راهنمای کامل نحوه بهینه سازی Core Web Vitals سرعت سایت وردپرس یاس وب
این کار دیگری است که ویژگی بهینهسازی فایل در افزونه WP Rocket میتواند به آن کمک کند. حالا که درک کردیم Core Web Vitals چیست و چگونه کار می کند، زمان آن رسیده است که به برخی از بهترین شیوه ها برای بهینه سازی Core Web Vitals نگاهی بیندازیم. به خاطر داشته باشید که اقدامات خاصی که برای بهبود امتیاز خود باید انجام دهید، به نتایج آزمایش شما بستگی دارد. این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که امروزه افراد بیشتری از طریق دستگاههای تلفن همراه خود به وب دسترسی پیدا میکنند.
اما چگونه میتوانیم تجربه کاربر را تجزیه و تحلیل کرده و نقاط ضعف و قوت سایت خود را شناسایی کنیم؟ در اینجاست که هسته حیاتی وب به کمک شما میآید و تجربه کاربران را بر اساس سه معیار اصلی خود اندازه گیری میکند. بنابراین استفاده از این ابزار کاربردی به شما کمک میکند تا صفحات سایت خود را در جهت بهبود و ارتقای تجربه کاربران بهینه سازی کنید. در ادامه این مطلب مفهوم هسته حیاتی وب و فاکتورهای سه گانه آن را به طور کامل بررسی میکنیم و شما را با فاکتور جدید رتبه بندی گوگل بیشتر آشنا خواهیم کرد. در طراحی سایت وردپرس، معیارهای اصلی وب (Core Web Vitals) برای تجربه کاربری و رتبهبندی در موتورهای جستجو اهمیت زیادی دارند. این معیارها شامل سرعت بارگذاری صفحه، تعاملات سریع و پایداری visual هستند. برای افزایش نمره این معیارها، باید از پلاگینهای بهینهسازی وردپرس استفاده کنید، کدهای اضافی را حذف کنید، و تصاویر را فشرده و بارگذاری تنبل (lazy loading) را فعال کنید.
Core Web Vitals چه تاثیری در سئو دارد؟
فهرست مطالب
من می خواهم در این بخش برخی از ابزارهای معروف در این زمینه را به شما معرفی کنم. یکی از اصول سئو این است که در طول زمان و با وجود تغییرات، سایت از لحاظ سئو داخلی افت نکند. برای جلوگیری از افت رتبه در جایگاه گوگل، نباید از وب ویتال غافل شوید و مدام آن را چک کنید. گوگل دادههای سطح URL را برای صفحات نمونه در گروه ارائه میکند و شما میتوانید تلاش خود را روی صفحاتی متمرکز کنید که بدترین عملکرد را در Core Web Vitals دارند. این شاخص محاسبه میکند که چقدر زمان لازم است تا صفحه بهصورت کامل قابل تعامل باشد.
CLS (Cumulative Layout Shift): میزان تغییرات ناخواسته در چیدمان صفحه
اما، اگر برخی از صفحات شما بهعنوان “poor” یا “needs improvement”علامتگذاری شدهاند، بهبود معیارهای Core Web Vitals میتواند به رتبهبندی سایت شما در گوگل کمک کند. این بخش Core Web Vitals نشان میدهد که وبسایت شما با توجه به معیارهای تجربه کاربر Google چقدر خوب کار میکند. برخلاف Core Web Vitals، امتیاز Lighthouse بر جایگاه و رتبه بندی موتورهای جستجو تأثیری ندارد. حتی اگر Lighthouse به شما امتیاز پایینی بدهد، کاربران واقعی شما ممکن است تجربه خوبی در وب سایت داشته باشند. اگر نگران این هستید که سایت شما با معیارهای اصلی وب حیاتی گوگل مطابقت نداشته باشد و جایگاه خود را در نتایج گوگل از دست بدهیداین مقاله را تا انتها بخوانید. کافه ویدیو یک پلتفرم آنلاین است که ویدیوهای متنوعی از وب و شبکههای اجتماعی را با زیرنویس فارسی و بدون تبلیغات ارائه میدهد.
علاوه بر این، برای شرکت شما جلوهی بدی دارد و نشان میدهد که برای اطمینان از تعامل آسان مشتریان با وبسایتتان تلاشی نمیکنید. چون کاربر در زمان انجام یک وظیفه خاص توسط نخ اصلی عملی انجام داد، تا پایان یافتن آن وظیفه باید منتظر میماند تا بتواند به درخواست کاربر پاسخ دهد. مدت زمان این انتظار، مقدار FID (First Input Delay) آن کاربر خاص در وبسایت شما خواهد بود.
زیرا وقتی نزدیک ترین سرور از دسترس خارج شود به دلیل تعدد سرورها در نقاط مختلف جهان ، سایت شما با استفاده از سرور دیگری بارگذاری خواهد شد. Core Web Vitals (به معنی عناصر حیاتی وب) یک حرکت است که از سمت گوگل آغاز و معرفی شده است. Core Web Vitals چند معیار کیفیت در صفحات وب را تعریف می کند که می توان با در نظر گرفتن آن ها، کیفیت تجربه کاربری در سایت را اندازه گیری کرد. یکی از اهداف اصلی Web Vitals این بوده است که به وبمستران کمک کند بدون دانش فوق تخصصی و تجربه بالا بتوانند سرعت و کیفیت سایت خود را محک بزنند. اولین معیار هسته حیاتی وب Largest Contentful Paint است که مدت زمان بارگذاری بزرگترین المان درون صفحه را از دید کاربر اندازهگیری میکند. این معیار از زمانیکه بر روی یک لینک کلیک میشود، آغاز به کار میکند و تا زمان نمایش بزرگترینترین المان، فعال باقی میماند.
FMP مدت زمانی را که طول میکشد تا اولین بخش محتوا در یک صفحه بارگذاری شود، اندازهگیری میکند. با این حال، بعداً به دلیل نقص در تشخیص مهمترین بخش محتوا در یک صفحه و ارائه نتایج نامنظم، کنار گذاشته شد. بیش از اینکه ابعاد و حجم تصویر مطرح باشد تناسب آن در موقعیت مورد استفاده مهم است! به این معنی که اگر برای مثال اندازه تصویر مورد استفاده شما ۱۲۸۰×۷۲۰ است حتما می بایست به همان اندازه در صفحه نمایش داده شود و نه کوچکتر یا بزرگتر. با توجه به اینکه امکان کوچکتر و بزرگتر کردن نمایش تصویر در صفحات وب به کمک کدهای css و html وجود دارد بهتر است از اندازه اصلی تصویر استفاده نمایید. اگر می بینید که ساختار قالب وب سایت شما به نحوی است که تصاویر را کوچکتر با بزرگتر نمایش می دهد بهتر است اندازه ای از تصاویر را تهیه نمایید که کاملا متناسب با اندازه نمایش در صفحات وب سایت باشد.
در این حالت FID شما همان ۱۰۰ میلی ثانیه است بنابراین FID شامل خود آن عملیات یا درخواست نمی شود. بنابراین LCP از این نظر مهم است که تاثیر مستقیمی بر درک کاربر از سرعت سایت شما می گذارد. Viewport به بخشی از سایت اشاره می کند که در یک لحظه خاص توسط کاربر قابل مشاهده است. تقریبا میتوان گفت هیچ کاربری نیست که در فضای وب حداقل یکبار پرش و تغییر چیدمان صفحه سایت در هنگام لود شدن صفحه را تجربه نکرده باشد.
برای استفاده از این ابزار، ابتدا وارد لینک زیر شوید، سپس آدرس سایت را در قسمتی که مشخص شده است، وارد کنید. همانطور که مشاهده می کنید، تعداد صفحاتی که در هر معیار نمره پایینی گرفته اند، برای شما مشخص شده است. پس می توان اینطور گفت که Core Web Vitals تاثیر زیادی در سئو سایت شما خواهد داشت. تبلیغات احتمالا عامل اصلی تغییر چیدمان هستند، زیرا در بسیاری از موارد میتوانند باعث ایجاد تغییر در چیدمان شوند.
همانطور که در بالای تصویر نیز مشخص است، امتیاز CLS این صفحه ۱.۰۶ است که از نظر گوگل بد تلقی می شود. برای حل مشکل بالا می توانیم برای تصاویر خود طول و عرض تعریف کنیم تا مرورگر بداند هر تصویر چه حجمی را خواهد گرفت و تصاویر دیگر را به بخش های دیگر منتقل نکند بلکه از همان ابتدا فضای کافی را برای هر کدام داشته باشد. متاسفانه الگوریتم اولیه گوگل برای CLS مشکلی جدی برای برنامه های SPA ایجاد می کرد. نحوه اندازه گیری CLS در این الگوریتم اولیه بدین شکل بود که محتوا از زمان بارگذاری صفحه تا زمان بارگذاری صفحه بعدی (reload شدن کامل صفحه) تحت نظر گرفته می شد. از طرفی می دانیم که برنامه های SPA اصلا صفحه را reload نمی کنند بلکه محتوای صفحه را تغییر می دهند.
شما باید علاوه بر بهینه کردن این معیار، به وضعیت سئو کلی سایتتان توجه کنید. علاوه بر این پیشنهاد می کنیم مطلب ” آموزش کار با GTMETRIX ” را نیز مطالعه کنید. طبق این معیارها، گوگل هشدار داد که در آینده تجربه کاربری از اصلی ترین معیار گوگل برای رتبه بندی سایت ها خواهد بود.
LCP معیاری است که زمان بارگذاری بزرگترین محتوای صفحه، مانند تصویر یا متن اصلی، را اندازهگیری میکند. برای کاربران، این زمان نشاندهنده سرعت بارگذاری صفحه است و هرچه این زمان کوتاهتر باشد، تجربه کاربری بهتری خواهد بود. افزونه Google Web Vitals Chrome معیارهای Core Web Vitals را در زمان واقعی هنگام مرور وب ارائه می دهد. این امتیازات LCP، INP و CLS را برای هر صفحه بازدید شده نمایش می دهد و به شما کمک می کند تا نحوه عملکرد وب سایت های مختلف را درک کنید. شما میتوانید از انواع افزونه سئو وردپرس برای بهینه سازی نیز استفاده نمایید.
بزرگترین عنصر محتوایی قابل رندر
این تصویری است که گوگل از نحوه نمایش و تعامل LCPها با صفحه ارائه میدهد. از نظر امتیازدهی، عدد CLS بالاتر نشاندهندهی ثبات ضعیف محتواست، در حالی که اعداد پایینتر به این معنی است که محتوای شما از بهترین شیوههای گوگل پیروی میکند. همانطور که در تصویر متحرک بالا میبینید، چیدمان عناصر هنگام ورود به وبسایت با نتیجه نهایی پس از بارگذاری کامل صفحه متفاوت است. در صورتی که تخصص مورد نیاز برای بررسی وجود مشکل در سایت خود را ندارید می توانید درخواست پشتیبانی خود را بصورت تیکت در ناحیه کاربری میزبان فا ثبت نمایید. اگر مشکلی در هر یک از مولفه های ذکر شده وجود داشته باشد از طریق سرچ کنسول به مدیر سایت اطلاع داده می شود. مولفه LCP با واحد ثانیه، INP با واحد میلی ثانیه و CLS هم بصورت دهم درصدی نمایش داده می شود.
این ابزار همچنین روشهایی را جهت بهبود معیارهای Core Web Vitals به شما پیشنهاد میدهد تا با اجرای آنها بتوانید هسته حیاتی صفحات سایت خود را بهبود بخشید. گفتیم که هسته حیاتی وب مجموعهای از معیارهای واقعی و کاربر محور است؛ یکی از اهداف گوگل از ارائه این معیارها و فاکتورهای متعدد، افزایش تعامل کاربران با صفحه وب و بهبود استفاده افراد از صفحه است. به بیان دیگر میتوان گفت هرچه نحوه تعامل کاربر با صفحه بیشتر و تجربه بهتر باشد، از نظر گوگل ارزشمندتر است. چون ممکن است صفحه دارای اطلاعات ارزشمندی باشد ولی به دلیل تجربه کاربری بد آن صفحه، این اطلاعات از دید کاربر پنهان بمانند.
چرا بهینه سازی Core Web Vitals مهم است؟
پس اگر تجربه کاربری (UX) برای شما مهم است حتما باید باید سعی در پاس کردن شاخص Core web vitals نمایید. اگر با صفحه ای مشابه تصویر زیر مواجه شدید به این معنی است که وب سایت شما به دلیل بازدیدهای کم، گزارش Core web vitals ندارد و باید سعی کنید بازدیدهای وبسایت خود را افزایش دهید. شرکت وب رمز در سال ۱۳۸۱ با موضوع ارائه خدمات وب و فناوری اطلاعات تاسیس شد. خدمات سئو سایت به بهبود رتبه در گوگل، افزایش ترافیک ارگانیک و جذب مشتریان هدف کمک میکند و با استراتژیهای حرفهای، فروش و visibility برند شما را بهبود میبخشد.
این افزونه رایگان وردپرس می تواند با افزایش عملکرد، زمان بارگذاری صفحه در وب سایت شما را کاهش دهد. این افزونه امکان کش کردن صفحات و نوشته ها، CSS و جاوا اسکریپت، اشیاء پایگاه داده و موارد دیگر را فراهم می کند. همچنین می توانید از طریق گزارش تجربه کاربری کاربران کروم (Chrome User Experience Report) به Core Web Vitals خود دسترسی پیدا کنید تا بتوانید به بهینه سازی Core Web Vitals بپردازید. همانطور که در بالا هم توضیح داده شد LCP مدت زمان بارگذاری بزرگترین عنصر صفحه می باشد و برای اینکه این امتیاز را ارتقا دهید باید حجم بزرگترین فایل را کاهش دهید.
همانطور که در ابزارهای اندازهگیری CWV مانند gtmetrix دیدید، بهجز سه شاخص اصلی یعنی LCP، FID و CLS شاخصهای دیگری نیز وجود داشت. این شاخصها همه زیرمجموعه یکی از سه بخش اصلی در Core Web Vitals هستند و نسبت به سه شاخص اصلی دارای اهمیت کمتری هستند. به همین دلیل در انتهای مقاله اشاره سطحی به آنها میکنیم تا بهصورت مقدماتی با تعاریف آنها آشنا شوید. کارهایی که برای بهینه کردن شاخصهای اصلی در قسمت قبل معرفی شد، برای بهینه کردن این شاخصها نیز کاربرد دارد. همانطور که گفتیم Core Web Vitals یکی از قسمتهای اصلی تجربه کاربری سایت است. گوگل با تحقیقهای زیاد توانست مهمترین عواملی که در تجربه مثبت یک کاربر تأثیرگذار است را متوجه شود.
خدمات طراحی سایت
در اینجا میتوانید ببینید که آیا اندازههای مناسب اختصاص داده شده است یا خیر. همچنین میتواند به حداقل رساندن زمان رسیدن به اولین بایت (Time To First Byte – TTFB) کمک کند. ابزارهای شخص ثالث زیادی وجود دارند که میتوانید برای سایت وردپرس خود از آنها استفاده کنید. این فرآیند باعث بارگذاری سریعتر صفحات وب شما می شود زیرا بارگذاری جاوا اسکریپت را به تعویق می اندازد. به عبارت دیگر، با رسیدن بازدیدکننده، محتوای دیگری را در صفحه بارگذاری می کند، به جای اینکه منتظر بارگذاری کامل همه فایل های جاوا اسکریپت بماند.
اهمیت معیارهای اصلی وب برای کسبوکار شما
زمانی که از CWV و معیارهایش صحبت میشود، بیشتر به اصطلاحات تخصصی و پیچیده برنامهنویسی و سئو اشاره میشود؛ اما ما در این قسمت میخواهیم ابتدا با زبان ساده مفهوم کلی را توضیح دهیم و سپس به قسمتهای تخصصی برسیم. بنابراین پیشنهاد می کنیم به جای تمرکز روی این معیارها و حساس شدن روی آنها، به سئو کلی سایتتان اهمیت بیشتری بدهید. اگر روی هر یک از این معیارها کلیک کنید، می توانید آدرس کامل صفحات را مشاهده کنید. در ادامه می توانید وضعیت Core Web Vital سایتتان را در موبایل و دسکتاپ مشاهده کنید. گفتیم که FID مدت زمانی است که کاربر از سمت سرور پاسخ مناسبی را دریافت می کند.
شاخصهای اصلی وب (Core Web Vitals) مجموعهای از عوامل رتبهبندی جدید هستند که گوگل هنگام محاسبه امتیاز تجربه کاربری وبسایت شما در نظر میگیرد. در ادامه با اصلی ترین روش های جلوگیری و بهبود خطاهای core web vitals آشنا خواهیم شد. با استفاده از این روشها، میتوانید معیارهای Core Web Vitals را به میزان قابل توجهی افزایش دهید، که منجر به بهبود تجربه کاربر، رتبهبندی بهتر در موتورهای جستجو و افزایش تعامل کاربر در وبسایت خود میشود. همین امر به بهینه سازی سرعت سایت و بهبود core web vitals و همینطور کیفیت تجربه کاربری کمک خواهد کرد. CDN علاوه بر سرعت، امنیت سایت شما را نیز تامین خواهد کرد و همینطور درصد DOWN شدن سایت شما را بسیار پایین خواهد آورد.
با این حال، از آنجایی که گوگل به اولویتبندی تجربه کاربر و عملکرد صفحه ادامه میدهد، Core Web Vitals به طور فزایندهای در استراتژی کلی SEO حیاتی میشوند. CLS مخفف عبارت Cumulative Layout Shift، به تغییر موقعیت های المان های صفحه در حین بارگذاری یا بعد از بارگذاری اشاره دارد. به طور مثال وارد صفحه ای شدید و منتظر هستید تا آن صفحه به طور کامل نمایش داده شود.
در این مقاله میخوانید :
یه ابزار بسیار خوب دیگه برای دریافت معیارهای مرتبط با Core Web Vitals و ۱۰ها معیار مرتبط با سرعت و تجربه کاربری، ابزار میزفا تولز هست. در قسمت واکاوی صفحه این ابزار که رایگانه، میتونید هر کدوم از صفحات سایتتون رو از سرور داخل یا خارج از ایران بررسی کنید. First Input Delay یا FID سرعت پاسخ یا واکنش یک صفحه به ورودی کاربر را تعیین می کند.
وبینار هرس محتوایی؛ ابزار مخفی رشد سایت
همانطور که مشخص است این شاخص زیرمجموعه بخش تعامل با صفحه است؛ اما نسبت به FID کماهمیتتر است. Largest Contentful paint به محاسبه میزان زمان باز شدن قسمت اصلی محتوای صفحه میپردازد. ممکن هست هنوز تمام صفحه و قسمتهای حاشیهای آن بهصورت کامل باز نشده باشد؛ اما بخش اصلی که کاربر برای آن به این صفحه آمده است باید هر چه زودتر باز شود. برای اندازه گیری Core Web Vitals در سرچ کنسول، ابتدا لازم است که سایتتان را در این ابزار ثبت کنید. اگر هنوز این کار را انجام نداده اید، مطلب ” ثبت سایت در سرچ کنسول ” را مطالعه کنید.
بسیار بعید است که بتوانید بیش از چند ثانیه منتظر بمانید و انتظار میرود آن سایت را ترک کنید. مگر در شرایط بسیار خاص مانند سامانه های دولتی که نیاز دارید حتما آن وب سایت را مشاهده نمایید که در اغلب مواقع چنین نیست و می توانید نیاز خود را از طریق وب سایت های دیگر تامین نمایید. در این حالت وب سایت مورد نظر، رقابت را به سایتی که سریع باز می شود خواهد باخت و حتی انتظار می رود آن شخص دوباره به آن سایت مراجعه نکند و اینگونه است که سرعت بالای وب سایت اهمیت پیدا می کند!
یک دلیل اساسی این است که نرم افزارها، پلاگین ها و برنامه هایی که بازاریابان از آنها استفاده میکنند مانند ارسال خودکار ایمیل یا ردیابی آنالیزها، باعث بروز مهمترین اشکال در کاهش قابل توجه زمان بارگذاری صفحه وب میشوند. ساده ترین روش برای اندازه گیری Core Web Vitals با استفاده از ابزار PageSpeed Insights می باشد. برای این منظور سایت خود را در بخش url وارد کرده و بر روی دکمه Analyze کلیک کنید. چند لحظه منتظر باشید تا نتایج اصلی و معیارهایی که در بالا توضیح دادیم برای سایت شما نمایش داده شود. CLS یاCumulative Layout Shift به معنای ثبات المانها بوده و به فراوانبودن تغییرات ناشی از طرح بندی غیر منتظره و ثبات بصری صفحه، اشاره دارد.
این بدان معنی است که محتوای سایت شما برای بازدیدکنندگان از نزدیکترین سرورها به آنها ارائه میشود. عناصر مسدودکننده رندر (Render-blocking) به فایلهای استاتیک HTML، CSS و جاوا اسکریپت مورد نیاز برای نمایش یک صفحه در سایت شما اشاره دارند. هر یک از این فایلها حاوی اسکریپتهایی هستند که میتوانند کاربران شما را از مشاهده محتوا باز دارند. این اسکریپتها معمولا توسط افزونهها و ابزارهای جانبی شخص ثالث مانند Google Analytics ایجاد میشوند. این افزونه عملکرد سایت شما را به شدت بهبود می بخشند و باعث فشرده سازی فایل های سایت شما خواهند شد و حافظه کش شما را فعال می کند و این امکان باعث افزایش سرعت سایت شما خواهد شد. اما باید در نظر داشته باشید که کانفیگ این افزونه اگر به درستی انجام نشود می تواند حتی باعث کندی سایت شما و همچنین باعث بهم ریختگی و مشکلات فنی نیز شود.
بهینه سازی امتیازات Core Web Vitals در وردپرس، کار بسیار پیچیده و مشکلی نیست. با استفاده از نکات و ترفندهایی که در ادامه خدمت شما توضیح می دهیم می توانید به راحتی امتیازات Core Web Vitals را بهبود بخشید. یک مشاور سئو باید دانــش فنی، ابــزارها و تکنیــکهای بهینهســازی سایــت را بدانـد. همچنین باید دانش کافی درباره تغییرات الگوریتمهای موتورهای جستجوی مختلف مانند گوگل داشتــه باشد. با توجه به پیچیدگــیهای سئو، یک مشــاور سئــو باید از دانش فنی و ابزارهای مناسبی برای مدیریت پروژههای سئو استفاده کند.
چگونه می توانم Core Web Vitals را در وب سایت خود اندازه گیری کنم؟
اگه از نظر سئو بخوایم به معیارهای بالا نگاه کنیم تا تاثیر Core Web Vitals بر سئو رو بدونیم، باید اینطور بگیم که این ۳ معیار برای بهبود رتبه سایت بسیار مهم هستند. به این معنا، اگه صفحات شما پاسخگو نباشند و یا مثلا اونها رو پر از تبلیغات نامطلوب کنید (که باعث افزایش CLS میشه)، کاربران دیگه به راحتی به سایت شما برنمیگردند. پس از آشنایی با کور وب وایتال، معیارها و شیوه اندازهگیری آنها لازم است چگونگی بهینهسازی این معیارها را نیز بدانید. بهینهسازی این معیارها باید برای هر سایت جداگانه و انحصاری انجام شود زیرا معمولا نقاط مثبت و منفی وب سایتها مشابه هم نیستند. شما میتوانید پس از اندازهگیری معیارهای هسته حیاتی وب با استفاده از روشهای زیر مشکلات موجود مگ سئو را رفع و نسبت به بهینهسازی سایت اقدام کنید. احتمالا برای شما هم پیش آمده که فرم ثبت نامی را در یک سایت پر کنید و پس از ارسال با تاخیر در دریافت پاسخ مواجه شوید.
با باز کردن سایت این ابزار میتوانید آدرس صفحات سایت خود را وارد کنید و با کلیک روی دکمه Analyze گزارش شاخصها را در دو پلتفرم موبایل و دسکتاپ ببینید. Core Web Vitals که با نام CWV یا هسته حیاتی گوگل نیز شناخته شده است، شامل یک سری فاکتور است که گوگل به کمک آنها می تواند تجربه کاربری یا UX را اندازه گیری کند. FID مدت زمانی را میسنجد که وبسایت شما برای پاسخ به اولین تعامل کاربر طول میکشد. این معیار را نمیتوان در محیط آزمایشگاهی شبیهسازی کرد، زیرا برای اندازهگیری آن به تعامل واقعی کاربر نیاز است.
بهینه سازی فعالیت رشته اصلی (Main Thread) از طریق کم کردن تَسْکهای طولانى (Long Tasks) که باعث کاهش FID مىشه. هر چه امتیاز CLS شما بیشتر باشد یعنی جابجایی ناگهانی صفحات شما زیاد است و باید آن را اصلاح کنید. باید توجه داشته باشید که منظور ما از جابجایی ساختار، جابجایی ناگهانی یا غیرمنتظره ساختار است به طوری که کاربر انتظار آن را نداشته باشد. به طور مثال اسکرول کردن در صفحات یا خصوصیت transform در CSS بد نبوده و امتیاز CLS شما را افزایش نمی دهند. با اینکه Web Vitals حرکت نسبتا جوانی است اما تا همین لحظه انواع و اقسام ابزارهای مختلف برای اندازه گیری معیارهای آن توسعه داده شده اند.
انواع معیارهای Core Web Vitals
همچنین شامل چندین ویژگی دیگر است که می تواند به افزایش امتیاز و بهینه سازی Core Web Vitals کمک کند، که در بخش های بعدی به آنها خواهیم پرداخت. یک ابزار کش، نسخه های HTML ایستا از صفحات شما را ذخیره می کند و دیگر نیازی نیست هر بار که بازدیدکننده ای به سایت شما دسترسی پیدا می کند، این صفحات لود شوند. با نگاهی به سایز صفحات وب( تمام چیزهایی که در یک صفحه بارگذاری میشود) به این نتیجه میرسیم که سایت های B2B دارای کمترین سایز یعنی ۲.۳۶ مگابایت هستند درحالیکه سایت های خبری ۴.۱۲ مگابایت حجم دارند. این پست مشکلات فعلی در Core Web Vital را توصیف می کند، بینش داده های خاص کسب و کار های متفاوت را ارائه می دهد و در مورد چگونگی سرعت بخشیدن به وب سایت شما راه کار ارائه می دهد. مارتین اظهار داشت که این قوانین برای همه یکسان است – هر چیزی که تجربه کاربر را بدتر کند ممکن است توسط Google مجازات شود.
این تفاوت ها به این معنی است که هر دو INP و FID انواع مختلفی از معیارهای پاسخگویی هستند. در جایی که FID یک معیار پاسخگویی بار بود که برای ارزیابی اولین تأثیر صفحه بر کاربر طراحی شده بود، INP یک شاخص قابل اعتمادتر از پاسخگویی کلی است، صرف نظر از اینکه چه زمانی در طول عمر صفحه تعاملات رخ می دهد. همچنین، میتوانید تنظیمات سایت خود را به گونهای پیکربندی کنید که CSS حیاتی، محتوای «بالای تاخوردگی» (Above the Fold) را سریعتر بارگذاری کند.
مشابه با کش، برخی از ارائه دهندگان هاستینگ، راهحلهای CDN را در پلنهای خود ارائه میدهند. توصیه میکنیم قبل از اینکه خودتان یک CDN راهاندازی کنید، با هاست وب خود برای ارزیابی اینکه کدام یک از پیشنهادات (در صورت وجود) با پلنهای آنها یکپارچه شده است، بررسی کنید. در ادامه بهینه سازی Core Web Vitals با ۸ راهکار اساسی را آموزش داده ایم. بنابراین، مهم است که پیشنهادات و توصیه های ارائه شده توسط PageSpeed Insights (یا سایر ابزارهای آزمایشی که استفاده می کنید) را نیز در نظر بگیرید. در بخش بررسی (audit)، میتوانید به طور خودکار امتیازهای LCP، CLS و FID را مشاهده کنید. این کار در صورتی که قصد دارید این امتیازها را به طور مکرر بررسی کنید، مفید است، زیرا می توانید آن را بدون باز کردن تب دیگری اجرا کنید.
به عنوان مثال اگر در صفحه ای از سایتتان دکمه ای را قرار داده اید، مدت زمانی که طول می کشد تا کاربر پس از کلیک روی دکمه پاسخی را از جانب شما دریافت کند، FID می گویند. حال هرچه این زمان طولانی تر باشد، این صفحه از نظر کاربری و معیار FID مشکل دارد. برخی به اشتباه LCP را زمان لود شدن کلی سایت می دانند؛ اما همانطور که از نام این معیار هم مشخص است، LCP به معنای مدت زمانی است که بزرگترین المان صفحه ای از سایت شما لود شود. شاید بارها با این صحنه مواجه شده اید که وارد سایتی می شوید؛ در ابتدا بخش بزرگی از محتوای آن صفحه که می تواند شامل تصویر، متن یا یک فایل گرافیکی باشد برایتان لود می شود. پس از این زمان است که کل صفحه به صورت کامل برای شما به نمایش در می آید.
سایت های خبری/رسانه ای و مسافرتی با CLS 0.42 دارای بدترین عملکرد بودند. سایت های از نوع دیکشنری با میانگین CLS 0.32 بهترین عملکرد را داشتند، به طور قابل توجهی پایین تر اما هنوز هم دور از معیار نیستند. در حالی که میانگین TBT در تمام سایتهای مورد تحلیل ۰.۷ ثانیه بود، سایتهای واقع در B2B با ۰.۵ ثانیه بهترین عملکرد را داشتند. طبق ماده ۱۲ فصل سوم قانون جرائم رایانه ای هر گونه کپی برداری به هر نحو از محتوای سایت ، توسط تیم یاس وب پیگیرد قانونی دارد.
- INP تأخیر تمام تعاملات کلیک، ضربه و صفحه کلید را با یک صفحه در طول عمر آن مشاهده میکند و طولانیترین مدت را گزارش میکند، بدون توجه به موارد پرت.
- امتیازات بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ میلیثانیه قابل قبول هستند، هرچند بهبود آنها توصیه میشود.
- Core Web Vitals برای سئو داخلی سایت (بهینه سازی موتور جستجو) بسیار مهم هستند زیرا به طور مستقیم بر تجربه کاربر در یک وب سایت تأثیر می گذارند.
هدف از این بهروزرسانی، تضمین بهترین تجربه کاربری ممکن برای وبسایت است. از زمان اعلام شدن، معیارهای اصلی وب گوگل (Core Web Vitals) در دنیای سئو و توسعه وب، جنجال زیادی به پا کرد. هنگام افزودن عناصر UI جدید به پایین صفحه وب، ضروری است که طراحی کلی، تجربه کاربر و نحوه تناسب آنها با محتوای موجود را در نظر بگیرید. هنگامی که کاربر دوباره از وب سایت بازدید می کند، مرورگر می تواند این منابع ذخیره شده را به صورت محلی به جای بارگیری مجدد از سرور بازیابی کند.
معمولا این نوع فایل های بزرگ را تصاویر تشکیل می دهند و برای اینکه این نوع فایل ها را شناسایی کنید در قسمت پایین نتایج ابزار PageSpeed Insights پیشنهاداتی وجود دارد که به شما در بهینه سازی LCP کمک می کند. بعد از آنالیز سایت گزارشی مشابه تصویر بالا مشاهده خواهید کرد که ۳ معیار مهم نیز اندازه گیری شده اند و در بخش پایینی این معیارها پیشنهاداتی جهت بهبود وضعیت سرعت سایت شما ارائه شده است. اینجاست می گوییم که شاید شما بدون استفاده از این ابزار حس بکنید سایت شما سریع لود می شود اما یک عنصر بزرگ در سایت دارید که حجم بالایی دارد و زمان زیادی نیاز دارد تا این عنصر نمایش داده شود و شما از آن غافل شده اید! این را در نظر داشته باشید که یکی از مهم ترین معیار گوگل برای سرعت سایت همین بهینه بودن بزرگترین عنصر یعنی LCP می باشد.
از آنجا که معیارهای Core Web Vitals به طور مستقیم بر رتبهبندی سئو تأثیر میگذارند، بهبود این معیارها برای جذب ترافیک ارگانیک ضروری است. برخی استراتژیها شامل بهینهسازی برای دستگاههای موبایل، کاهش درخواستهای HTTP، و استفاده از کش مرورگر برای کاهش زمان بارگذاری هستند. با رعایت این نکات، نه تنها نمره معیارهای اصلی وب خود را افزایش خواهید داد، بلکه به رتبهبندی بهتری در نتایج جستجو دست خواهید یافت. تا چند وقت پیش page speed در سرچ کنسول گوگل برای اندازهگیری بهینه سازی شناخته شدهبود اما از ژوئن این بخش در گوگل، تغییر نام و عملکرد به Core Web Vitals داده است. از دیگر ابزارهای مفید جهت اندازه گیری هسته حیاتی وب میتوانیم به ابزار Lighthouse اشاره کنیم که قادر به بررسی کیفیت و میزان معیارهای سه گانه Core Web Vitals است. این ابزار نیز مانند ابزار قبلی گزارش کاملی از این معیارها و راه حلهایی جهت بهینه سازی آنها به شما را ارائه میدهد تا با پیاده سازی آنها بتوانید تجربه کاربران در هنگام بازدید از سایت خود را بهبود بخشید.
برای افزایش رشد کسبوکار، پیشی گرفتن از رقبا و آمادگی برای بهروزرسانیهای آتی Core Web Vitals، با ما تماس بگیرید. با ۱۹ درصد تخفیف ویژه رونمایی سرورهای نسل جدید، هاست وردپرس را خریداری نمایید. اگر چنانچه سوال یا ابهامی دارید آن را در بخش نظرات مطرح نمایید تا به آنها پاسخ داده شود. هر کد جاوا اسکریپت استفاده نشده یا غیر ضروری را از فایل های خود شناسایی و حذف کنید. وقتی فایل های جاوا اسکریپت را در HTML خود اضافه می کنید از ویژگی “defer” استفاده کنید. با دقت و توجه به هر پروژه، به شما اطمینان و آرامش خاطر ارائه میدهیم و به تعهد خود در ارائه خدمات باکیفیت و پشتیبانی مطمئن افتخار میکنیم.
یکی از اصلیترین مزایای استفاده از خدمـات سئو امیــن محتوا، بهبود رتبـه سایــت در موتورهای جستجو است. همچنین، با افزایـــش ترافیک سایـــت شما، فرصت فـروش و افزایــش درآمد شما نیز بهبود خواهد یــافت. بنابراین، استفــاده از خدمـــات سئو امین محتـــوا میتواند بهبود قابــل توجهی در ترافیـــک و درآمد سایــت شما داشتـــه باشـد. در صورتی که lighthouse زمان TTFB شما را بیشتر از ۶۰۰ میلی ثانیه تشخیص بدهد، تست در آن بخش با شکست مواجه می شود و حتما باید آن را تصحیح کنید. ما بار ها در رابطه با اهمیت سرعت بارگذاری سایت ها صحبت کرده ایم و حتما با اهمیت آن آشنا هستید.
این نوع بارگذاری تصاویر میتواند به بهبود امتیاز LCP و سرعت بارگذاری شما کمک کند. بسیاری از افزونههای بهینهسازی تصویر وردپرس، مانند Smush، دارای ویژگیهای lazy loading داخلی هستند. یا بررسی کنید ببینید که در حین بارگذاری صفحه آیا آن تصویر تغییر موقعیت می دهد. FID یا تاخیر اولین ورودی همانطور که بالا هم به آن اشاره شد، مدت زمان بین اولین کلیک کاربر تا شروع پردازش را FID می گویند. مهم ترین عاملی که باعث بهبود FID می شود استفاده از یک هاست پرسرعت ویژه وردپرس می باشد.