چگونه UTM لینک بسازیم و تبلیغات خود را ردیابی کنیم؟ تبلیغات بازار
گوگل سرچ کنسول یا Google Search Console یکی از مهم ترین ابزارهای سئوی حرفه ای سایت است. شما با کمک این ابزار می توانید با گوگل ارتباط برقرار کرده و به درستی یا نادرستی عملکرد خود در مسیر بهینه سازی سایت پی ببرید. اگر شبکه اجتماعی فعال دارید، حتما از لینک یو تی ام استفاده کنید. برای اشنایی با انواع شبکه اجتماعی مقاله شبکه های اجتماعی را بخوانید.
نحوه گزارش گرفتن از وضعیت UTM با استفاده از گوگل آنالیتیکس ۴
فهرست مطالب
گوگل آنالیتیکس معمولاً کانالهای پیش فرض را در رابط کاربری خود نمایش میدهد. با این حال، با استفاده از پارامترهای یو تی ام، میتوانید منابع را با دقت بیشتری ردیابی کنید. ردیابی یو تی ام به ویژه برای درک ارجاع و ترافیک مستقیم شما در Google Analytics مفید است.
جذابترین و پرمخاطبترین محتوای سایت خود را با این پارامتر تشخیص دهید. UTM ها باعث می شوند تا ما گزارشات هر یک از کمپین های فعالی که داریم را بصورت مجزا در اختیار داشته باشیم. پس مشکل جایی بود که میخواستیم ترافیک هر توئیت را بطور جداگانه مورد بررسی قرار مگ سئو دهیم. بله، اگر شما به لینکی که در توئیت های خود قرار میدهید پارامتر Campain name را قرار دهید به راحتی می توانید ترافیک های هر توئیت را بطور جداگانه بررسی کنید. کلمه UTM مخفف عبارت Urchin Traffic Monitor و در ترجمه فارسی به معنی ماژول پیگیری اورچین است. Utm با اضافه کردن ۵ پارامتر به لینک (کمپین، منبع، رسانه، محتوا و زمان) هر لینک را با دیگری متمایز میکند.
برای بررسی دقیق نتایج کمپین از لینکهای قابل ردیابی یو تی ام استفاده کنید. لینکهای طولانی علاوه بر اینکه ممکن است در ظاهر نامرتب به نظر برسند، ممکن است در برخی پلتفرمها مثل پیامک یا توییتر، بهدرستی نمایش داده نشوند و در نتیجه تجربه کاربری بدی برای مخاطب ایجاد کنند. برای حل این مشکل، پیشنهاد میکنیم از ابزارهای کوتاهکننده لینک مانند Bit.ly یا Rebrandly استفاده کنید. مثلا بهجای استفاده از نامهای مبهم و عمومی مانند “campaign1” یا “test-ad”، نامهایی مانند “summer-sale-facebook” یا “promo-video-youtube” انتخاب کنید.
استفاده از UTM به کارشناسان مارکتینگ نشان میدهد که ترافیک ورودی مخاطب به سایت از چه پلتفرم یا مدیومهایی انجام شده و از طریق مشاهده چه محتوایی وارد سایت شدهاند. ما در این مقاله قصد داریم تا بگوییم UTM چیست و چگونه از طریق آن ردگیری، تفکیک و تحلیل کمپینهای تبلیغاتی انجام میشود. اگر قصد دارید کمپینهایی با درصد موفقیت بالاتری ایجاد کنید، مطالعه این مقاله را از دست ندهید.
این موضوع میتواند منجر به تصمیمات اشتباه برای اختصاص دادن بودجه و منابع به تبلیغاتتان شود. فرض کنید که شما چندین کمپین تبلیغاتی برای یک بازی موبایل راهاندازی کردهاید. یک کمپین تخفیفی برای سال نو، یک کمپین ویژه برای جذب کاربران جدید و یک کمپین برای ارائه امتیاز رایگان درون بازی. با تنظیم مقدار utm_campaign میتوانید متوجه شوید که کدام کمپین عملکرد بهتری داشته است. یکی از کارهای بسیار مهمی که در دیجیتال مارکتینگ زمان اجرای کمپین تبلیغاتی باید انجام شود، بررسی لینکهایی است که در صفحات مختلف قرار دادهاید. همچنین می توانید درمورد کمپین های تبلیغاتی و utm در دوره دیجیتال مارکتینگ آغازینو مطالب زیادی بیاموزید.
فاکتوری که همه این موارد را به یکدیگر وصل میکند و برای مدیر سایت و گوگل آنالیتیکس معنیدار خواهد کرد، کمپین است. در واقع باید در هر یک از موارد کمپینهای یکسانی را انتخاب کنید. با کمک این ابزار میتوان دادههای بهدست آمده از آنالیتیکس را دستهبندی کرد.
یک کد UTM قطعهای از کد ساده است که میتوانید برای ردیابی عملکرد کمپینها و محتوا به انتهای URL اضافه کنید. ابعادی که از طریق کدهای UTM پیگیری میکنید در گزارشات تجزیه و تحلیل شما نشان داده میشود تا بینش واضحتری از عملکرد بازاریابی به شما ارائه دهد. اگر قبلاً Google Analytics را برای سایت خود راه اندازی کردهاید، Google به طور خودکار کمپینهای ورودی را ردیابی میکند. با استفاده از این ابزار شما کدهای ردیابی خود را در کمترین زمان تنظیم و اجرا خواهید کرد.
UTM چه پارامترهایی دارد؟
گزینه ی اول از نتایج جستجو که متعلق به خود گوگل می باشد را انتخاب می کنیم و وارد صفحه ی ساخت URL می شویم. در انتها، این سایت به شما لینکی خواهد داد تا با استفاده از آن بتوانید کمپین های خود را بطور دقیق بررسی کنید. کافی است کاربر بر روی این لینک کلیک کند تا وارد وبسایت شما شود. فیلد بعدی که باید آن را پر کنید فیلد Campain Term می باشد که بیشتر برای تبلیغات Adwords می باشد. با این پارامتر می توانیم بفهمیم در کمپین های Adwords کاربران با تبلیغ کدام کلمه وارد وبسایت ما شده اند.
اگر هنوز این کار را انجام ندادهاید، همین حالا مقاله اتصال سایت به آنالیتیکس را بخوانید. وب سایت نوین یک ابزار ساخت utm طراحی کرده است تا شما بتوانید به صورت آنلاین link قابل ردیابی بسازید. فقط کافی است پارامترهای مورد نظر را در بخش مشخص شده وارد کنید و دکمه ساخت را بزنید. برای شروع، پس از وارد شدن به حساب کاربری خود در گوگل آنالیتیکس، به بخش Acquisition بروید.
در این اکسلهای آنلاین فقط کافی است تا اطلاعات خواستهشده را وارد کنید تا در لحظه کد utm برای شما ساخته شود. برای کوتاهتر کردن لینکهای ساختهشده و استفاده آسانتر از آنها میتوان از برنامههای کوتاهکننده لینک استفاده کرد. از کجا میتوان متوجه شد که کمپین اجرا شده در اینستاگرام موفقتر عمل کرده است یا کمپین بنری در سایت پربازدید؟ پاسخ این سوال ابزار UTM است. در این مقاله درک میکنیم که UTM چیست و چگونه از طریق آن ردگیری، تفکیک و تحلیل کمپینهای تبلیغاتی انجام میشود.
- از سال ۸۵ در حوزهی برنامه نویسی سیستم کار کردیم با رشد فضای دیجیتال طراحی سایت و دیجیتال مارکتینگ را به فعالیتهای خود اضافه کردیم.
- این به شما کمک میکند تا همیشه در حال بهینهسازی کمپینهای خود باشید و بهترین نتیجه را از بودجه تبلیغاتی خود به دست آورید.
- همچنین شاید خالی از لطف نباشد که بدانیم UTM علامت اختصاری Urchin Tracking Module (ماژول ردیابی شرکت اورچین که در سال ۲۰۰۵ توسط گوگل خریداری شد) است.
- عیبیابی و رفع نواقص فنی هر یک از شبکهها، به مقدار بیشتری زمانبر و پیچیده است.
با استفاده از UTMها میتوانید کمپینهای مختلف تبلیغاتی خود را از جهت کارآمدی و ایجاد ترافیک و درآمد، ارزیابی کنید. اگر روزانه، تعداد زیادی پست در شبکههای اجتماعی منتشر میکنید، با استفاده از UTM و گزارش Source/Medium متوجه می شوید، هر پست چه تعداد ورودی برای شما فراهم میکند. به عبارتی دیگر با UTM دار کردن لینکهای مورد نظر و بررسی آنها در گزارش Source/Medium، میتوانید اطلاعات بسیار مفیدی را درباره رفتار کاربران خود به دست آورید.
اجزا و ساختار کد utm
در این حین، گوگل برای سهولت مدیران وبسایتها، UTM را عرضه کرد. در واقع، شما متوجه میشین که کاربر از کجا و از چه طریقی به سایتتون رسیده. برای مثال، وقتی کمپین تبلیغاتی دارین، میتونین ترافیکی که کمپین براتون ایجاد کرده، رصد کنین و این شکلی، متوجه شین که آیا تبلیغات تو جای مناسبی نمایش داده شدن، ورودی خوبی داشتین یا پولتون رو الکی خرج کردین. در ادامه نیز روی گزینه Session Source/Medium کلیک و آن را انتخاب کنید. پس از آن می توانید مشاهده کنید که از کدام Source (منبع) و با چه Medium کاربران وارد سایت شده اند. برای مثال در صورتی که در گوگل روی تبلیغات کلیکی کار کرده باشید، می توانید بازخورد کاربران و کلیک های آن ها را مشاهده کنید.
که در هر دوی این سایت ها بدون هیچ مشکلی می توانید فرآیند ساخت utm را انجام دهید. اولین گزینه شما این است که پارامترها را به صورت دستی اضافه کنید. کدهای UTM میتوانند بسیار طولانی شوند و شما ممکن است اشتباه کنید. با این حال اگر میخواهید نام یک کمپین یا منبع را به انتهای آدرس url اضافه کنید، تایپ کردن آن یک گزینه ساده است.
این سیستم ابتدا توسط شرکت Urchin Software توسعه یافت که بعدها گوگل آن را خرید و در سرویس Google Analytics ادغامش کرد. هدف از UTM این است که تبلیغکنندگان بدانند کاربران دقیقاً از چه طریقی وارد یک صفحه شدهاند و کدام کمپین، بنر یا شبکه تبلیغاتی مؤثرتر عمل کرده است. در واقع سرویس گوگل آنالیتیکس از این اطلاعات استفاده کرده و آنها را در بخش Preview قرار میدهد. اگر درخصوص امکانات و کاربرد گوگل آنالیتیکس کنجکاو هستید، به شما کارگاه «آموزش گوگل آنالیتیکس» را پیشنهاد میکنیم. در این دوره میتوانید با بهترین ابزار تحلیل رفتار کاربر برای تدوین استراتژی کمپینهای تبلیغاتی خود آشنا شوید.
با توجه به آنچه گفتیم می توانید از پارامترهای UTM استفاده کنید. برای پیاده سازی پارامترها و ساخت لینک UTM ابزارهای زیادی در دسترس تان است اما ما به شما ساده ترین شان را پیشنهاد میکنیم. شاید از خود بپرسید آیا مراحل ساخت لینک UTM سخت و پیچیده است یا ابزار ساخت لینک utm چیست؟ در واقع ساخت لینک UTM شاید برای بسیاری از افراد کار پیچیده و دشواری بهنظر برسد. برای رفع این مشکل ابزاری وجود دارد که برای سرعت بخشیدن و یکپارچه کردن مدل اجرایی در یک کمپین استفاده میشوند. برای مثال در سایت utmbuilder.net میتوان لندینگ، سورس، مدیوم، کمپین و کانتنت را وارد کرد تا در نهایت خروجی از آنها بگیرید. علاوهبر این، سایت utmterm نیز برای کلمه کلیدی در گوگل ادز بهکار میرود و در سایر کمپینها کاربردی نیست.
از صفر تا صد کدهای UTM
با استفاده از گوگل آنالیتیکس، میتوانید معیارهایی مانند نرخ پرش و میانگین زمان حضور در سایت برای هر کمپین را تجزیه و تحلیل کنید. استفاده از لینک utm در لینک سازی داخلی سایت باعث خراب شدن گزارشهای گوگل آنالیتیکس میشود. شما نمیفهمید کاربر از کجا به کدام صفحه سایتتان رفته و مسیر رفتاری کاربر را از دست میدهید.
این کار نهتنها باعث جلوگیری از بروز اشتباهات در ثبت دادهها میشود، بلکه به شما کمک میکند که در تحلیلهای بعدی، دادههای مشابه را بهراحتی تشخیص دهید. برای اینکه لینکهای UTM شما استاندارد باشند و بتوانید دادههای تبلیغاتی را به درستی تحلیل کنید، رعایت چند نکته ضروری است. یکی از مهمترین نکات در استفاده از UTM لینک این است که از حروف کوچک در تمامی پارامترهای UTM استفاده کنید. این ابزار شامل پنج بخش کلیدی است که هرکدام نقش مشخصی در ردیابی ترافیک ورودی دارند. مهمترین هدف از انجام تبلیغات آنلاین، شناسایی و بهبود ROI یا بازگشت سرمایه است. استفاده از UTM لینک به شما کمک میکند تا دقیقاً شناسایی کنید کدام کمپینها و آگهیها بهترین بازگشت سرمایه را برای شما دارد.
فرض کنید، شما می خواهید تبلیغات بنری در دو سایت خبری A و B داشته باشید. اگر میخواهید از کدهای UTM برای ردیابی تبلیغات بازی یا اپلیکیشن خود استفاده کنید، تنها ساخت لینک یو تی ام کافی نیست. پس از اجرای کمپینها، مرحله بعدی تجزیه و تحلیل دادههاست که به شما کمک میکند تا عملکرد تبلیغات خود را ارزیابی کنید. گوگل آنالیتیکس ابزاری عالی برای این کار است که میتوانید در آن به راحتی دادههای مربوط به منابع ترافیک، نوع تبلیغ و کمپینهای مختلف خود را مشاهده کنید. با استفاده از این ابزار میتوانید به صورت دقیق متوجه شوید که کاربران از کدام کانالها به اپلیکیشن یا بازی شما وارد شدهاند و تبلیغاتی که بیشترین تاثیر را داشتهاند، کداماند. یو تی ام به فارسی (UTM) یا Urchin Tracking Modul قطعه کدی است که به انتهای آدرس صفحه ای از سایت که می خواهید اطلاعات کاملی از رفتار کاربرانش به دست آورید افزوده می شود.
زمانی که چندین لینک تبلیغاتی به یک URL خاص اشاره میکند، میتوانید از پارامتر محتوای کمپین استفاده کنید. در این زمان میتوانید بر اساس محتوای link یو تی ام متوجه شوید که ترافیک ورودی سایت از کدام پست یا رپورتاژ آگهی بوده است. یکی از مهمترین اطلاعاتی که برای ارزیابی کمپینهای تبلیغاتی نیاز دارید، دانستن این است که کاربران از چه پلتفرمی وارد شدهاند. این پارامتر مشخص میکند که هر کلیک روی تبلیغ شما از کدام منبع آمده است. فرض کنید که شما تبلیغاتی برای یک بازی موبایلی جدید اجرا کردهاید. بخشی از تبلیغات را در تلگرام و بخشی دیگر را در یوتیوب قرار دادهاید.
جالب است بدانید نرمافزار این شرکت بعدها زمینهساز سرویسی شد که آن را به نام گوگل آنالیتیکس میشناسیم. از طرف دیگر به هیچ عنوان لینکهای خارجی سایت خودتان را بدون UTM رها نکنید. با استفاده از لینک utm بهترین نوع تبلیغات و لینک سازی را تشخیص دهید و از آن برای کمپینهای آینده خودتان استفاده کنید. تگ utm_source در URL لینک امکان ردیابی منبع ترافیک ورودی را به شما میدهد. هر link utm از یک بخش آدرس یا لینک صفحه و پارامترهای یو تی ام تشکیل میشود.
از طرف دیگر با ساخت پروفایل برای هر link میتوانید به راحتی و با یک کلیک لینک قابل رصد داشته باشید. تمامی حقوق این سایت متعلق به شرکت آوای همراه هوشمند هزاردستان (فروشگاه برنامههای موبایلی اندروید بازار) است. یکی از ابزارهای خوبی که میتوانید استفاده کنید appspot.com است که البته به خاطر تحریم ما رو مورد لطف خودشون قرار دادن و بدون تکنیکهای عبور از فیلتر! یکی از جنبه های بسیار مهم در بازاریابی اینترنتی، این است که بتوانیم میزان موفقیت خود را بررسی کنیم. مهم نیست که شما از چه ابزاری برای سنجش موفقیت تان استفاده می کنید و تنها نتایج استخراج شده مهم است.
بهطورکلی برای کمپینهایی که مدیومها و منابع متنوعی دارند، انتخاب متنوع source و medium امکانپذیر نیست. به عبارت دیگر، برای تهیه گزارش، مدیوم و سورس پیشفرض تعیینشده در گوگل آنالیتیکس اهمیتی ندارد و فقط اسم کمپین است که در نتیجه گزارش اثر میگذارد. شما از طریق کد UTM و آنالیتیکس، میتوانید کمپینهای خود و زمان هر یک از آنها را تجزیه و تحلیل کنید. برای مثال، میتوانید از متغیرهای UTM در پیوندهایی که در شبکههای اجتماعی ارسال میکنید، استفاده کنید.
۱۰ سایت برای پاسخ و حل سؤالهای برنامه نویسی
علاوه بر این، این ابزارها میتوانند ردیابی دقیقتری از کلیکهای کاربران روی لینکهای کوتاهشده نیز انجام دهند. این قابلیت به شما کمک میکند تا در تحلیلهای بعدی، دقیقتر عمل کنید. به عنوان مثال، در ستون “source”، منبع ترافیک مانند “facebook” یا “google” را وارد کنید، در ستون “medium”، نوع تبلیغ مثل “banner” یا “email” را بنویسید و همینطور برای سایر پارامترها. توجه داشته باشید که برای دقت بیشتر در تحلیل دادهها، نامگذاریها را ساده و کوتاه انجام دهید.
آخرین مقالات و آموزش های رایگان دنیای دیجیتال مارکتینگ
همانطور که میدانید، گوگل آنالیتیکس بهترین ابزار برای تجزیه و تحلیل کدهای UTM است. برای اینکه بتوانید این کدها را به خوبی بررسی کنید، ابتدا باید در گوگل آنالیتیکس ثبت نام کنید. سپس وارد سایت شخصیتان شده و همه موارد مربوط به لینکهای خود را ببینید. میتوانید از این پارامتر برای برنامههای ترویجی و پیشنهادهای ویژه استفاده کنید. به عنوان مثال اگر قرار باشد محصول جدیدی را معرفی کنید میتوانید از “launch-Product Name” بهره بگیرید.میتوانید برای پرسونا از این پارامتر استفاده کنید. اگر پستی صرفا برای پرسونای یک خریدار منتشر شده باشد، باید سراغ برچسب متناظر با آن بروید.
در این بخش، گزینه Campaigns را انتخاب و سپس روی All Campaigns کلیک کنید. در اینجا میتوانید گزارشی جامع از تمام کمپینهای فعال خود مشاهده کنید که شامل دادههایی دربارهی منبع ترافیک، نوع رسانه و نام کمپین است. برای موفقیت در تبلیغات دیجیتال بهویژه در کمپینهای تبلیغاتی بازیها و اپلیکیشنها، باید بدانید که کاربران از چه طریقی به صفحه دانلود شما هدایت میشوند. لینکهای UTM این امکان را فراهم میکنند که هر کلیک روی تبلیغات خود را بهدقت ردیابی کنید و متوجه شوید که کدام کانالهای تبلیغاتی بیشترین بازدهی را دارند. این اطلاعات به شما کمک میکند تا تصمیمات بهتری در مورد اختصاص دادن بودجه به کمپینهای مختلف بگیرید. همچنین با استفاده از کدهای UTM میتوانید بفهمید که از کدام نوع تبلیغ یا نسخه خاص تبلیغ، بیشترین ترافیک جذب شده است.
نکست با داشتن هزاران مطلب آموزشی و کامل، از صفر تا صد موضوعات مرتبط با حوزه وب را پوشش داده و بصورت مداوم، سعی در تکامل آن دارد. اگر شما نیز مایل به دریافت آخرین آموزش های وبمستری هستید پیشنهاد می کنیم عضو خبرنامه ما شوید. در اولین خط و در فیلد Website URL آدرس صفحه ای که میخواهید کاربر بعد از کلیک به آن صفحه هدایت شود را وارد می کنید. اگر میخواهید با خیال راحت خدمات سئو سایت را به یک تیم حرفهای و متخصص بسپارید، کافیست همین حالا روی لینک زیر کلیک کنید. شما میتوانید از نام پلتفرم اجتماعی (مانند Twitter یا Facebook) که لینک را در آن به اشتراک گذاشتهاید به عنوان برچسب منبع (source) UTM استفاده کنید. بله، حتماً برای لینک دهی به سایت از شبکههای اجتماعی از لینک UTM استفاده کنید.
ما به دنبال پاسخ همان سه سوالی هستیم که در بالا به آن اشاره کردیم. اگر برنامهی شما این باشد که بخواهید زمان زیادی را صرف شبکههای اجتماعی کنید، ممکن است در طول روز مجبور شوید صدها لینک جدید منتشر کنید. کدهای UTM به شما کمک میکند تا عملکرد هر کدام از لینکها را رصد کنید و ببینید ترافیک شما از کجا میآید. با استفاده از پارامترهای UTM میتوانید یک لینک قابل ردیابی داشته باشید فقط کافی است URL صفحه و نام کمپین، منبع کمپین، رسانه کمپین، کلمات کلیدی کمپین و… لینک UTM در اصل یک کد ساده است که برای ردیابی عملکرد کمپین به انتهای URL لینک تبلیغاتی اضافه میشود. (اگر نمیدانید URL چیست، روی لینک کلیک کنید و مقاله را تا انتها مطالعه کنید).
اینطوری اگر چند ماه از کمپینتان بگذرد متوجه خواهید شد، لینک برای کدام کمپین بوده است. سازنده UTM یکی از ابزار هایی است که به کمک آن می توانید به راحتی کدهایی (UTM Codes) به آخر لینک های خود اضافه کنید تا بتوانید جریان ورودی مخاطبان خود را ردیابی کنید. برای رهگیری کاربران، بررسی رفتار آنها و همچنین مشخص نمودن بازده هر تبلیغ آنلاین و یا کمپین باید از UTM و گوگل انالیتیک استفاده کنید.
تجربههای خودتان را درباره استفاده از UTM و گوگل آنالیتیکس با ما به اشتراک بگذارید. اگر با صاحبان کسبوکار یا مدیران محتوا صحبت کنید، اغلب آنها به دلیل هزینههای بالای بررسی و تحلیل، از این بخش مهم غافل شدهاند. در قسمت Campain name باید یک نام منحصربهفرد برای کمپین بازاریابی خودتان انتخاب کنید. این نام باید مخصوص به شما باشد تا در زمان ردگیری و آنالیتیکس دچار مشکل نشوید. برای مثال یک ترافیک، مربوط به کمپین تابستانه است و یا ترافیک دیگری در زمان کمپین عیدانه ایجاد شده است.
عبارت کلیدی کمپین (Campaign Term)
اولین ابزار ساخت UTM، مربوط به افزونه Google Analytics URL Builder است. برای این کار به صفحهای که قصد دارید link یو تی ام آن را بسازید وارد شوید. برای نمونه اگر مقدار این پارامتر را video-ad قرار دهید، نشان میدهد که کاربران از طریق تبلیغ ویدیویی جذب شدهاند. در حالی که اگر مقدار آن static-banner باشد، مشخص میشود که کاربران از طریق یک بنر ثابت وارد صفحه شدهاند. تکنیک استفاده از یو تی ام لینک به تبلیغکنندگان اجازه میدهد تا تصمیمات آگاهانهتری بگیرند. به عنوان مثال، اگر دادههای UTM نشان دهند که تبلیغات بنری تأثیر بیشتری نسبت به تبلیغات ویدیویی داشتهاند، شرکت میتواند بودجه بیشتری را به تبلیغات بنری اختصاص دهد.
ایجاد کمپین و نحوه ی استفاده از UTM در گوگل آنالیتیکس Google Analytics
همچنین اگر مشخص شود که تبلیغات در یک شبکه اجتماعی خاص بازدهی پایینی داشته، میتوان آن را حذف و بودجه را در جایی دیگر سرمایهگذاری کرد. سالها پیش گروهی از UTM برای ردیابی استفاده میکردند که بعدها گوگل آن را به عنوان ابزار ردیابی لینکها انتخاب کرد و سرویسی برای آن تعریف نمود تا بتوانید از این ابزار استفاده کنین. در حقیقت UTM یک قطعه کدنویسی است که به انتهای URL شما اطلاعاتی اضافه میکند که توسط آنها بتوانید URL خود را ردیابی و بررسی کنید. به زبان ساده، یو تی ام تمام مواردی را که در پارامترها گفته شد، به بخش آنالیتیکس گوگل منتقل میکند.
پارامترهای مربوط به کدهای UTM
UTM قطعه کدیست که در انتهای هر لینکی که میخواهید آمار ورودی به سایت و سایر گزارشات را به دست بیاورید قرار میگیرد. این قطعه کد اطلاعات مختلفی را به گوگل آنالیتیک ارسال میکند و در آنجا همه اطلاعات جمع شده و در قالب یک گزارش جامع در اختیار ما قرار میگیرد. برای همین باید در اکانت گوگل آنالیتیکس خود در مسیر Acquisition, all traffic, source medium کمپین خود را از نظر میزان بازدیدکنندهها، نرخ پرش و … را بررسی کنید. البته داکیومنت یا منبع دقیقی برای تایید این نکته نیست ولی چرا باید چنین ریسکی را به کسب و کار خود تحمیل کنیم؟ ردگیری میزان ورودی از یک رپورتاژ آگهی به راحتی و بدون UTM نیز در گوگل آنالیتیکس امکان پذیر است. شما باید کلیه اطلاعات را در یک فایل اکسل وارد کنید تا بدانید برای هر کانال بازاریابی از چه مدیوم، سورس و کمپینی استفاده کردهاید. بینظمی در دستهبندی اطلاعات باعث بیفایده شدن کمپینها و آنالیز دادههای شما میشود.
وقتی ما در گوگل آنالیتیک گزارشات را ببینیم میتوانیم بفهمیم لینک هدر افرادی بیشتری به مقصد هدایت کرده یا قسمت کنار. از پارامتر term وقتی استفاده میکنیم که از paid search استفاده کرده باشیم و با کلماتی که مد نظر ماست وارد سایت شده اند. امین اسماعیلی هستم، فارغ التحصیل مقطع کارشناسی ارشد از دانشگاه تهران و مدیر فنی آژانس خلاقیت وبسیما.
در این مقاله تلاش کردیم تا درمورد آموزش ساخت UTM و آموزش ساخت لینک UTM صحبت کنیم و با تصویر های لازمه بطور کامل متوجه نحوه آموزش ساخت utm و ساخت لینک utm بشوید. همچنین می توانید برای کسب اطلاعات بیتشر در زمینه آموزش ساخت UTM و سایر آموزش ها و دوره ها در آکادمی آغازینو بیابید. دادههای UTM در گوگل آنالیتیکس شامل موارد مختلفی از جمله منبع و ورودیها، رسانه، کمپینها، کاربران، مدتزمان حضور مخاطبان در سایت و میزان اشتراکگذاری مطالب از سوی آنهاست. این قسمت شامل سه پارامتر و بخش مجزا شامل Source (منبع)، Medium (رسانه) و Campaign اسم کمپین تبلیغاتی است که Run و راه اندازی کرده اید.
سازمانهای بزرگ، معمولا تعداد بسیار بیشتری از شبکهها را در اختیار دارند. عیبیابی و رفع نواقص فنی هر یک از شبکهها، به مقدار بیشتری زمانبر و پیچیده است. زمانی که سیستم شبکهها، هنوز یکدست نشدهاند، این پیچیدگی و زمانبر بودن، وجود دارد. اما UTM با ایجاد یکپارچگی در سامانه، عیبیابی و رفع نواقص را آسانتر میکند. مزیت دیگری که افراد را به سمت استفاده از یو تی ام میکشاند، کاهش هزینههاست.
گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یکی از ابزارهای پرکاربرد گوگل بوده و وظیفه آن بررسی آمار سایت ها و تحلیل آن هاست. هدف ما در کلیک اول، ارائه بستری مناسب برای وب مستران عزیز است که بتوانند مجموعه ای از خدمات مربوط به دیجیتال مارکتینگ، افزایش ترافیک سایت و همچنین شبکه های اجتماعی را به سادگی دریافت کنند. پس از اسکرول کردن یک کادر جداگانه مشاهده می کنید که می توانید UTM جدیدی که ساخته شده را کپی کرده و سپس در اختیار منبع و درگاه تبلیغاتی قرار دهید تا از آن استفاده کند. یکی از مهم ترین مواردی که باید در این قسمت برای ساختن UTM مد نظر داشته باشید، توجه به کوچک و بزرگ بودن آن در آدرس دهی و سپس درج آن برای تبلیغات است.
شما اون رو در اختیار مخاطب قرار میدین، مخاطب روی اون کلیک میکنه و بعد به همون شکلی که بالا توضیح داده شد، نتایج رو ارزیابی میکنین. UTM مخفف Urchin Tracking Moduleو به معنای ماژول ردیابی اورچین در واقع متعلق به شرکت Urchin است که سال ۲۰۰۵ توسط کمپانی گوگل خریداری شد. چنانچه قصد یادگیری و آموزش ویدیویی گوگل آنالیتیکس را دارید، می توانید از آموزش های رایگان آکادمی کلیک اول استفاده کنید. پارامترهای منبع، رسانه، کمپین و محتوا و کلمه کلیدی پارامترهای UTM هستند. قبل از هر چیز باید مطمئن شوید که سایت شما به گوگل آنالیتیکس متصل شده است.
برای مثال با به کارگیری پارامتر منبع (Source) به راحتی خواهید شد که کاربران بیشتر از طریق چه کانالهایی وارد سایت شما شدهاند. جالب اینجا است که اگر در استفاده پارامترهای منبع و رسانه در کدهای UTM خیلی جای مانور نداشته باشید، زمان رصد کمپینهای خود دستتان حسابی باز است. اما تا حد امکان لینک کوتاهتری بسازید و با استفاده از ابزارهای کوتاه کننده لینک آن را کوتاهتر کنید.
پس از آن URL را به همان فرد ارسال کنید تا آن را در صفحه اینستاگرام یا سایر پلتفرم های دیگر بارگذاری کند. لینک utm برای تحلیل رفتار کاربر و کلیک آن استفاده می شود و تاثیری در سئو ندارد. همانطور که احتمالاً حدس زدهاید، این کد خاص ردیابیکننده میزان ترافیک به صفحه (یعنی منبع ) است. در این مطلب همه چیز درباره نحوه استفاده از UTM در گوگل آنالیتیکس را آموختید. اگر هنوز سوالی دارید، کارشناسان ما در هاست ایران پاسخگوی شما خواهند بود. این نوع کد UTM برای ردیابی ترافیک محتواهای سایت استفاده میشود و معمولا در کمپینهای PPC کاربرد دارد.
به همین ترتیب، سایر پارامترها را به لینک اضافه کرده تا لینک کامل UTM را دریافت کنید. بعد از ترکیب تمامی پارامترها، شما یک لینک UTM ساختهاید که میتوانید در کمپینهای تبلیغاتی خود استفاده کنید. مثلا اگر مقدار این پارامتر را cpc قرار دهید، نشان میدهد که تبلیغ از نوع پرداخت به ازای کلیک بوده است. در صورتی که مقدار آن banner باشد، مشخص میشود که تبلیغ شما بهصورت یک بنر گرافیکی ثابت نمایش داده شده است. همچنین اگر مقدار آن video-ad باشد، میتوان نتیجه گرفت که کاربران از طریق تبلیغ ویدیویی جذب شدهاند. کدهای UTM به شما این امکان را میدهند تا تمامی تصمیمات خود را بر اساس دادههای واقعی و مستند بگیرید.
یعنی با استفاده از سیستم یو تی ام میتوان به مجموعهای یکدست از تمام این قابلیتها و دستگاههای سختافزاری و نرمافزاری دست پیدا کرد. اگر میخواهید بلاگری را در شبکههای اجتماعی داخلی شروع کنید، روبیکا بهترین گزینهٔ شماست؛ چون هم محبوب است، هم امکانات… هر هفته بیش از ۱ میلیون کاربر از ترب استفاده میکنندمحصولات خود را بین میلیونها محصول و در کنار هزاران فروشگاه اینترنتی در معرض دید خریداران قرار دهید. همانطور که گفتیم نوشتن محتوا و عبارت کلیدی ضروری نیست و یک امر کاملاً اختیاری است. اما انتخاب یک نام صحیح و مناسب شما را از سردرگمیهای احتمالی نجات خواهد داد.
ما تلاش کردهایم با بومیسازی بهترین راهکارهای بینالمللی، خدماتی با کیفیت و قابل اتکا فراهم کنیم. باور داریم کسبوکارهایی که بر رفع نیاز و ایجاد ارزش تمرکز دارند، علاوه بر ماندگاری، میتوانند رضایت و اعتماد پایدار مشتریان را نیز به دست آورند. شما به خوبی میتوانید کد UTM را از URL حذف کنید و بارگذاری صفحه به طور عادی ادامه مییابد. تنها هدف این کدها کمک به ابزار تجزیه و تحلیل شما در راستای ردیابی منبع بازدیدکنندگان است.
کدهای UTM به شما این امکان را میدهند که منابع ترافیک خود را به دقت شناسایی کنید. فرض کنید شما در حال اجرای یک کمپین تبلیغاتی در شبکههای اجتماعی مانند اینستاگرام و توییتر هستید. بدون استفاده از UTM لینک هیچگاه نمیتوانید بفهمید که آیا ترافیک وارد شده از یک پست ارگانیک است یا از یک تبلیغ پولی. در ادامه آموزش ساخت UTM، یو تی ام (UTM) دارای بخشهای مختلفی است که لینک شما را بهینهسازی و شخصیسازی میکند که تمام این پارامترها را میتوانید در آنالیتیکس پس از ساخت UTM و اجرای کمپین بررسی کنید.
ماژول ترکینگ Urchin یا UTM داستان ورود کاربر به سایت را برای ما مشخص خواهد کرد. این ابزار از برنامه urchin که قبل از آنالیتیکس توسط گوگل عرضه شده بود، الهام گرفته شده است. کدهای utm به آدرس URL اضافه میشوند تا مدیر سایت براساس آن ترافیک را بررسی کند. اما اگر به خوبی آنها را بررسی کنید، میبینید که تعداد بسیار زیادی از آنها با شکست مواجه شدهاند.
این کد میتواند تمام اطلاعات از جمله آماری ورودی به سایت، مدت زمان استفاده مخاطب از سایت و سایر گزارشهای لازم را در اختیارتان قرار دهد. در واقع از طریق این سیستم، قادر هستید که اطلاعات مورد نیاز سایت خود را تجزیه و تحلیل و یا آنالیز کنید. پارامترهای UTM در واقع اجزایی هستند که به کدهای UTM کمک میکنند تا اطلاعات لازم درباره ترافیک ورودی سایت را به شما ارائه کند. به صورت کلی دو نوع پارامتر کد UTM داریم که شامل پارامترهای ضروری و پارامترهای اختصاصی میشود. برای بررسی کردن این موارد کافی است وارد گوگل آنالیتیکس ۴ شده و سپس سایت مورد نظرتان را انتخاب کنید.