هیت مپ چیست و کاربرد آن؟ + ابزارهای کاربردی مایکروسافت کلاریتی و گوگل آنالیتیکس
شما می توانید از این اطلاعات برای بهینه سازی جای گذاری لینک ها استفاده کنید و ترافیک بیشتری را به صفحات مرتبط هدایت کنید. بله، ماتومو میتواند جایگزین گوگل آنالیتیکس شود و امکانات مشابهی برای تجزیه و تحلیل دادهها فراهم میکند، با این تفاوت که ماتومو به شما کنترل کامل روی دادههایتان را میدهد. Lucky Orange نقشههای کلیکی و اسکرول را برای کمک به کاربران برای افزایش تبدیل و ادغام با بسیاری از ابزارهای محبوب فراهم میکند. درک رفتار مخاطبان و اولویتهای پیمایش میتواند به شما کمک کند تا محتوای خود را مطابق با آنها تنظیم کنید و صفحه فرود شخصیسازی شدهای را ارائه دهید. با بینش رفتار مخاطب میتوانید تصمیمات هوشمندانهای در مورد مکان قرار دادن دکمه CTA، تعداد عناصر طراحی صفحه، طول صفحه و غیره اتخاذ کنید. بازاریابان از نقشههای حرارتی برای درک تعاملات کاربر در صفحات لندینگ و جمع آوری اطلاعات در مورد رفتار کاربر استفاده میکنند که میتواند بر فعالیت تبدیل تأثیر مثبت بگذارد.
Matomo یک پلتفرم تحلیل وبسایت است که گزارشهای دقیقی درباره بازدیدکنندگان ارائه میدهد. این گزارشها شامل اطلاعاتی در مورد تعداد بازدیدکنندگان، منبع ورود آنها به سایت و نحوه یافتن صفحه شما است. همچنین، این ابزار موتورهای جستجو و کلمات کلیدی مورد استفاده کاربران برای ورود به سایت شما را نمایش میدهد. اگر یک طراح هستید، احتمالا صدها طرح را برای وبسایت خود امتحان کردهاید. بدترین بخش این است که شما هنوز ۱۰۰% مطمئن نیستید که چیدمان نهایی عالی است.
نقشه حرارتی یک روش نشان دادن دادههاست که از رنگهای گرم برای وجود یک تعامل و از رنگهای سرد برای عدم وجود آن استفاده میکند. با استفاده از این روش میتوان اطلاعات مهمی از اتفاقات درون سایت خود را در زمان بسیار کم به دست آورد و احتیاج به تحلیلهای پیچیده ندارد. به همین دلیل از هیت مپ ها برای کارهای عمومیتر مانند نشان دادن نتایج به کارفرما زیاد استفاده میشود.
فرض کنید لینکهای داخلی مقاله شما در نقشه حرارتی قرمز نیست و تعداد کلیک خوبی نمیگیرد. حتی میتوانید با تغیر فونت لینک و یا زیرخط دار کردن آن، لینکها را متمایز کنید و نتیجه بهتری در سایت خود بگیرید. یکی از ابزارهای کمی هستند که نقشههای حرارتی پویا را ارائه میدهند تا تعاملات کاربر با پاپآپها و منوهای کشویی را ثبت کنند. این شامل پرش صفحه، کلیکهای عصبانی (کاربران که چندین بار کلیک میکنند زیرا عنصر پاسخگو نیست)، و کلیکهای مرده (کاربران کلیک میکنند بر روی عناصر غیر تعاملی) میشود.
۹ ابزار مهم و اصلی برای ایجاد نقشه حرارتی (Heatmaps) برای وب سایت وجود دارد که دیتای دقیق و تخصصی در مورد تعامل کاربران ارائه میدهند. در ادامه، به معرفی تخصصی این ابزارها و قابلیت های کلیدی آنها می پردازیم. بیشتر از نقشه حرارتی برای قرار دادن تبلیغات در مکان های بهتر و استفاده میشود. بررسی و تحلیل هیت مپ سایت های گوناگون نشان میدهد که سمت چپ بالای سایت یکی از بهترین مکان ها برای قرار دادن تبلیغات است. سمت راست هم توجه زیادی را به سوی خود جذب میکند و در خصوص هیت مپ های به دست آمده از موبایل ها و تبلت ها نیز صادق است. این دو هیت مپ از خبرنامهی یک سایت فروشگاهی است که در دو صفحهی اول و صفحهی محصول گرفته شده.
بر اساس تحقیقی که در دانشگاه کارنگی ملون انجام شد و نتیجه به دست آمده نشان میداد که بیشتر از ۸۸ درصد حرکات ماوس بر روی صفحات سایت ها با محل نگاه چشم به صفحه مطابقت میکند. بنابراین اگر حرکات و رفتار کاربران بر روی صفحات سایت را دنبال کنیم به اطلاعات ارزشمندی و مفیدی خواهیم رسید و یک هیت مپ تا اندازهای دقیق در اختیار خواهیم داشت. یک مزیت دیگر بررسی نقشه های هیت مپ آن است که می فهمید کدام قسمت از طراحی رابط کاربری شما توانسته است کلیک های زیادی را جذب کند. در ثانی اگر چنین قسمت هایی در جای نامناسب یا قسمت های پایین صفحات قرار گرفته باشند، آن را به بالا آورده تا کاربران بیشتری آن را مشاهده کنند. با این انجام عمل، آنها از یک کاربر کنجکاو به یک خریدار، عضو سایت یا دنبال کننده خبرنامه تبدیل میشوند.
سایت Hotjar از معروفترین و بهترین سایتهای رایگان برای ساخت هیت مپ است. این ابزار، مجموعهای قدرتمند از برنامهها است که از ابزارهای تحلیلی و بهینه سازی سایت به شمار میآید. فایده استفاده از نقشه های حرارتی برای اندازه گیری عملکرد لینک های داخلی این است که آن ها اطلاعات خاصی درباره مکان کلیک کاربران ارائه می دهند.
کاربرد این مدل نقشه حرارتی، فهمیدن این نکته است که کدام قسمت از سایت موردتوجه بازدیدکنندهها بوده و کدام قسمت کمتر دیده میشود. با فهمیدن این اطلاعات میتوان قسمتهای مهم سایت خود مانند دکمههای CTA یا بنرهای تبلیغاتی را در آن قسمتها قرار دهید. با کمک هیت مپ میتوان اطلاعات مفیدی از نحوه برخورد کاربر با صفحههای سایت به دست آورد. در این مقاله بهصورت کامل با هیت مپ ، انواع و کاربرد هر نوع آشنا خواهید شد.
بنابراین شاید تیم شما بخواهد استراتژی بازاریابی را نسبت به موقعیت مکانی تغییر دهد. این کار به شما اجازه می دهد مقدار عظیمی از داده های قدیمی را تحلیل کنید. زمانی که داده های آنالیتیکس ۳۶۰ را به بیگ کوئری اکسپورت می کنید، تمام داده ها در سطح هیت است. آنالیتیکس ۳۶۰، مانند ابزار های دیگر گوگل (ادوردز، ادسنس و …) به راحتی داده ها را به بیگ کوئری انتقال می دهد.
یکی دیگر از کاربردهای استفاده از هیت مپ می توان به بهینه سازی تصاویر موجود در صفحه اشاره کرد. گاهی اوقات ما بیش از یک فراخوان برای اقدام (CTA) را در سایت خود قرار می دهیم و بازدیدکنندگان خود را گیج می کنیم. به عنوان مثال، ممکن است شما یک فروش زمستانی را به همراه یک کاتالوگ محصول و یک آگهی مشاوره رایگان برای بازدیدکنندگان در همان صفحه اضافه کرده باشید. به کمک نقشه های حرارتی، می توانید تشخیص دهید که کدام CTA بیشتر مورد توجه قرار می گیرد و آن را هدف اصلی خود قرار دهید.
با تحلیل رفتار کاربران و شناسایی نقاط ضعف صفحات، میتوانید نرخ پرش را کاهش دهید و محتوای صفحات را برای حفظ کاربران بهینه کنید. مگ سئو نقشه حرارتی یا هیت مپ یک ابزار تجسم داده دو بعدی است که در آن از رنگهای مختلف برای نمایش نقاط داده استفاده میشود. در یک نقشه حرارتی رنگهایی مانند سبز، نارنجی و قرمز نمایشی بصری از مجموعه دادههای مختلف ارائه میدهند یا ممکن است از طیفهای متفاوت یک رنگ برای شناسایی الگوهای رفتار کاربر استفاده شود. FullStory یک ابزار قدرتمند برای تحلیل دقیق رفتار کاربران و شبیهسازی تجربه کاربری است که کمک میکند تا مشکلات در روند استفاده از سایت شناسایی شود.
GoSquared: تحلیل همراه با افزایش فروش
فهرست مطالب
این ابزار میتواند بازدیدکنندگان تاثیرگذار را شناسایی کرده و اطلاعات آنها را در اختیار شما قرار دهد. در این مقاله سعی کردیم هیت مپ را به زبان ساده بیان کنیم تا درک آن برای شما راحت باشد. با مطالعه این مقاله یاد گرفتید که هیت مپ چیست و استفاده از آن برای بررسی سایت چه کمکی میکند و چه اطلاعاتی را در اختیارمان قرار میدهد. دلیل آن وجود نوعی از بازدیدکنندگانی هستند که ممکن است در برخی سایتها حضور داشته باشند. این نوع کاربران در حالی که مطلبی را در سایت میخوانند، مکاننما را در یک نقطه رها میکنند.
سرویس Google Data Transfer اجازه می دهد داده ها را از ابزار دیگر گوگل مانند ادوردز و یوتیوب اکسپورت کنید. همچنین می توانید با داده های ترکیب شده از منابع دیگر نیز از بیگ کوئری استفاده نمائید. با وجود منابعی که MeasureSchool در اختیار شما میگذارد، کار سختی برای تحلیل سایت و بررسی دادهها نخواهید داشت.
تحلیل رفتار کاربران از طریق سشن رکوردینگ (Session Recording) به شما این امکان را میدهد که دقیقاً مشاهده کنید کاربران چگونه با سایت یا اپلیکیشن شما تعامل دارند. این ضبطها به شما کمک میکند که مشکلات و نقاط ضعف تجربه کاربری (UX) را شناسایی کرده و بهبود بخشید. شما نمیتوانید چرایی رفتار کاربران را بفهمید، نمیتوانید درک کنید که چرا کاربران زمان خود را در وبسایت شما صرف کردهاند و یا چرا سایت را ترک کردند.
مثلاً به بازدیدکننده اطمینان دهید که از اطلاعات شخصی و حریم خصوصی آنها سوءاستفاده نمیکنید و سایتتان ایمن است. این دادههای قابلاندازهگیری، کلیات را ترسیم میکنند، اطلاعات توصیفی دارند، نتیجهگرا و بیشتر اکتشافی هستند و بهمنظور کشف ایده از آنها استفاده میشود. همچنین میتوانید از مطالبی که در مورد روانشناسی کاربر وجود دارد استفاده کنید و دستورالعملهای مربوط به رفتار کاربر را انجام دهید تا با درک بهتر کاربر، نرخ تبدیل را افزایش دهید.
در واقع نقشه حرارتی (هیت مپ) یکی از تست های تجربه کاربری است که به ما یک دید بصری از رفتار و واکنشات بازدیدکنندگان را نمایش میدهد و به ما کمک میکند تا محصول را در راستای اهداف خود بهبود دهیم. Heatmap یا نقشه حرارتی یکی از ابزارهای مهم و اساسی برای کمک به مدیران سایت ها، سئوکارها و وبمسترها برای درک نحوه تعامل کاربران با وب سایت است. ما هم در این مقاله می خواهیم درباره هیت مپ و ۹ نکته در مورد نحوه استفاده از آن برای تقویت سئو سایت صحبت کنیم.
Google Analytics امکان ردیابی معیارهای سفارشی را نیز فراهم کرده است، که به شما اجازه میدهد پلتفرم را متناسب با نیازهای خاص خود تنظیم کنید. در حال حاضر بعد از گذشت ۷ سال سابقه به عنوان مشاور دیجیتال مارکتینگ و کارشناس سئو برای چندین کسبوکار مختلف، تلاش میکنیم در تیم تکنویک برای رشد بیزینس شما فعالیت کنیم. برای بهره گیری از خدمات دیجیتال مارکتینگ تکنویک از سایت ما بازدید کنید یا با مشاوران ما تماس بگیرید. Freshmarketer یک محصول تازهکار است و از اتوماسیون بازاریابی مبتنی بر هوش مصنوعی برای ارائه بینش استفاده میکند. ۱-قراردادن المان های مهم در محل مناسب ؛ وقتی بدانیم کدام بخش وبسایت از دید مخاطب مهم تر است ، المان های مهم را در همان بخش قرار می دهیم .
اما در تصویر دوم، کودک در حال نگاه کردن به نوشته تبلیغاتی صفحه است. در این حالت میتوانیم مطمئن باشیم مخاطبان به نوشته توجه بیشتری نشان میدهند. در نسخه دوم ، کودک به محتوای صفحه نگاه می کند و به بازدید کنندگان این پیغام را القا می کند که به محتوای متنی صفححه توجه کنند.
اما بهتر است نگاه واقعبینانهای به ابزار ماتومو هم بیندازیم و بار مهاجرت اجباری از گوگل آنالیتیکس را به قضاوتاش اضافه نکنیم. حداقل Matomo به حفظ حریم شخصی و حفاظت از اطلاعات شهرت دارد و میتواند جایگزین امنی برای نارنجی دوستداشتنیمان باشد. در این مقاله همهچیز درباره ماتومو را بررسی میکنیم و مقایسه ماتومو و گوگل آنالیتیکس را به شکل موشکافانهای انجام میدهیم تا برای مهاجرت آمادهتر شویم. با توجه به اینکه نقشه سایت اطلاعات لازم در مورد محل کلیک کاربران در اختیار شما قرار می دهد، شما می توانید بهترین مکان را برای قرار دادن لینک ها مشخص کنید تا ترافیک را بر روی صفحات مورد نظر خود بیشتر کنید.
با این حال نقشههای تولید شده با هوش مصنوعی معمولاً در وب سایتهایی با ترافیک یا تعامل کم مؤثر نیستند، زیرا اقدامات کمتری برای پیشبینی و یادگیری وجود دارد. بله، در بیشتر ابزارهای سشن رکوردینگ شما میتوانید خروجی از سشن های ضبط شده بگیرید. این خروجی ها معمولاً به صورت فیلمهای ویدیویی یا فایل های قابل اشتراک گذاری در اختیار شما قرار میگیرند. شما میتوانید این فیلمها را دانلود کرده یا آنها را برای تیم خود ارسال کنید. اگر به چالشی در زمینه نرخ تبدیل برخورد کردید حتماً سؤال خود را در قسمت نظرات مطرح کنید. شما باید دائم در حال تحقیق باشید، آزمایش انجام دهید و از نتایج آزمایشها در بهینهسازی و طرح آزمایشهای دیگر استفاده کنید تا به ایدئالترین حالت ممکن برسید.
- ابزارها و پلاگینهای نقشههای حرارتی میتوانند به شما کمک کنند تا ببینید کاربران کجا کلیک میکنند، چهقدر اسکرول میکنند، و چگونه واقعاً از وبسایت شما استفاده میکنند.
- کلیکهای خطا زمانی اتفاق میافتند که کاربر روی عنصری از یک صفحه وب کلیک میکند که باعث ایجاد نوعی خطا میشود، مانند یک خطای جاوا اسکریپت سمت سرویس گیرنده یا یک خطای کنسول.
- گوگل آنالیتیکس یکی از قدرتمندترین ابزارهای تحلیل داده های وبسایت است که به کسب وکارها کمک میکند تا عملکرد خود را بررسی و بهینه کنند.
- با استفاده از آنها میتوانید بهترین مکان برای قرار دادن لینکها را مشخص کرده و ترافیک بیشتری را به صفحات مرتبط ارسال کنید.
- اینطوری شما میتوانید حدس و گمان را از بین ببرید و صفحات خود را به گونهای بهینه کنید که به پاسخگویی به نیازهای مشتریانتان بپردازید.
اندازهگیری عملکرد وب سایت
Lucky Orange یکی از ابزارهای تحلیل رفتار کاربران است که ویژگیهای متنوعی را برای بهبود تجربه کاربری وبسایتها فراهم میکند. این ابزار به وبمسترها این امکان را میدهد که تعاملات کاربران را بهصورت بصری مشاهده کنند و اطلاعات دقیقی درباره نحوه استفاده کاربران از صفحات وب دریافت کنند. گوگل آنالیتیکس یکی از قدرتمندترین ابزارهای تحلیل داده های وبسایت است که به کسب وکارها کمک میکند تا عملکرد خود را بررسی و بهینه کنند. با این حال، استفاده از این ابزار برای کاربران ایرانی ممکن است به دلیل محدودیتها و تحریمها چالش برانگیز باشد. هیت مپ (Heat Map) ابزاری است که کمک میکند از نحوه تعامل کاربران با صفحات سایت خود آگاهی پیدا کنید و یا به بیان دیگر، نحوه تعامل کاربران خود را درک نمایید. هیت مپ، دادههای سایت را در قالب گرافیک و نمودار نشان داده و شما از این نمودارها خواهید فهمید که هر کدام از صفحات سایت در چه وضعیتی بوده است و کاربران چگونه با آن تعامل و ارتباط برقرار کردند.
– نقشه حرارتی کلیکی (Click heatmap)
ابزارهای نقشههای حرارتی تجزیه و تحلیل بصری در مورد این که کاربران شما کدام نقاط را کلیک میکنند، به کجا نگاه میکنند و اسکرول میکنند را ارائه میدهند. این اطلاعات به شما کمک میکنند مشکلات استفادهپذیری وبسایت خود را درک کنید و آن را برای نرخ تبدیل بهتر و تجربه کاربری بهتر بهینه کنید. از نقشههای حرارتی که به صورت رنگی و برجسته، دادهها را نشان میدهند، میتوانید بفهمید که کدام قسمتهای صفحات سایت شما مهمتر است و بیشتر مورد توجه کاربران قرار گرفته است. نقشه حرارتی یا Heat Map ، مدتی است که به یکی از پایههای اصلی بازاریابی دیجیتال تبدیل شده و از ابزارهای مهم و اساسی برای درک نحوه تعامل کاربران با وب سایت شما به شمار میرود. زمانی که میخواهید بدانید مشتریان به کدام بخش از وب سایت شما تمایل بیشتری دارند یا مکان قرار دادن امکانات فروشگاه شما مناسب است یا نه، هیت مپ به شما کمک میکند. اما دقیقا هیپ مپ چیست؟ در این مطلب میخواهیم درباره هیت مپ و کاربردهای آن صحبت کنیم.
همچنین ممکن است از هیت مپ برای بهینه سازی تصاویر موجود در صفحه استفاده شود. ظاهر و تجربه کاربری وب سایت شما باید به گونه ای طراحی شود که کاربران به سادگی به سمت خرید و یا تماس با شما هدایت شوند. ✅در نتیجهٔ مقایسهٔ ماتومو و گوگل آنالیتیکس باید اشاره کنیم که آنالیتیکس نهتنها رایگان است، بلکه ابعاد سفارشی و بخشهای نامحدودی را ارائه میدهد.
برای تخصیص بودجه به «CRO»، نرخ بازگشت سرمایه را پیشبینی کنید و بر اساس آن بودجه درنظر بگیرید. چندین تست را به طور همزمان انجام ندهید چون هر عنصر میتواند بر عناصر دیگر هم تاثیر بگذارد. در این مرحله، علاوه بر نتیجهگیری باید از اطلاعات بهدست آمده در بقیه آزمایشها نیز استفاده کنید. اگر فقط به نتیجه آزمون نگاه کرده و متغیر برنده را پیدا کنید، کار اشتباهی انجام دادهاید. خطای زیرچشمی به این صورت است که قبل از اتمام دوره تست، نتایج آزمون را بررسی کرده و مثلاً اگر آمارتان پایینتر از حد مورد انتظار باشد، آزمایش را متوقف میکنید. اگر مواردی که قصد دارید آنها را تغییر دهید زیاد هستند، از اول شروع کنید.
مقاله “مقایسه ماتومو و گوگل آنالیتیکس” به شما کمک میکند تا ابزار مناسب را برای تحلیل سایت انتخاب کنید. اگر ماتومو را به عنوان گزینه خود انتخاب کردید، مقاله “پیدا کردن کلمات کلیدی در ماتومو” میتواند به شما در استفاده بهینه از این ابزار برای شناسایی کلمات کلیدی کمک کند. همان طور که از نامش پیداست می توان اطلاعاتی را با توجه به حرکت موس کاربر در اختیار شما قرار دهد . به کمک این نوع نقشه حرارتی می توانید نقاطی که بیشتر مورد توجه کابر است ، شناسایی و با قراردادن بنر تبلیغاتی و عناصر مهم ، مخاطب را به مشتری تبدیل کنید . Heat Map درک عمیقی از میزان تعامل کابر با صفحات وب سایت به شما نشان می دهد و با کمک نقشه حرارتی می توانید بفهمید چه قسمت هایی مورد توجه مخاطب قرار گرفته و چه بخش هایی برای او جذاب نبوده است . نقشه حرارتی وبسایت را تحلیل می کند و نتایج بررسی را به کمک رنگ ها در طیف قرمز تا آبی به نمایش می گذارد .
مزایای ابزار ماتومو را بشناسیم!
از جمله عواملی که در بهینه سازی لندینگ پیچ یا همان صفحه ورود مهم است، میتوان به نحوه قرارگیری محل تگ های مربوط به عنوان، استفاده بهینه از فضاهای خالی و … اشاره کرد. مناسب ترین و متداول ترین روش برای لندینگ پیج ها استفاده از CTA یا همان دکمه فراخوانی است. با استفاده از نقشه های حرارتی می توانید به سادگی تشخیص دهید که محل قرار گیری CTA در صفحه درست است یا نه. LiveSession به تیمهای محصول کمک میکند تا رفتار کاربر را برای بهینه سازی UX و افزایش تبدیل تجزیه و تحلیل کنند.
Core Web Vitals به زبان ساده! این معیار چیست و چگونه میتوان آن را بهینه کرد؟
اما متداولترین و پرکاربردترین روش، استفاده از CTA یا دکمه فراخوانی است که میزان کلیک کاربران و مخاطبان را با آن ارزیابی میکنند. نقشه حرارتی ابزاری برای تجسم داده ها هستند که به صاحبان وب سایت کمک می کنند تا عملکرد یک صفحه خاص را بررسی کنند. این نقشه ها مجموعه ای از داده های پیچیده را با تصاویری با رنگ های مختلف به کاربران نمایش می دهند تا فهم آن را آسان کنند. نقشههای حرکتی تحلیل میکنند کاربران چه مدتزمانی را در بخشهای مختلف صفحه صرف کردهاند.
بهبود وضعیت لینکها در منوهای سایت
بدون تحلیل دادههای سایت نمی توانید درک درستی از رفتار کاربران داشته باشید. هر حرکتی که کاربر درون سایت شما انجام میدهد، قابل اندازه گیری است. با کنار هم گذاشتن دادههای مختلف و گزارشهای مرتبط با آنها، یک شمای کلی از وضعیت کنونی سایت خواهید دید. سایتها و مجموعههایی که در این مطلب خواندید به شما کمک میکنند تا ابزارهای رهگیری و ردیابی رفتار کاربر را به درستی اجرا کنید. مهم نیست که ایدههای شما تا چه حد بزرگ باشد، clue با استفاده از دیجیتال مارکترها، طراحان و توسعهدهندگان کار شما را به مقصد میرساند. در بلاگ سایت میتوانید از تمام دسته بندیهای مورد نیاز یک دیجیتال مارکتر، مطلب پیدا کنید.
همچنین تجزیه و تحلیل فرم را برای درک و بهینهسازی تولید سرب ارائه میدهد. نقشهی جذاب توسط به شما امکان میدهد دادههای نقشهی حرارتی را به منابع ترافیک تقسیم کنید. این بدان معناست که میتوانید ببینید کاربران از رسانههای اجتماعی، جستجو، یا منابع دیگر چگونه با وبسایت شما تعامل میکنند. نقشههای حرارتی به شما امکان میدهند ببینید که بازدیدکنندگان چگونه از وبسایت شما استفاده میکنند. این ابزار ها یک پوشش روی صفحات شما فراهم میکنند که نشان میدهد کدام نقاط فعالیت بیشتری دارند و به عنوان مناطقی داغتر از مناطق با کمترین فعالیت کاربری نشان داده میشوند. این نوع هیت مپ با ترکیب نقشه اسکرول افقی و عمودی سایت با میزان ماندن (درنگ) هر کاربر در آن قسمت، ساخته میشود.
Heat map یا نقشه حرارتی ؛ روشی برای نمایش اطلاعات به صورت گرافیکی است که در حوزه های مختلف از علوم پزشکی و مهندسی گرفته شده تا دیجیتال مارکتینگ مورد استفاده قرار می گیرد . در این روش از تجزیه و تحلیل ، داده های دریافتی به صورت رنگ نمایش داده می شود تا درک و فهم اطلاعات آسان تر شود . برای استفاده از هیت مپ می توان از نرم افزار های گرافیکی استفاده کرد .
Heat Map سایت یا همان نقشه حرارتی سایت یک نمایش گرافیکی از داده ها است که در آن مقادیر با رنگ های متنوع نمایش داده می شوند. به صورت کلی می توان گفت که هیت مپ راهی است برای درک نحوه تعامل کاربران با سایت شما. نقشه های حرارتی روشی قدرتمند هستند برای درک اینکه کاربران در صفحات وبسایت شما چه کاری انجام می دهند؛ جایی که کلیک می کنند، تا چه حد حرکت می کنند، به چه چیزی نگاه می کنند یا چه چیزی را نادیده می گیرند. در این مقاله سعی می کنیم شما را با هیت مپ یا همان نقشه حرارتی سایت و کاربردهای آن آشنا کنیم.
هاتجار به طور خودکار ضبطهای جلسه را براساس درگیری، ارتباط و سطح اندوه دستهبندی میکند، بنابراین شما واقعاً ضبطهایی را که مهم هستند مشاهده میکنید. Crazy Egg برای ویژگیهای آسان به کار برده شده و رابط کاربری دوستدارانهاش شناخته میشود. نقشه کلیک می تواند به شما کمک کند بخش هایی که مشتری در جست و جوی یافتن لینک هستند را پیدا کنید و با اصلاح آن ها انتظارات مخاطبان خود را برآورده کنید.
برای مثال، اگر کاربران بخشهای خاصی از مقاله را بیشتر مطالعه میکنند یا به دلیل طولانی بودن محتوا، آن را ترک میکنند، میتوانید تعداد کلمات مقاله را کاهش یا افزایش دهید. این ابزار همچنین به شما نشان میدهد که کدام بخشهای محتوا باید بیشتر گسترش یابند تا نیاز کاربران را برآورده کنند. این نوع نقشه حرارتی رفتار کاربران را بر اساس حرکات ماوس آنها تحلیل میکند. ابزارهای این نوع نقشه بررسی میکنند که کاربران ماوس خود را بیشتر روی کدام بخشهای صفحه قرار دادهاند. همچنین بخشهایی که کلیک بیشتری گرفتهاند، در این نقشه با رنگهای متفاوت مانند قرمز نمایش داده میشوند.
به این معنی که هر قسمتی که تعداد کلیک بالاتری داشته باشد با رنگ قرمز مشخص میشود. Woopra برای کسب و کارهایی که به دنبال بهبود تجربه مشتری هستند، یکی از بهترین گزینه هاست. به صورت ایده آل، شما این تحلیل را با تعداد بزرگی از تعاملات مشتریان انجام می دهید. با استفاده از این نوع تحلیل، شما می توانید بفهمید که برخی از شهرها رفتارهای به شدت متفاوتی از شهرهای دیگر دارند.
شاخص خالص ترویجکنندگان (Net Promoter Score) رضایت را با توجه به وفاداری مشتری اندازه میگیرد. این معیار، مشتریان را به سه دسته طبقهبندی میکند؛ ترویج کننده، منفعل و دفعکننده. تجزیهوتحلیل باید بر اساس واقعیت و اعداد و ارقام باشد نه حدس و گمان.
رنگ های تیره تر برای خانه هایی استفاده می شوند که مقادیر داده های آنها بالاتر است. این شیوه نمایش داده ها از آن جهت مفید است که چشم انسان توانایی آن را دارد تا تفاوت های رنگی را بهتر درک کرده و برمبنای آن قضاوت دقیق و به جایی داشته باشد. همچنین باید به وسعت نمونه همفکر کنید؛ یعنی صفحه موردنظر باید به تعداد کافی بازدید برسد تا شما بتوانید بر اساس آن تصمیم گرفته و تغییرات همیشگی اعمال کنید. در طول یک آزمایش، تعداد بازدیدکنندهها و نرخ تبدیل، همواره کاهش و افزایش مییابد. پس باید پیشبینی کنید که با توجه به وسعت نمونهتان، چه مدتزمانی برای رسیدن به بهترین جواب مناسب است.
پس باید برای حل این مشکل یا لینکی درون عکس قرار بدهید و یا ببینید که چرا کاربران این فکر را کرده و با تغییر عکس آن را حل کنید. سایتهای creazyegg و hotjar دو تا از معروفترین سایتها برای ساخت heatmap هستند. همان طور که اشاره کردیم، ابزارهایی مثل گوگل آنالیتیکس اطلاعات و دادهها را به صورت کمی و عددی نشان میدهد.
نقشه حرارتی یا هیت مپ چیست؟
۳-به کمک هیت مپ می توانیم بفهمیم کاربر چه مقدار از محتوا را مطالعه می کند . تنها برای سیستم های دسکتاپ مورد استفاده قرار میگیرد و با بررسی حرکات موس به شما نشان میدهد که کاربران به چه بخش های بیشتر توجه کردهاند. مقایسهی کاربرانی که برای اولین بار به سایت ما آمدهاند با کاربران قدیمی هم اطلاعات زیادی به ما میدهد.
افزایش نرخ تبدیل در صفحات فرود
صفحات فرود یا لندینگ پیجها، طراحی شدهاند تا مخاطبان را به انجام یک اقدام خاص مانند خرید محصول یا ثبتنام در خبرنامه ترغیب کنند. برای مثال، اگر متوجه شوید که کاربران به دکمه خرید در بالای صفحه توجهی ندارند، میتوانید مکان یا اندازه دکمه را تغییر دهید. همچنین، اگر دادهها نشان دهند که کاربران به ویدیوهای موجود در صفحه توجهی نمیکنند، میتوانید آنها را حذف یا محتوای ویدیوها را تغییر دهید. Instapage یک راهحل قدرتمند صفحه فرود است که برای افزایش تبدیل ساخته شده است و اطلاعات ارزشمندی از عملکرد صفحه را در یک مکان ارائه میدهد. Instapage نقشههای حرارتی عمق اسکرول، نقشههای کلیک و نقشههای حرارتی حرکت ماوس را برای کمک به کاربران در درک رفتار مخاطب و بهینهسازی کمپینهای تبلیغاتی ارائه میکند.
مزایای استفاده از نقشه های حرارتی
با آنالیز دادهها و اطلاعاتی که از هیت مپها به دست میآوریم، میتوانیم محصولات و خدمات خود را به شکلی طراحی کنیم که بیشترین سطح بازدهی را داشته باشد. نقشه حرارتی، برای اطلاع از نحوه رفتار کاربران، یک فرصت عالی در اختیار شما قرار میدهد. این اطلاعات میتواند به شما در تصمیمگیری در مورد فعالیتهای آینده وب سایت کمک کند. با استفاده از Heat Map میتوانید به سوالاتی مانند سوالات زیر پاسخ دهید. از نقشه حرارتی میتوان برای بهبود طراحی صفحات فرود، تحلیل رفتار کاربران، کاهش نرخ پرش، بهینهسازی لینکهای منو، و حتی شناسایی محصولات جذاب در صفحات دستهبندی استفاده کرد. در صفحات دستهبندی محصولات، ممکن است بعضی کالاها برای کاربران جذاب نباشند و باعث خروج سریع آنها از صفحه شوند.
مطمئناً اهمیت المان هایی مانند تگ های H2 و H3 و فضاهای خالی در ذهن ما حک شده است. با این حال، به معنای واقعی کلمه، صدها عامل دیگر وجود دارد که به تجربه عالی کاربر کمک می کند. Matomo خود را به عنوان یک جایگزین Google Analytics معرفی میکند که به کاربران ۱۰۰٪ مالکیت دادههای آنها را میدهد.
مناطق با اهمیت بالا با رنگ قرمز و مناطق با اهمیت پایین با رنگ سبز به نمایش درمیآیند. آنها دوست دارند با کمترین کلیک به هدف خود برسند و اگر سایت شما این امکان را فراهم نکند خیلی سریع، شما را به مقصد سایت رقیبتان ترک خواهند کرد. با شخصیسازی عواملی مثل نوع دستگاه و …، میتوانید کار را برای کاربر راحتتر کنید. به خاطر داشته باشید، برای بهینه سازی حتما باید برای هر اقدامی دیتا یا اطلاعات داشته باشیم. برای جمعآوری دادههای فرم، مطلب ۴ روش فرم ترکینگ در گوگل تگ منیجر را مطالعه کنید. نرخ تبدیل چیست؟ اگر بخواهم به زبان خیلی ساده بگویم، تبدیل یا کانورژن برای مدیران سایتها و کسبوکارهای اینترنتی بسیار مهم است زیرا آنها همواره به دنبال درگیر کردن مخاطب با کسبوکار خود هستند.
نقشههای حرارتی به طرق مختلف توسط بسیاری از تحلیلگران داده در صنایع متعدد استفاده میشوند. به عنوان مثال هواشناسان ممکن است از نقشههای حرارتی برای ردیابی بارندگی در مناطق مختلف جهان استفاده کنند تا بتوانند پیشبینیهای بهتری در مورد الگوهای آب و هوا انجام دهند. آژانس دیجیتال مارکتینگ پایا ، با ارائه خدمات سئو سایت در مشهد ، اصفهان ، تهران ، تبریز ،شیراز و … می تواند در رشد مشاغل اینترنتی ، افزایش مشتری و بالا رفتن میزان درآمد شما موثر باشد .
اگر مشکل یک دکمه CTA روح باشد، نقشه حرارتی فعالیت بسیار کمی را در اطراف آن دکمه نشان میدهد که مشخص میکند آن دکمه باید دوباره طراحی یا جابجا شود. اکنون بیایید بررسی کنیم که نقشه حرارتی چیست، چگونه و چرا باید از آنها استفاده کنید و ابزارهای نقشه حرارتی برای شروع کار کدامند. استفاده از ابزار های Heat Map روشی تکمیلی برای بررسی و آنالیز وبسایت است که می تواند به متخصصین بازاریابی و مشاوران سئو ، صاحبین کسب و کار اطلاعات جامعی ارائه دهد . به کمک این نوع heat map می توانید بفهمید کاربر روی کدام دکمه ، لینک ،بنر و یا عناصر دیگر بیشترین کلیک را داشته است . این نوع نقشه حرارتی به شما کمک می کند بفهمید که کاربر در زمان حرکت در صفحه کدام بخش را بیشتر پسندیده و بر روی آن مکث کرده است . در تستها همیشه یکی برنده است اما برنده بودن یک طرح به معنی بد بودن تمامی بخشهای طرح قبل نیست.
در طراحی و بهینهسازی صفحات فرود نیز میتوان از هیت مپ ها استفاده شایانی کرد و نقاط پر توجه را مشخص کرده و قسمتهای مهم مانند دکمه اقدام به عمل را در آن قرار داد. همچنین اگر صفحه فرود در تبدیل بازدیدکنندهها خوب عمل نمیکند میتوان دلایل آن را از هیت مپ ها پیدا کرد. مدل آخر یک مدل کمتر معروف و پیچیده است که سایتهای کمی وجود دارند که این مدل را تهیه و ارائه کنند.
به طور کلی نقشه گرمایی سایت در مواقعی مفید است که شما بخواهید تعامل بازدیدکنندگان را با یک صفحه از سایت خود پیگیری کنید و از نتیجه این پیگیری برای بهبود ui و ux استفاده نمایید. همچنین متوجه شدید که کاربران صفحه اصلی را پیمایش نمیکنند و به پایین صفحه نمیروند. اجازه دهید در این مورد صحبت کنیم که وقتی از بیگ کوئری با گوگل آنالیتیکس استفاده می کنید، چه کاری می توانید انجام دهید.
Inspect Let یکی از ابزارهای پیشرفته برای مشاهده رفتار کاربران در سایت است که تمرکز زیادی روی ضبط جلسات کاربران و تحلیل نقشههای حرارتی دارد. همچنین شما می توانید از این ابزار برای تعیین عناوین و تگ هایی که کاربر بیشترین تعامل را با آنها داشته است، استفاده کنید. برخی پارامترها در هیت مپ به شما کمک می کند تا بتوانید بفهمید که کیفیت محتوا چقدر بالا بوده است؛ مثلا شما مقاله ای راجع به آموزش گوگل آنالیتیکس می نویسید و این مقاله حدود ۵ هزار کلمه دارد. با این حال مشاهده می کنید که کاربران فقط تا قسمت ۳۵۰۰ کلمه اول را مطالعه می کنند و مابقی را مشاهده نمی نمایند. در این حالت شما درک می کنید که یکی از عوامل افزایش نرخ پرش، طولانی بودن محتوا است.
قسمتهایی که کاربران زمان بیشتری در آنها توقف کردهاند، با رنگ قرمز مشخص میشوند و بخشهایی که کمتر مورد توجه قرار گرفتهاند، بدون رنگ یا با رنگهای خنثی نمایش داده میشوند. اگر هنوز نمیدانید سئو چیست یا چطور میتوانید از تحلیل رفتار کاربران در دیجیتال مارکتینگ بهره ببرید، میتوانید از خدمات و آموزش های مهام در زمینه طراحی سایت و سئو استفاده کنید. برای تهیه دوره آموزش طراحی سایت و دوره آموزش سئو به این صفحات میتوانید سر بزنید.