری (UI Design) و انتخاب رنگ های مناسب و استفاده صحیح از اونها در جای مناسب، یکی از تکنیک های خیلی مهم در طراحی رابط کاربریه. رنگ میتونه در اولین برخورد افراد با طرح شما، حسی عالی یا بر عکس حس بدی رو القا کنه. رنگها به اندازه زبان در انتقال مفاهیم قدرتمند هستن و می تونن کاربرها رو به سایت یا اپلیکیشن شما جذب کنن. فقط خلق و خو و احساسات نیست که روانشناسی رنگها میتواند بر آن تأثیر بگذارد.
ما در ویدئو با استفاده از دیزاین سیستم source starter kit بخش رنگها و شیوه scale کردن آنها را توضیح دادیم. البته ما در جلسه دیزاین سیستم، مفصل درباره این قبیل فایلها در فیگما صحبت خواهیم کرد. در واقع رنگهای اکسنت برای نشان دادن جزئیاتی که لزوما خنثی و neutral نیستند، مورد استفاده قرار میگیرند. در فروشگاهها و طراحیهای شلوغتر، اکسنتها بیشتر هم مورد استفاده قرار میگیرند. با درک هدف و موضوع سایت یا اپلیکیشن خود، میتوانید از تئوری رنگ و ابزارهای آنلاین مانند Adobe Color و Coolors برای ایجاد پالت رنگ مناسب استفاده کنید.
از اونجایی که با این فرمول، حس تعادل به خوبی ایجاد می شه و چشم رو به راحتی از یک نقطه کانونی به سمت دیگه حرکت می ده، پس مورد تاییده. این رنگ دوستی و شادی است و میتواند بسیار الهامبخش باشد. با این حال، با توجه به اصول روانشناسی رنگها استفاده بیش از حد از رنگ زرد میتواند منجر به ادراک منفی و ایجاد ترس در افراد شود. روانشناسی رنگها به معنای مطالعه چگونگی تأثیر رنگها بر احساسات و رفتارهای ما است.
در قسمتی که مربوط به نقش رنگ در طراحی UX می شد توضیح دادیم که روانشناسی رنگ از جایی تا جای دیگر متفاوت است. فرهنگ با فرهنگ و جامعه با جامعه از نظر نوع نگاهی که به رنگ ها دارند فرق میکنند. وقتی بحث طراحی یک محصول اینترنتی برای یک فرهنگ خاص باشد، مهم است که سنت ها را در نظر بگیرید و برای انتخاب صحیح رنگ، به باورهای مردم آن منطقه احترام بگذارید. مطمئن شوید که رنگ هایی که انتخاب کردهاید در آن کشور یا منطقه، همان معنایی را متبادر میکنند که شما به دنبالش هستید. سایت مشاور املاک Berdan یکی دیگر از وب سایتهایی است که از یک پالت رنگ غیرمنتظره استفاده میکند. این سایت در طراحی خود از درجاتی از رنگ زرد و هلویی بهره برده که هرکدام از رنگهای رایج این صنعت که آبی، قرمز و سبز هستند، جذابیت بیشتری داشته و پرانرژی ترند.
قبل از اینکه از بقیه رنگ ها استفاده کنی، با سیاه و سفید شروع کن !
پالت رنگ هایی که تعادل دارند و با هم جور هستند، میتوانند روی میزان تعامل کاربر و نحوه استفاده او از سایت یا اپلیکیشن موثر باشند. قانون ۶۰-۳۰-۱۰ یک تئوری ساده برای ساخت پالت های رنگی است که هم از نظر بصری جالب باشند هم تعادل رنگ های آنها حفظ شود. ایده کلی این قانون این است که یک رنگ – معمولاً از رنگ های خنثی – ۶۰ درصد از پالت رنگ شما را تشکیل دهد. و یک رنگ سوم به عنوان رنگ مورد استفاده در باقی ۱۰ درصد طراحی انتخاب شود. یک تفاوت کوچک در سیستم رنگی وب سایت میتواند تاثیر شگفتی روی احساساتی که این سایت بر می انگیزد، داشته باشد.
با دنبال کردن وبلاگ، پادکست و کنفرانس معتبر در حوزه طراحی UI/UX، مطالعه مقالات علمی و بررسی نمونه کارهای موفق میتوان روندهای جدید را شناسایی کرد. مقاله جدید ما را در سئو سولوشن بخوانید و با اصول و تکنیکهای استفاده از رنگها در طراحی UI آشنا شوید. اشباع چیزی است که ما نمیتوانیم در دنیای چاپ به شکل وسیع از آن استفاده کنیم، زیرا در دنیای واقعی محدودیتی برای اشباع کردن رنگ داریم. بنابراین ۱۶ حالت ضرب در ۱۶ حالت خواهیم داشت که میشود ۲۵۶ حالت مختلف برای هر کدام از آن ۳ رنگ. این مقدار چون از صفر شروع میشود، پس قاعدتا ۰ تا ۲۵۵ خواهد بود.
از نظر روانشناسی، وقتی یک عنصر مانند یک بلوک متنی با رنگ تیره روی یک زمینه روشن قرار می گیرد، بزرگتر از زمانی که با رنگ روشن روی زمینه تیره قراربگیرد به نظر می رسد. بنابراین خوانایی متون تاثیر رنگ ها روی آن چیزی نیست که به راحتی بتوان از کنار آن گذشت و تاثیر آن بر تجربه کاربری را نادیده گرفت. در نهایت، توجه به جزئیات و نیازهای کاربران میتواند تأثیر زیادی بر روی موفقیت یک سایت داشته باشد. بنابراین، همواره باید به دنبال یادگیری و بهبود مهارتهای خود در زمینه طراحی سایت ui ux باشید. با پیگیری روندهای جدید در این حوزه و تطبیق آنها با نیازهای خاص کاربران خود، میتوانید تجربه کاربری بینظیری ایجاد کنید که موجب افزایش رضایت مشتریان خواهد شد. Dropbox با طراحی مینیمالیستی خود، تجربه کاربری بسیار خوبی را ارائه میدهد.
سایت Clarity Stress Management به خوبی قانون ۶۰-۳۰-۱۰ را رعایت کرده است. ۶۰ درصد رنگ بنفش، ۳۰ درصد سفید و ۱۰ درصد ارغوانی در قسمت های هدر و فوتر . بنفش یکی دیگر از رنگ هایی است که هر پرده از آن معنایی را منتقل میکند. چرا که در جوامع پیشین رنگ بنفش توسط افراد سلطنتی و خانواده های ثروتمند مورد استفاده قرار می گرفته اما این رنگ همچنین میتواند رمز و راز و معانی غیر مادی نیز داشته باشد. یکی از مواردی که طراحان با آن درگیر هستند تفاوت های فرهنگی موجود در رنگ های مختلف است.
در نتیجه، رنگها ماندگاری طراحی UX/UI را افزایش میدهند. تئوری رنگها در طراحی uiux یکی از جذابترین قسمتهای یادگیری طراحی به شمار میرود. رنگها یکی از اصلیترین موضوعاتی هستند که در طراحی رابط کاربری باید به آنها توجه ویژهای داشته باشیم. شناخت طراحان از رنگها، شیوه استفاده از آنها و روانشناسی رنگها، کمک بزرگی به طراحان رابط کاربری برای خلق پروژههای جذاب و حرفهای میکند. توی دنیای دیجیتال امروز، طراحی رابط کاربری (UI) یکی از مهمترین قسمتهای توسعه اپلیکیشنها و وبسایتهاست.
دیگر بخش های سایت
این هماهنگی باعث میشه که کاربران به راحتی برند رو شناسایی کنن و تجربهی یکنواختتری داشته باشن. ساین وب ، نامی قدیمی در عرصه طراحی سایت و سئو است و تجربه همکاری با برندهای نام آشنا و موفق و کسب رضایت حداکثری آن ها را در کارنامه ی حرفه ای خود دارد. هرجایی که کنتراست یا تضاد رنگی وجود داشته باشد، کاربر راحت تر به خواسته شما توجه می کند. سیستم های طراحی معمولاً توضیحاتی درباره اینکه چه رنگ هایی بهتر است در بک گراند استفاده شوند دارد.
بهترین نکته ای که با توجه به طبیعت دریافت میشود این است که هموراه رنگها در طبیعت در حال تغییر هستند. ۶۰٪ میزان رنگ غالب شماست، ۳۰٪ میزان رنگ ثانویه و ۱۰٪ برای رنگ مکمل است. در بعضی فرهنگ ها رنگ قرمز نمایانگر هیجان و علاقه و یا خطر است.
یک رنگ سرد که در بیشتر اپلیکیشن ها و سایتها مورد استفاده قرار می گیرد. فیسبوک، مایکروسافت، توییتر، سافاری و … همگی از درجاتی از رنگ آبی در طراحی برند خود استفاده کرده اند. همچنین نظرسنجی های بسیاری نشان میدهد که آبی رنگ مورد علاقه خیلی از افراد است. افراد با رایج ترین انواع کوررنگی هم میتوانند رنگ آبی را ببینند. اگر سایت یا اپلیکیشنی را باز میکنید و همان اول، احساس میکنید چقدر همه چیز دلمرده و خشک است، یا اینکه انرژی آور و زیباست، احتمال زیاد تحت تاثیر رنگ های سایت قرار گرفته اید. رنگ ها میتوانند یک هارمونی کلی به وجود بیاورند که یک زبان قدرتمند و شناخته شده برای برند به حساب میآید.
حتما برای شما هم پیش آمده که به یک سایت وارد میشوید اما چون رنگ مناسبی در پسزمینه وجود ندارد، نوشتهها اصلا واضح یا خوانا نیستند. بنابراین، شما ناگزیر باید آن سایت را ترک کنید و به یک سایت دیگر بروید تا اطلاعات مورد نیاز خود را بیابید. با یک محاسبه کوچک میتوان متوجه شد که این وبسایت چقدر کاربر و مخاطب از دست میدهد. نقش رنگ در طراحی UX میتواند تاثیر بسیاری روی دیده شدن برند داشته باشد. و البته کار بیشتری از صرفاً ترکیب رنگ ها کنار همدیگر می برد. اگر هیچ تجربه ای از کار با رنگ ها در طراحی UX ندارید کار با رنگ های یکسان اما با درجات تیره و روشن مختلف ساده ترین روش است.
راحت ترین راه درست کردن شید از یه رنگ، زیاد کردن لایتنس رنگه. راحت ترین راه درست کردن شید از یه رنگ، کم کردن لایتنس رنگه. همه این رنگ ها هیو یکسان دارن اما سچوریشن متفاوتی دارن.