گوگل آنالیتیکس چیست؟ راهنمای کامل تحلیل سایت در گوگل آنالیتیکس نوین
اصلاً خود این ابزار باعث شد حس کنم کمی به آرزوی سادهتر فهمیدنِ چیزهای بیشتر، نزدیکتر شدهام. در این صفحه، با این ابزار قدرتمند آشنا خواهیم شد و خواهیم فهمید چطور آن را به چیزی شبیه به یک مغز اکسترنال برای خودمان تبدیل کنیم. به بیان دیگر آموزش نصب و راهاندازی گوگل آنالیتیکس را طی خواهیم کرد و خواهیم فهمید چطور با شناخت عمیق روندهای ساده در این ابزار، یک کاربری حرفهای از آن بگیریم. با استفاده از گوگل آنالیتیکس توانایی این را دارید که زمینههای مورد علاقه و موضوعات کاربر پسند خود را شناسایی کنید. این موضوع میتواند به شما کمک کند تا موضوعاتی را که کاربران بیشتر در سایت شما به سراغ آن میروند، پیدا کنید و سلیقه و علایق کاربران خود را بشناسید. با استفاده از شناسایی زمینههای مورد علاقه کاربران به وسیله گوگل آنالیتیکس، میتوانید محتواهای جذابتر و کاربردیتری را برای آنها تولید کنید.
اختصاصی برای گزارشهایی که روزانه با آن سر و کار دارید درست کنید. در بخش بعدی در مورد هریک از موارد بالا توضیحاتی را ارائه میکنیم. برای اطمینان از درست انجام شدن تمامی مراحل میتوانید به بخش Conversions در منوی کناری بروید و از ظاهر شدن رویداد موردنظر در فهرست تبدیلها اطمینان حاصل کنید. در ادامه در مورد هریک از موارد بالا بهصورت مختصر توضیح میدهیم.
سپس با ورود به سایت آنالیتیکس درصورت نبودن اتصال گوگل با ایمیل شما با صفحه زیر مواجعه می شوید. با کلیک روی هر یک از قسمت های کناری کادر قرمز رنگ به آمار مربوطه هدایت می شوید. همان طور که در تصویر زیر می بینید با انتخاب یکی از گزینه هایی که در بالای جدول آمده با آمار مربوط به هر بخش دسترسی خواهید داشت. حال که بازه زمانی را برای استفاده از گزارشات گوگل آنالیتیک مشخص کردید، زمان آن است که به سراغ آمار ها برویم. همان طور که در تصویر زیر می بینید، این قسمت مشخص می کند بازدیدکنندگان از چه کشوری و به چه تعدادی در سایت شما هستند. در قسمت overview آمار کلی را از بازدید کنندگانی که در حال حاضر ( دقیقا همین الان ) در سایت هستند را بررسی کردیم.
پاسخ به این سوالات به شما کمک میکند تا استراتژیهای دیجیتال مارکتینگ خود را بهتر تنظیم کنید. مثلا کانالهای تبلیغاتی مناسب سرمایهگذاری و کانالهایی که بهتر است برای بازایابی در آنها بودجه و وقت نگذارید را به شما نشان میدهند. تنها برای آن میزان از منابع سختافزاری که نیاز دارید هزینه میپردازید و دیگر نیازی به پرداخت هزینههای غیر موجه، در ابتدای فعالیت وب سایت خود، نخواهید داشت. یه ابزار رایگان از گوگل برای اینکه بفهمی کاربرای سایتت از کجا میان، چیکار میکنن و چجوری با سایتت تعامل دارن. Matomo (قبلاً Piwik) یه ابزار تحلیل سایته که تمرکزش روی امنیت و حفظ حریم خصوصی کاربراست.
در واقع با استفاده از این اطلاعات میتوانید براساس سن و جنسیت افراد استفاده کننده از سایت، آمار خود را بگیرید. آماری که به شما کمک میکند تا پرسونا و مخاطب خود را بشناسید و براساس نیاز او محتوای مورد نظر را تولید کنید. اینکه چه جنسیت و در چه رنج سنی، به کدامیک از محتواهای موجود در سایت شما علاقه دارند، یکی از اصلیترین مواردی است که با استفاده از این سایت میتوانید به آن دست پیدا کنید.
به صورت کلی این ابزار را میتوان راهکاری برای شناخت سلیقه کاربران دانست که به وسیله آن میتوان سایت را به این سلیقه و نیاز نزدیک و نزدیکتر کرد. استفاده از گوگل آنالیتیکس همانطور که پیش از این مشاهده کردید، قابلیتها و امکانات بسیاری را دارد. این ابزار و قابلیتهای آن، برای بسیاری از مدیران سایت موردنیاز است. در واقع مدیران سایت برای آن که بتوانند سایت خود را به خوبی رصد کنند و رشد و توسعه خوبی را برای آن فراهم آورند، لازم است تا آموزش گوگل آنالیتیکس را در برنامه خود جای دهند. این افراد با استفاده از قابلیتهای گوگل آنالیتیکس میتوانند اطلاعات دقیقی را نسبت به سایتشان داشته باشند. این اطلاعات و گزارشات را در بلند مدت و زمانهای مختلف با یکدیگر مقایسه کنند و با استفاده از راهکارهای مناسب، مشکلات سایت خود را به مرور برطرف کنند.
آموزش نصب گوگل آنالیتیکس روی سایت
فهرست مطالب
ابزار گوگل آنالیتیکس به مدیر سایت کمک می کند تا میزان دستیابی به اهداف کسب و کار خود را ارزیابی کند. مهم ترین کاربرد گوگل آنالیتیکس این است که امکان تجزیه و تحلیل حجم زیادی از داده ها را به راحتی برای کاربر فراهم می کند. با نصب گوگل آنالیتیکس می توانید در مدت زمان کوتاهی حساب GA خود را راه اندازی کرده و از آن استفاده کنید. قابلیت ها و امکانات موجود در Google Analytics برای همه افراد به سادگی قابل استفاده است و نیاز به یادگیری مهارت خاصی ندارد. گوگل آنالیتیکس موضوعی است که اخیرا مورد توجه بسیاری از مدیران سایت ها قرار گرفته و سئوکارها را وادار می کند که با مفهوم و نحوه کار این ابزار آشنا شوند.
۴- با انجام مرحله قبل به صفحه ای هدایت می شوید که باید اطلاعات سایت خود را جهت ساخت حساب گوگل آنالیز مانند تصویر زیر وارد نمایید. این معیار نشان میدهد چه درصدی از بازدیدهای سایت مربوط به کاربرانی است که برای اولین بار وارد سایت شدهاند. درصد این معیار با تقسیم تعداد جلسات جدید بر کل جلسات سایت و ضرب نتیجه در ۱۰۰ محاسبه میشود. برای تحلیل عبارتهای جستجو در گوگل آنالیتیکس ابتدا باید حساب گوگل سرچ کنسول خود را به آن متصل کنید. سایتهای تجارت الکترونیک معمولاً از این بخش زیاد استفاده میکنند. در این بخش میتوانید بهطور کامل درآمدهای سایت یا اپلیکیشن خود را مشاهده کنید و همچنین درباره نحوه خرید کاربران اطلاعات مفیدی به دست آورید.
نردبان قصد دارد به شکلی حرفهای، جایگاه مشتری را در فضای وب دگرگون کند. میخواهیم با طراحی وبسایتهای کاربرپسند، تولید محتوای مفید و خدمات سئو حرفهای به فضای وب فارسی خدمتی کرده باشیم. امیدواریم این نگاه حرفهای به رقابتی سالم دامن بزند که در نهایت به پیشرفت وب فارسی منجر شود. با وارد کردن نام کاربری و کلمه عبور، وارد حساب کاربری گوگل خود شوید. مرحله پنجم Data collection است و در این مرحله تعیین میکنیم این حساب آنالیتیکس خود را به کدام پلتفرم (سایت یا اپلیکیشن با انواع سیستم عامل) متصل کنیم. مرحله ی سوم Business details که در این مرحله از شما میخواهد اطلاعاتی راجب کسب و کار خود وارد کنید.
اگر درباره راهاندازی یا استفاده از این ابزار سوال یا نظری دارید، میتوانید در بخش دیدگاهها با ما در میان بگذارید تا به سرعت پاسخ دهیم. با یک تنظیم درست، داشبورد به شما کمک میکند بدون نیاز به چرخیدن درون گزارشهای استاندارد موجود در گوگل آنالیتیکس، اکثر اطلاعات مورد نیاز خود را بدست آورید. علاوه بر شناسایی محبوبترین منابع فعالیت کاربر، این پلتفرم میتواند اطلاعات ارزشمندی در مورد اثربخشی ابتکارات و کمپینهای بازاریابی کسبوکار آنلاین شما هم ارائه دهد. با این پلتفرم میتوانید همه چیز را، از میزان ترافیک دریافتی وبسایتتان گرفته تا اینکه ترافیک از کجا میآید و بازدیدکنندگان چگونه رفتار میکنند، ردیابی کنید.
اگر سوالی یا مشکلی در خصوص خرید هاست از میزبان فا دارید همین الان با ما در میان بگذارید. مگ سئو وسپس بعد از وارد کردن نام اکانت اسکرول میکنیم و گزینه next را میزنیم. برای ستون User و به طور کلی مؤلفه هایی که جمع آن ها در بالای ستون نوشته شده است، چنین حالتی برقرار نیست. ۱- وارد اکانت gmail ای که می خواهید گوگل آنلیتیکس بر روی آن سِت شود رفته و ف.ی. به احتمال زیاد، این گزارش شباهت بیشتری به گزارشهای موجود در UA خواهد داشت و برایتان آشناتر خواهد بود.
بنابراین به نظر می رسد باید برای رفع این مشکل محتوای صفحات خود را بازنگری کنید؛ همچنین بهتر است زمانی را به بهبود رابط کاربری صفحه، سازگاری با موبایل و بهینه سازی منوی کاربری اختصاص دهید. پیوندهای داخلی کاربر را تشویق می کند که در صفحات مختلف یک سایت گردش کرده و از آن خارج نشود. بعد از ورود به گوگل آنالیتیکس با طیف گسترده ای از داده ها در مورد سایت خود مواجه خواهید شد و ممکن است این موضوع شما را دچار سردرگمی کند.
بررسی تنظیمات گوگل آنالیتیکس
میانگین تعداد صفحاتی که در طول هر دوره توسط کاربران بازدید می شود. ۲- در مرورگر خود عبارت Google Analytics را وارد کرده یا اینجا کلیک کنید. به صفحه ای مانند زیر هدایت می شوید که باید روی گزینه SIGN IN کلیک نموده و در منو گزینه Analytics را انتخاب کنید.
در این قسمت هم میتوانیم دادههای مختلف گوگل آنالیتیکس را ببینیم و در صورت امکان (اگر دسترسی داشته باشیم) آنها را فیلتر یا ادیت کنیم. در کل منظور از view در گوگل آنالیتیکس، زیرمجموعه یا بخش محدودی از آمار و دادههای کلی یک دامنه است. در قسمت مخاطبان یا همان audience بخشی وجود دارد که به بررسی کاربران فعال میپردازد. در این بخش میتوانید نموداری را از کاربران فعال خود مشاهده کنید.
سوالات متداول آموزش راه اندازی گوگل آنالیتیکس
گوگل آنالیتیکس منابع جستجو را به چند دسته ی ارگانیک، شبکه های اجتماعی، پولی و سایر منابع تقسیم می کند. راه اول این است که فایلهای قالب سایتتان را پیدا کنید و کد UIرا در تگ head اضافه کنید؛ البته اگر سایت وردپرسی داشته باشید، راه بعدی برایتان راحتتر است. راه دوم این است که خیلی شیک افزونۀ گوگل آنالیتیکس را نصب میکنید و در قسمت تنظیماتش کد را جایگذاری میکنید. در اولین قدم برای آن که بتوانید با گوگل آنالیتیکس آشنا شوید و شناختی جزئی را نسبت به این ابزار به دست آورید، قابلیتها و امکانات این ابزار را برای شما بازگو خواهیم کرد. البته گفتنی است که برای چگونگی استفاده از هریک از این قابلیتها در ادامه نکات بسیاری را بیان خواهیم کرد. سنجههای تبدیل یا Conversion Metrics طیف گستردهای از متریکهای بازدیدکنندگان هستند.
این سرویس بخشی از پلتفرم بازاریابی گوگل است و برای دارندگان حساب گوگل بهرایگان دردسترس قرار دارد. Ga4 میتواند در تحلیل رفتار کاربران، ارزیابی عملکرد کمپینهای تبلیغاتی، بررسی نرخ تبدیل، پیگیری اهداف، تحلیل ترافیک موبایلی و بهبود تجربه کاربری با دادههای دقیق به شما کمک کند. حالا شما Tracking ID را در اختیار دارید، یعنی دوربین مداربسته را از فروشگاه آنالیتیکس خریداری کردهاید و کافی است آن را سردر سایت خود نصب کنید. بهتر است این کد را همین ابتدا در یک فایل متنی ساده مثل نوتپد ذخیره کنید تا اگر در مراحل آتی وقفهای ایجاد شد، کد را از دست ندهید. تشخیص شما برای خودتان و وبسایتتان تعیین میکند که بهترین روش نصب گوگل آنالیتیکس چیست. یکی دیگر از بهترین ابزارهایی که با استفاده از گوگل آنالیتیکس میتوانید از آن بهره ببرید، جریان کاربران است.
به این نکته توجه داشته باشید که منظور از نام حساب کاربری، نام Property نیست (به این مورد در ادامه میپردازیم) بنابراین در این بخش نباید آدرس URL واقعی دامنه را وارد کنید. این قسمت از گوگل آنالیتیک نیز کاربرد بسیار زیادی برای شما خواهد داشت. از طریق این بخش شما میبینید که رفتار کاربران شما چگونه بوده، چطور با سایت شما تعامل کردهاند و چه کارهایی را در آن انجام دادهاند. سپس یک فضا راه اندازی خواهید کرد که به گفته گوگل شامل همه «ماکروها، قوانین و برچسب ها» برای وب سایت شما است. به آن یک نام توصیفی دهید و نوع محتوایی را که با آن مرتبط خواهد شد از جمله وب، iOS، Android یا AMP انتخاب کنید.
تفاوت گوگل آنالیتیکس ۴ و آنالیتیکس یونیورسال چیست ؟
در گوگل آنالیتیکس property بهمعنی هر دارایی آنلاینی است که متعلق به شما باشد. برای مثال وبسایت، وبلاگ یا اپلیکیشن همگی میتوانند بهعنوان property-های یکتای شما محسوب شوند. البته ایجاد حساب کاربری در گوگل بهمعنی دسترسی به GA نیست و باید برای آن نیز ثبتنام کنید که در ادامه توضیح میدهیم.
ازجمله مهمترین شاخصهای استاندارد میتوان به «دفعات بازدید از صفحه» (Page View)، تعداد اسکرولها و «کلیکهای خروجی» (Outbound Clicks) اشاره کرد. در این بخش میتوانید ببینید که هر یک از کانالهای ورودی شما چه مقدار از تبدیلها را به خود اختصاص داده است. شما میتوانید تنها به آخرین کانال ورودی برای تبدیل اعتبار دهید. یا آنکه به تمام کانالهای ورودی که کاربر از طریق آنها وارد شده است (تا آن زمان که به مشتری یا کاربر ثابت تبدیل شود) درصدی اعتبار بدهید.
بدون گوگل تگ منیجر، برای انجام این کار باید تمام لینک های بارگیری را به صورت دستی تغییر دهید. به عنوان مثال، محتواهایی را پیدا کنید که دارای رتبه خوبی هستند اما میزان کلیک پایین دارند. با چند تغییر خوب، این محتوا می تواند تعداد زیادی ترافیک را ایجاد کند.
به عنوان مثال، تعداد کاربران تلفن همراه که به صورت تفریحی وارد سایت می شوند را با کسانی که خرید می کنند مقایسه کنید، یا ببینید چه مقدار از بازدیدهای شما کاربران جدید هستند. تجزیه و تحلیل گروهی از کاربران که رفتار کاربری یکسانی دارند، مثلا کاربرانی که در یک روز خاص وارد سایت یکسان می شوند! این گزارش به شما امکان می دهد انواع داده ها را در مورد گروه های مختلف بازدید کننده تجزیه و تحلیل کنید. مشخص کردن گل و یا اهداف یکی از مهمترین کارهایی است که شما باید انجام دهید و میتوانید اطلاعات کامل آن را در مقالهای که به این منظور نوشتهایم، مطالعه بفرمایید. با تعیین و تنظیم صحیح اهداف میتوانید مطمئن باشید یکی از به ظاهر دشوارترین امکانات این ابزار را نه تنها یاد گرفتهاید، بلکه بعد از این اطلاعات بیشتری از کاربران جمعآوری خواهید کرد. از زمانی که شرکت عظیم گوگل (سال ۲۰۰۵)، یکی از فرزندان قدرتمند خود، یعنی گوگل آنالیتیکس را به بازار آنلاین معرفی کرد، یادگیری اصطلاحات تخصصی آن هم لازم شد تا بهتر بتوانیم آن را به خدمت بگیریم.
کافیه یه حساب کاربری گوگل داشته باشی، وارد سایت گوگل آنالیتیکس بشی و کدی که بهت میده رو تو سایتت بذاری. ۶- برای اینکه مطمئن شوید حساب گوگل آنالیتیکس شما به درستی ثبت شده است می توانید وارد پورتال GA خود شوید. در بخش گزارش بازدیدها باید حداقل یک بازدید ثبت شده باشد که متعلق به خود شماست. به این ترتیب می توان پی برد که به خوبی مراحل نصب و راه اندازی گوگل آنالیتیکس را به اتمام رسانده و موفق شده اید. به این ترتیب رفتار کاربر زیر نظر رفته، پستها و صفحات مطلوب و مورد نظر شناسایی شده و اطلاعاتی از این قبیل به دست خواهد آمد. اطلاعاتی که به شما کمک کند تا پرسونا و مخاطب خود را بهتر بشناسید و براساس سلیقه و نیاز او بتوانید به تولید محتوا بپردازید.
در واقع با مشخص کردن بررسی کاربران فعال در بازههای زمانی مختلف، میتوانید آنها را در این بازهها با یکدیگر مقایسه کرده و نتیجه به دست آمده را مورد بررسی قرار دهید. ضمن اینکه میتوانید کاربران فعال خود را در بازههای زمانی مشخص نیز با یکیدگر مقایسه کنید و به بحث و بررسی درباره زمانهای فعال بودن هریک از کاربران بپردازید. این نکات و بررسی آنها در کنار یکدیگر میتواند سبب رشد و ترقی میزان کاربران فعال برای سایت شما بشود. تعداد و نوع ورودی سایت در این بخش مورد بحث و بررسی قرار میگیرد. با استفاده از گزارشهای این بخش میتوانید میزان ورود را براساس نحوه ورود هر کاربر سنجیده و نقاط قوت و ضعف خود را در این میان پیدا کنید. بخشهایی مانند ترافیک ارگانیک، دایرکت، سوشال مدیا و برخی موارد دیگر در این بخش مورد ارزیابی و بررسی قرار میگیرند.
نحوه حرکت کاربران با توجه به کشور و شهر خود را براساس انتخاب محتواهای مختلف برای مشاهده بررسی خواهید کرد. ضمن اینکه از طریق این ابزار میتوانید نحوه ورود هریک از این افراد را سنجیده و به دست آورید. در نهایت نیز مسیر حرکت هر دسته از افراد را در صفحات مختلف سایت نیز مشاهده میکنید. نکاتی که در کنار یکدیگر به شما کمک میکند تا بتوانید به خوبی نسبت به وب سیات خود اطلاعات مورد نیاز را کسب کرده و نتیجه مورد نظر را برای خود رقم بزنید.
پس بههیچوجه کاری نداریم که هر سه بازدید در طول یک دوره اتفاق افتاده است. سایتِ شما مرکز اصلی کسبوکار آنلاین شماست؛ به این صورت که اگر پیج اینستاگرام و کانال تلگرامتان را خانۀ اجارهای در نظر بگیریم، سایت شما مثل خانهای است که سند ششدانگش به نام خودتان است. همۀ مشتریهایتان، از اینستاگرام، تلگرام و از لینکدین و … درنهایت به سمت وبسایتتان سرازیر میشوند و خرید میکنند.
گام سوم: آغاز جمع آوری داده های وب سایت
بعد از نصب، بهتر است کش(cache) مرورگر خود را پاک کنید و از پاک کردن کش افزونههای افزایش سرعت نظیر Wp-rocket مطمئن شوید. امکانات موجود در ابزارهای آنالیتیک، دریافت گزارش در مورد نحوه عملکرد وبسایت و کمپینهای تبلیغاتی را برای دیجیتال مارکترها و مدیران کسب و کار را سادهتر میکند. استفاده از ابزارهای آنالیز وبسایت به شما به عنوان یک دیجیتال مارکتر یا مدیر کسب و کار کمک میکند ارزیابی دقیقی از اقدامات و تلاشهای خود داشته باشید و تصمیمات بهتری بگیرید. بعد از کپی کد به head سایت، دوباره وارد وب سایت گوگل آنالیتیکس میشویم و روی گزینه Test کلیک میکنیم تا از برقراری سایت و گوگل آنالیتیکس مطمئن شویم. گزارشی که می خواهیم در این قسمت از آموزش گوگل آنالیتیک به آن بپردازیم مربوط به صفحات ورود کاربران است که آمار دقیق آنها نمایش داده شده است.
این اطلاعات تنها محدود به کاربران فعال وبسایت نیست بلکه اطلاعاتی در مورد تمام کاربران در اختیار شما قرار میدهد. منظور از میزان تبدیل، تمایل کاربران برای کلیک روی خرید محصول، مشاهده ویدیو، دانلود تصویر یا فرمهای مشاوره و تماس با ما است. به کمک google analytics میتوانید میزان تبدیل را بررسی کرده و برای بهبود آن تلاش کنید.
- در این بخش شما در مورد مکان و زبان کاربران خود اطلاعات کسب خواهید کرد.
- در کارت اصلی، اطلاعاتی مثل تعداد کاربران، تبدیلها، رویدادها و جلسات نمایش داده میشود.
- این قسمت اتفاقاتی که در سایت شما در حال رخ دادن است را مشخص می کند.
- اگر در همین صفحه از گوگل آنالیتیک اسکرول کنید به آمار جدولی زیر می رسید که تحلیلی بین نحوه دسترسی و نوع رفتار بازدیدکننده ها صورت گرفته است.
آموزش جامع سئو وردپرس
تیم تحریریه سایت پرش مارکتینگ، تیمی متشکل از نویسندگانی خبره در حوزه های سئو، طراحی سایت و مارکتینگ است که جدیدترین و تخصصیترین مطالب را برای بهبود رتبه سایت، جذب مشتری و پیشرفت کسبوکار شما تهیه میکند. در برخی موارد، ممکن است متوجه شوید که یک استراتژی موفقیت آمیز بوده ولی شما از زاویه اشتباه به داده ها نگاه می کردید. همه این داده ها به صورت رایگان در دسترس هستند، فقط باید بدانید که چگونه از آن ها استفاده کنید. اگر سوالی در این زمینه داشتید، می توانید با ما در قسمت نظرات مطرح کنید. اگر هدف شما این است که کاربران را مجبور به پخش یک ویدیو یا کلیک بر روی یک لینک کنید.
۱. گوگل آنالیتیکس چه کاربردهایی دارد؟
حالا میتوانید نمونه را ایجاد کرده و از طریق اندروید استودیو آن را اجرا کنید. سپس نمونه را بسازید و روی گزینه Run را کلیک کنید و دستگاه متصل را انتخاب کنید. برای پیوند دادن این ابزارهای اضافی، باید به بخش Product Linking در بخش Property Settings دسترسی پیدا کنید.
پس پیشنهاد میکنیم اگر هنوز در ابتدای راه یادگیری گوگل آنالیتیکس هستید، این فرهنگ لغات را هم به خوبی یاد بگیرید و با مشاهده آنها در بخشهای مختلف آنالیتیکس، آنها را به خوبی در ذهن خود ثبت کنید. گوگل آنالیتیکس ابزارهایی را بهرایگان دراختیارتان میگذارد تا درک کاملی از مشتریان خود در دستگاهها و پلتفرمها بهدست آورید و بازده بازاریابی را بهبود ببخشید. تگ صفحه بهعنوان وب بیکن (Web Beacon) برای جمعآوری اطلاعات بازدیدکنندگان عمل میکند. ازآنجاکه سیستم به کوکیها بستگی دارد، برای کاربرانی که آنها را غیرفعال کردهاند، دادهها را نمیتواند جمعآوری کند. کجاش کم میاره؟تحلیلای عمیق و گزارشهای عددی مثل گوگل آنالیتیکس نداره.
پیدا کردن صفحه هایی با تبدیل بالا و بهبود سئو آن ها
در این بخش شما میتوانید در رابطه با سن و جنسیت کاربران خود بخوانید. شاید پیش خودتان فکر کنید که گوگل چگونه این آمار را بدست میآورد و چقدر دقیق هستند؟ اول بگذارید به شما در مورد دقت آنها اطمینان دهیم. این آمار در آزمایشی مورد بررسی قرار گرفتند و مشخص شد که از دقت بسیار بالایی برخوردار هستند. در بخش مخاطبان، شما میتوانید در مورد کاربران خود و ویژگیهای آنها اطلاعات کسب کنید. این بخش دارای صفحات مختلفی است که هر چه در مورد کاربران خود بخواهید بدانید را به شما خواهند گفت.
شما می توانید عنوان صفحه، URL و درصد کاربران فعال را در یک صفحه خاص مشاهده کنید. Google Analytics می تواند از طریق کد یا از طریق افزونه وردپرس، Site Kit، در وب سایت شما ادغام شود. این اطلاعات برای تعیین میزان کارآیی استراتژی های SEOدر وب سایت شما و همچنین برای کشف اطلاعاتی که می تواند بر روی سایت شما تاثیر مثبت داشته باشند، بسیار مهم است. به عنوان مثال، فقط دانستن میزان کل افرادی که از وب سایت شما بازدید می کنند، برای تجارت شما مفید نیست. از طرف دیگر، نیاز دارید که بدانید چند نفر از نظر سن یا مکان از وب سایت شما بازدید می کنند، برای درک اینکه مخاطبان اصلی شما در اینترنت چه کسانی هستند، بسیار مفید است.
این قسمت از گوگل آنالیتیک این که در سایت شما چه مقدار اهدافی که آن ها را مشخص کرده اید، برآورده می شوند را نشان می دهد. وقتی هدفی را در گوگل آنالیتیک مشخص می کنید، نوع آن می تواند یکی از چهار مورد زیر باشد. گزارش بعدی این قسمت از گوگل آنالیتیک مربوط به میانگینی از سرعت load هر صفحه به طور جداگانه می باشد. همان طور که در تصویر زیر می بینیند، در این قسمت می توانید پر بازدید ترین صفحات سایت و صفحاتی که توسط سرچ داخلی به آن دسترسی پیدا کرده اند را ببینیند. در قسمت overview آمار جزئی از زبان و موقعیت کاربران را مشاهده کردیم اما این قسمت آماری کاملی از زبان و موقعیت جغرافیای کاربران را می توانیم مشاهده کنیم.
گوگل آنالیتیکس کاربران را براساس شناسه منحصربهفرد، کش مرورگر و اکانت گوگلشان شناسایی میکند. هنگام استفاده از گوگل آنالیتیکس با اصطلاحات و عبارات گوناگونی مواجه میشوید که معمولاً برای سنجش عملکرد سایت یا اپلیکیشن به کار میروند. برای مثال، ممکن است در جلسات کاری بشنوید که همکارتان از «نرخ پرش» بالای سایت یا «مدت زمان نشست» (Session) پایین آن صحبت میکند. تمامی این اصطلاحات مفهوم خاصی دارند که در ادامه آنها را معرفی میکنیم. چون هدف هر وبسایتی میتواند با وبسایت دیگر کاملا متفاوت باشد، به طور پیش فرض در گوگل آنالیتیکس، اهداف یا goal های از پیش ساخته شدهای نداریم و باید خودتان به درستی آنها را تعریف کنید.
نمونه ای از سوالاتی که با استفاده از گوگل آنالیتیک می توان به پاسخ آنها دست یافت:
همانند بیشتر قسمت های گوگل آنالیتیکس، در گزارش Lifetime Value بالاتر بودن مقدار هر مؤلفه نشانگر عملکرد بهتر است. از طریق Lifetime Value می توان فهمید ارزش کاربرانی که از مسیرهای مختلف به سایت شما رسیده اند چه قدر است. آمار جالب دیگری که مشاهده می نمایید مربوط به درصد بازدیدکنندگان جدید و قدیمی ( کسانی که قبلا هم به سایت شما سر زده اند. ) سایت می باشد. که در نمودار دایره ای که در تصویر بالا مشاهده می نمایید مشخص شده است. قسمت آبی مربوط به کاربران جدید و قسمت سبز درصد افرادی را نشان می دهد که برای دو یا چندمین بار به سایت شما سر زده اند. توجه کنید که این کد باید در تمامی صفحات سایت شما قرار بگیرید تا بتواند دادههای کاربران را جمعآوری کند.
سپس باید اتصال افزونه را به حساب گوگل آنالیتیکس خود ایجاد کنید. پس از نصب شما میتوانید اطلاعات مربوط به داشبورد گوگل آنالیز را مشاهده فرمایید. امروز با آموزش نصب گوگل آنالیتیکس روی سایت با شما هستیم و میگوییم که Google Analytics چه کاربردی دارد. در این بخش، هم تعاملاتی که گوگل آنالیتیکس ۴ بهصورت خودکار به عنوان رویداد ثبت میکند (مثل بازدید از صفحه، شروع Session و…) و هم رویدادهایی که خودتان بهصورت سفارشی تعریف کردهاید، نمایش داده میشوند. به این ترتیب، میتوانید یک نمای کلی از نحوه تعامل کاربران با سایت یا اپلیکیشن خود داشته باشید.
ازجمله مهمترین این شاخصها میتوان به بازدید صفحات، متوسط مدت زمان ماندن در صفحه و نرخ پرش آن اشاره کرد. «بخشبندی مخاطبان» (Audience Segmentation) یکی از فاکتورهای کلیدی در استراتژی بازاریابی است. بنابراین ایجاد گروهی از مخاطبان سفارشی در گوگل آنالیتیک میتواند مزایای بسیاری را سئو مگ برای شما فراهم کند.
در ادامه همین قست برای بررسی دقیق تر رده سنی بازدیدکننده های سایت از منو کناری روی Age کلیک می کنیم که به صفحه ای شبیه به تصویر زیر هدایت می شویم. در تصویر بالا با کلیک روی هر آی پی مانند آی پی موجود در کادر قرمز رنگ می توانیم بفهمیم این شخص چه ساعتی، از چه طریقی، با چه وسیله ای و… وارد سایت ما شده و چه زمانی را در سایت سپری کرده است. نکته بعدی که شما باید پیش از پرداختن به آمار ها در نظر داشته باشید، انتخاب یکی از گزینه های مشخص شده در تصویر زیر جهت نمایش نمودار مربوط به آن می باشد. با کلیک روی کادر قرمز رنگ تقویمی مانند زیر برای شما باز می شود که می توانید بازه زمانی مورد نظر را انتخاب کرده و یا به صورت دستی خودتان وارد نمایید. در این قسمت این که بازدیدکنندگان دقیقاً کدام صفحات سایت شما را بازدید می کنند، گزارش داده میشود.
این نسخه رابط کاربری کاملاً جدیدی ارائه میدهد و از اتکا به کوکیها بهسمت استفاده از یادگیری ماشینی برای دقت بهتر دادهها تغییر رویه داده است. از گزارشهای دقیق گرفته تا امکانات متنوعی که بهت کمک میکنه سایتت رو بهینه کنی، این ابزار خیلی چیزا تو چنته داره. گوگل آنالیتیکس یه ابزار عالی برای تحلیل سایتته که بهت کمک میکنه بفهمی کاربرا چطور با سایتت تعامل دارن. اگه هنوز حساب گوگل (مثلاً همون جیمیلت) رو نداری، اول باید یه حساب گوگل بسازی. اگر به بخش Traffic Acquisition بروید، می توانید درصد بازدیدکنندگان و منابعی که از آنجا آمده اند را ببینید.
متریکها یا سنجهها شامل تعداد بازدیدکنندگان، درآمد، زمان جلسه، رسیدن به اهداف و … هستند. همانطور که در قسمت بالای تصویر مشاهده میکنید امکان اتصال این افزونه با سایر سرویسهای گوگل نظیر سرچ کنسول و گوگل ادسنس وجود دارد. مراحل اتصال سایر سرویسها به افزونه، مشابه گوگل آنالیز میباشد. بعد از گزینه تست create را میزنیم و اکانت ساخته میشود و سپس وارد حشا کابری گوگل آنالیتیکس خود میشویم.
این قسمت از گوگل آنالیتیک مربوط به قسمت جستجوی درون سایت می باشد. در گوگل آنالیتیکس، تعدادی رویداد از قبل تعریف شدهاند که به آسانی میتوانید آنها را در سایت خود فعال کنید. ولی برای تعریف رویدادهای خاص و منحصربهفرد، باید از گوگل تگ منیجر کمک بگیرید. به عبارت دیگر، شما میتوانید مشخص کنید که میخواهید عملکرد سایت یا اپلیکیشن را براساس کدام جنبهها و معیارها تحلیل کنید.
بله، تنها چیزی که نیاز دارید یک فیلتر شکن است و هیچ مشکلی در جمع آوری دادهها برای اکانتهای ایرانی وجود ندارد. مطالب ساده نوشته شده است و نویسنده مستقیما سراغ اصل مطلب میرود. در یک سشن میتواند اتفاقات مختلفی مانند دیدن صفحات مختلف، یا کارهایی مثل دیدن ویدیو، پر کردن فرم و … اتفاق بیوفتد.
پیگیری نتایج کمپینهای تبلیغاتی و ارزیابی میزان اثربخشی آنها یکی از امکاناتی است که گوگل آنالیتیکس در اختیارتان میگذارد. بدون این ابزار، شناخت رفتار کاربران و دستیابی به اهداف، کار سخت و چالشبرانگیزی خواهد بود. با استفاده از گوگل آنالیتیکس میتوانید متوجه شوید کاربران چطور وارد سایت شما میشوند، کدام صفحات را بازدید میکنند، چه مدت در سایت شما میمانند و چطور با محتوای شما تعامل دارند. در این مطلب تلاش کردیم نکات مهم و ضروری برای شروع کار با گوگل آنالیتیکس را به شما آموزش دهیم اما این قطعا این پایان کار نیست.
از اینجا میتوانید روی All pages کلیک کنید تا اطلاعات از تمام صفحات وبسایتتان به گوگل آنالیتیکس ارسال شود. با استفاده از ابعاد، سنجهها را دسته بندی میکنیم، به عنوان مثال بازدید بر اساس نوع دستگاه. به عبارت دیگر میتوانیم تعداد افراد بازدیدکننده از وبسایت را بر اساس نوع دستگاه مورد استفاده (دسکتاپ، موبایل، تبلت) دستهبندی کنیم. این دستهبندی به ما امکان بررسی تاثیر و چگونگی عملکرد هر دستگاه در جذب کاربران و تعامل با وبسایتمان را میدهد. یکی از جنبههای واقعاً مفید گوگل آنالیتیکس، توانایی پیوند یکپارچه با سایر محصولات و ابزارهای گوگل است. این قابلیت به شما این امکان را میدهد تا دادههایتان را با دادههای سایر ابزارها ترکیب کنید و نتایج کاملتری از گزارشاتتان استخراج کنید.
هر بار که کسی از سایت شما بازدید میکند، این تگ بهصورت خودکار اطلاعاتی جمعآوری میکند که نشان میدهد کاربر چطور با سایت یا اپلیکیشن شما در ارتباط است. بهطورکلی، نسخه پایه گوگل آنالیتیکس رایگان است، ولی اگر نیاز به قابلیتهای بیشتر دارید، میتوانید به نسخه پریمیوم ارتقا دهید. هر وقت داخل سرچهایی که در مورد گوگل آنالیتیکس دارید این سایت را دیدید بدون شک کلیک کنید. پاول هر ۱-۲ ماه یک مطلب کامل در رابطه با موضوعات مهم آنالیتیکس منتشر میکند که همه خواندنی و پر از نکات مهم هستند.