چگونه از دادهکاوی برای تحلیل شبکههای اجتماعی استفاده کنیم؟ شبکه
به گفته بنیانگذاران، چشمانداز زلکا گسترش بازار در منطقه خاورمیانه و اروپاست. در واقع رویکرد آنها از همان شروع فعالیت زلکا محدود به بازار ایران نبوده است و میخواستند که فعالیت خود را در کشورهای عربی و اروپایی گسترش دهند. در حال حاضر پلتفرم زلکا تمام رسانههای ترکیهای، عربی و انگلیسی را پشتیبانی میکند. یکی دیگر از قابلیتهای این ابزار، امکان پاسخگویی به رسانهها و مخاطبان از طریق حساب رسمی سازمانها و همچنین امکان برگزاری قرعهکشی مسابقات اینستاگرامی از طریق پلتفرم یکپارچه زلکا است.
با استفاده از این ابزار میتوانید زمان انتشار پست در شبکههای اجتماعی را برنامهریزی کنید و در ساعات غیراداری و حتی در صورت عدم حضور کارشناس شبکههای اجتماعی، با مخاطبانتان تعامل داشته باشید. بافر یک افزونه دارد که میتوانید آن را روی مرورگرتان نصب کنید و بخشی از امکانات را از طریق این افزونه در اختیار شما قرار میدهد. با رصد فعالیتهای مشتریان در شبکههای اجتماعی، سازمانها میتوانند بهبودی در ارتباط با مشتریان، پاسخگویی به نیازهایشان، و حل مشکلاتشان داشته باشند. بنابراین باید توجه داشته باشید که از آن نمیتوانید برای زمانبندی و انتشار محتوا در شبکههای مختلف اجتماعی استفاده کنید. قابلیتهایی که این ابزار در اختیار شما قرار میدهد را در زیر به اختصار بیان کرده ایم.
شکل دهنده های پرامپت چیست؟ – بهبود پاسخ های هوش مصنوعی با پرامپت دکوریتورها
فهرست مطالب
مضاف بر این اگر برای رصد شبکههای اجتماعی قصد استفاده از این برنامه را دارید، گوگل آلرت کمکی به شما نخواهد کرد. از دیگر ویژگیهای این ابزار میتوان به رایگان بودن و عملکرد آسان آن اشاره کرد. همچنین ابزار فوق این قابلیت را دارد که کلمات کلیدی مورد نظر شما را به زبانهای مختلف مورد جستجو قرار دهد. این سامانه به گونهای طراحی شده که با استفاده از هوش مصنوعی و آنالیز دادهها میتواند روزانه تعداد بسیار زیادی از رسانههای آنلاین و آفلاین را مورد بررسی قرار دهد. البته شاخص شنود اجتماعی به دلیل تحلیلهای ریز بینانه و دقیق از کسب و کارها هزینههای بیشتری دریافت میکنند که بنظر میرسد هزینه معقولی باشد.
از این رو باور داریم که سامانه یکپارچه رصد و تحلیل رسانه زلکا سریعترین راه برای آگاهی از تعاملات لحظهای مخاطبان با برند شما است. با این تحلیل میتوان ساختارهای اجتماعی، گروهها و جوامع آنلاین را شناسایی کرد. با فهم شبکه های آنلاینی که حول یک مسئله یا موضوع شکل گرفتهاند، میتوان پیشبینی کرد که یک خبر یا اطلاعات خاص چگونه در شبکه منتشر میشود و چه افرادی بیشترین نقش را در انتشار آن دارند. برای نمونه با تحلیل داده های تعاملات دانشجویان در پلتفرمهای آموزشی، میتوان نقاط ضعف و قوت محتوا را شناسایی کرده و تجربه یادگیری را بهبود بخشید.
الگوریتمهای رسانه های اجتماعی، محتوایی را که جرقههای تعامل ایجاد میکنند، ترجیح میدهند. هرچه تعداد لایکها، اشتراکگذاریها یا کامنتها برای یک عکس، فیلم یا پست بیشتر باشد، جایگاه بالاتری کسب میکند. در این بخش میتوان تمام مطالب و اخبار مرتبط با یک موضوع را در فضای آنلاین و آفلاین (رادیو، تلویزیون، روزنامه، سایت و شبکههای اجتماعی) مشاهده نمود. با جستوجو عبارت مورد نظر در این بخش تمام اطلاعات منتشر شده در فضاهای آنلاین و آفلاین به زبانهای فارسی، عربی، ترکیهای، انگلیسی، آلمانی و … در مدت زمان بسیار کوتاه گردآوری و به شما نمایش داده میشود. در این دسته بیش از ۵۰ گزارش از آنالیز شبکه های اجتماعی میخوانید که دید عمیقتری از دیدگاه و رویکرد کاربران شبکه های اجتماعی نسبت به موضوعات مختلف را برایتان ایجاد میکند.
اکنون، ویژگی اتصال (connectedness) همراه با جزئیات بیشتر و اطلاعات جالبی که با اعمال ساختارهای اجتماعی بر آن قابل اشتقاق است مورد بررسی قرار میگیرد. از چه اطلاعات بیشتری میتوان پردهبرداری کرد؟ مثالی مفروض است که در آن شخصی اهل دهلی (Daman) قصد داشت در سال ۱۹۷۰ با یک سرویس پست یا ایمیل به Lana در لوس آنجلس متصل شود. دسترسی به پستهای شما، نشان میدهد که مخاطبان شما کجا حضور دارند و انتظار دارند چه نوع محتوایی را از برند شما ببینند.
آنالیز و تحلیل شبکههای اجتماعی با بافر آنالایز Buffer Analyze
برای مثال، متوجه میشوید مخاطبان شما از وبسایت یا محتوایی به دیدن صفحهتان آمدهاند که با استفاده از دکمههای اشتراکگذاری بهاشتراک گذاشته مگ سئو شدهاند. آیکون اسکوئر یکی دیگر از بهترین ابزارهای بررسی شبکههای اجتماعی است که به شما کمک میکند عملکرد خود را در شبکههای اجتماعی ردیابی کنید، ارتقا بدهید و از آن گزارش تهیه کنید. همچنین میتوانید عملکرد رقبا را ردیابی کنید و عملکرد خود را با آنها مقایسه کنید. قطعه کد بالا سادهترین مثالی است که برای تحلیل گراف شبکه اجتماعی با استفاده از کتابخانه NetworkX در پایتون قابل ارائه است. البته در دنیای واقعی تحلیل شبکههای اجتماعی پیچیدهتر است و باید از معیارها و الگوریتمهای پیشرفتهتری برای تحلیل شبکهها استفاده کنید. در دنیایی که اطلاعات به سرعت تولید میشوند، تحلیل دادههای شبکههای اجتماعی از اهمیت بیشتری برخوردار میشود.
این تحلیل به ما کمک میکند تا بفهمیم کاربران چگونه با یکدیگر در ارتباط هستند، چه نوع محتواهایی بیشترین بازدید و تعامل را دارند و چگونه میتوان از این اطلاعات برای بهبود استراتژیهای بازاریابی استفاده کرد. همچنین این ابزارها میتوانند به شناسایی مشکلات موجود در استراتژی بازاریابی کمک کنند و با تحلیل دادهها، راهکارهای بهینه برای بهبود عملکرد ارائه دهند. یکی از مهمترین اقداماتی که در بازاریابی اینترنتی باید در دستور کار قرار بدهید، بازاریابی شبکههای اجتماعی است که عامل مهمی برای تضمین موفقیت دیجیتال مارکتینگ به شمار میرود. اما موضوع مهمی که در این میان ممکن است از آن غفلت شود، این است که بعد از به پایان رسیدن هر کمپین تبلیغاتی، باید دادههای آن را تحلیل و آنالیز کنیم. تحلیل این دادهها برای بررسی نقاط قوت و ضعف و همچنین تخمین میزان دستیابی به هدف ضروری است.
این دادهها به چه شکل یا فرمی وجود دارند؟ همانطور که پیشتر بیان شد، دادههای شبکههای اجتماعی به صورت گرافهایی با گرهها و یالها ذخیره و مصورسازی میشوند و هر یک از آنها ویژگیهای خاصی را از خود بروز میدهد. اکنون، اشکال گوناگونی که این دادهها ارائه میشوند مورد بررسی قرار خواهد گرفت. صرفا برای اینکه مقیاس تاثیر این جریان شفاف شود، باید گفت در این آزمون ۲۷۰۰۰۰ کاربر شرکت کرده بودند که موجب شد کمبریج آنالیتیکا بتواند به ۳۲۲ برابر اطلاعات افراد دست پیدا کند. ویژگی که منجر به دستیابی به اطلاعات دوستانِ دوستان و زنجیره انسانی موجود در شبکههای اجتماعی شد.
هر چه سهم صدا بیشتر باشد، حساب کاربری شما در شبکههای اجتماعی تأثیرگذارتر است در نتیجه مشتریان بالقوه، برند شما را به عنوان یک پیشرو در صنعت در نظر میگیرند و همین در نهایت منجر به ایجاد سرنخهای جدید میشود. یکی از بهترین ابزارهایی که میتواند به شما کمک کند ابزارهای پایش شبکه های اجتماعی است. تجزیه و تحلیل شبکه های اجتماعی به شما میگوید که روی کدام نوع محتوا باید تمرکز کنید. برای آنکه بیشترین بهره را از کمپینهای بازاریابی خود ببرید، کافی است دادههایی را که در طول فعالیتهای قبلی خود جمعآوری کردهاید، تجزیه و تحلیل کنید. مجموعه زلکا با توجه به نیاز، اندازه و فعالیت سازمانها در صنایع مختلف، چهار بسته پیشنهادی (برنزی، نقرهای، طلایی و سازمانی) در جهت استفاده از سرویسها به مشتریان خود ارائه میدهد.
هر وقت درباره برند یا محصول شما صحبتی شود (پستی منتشر شود) یک منشن صورت گرفته است. هنگامی که بدانید با چه کسی صحبت میکنید، تهیه محتوای جذاب بسیار راحت خواهد بود. شما باید بدانید روی کدام محتوا تمرکز کنید، مخاطب را بشناسید و همچنین در جریان آخرین خبرهای صنعتی که در آن فعالیت میکنید باشید. دراکر معتقد است قدرت دست کسانی است که اطلاعات دارند و میدانند از اطلاعات چگونه استفاده کنند. نکته دیگری که سبب میشود این ابزار از جذابیت بالاتری برخوردار شود، امکان جستجوی ابزار مختلف به صورت رایگان است.
این ابزار با آرایهای از امکانات ارزشمند همراه است که اینسایتها و ایمپپرشنها و موقعیت جغرافیایی و اینفلوئنسرهای مشهور کسبوکارتان را ارائه میکند. علاوهبراین با کمک این ابزار، دادههای مؤثر را روی توییتر، اینستاگرام، فیسبوک و یوتیوب میتوانید جمعآوری کنید. زوهو سوشال یک ابزار تحلیلی قدرتمند است که به امکانات منحصربهفردی مانند CRM مجهز است.
تا همین چند مدت پیش کاربران نمیتوانستند به برخی از محتواهایی که در گوگل به دنبال آن هستند به راحتی دست یابند. یکی از سامانهها و سایتهایی که استفاده از آن به شما کمک میکند تا از نظرات مردم مطلع شوید و از آنها جهت پیشبرد اهداف خود و گسترده کردن شرایط کاری خود استفاده کنید، میتوان به لایف وب اشاره کرد. کاربران محتواهای درج شده در برنامهها و پلتفرمهای مختلف را میبینند، میخوانند و نسبت به آنها واکنش نشان میدهند.
با انتخاب سامانه رصد و پایش لایفوب، ابزار رصد فضای مجازی میتوانید به اهداف کسبوکار خود و موفقیت در استراتژی های بازاریابی نزدیک شوید. استفاده از ابزارهای تحلیل شبکه های اجتماعی به کسبوکارها این امکان را میدهد تا دادههای مربوط به تعاملات کاربران را به صورت دقیق بررسی کرده و تصمیمات هوشمندانهتری بگیرند. این ابزارها میتوانند به شناسایی الگوهای رفتاری کاربران، تحلیل عملکرد کمپینهای بازاریابی و بهینهسازی استراتژیهای آینده کمک کنند. در یک بازار رقابتی، کسبوکارهایی که از این دادهها به درستی استفاده کنند، میتوانند مزیت رقابتی به دست آورند. ابزارهای تحلیل شبکه های اجتماعی به نرمافزارها و پلتفرمهایی گفته میشود که دادههای حاصل از فعالیتهای کاربران در شبکه های اجتماعی را جمعآوری، تحلیل و تفسیر میکنند.
۱۰ ابزار آنلاین برای آنالیز شبکه های اجتماعی
آیا میخواهید افراد بیشتری به پستهای شما در شبکههای اجتماعی دسترسی پیدا کنند؟ یکی از راهها برای این کار تحلیل عملکرد ازطریق ابزارهای مناسب است. اگر میخواهید اینفلوئنسر شبکههای اجتماعی شوید یا افراد بیشتری پستهایتان را ببینند، باید به بهترین شکل از ابزار موجود استفاده کنید. در این مقاله، ابزاری را معرفی میکنیم که دادههای حسابهای شبکههای اجتماعی را جمعآوری میکنند تا بتوانید تصمیمهای منسجمی دربارهی تلاشهایتان بگیرید. برای استفاده از ابزار GOOGLE ALERTS نیاز به ساخت یک حساب کاربری در گوگل دارید، پس از این میتوانید با وارد شدن به برنامه، کلمه کلیدی مورد نظر خود را وارد کرده و منتظر بمانید. پس از این چنانچه مطلبی در خصوص آن چه میخواهید منتشر شود، این برنامه به شما اطلاعرسانی خواهد کرد. همان طور که پیشتر اشاره کردیم، گوگل آلرت یکی از ابزار مانیتورینگ محسوب میشود که تنها میتواند اطلاعات را نشان دهد، اما قدرت تحلیل و آنالیز آنها را ندارد.
اما هزینه های بالا در کنار شنود اجتماعی که فقط در پلن های سطح بالا ارائه می شود از نقاط ضعف این سامانه به شمار می آید. خوب است که هر یک هفته یک بار به داشبورد آنالیزگر مراجعه کنید و وضعیت موجود را بررسی کنید. برخی از ابزارها نیاز به دانش برنامهنویسی دارند و برای استفاده از آنها به مهارتهای تخصصی نیاز است.
یکی از سامانهها یا پلتفرمهایی که برای این منظور طراحی شده، پلتفرم تحلیل و رصد رسانه و شبکههای اجتماعی به نام زلکا است که میتواند به پردازش محتواهایی که به زبان فارسی تولید شدهاند، بپردازد. گوش سپاری اجتماعی در این ابزار تحلیلی اینستاگرام به قدرت و جزییات موارد اولیه این لیست نیست اما میتوانید از طریق آن منشنها را ردیابی کنید. به کمک آنالیزگر اینستاگرام نمیتوانید هشتگهایی که با برند شما مرتبط هستند را واکشی کنید اما میتوانید متوجه شوید که ورودیهای پستها از طریق هشتگها چه وضعیتی دارد. در نهایت نظرات و کامنتها را که روی پستهای شما ارسال میکنند با دقت ببینید و بررسی کنید.
با استفاده از این ابزار میتوانید گزارشهای جامعی درباره محتوای پستها و میزان تعامل مخاطب با آنها به دست بیاورید. همچنین میتوانید بفهمید نام برند شما در کجا ذکر شده و چه واکنشهایی به آن نشان داده شده است، یا بدانید کدام منشن به پاسخ یا واکنش شما نیاز دارد. آمار و ارقام تجزیه و تحلیل شبکه های اجتماعی، به شما کمک میکند تا درک کنید که شرکت شما در شبکه های اجتماعی چگونه دیده میشود و چه کاری میتوانید انجام دهید تا تصویر و ویترین شرکت خود را بهبود دهید. پلتفرم زلکا با کمک تکنولوژی و هوش مصنوعی و با قرار دادن دادهها در کنار هم بستری را برای پایش، پردازش و تحلیل مطالب ارائه شده در رسانههای مختلف برای شرکتها فراهم میکند. اگر مایلید در خصوص برندهای مختلف اطلاعاتی را به دست آورید، این ابزار میتواند رصد برندهای مختلف را با پایش کلمات کلیدی مهم مرتبط با آنها انجام دهد.
- حتی کوچکترین تغییرات در الگوریتمهای شبکه های اجتماعی میتواند تأثیر فوقالعادهای بر حضور شما در رسانه های اجتماعی داشته باشد.
- با تحلیل روابط و تعاملات در شبکه های اجتماعی، میتوان تأثیرگذاران را شناسایی کرد.
- اگر بتوانید فعالیتهای بازاریابی خود را اندازهگیری کنید، میتوانید آنها را بهبود دهید.
- در سوشال ریپورت میتوانید خلاصهای از فعالیتهایتان را در چند شبکه اجتماعی به دست بیاوردید.
یکی از الگوریتمهای معروف در این زمینه، مدل ویروسی است که نزد بازاریابان محبوب است. این مدل بهدلیل سرعت بالایی که در انتشار اطلاعات دارد نقش ثابتی در کمپینهای بازاریابی دارد. بهعنوان مثال، برای پیشبینی انتشار اطلاعات از گره ۱ در گراف تست بالا به روش زیر عمل میکنیم. همانند مثال قبل میتوانید از دادههای خود استفاده کنید یا از نمونه نشاندادهشده در قطعه کد زیر استفاده کنید. این تحلیل به بررسی چگونگی انتشار اطلاعات و تأثیرگذاری آنها در میان اعضای شبکه میپردازد.
در دنیای رسانه های اجتماعی که مدام در حال تغییر است، به صورت مداوم باید انگشتتان را روی نبض شبکه های اجتماعی نگه دارید تا به اهداف بازاریابی خود برسید. برای بهرهمندی از اطلاعات دادههایی که به سرعت جایگزین میشوند، باید آنها را در زمان کوتاهی پس از انتشار تحلیل کرد. همچنین با توجه به اینکه حجم انبوهی از داده با سرعت بالا تولید میشود، در تحلیل این دادهها همزمانی (Real Time) بسیار مهم است. برای اینکه بیشترین بهره را از فعالیتهای خود ببرید، باید دادههایی را که در طول فعالیت خود جمعآوری کردهاید، تجزیهوتحلیل کنید. علاوه بر این، ابزار زلکا این توانایی را دارد که با کمک سیستم OCR، متن داخل عکس و ویدئو را شناسایی نماید و آن را به متن تبدیل کند.
این مراحل کلی تحلیل شبکه های اجتماعی را نشان میدهند، اما هر مرحله ممکن است دارای زیرمراحل و فرآیندهای جزئی بیشتری باشد. همچنین، استفاده از ابزار و نرمافزارهای مخصوص تحلیل شبکههای اجتماعی میتواند در تسهیل و تسریع این مراحل کمک کند. از فیسبوک و توییتر تا اینستاگرام و لینکداین، این شبکه های اجتماعی به میلیاردها نفر امکان برقراری ارتباط با دیگران، اشتراک گذاری محتوا و ایجاد جامعههای مجازی را میدهند.
به مشاوره فنی یا جلسه خصوصی با تیم آنالیز معین فرجی نیاز دارید ؟
بلکه باید از ابتدا با استراتژی در شبکههای اجتماعی حضور داشته باشید و با رصد و ارزیابی و تحلیل فعالیتهای خود و مخاطبانتان، به صورت اصولی و حساب شده گام بردارید. اما انجام این کار بدون استفاده از ابزارهای مدیریت محتوا و تحلیل و آنالیز، میسر نیست. برای موفقیت در شبکههای اجتماعی، نیاز به اطلاعاتی دارید که این ابزارها در اختیار شما قرار میدهند. در این مقاله برخی از پرکاربردترین ابزارهای تحلیل و آنالیز شبکههای اجتماعی را به شما معرفی میکنیم.
همچنین، انتخاب تعداد خوشهها (K) اهمیت زیادی دارد و باید بهدرستی انتخاب شود تا خوشهبندی مناسبی انجام شود. تحلیلگران باید منابع دادهای خود را با دقت مشخص کنند و در انتشار نتایج شفاف باشند. بسیاری از افراد این روزها نام «کمبریج آنالیتیکا» (Cambridge Analytica) را شنیدهاند.
با استفاده از روشها و ابزارهای مناسب و همچنین در نظر گرفتن محدودیتهای این روش، میتوان به نتایج دقیق و قابل اعتمادی دست یافت. ابزارهایی مانند Tableau و Google Data Studio از معروفترین ابزارهای بصریسازی داده هستند که به کسبوکارها کمک میکنند تا دادههای شبکه های اجتماعی خود را به صورت گرافیکی و تعاملی مشاهده کرده و تصمیمات بهتری بگیرند. داشبوردهای تحلیل داده که در این ابزارها ارائه میشوند، امکان مشاهده و بررسی لحظهای دادههای مهم را فراهم میکنند. کسبوکارها میتوانند با استفاده از این دادهها، عملکرد کمپینها را بهبود بخشند و بهینهسازی لازم را برای دستیابی به اهداف مشخص انجام دهند. این ابزار تمام فعالیتهای شما و مخاطبانتان را در فیسبوک کنترل میکند و گزارشهای آماری جامع و کاملی به شما میدهد.
تحلیل شبکه های اجتماعی (Social Network Analysis) که گاهی اوقات به اختصار SNA نامیده میشود، به معنای فرآیند بررسی دادههای مربوط به ارتباطات و تعاملات بین افراد، سازمانها و حتی دستگاهها در شبکه های اجتماعی است. این تحلیل به سازمانها و محققان کمک میکند تا به صورت سیستماتیک ارتباطات را مدلسازی و بررسی کنند. تحلیل شبکه های اجتماعی میتواند به سازمانها کمک کند تا فهم عمیقتری از نیازها و مشکلات مشتریان داشته باشند. اهمیت تحلیل این شبکههای اجتماعی به عنوان یک منبع آماری و تحلیلی برای درک رفتار انسانی، تأثیرگذاری برنامههای کسب و کار، تبلیغات، و تصمیمگیریهای سازمانی بسیار بالاست. این شبکهها به تحلیلگران اجتماعی و تحلیل دادهها امکان میدهند تا با دنیای واقعی و آنلاین ارتباط برقرار کنند و دادههای با ارزشی را برای اهداف مختلف به دست آورند.
اما ابزارهای تحلیل شبکههای اجتماعی ممکن است در نوع متریکهای شنود اجتماعی تفاوتهایی داشته باشند و هزینههای مختلفی دریافت کنند. با استفاده از این تحلیلها، کسبوکارها میتوانند بفهمند که چه محتوایی بیشترین بازخورد را داشته است، چه ساعاتی کاربران بیشتری به شبکه های اجتماعی وارد میشوند و کدام نوع محتوا بیشتر مورد توجه قرار میگیرد. این دادهها به بهبود استراتژی بازاریابی و ارتقاء تعاملات کاربران با برند کمک میکند. این برنامه نیز از دیگر ابزارهای مانیتورینگ سوشال مدیا به شمار میآید که میتواند پستهای بسیار زیادی را در شبکههای اجتماعی مورد بررسی و رصد قرار دهد. بنابراین شما به راحتی میتوانید به کلمات کلیدی مختلفی که در محتوای این برنامهها درج میشود دسترسی پیدا کنید.
ابزار تحلیل متناسب با نیاز خود انتخاب کنید
این تحلیل به کسبوکارها کمک میکند تا استراتژیهای بازاریابی خود را بهبود بخشند، مخاطبان هدف خود را بهتر بشناسند، و در نهایت تصمیمات بهتری بگیرند. اگر صاحب یک کسب و کار کوچک هستید که از شبکههای اجتماعی به منظور توسعه ارتباط خود با مشتریان و کاربران استفاده میکنید، مطمینا به سئو مگ اهمیت بازخوردهای لحظهای از محتواهایی که نشر میکنید پی برده اید. این بازخوردهای لحظهای کمک میکند تا استراتژیهای تولید محتوا و برندسازی خود را بهبود دهید. در این راهنما گویا آی تی به شما چند ابزار تحلیل شبکههای اجتماعی معرفی میکند که به صورت حرفهای و بدون هیچ گونه تعصبی! گزارشی از عملکرد شما را بیان میکند تا بتوانید وضعیت موفقیت استراتژیهای خود را بررسی کنید و آنها را در صورت نیاز بهبود ببخشید.
در نهایت باید بگوییم که پینترست امکان خروجی گرفتن ز دادهها به فرمتهای CSV را برای استفاده در دیگر نرمافزارها فراهم میکند. این پلتفرم در مقایسه با مدلهای هم سطح و مشابه گران قیمت است و در مدل استاندارد این پلن فقط یک کاربر میتواند مدیریت داشبورد را بر عهده بگیرید. برای افزودن تعداد کاربران لازم است که سطح پلن را ارتقا دهید و این کار مستوجب پرداخت هزینه است. این ابزار به کاربران این امکان را میدهد که هشتگ ها و کلمات کلیدی خاص را نظارت کنند و تاثیرگذاری کمپین های تبلیغاتی خود را اندازه گیری کرده و روندها را پیگیری نمایند. داده کاوی و یادگیری ماشینی میتوانند برای پیش بینی رفتار مشتریان و شناسایی الگوهای رفتاری ترکیب شوند. این تکنیک برای شناسایی بخشهای مختلف کاربران و تنظیم استراتژیهای بازاریابی مفید است.
همچنین، امکان دسترسی به نظارت آنی و تحلیل در کانالهای متعدد شبکهی اجتماعی را میدهد. با تحلیل نظرات مشتریان در مورد محصولات و خدمات، میتوان سطح رضایت مشتریان را سنجید و نقاط ضعف را شناسایی کرد. این نمونهها تنها یک بخش از نتایج و مفاهیمی هستند که از آنالیز شبکه های اجتماعی به دست میآید. همچنین باید توجه داشت که مفاهیم و نتایج ممکن است بسته به هدف تحلیل و نوع دادههای مورد استفاده متفاوت باشند. جمعآوری و تحلیل داده های شبکه های اجتماعی باید با رعایت حریم خصوصی کاربران انجام شود. کاربران معمولاً اطلاعات شخصی خود را در این شبکهها به اشتراک میگذارند، و استفاده بدون مجوز از این اطلاعات میتواند به تخریب حریم خصوصی منجر شود.
تحلیل تعاملات کاربران و رسانه ها درباره فیلم های چهل و سومین جشنواره فیلم فجر
از دیگر ابزار مانیتورینگ که برای رصد شبکههای اجتماعی میتوانید از آن استفاده کنید، Synthesio است. عملکرد این برنامه هم به سایر ابزارهایی که معرفی کردیم شباهت دارد به طوری که با استفاده از آن میتوانید بینش عمیقی از کسب و کار خود به دست آورده و از آن چه در حوزه کاری شما در حال رخ دادن است، مطلع شوید. مضاف بر این، ابزار فوق امکان بررسی و رصد چندین جریان را در اختیار شما قرار خواهد داد. همچنین، سرویسهای مانند Hootsuite یا Agorapulse برای شنود اجتماعی میتوانند با گوگل آنالیتیکس و Google Data Studio ترکیب شوند تا دیدگاه بهتری در مورد مکالمات و منشنهای مرتبط با برند شما فراهم کنند.
مطالب ویژه در وبلاگ تخصصی زلکا
ابزارهای تحلیل شبکه های اجتماعی به کسبوکارها این امکان را میدهند که دادههای ارزشمند کاربران و عملکرد کمپینها را جمعآوری و تحلیل کنند. این ابزارها نقش کلیدی در بهبود شاخصهای کلیدی عملکرد (KPI)، تحلیل رفتار کاربران و بهینهسازی استراتژیهای بازاریابی دارند. ابزارهای بصریسازی داده و تحلیل احساسات نیز به کسبوکارها کمک میکنند تا دادههای پیچیده را به شکلی ساده و قابل فهم مشاهده کرده و تصمیمات بهتری بگیرند.
از سویی متریک شنود اجتماعی این پلتفرم تا این لحظه فقط برای اینستاگرام، توییتر و یوتیوب فعال است. در نهایت باید بگوییم که به تناسب رقبای هم رده، این ابزار تحلیلگر شبکه اجتماعی قیمت بالایی دارد. اگر کسبوکار شما در حال رشد است و به تحلیل دادههای بیشتری نیاز دارد، بهتر است از ابزارهای پولی استفاده کنید. در مقابل، اگر به دنبال راهحلهای سریع و کمهزینه هستید، ابزارهای رایگان میتوانند کارآمد باشند. همانطور که گفته شد، در سراسردنیا، ابزارهای تحلیل شبکه های اجتماعی زیادی وجود دارد که تمام ویژگیهای ابزار خوب را دارا هستند. در ایران هم یک ابزار خوب و جامع برای تحلیل شبکه های اجتماعی وجود دارد که در ادامه با آن آشنا میشوید.
مقایسه ابزارهای رایگان و پولی تحلیل شبکه های اجتماعی
این ابزارها میتوانند با سرعت بسیار بالا مطالب منتشر شده در رسانهها را شناسایی، پردازش و تحلیل کنند. در نتیجه شرکتها میتوانند با استفاده از این دادهها نگاه مشتریان را به شرکت و موضوعهای مختلف شناسایی کنند و نقشه راه را با دقت بیشتری برای رسیدن به اهداف شرکت ترسیم نمایند. از دیگر ابزارهای مانیتورینگ که میتوانید برای این منظور از آن استفاده کنید، GOOGLE ALERTS است.
کاربردهای تحلیل شبکه های اجتماعی محدود به این موارد نیست و امروزه این امر کاربردهای بسیار گستردهای در حوزههای مختلف پیدا کرده است. از جمله کاربردهای تحلیل شبکه های اجتماعی میتوان به شناسایی و ردیابی اخبار جعلی اشاره کرد. با تحلیل شبکه های انتشار اخبار در شبکه های اجتماعی میتوان به سرعت اخبار جعلی را شناسایی کرده و مانع از انتشار گسترده آنها شد. همچنین، این تحلیل در حوزه امنیت سایبری برای شناسایی تهدیدات و حملات سایبری و تحلیل شبکه های مجرمان سایبری کاربرد دارد. بله، این ابزارها با بررسی تعاملات کاربران میتوانند الگوهای رفتاری دقیق را شناسایی کرده و به بهبود استراتژی کمک کنند.
در مواجهه با وقوع بحران و مشکلات ناگهانی، تحلیل شبکه های اجتماعی میتواند به کسب و کارها کمک کند تا به سرعت واکنش نشان دهند و راهحلهایی مناسب را پیادهسازی کنند. در کل، تحلیل شبکه های اجتماعی میتواند به دلیل پیچیدگی دادهها و مسائل اخلاقی مرتبط با آن چالشهایی داشته باشد. اما با توجه به اهمیت این تحلیلها در درک رفتارهای اجتماعی و تأثیرات جامعهای، مسائل اخلاقی و فنی آنها باید با دقت و با رعایت استانداردهای حرفهای مدیریت شوند. بولتنساز و گزارشهای تحلیلی/آماری در پلتفرم زلکا امکان گزارشگیری بهینه را فراهم میکند. این گزارشها به هدف خلاصهسازی اتفاقات دورهای در رسانهها، گزارش به مدیریت، جمعبندی نتیجه فصلهای کاری و موارد دیگر به صورت هوشمند و دستی میتواند به افراد و تیمهای حوزه رسانه، روابط عمومی و تبلیغات کمک نماید.
تغییرات سریع در پلتفرم ها:
داده کاوی به کسب و کارها در اتخاذ تصمیمات استراتژیک مبتنی بر داده های واقعی کمک میکند. جمعآوری و استفاده از داده های کاربران باید با رعایت قوانین حریم خصوصی و اخلاقی انجام شود. دسترسی به دادههای حساس باید تنها به افرادی داده شود که به واقعیت نیاز دارند و دارای مجوز مشخصی برای دسترسی به این دادهها هستند. در اینجا یک مجموعه داده فیسبوک که با SNAP ترکیب شده مورد استفاده قرار گرفته که شامل دادههایی از همه ego-netها در قالب edgelist است.
اگر شما به صورت تیمی در حال کار کردن روی شبکههای اجتماعی خود هستید خوب است از پلتفرمهایی استفاده کنید که امکان تیمبندی در آن وجود داشته باشد. بدین ترتیب میتوانید دسترسی گزارشها و آنالیزها را برای هر فردی که در شبکه اجتماعی شما و مدیریت آن نقش دارد باز نگه دارید. با توجه به چالشهای ذکرشده، تحلیل شبکه های اجتماعی نیازمند دقت و توجه ویژهای است و باید با احتیاط و مسئولیتپذیری انجام شود.
تحلیل شبکه های اجتماعی نه تنها به بهبود بازاریابی و ارتباط با مشتریان کمک میکند، بلکه به عنوان یک ابزار استراتژیک برای رشد و نوآوری در هر سازمانی به شمار میرود. تحلیل احساسات نیز به عنوان یکی از بخشهای مهم در آینده تحلیل شبکه های اجتماعی محسوب میشود. با تحلیل دقیق احساسات کاربران، کسبوکارها میتوانند بهتر واکنشهای مخاطبان به محتوا و برند خود را درک کنند و استراتژیهای موثرتری اتخاذ کنند.
نتیجه همه صاحبان مشاغل باید از فعالیت های خود در شبکه های اجتماعی تجزیه و تحلیل استفاده کنند. این تنها راهی است که آنها (و شما) می توانند تشخیص دهند که آیا تلاش های شما به خوبی پیش رفته است یا اینکه در حال بازده هستند یا شما باید تلاش خود را در جای دیگری متمرکز کنید. شما قادر خواهید بود که جنبه های تلاش خود را برای موفقیت مهمتر بدانید و خواهید دید که گرفتن این اطلاعات به شما کمک می کند تا اهداف خود را سریعتر و راحت تر از آنچه در غیر این صورت بود بدست آورید. استفاده از رویکرد صحیح از برخی جهات هیچ چیز مهمتر از محتوای شما و نتایجی نیست که برای کسب و کار شما به وجود می آورد.
شما باید متریکهای مد نظر خود را مشخص کنید و بعد از بررسی امکانات ابزارهای تحلیل شبکههای اجتماعی، آن موردی را انتخاب کنید که با بهترین هزینه، گزارش گیری از متریکهای مورد نظر شما را پوشش دهند. بهترین ابزار تحلیل شبکههای اجتماعی آن دسته از پلتفرمهایی هستند که به طور یکجا چندین شبکه اجتماعی را پشتیبانی میکنند. البته کمتر میتوان پلتفرمی را دید که تمام شبکههای اجتماعی را یکجا ساپورت کنند. برخی اینستاگرام و یوتیوب و پینترست را پشتیبانی میکنند و برخی روی فیس بوک و اینستاگرام و توییتر پوشش داده میشوند.
از آنجا که آنالیز سوشال مدیا با چالشها و مسائلی مانند حفظ حریم خصوصی، اخلاقیات دادهها، و پیچیدگی دادهها همراه است، لازم است که در تمامی مراحل این تحلیلها از رویکردهای دقیق و مسئولانه استفاده شود. تحلیلهای اجتماعی باید هدف مشخصی داشته باشند و تحلیلگران باید به دقت تبیین کنند که چه اطلاعاتی نیاز دارند و چگونه قصد استفاده از آنها را دارند. چگونه میتوان این مساله را در مجموعه داده یک شبکه تشخیص داد؟ تنها کافی است طول میانگین کوتاهترین مسیری که به ۶ نزدیکتر و یا به شدت در مقایسه با اندازه شبکه کوچک است تحلیل شود. این بدین معنا است که گراف/شبکه پدیده «جهان کوچک» (small world) را از خود نشان میدهد. اکنون، منصفانه است که فرض شود همه جوامع در زمان خودشان متصل بودهاند، اما آیا گراف آشنایی جهان متصل است؟ برپایه استدلالی که در بالا اشاره شد، منصفانه است که گفته شود جهان متصل به حساب میآید. پرسش دیگر آن است که به منظور انتقال پیام به طور میانگین چند رابطه مورد نیاز است؟ پاسخگویی به این سوال با استفاده از نظریه «شش درجه جدایی» (Six Degrees of Separation) امکانپذیر خواهد بود.
این ابزار افزونه اکسل برای تحلیل شبکه های اجتماعی است و به ویژه برای تحلیل شبکه های توییتر مناسب است. ابزاری است که به کسب و کارها این امکان را میدهد تا به طور لحظه ای برند و موضوعات مختلف را ردیابی کنند و به سرعت واکنش نشان دهند تا شهرت آنلاین خود را مدیریت کنند. برای توسعه پایدار این حوزه، ضروری است که به اصول اخلاقی پایبند باشیم و بر همکاری بینرشتهای تأکید کنیم. تحقیقات آینده باید بر توسعه روشهای جدید برای مقابله با چالشهای موجود و کشف فرصتهای جدید در این حوزه متمرکز باشد. برخی از موضوعات تحقیقاتی آینده میتوانند شامل داده کاوی در متاورس، تحلیل داده های تولید شده توسط هوش مصنوعی و توسعه روشهای جدید برای حفظ حریم خصوصی باشند. تحلیل متن در شبکه های اجتماعی با توجه به استفاده از زبانهای مختلف، اصطلاحات عامیانه و ایموجیها میتواند پیچیده باشد.
با تحلیل شبکه های اجتماعی میتوان به شناسایی گروههای هدفمند و ارائه تبلیغات شخصیسازی شده پرداخت. در زمان بروز بحرانهای اجتماعی یا تجاری، تحلیل شبکه های اجتماعی میتواند به سازمانها کمک کند تا به سرعت واکنش نشان دهند و پیامهای مناسب ارسال کنند. این تحلیل به شناسایی واکنشهای عمومی به بحرانها و چگونگی مدیریت آنها کمک میکند.
تحلیل شبکه های اجتماعی با وجود مزایای فراوان، با چالشهای پیچیدهای همراه است که دستیابی به نتایج دقیق و قابل اعتماد را تحت تأثیر قرار میدهد. یکی از مهمترین این چالشها، حجم عظیم و متنوع دادهها در شبکه های اجتماعی است. روزانه حجم وسیعی از دادهها در قالب متن، تصویر، ویدئو و سایر فرمتها تولید میشود که پردازش و تحلیل آنها نیازمند زیرساختهای قدرتمند و ابزارهای تخصصی است. بله، ابزارهای تحلیل شبکه های اجتماعی میتوانند با ارزیابی داده ها، عملکرد کمپین ها و تعاملات، به بهبود KPI کمک کنند و به کسب و کارها در بهینه سازی استراتژی های بازاریابی کمک کنند. از این ابزار میتوانید برای نظارت بر مشارکت شبکههای اجتماعی استفاده کنید؛ معیار دیگری که به شما در رسیدن به محبوبیت کمک خواهد کرد. این اپلیکیشن به درک آخرین ترندهای پلتفرمهای اجتماعی و یادگیری دربارهی این صنعت نیز کمک میکند.