کامل ترین چک لیست سئو تکنیکال با ۱۴ کار مهم
بنابراین در مبحث سئو به صورت کلی هر فاکتوری را به صورت عمقی بسنجیم نهایتا به تامین نیازهای مخاطب خواهیم رسید. این امر منجر به بهبود رتبه سایت شما در نتایج جستجو و افزایش ترافیک ارگانیک میشود. تصور کنید آدرس یک فروشگاه تغییر کرده است، اما به جای اینکه مشتریان را مستقیم به مکان جدید هدایت کنند، ابتدا به یک شعبه موقت، سپس به یک دفتر مرکزی و در نهایت به مکان نهایی میفرستند. این همان اتفاقی است که هنگام ایجاد ریدایرکتهای زنجیرهای در سایت رخ میدهد.
سئو تکنیکال یا فنی و ویژگیهای آن
فهرست مطالب
استفاده از HTTPS به وب سایت شما اعتبار میبخشد، امنیت و سرعت آن را افزایش داده و رتبه آن در موتور جستجوی گوگل را ارتقا میدهد. بنابراین برای کسب رتبه بهتر در نتایج صفحات جستجو و همچنین افزایش امنیت وب سایت خود حتما از HTTPS استفاده نمایید. اگر سئو تکنیکال سایت اصولی و حرفه ای انجام شود علاوه بر رشد چشمگیر سایت مزایای زیر را هم در بردارد. پس از رفع مشکل از طریق URL Inspection سرچ کنسول میتوانید مجددا درخواستی مبنی بر ایندکس URL مورد نظر ارسال کنید همچنین از طریق گوگل API می توانید سرعت ایندکس شدن صفحات را بهبود ببخشید.
یکی از اصلیترین کارهایی که برای بهروزرسانی این مطلب انجام شد، افزودن جدول به پاراگراف ابتدایی آن بود. اگر هنوز استفاده از سئو محلی را شروع نکردهاید و در ابتدای راه آن هستید، مطالعه مطلب زیر دید بسیار خوبی از این بخش کوچک اما مهم سئو در اختیار شما قرار میدهد. پروتکل امن https از سال ۲۰۱۴ یکی از سیگنالهای رتبهبندی تایید شده توسط گوگل است. اگر در ابتدای پیوند یکتا علامت قفل قرار گرفته باشد، یعنی وبسایت شما از پروتکل https استفاده میکند. گوگل با استفاده از الگوریتم Mobile-First Index نسخه ابتدایی صفحات وب را بررسی میکند.
گاهی اوقات برخی از سایت ها را میبینم که چندین دامنه برای وب سایت خود در نظر گرفته اند. در واقع با زدن نام هر دامنه همان وب سایت باز میشود و هیچ ریدایرکتی وجود ندارد. در دسترس بودن سایت با دامنه های مختلف اما محتوای یکسان برای سئوی شما مضر است. نام دامنه وبسایت شما بر اینکه افراد چقدر راحت میتوانند شما را از طریق جستجو پیدا کنند، تأثیر دارد. دامنهای که برای سایت خود استفاده میکنید باید اصولی را دربر بگیرد.از مهمترین مواردی که لازم است رعایت کنید، کوتاه بودن و گویا بودن دامنه سایت است.
با استفاده از چک لیست سئو ۲۰۲۴، میتوانید مطمئن شوید که هیچ یک از فاکتورهای مهم سئو را از یاد نبردهاید و تمامی اقدامات را به درستی و مطابق با استانداردهای موتورهای جستجو انجام میدهید. این امر به شما کمک میکند تا در مسیر بهینهسازی سایت، تمرکز خود را حفظ کرده و به صورت سیستماتیک به سمت بهبود رتبه سایت و افزایش ترافیک ارگانیک پیش بروید. سئو تکنیکال یکی از مهمترین بخش های سئو سایت است که به موتورهای جستجو و گوگل کمک میکند تا راحت تر بتوانند به صفحات مختلف سایت دسترسی داشته باشند و سریعتر آنها را بخزند و درک کنند. هدف اصلی سئو فنی، بهینه سازی زیر ساخت یک سایت برای بهبود رتبه آن در نتایج برتر گوگل است. در واقع سئوی تکنیکال زیر مجموعه سئو داخلی محسوب میشود و به مسائل فنی سایت، کدهای برنامه نویسی و موارد دیگر مربوط میشود. این کار به موتورهای جستجو کمک میکند تا محتوای سایت شما را بهتر درک کرده و به کاربران کمک میکند تا به راحتی به اطلاعات مورد نیاز خود دسترسی پیدا کنند.
ما بر این باوریم که وبسایت صرفاً یک نرمافزار نیست، بلکه یک دفتر کار مجازی است که میباید هویت و احساس کسبوکار را به مخاطبان خود معرفی و منتقل کند. در این قسمت میتوانید وضعیت لود را مشاهده و همچنین برخی موارد که منجر به اختلال یا کندی شده اند را شناسایی کنید. در بازه های زمانی مرتبا این بخش را بررسی و در خصوص هرش محتوای سایتتان اقدام کنید. اگر در سایت خود میدانید که محتوا و عناوین تکراری وجود دارد، باید آنها را شناسایی و حذف کنید یا به صفحات مشابه ریدایرکت ۳۰۱ بزنید تا با خطای Dopliciate content مواجه نشوید.
بنابراین بهترین کار این است که یک چک لیست کامل سئو داشته باشید و اقداماتی را که انجام میدهید، تیک بزنید تا آنها را فراموش نکنید. متا دیسکریپشن یک خلاصه کوتاه از محتوای صفحه شماست که در زیر عنوان در سئو مگ نتایج جستجو نمایش داده میشود. اگرچه متا دیسکریپشن به طور مستقیم بر رتبهبندی شما تأثیر نمیگذارد، اما میتواند نرخ کلیک (CTR) را بهبود بخشد. استفاده از پروتکل HTTPS نه تنها امنیت را افزایش میدهد، بلکه یک سیگنال رتبهبندی مثبت برای موتورهای جستجو محسوب میشود. اگر کلمه کلیدی شما دارای کلمات هم معنی است از آنها در متن خود استفاده کنید.
نوشتن تگ hreflang به موتورهای جستجو کمک میکند تا راحت تر بفهمند، هدف سایت چه زبان و چه کشوری است تا به مخاطبان هدف شما نمایش دهند. اینکه سایت شما برای دستگاه های مختلف بهینه شده باشد دیگر جزو موارد چک لیست سئو تکنیکال نیست و بدیهیاتی است که خیلی ها هنوز هستند که به آن توجه نمی کنند. این مورد از چک لیست سئو تکنیکال برای هر سایتی واجب نیست و اصلا ممکن است گاهی به سئو سایت شما صدمه بزند. AMP در واقع یک اقدام در سایت برای ساخت نسخه بهینه تر موبایلی سایت شماست که جزو موارد سئو تکنیکال به حساب می آید. افزونههای سئو مثل Yoast یا Rank Math میتونن خیلی کمک کنن، ولی همه مشکلات سئو تکنیکال رو حل نمیکنن.
در چند سال اخیر، رنک مث (Rank Math) به لیست افزونههای سئو اضافه شد و با امکانات گستردهای که دارد، توانست در میان کاربران محبوب شود. برای انتخاب یکی از این دو افزونهها، بهتر است ویژگیهای هر یک را خوب بررسی کنید و ببینید کدام قابلیتها برای شما کاربرد بیشتری دارد و به نیاز شما پاسخ میدهد. وبسایتهایی که از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده میکنند، لازم است برای کنترل روند بهینهسازی سئو و تولید محتوا از یکی از افزونههای سئو استفاده کنند.
سایت شما باید بر روی انواع دستگاهها به خوبی نمایش داده شود و تجربه کاربری مناسبی را فراهم کند. کدهای اضافی و غیرضروری باید حذف شوند تا حجم صفحات کاهش یافته و سرعت بارگذاری سایت افزایش یابد. ابزارهایی مانند W3C Validator میتوانند به شما در شناسایی و اصلاح کدهای اضافی کمک کنند.
شناسایی صفحات زامبی و حذف و ریدایرکت آنها
این روند باعث میشود تمام محصولات برای یک کلمه کلیدی سخت مانند «لپتاپ» با یکدیگر رقابت نکنند و محتوای تکراری ایجاد نشود. برای صفحات دستهبندی، محتوای با کیفیت تولید کنید و در صورت نیاز به دیگر صفحات مرتبط هم لینک دهید. هرچه کاربران بیشتر روی لینک وبسایت شما کلیک کنند، رتبه و جایگاه بهتری در صفحه نتایج کسب میکنید. نرخ کلیک یکی از سیگنالهای تجربه کاربری است که گوگل مدتی است به آن توجه ویژهای نشان میدهد.
استفاده از کلمات کلیدی طولانی (Long Tail Keywords)
خزندههای گوگل به صفحات مختلف سایت دسترسی نخواهد داشت و نمیتوانند آنها را فهرست و ایندکس کنند. رعایت چک لیست سئو تکنیکال از شما یک وب سایت معتبر خواهد ساخت و به مرور با اجرای سئو داخلی و سئو خارجی رتبه تان در گوگل بیشتر بیشتر خواهد و به رنک اول خواهید رسید. بعد از اینکه با اهمیت سئوی تکنیکال و لزوم داشتن چک لیست سئو تکنیکال آشنا شدید، این سوال پیش می آید که با چه ابزارهایی می توان وضعیت فنی و تکنیکال سایت را بررسی کنید. نشانگر صفحات به صورت یک لیست افقی در بالای صفحه نمایش داده میشود که موقعیت کنونی کاربر و مسیری که برای رسیدن به آن طی کرده است را به طور دقیق به او نشان میدهد.
کلمات کلیدی مترادف را در متن خود به کار ببرید.
کلمات کلیدی طولانی معمولاً بیش از ۳ کلمه دارند و موضوع خاصی از یک کسبوکار را هدف میگیرند. به دلایل زیر، سعی کنید بیشتر از هروقت دیگری، از Long Tail Keywords در استراتژی سئوی سایت استفاده کنید. متا دیسکریپشن نام تگی است که توضیحات مختصری درباره موضوع صفحه به کاربران میدهد و در توضیح مطالب صفحه به رباتهای گوگل کمک میکند. بعد از تگ تایتل صفحه، متا دیسکریپشن مهمترین نقش را در جذب کاربران دارد و برای اینکه بتوانید توضیحات متا را برای سئوی صفحات بهینه کنید، باید اصول و قواعد نوشتن آن را بدانید.
نمایش تگ h1 و تایتل در صفحات
چرا بهینهسازی تصاویر مهمه؟ تصاویر با حجم بالا باعث میشن که سایتت خیلی کند بارگذاری بشه و این یعنی کاربرها حوصلهشون سر میره و سایت رو ترک میکنن. علاوه بر این، گوگل به سایتهایی که سریعتر لود میشن، رتبه بهتری میده. چرا مهمه؟ گوگل به صفحاتی که هیچ لینکی بهشون داده نشده، دسترسی پیدا نمیکنه و اونها رو ایندکس نمیکنه. پس حتی اگه محتوای خیلی خوبی داشته باشی، اگه صفحت یتیم باشه، بیفایدهست. علاوه بر این، کاربرها هم این صفحات رو نمیبینن و ترافیک اون صفحات عملاً صفر میشه. ما یه چکلیست کامل از سئو تکنیکال برات آماده کردیم تا بتونی مشکلات فنی رو شناسایی و حل کنی و بهترین تجربه ممکن رو برای کاربرهات فراهم کنی.
سرعت بارگذاری صفحات
اگه سایتت از HTTPS استفاده نکنه، گوگل و کاربرها به سایتت اعتماد نمیکنن. HTTPS یه پروتکل امنه که ارتباط بین کاربر و سرور رو رمزنگاری میکنه و اطلاعات حساس مثل اطلاعات کارت اعتباری رو محافظت میکنه. چطور صفحات یتیم رو پیدا کنیم؟ ابزارهایی مثل Screaming Frog یا Ahrefs بهت کمک میکنن تا صفحات یتیم رو پیدا کنی. وقتی این صفحات رو پیدا کردی، باید مطمئن بشی که توی محتوای دیگه یا از طریق منوی سایت بهشون لینک داده مگ سئو شده. بیا یه مثال بزنیم؛ فرض کن یه کتابخونه خیلی بزرگ داری، ولی کتابها هیچ ترتیب خاصی ندارن.
وقتی شما در شبکه های اجتماعی فعالیت میکنید، میتوانید طیف وسیعی از مخاطبان جدید را به سایت خود جذب کنید. همچنین لینک هایی که در شبکه های اجتماعی قرار میدهید برای وب سایت شما بسیار ارزشمند است. علاوه بر این موارد شبکه های اجتماعی برای افزایش سرعت برندینگ شما نیز بسیار اهمیت دارند. پر کردن توضیحات متا با کلمات کلیدی یکی از کارهای اشتباه صاحبان سایت ها است. سعی کنید در توضیحات متا جملات معنی داری بنویسید که کاربر را ترغیب به کلیک روی لینک شما کند. در این لیست مهم ترین مواردی که باید در سئو داخلی رعایت کنید معرفی کرده ایم.
خدمات سئو شامل چه نوع خدماتی می شود؟
این ویژگی توی سایت به کاربرها نشون میده که الان کجای سایت هستن و چطوری میتونن به صفحه قبلی یا صفحه اصلی برگردن. اگر همه این موارد اوکی بود و همچنان گوگل صفحت رو ایندکس نکرده، میتونی توی Google Search Console درخواست بدی که دوباره سایتت رو خزش کنه. این فایل مثل یه تابلو راهنما برای رباتهای گوگل عمل میکنه که بهشون میگه کجاها میتونن برن و کجاها نباید سرک بکشن. مثلاً شاید بعضی صفحات مدیریت یا صفحاتی که مهم نیستن رو نخوای به گوگل نشون بدی. چطور حلش کنیم؟ خیلی راحت میتونی با ابزارهایی مثل Screaming Frog یا Ahrefs این زنجیرهها و لوپهای ریدایرکت رو شناسایی کنی. وقتی پیداشون کردی، باید مستقیمترین مسیر ممکن رو ایجاد کنی؛ یعنی ریدایرکتها رو بهجای اینکه به چند صفحه منتقل کنی، بهصورت مستقیم به مقصد نهایی ریدایرکت کن.
گاه سر یک مساله خیلی ساده، ممکن است ماه ها درگیری ذهنی داشته باشید. وقتی که شما محتوای باکیفیت و کاربرپسند تولید میکند بعد از چند وقت در حوزه کاری خود به یک سایت مرجع تبدیل میشوید. در نهایت کاربران بخاطر رضایت از محتوای شما آنها را در رسانه های مختلف منتشر میکنند، یا در وب سایت خود از محتوای شما استفاده کرده و به عنوان منبع به سایت شما لینک میدهند. رپورتاژ آگهی در واقع نوعی بک لینک است و لینک هایی که از آن دریافت میکنید دائمی هستند. رپورتاژآگهی یکی از بهترین روشها برای افزایش ترافیک و رتبه سایت است.
لینکپرومکس خدمتی از تریبون است و کسبوکارها میتوانند از مقالات دارای رتبه برتر بک لینک دریافت کنند و بهجای تمرکز روی کمیت، از کیفیت بک لینکها به نتیجه برسند. لینک پرومکس نام روش جدیدی که با استفاده از آن میتوانید از متن مقالاتی که در گوگل دارای رتبه هستند، لینک دریافت کنید. در این روش با گرفتن لینک از مقالات دارای اعتبار و در صورت مساعدبودن سایر فاکتورهای سئویی، ارزش و اعتبار بیشتری به سایت شما منتقل میشود.
استفاده صحیح از تگ کنونیکال
نقشه سایت شما به موتورهای جستجو کمک میکند تا بهتر وب سایت شما را شناسایی کنند و بتوانند مطالب سایت شما را سریعتر ایندکس کنند. شما میتوانید به صورت دستی نقشه سایت خودتان را بسازید و در ابزار سرچ کنسول آن را ثبت کنید. با نصب افزونه یواست سئو، این افزونه به طور خودکار نقشه سایت شما را میسازد.
بهینه سازی طراحی و ساختار ظاهری سایت
با استفاده از ابزار گوگل سرچ کنسول میتوانید بفهمید موتور جستجوی گوگل وبسایت شما را چطور میبیند. بنابراین اگر قصد دارید سئوی وبسایت را بهطور جدی انجام دهید، ثبت سایت در این ابزار و آشنایی با گزارشهای مختلف آن، از اولین قدمهایی است که باید بردارید. در «مجله فرادرس» مطلبی در مورد ابزار GSC تهیه شده که پیشنهاد میکنیم حتما آن را مطالعه کنید. بهینهسازی این پروفایلها میتواند به بهبود رتبهبندی و جذب ترافیک کمک کند. با استفاده از فایل robots.txt میتوانید دسترسی موتورهای جستجو به صفحات خاص را محدود کنید. این کار به شما کمک میکند تا از ایندکس شدن صفحات غیرضروری جلوگیری کنید.
آموزش جامع نحوه کار با ابزار Keywordtool
وقتی کاربر یک صفحه را باز میکند و آن صفحه اگر حذف شده یا آدرس آن تغییر کرده باشد و یا به هر دلیل دیگری قابل رویت نباشد، کاربر با صفحه ۴۰۴ مواجه میشود. خطای ۴۰۴ در تجربه کاربری تاثیر منفی میگذارد و اگر تعداد آنها افزایش یابد، باعث کاهش و افت رتبه های سایت میشود. در ادامه یک چک لیست کامل سئو تکنیکال را برای شما لیست کردهایم که میتوانید تمام موارد را تک به تک در سایت خود بررسی کنید و تیک بزنید تا چیزی را از قلم نیندازید. برای بهینهسازی متا دیسکریپشن، کلمات کلیدی اصلی را در آن بگنجانید، یک فراخوان به عمل (CTA) اضافه کنید و آن را جذاب و قانعکننده بنویسید. به یاد داشته باشید که هر صفحه باید یک متا دیسکریپشن منحصر به فرد داشته باشد. این مشکل معمولاً به دلیل عدم وجود فایل robots.txt یا تنظیمات نادرست در آن رخ میدهد.
به تمام اقداماتی که انجام میدهید تا رباتهای گوگل راحتتر بتوانند به صفحات مختلف سایت دسترسی داشته باشند و سریعتر بین صفحات بخرند و ایندکس کنند، سئو تکنیکال میگویند. سئو تکنیکال مربوط به ساختار فنی سایت میباشد و در واقع شما با رعایت نکات سئو تکنیکال به ربات های گوگل کمک میکنید تا بهتر سایت شما را بفهمند و درک کنند. با بررسی بک لینکهای سایتهای رقیب، میتوانید منابع ارزشمندی برای لینک سازی پیدا کنید. این کار به شما کمک میکند تا بفهمید رقبا از چه سایتهایی بک لینک دریافت کردهاند و چه استراتژیهایی را در پیش گرفتهاند.
- افزونه رنک مث (Rank Math) یک ابزار قدرتمند سئو برای وردپرس است که به شما کمک میکند تا سایت خود را برای موتورهای جستجو بهینه کنید.
- فرض کن کلی محتوای خفن روی سایتت داری، اما گوگل اصلاً اون صفحات رو نمیبینه!
- این ابزار رایگان توسط گوگل ارائه شده و با وارد کردن URL وبسایت نکاتی مربوط به سرعت وبسایت دراختیار شما قرار میدهد.
- مثلا آنقدری که سایت های فروشگاهی به آن ها نیاز دارند سایت های شرکتی به آن نیاز ندارند.
- برای سرعت بخشیدن به ایندکس شدن سایت، آن را به ابزار گوگل سرچ کنسول وصل کنید.
سئو فنی اغلب با هدف بهبود رتبه بندی ارگانیک مورد توجه قرار میگیرد. به بیان دیگر سئو تکنیکال به تمام کارهایی اشاره دارد که شما انجام میدهید تا سایت شما را برای موتورهای جستجوگر قابل فهم کند. سئو فنی، استراتژی محتوا، و استراتژیهای لینکسازی همگی در این جهت استفاده میشوند تا به صفحات شما کمک کنند رتبه بالایی در جستجو داشته باشند.
در نتیجه، بهبود رتبهبندی سایت در نتایج جستجو، افزایش ترافیک ارگانیک، و بهبود تجربه کاربری را به دنبال خواهد داشت. با پیاده سازی این موارد مهم در چک لیست سئو تکنیکال میتوانید وضعیت فنی وب سایت خود را ارتقا داده و جایگاه آن در صفحه نتایج جستجو را بهبود بخشید. هرچه ساختار فنی یک وب سایت قویتر باشد قطعا رتبه بهتری در صفحه نتایج خواهد داشت و میزان ترافیک ارگانیک آن نیز افزایش پیدا میکند. سئو خارجی (Off-Page SEO) به مجموعه اقداماتی گفته میشود که خارج از سایت شما انجام میشود و به بهبود رتبهبندی سایت در موتورهای جستجو کمک میکند. این اقدامات شامل لینکسازی، بهینهسازی پروفایلهای اجتماعی، برندینگ و استفاده از ابزارهای تحلیلی میشود. در این مقاله، چک لیست جامع سئو خارجی را ارائه میدهیم که به شما کمک میکند تا رتبه سایت خود را بهبود بخشید.
انتخاب دامنه اصلی و پیشوند سایت به عنوان اولین آیتم در چک لیست سئو تکنیکال شناخته میشود. با انتخاب یک دامنه اصلی وب سایت شما توسط موتورهای جستجوگر به عنوان یک وب سایت منحصر به فرد و مجزا شناسایی میشود و رتبه خوبی دریافت میکند. همانطور که میدانید کلمه SEO مخفف عبارت Search Engine Optimization بوده و به معنای بهینه سازی موتور جستجو است. هر وب سایت برای آنکه بتواند رتبه خوبی در صفحه نتایج گوگل بدست آورد باید اصول و قوانین مربوط به انواع مختلف سئو را به دقت اجرا کند. یکی دیگر از ابزارهای پرکاربرد در بخش سئو سایت، ابزار Screaming Frog است.
سئو تکنیکال دقیقاً همان مواردی را دربردارد که برای موتورهای جستجو پر اهمیت است و ما هم کل انتظارمان از سئو وبسایت، درک بهتر موتورهای جستجو از کلیت موضوعی وبسایت است. شناسایی و رفع خطاهای ریدایرکت و ۴۰۴ یک گام حیاتی در سئو تکنیکال است. خطاهای ۴۰۴ (صفحه یافت نشد) منجر به تجربه کاربری ضعیف و کاهش اعتبار سایت در نزد موتورهای جستجو میشود. ریدایرکتهای نادرست یا زنجیرهای نیز میتوانند باعث کاهش سرعت سایت و هدر رفتن اعتبار لینکها شوند. این کار میتواند نرخ کلیک (CTR) را بهبود بخشد و ترافیک بیشتری را به سایت شما جذب کند. تحقیق کلمات کلیدی و دستهبندی آنها، اساس و پایه هر استراتژی سئو داخلی موفق را تشکیل میدهد.
چطوری ازش استفاده کنیم؟ خیلی از قالبها و سیستمهای مدیریت محتوا (CMS) مثل وردپرس بهصورت پیشفرض قابلیت اضافه کردن Breadcrumbs رو دارن. با فعال کردن این قابلیت، یه نوار کوچیک بالای هر صفحه نمایش داده میشه که مسیر کاربر رو نشون میده. فرض کن داری تو یه جنگل قدم میزنی و نمیخوای گم بشی؛ خب چیکار میکنی؟ یه سری ردپا از خودت به جا میذاری تا اگه لازم شد، برگردی به مسیر اصلی.
مطالعات انجام شده از ۱۱٫۸ میلیون نتیجه جستجو در SERP نشان میدهد، پیوندهای یکتای کوتاهتر رتبه بهتری در صفحه نتایج کسب میکنند. از ابزارهایی مانند Google Analytics و Google Search Console برای پیگیری عملکرد محتوای خود استفاده کنید. این ابزارها به شما کمک میکنند تا نقاط قوت و ضعف محتوا را شناسایی کنید. استفاده از چندرسانهایها مانند ویدئوها، پادکستها و اینفوگرافیکها میتواند محتوای شما را جذابتر کرده و زمان ماندگاری کاربران در سایت را افزایش دهد.
اما تنها موردی که هیچ تغییری نکرده است، جایگاه و اهمیت کلمات کلیدی است. در ابتدای شروع سایت حتما از کلمات کلیدی لانگ تیل و LSI در محتوای خود استفاده کنید. در واقع وقتی دو صفحه شبیه به هم دارید محتوای تکراری محسوب میشود و گوگل اصلا این موضوع را دوست ندارد. قبل از ایجاد هر صفحه دقت کنید که صفحه تکراری نسازید و اگر صفحه تکراری دارید میتوانید آن را اصلاح کنید و یا از تگ کنونیکال برای حل مشکل استفاده کنید.
بهینهسازی سرعت، نهتنها تجربه کاربری رو بهبود میده، بلکه به رتبهبندی سایت در نتایج جستجو هم کمک میکنه. بله، هر سایتی که میخواد در گوگل و دیگر موتورهای جستجو رتبه خوبی بگیره، نیاز به سئو تکنیکال داره. این بخش به گوگل کمک میکنه سایت رو بهخوبی خزش (Crawl) و ایندکس کنه و همچنین تجربه کاربری بهتری به بازدیدکنندهها ارائه بده. اکثرا این ابزار را یکی از محبوب ترین ها برای سئو میشناسند و از آن در سئو داخلی، خارجی و سئو تکنیکال میتوان استفاده کرد.
برای ایجاد ساختار مناسب بهتر است ابتدا نوع ساختار را مشخص کنید و سپس آن را پیادهسازی کنید. مفهوم سئو فنی را کمی بالاتر بررسی کردیم؛ بهینهسازی سایت از نظر فنی. اما تفاوت آن با سئو داخلی چیست؟ همه کارهایی که انجام میدهید، مربوط به بخش فنی، کدنویسی و ساختار سایت هستند. حتماً خودتان یا اطرافیان به چشم شاهد تاثیر رپورتاژ آگهی در بهبود رتبههای سایت مختلف بودهاید. بک لینکهای رپورتاژ آگهی چون از نوع لینکهای درونمتنی هستند، میتوانند روی بهبود رتبه تاثیر بیشتری داشته باشند و اعتبار قابلتوجهای را به سایت لینکشونده منتقل کنند.
این ابزارها به شما در شناسایی کلمات کلیدی پرجستجو و مرتبط کمک میکنند. برای صفحات یتیم لینکهای داخلی ایجاد کنید تا کاربران و موتورهای جستجو بتوانند به آنها دسترسی پیدا کنند. صفحات زامبی صفحاتی هستند که ترافیک کمی دارند و به بهبود رتبهبندی سایت کمکی نمیکنند. شناسایی و حذف یا بهروزرسانی این صفحات میتواند به بهبود عملکرد سایت کمک کند. لینکهای شکسته میتوانند تجربه کاربری را خراب کنند و بر رتبهبندی سایت تأثیر منفی بگذارند.
ثبت نقشه سایت در کنسول جستجوی گوگل، به گوگل میگوید که کدام صفحات را باید ایندکس کند و همچنین به گوگل اجازه میدهد تا در صورت بروزرسانی صفحات، از تغییرات آگاه شود. این کار به بهبود سرعت ایندکس صفحات جدید و در نتیجه بهبود سئو سایت کمک میکند. کاربران انتظار دارند وبسایتها به سرعت بارگذاری شوند و تأخیر در این امر میتواند منجر به ترک سایت و کاهش رتبه در نتایج جستجو شود. این افزایش زمان ماندگاری در صفحه، سیگنالی مثبت برای موتورهای جستجو است که نشان میدهد محتوای شما ارزشمند و مفید است.
اگر ربات های گوگل نتوانند در صفحات شما خزش کنند، امکان ایندکس کردن مطالب شما را هم نخواهند داشت. به فایل robots.txt نگاهی بیاندازید و اگر خطایی وجود دارد آن را رفع کنید. همچنین وارد قسمت Coverage ابزار سرچ کنسول گوگل شوید و خطاهای مربوط به خزش سایت را بررسی و رفع کنید. همانند سرچ کنسول، گوگل آنالیتیکس هم یکی از ابزارهای گوگل برای سئو است. این ابزار نیز ماند سرچ کنسول رایگان است و همه می توانند از آن استفاده کنند.
وقتی یک صفحه وب به صفحه دیگری هدایت شود و آن صفحه هم به صفحه دیگری منتقل شود، زنجیرهای از ریدایرکتها ایجاد میشود که باعث کندی بارگذاری، کاهش اعتبار سئویی و هدر رفتن بودجه خزش (Crawl Budget) میشود. این کار نهتنها تجربه کاربری را ضعیف میکند، بلکه ممکن است باعث شود برخی صفحات توسط موتورهای جستجو ایندکس نشوند. راهحل؟ همیشه از ریدایرکت مستقیم استفاده کنید؛ به جای اینکه “صفحه A” را به “صفحه B” و بعد به “صفحه C” هدایت کنید، مستقیماً “صفحه A” را به “صفحه C” منتقل کنید. ابزارهایی مانند Screaming Frog و Google Search Console میتوانند در شناسایی و اصلاح این مشکلات به شما کمک کنند.
نحوه این کار این الگوریتم به این صورت است که نسخه موبایل هریک از صفحات را در اولویت بررسی قرار میدهد و بعد به سراغ نسخه دسکتاپ میرود. ازجمله تالارهای گفتگوی آنلاین ایرانی هم میتوان به انجمن تخصصی سافت گذر، انجمن Soft98، P30WORLD و غیره اشاره کرد. با ورود به این انجمنها میتوانید بفهمید کاربران و مخاطبان هدف محتوای شما در مورد چه موضوعاتی صحبت میکنند و چه پرسشهایی دارند. فراموش نکنید که تدوین استراتژی سئو برای افزایش ترافیک وبسایت یا فروشگاه اینترنتی با تمرکز بر موارد بالا صورت میگیرد. جستجوی محلی برای کسب و کارهایی که خدمات یا محصولات محلی ارائه میدهند بسیار مهم است. ثبت نام در دایرکتوریهای معتبر میتواند به بهبود رتبهبندی سایت شما کمک کند.
شاید تعداد جستجوی این کلمات کمتر باشند اما مشتریانی که از آنها به دست می آورید بسیار هدفمند خواهند بود. ضمن این که بدلیل رقابت سخت، رتبه گرفتن در این گونه کلمات بسیار راحت تر است. گاهی اوقات شما روی لینکی در سایت ضربه میزنید اما هیچ محتوایی را مشاهده نمیکنید یا با صفحه ۴۰۴ مواجه میشوید. اگر در سایتتان لینک های شکسته وجود دارد آن ها را بررسی و اصلاح کنید. هر چقدر هم که دوره سئو و آموزش سئو ببینید باز هم در هنگام سئو ممکن است برخی موارد را فراموش کنید.
گاهی اوقات محتوای سایت کراول (Crawl) نمیشود و شما هم حواستان نیست؛ در چنین شرایطی باید دسترسی گوگل و قابلیت کراول سایت توسط رباتهای را بررسی کنید. اگر گوگل به سایت شما دسترسی دارد و در دستورالعملهای robots.txt کدی برای غیرفعال کردن دسترسی گوگل نوشته نشده است، نیازی نیست کاری انجام دهید. در غیر این صورت، باید حتماً به دنبال مشکل بگردید و هر چه سریعتر مشکل را رفع کنید.