الگوریتم های گوگل

قیف دیجیتال مارکتینگ _ چطور از قیف فروش در دیجیتال مارکتینگ استفاده کنیم

سپس از این افراد مشتاق، قطعا کسانی خواهند بود که برای خرید این محصول یا خدمات با شما تماس بگیرند. در این مرحله مشتری تصمیم می‌گیرد از برند شما خرید کند و به مشتری شما تبدیل شود. توجه داشته باشید که در این مرحله، تیم بازاریابی و فروش به هدف اصلی خود که فروش محصول یا خدمات است رسیده است اما هنوز یک مرحله دیگر از قیف بازاریابی باقی مانده است و آن هم حفظ مشتریان و ایجاد حس وفاداری است.

بدون شک شما هم از بازدیدکنندگان وب سایت خود خواسته اید که اقدامات خاصی همچون خرید کردن، ثبت نام یا تکمیل یک فرم را انجام دهند. هنگامی که کاربران کاری که شما می خواهید را انجام می دهند، به آن نرخ تبدیل (Conversion Rate) گفته می شود. با این کار، بازدیدکننده در مسیری به نام قیف بازاریابی، از فردی که فقط سایت را مشاهده می کند به فردی فعال تبدیل می شود و به اصطلاح ماموریتی که برای او در نظر گرفته اید را به سرانجام میرساند. طراحی قیف بازاریابی با بررسی دقیق مشتریان بالقوه و چگونگی دستیابی به آن‌ها آغاز می‌شود.

البته این را هم بگوییم که مدل آیدا در زمینه‌های متفاوتی کاربرد دارد و شما هر چیزی را می‌توانید به عنوان اقدام طلایی کاربرانتان در نظر بگیرید. بعد از آگاهی با برند، جرقه کنجکاویتان روشن می‌شود و شما شروع به بررسی محتوای ما می‌کنید. بیایید تصور کنیم که شما به واسطه گوگل با دیجیتالینگ که در زمینه آموزش دیجیتال مارکتینگ فعالیت می‌کند آشنا شده‌اید. در انتها تصمیم می‌گیرید که برای بیشتر و اصولی یاد گرفتن، بیشتر هزینه کنید و دوره‌های دیجیتال مارکتینگ را بخرید. شما کم‌کم با محتوای ما آشناتر می‌شوید، سپس گذرتان به محصولات بازارچه و دوره‌ها می‌افتد و ما را بیشتر بررسی می‌کنید. چه طور این گام‌های ساده می‌توانند به من کمک کنند؟ در حقیقت، بسیاری از صاحبان سایت‌ها و حتی کسانی که فعالیت‌های بازاریابی انجام می‌دهند اطلاعی از این قیف ندارند.

در این مرحله مشتریان احتمالی با درک نیاز خود و آگاهی سطحی از برند تجاری و خدمات شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتری برای ارزیابی محصول و یا خدمات هستند. این مرحله قیف بازاریابی دیجیتال بسیار سخت است و به بحرانی‌ترین ناحیه قیف فروش شناخته می‌شود چرا که زیرا مشتریان احتمالی در این مرحله اقدام به حذف گزینه‌های نامناسب و نامطلوب می‌کنند. پس شما باید بتوانید توانایی‌ها و استعدادهای بالقوه برند خود را به مشتری احتمالی نشان بدهید تا بتواند تصمیم بگیرد و وارد ادامه مسیر قیف شود. قیف بازاریابی (Marketing Funnel)، مسیری است که مشتری از مرحله آگاهی (زمانی که برای اولین بار درباره کسب‌ و کار شما اطلاعات کسب می‌کند) تا مرحله خرید (زمانی که آماده خرید محصول یا خدمات شماست) طی می‌کند. این کار را می‌توانید با ایجاد محتوای مناسب سئو شده و بهینه سازی نرخ تبدیل، انتشار White Paper و دریافت بک لینک انجام دهید. منتوریکس در ارائه خدمات سئو برای وبسایتها، در پلن های خود موضوع بررسی قیف بازاریابی و مشاوره را در نظر می گیرد.

تفاوت بین قیف بازاریابی و فروش چیست؟

برخی از افراد پس از مشاهده صفحه اول وب‌سایت، آن را می‌بندند و برخی به جست‌وجو در سایت می‌پردازند. در حال حاضر بازاریابی آنلاین یا همان دیجیتال مارکتینگ، پای خود را از قراردادن کلیدواژه در مقالات و متون مختلف فراتر گذاشته و پیشرفت‌های زیادی در این زمینه حاصل شده است. 🎯 بازاریابی محتوا یکی از روش‌های مؤثر برای هدایت مشتریان در مسیر خرید است. 🔹 در قیف فروش، نقش تیم فروش برجسته‌تر می‌شود و تعاملات شخصی‌سازی‌شده با مشتری انجام می‌شود. 📌 بهینه‌سازی مداوم قیف، باعث رشد پایدار و افزایش نرخ فروش می‌شود. 📌 صفحه فرود اولین نقطه تماس مهم با مشتریان است، پس باید ساده، جذاب و مؤثر باشد.

بنابراین شما مراحل این کار را طراحی می کنید تا در نهایت مشتری های واقعی وارد چرخه فروش شما شوند. لیست MQL شما قطعا دارای اشتباهاتی خواهد بود که باید اصلاح گردند. در لیست MQL، مشتریانی وجود دارند که شاید هیچ گاه از محصول شما استفاده نکنند، پس نیاز این مشتریان از لیست حذف گردند و ادامه کار هدفمندتر صورت بگیرد. پس در این قسمت، تیم فروش سئو مگ با توجه به شاخص هایی که تعیین کرده، برخی از مشتریان معرفی شده توسط تیم بازاریابی را می پذیرد و برخی را واجد شرایط برای قرارگیری در لیست فروش محصول نمی داند. اینکه بتوانید مشتری را به خرید مجاب کنید، مسلما کار آسانی نخواهد بود.

نرخ تبدیل قیف فروش

معمولا در این مرحله از بازاریابی آنلاین هدف ما نشان دادن ارزش محصول، خدمت و در نهایت برند ‌است. اگر مدیریت یک کسب‌وکار آنلاین را بر عهده دارید و به دنبال افزایش فروش محصولات خود هستید، باید با مفاهیم مارکتینگ و بازاریابی دیجیتال آشنا باشید. در دیجیتال مارکتینگ مفاهیم زیادی وجود دارند که هریک از آنها ارزش زیادی دارند و برای افزایش درآمد و فروش محصول یا خدمات خود باید تمامی این مفاهیم را در حوزه کسب‌وکار بکار بگیرید. در این مقاله قصد داریم به بررسی یکی از مفاهیم بسیار مهم و ارزشمند بازاریابی به نام قیف بازاریابی بپردازیم که با استفاده از آن می‌توانید نرخ فروش سایت خود را بررسی کنید.

مهم‌ترین شاخص‌های تجزیه و تحلیل در قیف بازاریابی

ساده نیست، اما از معدود فرصت‌هایی است که می‌توانید پیشرفت قابل توجه، اثربخشی و کارایی آن را ببینید. شما میتوانید محتوای شخصیسازی شده را برای مشتریان خود ایمیل کرده و با آنها ارتباط مستقیم برقرار کنید. درک  نحوه عملکرد قیف بازاریابی دیجیتال اطمینان میدهد که اقدامات شما دقیق است و از منابع موجود شرکت شما استفاده بهتری میشود. به طور خلاصه، قیف بازاریابی دیجیتال برای استفاده بهتر از منابع شرکت جهت دریافت نتایج بهتر طراحی میشود.

۲) قیف فروش به شما کمک می‌کند ارتباطات بهتری با مشتری برقرار ‌کنید. در این مرحله کاربران به برند شما علاقه‌مند شده‌اند و از طریق برقراری ارتباط بیشتر، علاقه خود به کسب و کار شما را نشان خواهند داد. زمانی که به این مرحله رسیده‌اید، یعنی بیش از نیمی از مسیر را با موفقیت طی کرده‌اید و اکنون زمان آن است که محصولات خود را با هدف فروش به مشتریان خود معرفی کنید. در این مرحله باید به این سوال مهم پاسخ دهید که چرا کاربر باید به جای خرید از رقبای شما، از شما خرید کند! در این مرحله، حتما برتری محصولات و خدمات خود را نسبت به محصولات مشابه موجد در بازار به مشتریان نشان دهید و آن‌ها را به خرید از برند خود متقاعد کنید.

در این مرحله، مشتری بالقوه‌ای که از محصول یا خدمات شما آگاه شده است، به مشتری وفادار تبدیل می‌شود. این فرآیند شامل ایجاد ارتباط موثر، ارائه ارزش و رفع نیازهای مشتری است. شاید برای شما نیز این سوال مطرح شود که چرا از عنوان قیف بازاریابی برای این موضوع استفاده شده است و آیا ارتباطی میان شکل قیف و این موضوع وجود دارد یا خیر! باید بگوییم شکل قیف و این مسئله بی ارتباط نیستند و کاملا باهم مرتبط هستند.

قیف بازاریابی دیجیتال (Digital Marketing Funnel)

اگر کسی به وسط قیف بازاریابی رسیده، یعنی احتمالا استراتژی دیجیتال مارکتینگ شما در جذب توجه او موفق بوده است. در این مرحله، آنها با ارزیابی گزینه های موجود می خواهند بهترین راه حل ممکن را برای مشکل خود پیدا کنند. در حالی که مرحله بالای قیف بازاریابی فقط برای آموزش طراحی شده است، وسط قیف جایی است که شما باید سعی کنید توانایی های خود را به عنوان بهترین راه حل نشان دهید. مرحله ارزیابی مهم ترین ناحیه قیف بازاریابی است؛ زیرا مشتریان احتمالی در این مرحله شروع به حذف گزینه های نامناسب می کنند. وسط قیف بازاریابی فرصتی است برای گسترش تعاملات، پرورش لید، ایجاد ارتباط و اعتماد بین مخاطبان و برند شما. بدون توجه به این مرحله در قیف، نمی توانید به طور موثر لید ها را پرورش داده و آنها را به مرحله خرید هدایت کنید.

سپس مهم است تعیین کنید مشتریان شما باید از کدام مراحل قیف عبور کنند و کجای این مراحل باید پاسخگوی آن‌ها باشید. با دقت فکر کنید، در هر مرحله چه می‌خواهید بگویید و این ارتباط در کدام مرحله از سفر مشتری قرار دارد. کمی دندان روی جگر بگذارید، به‌زودی به نقطه عطف کسب‌وکار خود خواهید رسید. به عبارتی دیگر قیف فروش در بازاریابی دیجیتال مسیر خرید مشتری را ردیابی می‌کند تا آن را تبدیل به مشتری واقعی کند. بر این اساس یک مشتری در حوزه دیجیتال مارکتینگ باید مسیری شامل مشتری بالقوه دارای آگاهی، مشتری راغب و دارای نیاز، مشتری بالفعل و مشتری وفادار را طی کند. ۱) قیف فروش به شما امکان می‌دهد تا رفتار و انتظارات مشتریان بالقوه را در هر مرحله از سفر خرید بشناسید و بر اساس آن‌ها تصمیمات مناسب را بگیرید.

به طور کلی حدود ۵۰ درصد از افرادی که در لیست MQL  قرار دارند به لیست SAL راه پیدا می کنند. در این بخش میخواهم به شما بگویم که برای هر قسمت چه نوع محتوایی میتواند اثربخش باشد. تا زمانی که شما مراحل قبل رو پشت سر گذاشتین، ما هم سایت شما را آماده کردیم. این مقاله را بخوانید تا همه‌چیز را دربارهٔ بازاریابی پیامکی یاد بگیرید. شاید فکر کنید این همه پشتکار و پیگیری زمان‌بر و بی‌فایده است، اما آمار و اعداد خلاف این را نشان می‌دهند. برای آگاهی از خدمات پشتیبانی سایت مه ویژن روی لینک زیر کلیک کنید.

هدف اینه که مشتری حس کنه تو هنوز در کنارش هستی و به نیازهاش توجه می‌کنی. پیشنهاد من این است که استراتژی بازاریابی محتوا را با تقویت حضور خود در صفحات اول گوگل با تکنیکهای بهینهسازی موتورهای جستجو (SEO) یا حتی تبلیغات پولی شروع کنید. البته تبلیغات پولی هم اکنون برای کسبوکارهای ایرانی زیاد به صرفه نیست. نکتهای که باید به آن دقت داشته باشید این است که افراد کلمات خاصی را در اینترنت سرچ میکنند و به دنبال اطلاعات هستند. پس شما باید بتوانید این کلمات کلیدی را شناسایی کرده و استراتژی محتوای خود را بر اساس این کلمات تدوین کنید.

قیف فروش یا sales funnel که به آن روند فروش نیز می گویند، مسیر حرکت مشتریان تا خرید را شامل می شود. این قیف از چهار مرحله اصلی آگاهی بخشی، علاقه مندی، تصمیم گیری و اقدام به خرید تشکیل شده است. در تمامی مراحل مسیر فروش یا قیف فروش، بازاریابی دیجیتال نقش اصلی را ایجاد آگاهی، علاقه، تصمیم گیری و مبادرت به خرید ایفا می کند. موثرترین روش انتقال افراد در قیف فروش، استفاده مناسب و به موقع از ابزارهای بازاریابی دیجیتال و بازاریابی سنتی است. پایه و اساس قیف فروش چهار مرحله اصلی آگاه سازی (Awareness)، ایجاد علاقه مندی در مشتریان بالقوه (Interest)، تصمیم گیری (Decision) و اقدام به خرید (Action) می باشد. قیف بازاریابی یا Marketing funnel یه مدل ساده‌ شده از مسیریه که مشتریا طی می‌کنن.

📌 قیف دیجیتال برای کسب‌وکارهای آنلاین، SaaS، فروشگاه‌های اینترنتی و برندهای B2C بسیار مؤثر است. 🎯 قیف بازاریابی سنتی یک مسیر خطی و یک‌طرفه است که مشتری را از یک مرحله به مرحله بعدی هدایت می‌کند. 📌 اگر بین آنچه بازاریابی وعده می‌دهد و آنچه تیم فروش ارائه می‌دهد تناقض وجود داشته باشد، ممکن است باعث نارضایتی مشتریان شود. 📌 ایجاد ارتباط مستمر با مشتریان، آن‌ها را به خریداران دائمی تبدیل می‌کند. 📌 استراتژی مناسب جذب ترافیک، موفقیت قیف بازاریابی را تضمین می‌کند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید دقیقا چه اتفاقی در قیف بازاریابی دیجیتالینگ می‌افتد.

بنابراین در بالای دهانه قیف فروش، مخاطبان نیاز به کسب اطلاعات مفید دارند تا با درک درست مشکلات راه حل آن را بیابند. در این مرحله خریدار نه تنها یک مشتری وفادار است، بلکه در هر فرصتی به عنوان یک سفیر برند و محصولات ما عمل می‌کند و با تمام قدرت از ما حمایت می‌کند. اگر خریدار و مشتری به این مرحله برسند، درواقع ارزشمندترین منبع برای ما به وجود آمده است؛ چون این مشتری به سمت رقبای دیگر نمی رود و حتی با تمام توان از ما دفاع می‌کند. آیا متوجه شدید چه اتفاقی رخ داد؟ شما موفق شدید اطلاعاتی همچون نام و شماره تلفن من را از طریق ثبت نام در سایت دریافت کنید و یک رابطه با من برقرار کنید! حالا اگر من برگشته و خرید خود را تکمیل کنم، بهترین حالت بوده و یک مشتری جدید برای شما به وجود آمده است! این الگو به شما کمک می‌کند که بفهمید چگونه افراد با برند شما آشنا می‌شوند، چگونه به آن علاقه‌مند می‌شوند و چگونه تصمیم به خرید از شما می‌گیرند.

بهینه سازی قیف در مرحله اکتشاف با تحقیق در مورد مشتریان فعلی و درک اینکه دقیقا چه چیزی آن‌ها را به وبسایت شما کشانده، شروع می‌شود. شما باید پرسونای مشتری را به گونه‌ای تعریف کنید که چالش‌ها، اهداف و آرزوهای آن‌ها را به نمایش می‌گذارد. این کار به شما امکان می‌دهد فقط افرادی را هدف قرار دهید که واقعا علاقه مند به خرید محصول شما هستند.

سوالات متداول درباره قیف بازاریابی دیجیتال (Digital Marketing Funnel)

چیزی که میتواند تسهیل کننده باشد این است که سعی کنید با توجه به نیازهای افرادی که شما را جستوجو کردهاند، محتوا تولید کنید. بیاید فرض کنیم شما یک کسبوکار تولید کننده ردیاب خودرو هستید که به تازگی تولید را شروع کردهاید کسی شما را نمیشناسد و به تازگی شروع به فعالیت کردهاید. اول این را به خاطر داشته باشید که اگر کسی به کسو کار شما علاقه نداشته باشد نمیتوانید برای جذب وی کاری انجام دهید. اما اگر کاربری احساس کند محصول شما میتواند نیازش را پوشش دهد، شما مرحله دشواری را پشت سر گذاشتهاید. حال دیگر این هنر شماست که بتوانید به وی بفهمانید که محصول و سرویس شما کاملا نیازهای او را پوشش میدهد.

در این مرحله شما می‌توانید با استفاده از روش‌های مختلف چون تولید لید (سرنخ)، تولید و بازاریابی محتوای ارزشمند، اجرای کمپین‌های تبلیغاتی، حضور در شبکه‌های اجتماعی و…، چنین مخاطبانی را جذب کنید. اما بعضی دیگر عقیده دارند که کیفیت سرنخ‌های جذب شده حائز اهمیت است و باید هدفمند عمل کنند و سعی کنند فقط مخاطبان مناسب را به قیف فروش خود جذب کنند. در این مدل، ما باید در هر مرحله از تعامل با مخاطب، ارزش و منفعت برند خود را به آن‌ها نشان دهیم و به نیازها و خواسته‌های آن‌ها پاسخ دهیم. در این نوشتار، قصد داریم شما را با قیف فروش آشنا کنیم و روش های بهینه سازی آن را در هر مرحله بیان کنیم.

وظیفه بازاریابی؛ ایجاد و مدیریت یک برند، ایجاد آگاهی و هدایت مشتریان واجد شرایط فروش است، در حالی که عملکرد فروش بر افزایش محصولات یا خدمات فروخته شده، در ابتدا و به طور مکرر تمرکز دارد. استفاده از یکی برای اطلاع‌رسانی به دیگری می‌تواند به تیم‌ها کمک کند تا هماهنگ باشند و یک تجربه بهینه برای مشتری ایجاد کنند. قیف فروش (Sales Funnel) یا روند فروش (Sales Process) یا قیف عملکرد (Revenue Funnel) یک اصطلاح بازاریابی برای سفری است که مشتریان احتمالی (Prospects) یا سرنخ ها (Leads) در مسیر خرید خود طی می کنند. ابتدای این قیف با تعداد زیادی از مشتریان بالقوه شروع می شود که ممکن است در مورد محصول یا خدمات شما چیزهایی شنیده باشند. احتمالا تعدادی از این افراد بخواهد اطلاعات بیشتری در مورد شما کسب کنند.بنابراین شما آنها را از فعالیت خود بیشتر مطلع می سازید.

باید ببینی چقدر موفق شدی که آدم‌های بیشتری رو با برندت آشنا کنی. هدف تو این مرحله اینه که مطمئن بشی مشتری همه اطلاعات مورد نیاز رو داره و تردیدهاش برطرف شده. هر کسی که تو کار بازاریابی باشه باید بدونه “قیف بازاریابی” چیه و چطور می‌تونه بهت کمک کنه تا فروش بیشتری داشته باشی. نرخ پایان یا نرخ برنده‌شدن تعداد فرصت‌هایی است که به فروش نهایی منجر می‌شوند. اگر نرخ برنده‌شدن شما کمتر از انتظارتان است، به سایر شاخص که دنبال می‌کنید، نگاهی بیندازید تا ایده‌هایی در مورد بهبود میزان موفقیت در بازاریابی کسب کنید.

در این مقاله به بررسی برخی از مفاهیم مربوط به قیف بازاریابی و مراحل اصلی آن پرداختیم؛ در مقالات بعدی نیز به بررسی مفاهیم دیگر و بررسی کامل چهار مرحله قیف بازاریابی خواهیم پرداخت. با رعایت این مراحل و استفاده از امکانات نرم‌ افزار CRM، می‌توانید یک قیف فروش مؤثر و کارآمد بسازید که به شما در مدیریت و بهبود فرآیندهای فروش کمک کند. شما می توانید برای مشتری خود با وبینارهای رایگان، فیلم های آموزشی، محتوای متنی و… آگاهی ایجاد کنید. همچنین می شود وی را از حالت یک سرنخ (Lead) خام به یک لید پخته تبدیل کنید. تعداد بسیاری از افراد حاضر در یک بازار ممکن است با برند شما نا آشنا باشند.

مشاوره دیجیتال مارکتینگ چیست؟

اما این دو مفهوم اگرچه شاید به هم نزدیک به نظر برسند، اما تفاوت‌هایی بین آن‌ها وجود دارد. اصلی‌ترین تفاوت این دو مفهوم، در مسائلی است که روی آن تمرکز دارند. قیف بازاریابی بیشتر روی تیم مارکتینگ  و ایجاد تعامل با کاربران تمرکز دارد.

⃣ پایین قیف (BOFU) – مرحله خرید و تبدیل نهایی

بازاریابی به عنوان یک فرآیند ارتباطی پیچیده مطرح بوده و به مجموعه ‌ای از فعالیت ‌ها اشاره دارد که هدف آن جذب، نگهداری و تبدیل مشتریان است. در دنیای امروز، با پیشرفت فناوری و افزایش استفاده از اینترنت، بازاریابی دیجیتال به یکی از ارکان اصلی استراتژی ‌های تجاری تبدیل شده است. این نوع بازاریابی به کسب ‌و کارها کمک می ‌کند تا به صورت هدفمندتر و کارآمدتر با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنند. یکی از مفاهیم کلیدی در بازاریابی دیجیتال، قیف بازاریابی دیجیتال است که فرآیند جذب و تبدیل مشتریان را به شکل بصری نمایش می ‌دهد.

تیم تحریریه یکتانت تلاش می‌کند با تولید محتوای باکیفیت و فایده‌دار، مسیر دیجیتال مارکتینگ را برای شما هموار کند. بنابراین باید بهترین پیشنهادات خود اعم از تخفیف، جایزه، اشانتیون، خدمات ارسال رایگان و غیره را برای جذب مشتری ارائه دهید. این پیشنهادات باید خدمات شما را در نظر بازدیدکنندگان و مخاطب وب سایت شما نسبت به سایر رقبا به قدری متفاوت و جذاب جلوه دهد مگ سئو که آنها برای مشتری شدن و خرید عجله کنند.

  • تفکیک گام‌های قیف بازاریابی برای بسیاری از بیزینس‌ها بخش بسیار مهمی است.
  • در این راستا شما باید اقدام به تولید محتوا درباره محصولات یا خدمات خود کنید تا مشتری احتمالی هنگام جستجو در وب و یا شبکه‌های اجتماعی با آنها آشنا شوند.
  • فشار بیش از حد برای فروش فوری باعث می‌شود که بازدیدکنندگان اعتماد خود را از دست بدهند و سایت شما را ترک کنند.

در واقع این سفر از زمان آشنایی کاربر با برند ما آغاز می‌شود و به خرید ختم می‌گردد. البته در میان این مراحل، مراحل دیگری نیز می تواند قرار گیرد اما در قیف خرید چندان اهمیتی ندارند. برای مثال ممکن است بازدیدکننده ای صفحات  “درباره ما”، “تماس با ما” و “مشاغل “در آمازون را نیز مشاهده کند اما نیازی نیست که این اطلاعات را در قیف خرید وارد کنیم زیرا جز گام های ضروری نیستند. نکته مهم اینه که بدونی هر مشتری ممکنه تو یکی از مراحل قیف از دست بره و این طبیعی هست، اما با تحلیل درست و استفاده از ابزارهای مناسب می‌تونی نقاط ضعف رو پیدا کنی و برطرفشون کنی.

این مقوله به طور دقیق به ما می گوید که یک کاربر از لحظه ورود به قیف تا هنگام خرید چه پروسه ای را طی می کند. این کار به شما کمک می کند مواردی که مانع پیشرفت بیزینس می شوند را شناسایی کنید. همچنین با طراحی قیف بازاریابی می توانید از مشکلاتی که باعث عدم تبدیل مخاطب به مشتری می شوند، آگاه شوید و برای حل آنها چاره ای بیندیشید.

هنگامی که روی تبلیغ شما، صفحه نتایج جستجو یا پیوند رسانه‌های اجتماعی کلیک می‌کنند، به مرحله بعدی قیف یعنی علاقه می‌روند. در این مرحله کاربر به یکی از مشتریان شما تبدیل می‌شود و فرآید خرید را تکمیل می‌کند. اگر بتوانیم کاربران زیادتری را به این مرحله از قیف بازاریابی برسانیم، می‌توانیم بگوییم که کسب‌وکار موفقی داریم. به راستی اهمیت طراحی قیف بازاریابی در دیجیتال مارکتینگ چیست؟ قیف دیجیتال مارکتینگ از مفاهیم بسیار مهم در بازاریابی محسوب می شوند.

همچنین با کمک این ابزار می‌توانید با آگاهی بیشتری از برند خود، برندی قوی‌تر و ماندگارتر خلق کنید. قیف بازاریابی یا marketing funnel یکی از اصطلاحات بسیار پرکاربرد در بازاریابی و تبلیغات و به خصوص در حوزه دیجیتال مارکتینگ است. اگر اطلاعات کافی در مورد مفهوم بازاریابی ندارید، پیشنهاد می‌کنیم قبل از این مقاله حتما سری به مقاله بازاریابی چیست بزنید. ما در این مقاله قصد داریم در مورد مفهوم قیف بازاریابی و مزایای استفاده از آن صحبت کنیم.

سعی کنید محصولات جدید را معرفی کرده و بروزرسانیها را اطلاعرسانی کنید. سعی کنید از عملکرد مشتریان و محصول گزارشهای تحلیلی تهیه کنید و در اختیار آنها قرار دهید. اگر در سازمانی فعال هستید که سامانههای نرمافزاری میفروشید، سعی کنید فایلهایی تهیه کنید که تاثیر این نرمافزار در سازمانشان را با اعداد و ارقام نمایش دهد و گزارش را در اختیار آنها قرار دهید.

هوش مصنوعی چیست و چه کاربردی دارد به زبان ساده

در مثال فروشگاه اینترنتی، هنگامی که مخاطب وارد صفحه یکی از محصولات شما می‌شود و توضیحات مربوط به محصول را می‌خواند، مصداق این مرحله از قیف فروش است. 📌 در ادامه، مزایای کلیدی قیف بازاریابی دیجیتال را بررسی می‌کنیم. 🎯 قیف بازاریابی دیجیتال مسیرهای متنوعی دارد و از ابزارهای مختلف برای شخصی‌سازی تجربه مشتری استفاده می‌کند.

علاوه بر این طبیعت SEO و سرچ ارگانیک در Google این امکان را برای شما فرام می اورد تا کسب و کار شما در مرحله اول به خوبی دیده شود. درحالی که بیشتر این قیف مراحل مختلف بازاریابی را شامل می‌شود و تنها در انتهای قیف، فروش اتفاق می‌افتد. به همین دلیل، به‌عنوان یک متخصص دیجیتال مارکتینگ باید بتوانید قیف بازاریابی و فروش را از هم تمیز دهید. به همین خاطر هزینه‌ای که برای تبلیغات و بازاریابی صرف شده، به صورت بهینه استفاده و نتیجه بهتری حاصل می‌شود.

قیف بازاریابی دیجیتال چیست؟ ۵ مرحله قیف فروش در بازاریابی دیجیتال از شناخت تا تبدیل به مشتری دائمی

قیف بازاریابی دیجیتال (Digital Marketing Funnel)

چون آدم‌ها ظرف یک روز به طرفدار پَروپاقرص یک برند تبدیل نمی‌شوند. ناگفته نماند که گام‌های قبلی یعنی «آگاهی»، «علاقه»، «تمایل» و «اقدام» هم زمان زیادی را سپری می‌کنند. شما از یک جایی به بعد آگاه شدید که مجموعه‌ای به نام «دیجیتالینگ» وجود دارد که در زمینه آموزش دیجیتال مارکتینگ فعالیت می‌کند. در این مرحله، خریدار تصمیم نهایی خود درخصوص خریدن یا نخریدن محصول یا خدمت را می گیرد. معمولا بخش های بازاریابی و فروش با هم همکاری می کنند تا خریدار را مجاب کنند که محصولشان بهترین انتخاب ممکن است.

توجه داشته باشید که در این مرحله افراد زیادی وارد قیف شما می‌شوند و به دنبال این هستند که نیازها و خواسته‌های خود را از طریق شما برآورده کنند. سنگ بنای قیف بازاریابی، مسیری است که مشتریان شما طی می‌کنند تا به خرید محصول یا خدمات شما برسند. دانستن این مسیر به شما این امکان را می‌دهد که بدانید چه زمانی و چگونه مشتریان بالقوه شما ممکن است از بین بروند و شما چطور می‌توانید آن‌ها را با برند خود درگیر نگه دارید. هر کسب و کاری که محصول یا خدماتی ارائه می‌دهد و نیاز به بازارایابی برای فروش محصولات خود دارد،‌ لازم است از قیف‌های بازاریابی استفاده کند. اهمیت استفاده از قیف بازاریابی به قدری زیاد است که می‌توان گفت ساختن یک استراتژی محتوا و بازاریابی، بدون داشتن قیف بازاریابی درست مانند عکس گرفتن در تاریکی است.

در هر مرحله از قیف باید استراتژی‌های مؤثری برای حفظ آن‌ها پیاده سازی کنید. این مراحل شامل یعنی مرحله بالایی، مرحله میانی و مرحله انتهایی است. در ادامه مهم‌ترین استراتژی‌های کسب و کار در قیف بازاریابی را بررسی می‌کنیم. در این مرحله، خریداران به دنبال راه حل هایی برای مشکلات یا پاسخ هایی برای سؤالات و نیازهای خود هستند. آنها محتوای آموزشی با کیفیت را در پست های وبلاگ، محتوای شبکه های اجتماعی و غیره جستجو می کنند.

بررسی مفهوم قیف بازاریابی یا Marketing Funnel

این مرحله اولین مرحله قیف بازاریابی شماست و شما در تلاش هستید تا کسب‌وکار خود به تعداد بسیار زیادی از افراد معرفی کنید. در نهایت عده‌ای پس از بررسی محصولات علاقه‌ای به خرید نشان نمی‌دهند؛ اما در این بین، افرادی هستند که روی گزینه افزودن به سبد خرید کلیک می‌کنند و وارد فرایند خرید از وب‌سایت شما می‌شوند. در این مقاله قصد داریم تا به قیف بازاریابی و فروش و قیف بازاریابی محتوا بپردازیم. 📌 قیف کلیک مارکتینگ برای کسب‌وکارهایی که می‌خواهند نرخ تبدیل سریع‌تر داشته باشند، مناسب است. 📌 هدف اصلی این مرحله، افزایش آگاهی از برند و جذب بازدیدکنندگان است. بعد از اقدامی که کاربر انجام می‌دهد و گام بعدی که «طرفداری» است فاصله زیادی به وجود می‌آید.

برای به‌کارگیری قیف بازاریابی و فروش و قیف بازاریابی نوین باید در مرحله‌ اول به خوبی اجزا و عناصر تشکیل‌دهنده‌ آن را بشناسید و به کارکرد هر یک از این اجزا به خوبی مسلط باشید. برخی از افراد از اصطلاحات “قیف بازاریابی” و “قیف فروش” را به جای یکدیگر استفاده می‌کنند. عملکردهای بازاریابی و فروش یک شرکت یا سازمان اهداف خاص خود را دارند و قیف های مربوطه آنها از این اهداف پشتیبانی می‌کنند.

قیف دیجیتال مارکتینگ ; قیف بازاریابی دیجیتال Digital Marketing Funnel ابزاری است که شما را در تحلیل اینکه در دنیای بازاریابی اینترنتی ( آنلاین ) ، چطور یک مشتری راغب به مشتری بالفعل تبدیل مشتری ، یاری میرساند. یک قیف فروش در بازاریابی دیجیتال، وضعیت روانی مشتریان بالقوه را هنگام مرور وب سایت شما نشان می‌دهد. این قیف برای درک بهتر تجربه‌ی دیجیتال مشتری و نگرش آن‌ها نسبت به برند، به مراحل مختلفی تقسیم می‌شود. منظور از آمیخته بازاریابی یا Marketing Mix همان ترفندهایی است که یک کسب و کار برای تبلیغ محصولات یا خدمات خود از آن بهره می گیرد. آشنایی با آمیخته بازاریابی در قیف دیجیتال مارکتینگ به شما کمک می کند چشم اندازی جامع از بازاریابی بیزینس خود داشته باشید و بین بخش های مختلف آن هماهنگی ایجاد کنید.

چنانچه تا به حال برای طراحی قیف دیجیتال مارکتینگ اقدام نکرده اید، همین حالا دست به کار شوید و با استفاده از مناسب ترین استراتژی ها کسب و کار خود را گسترش دهید. فراموش نکنید که با استخدام غیرحضوری در حوزه دیجیتال مارکتینگ می توانید راه های مطمئن برای رشد بیزینس را پیدا کنید. یکی از استراتژی‌های بازاریابی آنلاین مورد استفاده در دیجیتال مارکتینگ، قیف بازاریابی و قیف فروش در بازاریابی دیجیتال بوده که یکی از مهمترین اجزای آن، قیف بازاریابی محتوا است.

بسیاری از برندها با این روش جدید خرید سازگار شده‌اند و با برقراری ارتباط با مشتریان به روش‌های معتبر و ارزشمند در سراسر قیف، از این روش استقبال کرده‌اند. طراحی سایت یکی دیگر از مهم ترین عنصر های تاثیرگذار بر حرکت مشتریان در قیف مارکتینگ است. قیف بازاریابی از آن اصطلاحاتی است که در دنیای بازاریابی و تبلیغات به‌ویژه در حوزه دیجیتال مارکتینگ زیاد آن را می‌شنوید.

گاهی چنین اتفاقی روی می‌دهد؛ اما اگر قیف فروش را درست مدیریت کنید، این موارد کمتر می‌شوند. قیف‌های فروش کسب‌وکارهای کوچک، اغلب شبیه الک هستند و این سوراخ‌ها به خاطر بی‌دقتی در حساب‌‌وکتاب‌ها، به تعویق انداختن کارها، از دست دادن قرار ملاقات‌ها و پیگیری نکردن‌ها ایجاد می‌شود. قیف بازاریابی دیجیتال شامل مجموعه مراحلی است که مشتری احتمالی را در طی سفر خریدش راهنمایی می‌کند تا به مشتری قطعی شما تبدیل شود. مرحله ارزیابی از قیف فروش در بازاریابی دیجیتال تا حدودی از کنترل شما خارج است. معمولا تکمیل فرآیند در قیف بازاریابی دیجیتال بیشتر طول می‌کشد، اما اطمینان می‌دهد که تیم‌های بازاریابی و فروش پیام منسجمی را انتقال می‌دهند.

آزمون گویندگی یا ارسال نمونه کار

مصرف کنندگان B2B در مراحل پایانی قیف بازاریابی، مستقیماً با نمایندگان فروش ارتباط  برقرار می‌کنند. یک قیف بازاریابی مجهز، توزیع موثر بین فروش و بازاریابی را تضمین می‌کند و باعث صرفه جویی در وقت شما یا کارمندان‌تان می شود. اگر از مدل مناسب کسب‌وکار خود استفاده کنید، می‌توانید در هر ساعت از شبانه‌روز منتظر تبدیل بازدیدکننده باشید. بخش بازاریابی شما با تمرکز بر ارتباطات درون قیف و بخش فروش با تمرکز بر آخرین بخش‌های سفر مشتری، احتمال فشردن دکمه خرید را افزایش می‌دهند. مجموعه این لحظات کنار یکدیگر، سفر مشتری (Customer Journey) را شکل می‌دهند و هر مشتری سفری متفاوت دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا