محقق تجربه کاربری یا UX Researcher: نقش کلیدی در تجربه کاربری پایگاه دانش استارتاپ ها
اگر تمایل به دریافت اطلاعات بیشتری در مورد دورههای آموزشی یا تخصص اشتغال و مهاجرت دارید میتوانید از راه های ارتباطی زیر استفاده نمایید. اطلاعات شخصی شما برای پردازش سفارش شما استفاده میشود، و پشتیبانی از تجربه شما در این وبسایت، و برای اهداف دیگری که در privacy policy توضیح داده شده است. ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی مینویسم. در مقاله “تحقیقات کمّی در UX+ معرفی متدهای آن” بیشتر به تحقیقات کمی در UX پرداخته شده است. اگر میخواهید بیشتر با تحقیقات کیفی آشنا شوید، مقاله “۸ متد تحقیقات کیفی در UX” را مطالعه کنید.
برای مثال، فرض کنید قصد دارید یک اپلیکیشن موبایل برای رزرو رستوران طراحی کنید. قبل از شروع طراحی، باید بفهمید کاربران چگونه رستوران مورد نظرشان را پیدا میکنند، چه عواملی برایشان در انتخاب رستوران مهم است (مثل نزدیکی، قیمت، یا منو)، و در حال حاضر با چه چالشهایی روبهرو هستند. نمونهسازی اولیه به شما کمک میکند تا نحوه تعامل محصول و خدمات با کاربر را به خوبی درک کنید.
- با کسب مهارتهای لازم، تلاش و پشتکار، میتوانید در این مسیر شغلی به موفقیتهای چشمگیری دست یابید و به یکی از معماران احساس تبدیل شوید.
- بسیاری از تیمها بودجه یا زمان کافی برای انجام تحقیقات گسترده ندارند، یا ممکن است مجبور باشند تحقیقات را در بازه زمانی کوتاهی انجام دهند که منجر به کاهش کیفیت تحقیق میشود.
- مخصوصا که در ایران متخصصان بازاریابی اینترنتی واقعا کاربلد بسیار کمی وجود دارد و نگهداری بیشتر آنها در سازمان برابر با افزایش بازدهی خواهد بود.
- به عبارت دیگر کار یوایکس رایترها پیش از خلق محصول و همزمان با طراحی یو ایکس (UX) شروع میشود ولی کار کپیرایترها پس از خلق محصول.
بنابراین تجربه کاربری به طور مستقیم و غیر مستقیم روی تصمیمهای مخاطب، از خرید محصول تا اشتراکگذاری برند شما با دیگران و… تاثیر دارد. آخرین نکتهای که باید به آن اشاره کرد، این است که کار یک طراح تجربهی کاربری به ندرت پس از عرضهی محصول به پایان میرسد. اصلاحات، تغییرات کوچک، نسخههای جدید، گرفتن بازخورد برای جمعآوری اطلاعات و تجزیه و تحلیل برای بحث با تیم از جمله کارهایی هستند که یک طراح پس از عرضهی اولیهی محصول با آنها مواجه میشود. یک محقق UX با استفاده از دادهها و اطلاعات جمعآوری شده، تصمیمهای دقیقتری میگیرد که در نهایت باعث میشود محصول نهایی نه تنها کاربران را خوشحال میکند، بلکه باعث افزایش بازدهی و موفقیت آن محصول نیز میشود.
این یعنی طراحی یک کادر دریافت ایمیل زیبا، ارائه یک پیشنهاد جذاب و… باعث میشود مخاطبان راحتتر به ارسال شماره یا ایمیل ترغیب شوند. طی این سالها که “راه اندازی کسب و کار اینترنتی” بیشتر از قبل اهمیت پیدا کرده؛ هر از گاهی کسب و کارهای بزرگ آمار مهمی در مورد فاکتورهای تاثیرگذار روی شکست و موفقیتشان منتشر میکنند. اگر به این آمارها نگاه کنید؛ متوجه میشوید که واقعا تجربه کاربری و UX نقش مهمی در تصمیمگیری مخاطبان دارند. در مرحله اول وظیفه من این است که با توجه به شناختم از دنیای UX، یک طرح کلی از سایت با بهترین جزئیات برای شما بسازم. پیشرفت شغلی در این حوزه معمولاً به صورت پلکانی است، به طوری که افراد از نقش های جونیور به سطح های سنیور و حتی مدیر طراحی یا مدیر محصول ارتقا پیدا می کنند. با توجه به رقابت بالای شرکت ها برای ارائه تجربیات کاربری بهتر، داشتن مهارت در UI/UX می تواند درآمدی بالا و شغلی پایدار برای متخصصان این حوزه فراهم کند.
تحقیق کاربر اولین گام در طراحی تجربه کاربری
فهرست مطالب
به طور خلاصه، یک UX Researcher با استفاده از روشهای تحقیقی مختلف، به درک عمیقی از نیازها و رفتار کاربران میرسد و با کمک این اطلاعات، به بهبود تجربه کاربری محصولات و خدمات کمک میکند. هوش مصنوعی در سالهای اخیر نقش مهمی در بهبود فرآیندهای تحقیق UX ایفا کرده است. با استفاده از الگوریتمهای پیشرفته و یادگیری ماشین، AI میتواند تحلیلهای دقیقتری از دادههای کاربر ارائه دهد و سرعت فرآیندهای تحقیقاتی را افزایش دهد. یکی از کاربردهای اصلی هوش مصنوعی در تحقیق UX، تحلیل خودکار دادههای بزرگ است. دادههای جمعآوریشده از طریق نظرسنجیها، مصاحبهها، یا تعاملات کاربران را میتوان به سرعت پردازش و تحلیل کرد، و الگوهای رفتاری و نیازهای کاربران بهطور دقیقتر شناسایی شوند. UserTesting یک ابزار تخصصی برای انجام تست کاربردپذیری (Usability Testing) است که این امکان را به تیم طراحی محصول میدهد تا از کاربران بازخورد بگیرند.
هرچقدر که درک شما از کاربران بهتر باشد، مسیر بهبود و توسعه محصول هموارتر و هدفمندتر خواهد بود. تحقیق UX یا تحقیق تجربه کاربر یکی از مهمترین بخشهای فرآیند طراحی و توسعه محصول دیجیتال است. این تحقیق مزایای متعددی دارد که مستقیماً به بهبود کیفیت محصول، افزایش رضایت کاربران، و کاهش هزینههای کسبوکار منجر میشود.
آیا یک طراح UX میتواند محقق UX هم باشد؟
شرکتکنندگان تحقیق، کارتهایی دارای عنوان را بهگونهای که بنظر آنها منطقی میآید، دستهبندی میکنند و برای هر گروه یک عنوان یا لیبل کلی انتخاب میکنند. سپس طراحان میتوانند با استفاده از این اطلاعات سایت و اپلیکیشنی راحتتر و کاربرپسندتر خلق کنند. محقق UX اطلاعات مورد نیاز را از طریق تعامل مستقیم با کاربران، مانند مصاحبه، نظرسنجی و جلسات تست کاربردپذیری، جمعآوری میکند. همچنین میتواند از روشهای غیرمستقیم مثل بررسی دادههای آماری و بازخوردهای کاربران استفاده کند. حتی اگر تحقیقات UX به نتایج مهمی برسد، متقاعد کردن تیمهای طراحی و توسعه برای اجرای تغییرات پیشنهادی ممکن است دشوار باشد. برخی اعضای تیم ممکن است با تغییرات مخالف باشند یا اجرای آنها را پرهزینه بدانند.
حاصل این تحقیقات چیزی نیست جز شناخت رفتار، اهداف، نیازها و انگیزههای کاربرها در ارتباط با محصول. این شناخت به بازاریابها کمک میکنه بفهمن کاربرها چطور از محصول ما استفاده میکنن، در کدوم مراحل دچار سردرگمی و چالش میشن و مهمتر از همه، موقع تعامل با محصول چه احساسی دارن.همدل بودن با کاربرها، تنها کلید این ماجراست. یه طراح تجربه کاربری موفق با گروههای مختلفی از افراد با سلایق و دیدگاههای مختلف سروکار داره و وظیفهاش اینه که خودش رو به جای اونها بذاره تا رفتار و واکنشهای اونها رو علتیابی کنه.
تست نمونههای اولیه بر روی کاربران واقعی به مشخص کردن هرگونه نقص طراحی قبل از توسعهی محصول نهایی، کمک میکند. هنگامی که میدانید طرح شما واقعا نیازهای کاربران را برآورده میکند، محصولِ جدید در نهایت آمادهی توسعه است. 👈 میتوانید با مقالهای که دربارهی تاریخچهی طراحی تجربهی کاربری نوشتهام، به صورت عمیقتری این علم را بشناسید. نورمن به تمام جنبههای تجربهی کاربر با یک محصول یا خدمات، از جمله طراحی صنعتی (Industrial Design)، گرافیک (Graphics)، رابط کاربری (User Interface) و تعامل فیزیکی (Physical Interaction) علاقهمند بود. برای نشان دادن تمام عناصر مختلفی که این علم در بر میگیرد و اینکه کاربر در هنگام تعامل با یک محصول چه احساسی دارد، او اصطلاح ” تجربهی کاربری” را ارائه کرد. محققان تجربه کاربری در زمینههای مختلفی همچون طراحی، تحقیق، بازاریابی و … دانش عمیقی دارند.
برای مثال با استفاده از این ابزار میشود روشهایی مانند Card Sorting و Tree Testing را انجام داد. اشتباهی که احتمالاً همه در بدو شنیدن عنوان یو ایکس رایتر میکنند، همین موضوع است. عدهای هم به یوایکس رایتر، یوایکس کپی رایتر میگویند بدون اینکه بدانند تفاوت این دو عنوان شغلی در چیست.
آموزش E-kids
محقق تجربه کاربری نه تنها باید رفتار کاربر را مشاهده و درک کند، بلکه باید بتواند آن را تحلیل و تفسیر نیز نماید. باید یافتهها و نتایج تحقیقات را تحلیل کند تا به الگوها و ترندهایی برسد که بهصورتی ساده در اختیار تیم طراحی تجربه کاربری قرار دهد. حالا که بهطور کامل با تحقیق کاربر آشنا شدید، نوبت آن رسیده تا با محقق UX و مسئولیتهایش آشنا شوید.
همه اینها به منِ مخاطب آنقدر احساس خوبی میداد که دفعه بعد هم ترغیب میشدم دوباره به سراغ همان سئو مگ مغازه بروم.
از تجربه و مهارت گرفته تا نوع شرکت و موقعیت جغرافیایی، هر کدام نقشی در تعیین این درآمد ایفا میکنند. طراحان تازهکار معمولاً در ابتدای مسیر، درآمدی بین ۸ تا ۱۵ میلیون تومان در ماه را تجربه میکنند. اما با گذر زمان و کسب تجربه، این رقم میتواند به ۲۰ تا ۵۰ میلیون تومان یا حتی بیشتر نیز برسد. درضمن اگه به یه وبسایت کاربرپسند برای معرفی برند خودتون به مخاطبها نیاز دارید، میتونید روی تیم طراحی وب سایت ما در آژانس دیجیتال مارکتینگ ماکان حساب کنید. به طور کلی برای یادگیری یک مهارت یا باید از دورههای آموزشی کمک بگیرید یا دورههای کارآموزی حضوری.
اگر افراد به یافتهها یا روش کار محقق تجربه کاربری شک داشته باشند، چالشهای بسیاری ممکن است پیش بیاید. مدل ذهنی یعنی آنچه که کاربران در رابطه با یک سیستم (مثلاً وبسایت شما) میدانند یا فکر میکنند میدانند؛ برای مثال، با کلیک بر روی آیکن ذرهبین، انتظار ظاهر شدن کادر جستوجو را خواهند داشت. یا اگر روی لوگوی شما کلیک کنند، انتظار انتقال مستقیم به صفحه اصلی سایت شما را خواهند داشت و … . بنابراین، هماهنگی و همراستایی محصول با مدل و الگوی ذهنی کاربران اهمیت بسیاری دارد. درک بهتر از رفتار و نیازهای کاربران نه تنها باعث بهبود محصولات میشود، بلکه به تیمها کمک میکند تا با سرعت بیشتری مشکلات را حل کنند و از منابع خود بهینهتر استفاده کنند.
میتوانید یک پرسشنامه یا نظرسنجی طراحی کنید تا نهایتاً به دادههایی کمّی و کیفی برسید. در طول عمر محصول خود میتوانید یک پرسشنامه یا نظرسنجی واحد را چندین بار تکرار کنید تا به درک خوبی از پیشرفت و بهبود محصولتان در طول چرخه عمرش برسید. گاهی اوقات، تیمهای UX ممکن است از روشهای تحقیق نامناسب استفاده کنند که منجر به دریافت نتایج غیرقابلاستفاده میشود. برای مثال، اگر شما نیاز به دادههای کمّی دارید، انجام یک مصاحبه کیفی نمیتواند اطلاعات دقیق و عددی به شما بدهد. یکی از بزرگترین چالشهای تحقیق UX، محدودیت در زمان، منابع انسانی و بودجه است. بسیاری از تیمها بودجه یا زمان کافی برای انجام تحقیقات گسترده ندارند، یا ممکن است مجبور باشند تحقیقات را در بازه زمانی کوتاهی انجام دهند که منجر به کاهش کیفیت تحقیق میشود.
مسئولیتهای محقق UX
به عنوان یک طراح تجربهی کاربری، شما هر مرحله از فرآیند طراحی تجربهی کاربری را طی خواهید کرد تا مطمئن شوید که همهی محصولات با در نظر گرفتن کاربر طراحی شده اند. بنابراین، میتوانید انتظار داشته باشید که چه نوع وظایفی را به صورت روزانه انجام دهید؟ بیایید نگاه دقیقتری بیندازیم. محقق تجربه کاربری باید بتواند تحقیقی عمیق و پیشرفته، به هر دو شکل کمّی و کیفی صورت دهد.
این نوع تحقیق همانطور که از نامش پیداست، به جمعآوری دادههای عددی و اندازهگیری رفتار کاربران در مقیاس بزرگتر میپردازد. هدف تحقیقات کمّی این است که با تحلیل آماری، بتوان رفتارها و الگوهای کلی کاربران را کشف کرد. برای مثال، با استفاده از یک نظرسنجی آنلاین میتوانید بفهمید که چند درصد از کاربران از یک ویژگی خاص استفاده میکنند. اینجاست که تحقیق تجربه کاربری (UX Research) وارد ماجرا میشود؛ ابزاری که به شما کمک میکند عمیقتر به نیازها، رفتارها، و انتظارات کاربران خود پی ببرید. طراح تجربه کاربری در تعاملی مستمر با تیم توسعه محصول، شامل طراحهای رابط کاربری، برنامهنویسان و مدیران محصول، قرار دارد. تبادل نظرات و همکاری نزدیک با این تیم، تضمینکنندهی یکپارچگی و کیفیت محصول نهایی است.
در واقع باید گفت اگر میخواهید به عنوان طراح تجربهکاربری استخدام شوید، این مهارت نقطه شروع حرکت شما خواهد بود که باید بتوانید به نحو موثری از عهده آن برآیید. با کسب مهارتهای لازم، تلاش و پشتکار، میتوانید در این مسیر شغلی به موفقیتهای چشمگیری دست یابید و به یکی از معماران احساس تبدیل شوید. نظر شما درباره شغل تجربه کاربری چیست؟ آیا از وظایف طراح UX اطلاع داشتید؟ نظرات ارزشمند خود را با ما در دانشگاه کسب و کار در میان بگذارید. این رشته به مطالعه فرآیندهای ذهنی انسان، مانند ادراک، حافظه و تصمیمگیری میپردازد. درک این فرآیندها، به طراح UX کمک میکند تا رفتار کاربران را پیشبینی کند و محصولاتی را طراحی کند که با نیازها و انتظارات آنها همخوانی داشته باشد. پس از عرضهی محصول، طراح UX با تحلیل دادههای کاربران، به دنبال الگوهای رفتاری و نقاط قابل بهبود میگردد.
شرح وظایف و مهارتهای UX designer
مثلا اینکه در فلان هتل از همان ابتدای درب ورودی نیروهای هتل اقدام به پارک کردن ماشینتان میکنند، بدون اینکه به آنها بگویید چمدانهایتان را به اتاقتان میفرستند، صبحها با قهوه تازهدم از شما پذیرایی میکنند و… . اینها همه نتیجه فعالیت یک متخصص تجربه کاربری برای بهینه کردن این فرآیند است. دوره های UI/UX نه تنها فرصتی برای یادگیری مهارت های حیاتی در حوزه دیجیتال فراهم می کنند، بلکه امکان دستیابی به شغلی پر تقاضا و آینده دار را برای علاقهمندان به این زمینه فراهم می سازند. انتخاب موسسه ای معتبر با سرفصل های مناسب و امکانات کافی، می تواند مسیر شغلی موفقی برای دانشجویان فراهم کند. موسسه راشد به دلیل تجربه و تخصص در آموزش مهارت های دیجیتال، یکی از بهترین گزینه ها برای یادگیری UI/UX است. دوره های راشد شامل تمامی سر فصل های مهم UI وUX، از مبانی ابتدایی تا پیشرفته ترین تکنیک ها و ابزار های طراحی است.
به عنوان مثال، ممکن است متوجه شوید که بیشتر کاربران در یک مرحله خاص از فرآیند ثبتنام دچار مشکل میشوند یا اغلب به دلیل پیچیدگی فرآیند خرید، سبد خرید خود را رها میکنند. وقتی یک محصول بدون توجه به تجربه کاربری طراحی میشود، ممکن است کاربران با مشکلات زیادی مواجه شوند. برای مثال، ممکن است دکمهها یا لینکها در مکانهای نامناسبی قرار گرفته باشند، یا فرآیندها پیچیده و گیجکننده باشند. این مشکلات باعث میشود کاربران از استفاده از محصول منصرف شوند و به دنبال گزینههای جایگزین بگردند.
برای مثال، اگر کاربران در استفاده از یک اپلیکیشن بانکی تجربهای ساده و بیدغدغه داشته باشند، به جای تغییر به دیگر اپلیکیشنها، به استفاده از همین اپلیکیشن ادامه خواهند داد. یکی از مزایای اصلی تحقیق UX، شناسایی مشکلات و چالشهای محصول قبل از وارد شدن به مراحل پرهزینه توسعه یا حتی پس از راهاندازی محصول است. در صورت عدم انجام تحقیق UX، تیمهای توسعه ممکن است پس از عرضه محصول، با مشکلات بزرگتری مواجه شوند که اصلاح آنها هزینهبر و زمانبر است. Lookback یک ابزار پیشرفته برای انجام مصاحبه کاربر بهصورت آنلاین و تست کاربردپذیری از راه دور است.
طراح تعامل
بررسیهای مربوط به کاربردپذیری نشون داد که کاربرهایی که بار اول از سایت خرید میکردن، از این اجبار به ثبتنام خوششون نمیاومد و خیلی وقتها سایت رو ترک میکردن. ۷۵ درصد کسایی که میخواستن رمز عبورشون رو بازیابی کنن، نمیتونستن خریدشون رو تموم کنن. با اختیاری کردن ثبتنام و اضافه کردن یه گزینه “پرداخت به عنوان مهمان”، سایت شاهد افزایش ۳۰۰ میلیون دلاری درآمد سالانه و ۴۵ درصد افزایش تو تکمیل خریدها بود.
۴. انتخاب روشهای تحقیق نامناسب
اما امروز این موضوع فرق کرده و حتی تجربه کاربری هم به چند بخش مختلف تقسیم شده که این باعث تخصصی تر شدن اون موضوع و در نهایت عملکرد بهتر خواهد شد. طراحان UX نقش محوری تو دستیابی به این هدف با سازماندهی مؤثر محتوا در حین ایجاد تعادل بین الزامات کسب و کار و نیازهای مخاطب هدف ایفا میکنن. طراحان UX، با تبدیل چالشها به فرصتها، میتوانند نقشی کلیدی در خلق محصولات دیجیتالی موفق ایفا کنند. طراح UX باید همانند یک روانشناس ماهر، به درک عمیق از افکار و احساسات کاربران دست یابد.
راهنمای ۶ گانه طراحی سوالات Demographics
تجربهی من از کار در تجربهی کاربری شامل عناصر تحقیق، آزمایش، تجزیه و تحلیل کسب و کار، مدیریت پروژه، و اصول روانشناسی مختلف، و همچنین کارهای عملیِ طراحی مانند وایرفریمینگ (Wireframing) و نمونهسازی (Prototyping) است. اگر قصد دارید مهارتهای تحقیق UX خود را به صورت حرفهای تقویت کنید و با تکنیکها و ابزارهای روز این حوزه آشنا شوید، دوره آموزش UX Research آکادمی آمانج میتواند بهترین نقطه شروع باشد. این دوره به شما کمک میکند که با مبانی و اصول تحقیق کاربری به شیوهای ساده و عملی آشنا شوید و مهارتهای خود را در این حوزه گسترش دهید. محقق UX بعد از اعمال تغییرات پیشنهادی، با اجرای تستهای جدید و دریافت بازخوردهای کاربران، ارزیابی میکند که آیا این تغییرات به بهبود تجربه کاربر منجر شدهاند یا نه. این مرحله بسیار مهم است، زیرا تنها با ارائه درست یافتهها، میتوانید اطمینان حاصل کنید که اطلاعات جمعآوری شده به درستی مورد استفاده قرار میگیرد و به بهبود محصول کمک میکند. تحقیق UX شامل چندین گام اساسی است که هر کدام به منظور جمعآوری و تحلیل اطلاعات برای بهبود تجربه کاربری انجام میشود.
همچنین، ممکن است اعضای تیم نسبت به یافتههای تحقیق بیاعتماد باشند یا اعتقاد داشته باشند که مشکلات بیانشده تنها به تعداد کمی از کاربران مربوط است. به عنوان مثال، اگر در حین تست کاربردپذیری متوجه شوید که کاربران در پیدا کردن ویژگیهای کلیدی محصول با مشکل مواجه هستند، میتوانید قبل از توسعه نهایی محصول، این مشکلات را برطرف کنید. به این شکل از هزینههای اضافی برای بازطراحی یا اصلاح پس از عرضه جلوگیری کرده و در زمان و منابع صرفهجویی شده است. Google Forms یک ابزار ساده و رایگان برای طراحی و ایجاد پرسشنامه و فرمهای آنلاین است. این ابزار به محقق اجازه میدهد تا سوالات مختلف (مثل سوالات چندگزینهای، متن باز، رتبهبندی و غیره) را طراحی و لینک پرسشنامه را برای کاربران ارسال کند. با استفاده از این ابزار میشود دادههای کیفی مانند نظرات، تجربیات، و بازخوردهای کاربران را جمعآوری کرد.
در واقع، این اصطلاح از اوایل دهه ۹۰ میلادی وجود داشته است، زمانی که دونالد نورمن (Donald Norman) به عنوان یک دانشمند شناختی (Cognitive Scientist) برای شرکت اپل (Apple) کار میکرد، این اصطلاح را بنیانگذاری کرد. در این تست، دو ورژن از محصول شما در برابر هم قرار میگیرند تا نهایتاً مشخص شود مخاطب هدف با کدام ورژن احساس راحتی بیشتری میکند. میتوانید برای دستهای از مخاطبان یک ورژن و برای دسته بعدی ورژن دیگری از سایت یا اپلیکیشنتان را ارائه دهید و … . ماموریت اصلی ما در این سالها، ارائه مشاوره، تحقیقات و آموزشهای کارآمد بوده است. از مشاورهی اولیه تا ارائهی راهکارهای نوآورانه، با شما همراه خواهیم بود تا به بهترین نتیجه برسید.
دادههای جمعآوری شده از کاربران به شما کمک میکند تا نقاط ضعف و قوت محصول خود را به وضوح ببینید و بر اساس آن تغییرات لازم را اعمال کنید. تحقیق زمینهای به بررسی رفتار کاربران در محیط واقعی و طبیعی آنها میپردازد. محققان بهجای اینکه کاربران را به محیط آزمایشگاهی بیاورند، به محل کار یا زندگی کاربران میروند تا بفهمند که چگونه در شرایط واقعی از یک محصول استفاده میکنند. این روش بسیار مفید است زیرا رفتارهای واقعی کاربران در محیطهای طبیعی متفاوت از رفتارهای آزمایشگاهی است.
برای موفقیت یک کسبوکار مدرن و بالاخص دیجیتال، تحقیق تجربه کاربری ضرورت بسیاری دارد. اگر وبسایت یا اپلیکیشن شما در این زمینه موفق عمل نکند و مطابق میل و خواسته کاربر نباشد، محکوم به شکست خواهد بود. شرکتها با سرمایهگذاری بر تحقیق تجربه کاربری میخواهند نرخ جذب (Customer Acquisition) و بازگشت مشتری (Retention Rate) بالاتری داشته باشند. پر واضح است که شرکتها ارزش زیادی از کمکهای یک محقق تجربه کاربری بهدست میآورند.
این امر میتواند از طریق گفتوگوهای مستقیم با کاربران، تحلیل دادههای رفتار آنها، و یا حتی مشاهدهی دقیق تعامل آنها با محصولات دیجیتال صورت پذیرد. در این مقاله علاوه بر اینکه فهمیدیم UX چیست، طراحی تجربه کاربری چیست، به طور دقیق با عنوان شغلی متخصص UX آشنا شده و فهمیدیم که چطور باید به این حوزه ورود کنیم. حتما توصیه میکنم پس از این مطلب به سراغ مقاله اصول ux و ۱۴ مثال از تجربه کاربری بروید و آن مطلب را نیز مطالعه کنید. یکی از مهمترین موضوعاتی که باعث افزایش اهمیت تجربه کاربری در دنیای وب میشود؛ ارتباطی است که UX با برندسازی دارد. در واقع امروز بسیاری از مخاطبان در سطح وب، در همان چند ثانیه اول در مورد سایت شما و معتبر بودن و نبودن کسب و کارتان بر اساس تجربه کاربری سایت قضاوت میکنند. با رسم ظاهر محصول، طراح تجربهی کاربری نمونههای اولیه را ایجاد میکند و برخی از تستهای کاربر را اجرا میکند.
از تحقیق و ایدهپردازی گرفته تا اجرا و آزمایش، این نقشها با هم کار میکنند تا اطمینان حاصل شود که محصول نهایی به طور موثر نیازها و انتظارات کاربر را برآورده میکند. محققان تجربه کاربری بینشهایی را در مورد رفتارهای کاربر ارائه میدهند، در حالی که طراحان بصری رابطهای زیبایی شناختی دلپذیر ایجاد میکنند. طراحان تعامل تعاملات کاربر را بهینه میکنند، در حالی که نویسندگان UX از زبان واضح و کاربرپسند اطمینان میدهند. این رویکرد مشترک، نوآوری را تقویت میکند و در نهایت منجر به طراحیهای دیجیتالی موفق و تاثیرگذار میشود. طراحی تجربه کاربر یا UX Design مرحلهای است که در آن تیم طراحی از اطلاعات جمعآوریشده توسط تحقیق کاربر استفاده میکند تا محصول را به گونهای بسازد که نیازهای کاربران را برطرف کند و مشکلات آنها را حل کند.
در این نوع تحقیق تمرکز بر روی وظایف خاصی است که کاربران در حال انجام آنها هستند. هدف از تحقیق وظیفهای این این است که طراحان متوجه شوند کاربران چطور وظایف مختلف را در محصول انجام میدهند و آیا در انجام این وظایف دچار مشکل میشوند یا خیر. برای مثال، میتوانید وظیفهای مثل «جستجوی یک محصول در سایت» را به کاربران بدهید و مشاهده کنید که آیا بهراحتی این وظیفه را انجام میدهند یا خیر. تصور کنید یک اپلیکیشن یا وبسایت عالی ساختهاید؛ از نظر طراحی گرافیکی فوقالعاده است و ویژگیهای جذابی دارد، اما آنطور که انتظارش مگ سئو را داشتید مورد استقبال قرار نگرفته و کاربران آن را رها میکنند. چه اتفاقی افتاده؟ شاید در طراحی محصول، چیزی به نام تجربه کاربر در نظر گرفته نشده است.
یو ایکس رایتینگ همان نویسندگی است اما نویسندهاش با دقت و احتیاط بیشتر کلمات و جملات را انتخاب میکند. این رشته به طور تخصصی به مطالعه تعامل بین انسان و سیستمهای رایانهای میپردازد. دانشجویان در این رشته با اصول طراحی رابط کاربری، تحقیقات کاربری و ارزیابی تجربه کاربری آشنا میشوند. رشته طراحی تعامل انسان و رایانه محدود است و تنها در برخی از موسسات آموزشی تدریس میشود.
آنها به دنبال درک عمیق از نحوه تعامل کاربران با محصولات و خدمات هستند تا بتوانند تجربه کاربری (User Experience) را بهینه کنند. تحقیق UX یا تحقیق تجربه کاربر، فرآیندی است که طی آن تلاش میکنیم درک کنیم کاربران چگونه با یک محصول (مثل یک وبسایت، اپلیکیشن، یا نرمافزار) ارتباط برقرار میکنند و چه نیازها و انتظاراتی از آن دارند. این تحقیق به طراحان و توسعهدهندگان کمک میکند تا طراحی محصول را به جای حدس و گمان، بر اساس دادهها و اطلاعات واقعی انجام دهند. طراحان UX، هنرمندانی هستند که با خلاقیت و نوآوری خود، تجربههای کاربری لذتبخش و کارآمد را طراحی میکنند.
همچنین تحقیقات بازار سبب میشود تا درک درستی از اولویتبندیهای خدمات و محصول مورد نظر را داشته باشید. نوسینده تجربه کاربری حقوقی معادل یک طراح تجربه کاربری دریافت میکند که در میان موقعیتهای شغلی مرتبط با محتوا بالاترین میزان حقوق را دارد و در شرکتهای بزرگ دنیا میتواند سالانه از ۸۰ هزار تا ۱۴۰ هزار دلار کسب درآمد کند. در تیم تجربه کاربری (UX) مستقر است و با طراحان تجربه کاربری (UX Designers)، محققان تجربه کاربری (UX Researchers)، استراتژیست محتوا و برنامهنویسان به طور مستقیم کار میکند و در ارتباط است. نکته اصلی تو UX، درک عمیق افکار، احساسات و رفتارهای کاربرها در حین استفاده از یه محصوله.
توجه به این نکته مهم است که طراحان تجربهی کاربری معمولا مسئول طراحی بصری یک محصول نیستند. در عوض، آنها بر سفری که کاربر طی میکند و چگونگی ساختار محصول برای سادهسازی این سفر تمرکز میکنند. در بخش بعدی، نگاهی دقیقتر به فرآیند طراحی تجربهی کاربری و برخی از وظایف کلیدی که یک طراح تجربهی کاربری انجام خواهد داد، خواهیم داشت. اگر میخواهید بدانید چگونه میتوانید وارد حوزه تحقیق تجربه کاربری شده و موفق شوید، توصیه میکنیم حتماً در زمینه بازاریابی، علوم شناختی، روانشناسی، اقتصاد یا فناوری اطلاعات دانش خوبی داشته باشید. همچنین باید ذهنی تحلیلگر داشته باشید و بدانید چگونه اطلاعات و دادهها را تفسیر کنید. داشتن مهارتهای نرم نیز اهمیت زیادی دارد؛ باید بدانید چگونه افکار انسانها را تحلیل و تفسیر کنید.
وقتی یک محصول با نیازها و انتظارات کاربران همسو باشد، تجربه بهتری به آنها ارائه میدهد و احتمال موفقیت آن محصول در بازار بیشتر میشود. از بررسی رفتار کاربران و شناسایی مشکلات گرفته تا تست و بازخورد محصول، تحقیق UX نقش مهمی در تمام مراحل توسعه محصول دارد. این فرآیند باعث میشود تیمهای طراحی بتوانند از دادههای واقعی و عمیق به جای فرضیات استفاده کنند و محصولی بسازند که واقعاً کارآمد و کاربرپسند باشد. به طور خلاصه، متخصصان UX در طول فرآیند طراحی همکاری نزدیکی دارند و از مجموعه مهارتهای متنوع خود برای ایجاد محصولات دیجیتالی منسجم و کاربر محور استفاده میکنند.
با ارائه پروژههای متنوع و باکیفیت، تواناییهای خود را به کارفرمایان و مشتریان نشان دهید. نرمافزار freehand یک برنامه گرافیکی برداری است که می تواند تصاویر ساخته شده را در ادغام با برنامه flash، به تصاویر متحرک تبدیل کند. همچنین تصاویر ساخته شده را می تواند به گونه ای ذخیره کند که مناسب صفحات وب باشد. نرمافزار فری هند در کنار Photoshop بهعنوان مکمل ویرایش تصویر,کاربران را درطراحی, تصویرسازی و چاپ استفاده میشود.
از او پرسیدم پس چرا اینهمه به آن سر میزدی؟ گفت ببین؛ استارباکس بیشتر از اینکه یک قهوه فروشی باشد؛ تجربه میفروشد! از زمانیکه وارد این مغازهها میشوی تا زمان پرداخت صورتحساب و خروج از آن احساس خوب دریافت میکنی. بوی خوش قهوه، لیوانهای خوشگل، رفتار خوب فروشنده، دکور زیبا، تمیزی فروشگاه و… .
علاوه بر مهارتهای فنی و طراحی مانند وایرفریمینگ، نمونهسازی اولیه و تفسیر دادهها و بازخورد، طراحان تجربهی کاربری هم به مهارتهای “نرم” خاصی نیاز دارند. فرآیند طراحی تجربهی کاربری بسیار پتانسیل برای تکرار دارد و مثل یک چرخه عمل میکند. همچنین، یک حرفه در تجربهی کاربری به همان اندازه که در مورد طراحی است، در مورد همکاری و هماهنگی نیز هست.