صفر تا صد آموزش سرچ کنسول گوگل Google Search Console
Report Overview یک گزارش اجمالی از عملکرد فنی وب سایت در موتورهای جست و جوست. همینطور اگر مشکلی در این زمینه وجود داشته باشد نیز آن را نشان می دهد. بنابراین یکی از مواردی که می توانید گزارش آن را ببینید، تعداد صفحات ایندکس شده و همینطور تعداد صفحاتی است که با ارور مواجه شده اند. سپس تا پایین اسکرول کنید تا ” Coverage ” که خلاصه ای از وضعیت ایندکس صفحات است را پیدا کنید.
با توجه به مزایا و معایب فوق، سرچ کنسول به عنوان یک ابزار قدرتمند برای توسعهدهندگان وب بسیار مفید است. با تمرین و آشنایی بیشتر با آن، میتوانید از این ابزار به طور بهینه استفاده کنید و کیفیت و کارایی کدهای خود را بهبود بخشید. با استفاده از توابع مانند console.log() ، میتوانید پیامها و لاگها را نمایش دهید. این به شما امکان میدهد تا اطلاعات مرتبط با کارکرد برنامه را در طول اجرا مشاهده کنید و مشکلات را پیدا کنید.
این وضعیت نشان دهنده این است که صفحه مورد نظر، از پلاگین های ناسازگاری مثل افزونه های Flash که توسط اکثر مرورگرهای موبایل پشتیبانی نمی شود، استفاده می کند. به منظور رفع این مشکل باید صفحه خود را با استفاده از تکنولوژی وب مدرن و با پشتیبانی HTML۵ دوباره از نو طراحی کرد. این اخطار نمایانگر این است که صفحه مورد نظر، مورد خزش و بازدید ربات قرار گرفته اما ایندکس نشده و در SERP نمایش داده نمی شود و یا ایندکس انجام شده اما بنا به دلایلی گوگل تصمیم گرفته که صفحه را نمایش ندهد. مثلاً می توان گفت به خاطر آپدیت کردن الگوریتم های گوگل و یا وجود یک باگ از سوی گوگل، صفحه در SERP نمایش داده نمی شود. خطاهایی که مربوط به سرور می شود را فوراً باید برطرف کرد چراکه امکان آسیب جدی به سایت وجود دارد.
اگر که سرچ کنسول شما از قبل اطلاعات داشته باشد یعنی قبلا فردی دیگر آن را نصب کرده است. اما اگر که اطلاعاتی در آن نباشد و سرچ کنسول بنویسد که از فردا میتوانید اطلاعات را مشاهده کنید یعنی تا به الان وب مستر بر روی سایت نصب نبوده است. در ادامه به صورت کامل مراحل نصب سرچ کنسول را برای شما شرح خواهیم داد. کنسول جستجوی گوگل، همچنین به عنوان GSC شناخته می شود، یک سرویس رایگان از گوگل است که به صاحبان سایت اجازه می دهد تا با استفاده از داده های مستقیم از گوگل سلامت و عملکرد کلی سایت خود را کنترل کنند. INP معیاری جدید برای سنجش تعامل کاربر با صفحه است که دقت بیشتری در تحلیل تجربه کاربری دارد. این معیار از طریق دادههای کاربران واقعی در کروم اندازهگیری میشود و در بخش Page Experience قابل مشاهده است.
در صورتی که وبسایت فروشگاهی دارید، سرچ کنسول اکنون به صورت خودکار اطلاعات محصول را از Google Merchant Center نمایش میدهد. این امکان به شما کمک میکند خطاهای مربوط به نمایش محصول را شناسایی کرده و نرخ کلیک و دیدهشدن محصولات را افزایش دهید. URL inspection گوگل سرچ کنسول یکی از مهمترین بخشهای آن به شمار میرود.
درس بیست و پنجم: آشنایی با بخش messages در گوگل سرچ کنسول
فهرست مطالب
با توجه به تغییرات گوگل سرچ کنسول و معرفی آپدیت جدید آن لازم است که کاربران با نسخه جدید آشنایی پیدا کنند. علائم حیاتی هسته وب نیز به آن می گویند، در این بخش گزارش سرعت لود شدن صفحات سایت شما در دسکتاپ و نسخه موبایل را نشان میدهد. از طریق زبانه وبمستر تولز خود، گزارش sitemap را انتخاب نمایید و سپس در مرحلهی بعدی URL مربوط به نقشه سایت خود را طبق تصویر زیر در کادر مشخصشده وارد کرده و سپس روی گزینه Submit کلیک کنید. بعد از crawling شدن صفحات وبسایت توسط خزندههای گوگل نوبت ایندکس شدن صفحات سایت است که یعنی محتوای وبسایت شما در موتورهای جستجو گوگل ذخیره میشود. در ادامه به بررسی یکایک خدمات و آموزش کار با گوگل سرچ کنسول و توضیح بخش های مختلف پنل آن می پردازیم. برای استفاده از این روش گزینه Domain name provider را انتخاب کنید سپس TEXT ارائهشده در گوگل سرچ کنسول را کپی کنید بعد از آن وارد وارد کنترل پنل هاست خود شوید و باید یک رکورد TXT تعریف کنید.
میتوانید اطلاعات مربوط به بارگیری صفحه، عملکرد شبکه، خطاها، و آمارهای مرتبط با صفحه را مشاهده کنید. این اطلاعات به شما کمک میکند تا عملکرد صفحه را بهبود بخشید و مشکلات را رفع کنید. سرچ کنسول یا Console یک ابزار قدرتمند در مرورگرها است که به توسعهدهندگان وب کمک میکند تا خطاها و اطلاعات مرتبط با صفحه وب را در محیط کنسول مشاهده و تحلیل کنند.
بخش Settings: دادن دسترسی به اطلاعات سرچ کنسول به افراد دیگر و تغییر دامنه سایت
چراکه گوگل باید حجم زیادی از محتویات را خزش کند و به همین منظور دوست ندارد خیلی زمان خود را برای خزش در این نوع لینک ها تلف کند. این پیغام نشان دهنده این است که بعضی صفحات به دلایل مختلفی مثل وجود تگ کنونیکال، ایندکس نشده اند و به نمایش در نمی آیند. تعریف تگ کنونیکال به این صورت است که وقتی صفحات مشابهی در سایت خود دارید، به منظور ایندکس شدن باید گوگل را متوجه کنید که کدام یک از آنها، جزو صفحه اصلی شما می باشد. برای این منظور باید کد مربوط به کنونیکال را در بخش هدر سایت خود قرار دهید. در کادر پایین تر نیز هشدارهایی درباره صفحات ایندکس شده همراه با مشکل در SERP را نشان می دهد. بخش ایندکس هم مشخصاً مربوط به صفحاتی می باشد که مشکلی ندارند که برای مشاهده این صفحات نیز می توانید روی قسمت View data about indexed page کلیک کنید.
گزارش ایندکس صفحات (Page Indexing)
بعضی وقتها، این نتایج با عکس یا ویدئو همراه است یا به شکل نتایج Web Light ،AMP و… میآید. اجازه دهید به این شکل بگوییم که ایمپرشن بهمعنای دیدهشدن در صفحهٔ نتایج یا پتانسیل دیدهشدن است. هر هفته یک محتوای اختصاصی همراه با جدیدترین مقالات، اخبار و نکات آموزشی بازاریابی و تبلیغات را برای شما میفرستیم.
برای برطرف کردن این مشکل، به قسمت tests screenshot رفته تا تمام دکمه ها، لینک ها و المان های قابل کلیک شناسایی شوند. سپس اطمینان حاصل کنید که نوک انگشتان بیشتر از یک المان را نپوشانده باشد. این پیغام نشان دهنده این است که محتوا از صفحه نمایش عریض تر است و کاربر به منظور مشاهده محتوای سایت، نیاز به اسکرول کردن افقی دارد که این کار باعث اذیت کاربر و دریافت نمره منفی خواهد شد. این وضعیت زمانی اتفاق می افتد که اعلان های CSS مقادیر ثابتی داشته باشند و یا اندازه تصاویر به میزان خاصی تعریف شده باشد. برای رفع این مشکل ابتدا باید از تناسب اندازه تصاویر و دیگر محتویات اطمینان حاصل کرد و در صورت نیاز، اندازه مناسبی برای جایگاه المان های CSS سایت در نظر گرفت.
به کمک ‘گزارش Page Indexing (که قبلا Index Coverage نام داشت) در گوگل سرچ کنسول میتوان صفحات ایندکس شده در وبسایت را بررسی کرد. ایندکس شدن صفحه توسط گوگل (Indexing) یعنی ربات گوگل یک صفحه را بررسی کرده و آن را درون پایگاه داده خود برای نمایش در صفحه نتایج جستجو ذخیره کرده است. این گزارش برای مدیران سایتهایی که مرتبا در حال تولید محتوا و ایجاد صفحات جدید هستند مفید خواهد بود.
مشاهده نحوهای که گوگل یک URL را مشاهده میکند
این بخش سرچ کنسول اطلاعات خوبی دربارهٔ سرعت بارگذاری سایت روی موبایل و دسکتاپ، نحوهٔ رتبهبندی گوگل و در کل سرعت و عملکرد سایت از نظر تجربهٔ کاربری ارائه میدهد. میانگین رتبهای که صفحات وبسایت شما در نتایج جستجوی گوگل داشتهاند. موقعیت میانگین به شما کمک میکند بفهمید کدام صفحات شما در جستجوها جایگاه بهتری دارند و کدامها نیاز به بهینهسازی بیشتر دارند. تعداد دفعاتی که وبسایت شما در نتایج جستجوی گوگل به نمایش درآمده است.
در سرچ کنسول اطلاعات مورد نیاز به صورت بسیار منظم دستهبندی و مرتب شدهاند که کار با آن را بسیار ساده کرده است. با کلیک روی هر یک از گزینههای موجود در نوار کنار صفحه میتوانید اطلاعات و گزارش کامل آن ابزار را مشاهده کنید. به این نکته توجه داشته باشید که برای اینکه در نتایج جستجوی گوگل قرار بگیرید، نیازی به ثبت نام در سرچ کنسول ندارید، اما سرچ کنسول به شما کمک میکند تا نحوه مشاهده سایت شما توسط گوگل را درک کرده و بهبود بخشید.
خطای ۴۰۳ زمانی ایجاد میشه که ورود ربات های گوگل به URL ممنوع باشه و از سمت سرور خطای ۴۰۳ دریافت کنن. این معیار به تنهایی چندان مفید نیست، چرا که اگر صفحهای برای چندین کلمه کلیدی رتبهبندی شود، موقعیت متوسط ممکن است تغییر کند. پس از ساختن نقشه سایت، آن را از طریق ابزار Sitemaps در Google Search Console ارسال کنید.
شما متوجه میشوید کدام صفحات در دیسکاور نمایش داده شدهاند و چقدر موفق بودهاند تا بتوانید به یک الگوی مشخص برای راهیابی به آن پیدا کنید. با اسکرولکردن به صفحهٔ دوم گزارش عملکرد، میتوانید ابعاد و پارامترهای مختلفی از دادههای Performance را ببینید و با فیلترکردن گزارش، دید دقیقتری نسبت به هرکدام به دست بیاورید. در ابتدای راه، احتمالاً با میانگین رتبهٔ ۵۰ روبهرو خواهید شد؛ جا نخورید!
گوگل نیز تصمیم میگیرد که به آن صفحات ثبت شده در این بخش اولویت داده و از بودجه خزش در URL مطرح شده استفاده نماید. من مهندس معدن هستم و با اینکه یک طرح ثبت شده در سازمان نخبگان دارم در حوزه آی تی فعالیت میکنم و مدت ها مدیریت محتوا، تولید محتوا و سئو انجام داده ام. تمام faq هایی که در صفحات مقالات یا برگه های سایت خود درج کردید در این بخش قابل مشاهده هستند.
در زیر این باکس هم لینکهای محبوب و پربازدید سایت شما قرار میگیرد. با بررسی دادههای این بخش و رفعورجوعکردن ایرادات احتمالی، نتایج بهتری هم در سئو میگیرید. این خطا یعنی خودتان با تگ «noindex» به گوگل گفتهاید که نمیخواهید این صفحه ایندکس شود. اگر بعد از سرچ URL پیام زیر را دریافت کردید، یعنی همهچیز خوب است و خزندههای گوگل صفحهٔ شما را پیدا و ثبت کردهاند. در تب Devices، گزارش عملکرد به تفکیک دستگاههای استفادهشده در جستجو (موبایل، تبلت، دسکتاپ) ارائه میشود. مثلاً اگر کاربران پس از جستوجوی «تبلیغات برای سالن زیبایی» به مقالهٔ ما برسند، این عبارت کوئری در نظر گرفته میشود.
میانگین موقعیت در دهههای بیست (۲۰ تا ۲۹) به این معناست که وبسایت در صفحه دوم یا سوم نتایج جستجو ظاهر میشود. که این خیلی هم بد نیست و به این معناست که وبسایت نیاز به انجام یک سری کارهای اضافی دارد تا رتبه بهتری کسب کرده و وارد دسته بالای ۱۰ بشود. نمایشها در واقع تعداد دفعاتی هستند که یک وبسایت در نتایج جستجو ظاهر و توسط کاربران دیده شده است. در این صفحه آموزش گوگل سرچ کنسول را به صورت کامل و رایگان پوشش خواهم داد. این ابزار کاملا رایگان بوده و همین امر سبب شهرت و سئو مگ محبوبیت آن در میان سئوکاران در سراسر دنیا شده است. همچنین این ابزار کاربری آسانی دارد و همه افراد حتی با سطح پایینی از دانش انگلیسی میتوانند از کنسول جستجوی گوگل استفاده کنند.
استفاده مستمر از این ابزار و تحلیل دادههای موجود در سرچ کنسول باید به یک امر روزمره در فرآیندهای مربوط به سئو سایت شما تبدیل شود. این ابزار که درگذشته بهعنوان گوگل وبمستر تولز شناخته شده بود و هماکنون به آن گوگل سرچ کنسول می گویند از مهمترین ابزار ارتقا سئو سایت است. این ابزار رایگان و قدرتمند به شما این امکان را میدهد سایت خود را بهتر کنترل کنید، مشکلات سایت خود را بهتر پیدا کنید و بدافزارها را پیدا کنید و از سایت خود پاککنید. کنسول جستجو گوگل اولین ابزاری است که طراحان حرفهای سایت برای ارتقا سئو استفاده میکنند. امتیاز بالاتر سئو به شما کمک میکند که ازنظر گوگل، اعتبار سایت شما بالاتر برود همچنین سایت شما در صفحات بالای نتایج جستجو قرار بگیرد.
از آن جا که بیش از ۴۰ درصد سایتهای موجود با استفاده از وردپرس ساخته شدهاند، آموزش نصب سرچ کنسول بر روی وردپرس و افزونه پرکاربرد یواست بسیار مهم است. در این روش بعد از وارد کردن آدرس کامل سایت خود در سمت راست تصویر زیر، دکمه continue را بزنید. در این روش گوگل سرچ کنسول Google Search Console اطلاعات کمتری در اختیار داشته و در نتیجه اطلاعات کمتری نیز در اختیار شما قرار خواهد داد. در واقع گوگل در این حالت تنها اطلاعات یک آدرس مشخص را مورد بررسی قرار میدهد. در واقع ابزار گوگل سرچ کنسول مانند یک آینه است که نشان میدهد که وبسایت شما چه وضعیتی دارد.
فیلتر کردن در کنسول جستجوی گوگل
توصیه ما در سئو ایران به افراد مبتدی است که برای موفقیت در دنیای اینترنت و کسب و کارهای آنلاین مراحل زیر را در روند فعالیت های خود جای دهند تا بتوانند در بازار رقابت جایگاه مناسبی را بدست آورند. این شاخصه موقعیت سایت را از لحاظ رتبه بندی صفحه (بر اساس یک کوئری) محاسبه می کند. در منوی کشویی، کشور خود را انتخاب کنید تا کار تنظیم کشور سایت تمام شود.
برای هر property در گوگل سرچ کنسول باید حداقل یک مالک تایید شده وجود داشته باشد. اگر به دنبال یادگیری حرفهای سئو هستید میتوانید دوره آموزش سئو آکادمی سفینه را تهیه کنید که در آن آموزش گوگل سرچ کنسول را بسیار کاملتر خواهید دید. گزارش تجربه کاربر سرچ کنسول، اطلاعاتی در مورد تجربه کاربری در سئو و سرعت سایت میکند. قابلیت Test Live URL به ما کمک میکند که متوجه شویم صفحه مشکلی در حال حاضر برای ایندکس شدن دارد یا نه. همچنین در صورتی که مشکلی در کدهای ساختار یافته (Structured Data) وجود داشته باشد، در این بخش نمایش داده میشود. این بخش به شما گزارش میکند که چند صفحه از صفحات سایت شما که دارای ویدیو هستند ایندکس شدهاند و دلایلی که برخی صفحات ایندکس نشدهاند را نیز به شما اعلام میکند.
استفاده صحیح از گوگل سرچ کنسول میتواند به شما کمک کند تا مشکلات فنی سایت را شناسایی کنید، عملکرد کلمات کلیدی را دنبال کنید و تجربه کاربری بهتری را برای بازدیدکنندگان خود فراهم کنید. این ابزار اطلاعات دقیقی در مورد نحوه ایندکس شدن صفحات شما، مشکلات خزیدن، امنیت سایت و بسیاری از فاکتورهای دیگر در اختیارتان قرار میدهد. به همین دلیل سرچ طبیعی و یا ارگانیک برای یک کسب و کار بسیار مهم است و تنها ابزاری که به شما در این مسیر بسیار کمک میکند Search Console میباشد.
نصب کردن سرچ کنسول با روش URL Prefix
اگر برای سئوی وردپرس از افزونه یوست سئو یا رنک مث استفاده میکنید آدرس نقشه سایت در مسیر زیر است. همواره سایت ها سعی دارند ترافیک ورودی خود از طریق گوگل را افزایش دهند، چراکه بیش از ۹۰ درصد ترافیک خود را از سمت موتورهای جستجوی گوگل بدست می آورند؛ و از طرف دیگر گوگل نیز سعی دارد تا خدمات … از معروف ترین مشکلات Pages در سرچ کنسول این پیغامه که مربوط به URLهای تکراری هست. این پیغام مربوط به صفحاتی هست که توسط ربات های گوگل پیدا شدن اما هنوز به مرحله خزیدن و ایندکس نرسیدن.
اگر دانش کافی برای انجام این کار را ندارید، میتوانید متن کپی شده را برای پشتیبانی سایت خود بفرستید، تا تنظیمات لازم را انجام دهد. با افزایش تولید محتوا و بهینهسازی صفحات موجود، انتظار میرود تعداد نمایشها افزایش یابد. البته این موضوع بستگی به استراتژیهای شما دارد؛ مثلاً ممکن است برای کلمات کلیدی با تبدیل بالا تمرکز کنید یا بر روی کانالهای دیگر تمرکز کنید. نظارت بر تغییرات CTR به شما کمک میکند تا روند عملکرد صفحات سایت خود را بهتر درک کنید. Google Search Console ابزارهای متعددی برای مشاهده و تجزیهوتحلیل دادههای سایت شما فراهم میکند. فیلترها به شما این امکان را میدهند که دادهها را به شیوههای مختلف مشاهده و جستجو کنید.
نظرات در مورد درس بیست و پنجم: آشنایی با بخش messages در گوگل سرچ کنسول:
در همین قسمت روی لینک “مشاهده نقشه سایت” کلیک کنید تا به قسمت سایت مپ هدایت شوید. دقت کنید که اگر وب سایت مد نظر یک وب سایت تجاری است، با جیمیل تجاری وارد شوید. “Start now” را انتخاب کرده و بعد روی گزینه “Add a property” کلیک کنید. اگر وبسایت شما با مشکلاتی مثل هک شدن شامل حملات محتوایی و یا URL، آلوده به بدافزارهایی مثل حملات SQL، پیکربندی سرور، حملات کدی، تروجان باشد یا هک شده باشد، گزارشی از آن را دریافت میکنید.
در این بخش میتوانید گزارش مربوط به خطاها و اسنیپتها را مشاهده کنید. این قسمت کشور کاربرانی که وارد سایت شما شدهاند را بر اساس IP نمایش میدهد، البته اگر کاربران از IP کشور دیگری استفاده کنند، کشور دیگری به جز کشور واقعی ثبت خواهد شد. وقتی کاربر روی یک لینک کلیک میکند که آن را از گوگل به خارج هدایت میکند، یک کلیک حساب میشود. اگر کاربر روی یک لینک کلیک کرده، سپس دکمه بازگشت را فشار دهد و دوباره همان لینک را کلیک کند، باز هم یک کلیک حساب میشود.
با جستوجوی آدرس صفحه در این نوار، میفهمید که صفحهٔ مدنظر شما توسط گوگل ثبت و ایندکس شده یا نه. اگر شده، اطلاعاتی مثل HTML صفحه، تطبیقپذیری با موبایل، خطاهای نمایش صفحه و… را دربارهٔ آخرین نسخهٔ ایندکششدهٔ آن دریافت میکنید. اگر سایت خودتان را هنوز ثبت نکردهاید، پیشنهاد میکنیم مقالهٔ «نحوهٔ ثبت سایت در سرچ کنسول در ۵ گام (آموزش تصویری)» را مطالعه کنید و سپس این مقاله را بخوانید. ما فرض را بر این میگذاریم که شما مرحلهٔ صفرم، یعنی ثبت سایت در سرچ کنسول را انجام دادهاید، تحلیلهای اولیه وبسایت توسط این ابزار انجام شده و همهٔ بخشها فعال و آمادهاند.
با این حال، کاراییهای زیاد سرچ کنسول گوگل باعث میشود که این ابزار برای کمک به بهبود عملکرد جستجو و جذب ترافیک بیشتر برای وبسایت، مهم و ضروری باشد. Search console تا قبل از سال ۲۰۱۵ با یک نام دیگر (وب مستر تولز) شناخته میشد و از ماه ژوئیه سال ۲۰۱۸ با ایجاد تغییراتی در رابط کاربری، با عنوان سرچ کنسول به فعالیت ادامه داد. این ابزار با عنوان جدید در سال ۲۰۱۹ سیر تکاملی خود را طی کرد و با حذف صفحه اصلی و صفحه داشبورد قدیمی به شکل امروزی در آمد.
در مرحلهی بعدی شما باید به گوگل اثبات کنید که وبسایت متعلق به شما میباشد. اما درصورتیکه نمیتوانید از این روش استفاده کنید، میتوانید از روشهای دیگر که در ادامه به شما آموزش میدهیم، استفاده کنید. در شیوهی دوم نیز دوباره نام دامنه خود را در باکس قرارگرفته در بخش Domain وارد کرده و سپس روی دکمه Continue کلیک میکنید. در این روش مانند روش قبل نیاز نیست زیر دامنههای دیگر سایت یا پروتکلهای دیگر آن را مجزا وارد کنید. در شیوهی اول باید در کادر قرارگرفته که در تصویر زیر مشخص است، در بخش URL prefix آدرس سایت خود را وارد کنید.
نصب سرچ کنسول با روش Domain
اگه خودتون به فایل robots.txt دست نزدید، یک مشکلی پیش اومده که باید دلیلش رو پیدا کنید. برای مثال یک محتوا میتواند در مسیر خانه و پس از آن مقالات تخصصی باشد. همان طور که از نام این فاکتور پیدا است، میانگین رتبه، میانگین رتبههای صفحات مختلف سایت است. برای مثال ممکن است در یک کلمه کلیدی سایت شما رتبه یک و در کلمه کلیدی دیگر سایت رتبه هشتم را داشته باشد.
این بخش مربوط به گزارش سرعت لود صفحات سایت شما در دسکتاپ و موبایل است که توسط سرویس google page speed اندازهگیری میشود. علائم حیاتی هسته وب شامل سه معیار اصلی LCP (میزان سرعت بارگذاری صفحات سایت)، FID (میزان سرعت بارگذاری اولین محتوا در یک صفحه از سایت) و CLS (تعامل و ثبات دیداری در طراحی) است. در صورتیکه پارامترهای URL سایت توسط گوگل بات شناسایی شده باشند، این امکان وجود دارد که آنها را در صفحه URL Parameters در سرچ کنسول مشاهده کنید و در صورت نیاز ویرایش کنید. اگر پارامتر URL دارید که هنوز توسط گوگل بات شناسایی نشده است، میتوانید به صورت دستی تعریف کنید. البته به این نکته توجه کنید در صورتیکه هیچ پارامتری را تعریف نکنید، گوگل بات توسط هوش مصنوعی در مورد ایندکس کردن و یا نکردن آدرسهایی که حاوی آن پارامتر هستند تصمیم گیری خواهد کرد. ولی اگر تعریف پارامتر به درستی انجام نشود، ممکن است به de-index شدن صفحه نیز منجر شود.
گزارش اجمالی (Overview Report)
این امکان نیز وجود دارد که شاید سرعت مشاهده شدن وب سایت در مقایسه با سایتهای پربازدید کمتر باشد، اما چنان چه وب سایت خود را به search console معرفی نکنید، این زمان بسیار طولانیتر خواهد بود. باید بگوییم که هر دوی این ابزارها اطلاعاتی ارزشمند و مهم را درباره وب سایت شما در اختیارتان قرار میدهند. شما قادر خواهید بود که از طریق گوگل آنالیتیکس نیز به دادههای مشابه گوگل وبمستر خود دسترسی پیدا کنید. تنها تفاوتی که بین این دو وب سایت وجود دارد، نوع نگاه آنها به این اطلاعات میباشد. اگر در زمینه نمایه سازی و رتبه بندی با مشکلاتی مواجه هستید، ممکن است گوگل با مشکل امنیتی مواجه شده باشد یا اقدامی دستی علیه سایت شما انجام داده باشد.
همچنین در بخش Security Issues میتوانید ببینید که آیا مشکلات امنیتی در سایت شما شناسایی شدهاند. این بخش به شما نشان میدهد کاربران از کدام کشورها به سایت شما دسترسی پیدا کردهاند. این اطلاعات برای تحلیل رفتار کاربران بر اساس مناطق جغرافیایی و بهینهسازی محتوا برای کشورهای خاص مفید است. مثلاً نشان میدهد که این صفحه چه رتبهای در نتایج گوگل دارد؟ یا تعداد بازدیدهای سایت را توسط تلفن همراه یا رایانه و … نشان میدهد حتی منطقه جغرافیایی افرادی که از سایت شما بازدید میکنند را نشان میدهد.
روش در مقایسه با روشهای قبلی ممکن است تأیید شدن آن کمی طول بکشد و علت آنهم این است که شما همهی زیر دامنهها و پروتکلهای دیگر سایت خود را نیز بهصورت همزمان اضافه میکنید. البته به این نکته دقت کنید که قبلا در گوگل آنالیتیکس ثبتنام کرده باشید. «درآمد خوبی از فروش در کانال روبیکا به دست میآورم» یا «با تولید محتوا و تبلیغ در کانالم در روبیکا،…
البته این موارد فقط بخشی از خطاهایی بود که ممکن است با آن روبهرو شوید. این حالت معمولاً بهخاطر وجود بعضی مشکلات در صفحهٔ شما (مثلاً وجود کدهای خراب) یا باگهای خود گوگل اتفاق میافتد. در این حالت، میتوانید روی request indexing کلیک و درخواست خود را به گوگل اعلام کنید.
این ابزار دارای قابلیتهای فراوانی است که به وبمستران کمک میکند وضعیت سئو وبسایت خود را بررسی کنند. بنابراین شما با استفاده از ابزار گوگل سرچ کنسول به راحتی میتوانید سایت خود را تجزیه و تحلیل کرده و وضعیت سئو سایت خود را بررسی کرده و آن را بهبود ببخشید. در این مقاله قصد داریم راجع به اینکه گوگل سرچ کنسول چیست و تاثیر آن بر سئو چگونه است صحبت کنیم.
یکی از رایج ترین ارورهای Pages در سرچ کنسول مسدود شدن URL از طریق فایل robots.txt هست. حواستون باشه که این مسدود بودن تضمین نمی کنه که صفحه ایندکس نشه؛ چون ممکنه گوگل بات ها از یه جایی در وب لینک صفحه رو پیدا کنن و اون رو ایندکس کنن. رویو اسنیپها همان ستارههایی هستند که در نتایج جست و جوی گوگل نمایش داده میشود.
- باتوجه به تغییرات دایمی گوگل سرچ کنسول، ما در این راهنما به این بخش نمیپردازیم.
- اگر لینکی را با استفاده از disavow tool حذف کردهاید همچنان در این قسمت نمایش داده خواهد شد.
- در این بخش برای شما این امکان فراهم شده که آدرس دامنه سایت خود را تغییر دهید.
اعتبارسنجی برای همه موارد رد شده و همه موارد کشف شده از همان خطای مشترک دوباره شروع میشود. شما باید برای تکمیل چرخه اعتبارسنجی صبر کنید، حتی اگر بعضی از موارد شما در چرخه، Fixed مارک شده باشد. مواردی که بصورت Passed یا Other مارک شده بودند دوباره اعتبارسنجی نخواهند شد بلکه از لیست حذف میگردند. از اولین باری که یک مشکل شناسایی میشود تا ۹۰ روز بعد از اینکه شما آن مشکل را برطرف کردید، اصطلاحا چرخه زندگی آن خطا است.
گوگل سرچ کنسول یک نمای کلی از معیارهای مرتبط با عملکرد جستجو و تجربه کاربر را ارائه میدهد تا به وبمستران کمک کند از طریق تشخیص نقاط ضعف، وبسایت خود را بهبود داده و ترافیک بیشتری تولید کنند. در ابتدای ورود به سرچ کنسول، وارد صفحه Overview میشوید که به آن داشبورد هم گفته میشود. در تصویر زیر ورودیهای ۳ ماهه اخیر از گوگل را روی نمودار مشاهده میکنید و یکسری اطلاعات کلی درباره وضعیت سایت در گوگل به شما نشان داده میشود.
میانگین CTR (نرخ کلیک به ازای نمایش)
در این صفحه میتوانید از تایید مالکیت دامنه خود اطمینان حاصل کنید و همچنین روشی که از آن برای ثبت سایت در سرچ کنسول مورد استفاده شما قرار گرفته است را مشاهده کنید. در صورتی که خودتان دسترسیهای لازم را دارید، میتوانید خطاهای موجود را رفع کنید. بعد از رفع خطاهای موجود زمان آن میرسد که گوگل را از این اقدام خود آگاه سازید. بدین منظور روی گزینه validation fix کلیک کنید تا گوگل لینکهای قرار گرفته در آن دسته را مورد بررسی قرار دهد.
پس از ایجاد رکورد مورد نظر ۲۴ ساعت صبر کنید و سپس دکمه verify در گوگل سرچ کنسول را بزنید. همانطور که اشاره شد اگر کاربر آدرس صفحه ای که حذف و یا تغییر کرده باشد را وارد کند، با خطای ۴۰۴ مواجه خواهد شد. این خطا از طرف موتورهای جستجو کاملاً قابل مگ سئو تشخیص می باشد اما خطای ۴۰۴ soft تنها برچسبی است که موتورهای جستجو به برخی از صفحات می زنند. به طوری که وقتی صفحه ای وجود نداشته باشد، سرور به اشتباه صفحه دیگری با محتوای کم و غیر قابل استفاده را نمایش می دهد که در این صورت در سرچ کنسول به عنوان خطای ۴۰۴ soft ثبت می شود.
در این حالت همچنین امکان انتخاب پروتکلهای مختلف ftp، https و http نیز وجود دارد. نقشه سایت فقط کار را برای کشف این صفحات ساده میکند و همین کافی است. با کلیک بر روی URL، در این گزارش، تمام دامنههای خارجی که به آن صفحه پیوند دادهاند، نمایش داده میشوند. لینکهای خارجی که همان بکلینکها هستند و لینکهای داخلی لینکهایی هستند که از داخل وبسایت به جای دیگری درون وبسایت ارجاع داده میشوند.
با کمک سرچ کنسول، شما عملکرد وبسایت خود را در صفحهٔ نتایج جستوجو زیرنظر میگیرید تا بتوانید سایت را برای حضور حداکثری در نتایج بهینه کنید. با بررسی این دادهها، میتوانید بهترین محتوا یا صفحات خود را از دید رقبا بشناسید و اگر سایت اسپمی در این بین دیدید، از گوگل بخواهید آن را حذف کند. تب Page Experience، خلاصهای از تجربهٔ کاربران، در بازدید از صفحات سایت شما را نشان میدهد. در این تب، میتوانید یک نمای کلی از درصد URLهای خوب، تعداد ایمپرشن آنها و وضعیت https سایت (آمار امنیت سایت) را ببینید. این بخش نشان میدهد که گوگلبات چطور و چند وقت یکبار سایت شما را خزش (crawl) میکند. این اطلاعات به شما کمک میکند تا بفهمید گوگل چگونه سایت شما را بررسی میکند و آیا مشکل خاصی در خزش صفحات وجود دارد یا خیر.
برای استفاده از این شیوه باید حتما در Google Tag Maneger حساب داشته و سطح دسترسی شما، دسترسی مدیریتی باشد. شما که دنبال نمونه متن برای تبلیغ کانال روبیکای خود به این مقاله رسیدهاید، حتماً میدانید که بدون تبلیغات، کانالتان… حالا اگر برای یک کوئری دیگری، رتبهٔ ۶، ۸ و ۱۰ را از آن خود کند، بالاترین رتبه برای این کوئری ۶ در نظر گرفته میشود. اولین صفحهای که زمان ورود بهطور پیشفرض با آن مواجه میشوید، صفحهٔ اصلی یا Overview است که با آیکون خانه نشان داده میشود. پس حتماً تا انتهای مقاله با ما همراه باشید و سؤالهای خودتان را هم در بخش نظرات از ما بپرسید. فروش فیزیکی و دیجیتال، انبارداری و تعیین موجودی کالاها، مدیریت سفارشات و …
بخش Coverage گوگل سرچ کنسول در همین صفحه چکیدهای از تعداد صفحه با خطا و تعداد صفحه معتبر را نشان میدهد. بخش Experience خلاصهای از تجربهی صفحات وب در تلفن همراه، قسمت Core Web Vitals که نشاندهندهی وجه متمایزی از تجربهی کاربری است و قابلیت استفاده از موبایل را نشان می دهد. بخش Enhancements نیز خلاصهای از گزارشهایی را میدهد، که امکان مشاهدهی سطح عملکرد وبسایت خود و هرگونه خطا که باید به آن توجه داشته باشید در این صفحه، نمایش داده میشود.
این قسمت شامل دو بخش Product snippets و Merchant listings است که در ادامه به توضیح آنها میپردازیم. بخش Experience مرتبط با تجربه کاربری سایت شماست و خلاصه از عملکرد صفحات سایت در موبایل و ویندوز و همچنین سنجش سایت شما از طریق معیارهای Core Web Vitals را نمایش میدهد. Core Web Vitals معیارهایی هستند که توسط گوگل برای بررسی عملکرد کاربران در سایت شما تعریف شدهاند. با کلیک روی گزینه settings پنجرهای مشابه تصویر بالا برای شما باز خواهد شد.
با بررسی گزارشهای سرچ کنسول متوجه میشوید محتوای شما ایمپرشن بالایی دارد؛ ولی کاربران زیادی روی آن کلیک نمیکنند. اینجاست که احتمالاً با خودتان میگویید متا دیسکریپشن یا عنوان صفحه ترغیبکننده نیست. این قسمت، نوع دستگاههایی را که کاربران برای دسترسی به سایت شما استفاده کردهاند (دسکتاپ، موبایل، تبلت)، نشان میدهد.
هرچه در سایتتان تجربهٔ لذتبخشتری برای کاربر خلق کنید، او هم تعاملش را با شما افزایش میدهد و این از چشم گوگل دور نمیماند. ممکن است تبی با عنوان «Video Pages» هم در منوی کنسول شما دیده شود (شاید هم نشود) که در آن آمار مربوط به صفحاتی از سایت که ویدئو دارند، دیده میشود. اگر بهصورت اتفاقی این کار را کردهاید یا اشتباهی رخ داده است، این تگ را پاک کنید و دوباره از گوگل بخواهید صفحه را بررسی کند. اگر با خطایی – که جلوتر بررسی میکنیم – روبهرو شدید، ابتدا آن را رفع کنید و سپس درخواست ایندکس را ثبت کنید. این ابزار همان نوار جستوجوی بالای صفحهٔ اصلی است که با جستوجوی URL یا آدرس یک صفحه در آن، میتوانیم وضعیت آن را بررسی کنیم. یعنی در این بخش، ایمپرشن هر صفحه و تعداد کلیکهای آن نمایش داده میشود.
به عنوان مثال، گزارش گسترده برای برترین صفحات پیوند دادهشده، در واقع برترین صفحات هدف را نمایش میدهد، که صفحاتی از وبسایت هستند که تعداد دفعات بیشتری پیوند دادهشدهاند. این به این معناست که وبسایت نیاز به بهبود بیشتری دارد تا ترافیک بیشتری جذب کند. همچنین جالب است بدانید که دامنههایی که با دامنه گوگل ثبتشده باشند، بهصورت خودکار پس افزودن آنها به سرچ کنسول تأیید میشوند و نیازی به تایید مالکیت نخواهند داشت. گوگل چندین روش مختلف برای تأیید مالکیت وبسایت ارائه میدهد که در ادامه با تک تک آنها آشنا خواهیم شد. باید توجه داشته باشید که بیشتر اطلاعات به دست آمده در بخشهای مختلف search console به شکل نمودارها یا اعداد نمایش داده میشود و به همین دلیل فهم آنها کار مشکلی نیست.