بازاریابی محتوا

قیف فروش یا قیف بازاریابی چیست و چگونه آن را بهینه کنیم؟ آژانس دیجیتال مارکتینگ آی تی هما

همه‌ی ما بارها و بارها و در هر خرید آنلاین این قیف را تجربه کرده‌ایم. همچنین می‌توانید از حجم assisted conversions برای تصمیم‌گیری درباره پیام بازاریابی استفاده کنید. این نشان می دهد که کانال به همان اندازه یک کانال کمکی و آخرین کانال تبدیل است. Assisted Conversions تعاملاتی هستند که منجر به تبدیل می شوند اما منبع اصلی یا نقطه تبدیل برای مخاطب نیستند. بنابراین، تمام تعاملات در یک مسیر تبدیل به جز آخرین تعامل هستند.

چنانچه قصد یادگیری و آموزش ویدیویی گوگل آنالیتیکس را دارید، می توانید از آموزش های رایگان آکادمی کلیک اول استفاده کنید. برای مثال می توانید تعیین کنید که افرادی که وارد یک دسته بندی مشخص از سایت می شوند، را آنالیز کنید. ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم. در ابتدا باید بگوییم که مدل conversion funnel شما تا حد زیادی به نوع تجارت شما وابسته است، اما به‌صورت مگ سئو کلی آن را در ۴ سطح تقسیم‌بندی می‌کنند؛ آگاهی، علاقه‌مندی، تمایل، عمل. این گزینه‌ها را فعال کنید و مطمئن شوید که هر دو به درستی کار می‌کنند.

مدل Attribution قانون‌محور

در مورد فعال کردن گزینه Value که از دیدگاه گوگل آنالیتیکس یک گزینه دلخواه محسوب می‌شود، باید بگوییم که با فعال کردن این گزینه، به Goal(هدف) شما با هر بار ثبت یک ارزش داده می‌شود. از این گزینه زمانی استفاده می شود که Goal زده شده دارای یک ارزش مشخص برای شما باشد، برای مثال خرید یک مقاله برای ما ۵۰۰۰ تومان ارزش یا Value دارد. البته نکته‌ای هست که واحد پولی ریال موجود نیست ولی می‌توانید در تنظیمات گوگل آنالیتیکس واحد پولی پیش فرض را تغییر دهید.

در سایت‌ های کوچک با بازدیدکنندگان کمتر، ممکن است نیاز باشد دوره آزمایش را تمدید کنید تا داده‌های آماری معنادار، به اندازه کافی جمع ‌آوری شود. اگر وب‌ سایت شما ترافیک بالایی دارد، ممکن است بتوانید در مدت ‌زمان کوتاه‌ تری داده ‌های کافی را به دست آورید. همانطور که مشتریان شما می خواهند و نیاز به تغییر در طول زمان دارند، شما نیز باید اهداف و استراتژی قیف خود را با هم مطابقت دهید.

در قیف خرید، باید چه مواردی را ردیابی کنیم؟

برای شرکت های نرم ‌افزاری سازمانی، افزایش درخواست ‌های نسخه دمو می‌ تواند هدف باشد اما یک کسب و کار تجارت الکترونیک می ‌تواند سفارش ‌ها را به عنوان هدف تبدیل در نظر بگیرد. در اولین مرحله از قیف خود، سعی می کنید تبلیغاتی را در مورد برند و محصول خود ایجاد کنید. چرا یک مشتری باید به شرکت شما اهمیت دهد؟ محصولات شما چگونه مشکلاتی را که دارند حل می کنند؟ برای کمک به ایجاد استراتژی محتوا برای این مرحله به این سوالات پاسخ دهید. برای انجام این کار، از عناصر جلب توجه بیشتری مانند عکس های عالی از محصول، فیلم ها و توضیحات فریبنده استفاده کنید.

قیف تبدیل در گوگل آنالیتیکس و تگ منیجر – نحوه پیکربندی، تحلیل و رصد داده‌های فانل فروش

این می‌تواند ارسال رایگان باشد، زمانی که بیشتر هزینه‌های رقابت شما، یک کد تخفیف، یا یک محصول جایزه باشد. درهرصورت، آن را آن‌قدر غیرقابل مقاومت کنید که رهبر شما نتواند منتظر استفاده از آن باشد. برای مثال، در فاز آگاهی و جذب (آگاهی از برند و جذب کاربر) قیف، اکثر کاربران شما از طریق اپ‌استورهای اپل یا گوگل پلی به برنامه شما می‌رسند. قطعا می‌دانید که ویدیو یکی از بهترین ابزارهای جلب توجه و تعامل با مخاطبان است. به همین دلیل، قیف‌های وبینار و رویداد زنده می‌توانند برای کسب‌وکارهای B2C نیز فوق‌العاده موثر باشند.

حرکت بازدیدکنندگان خود را به‌صورت طراحی کنید که تبدیل به مشتری بالقوه شوند. گزارش استاندارد گوگل آنالیتیکس طبق پیش فرض تمام اعتبار تبدیل در تبلیغات ‌اینترنتی را به آخرین کانال می‌دهد. به ‌این مدل اتریبیوشن یا نسبت دهی آخرین کلیک می‌گویند(در ادامه Attribution را مفصل توضیح می‌دهیم). برای‌اینکه چند فعالیت بازاریابی دیگر و کانال‌های قبلی را هم در‌این مسیر بررسی کنیم نیاز داریم تا به گزارش‌های دیگر گوگل آنالیتیکس سری بزنیم. گوگل آنالیتیکس یک سری گزارش به نام‌های Multi Channel Funnels یا به طور خلاصه MFC دارد.‌این گزارش‌ها روشن می‌سازند که کدام فعالیت‌های بازاریابی پیش از آخرین کانال در‌این فرآیند تاثیر گذار بوده اند. با استفاده از ویژگی قیف چندکاناله(multi-channel funnel) هم می‌توان مسیر تبدیل یک کاربر را بررسی کرد.

در نهایت، فراموش نکنید که با تشویق مشتریان فعلی خود به خرید بیشتر، از آنها سرمایه گذاری کنید. چند استراتژی وجود دارد که می توانید امتحان کنید، بنابراین در اینجا خلاصه ای از بهترین گزینه های شما آورده شده است. در نهایت، می‌توانید مشوق‌های دیگری مانند آزمایش‌های رایگان، راهنمای مقایسه رقبا، ویدئوهای نمایشی و نمونه‌های محصول را برای پرورش سرنخ‌ها و تبدیل شدن به مشتریان پولی ارائه دهید. با نمایش CTA در جایی برجسته، مانند بالای صفحه فرود، انتهای یک پست راهنما، یا در یک دکمه رنگارنگ و قابل کلیک در یک نقطه استراتژیک در یک ویدیوی YouTube، کار را برای مشتریان آسان کنید. برخی از محتوای ارزشمند را در یک دانلود PDF کنار هم قرار دهید و آن را در ازای اطلاعات تماس آنها ارائه دهید. اطمینان حاصل کنید که سند شما به سوالات متداول مشتریان شما پاسخ می دهد تا آنها را تشویق کند که واقعاً آن را دانلود کنند.

از ابتدای همکاریم با می چند تصمیم داشتم که کار های متفاوتی رو رقم بزنم و امیدوارم من رو با فعالیت ها و مقالاتم دنبال کنید. اگر با موارد بالا مشکل شما حل نشد، بهتر است صبر کنید تا داده‌های آنالیتیکس کامل شوند. نام رویداد خود را انتخاب نمایید و نوع رویداد سفارشی خود را مشخص کنید.

  • گوگل آنالیتیکس از مهم‌ترین و محبوب‌ترین نرم‌افزارهای تحلیلی در حوزه بازاریابی آنلاین است که قابلیت‌های مهم و کاربردی بسیاری را برای تحلیل ترافیک وبسایت در اختیار کسب و کارها قرار می‌دهد.
  • هر دو صفحه را منتشر نمایید و ریدایرکت ۳۰۲ را اجرا کنید که به طور تصادفی کاربران را به هر یک از دو نسخه هدایت می‌کند.
  • کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت برای شرکت دانش بنیان ارتباطات نت میهن محفوظ می باشد.
  • این گزارش نشان می‌دهد که به طور میانگین چند تعامل صورت گرفته تا به تبدیل منجر شود و هر یک از تعاملات چه اندازه ارزش داشته است.

در این مرحله باید به‌صورت جدی بر روی ایجاد علاقه نسبت به محصولات و خدمات خود در بازدیدکنندگان تمرکز کنید. بهترین ابزارهایی که در این مرحله به شما کمک می‌کنند، محتوا و وب‌سایت تجاری شماست. یعنی محتوای جذاب تولید کنید، طراحی چشم‌نواز و سازگار با محصولات و خدمات خود ارائه کنید، پیشنهادهای هیجان‌انگیز بدهید که مقاومت بازدیدکنندگان را بشکند!

میزان فروش (یا جذب لید) از اهداف اصلی یک کسب و کار آنلاین به شمار می‌آید. بسیاری از کسب و کارها به دنبال راه‌حل‌هایی برای افزایش میزان فروش و یا شناسایی عوامل و موانع کاهش فروش آنلاین خود هستند. از جمله این راهکارها، تنظیم قیف تبدیل است که با استفاده از آن می‌توان عملکرد قیف تبدیل وبسایت را تحلیل و بهینه کرد. با استفاده از گوگل آنالیتیکس می‌توان یک قیف تبدیل را به‌راحتی ایجاد کرد و داده‌های آن را جمع‌آوری و تحلیل نمود و در این مقاله هم شما را به‌صورت کامل با آن آشنا ساختیم.

با دنبال کردن نکاتی که در این مطلب ارائه شد، می‌توانید قیف‌های بازاریابی B2C خود را به طور موثرتری ردیابی و بهینه‌سازی کنید و به اهداف بازاریابی خود برسید. با استفاده از قیف‌های بازاریابی B2C، می‌توانید بازاریابی خود را به سطح بالاتری ببرید و به نتایج بهتری دست پیدا کنید. نظر شما درباره‌ی این مقاله چیست؟ آیا برای شما مفید بوده‌است؟ نظرات خودتان را برای ما و همراهان همیار آکادمی به اشتراک بگذارید و همچنین اگر سوالی درباره‌ی این بخش داشتید، در زیر همین پست از ما بپرسید.

یا بازدیدکنندگان شما ممکن است به دنبال چندین چیز مختلف برای خرید باشند. برای اطمینان از تجربه‌ای روان در همه این شرایط، به جستجوی سایت قدرتمند نیاز دارید. تحقیقات نشان می‌دهد که جستجوی سایت به خرید ۴ تا ۶ برابر بیشتر کمک می‌کند. اغلب اوقات، مردم نمی‌خواهند اولین کسانی باشند که محصول شما را می‌خرند. اگر آنها بتوانند نظرات مشتریان را در صفحات محصول شما ببینند، می‌تواند اعتماد آنها را به محصولات و به طور کلی برند شما افزایش دهد. اگر یک صفحه ۳ ثانیه یا بیشتر بارگیری شود، این احتمال وجود دارد که کاربران یک وب سایت را ترک کنند و سایت دیگر را پیدا کنند.

به‌محض اینکه پیکربندی Google Tag Manager ایجاد شد، می‌تواند داده‌های Virtual Page View را دریافت کند. شما باید اقلامی که در انبار موجود نیستند را به جای حذف صفحات آنها پنهان کنید. نوع A صفحه موجود در سایت است و نوع B (آزمایشی) صفحه جدید می باشد.

آموزش بخش Conversions در گوگل آنالیتیکس

بنابراین، اگر عاقلانه از آن استفاده کنید، می‌تواند به افزایش تبدیل‌هایتان کمک کند. این گزارش تعداد Assisted Conversions را برای هر کانال در ستون داده اول نشان می‌دهد که شامل هر منبعی است که حداقل یک بار در مسیر تبدیل کاربر ظاهر شده است. اولین کانالی که کاربران بازدید کرده اند با ارزش‌ترین در نظر گرفته می‌شود. گوگل سرچ کنسول یا Google Search Console یکی از مهم ترین ابزارهای سئوی حرفه ای سایت است. شما با کمک این ابزار می توانید با گوگل ارتباط برقرار کرده و به درستی یا نادرستی عملکرد خود در مسیر بهینه سازی سایت پی ببرید. در بخش قبلی Conversion funnel را معرفی کردیم و به‌صورت اجمالی درباره سطوح مختلف آن توضیح دادیم.

در این مرحله درصدی به‌عنوان conversion rate یا نرخ تبدیل به شما می‌دهد. این درصد باید معقول و دارای یک عدد باشد و در صورتیکه موارد فوق را صحیح وارد نکرده باشید ۰% را مشاهده خواهید نمود. نرخ تبدیل با تقسیم تعداد بازدید بر تعداد Goal های ثبت شده بدست می‌آید و معیاری جهت تشخیص عملکرد کسب و کار شما می‌باشد که به شما نشان می‌دهد کسب و کارتان چقدر خوب کار می‌کند. سپس آدرس URL که مشاهده می کنید، از آخر آدرس اصلی، Copy کرده و در قسمت Filter، Paste کنید.

این نکته مهم را فراموش نکنید که باید داخل آن حساب گوگل آنالیتیکسی که می‌خواهید به Attribution اجازه دسترسی بدهید، حتما شما Goal تعریف کرده باشید یا سرویس E-Commerceتان فعال باشد. گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یکی از ابزارهای پرکاربرد گوگل بوده و وظیفه آن بررسی آمار سایت ها و تحلیل آن هاست. کاپریلا، به عنوان یک سرویس تبلیغات کلیکی هدفمند، با مناسب‌ترین هزینه، بالاترین کیفیت و بازدهی از تبلیغات را ایجاد میکند. از سوی دیگر، کاپریلا با نمایش محتوای مناسب و مرتبط با صفحه به صفحه یک وبسایت، بیشترین درآمد از تبلیغات را برای وبسایتها ایجاد میکند. تبلیغات کلیکی هدفمند در کاپریلا، هوش مصنوعی و علم داده را از یک سو و دانش تبلیغات دیجیتال را از سوی دیگر به هم می‌رساند.

همان‌طور که از نام این مرحله پیداست، آگاهی درباره تجارت و محصولات خود را افزایش بدهید. امروزه بیشتر مشاغلی که به‌صورت الکترونیکی تجارت می‌کنند از طریق تبلیغات، کمپین‌های بازاریابی در رسانه‌های اجتماعی و تولید محتوا به جذب ترافیک هدفمند می‌پردازند. با افزایش کمیت و کیفیت ترافیک فرصتی برای شما فراهم می‌شود تا در مورد مؤثرترین تاکتیک‌ها هدفمند تصمیم بگیرید. آخرین نکته ما برای بهینه سازی نرخ تبدیل این است که کورکورانه همه موارد گفته شده یا هر چیز دیگری را که ممکن است در اینترنت پیدا کنید یا توسط کارشناسان توصیه شده است دنبال نکنید.

تجربه کاربری

در اینجا می‌توانید روند تبدیل شدن بازدیدکنندگان و کاربران به مشتری را در وب‌سایت خود ببینید. در آنالیتیکس، اعتبار تبدیل‌ها و فروش‌های شما به آخرین کانال ورودی داده می‌شود که کاربر از طریق آن وارد شده است. با استفاده از این بخش می‌توانید جواب تمام این سوال‌ها را پیدا کنید. شما می‌بینید که کاربر دقیقاً چند بار و از چه راه‌هایی وارد سایت شده تا در نهایت تبدیل به مشتری یا کاربر ثابت شود. تبلیغات یا محتوای دیگر شما باید مشتریان بالقوه شمارا به‌جایی برساند.

نحوه ایجاد هدف و قیف تبدیل در گوگل آنالیتیکس

با این حال، تمرکز اصلی ما حجم این دو تبدیل نیست، بلکه نسبت این تبدیل ها خواهد بود. برای اینکه نمای دقیق‌تری از این گزارش‌ها داشته باشیم، از (multi-channel funnel Path (MCF – به Source Medium Path تغییر می‌دهیم. حالا نیاز هست که ۷۲ ساعت اطلاعات جمع آوری شود و باید منتظر بمانید که این زمان سپری گردد. برای استفاده از اشتراک رایگان فرین پلاس لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید .

از سوی دیگر، اگر می‌دانید که منبعی معمولاً در ابتدای مسیر تبدیل است، ممکن است بخواهید پیامی را که در آن کانال منتقل می‌کنید تغییر دهید. در بالای صفحه تنظیماتی وجود دارد که می‌توان آن را روی‌ایکامرس و گزینه‌هایی مثل ادورز و… ست کنید. در ضمن یک پنجره lookback از یک تا ۹۰ روز هم وجود دارد که می‌توانید بازه زمانی را آنجا تنظیم کنید. تمام ارزش تبدیل به کانال آخری می‌رسد که قبل از تبدیل( غیر دایرکت) وجود داشته است. اگر آن کانال دایرکت بود، ارزش به آخرینی کانالی که غیر دایرکت بود منتقل می‌شود.

این گزارش تبدیل‌ها و ارزش هر کدام را بر اساس‌ ترکیب کانال‌هایی که به خرید منجر شده و با کمک نمودار خطی به صورت بصری‌تر نشان می‌دهد. گزارش Assisted Conversion تعاملاتی را که به تبدیل می‌انجامد نشان می‌دهد. معنی آن تبدیل‌های کمکی و پشتیبان است و با ۵ معیار مفید تعاملات در یک مسیر تبدیل را نشان می‌دهد. هر اندازه عدد یک کانال بیشتر باشد آن کانال کمک بیشتری به تبدیل کرده است. تمام ارزش و اعتبار تبدیل به آخرین کانالی که از گوگل ادز آمده باشد می‌رسد.

با توجه به نیازهای پروژه، می‌توانید بین این قابلیت و اتریبیوشن یکی را انتخاب کنید. در ادامه آن‌ها را با هم مقایسه و مزایا و معایب هر کدام را مشخص می‌کنیم. با توجه به کارایی، مقایسه در قالب بخش‌های گزارش، مدل داده‌محور و مدل قانون‌محور انجام می‌شود.

اعتبار به کانالی می‌رسد که از نظر زمانی به تبدیل نزدیک‌تر بوده باشد. ‌این روش هم عموما آخرین کانال در نظر گرفته می‌شود چون معمولا به تبدیل نزدیک‌تر است. تمامی حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به مجموعه کلیک اول است. برای مثال ارائه یک محصول ارزان قیمت مرتبط به محصول اضافه شده، ارائه همان محصول با تخفیف، یا ارائه خدمات متفاوت (بسته‌بندی هدیه، ضمانت طولانی و غیره) از جمله این راه‌ها است. برای مثال، اگر شخصی اشتراک رایگان سرویس شما را انتخاب کند، ممکن است ارزان ترین گزینه اشتراک پولی را برای او برجسته کنید. افزایش فروش به این معناست که به مشتری جایگزین گران‌تری برای کالا یا خدماتی که به آن علاقه دارد، ارائه دهید.

تا زمانی که در مورد آنچه از هر مرحله در قیف خود نیاز دارید روشن نباشید، غیرممکن است که بدانید به اهداف خود می رسید یا خیر. قبل از ساختن یک قیف تبدیل، مدتی را به تفکر در مورد هدف کلی خود اختصاص دهید. برای مثال، شاید شما بخواهید میزان بازدید خود را افزایش دهید در بالای قیف، نرخ تعامل خود را در وسط افزایش دهید و در پایان تبدیل‌های خود را افزایش دهید. اگرچه ممکن است وسوسه شوید که با یک قیف فروش ساده شروع کنید، اما اگر با یک قیف تبدیل انعطاف‌پذیرتر شروع کنید، شانس موفقیت خود را افزایش خواهید داد.

نرخ تبدیل، درصد بازدیدکنندگانی است که عمل موردنظر شما را در وب‌ سایت یا اپلیکیشن موبایل انجام می ‌دهند (مانند خرید، ثبت ‌نام برای آزمایشی رایگان یا رزرو نسخه نمایشی). بهینه‌ سازی نرخ تبدیل (Conversion Rate Optimization یا CRO) فرآیند افزایش این درصد می باشد. برای تعیین اینکه کدام تلاش‌های بازاریابی مؤثرتر عمل می‌کنند، به تجزیه و تحلیل بازاریابی برای وب‌سایت خود نگاه کنید و ببینید چه کلمات کلیدی و پیام‌هایی با مخاطبان شما طنین‌انداز می‌شوند. همچنین می‌توانید از ابزارهای آنلاین استفاده کنید تا ببینید آیا کلمات کلیدی خاصی ترافیک موتورهای جستجو را به وب‌سایت شما هدایت می‌کنند یا خیر. اگر افرادی که وارد وب سایت شما می شوند در نهایت از شما خرید می کنند، پس می دانید که مخاطب مناسبی را هدف قرار داده اید. یک قیف تبدیل که به عنوان «قیف بازاریابی» نیز شناخته می‌شود، مهم است زیرا تجسم فرآیند فروش به این روش می‌تواند درک نحوه تبدیل مشتریان و نحوه حفظ آنها را آسان‌تر کند.

نیازهای آن‌ها را بشناسید و به آن‌ها بگویید که چرا به آنچه شرکت شما ارائه می‌دهد نیاز دارند. برای این کار می‌توانید یک سری ایمیل با قابلیت پاسخ خودکار تهیه کنید یا از قابلیت‌های بالقوه کمپین‌ها برای پیشبرد اهداف خود در جذب توجه کاربران استفاده کنید. فراموش نکنید که مردم همواره به دنبال حل یک مشکل هستند، اگر مسئله‌ای را حل کردید بر روی آن تمرکز کرده و تا حد ممکن آن را برجسته کنید تا کاربر بداند راه‌حل شما با بقیه متفاوت‌تر و مؤثرتر است. برای موفقیت در این مرحله از یک نویسنده خوب و حرفه‌ای کمک بگیرید.

با این حال، بسیاری از چیزهای جهانی وجود دارد که برای هر فروشگاهی کار می‌کند. در ادامه مطلب  یک چک لیست ۱۰ موردی آمده که به شما کمک می‌کند نرخ تبدیل تجارت الکترونیکی خود را بهینه کنید. با شناسایی تبدیل‌های مهمی که اهداف تجاری شما را در بر می گیرند، شروع کنید.

در ادامه هر یک از سطوح این قیف تبدیل بازدیدکننده به خریدار به‌صورت کامل‌تر معرفی کرده و تشریح خواهیم کرد. “ارائه یک گزینه پرداخت مهمان در کنار فرآیند ثبت ‌نام استاندارد هنگام پرداخت، از رهاسازی سبد خرید جلوگیری کرده و تبدیل ‌های خرید را ۲٪ افزایش می ‌دهد.” با GA، می توانید به راحتی مشتریان را از لحظه ای که از صفحه شما بازدید می کنند تا زمانی که تصمیم می گیرند سفر خود را رها کنند یا خرید را تکمیل کنند، ردیابی کنید. برای اینکه بفهمید چرا قیف شما به خوبی کار نمی کند، باید مقداری را اجرا کنید تست / B یا از یک ابزار ردیابی تحلیلی مانند استفاده کنید گوگل آنالیتیکس (GA) یا Hotjar. فروش بعدی زمانی است که شما پس از خرید مشتری را پیگیری می کنید و یک محصول مشابه را با احتمالاً یک تخفیف جذاب به او پیشنهاد می دهید.

این یک مسیر از تمام کانال های بازدید شده توسط کاربر قبل از تبدیل را نشان می دهد. این گزارش نشان می‌دهد که به طور میانگین چند تعامل صورت گرفته تا به تبدیل منجر شود و هر یک از تعاملات چه اندازه ارزش داشته است. بر خلاف گزارشTime Lege که بر زمان تبدیل تمرکز داشت، ‌اینجا بر اساس تعداد گزارش داده شده است.

از برنامه‌های کاربردی و تخصصی بررسی و تحلیل وبسایت، برنامه Hotjar است که با استفاده از این برنامه می‌توان قیف تبدیل را نیز ایجاد کرد. از مزیت‌های Hotjar نسبت به گوگل آنالیتیکس در ایجاد قیف تبدیل، این است که می‌توانید جهش‌های فردی را با استفاده از Dropoff Recording یا فیلبرداری از بازدید کاربران در قیف تبدیل مشاهده کنید. از دیگر قابلیت‌های این برنامه می‌توان به موارد دیگری چون ارائه نقشه‌های حرارتی کاربردی، ضبط رفتار بازدیدکنندگان، تجزیه و تحلیل فرم‌ها، نظرسنجی و بازخوردگیری اشاره کرد. اگر بازدیدکنندگان زیادی به سایت شما می‌آیند اما تعداد کمی از آن‌ها به مشتری تبدیل می‌شوند، وقت آن رسیده که به سراغ بهینه ‌سازی نرخ تبدیل بروید. CRO روشی علمی برای افزایش تعداد کاربرانی است که اقدام موردنظر شما را انجام می‌دهند، بدون اینکه نیاز باشد ترافیک بیشتری جذب کنید.

یک فراخوان برای اقدام (CTA) به منابع مربوطه اضافه کنید

اگر از همان ابتدا به محصول یا خدمات خود فشار بیاورید، مشتریان بالقوه را خاموش کرده و آن‌ها را دور خواهید زد. هدف در اینجا این است که تخصص خود را ایجاد کنید، به مصرف‌کننده کمک کنید تا تصمیمی آگاهانه بگیرد و به هر طریقی که می‌توانید به او کمک کنید. دبورا اومالی یک تأثیرگذار برتر تست A/B است.دبورا بنیانگذار GuessTheTest، استاد کمکی در دانشگاه کوئینز و یک بازاریاب دیجیتال دارای گواهی Google Analytics متخصص در بهینه سازی نرخ تبدیل است. او دارای مدرک کارشناسی ارشد علوم با تمرکز بر فناوری ردیابی چشم، به علاوه گواهی در طراحی گرافیک است.

آنالیز قیف تبدیل (Conversion Funnel)

شما باید تمام تلاش خود را انجام دهید تا تعداد خرید های خود را به‌تدریج افزایش دهید. از خرید خود ابراز قدردانی کنید، از مشتری خود دعوت کنید تا با بازخورد تماس بگیرید و در صورت لزوم، خود را برای پشتیبانی فنی در دسترس قرار دهید. قیف بازاریابی (Marketing Funnel) نمایشی از نقاط تماس مختلفی است که کاربران از ابتدای آشنایی با برند شما (مثلا یافتن برند شما) تا زمان انجام اقدام نهایی (معمولا تبدیل به مشتری یا فروش) طی می‌کنند.

هر استراتژی بهینه‌سازی نرخ تبدیل که انتخاب کنید و آن را پیش ببرید، همیشه بر آنچه برای مخاطب خاص شما منطقی است تمرکز کنید. بر اساس آمارهای جمع ‌آوری شده، مشکلی را که می‌ خواهید رفع نمایید شناسایی نموده و یک فرضیه ایجاد کنید تا به عنوان پایه آزمایش بهینه ‌سازی نرخ تبدیل سایت شما، عمل کند. مرحله آخر باید بر ارائه دلیلی به مشتریان بالقوه برای خرید محصول شما، ثبت نام در خدمات شما یا انجام هر اقدام دیگری که می خواهید متمرکز باشد.

اگر بخواهید تعداد صفحات مشاهده شده کاربر در هر بازدید را بررسی کنید، می‌توانید از این نوع هدف استفاده کنید. به‌طور مثال، هر بار کاربر در هر بازدید خود، ۵ صفحه از وبسایت را ببیند، یک هدف ثبت می‌شود. زمانی‌که بازدیدکننده، وارد صفحه مشخصی از وبسایت شما می‌شود، نمایش آن صفحه برای شما می‌توان یک هدف ساده در نظر گرفته شود. مرحله بعدی بهینه ‌سازی نرخ تبدیل (CRO)، انجام تست A/B است و به شما امکان می ‌دهد دو نوع مختلف از یک صفحه یا المان را مقایسه کنید تا متوجه شوید کدام یک عملکرد بهتری دارند.

بعدی فروش

شما توجه یک شخص را دارید، بنابراین اکنون زمان آن است که اعتماد آنها را جلب کنید و به آنها نشان دهید که چرا به محصول شما نیاز دارند. این روش‌ها نه تنها جذاب هستند، بلکه به سرعت اعتماد به برند را شکل می‌دهند و در مدت کوتاهی رابطه‌ای عمیق بین برند و مصرف‌کننده برقرار می‌کنند. به دلیل اهمیت موضوع اسیست کانورژن در آخر مقاله به طور مفصل به آن پرداخته‌ایم. تنظیمات زمانی‌این بخش شامل روز تبدیل(Day of Conversion)، روز قبل از تبدیل(Days before Conversion) و مسیر تبدیل(Path Position) است.

آنالیز قیف تبدیل (Conversion Funnel)

اکنون، نرخ تبدیل فعلی را با معیارهای حیطه فعالیت خود مقایسه کنید تا متوجه شوید عملکرد شما چگونه است. هدف هدفی است که شما در تلاش برای رسیدن به آن هستید، به عنوان مثال، تکمیل فروش توسط مشتری. محصولات تبلیغ شده از نظر قیمت تفاوت زیادی با محصول مشاهده شده ندارند، و این یک نمونه خوب و ظریف از فروش بالا است. هنگامی که محصولات خود را به روز می کنید، با تقاضاهای مشتری در حال تغییر و انتظارات در حال تغییر همگام هستید.

زبان، تصاویر، پیشنهاد‌ها و طرح‌بندی‌های خود را تغییر دهید تا بفهمید مخاطبان به چه چیزی پاسخ می‌دهند. توجه به نتیجه‌ها یکی از بهترین راه‌ها برای بهینه‌سازی قیف فروش است. با ارائه محتوای شگفت‌انگیز، سرنخ‌های خود را از طریق ایمیل بازاریابی کنید. این کار خود را به‌صورت منظم انجام دهید یعنی اگر یک‌بار در هفته انجام می‌دهید نظم را رعایت کنید و از تکرار زیاد بپرهیزید.

در اتریبیوشن آنالیتیکس، گروه‌بندی کانال‌ها طبق اتریبیوشن و گروه‌بندی پیش‌فرض کانال‌ها (Default channel grouping) قابل مشاهده هستند. روش قیف چندکاناله گروه‌بندی کانال‌ها را به هر سه روش سیستمی، پیش‌فرض و سفارشی، نمایش می‌دهد. برای این که بتوانید از این ویژگی درست استفاده کنید، باید با بخش‌ها و مدل‌های گوگل آنالیتیکس اتریبیوشن آشنا شوید. بعد از آن می‌توانید اتریبیوشن آنالیتیکس را در کمپین‌های تبلیغاتی بعدی استفاده کنید و نرخ تبدیل مخاطب به مشتری را افزایش دهید. چنان که مشاهده کردید، گزارش Conversions می‌تواند برای بررسی نحوه عملکرد سایت و ارتباط مشتریان با آن بسیار مفید باشد. همچنین با این ابزار می‌توانید ببینید بیشترین میزان ریزش کاربران را در کدام قسمت از قیف اهداف داشته‌اید.

در‌این مدل ۸۰ درصد اعتبار و ارزش بین کانال اول و آخر تقسیم شده و بقیه به کانال‌های میانی می‌رسد. در مدل خطی اعتبار به صورت مساوی بین تمامی‌ کانال‌های تبدیل تقسیم می‌شود. وارد Acquision شوید.روی All Traffic کلیک کنید.به گزارش Channels بروید.

به‌روزرسانی ۲۰۲۱ گوگل، تغییری در نحوه ارزیابی سرعت بارگذاری ایجاد شده است. انواع مختلفی از تبدیل‌ها وجود دارد که ممکن است در یک فروشگاه آنلاین دنبال کنید. برای اطمینان از اینکه فروشگاه شما تبدیل ایجاد می‌کند، باید آن را از دیدگاه کاربر تجزیه و تحلیل کنید و یک تجربه کاربری یکپارچه ایجاد کنید. یک فرآیند زمان‌بر است که بر یادگیری مخاطبان و آزمایش عناصر مختلف فروشگاه متکی است. آزمایش را با توجه به تعداد مخاطبان و میزان ترافیک مورد انتظار آن صفحه، برای چند هفته اجرا کنید.

نسبت assisted Conversions / Direct Conversions

هر قسمت از conversion funnel ویژگی‌ها و عملکردهای متفاوتی دارد و از روش‌های بازاریابی متفاوتی استفاده می‌شود. مرحله اقدام زمانی است که مشتریان بالقوه اقدام مورد نظر شما را انجام می دهند. یک اقدام می تواند هر تبدیلی باشد که شما تعریف می کنید، خواه ثبت نام در خبرنامه شما باشد یا خرید یک محصول. با این حال، به طور کلی، انتهای قیف شامل یک فراخوان برای اقدام و فروش است.

تا به اینجا مشخص شد یک کاربر برای تبدیل شدن باید چندین بار از کانال های مختلف وارد شده باشد و همچنین ارزش اسیست کانورژن از اخرین کانال کانورت کمتر نیست. اسیست کانورژن (assisted Conversions)راهی عالی برای درک کانال‌هایی است که از تبدیل‌های کاربر پشتیبانی می‌کنند، حتی اگر آن کانال‌ها مستقیماً در کانورژن نهایی شرکت نداشته باشند. همانطور که می‌دانید یکی از معایب گوگل آنالیتیکس برای پرفورمنس مارکترها گزارش‌های بسیار زیاد ولی در عمل غیر کاربردی آن است. باید بگویییم assisted Conversion از همه آن ها کاربردی تر است و مهمترین گزارش در میان گزارش های مولتی چنل به حساب می آید. در‌ این بخش با جدولی روبرو می‌شوید که گزارش MFC در کانال‌های مختلف بازاریابی را نشانتان می‌دهد. گزارش‌های مولتی چنل در آنالیتیکس شامل ۶ مورد است که هر کدام را توضیح می‌دهیم اما پیش از آن نکته زیر را فراموش نکنید.

چگونه conversion funnel خود را بهینه‌سازی کنیم؟

سپس آدرس URL وبسایت خود را وارد کنید تا نسخه نمایشی تگ منیجر در وبسایت شما فعال شود. هنگامی که تصویری مانند زیر در پایین وبسایت خود مشاهده کردید، می‌توانید هدف مورد نظر را خودتان انجام بدهید تا مشاهده کنید که آیا به درستی در تگ منیجر، رصد می‌شود یا خیر. اگر صفحه شما آدرس ثابت و مشخصی دارد، نیازی به طی کردن مراحل بالا نیست و می‌توانید به سادگی، تگ خود را تنظیم کنید. در اینجا، آموزشی خلاصه و سریع برای ساخت تگ بازدید از صفحه‌ای خاص را ارائه می‌کنیم. این نوع هدف، مدت‌زمانی مورد نظر شما را که کاربر در وبسایت حضور خواهد داشت، به‌ عنوان یک هدف انجام شده در نظر می‌گیرد. مثلاً اگر شما عدد ۲ دقیقه را ثبت کنید، به ازای هر کاربری که حداقل ۲ دقیقه در وبسایت شما حضور داشته باشد، یک Goal ثبت می‌شود.

دبورا که نویسنده شش مقاله مجلات بررسی شده و صدها مقاله آنلاین است، یک تحلیلگر وب سایت مبتنی بر نتایج است که می داند چگونه تبدیل های بیشتر، سرنخ های بیشتر و پول بیشتری را برای مشتریان به ارمغان بیاورد. این برنامه در بازاریابی ایمیلی بسیار کاربردی و مفید است اما برای ساخت قیف فروش نیز می‌توان از آن استفاده کرد. از مزیت‌های قابل‌ توجه برنامه GetResponse آن است که قابلیت‌های زیادی برای جمع‌آوری داده‌های تبدیل یا کمک به افزایش نرخ تبدیل به کاربران ارائه می‌دهد. از جمله این قابلیت‌ها می‌توان به کمپین‌های ایمیلی، وبینارها و … هم اشاره کرد.

قیف وسط به دنبال اعتمادسازی بر اساس چشم‌اندازها و اهداف شما و همچنین نمایش مزایای محصول/خدمت شما است. با درک ذهنیت و انتظارات مشتری می‌توانید گام بزرگی را در جهت دستیابی به موفقیت نهایی بردارید. در این راستا مطالبی نظیر توصیف و بررسی محصول/خدمت، مطالعات موردی، مقایسه قیمت، تکنیک‌های مختلف بازاریابی، محتوای جذاب و غیره می‌تواند در جلب اعتماد مشتری به شما کمک کند. ازاین‌رو، سایت‌هایی که مراحل بیشتری را در طول فرآیند خرید داشته باشند، نرخ تبدیل بازدیدکننده با مشتری و درنتیجه سود بسیار متفاوت‌تری دارند.

این اطلاعات به شما کمک می‌کند تا اثربخشی کمپین‌های تبلیغات پولی و تجربه صفحه فرود (Landing Page) سئو مگ خود را ارتقا دهید. همانطور که قبلا گفته شد، در اتریبیوشن آنالیتیکس می‌توان از گزینه‌هایی مثل آخرین کلیک، اولین کلیک، خطی، زمان‌محور و موقعیت‌محور استفاده کرد.در روش قیف چندکاناله، گزینه اولین کلیک وجود ندارد. به جای آن می‌توانید گزینه‌های آخرین عکس‌العمل، آخرین کلیک گوگل ادز و اولین عکس‌العمل را انتخاب کنید.

بدین صورت که پس از وارد شدن به بخش Explore روی گزینه Segment Overlap کلیک کرده و سپس گزینه Funnel Exploration را انتخاب کنید. ساده‌ترین راه برای شروع بهینه‌سازی conversion funnel تقسیم آن به بخش‌های اصلی بالا، وسط و پایین است. قیف میانی وظیفه تبدیل بازدیدکنندگان جدید به ترافیک باکیفیت را دارد و در قیف پایین خرید اتفاق می‌افتد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا