همه چیز در مورد ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی
مطمئن باشید ارسال حتی ۱۰۰۰ ایمیل دیگر برای کسی که تمایلی به شنیدن حرف شما ندارد هیچ تاثیری ندارد . اما عدم دریافت ایمیل Soft می تواند به صورت موقتی باشد ، مثلا ممکن است حجم اینباکس مخاطب شما پر شده باشد و به محض اینکه مخاطب تعدادی از ایمیل ها را پاک کند و جا باز شود بتواند ایمیل های شما را دریافت کند. «درآمد خوبی از فروش در کانال روبیکا به دست میآورم» یا «با تولید محتوا و تبلیغ در کانالم در روبیکا،… استراتژیهای هوشمند بیدینگ مثل رانندگی با خودروی دندهاتومات کار را خیلی راحت میکنند؛ ولی ممکن است آن قدر بید را… «بازاریابی مخفیانه» عمل بازاریابی یک کالا یا خدمت برای مشتریان است، بهنحوی که خودشان ندانند هدف بازاریابی قرار گرفتهاند.
«بازاریابی درونگرا» یکی از انواع بازاریابی غیرمستقیم است که تمرکز آن بر افزایش مشتریان از راههایی غیر از تبلیغات تهاجمی است. کلمات کلیدی یا کلیدواژه جزو اصطلاحات پر کاربرد بازاریابی است که نقش مهمی در دیجیتال مارکتینگ ایفا میکند. کیوردها، عبارات کوتاهی هستند که کاربران برای یافتن اطلاعات موردنظر خود در موتورهای جستجو وارد میکنند. تیمهای بازاریابی با استفاده از کلمات کلیدی در صفحات وبسایت، سعی میکنند بازدید کلی سایت خود را در موتورهای جستجو بهبود ببخشند.
آدرس ایمیل های تخیلی و بی ربط را حذف کنید
فهرست مطالب
گام نهایی یافتن یک ابزار بازاریابی ایمیلی مناسب است که به شما کمک می کند تا نکات ذکر شده در بالا را برای ارائه خبرنامه های آموزشی به بیماران بیشتری پیاده سازی کنید. گزینه های بی شمار آنلاین وجود دارد و یک جستجوی گوگل برای ناکام گذاشتن هر کسی مورد پسند نیست و افراد زمان کافی ندارند پس بهتر است سریع تر ، حرفه ای تر و با هزینه ی کمتر به نتیجه برسید. می توانید قوانینی را در کانال ایمیل مارکتینگ پزشکی خود ایجاد کنید تا به صورت خودکار ایمیل ارسال شود.
همانطور که قبلا ذکر شد، بازاریابی ایمیلی به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرد و می تواند در هر مرحله از استراتژی بازاریابی پیاده سازی شود. به عنوان مثال، می توانید از ایمیل برای افزایش فروش، افزایش ترافیک وب سایت، افزایش آگاهی مشتری از برند یا محصولات خود یا هر هدف دیگری استفاده کنید. در عصر دیجیتال امروز، ایمیل مارکتینگ یکی از موثرترین و کم هزینه ترین روش های تبلیغاتی است. تقریبا تمامی کسب و کارها بازاریابی ایمیلی را در کنار سایر روش های بازاریابی و تبلیغات در دستور کار خود قرار می دهند.
چرا باید از تقسیمبندی فهرست ایمیل استفاده کنیم؟
نرخ دریافت ایمیل به شما میگوید که چه درصدی از ایمیلهای ارسال شده در inbox قرار گرفتهاند. به عبارت دیگر به شما نشان میدهد که چقدر افراد ایمیل شما را احتمالا دریافت کردهاند. ارائهدهندگان سرویس اینترنت (ISPs) سعی میکنند که از اسپم جلوگیری کنند، بنابراین تعداد زیادی ایمیل را بررسی و گزینش میکنند. اگر ارسال ناموفق ایمیل شما بالاست، یک چیز اشتباه است و ایمیلهای شما ممکن است توسط ISPs بلاک شده باشند.
OKR اگر می دانستید که OKR به شما کمک می کند تا اهداف کلی سازمان، واحدها و اعضای فعال در آن را درک کنید، قطعا برای یادگیری این مفهوم تلاش میکردید! هدف اتوماسیون ایمیل، انجام سریع وظایف و دستیابی به اهداف، بدون نیاز به فرایندهای تکراری و خستهکننده است. ● اطمینان از واکنشگرا بودن ایمیلها (responsive) برای نمایش درست در دستگاههای مختلف.
هنگامی که محتوای ایمیل منحصر به فرد را برای گیرندگان خود ارسال می کنید، نه تنها فروش شما را افزایش می دهد، بلکه باعث الهام بخشیدن و جذب مشتریان شما می شود. این به شما کمک می کند تا یک تجربه استثنایی برای مشتری ارائه دهید و یک رابطه طولانی مدت با مشتریان خود ایجاد کنید. مقایسه بازاریابی پیامکی و ایمیل مارکتینگ به عنوان دو روش پرطرفدار در دنیای دیجیتال مارکتینگ به شناخت هر چه بیشتر و بهتر ما نسبت به آنها و انتخاب روش مناسبتر کمک میکند. این دو روش مزایا و معایب خاص خود را دارند و هر کسبوکار باید با توجه به اهداف ترسیم شده تصمیم گیری کند.
میتوانید درازای وقتیکه برای شما میگذارند خدمات رایگانی را بهعنوان آفر برای آنها در نظر بگیرید. یکی از تستهای مرسوم این است که پیامی را با عناوین مختلف برای اعضای لیست خود بفرستید و ببینید که به کدامیک پاسخ بهتری میدهند. در این روش فروشنده به جای اینکه منتظر بماند تا مشتری محصول و خدمات شرکت را به صورت آنلاین جستجو نماید . به عنوان مثال می توانید آدرس ایمیل آنها را برای فرستادن اطلاعات اضافی و یا اضافه کردن آنها به یک پاسخ دهنده اتوماتیک درخواست کنید.
میخواهید به تیم بیلاود مارکتینگ بپیوندید
- اما همچنان وبسایتها و کسب و کارهای بسیار زیادی با استفاده از این روش تبلیغاتی همراه با روشهای دیگر، میزان دیده شدن برند و درآمد و فروش کسب و کار را با هزینهای مقرونبهصرفه افزایش میدهند.
- کلیه حقوق مادی و معنوی سایت نزد بیلاود مارکتینگ محفوظ است و طبق قانون جرائم رایانه هرگونه کپی برداری ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد.
- «بهینهسازی وبسایت برای موتورهای جستجو یا سئو» (Search Engine Optimization | SEO) به اعمال تغییرات در محتوا و ساختار وبسایت به منظور بهبود رتبه آن در صفحه نتایج موتورهای جستجو (SERP) گفته میشود.
- ایمیلهای خوشامدگویی پس از ثبت نام کاربران و ایمیلهای یادآوری سبدهای خرید رهاشده از جمله پیامهای رایج در اتوماسیون ایمیلی به شمار میروند.
- برای محاسبه این نرخ، سود کسب شده بر هزینه کمپین تقسیم شده و حاصل در ۱۰۰ ضرب میشود.
نکته دیگری که باید به آن توجه کنید، اصرار به استفاده از این روش است؛ گاهی روشهای دیگر میتوانند بهتر عمل کرده و سود بیشتری را نصیب ما کنند. بنابراین نیاز است که شرایط را به خوبی بسنجیم و مخاطب هدف خود را بشناسیم تا روش درست را انتخاب کنیم. آدرسهای غیرمعتبر ایمیل، معمولا کل فرایند ایمیل مارکتینگ را می توانند دچار اختلال کنند. آنها فضایی از فهرست ایمیل شما را به نادرستی اشغال میکنند و موجب ایجاد اختلال در آمارهای شما میشوند. استفاده از سرویس اتوماتیک حذف آدرسهای ایمیل، از واردشدن این آدرسها به فهرست شما جلوگیری میکنند.
این منو به کاربران کمک میکند ردپای خود را در وبسایت به راحتی شناسایی کنند و به صفحات بازدیدشده قبلی بازگردند یا صفحههای مدنظر خود را بیابند. بلاگ یا مجله اینترنتی در واقع مجموعهای از مقالههاست که درباره یک موضوع خاص نوشته شده و در وبسایتی منتشر شدهاند. در بلاگها همواره مقالههای جدید منتشر میشود و کاربران به تعامل با وبسایت و انتشار دیدگاهها و نظرات خود درباره این مقالهها تشویق میشوند. بلاگرهای موفق، کسانی هستند که تبلیغکنندگان را جذب میکنند و با آنها از طریق افیلیت مارکتینگ همکاری میکنند، زیرا نوشتهها و گفتههای آنها از نظر گروهی از دنبالکنندگان، معتبر است. سئو از مهمترین استراتژیهای بازاریابی دیجیتال برای افزایش ترافیک طبیعی وبسایت است.
اشتباهات متداول در ایمیل مارکتینگ
مشخصا قبل از اینکه اقدام به ایمیل مارکتینگ کنید باید یک یا چند لیست ایمیلی بسازید. آمارهای مربوط به ایمیل مارکتینگ نشان می دهند که معمولا کمتر از ۲۵ % ایمیلهای تبلیغی توسط مخاطب باز میشوند و کمتر از ۵ % از افراد روی لینک ها یا پیشنهادهای ویژه در ایمیل کلیک میکنند. هر چقدر بتوانید طراحی و رابط کاربری زیبا و شیکی طراحی کنید، ولی نتوانید تجربه خوبی برای کاربر خود رقم بزنید، هیچ فایدهای ندارد. سیستم همکاری در فروش یا بازاریابی پورسانتی که با افیلیت مارکتینگ نیز شناخته میشود، در واقع روشی مرسوم از بازاریابی در دنیای آفلاین و آنلاین است که میتواند خروجی خوبی داشته باشد.
«شاخصهای کلیدی عملکرد» (Key Performance Indicators | KPIs) معیارهایی قابل اندازهگیری هستند که به کسب و کارها در ارزیابی پیشرفت برای رسیدن به اهداف مهم خود کمک میکنند. کسب و کارهای مختلف از معیارهای مختلفی برای ارزیابی عملکرد خود بهره میگیرند، اما شاخصهای کلیدی عملکرد همواره به عنوان شاخصهای اصلی برای درک عملکرد کسب و کار و ارزیابی آن برای بهینهسازی عملکرد به کار گرفته میشوند. این معیار نشان میدهد که تبلیغات کلیکی شما چقدر با صفحههای فرود و کلمات کلیدی انتخاب شده ارتباط دارند. گوگل فرمول محاسبه دقیق امتیاز کیفی را افشا نکرده است، اما میتوان این امتیاز را بر اساس ارتباط تبلیغ و کلمات کلیدی، نرخ کلیک مورد انتظار و تجربه کاربری صفحههای فرود حدس زد. بهینهسازی تبلیغات و صفحههای فرود و ارزیابی مداوم کلمات کلیدی از روشهای بهبود امتیاز کیفی به شمار میروند.
بهترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ برای امور مختلف – معرفی ۵۰ ابزار
کسبوکارها بیشتر از تماسهای خودکار یا رباتها برای این تاکتیک استفاده میکنند. هرچند بازاریابی تلفنی هنوز یک شیوۀ رایج است، اما با رواج تلفنهای همراه و بازاریابی موبایلی، احتمال موفقیت این استراتژی بازاریابی کاهش یافته است. بازاریابی به تمام فعالیتهایی اطلاق میشود که یک شرکت برای تبلیغ و فروش محصولات یا خدمات خود به مصرفکنندگان، انجام میدهد. حالا دیگر با لیست کاملی از اصطلاحات بازاریابی آشنا هستید که میتوانند چراغ راهنمایی شما در مسیر موفقیت باشند.
«بازاریابی تعاملی» نوعی استراتژی بازاریابی است که از دادههای مشتریان برای ایجاد نقاط تماس شخصی و تعاملی با آنان استفاده میکند تا با جزئیات بیشتری با برند، محصولات یا خدمات آشنا شوند. یکی از تکنیکهای رایج این است که برای برندهشدن در یک جایزه، نوعی بازی انجام دهید. این نوع بازاریابی اغلب در نمایشگاههای تجاری و سایر رویدادهای حضوری، رایج است. «بازاریابی تجربی» نوعی استراتژی بازاریابی است که در آن با ایجاد تجربۀ عمیق -بهصورت آنلاین یا حضوری- از یک محصول، مشتریان را جذب و علاقهمند میکنند.
راهکارهای خروج کسب و کارها از رکود اقتصادی کرونا
این اقدام ممکن است اشتراک در خبرنامه ایمیلی، ارسال فرم تماس، خرید و… باشد. کال تو اکشنها برای راهنمایی مشتریان بالقوه به مرحله بعدی قیف فروش مورد استفاده قرار میگیرند. لید یا سرنخ فروش یکی از اصطلاحات رایج در بازاریابی است که به خریداران بالقوه و علاقمند به محصولات یا خدمات شما اشاره میکند. سرنخها، فرد یا شرکتهایی هستند که در گذشته با یک برند درگیر بودهاند و احتمالا در آینده خرید انجام دهند. ایمیلهای فراگیر به طور دستی انجام و برنامهریزی میشوند و از نرمافزار بازاریابی ایمیل شما به بسیاری از افراد به صورت یکباره ارسال میشود.
«هزینه بهازای هر مشتری» (Cost per Acquisition | CPA) نشان میدهد که برای تشویق هرکدام از کاربران برای انجام اقدامات مدنظر کسب و کار در استراتژیهای بازاریابی، چقدر باید هزینه کنید. CPA از معیارهای ارزیابی موفقیت بازاریابی است و میتوان آن را برای یک کمپین، یک کانال بازاریابی یا تمام کانالهای بازاریابی محاسبه کرد. CPA در کمپینهای بازاریابی با تقسیم هزینه کلی کمپین بر تعداد تبدیل (مشتریان) به دست میآید. این معیار از معیارهای رایج برای ارزیابی نتیجه کمپینهای تبلیغات نمایشی یا افیلیت مارکتینگ است. «کلمه کلیدی» (Keyword) کلمه یا عبارتی درون محتوای صفحههای وب است که کاربران آنها را در موتورهای جستجو برای یافتن اطلاعات مدنظر خود وارد میکنند. در واقع، کسب و کارها برای جذب کاربران از طریق موتورهای جستجو، باید از کلمات و عبارتهایی در محتوای خود استفاده کنند که به کلمات و عبارتهای جستجو شده توسط کاربران هماهنگ باشد.
مثلا هر فردی که در ۹۰ روز گذشته ایمیلهای شما را باز نکرده است را باید از فهرست خودتان حذف کنید. این رویکرد شرکتها را تشویق میکند تا تجربیات گروههای کمتر شناخته شده را برجسته کند. برخی بازاریابان شبکهای ادعا میکنند که بازاریابی دهانبهدهان هم نوعی بازاریابی شبکهای (نتورک مارکتینگ) است، درحالیکه اینطور نیست و ما به طور کامل در مقاله بازاریابی دهان به دهان ماهیت این نوع از بازاریابی را شرح دادهایم. «بازاریابی برونگرا» شامل تماس فعالانه با مصرفکنندگان برای علاقهمندکردن آنها به یک محصول است.
علاوهبراین ممکن است از اصطلاح آنالیتیکس برای صحبت در مورد داشبود یا سیستمی که دادهها را بررسی و تحلیل میکند استفاده شود. هیچچیزی بدتر از این نیست که بخشی از یک مکالمه تخصصی باشید و متوجه مفهوم بعضی از اصطلاحات نشوید. Deliverability که به عنوان نرخ تحویل هم شناخته میشود، با تقسیم ایمیلهای دریافت شده به ایمیلهای فرستاده شده محاسبه میشود. اطلاعرسانی درباره محصول یا خدمت جدیدخدمات و محصولات جدید بهتر است ابتدا برای مشتریان وفادار معرفی شود، تا هم بازخورد دقیقتری بگیرید و هم به نوعی از آنها تقدیر کنید.
به یاد داشته باشید که افراد همیشه برای بیتوجهی به ایمیلها به دنبال بهانهاند. اما اگر با آنها بهشکلی دوستانه و صمیمی صحبت کنید، احتمال باز شدن ایمیلها را افزایش میدهید. برای پیشبینی بهترین بازه زمانی میتوانید از نتایج تستهای کسبوکارها و افراد دیگر نیز کمک بگیرید.
سیستم مدیریت محتوا (CMS)
تجربه کاربری از اصطلاحات رایج در دیجیتال مارکتینگ است، اما از آن در بخشهای دیگر کسب و کار نیز استفاده میشود. افرادی که میخواهید با فعالیتهای بازاریابی خود به آنها دسترسی پیدا کنید، «مخاطبان هدف» (Target Audience) شما هستند. این افراد معمولاً مصرفکنندگانی هستند که به محصولات یا خدمات برند شما علاقه دارند و احتمال تبدیل شدن آنها به مشتری کسب و کار زیاد است.
● استفاده از تصاویری که دارای تگ ALT مناسب هستند میتواند به بهبود سئو کمک کند، زیرا موتورهای جستجو قادر به شناسایی محتوای تصاویر هستند. لیست مخاطب شما باید از افرادی تشکیل شود که به محصولات و خدمات شما علاقهمند هستند. این افراد میتوانند شامل کسانی باشند که در گذشته خرید کردهاند، از وبسایت شما بازدید کردهاند، یا در فرمهای ثبتنام آنلاین شما ثبتنام کردهاند. برای بهره مندی از دانش کاری اصطلاحات مرتبط با فناوری، لازم نیست که یک متخصص فناوری اطلاعات باشید. از برنامه نویسی گرفته تا بازاریابی، تبلیغات و فروش، تقریباً هر زمینه ای به متخصصانی نیاز دارد که بتوانند به زبان رایانه، اینترنت، رسانه های اجتماعی و نرم افزار صحبت کنند. به عنوان مثال، کلینیکی ، پس از ثبت نام در خبرنامه های رایگان خود، به مخاطبان خود حق انتخاب می دهد.
روشهای سئو کلاه سیاه از قوانین موتورهای جستجو پیروی نمیکنند و استفاده از آنها به کسب و کارها توصیه نمیشود، چراکه موتورهای جستجو همواره وبسایتهای فریبکار را از فهرست نمایهگذاری (ایندکس) خود حذف میکنند. در این فرم معمولاً نام و نام خانوادگی، آدرس ایمیل و علاقهمندیهای کاربران از آنها پرسیده میشود، لینک صفحه قوانین استفاده از خدمات و سیاست حریم خصوصی در اختیار آنها قرار میگیرد و اجازه آنها برای تماسهای بیشتر کسب میشود. کانالهای توزیع در بازاریابی معمولاً به دستههای «کسبوکار به کسبوکار» (Business-to-Business | B2B) و «کسب و کار به مصرفکننده» (Business-to-Consumer | B2C) تقسیم میشوند. دسته B2B با تعامل میان شرکتها برای تولید محصولات ارتباط دارد و دسته B2C بر رسیدن محصولات به دست مصرفکنندگان واقعی تمرکز میکند. برای مثال، بعضی کسب و کارها محصولات خود را به شکل مستقیم به مصرفکنندگان میفروشند و بعضی دیگر، محصولات خود را به خردهفروشهای دیگر ارائه میکنند.
ایمیل مارکتینگ پزشکی چیزی است که همه به آن نیاز دارند و بازاریابان پزشکی در حال کشف آن هستند. شما می خواهید اکثریت قریب به اتفاق بیمارانتان بدانند که به آنها اهمیت می دهید. اگر لغو اشتراک آسان نیست، مردم ایمیل ها را به عنوان هرز نامه علامت گذاری می کنند. به همین ترتیب، آنها گزارش می شوند، بنابراین اگر بیماران به اندازه کافی این کار را انجام دهند، هیچ کس ایمیل دریافت نمی کند. اگر به عنوان بخشی از تلاش های بازاریابی دیجیتال خود باید به پزشکان دیگر ایمیل بزنید، بهتر است این کار را در روزهای سه شنبه ساعت ۱۰ صبح یا چهارشنبه ها در ساعت ۲ بعد از ظهر انجام دهید.
هزینه در هر مایل (Cost Per Mille)
بازاریابی موتورهای جستوجو شامل تبلیغات پولی مانند تبلیغات کلیکی (PPC) و پستهای حمایتشده است. همچنین، استراتژیهای سئوی ارگانیک، مانند تولید محتوای بهینهشده به امید کسب رتبۀ بالا در گوگل را نیز شامل میشود. شرکتها میتوانند با مشتریان احتمالی یا فعلی تماس بگیرند و آنها را از پیشنهادات فروش ویژه (مثلاً تخفیفها) یا محصولات جدید مطلع کنند. بهطور مثال، یک شرکت خدمات مالی میتواند از بازاریابی تلفنی برای تبلیغ یک کارت اعتباری جدید استفاده کند. بازاریابی تلفنی خدمات فروش تعاملی و شخصیتری را ارائه میکند، ارتباط فوری با مشتریان برقرار میکند و فرصت پاسخگویی واضح به سؤالات فنی را فراهم میکند.
تگهای متا بخشی از کد HTML صفحه هستند که به موتورهای جستجو در درک، ارزیابی و رتبهبندی صفحات کمک میکنند. به فرآیند خرید و فروش محصولات و خدمات با استفاده از اینترنت، «تجارت الکترونیکی» (E-commerce) گفه میشود. این فرآیند با کسب اطلاعات مشتری درباره محصولات و خدمات آغاز میشود و سپس به شکل خرید، استفاده و در حالت ایدهآل، خرید مجدد و وفاداری مشتری ادامه پیدا میکند. حتی اگر مگ سئو به ۱۰ آدرس ایمیل دسترسی دارید، از آنها فهرستی تهیه کنید و آن را به پایگاه دادهی خود بیفزایید. زمانی که فهرست خود را کامل کردید، کمپینی را راهاندازی کنید و با اعضای لیست خود ارتباط برقرار کنید. فراموش نکنید که حداکثر ۲ ایمیل در ماه به آنها بدهید و اینباکس آنها را پر نکنید؛ از کمیت پیامهای خود بکاهید و به کیفیت آنها بپردازید.
متخصصان بازاریابی با ارزیابی مخاطبان راغب و ویژگیهای آنها، پروفایلهای پرسونای مشتری کسب و کار را ایجاد میکنند. «بازاریابی موتورهای جستجو» (Search Engine Marketing | SEM) به تبلیغات پولی در صفحه نتایج موتورهای جستجو گفته میشود. در بازاریابی موتورهای جستجو، ترافیک با استفاده از تبلیغات به سمت وبسایتهای تبلیغکننده هدایت میشود. علاوه بر این، امکان استفاده از فراخوانی به اقدامهای مختلف مانند تماس با کسب و کار یا اطلاعات بازدید از فروشگاههای حضوری نیز در این شکل بازاریابی به کار گرفته میشود. تبلیغات در این شکل بازاریابی به شکل تبلیغات کلیکی بر اساس کلمات کلیدی جستجو شده در بالا، پایین یا کنار نتایج طبیعی ظاهر میشوند. اگر از شبکههای اجتماعی مختلف برای بازاریابی محتوایی، انتشار محتوا، بازاریابی و تبلیغات محصولات و خدمات خود استفاده کنید، روش مورد نظر شما بازاریابی شبکههای اجتماعی نامیده میشود.
اکثر شرکت ها هنگام استفاده از بازاریابی ایمیلی دچار خطاها و اشتباهات زیادی می شوند. ایمیل مارکتینگ به معنای ارسال ایمیل تجاری به لیستی از کانتکت ها در مقیاس وسیع است، که پیش از این از طرق مختلف رضایت خود را به منظور دریافت ایمیل های تجاری از سوی شما اعلام کرده اند. شما میتوانید با قراردادن لینک شبکه های اجتماعی در ایمیلهای خود، قابلیت به اشتراکگذاری ایمیلهایتان را نیز افزایش دهید. از طرف دیگر در هر ایمیلی گزینه لغو اشتراک و اشتراک گذاری را درج کنید و اطلاعات شخصی مخاطبان خود را در اختیار شخص یا سازمان دیگری قرار ندهید.
بازاریابی ایمیلی به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرد، و در زیر به برخی از انواع رایج تر آن اشاره خواهیم کرد. البته به خاطر داشته باشید که باید بازاریابی ایمیلی را با توجه به اهداف تجاری خود طراحی و پیاده سازی کنید. زیرا ممکن است یک چیز برای کسب و کار شما بسیار سازنده باشد، اما چیز دیگر اصلاً کارساز نباشد. یکی از استراتژی های بازاریابی اینترنتی، روش و استراتژی بازاریابی ایمیلی می باشد. استراتژی بازاریابی ایمیلی یکی از روش های مهم جذب مشتری و سرمایه گذاری است.
در واقع، CTA به شکل واضحی به کاربران میگوید که گام بعدی آنها چه خواهد بود. کسب اطلاعات بیشتر، تماس با کسب و کار، خرید، دنبال کردن و ثبت نام کردن از جمله CTAهای رایج در دیجیتال مارکتینگ است. با استفاده از آزمایش A/B میتوانید فراخوانی به اقدامهای مختلف و عملکرد آنها را آزمایش کنید تا بهترین CTA را برای بهینهسازی پیامهای بازاریابی بیابید. پس از کسب اجازه از مخاطبان برای ارسال ایمیل، باید ارائهدهنده خدمات ایمیل مارکتینگ مناسبی را انتخاب کنید.
این بستگی به نحوه تعامل شما با مخاطب دارد تا تعیین کنید چقدر باید ایمیل بفرستید. اکثر متخصصان بازاریابی آنلاین ادعا می کنند که یک بار در هفته بهترین کار است زیرا اکثر افراد صندوق ورودی خود را در آخر هفته پاک می کنند. هنگامی که محصول یا خدمات جدیدی را معرفی می کنید، ویژگی جدیدی را در محصول موجود خود منتشر می کنید یا رویداد جدیدی را تبلیغ می کنید، یک ایمیل برای مشترکین خود ارسال کنید تا آنها را مطلع کنید و بخشی از برند شما باشند. هدف یک ایمیل اطلاعیه برانگیختن علاقه به چیز جدیدی است که توسط شرکت شما ارائه شده است. برای روزهای تولد و تعطیلات می توانید نه تنها در روزهای خاص بلکه چند روز پیش رو ایمیل ارسال کنید تا شانس خرید را افزایش دهید. این نوع کمپین ایمیلی به خوانندگان شما احساس خاص بودن می دهد و به متمایز شدن شرکت شما از رقبا کمک می کند.
«هویت برند» (Brand Identity) به تجربه بصری مشتریان با محصولات یا خدمات یک کسب و کار گفته میشود. هویت برند شامل عاصری مانند نام برند، لوگو، پالت رنگها و شکل حروف و فونتهای مرتبط با برند گفته میشود که برند را از نظر بصری از دیگران متمایز میکند. عناصری مانند کلمات، تصاویر، صداها و لحنها نیز در تشکیل هویت منحصربهفرد برند نقش دارند.
«سبد خرید رهاشده» (Abandoned Cart) به زمانی گفته میشود که کاربر، محصولاتی را به سبد خرید آنلاین خود در فروشگاههای اینترنتی اضافه میکند اما فرآیند ثبت سفارش را طی نمیکند و خرید خود را نیمهکاره رها میکند. برای مثال، ممکن است کاربر برای خرید یک محصول آمادگی نداشته باشد و از سبد خرید خود به عنوان «فهرست علاقهمندیها» یا جایی برای مقایسه قیمتهای محصولات در فروشگاههای مختلف استفاده کند. «بردکرامب یا منوی خردهنانی» (Breadcrumb) دیجیتال، منویی در وبسایت است که به کاربران نشان میدهد در چه بخشی از وبسایت شما قرار دارند.
این معیار، بازدیدکنندگانی که پس از مشاهده یک صفحه از وبسایت، آن را ترک میکنند، مورد بررسی قرار میدهد. نرخ پرش بالا لزوما در همه زمینهها بد نیست، اما اغلب نشانهای برای بازاریابان است که وبسایت خود را متناسب با نیازهای مخاطب بهینه کنند تا بازدیدکنندگان مدتزمان بیشتری در سایت باقی بمانند. در بالا بیان کردیم که چرا ردیابی ایمیلهای فراگیر معمولا آسانتر است؛ بدان معنا که تنها کاری که باید برای ایمیلهای فراگیر انجام دهید این است که معیارها را در انبار داده (data warehouse) ایمیل مارکتینگ خود قرار دهید. اما ردیابی ایمیلهای اتوماتیک یا ایمیلهای فراگیر بدون گزارش مناسب، بسیار پیچیده است. از آنجا که ردیابی در این پلتفرم انجام نمیگیرد، بنابراین باید به دنبال راه حل دیگری برای یافتن پاسخمان باشیم.
برای محاسبه نرخ تراکم کلمه کلیدی، تعداد دفعات تکرار کلمه بر تعداد کل کلمات محتوا تقسیم شده و حاصل در ۱۰۰ ضرب میشود. برای مثال، اگر یک کلمه کلیدی در متنی ۳۰۰ کلمهای ۱۰ بار تکرار شده باشد، تراکم کلمه کلیدی ۳ درصد است. هرچه تراکم کلمه کلیدی بیشتر باشد، صفحه در موتورهای جستجو رتبه بهتری پیدا میکند. البته به کسب و کارها توصیه میشود که از استفاده بیش از حد از کلمه کلیدی یا Keyword Stuffing پزهیز کنند. برای مثال، با استفاده از اتوماسیون بازاریابی میتوان ایمیلها و پستهای شبکههای اجتماعی را با زمانبندی قبلی ارسال کرد.
دیجیتال مارکتینگ چیست؟ – کاملاً به زبان ساده
این ایمیل ها به احتمال زیاد هرز و نا کارا هستند و ارسال ایمیل برای آنها فقط هزینه را بیشتر می کند بدون اینکه نتیجه ای داشته باشد. و در کنار این اگر میزان پرش یا بستن صفحه ایمیل بدون هیچ اقدام یا کلیکی از طرف مخاطب یا Bounce Rate تان هم بالا است باید هر چه زودتر فکری به حال فهرست تان بکنید . بازاریابی پنهان یک استراتژی است که برای تبلیغ غیرمستقیم محصول استفاده میشود. اگر میخواهید بلاگری را در شبکههای اجتماعی داخلی شروع کنید، روبیکا بهترین گزینهٔ شماست؛ چون هم محبوب است، هم امکانات…
لینک های مستقیم به کار ببرید، چرا که شما از مشتریان می خواهید که لینک را کلیک کنند. علیرغم رشد دیگر کانال های ارتباطی بازاریابی اینترنتی، ایمیل مارکتینگ همچنان به رشد و گسترش خود ادامه می دهد. این به این معنی است که مردم (شامل هم صاحبان کسب وکار و هم مشتریان) به دنبال دلایلی برای نادیده گرفتن ایمیل های کم اهمیت تر هستند تا بتوانند بر روی پیام ها و امور مهم تر تمرکز کنند. این یعنی همه ایمیلها نباید فقط به قصد فروش باشند؛ بلکه باید پیامهای تعاملی نیز بفرستید تا مشتری بفهمد برای شما ارزشمند است. برای مثال، ایمیل خوش آمدگویی یک نمونه ایمیل مارکتینگ تعاملی بسیار مناسب محسوب می شود. ایمیلی که در طول روز دریافت می شود، نسبت به ایمیل ارسال شده در شب نرخ باز شدن بسیار متفاوتی دارد.
ESPها زیرساخت لازم برای ارسال انبوه ایمیلهای کاری را برای شما فراهم میکنند. اگر بدون در نظر گرفتن این زیرساختها ایمیل انبوه ارسال کنید، به عنوان ارسال کننده اسپم شناخته میشوید. در این صورت مخاطبان شما ایمیلها را دریافت نمیکنند و حتی ممکن است ایمیلهای عادی برای اعضای تیم و مشتریهای کنونیتان نیز بهدرستی ارسال نشود.
۱- طراحی لیست ایمیل هدفمند
ایمیل مارکتینگ یکی از بهترین و مقرونبهصرفهترین روشهای تبلیغاتی و ارتباطی برای کسبوکارهایی است که نمیتوانند زیاد هزینه کنند. «هزینه جذب مشتری» (Customer Acquisition Cost | CAC) مبلغی است که کسب و کار برای جذب مشتریان جدید میپردازد. از این معیار برای ارزیابی نرخ بازگشت سرمایه (ROI) در استراتژیهای بازاریابی استفاده میشود.
بنابراین، ایجاد انگیزه در مشتریان برای صحبتکردن دربارۀ یک برند و معرفی آن به دیگران، بخشی از این نوع بازاریابی است. این استراتژی معمولاً برای مشاغل کوچکی که مبتنی بر مشتری هستند، مانند سالنهای آرایشی یا باشگاههای ورزشی، خوب عمل میکند. واحدهای بازاریابی دیجیتالی، از آزمایشی به نام تست A/B برای شناسایی بهترین استراتژی بازاریابی استفاده میکنند تا ببینند کدام روش، نتایج بهتری به دنبال دارد.
در مقابل ترافیک ارگانیک، تصور کنید که برای دریافت ترافیک ورودی بیشتر از روشهای مختلف پولی چون انواع تبلیغات کلیکی استفاده کنید، به این روش ترافیک پولی (Paid Traffic) گفته میشود. در واقع شما در این روش با پرداخت هزینه برای نمایش تبلیغات، ترافیک ورودی دریافت میکنید. تبلیغات PPC یا پرداخت به ازای کلیک به معنای تبلیغاتی است که هزینه آن تنها در ازای کلیک مخاطبان روی لینک مورد نظر پرداخت میشود. شما حسابتان را شارژ میکنید و هر زمان روی لینک مورد نظر کلیک شود، هزینه آن از حساب شما کسر خواهد شد. یک رویداد پاپ آپ امکان مشارکت محدودی را فراهم میکند، بنابراین احساس فوریت را القا میکند.
از طرفی، مردم به پیام های بازاریابی در صندوق پیام های اینستاگرام یا توئیتر خود هم اهمیت چندانی نمی دهند. حد فاصل سال های ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۰، اولین سرویس ایمیل تحت وب با نام Hotmail به وجود آمد. از سال ۲۰۱۰ این مدل مارکتینگ وارد فاز جدیدی شد و شرایط سخت گیرانهتری را برای استفاده از آن در نظر گرفتند. برای مثال میتوانید از توصیههای زیر در بهینهسازی ایمیلها برای موبایل استفاده کنید.
برای محاسبه سهم بازار، میزان فروش کسب و کار بر میزان فروش در حوزه تخصصی در یک بازه زمانی مشخص تقسیم میشود. شرکتها برای بهبود سهم بازار روی بهینهسازی وفاداری مشتریان و تولید محصولات و ارائه خدمات نوآورانه و جدید تمرکز میکنند و حتی گاهی اوقات، شرکتهای رقیبان اصلی خود را میخرند. سهم بازار از اصطلاحات رایج در بازاریابی است و از آن در دیجیتال مارکتینگ نیز استفاده میشود. «فراخوانی به اقدام» (Call to Action | CTA) در واقع اقدامی است که میخواهید کاربران پس از مشاهده پیامهای تبلیغاتی شما انجام دهند.
برند تنها یک نام نیست، بلکه نقطهای است که ویژگیها، مزایا و انتظارات مشتریان در آن با هم تلاقی میکنند. برندهای موفق، هویت و تصویری منحصربهفرد دارند و با مشتریان روابطی احساسی برقرار میکنند. به همین دلیل، افراد در زندگی روزمره خود برندهای خاصی را به دیگر برندها ترجیح میدهند. «بهینهسازی وبسایت برای موتورهای جستجو یا سئو» (Search Engine Optimization | SEO) به اعمال تغییرات در محتوا و ساختار وبسایت به منظور بهبود رتبه آن در صفحه نتایج موتورهای جستجو (SERP) گفته میشود.
بازاریابی برند شامل توسعه، برقراری ارتباط، ترویج و مدیریت عناصر یک برند است و جنبههای مختلفی از برندسازی بصری گرفته تا لحن و صدا را در بر میگیرد. همچنین ممکن است شامل طراحی کمپینهای برندسازی، نظارت بر پیامهای برند و هدایت تحقیقات بازار باشد. تجربه کاربری یا User Experience، به فرآیند طراحی برای آسان کردن یک وبسایت یا اپلیکیشن اتلاق میشود که با هدف بهبود درک و تجربه بازدیدکنندگان انجام میشود. طبیعتا اگر کاربر پس از ورود به سایت شما، نتواند بهراحتی نیازش را پیدا کند، خیلی سریع سراغ گزینههای جایگزین خواهد رفت، به همین دلیل میتوان تجربه کاربری را یک حوزه کلیدی در اصطلاحات بازاریابی دانست. بازاریابی برونگرا (آوتباند مارکتینگ) یا بازاریابی خروجی و یا بازاریابی بیرونی، یکی از اصطلاحات بازاریابی است که به بازاریابی سنتی اشاره دارد.
CPM، یکی از اصطلاحات بازاریابی است که به هزینه یک تبلیغ برای هر نمایش اشاره دارد. با این روش میتوان میزان موثر بودن هزینههای تبلیغاتی را مورد بررسی قرار داد. نرخ تبدیل، معیاری است که در آن، تعداد کاربرانی که اقدام خاصی را انجام دادهاند، اندازهگیری میکند. این اقدام ممکن است پر کردن یک فرم، کلیک کردن روی لینک خاص و… باشد که معمولا منجر به خرید میشوند. پست تقویتشده، پستی است که شرکتهای مختلف، برای افزایش تعداد افرادی که پست را در رسانههای اجتماعی مشاهده میکنند، هزینه صرف میکنند.
اگر از این سیستم ارزان بتوانید به صورت اصولی استفاده کنید، میتوانید انتظار خروجی خوبی داشته باشید. از سال ۲۰۱۰ به بعد ایمیل مارکتینگ شکل دیگری به خود گرفت و وارد عصر جدیدی شد. «نرخ کلیک» (Click-Through Rate | CTR) درصد افرادی را نشان میدهد که پس از مشاهده پیامهای تبلیغاتی یا لینکهای وبسایت، روی آنها کلیک کردهاند.
بیایید با هم به این موضوع که چگونه میشود با یک سری، تکنیکها، برنامه ریزی و هدف گزاری دقیق و صحیح بیشترین باز خورد را از این نوع بازاریابی برای معرفی و فروش بیشتر محصولات و خدماتمان داشته باشیم را با هم بررسی کنیم. از بازاریابی ایمیلی برای پروموت یا ترفیع محصولات یا خدمات و همچنین ایجاد روابط پایدار با مشتریان بالقوه استفاده می شود. می توان از ایمیل مارکتینگ برای اطلاع رسانی به مشتریان، ترغیب مخاطبان به خرید و یا حتی ایجاد یک جامعه هواخواه برند استفاده کرد. شما می توانید از ایمیل در هر مرحله از استراتژی بازاریابی خود، از افزایش آگاهی برند گرفته تا ایجاد وفاداری مشتری، استفاده کنید و از مزایای بی شمار آن لذت ببرید. البته ناگفته نماند که ایمیل مارکتینگ نیز مانند سایر روش های تبلیغاتی خالی از ایراد و ایراد نیست، دانستن آنها می تواند به شما در تدوین استراتژی دقیق و حرفه ای تری کمک کند. در زیر به برخی از مزایا و معایب ایمیل مارکتینگ اشاره کرده ایم تا بتوانید با آگاهی بیشتر در این مسیر قدم بردارید.
● افزایش تعاملات کاربران با ایمیلهای شما میتواند موجب بهبود رتبهبندی سایت شما شود، زیرا موتورهای جستجو به تعاملات کاربران با محتوای آنلاین اهمیت زیادی میدهند. نرخ باز شدن ایمیلهای خوشآمدگویی معمولاً بالاتر است، بنابراین هدف شما باید ایجاد یک ایمیل جذاب بصری باشد که بتواند خاطرهای ماندگار ایجاد کند. این ایمیلها علاوه بر خوشامدگویی به مشتریان جدید، باید به آنها ایده دهد که در آینده چه محتوایی از شرکت شما انتظار دارند. ایمیلهای خوشآمدگویی همچنین ویژگیهای کلیدی، دستورالعملهای مختصر در مورد استفاده از خدمات شما و هر گونه اطلاعات مرتبط دیگر را برجسته میکنند تا به مشترک جدید شما در استفاده از محصولات یا خدمات شما کمک کند. بر همین اساس در دوران کرونا هم تعدادی از کسبوکارها که از روشهای فیزیکی و حضوری برای بازاریابی نتوانستند استفاده کنند، به سمت روشهایی مثل اس ام اس مارکتینگ رفتند.
در ادامه، چند مثال از اجرای کمپینهای ایمیل مارکتینگ موفق را مرور میکنیم. «بازاریابی ایمیلی» یا «ایمیل مارکتینگ»، بهعنوان یک استراتژی مهم در بازاریابی دیجیتال، بهمعنای استفاده از ایمیل برای تبلیغ محصولات یا خدمات با هدف جذب مشتری، افزایش فروش، حفظ ارتباط مشتری با برند و… است. کانتنت مارکتتینگ یا بازاریابی محتوایی روی تولید محتوای مرتبط و ثابت برای جذب لیدهای جدید و تبدیل آنها به مشتری تمرکز دارد. پستهای وبلاگ، خبرنامههای ایمیلی، پادکستها و… همگی بخشی از استراتژی بازاریابی محتوایی هستند که برای تحقق برنامههای بازاریابی و فروش تولید میشوند.