سئو

۴ قدم برای تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ

یک محتوای خوب باید ارزشمند، آموزنده، جذاب و مرتبط با نیازهای مخاطبان باشد. همچنین، انتشار منظم محتوا در وبلاگ و شبکه‌های اجتماعی به افزایش آگاهی از برند و بهبود سئو کمک می‌کند. منظورمان از مسیر این است که با توجه به توان و بضاعتمان در چه زمانی، برای چه هدفی، از چه ابزاری به چه شکلی باید استفاده کنیم. ورود به دنیای بازاریابی دیجیتال نیز یکی از کارهایی است که نیاز به برنامه ریزی دقیق و جامع دارد. در واقع ما بایستی رویکرد خودمان را در هنگام ورود به این حوزه و ادامه مسیر مشخص کنیم. این رویکرد اگر چه بلندمدت است ولی به دلیل سرعت بالا تغییرات در این حوزه ممکن است در بازه های زمانی کوتاه تر نیز دستخوش بازنگری و تغییرات شود.

نکته قابل توجه این است که اعداد یکسان در بیزنس های مختلف معنی متفاوتی دارند. مثلا اگر Page per visit به صورت میانگین ۲ باشد ممکن است در یک سایت بد و در یک سایت دیگر قابل قبول و حتی خوب است. پس حتما باید این اعداد را برای بیزینس خودمان تفسیر و تحلیل کنیم و سپس در صدد بهبود این نتایج اقدامات لازم را انجام دهیم. اما این اعداد و ارقام چه معنی دارند؟ اینجا باید بنشینیم و این اعداد را بررسی کرده و تحلیل کنیم و از دل آنها تصمیم بیرون بیاوریم.

چگونه استراتژی دیجیتال مارکتینگ بنویسیم

با ایجاد یک فایل پرسونا قوی در مورد مشتریان و مشخص کردن اینکه آن‌ها در چه رده سنی هستند؟ سطح تحصیلاتشان چقدر است؟ جنسیتشان چیست؟ شغلشان چیست؟ چه سرگرمی‌هایی دارند؟ و…. از این داده‌ها می‌توان به طور مثال برای ایجاد تبلیغات نمایشی مرتبط با سن مخاطبین یا برگزاری کمپین های جذاب برای آنها استفاده کرد. کوپن‌ها،  قرعه‌کشی‌ها، تخفیف‌ها، حق بیمه‌ها و بسته‌بندی ویژه از مثال های خوب منبع ترویج به شمار می رود. یکی از اهداف  بازاریابی برونگرا، «ایجاد کسب و کار» به عنوان منبعی برای اطلاعات ارزشمند و راه حلی برای مشکلات است. این بازاریابی در نهایت، اعتماد و وفاداری مشتری را نسبت به بازاریاب بیشتر جلوه می دهد. مانند بازاریابی دهان به دهان و می تواند هزینه کلی بازاریابی (تبلیغات) شما را کاهش دهد.

یک استراتژی بازاریابی دیجیتال نگاه تازه و جدیدی از مشتریان بالقوه و مشتریان فعلی شما می‌دهد. هنگامی که یک طرح تجاری تهیه می‌کنید، باید بر مشتریان خود تمرکز کرده راه‌هایی را برای بهبود روابط خود و راه های جدید برای تعامل با آن‌ها ایجاد کنید. قبل از هر نوع برنامه ریزی، باید مشخص کنید که هدف شما از استراتژی بازاریابی دیجیتال چه خواهد بود. اگرچه معین کردن اهداف، ساده به نظر می رسند، اما قطعاً مهم ترین مرحله این فرآیند خواهد بود. برای مثال، کسب‌وکارهای B2B معمولاً از لینکدین و بازاریابی محتوا استفاده می‌کنند، در حالی که B2Cها بیشتر بر اینستاگرام و تبلیغات PPC تمرکز دارند. یکی از اصلی‌ترین استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ، بهینه سازی برای موتورهای جستجو است.

برای راحتی کار خود می‌توانید از ابزاری مثل Google Analytics استفاده کنید. نقاط ضعف خود را بشناسید، آن‌ها را اصلاح یا با کمپین‌های دیگر جایگزینشان کنید. مدتهاست که بازاریابی محتوا عنصری کلیدی و حیاتی در موفقیت برندهای بزرگ است.

چگونه استراتژی دیجیتال مارکتینگ بنویسیم

در این مقاله ما سعی کردیم یک مسیر کلی برای نوشتن برنامه دیجیتال مارکتینگ ارائه دهیم. البته قطعا مراحل دیگری نیز در تدوین پلن دیجیتال مارکتینگ وجود دارد که با کسب تخصص و تجربه کافی متوجه آنها خواهید شد. تا به حال به این فکر کرده اید که چرا این همه وب سایت در سیستم دیجیتالی امروزه وجود دارد؟ قطعا به خاطر بازاریابی محتوا است. داشتن یک وبلاگ تجاری می تواند شما و کسب و کارتان را به عنوان یک «متخصص در کار» جلوه دهد. استفاده از وبلاگ ها یا سایر محتواها به شدت به مشتریان کمک می کند تا وب سایت شما را پیدا کنند و در نتیجه موجب کسب و کار بیشتر شود. یکی از فواید اصلی دیجیتال مارکتینگ افزایش حضور آنلاین شما در نظر مشتری است.

اولین چیزی که برای هر نوع بازاریابی باید بدانید، این است که بازاریابی شما قرار است کدام دسته از افراد را مورد هدف قرار دهد و دقیقا می‌خواهید چه کسی را جذب کنید. کاربرد ایجاد پرسونای خریداران همین است که به شما در تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ کمک کند. پرسونا ساختن یعنی شما از قبل بدانید چه‌ کسی به احتمال زیاد مشتری شما خواهد بود و در واقع ویژگی‌های مشتری هدف خود را حدس بزنید. شاید موفقیت شما در رسانه خصوصی و اکتسابی به گونه ای باشد که نیازی به سرمایه گذاری در رسانه پولی نداشته باشید. همه این موارد برمی گردد به ارزیابی شما از بهترین راه حل های رسیدن به اهدافتان و سپس ترکیب این کانال ها برای یک فعالیت خوب در کسب و کارتان تحت استراتژی دیجیتال مارکتینگ.

خیلی از کسب‌وکارهای کوچک، تبلیغات انجام نمی‌دهند چون فکر می‌کنند برایشان هزینه‌بر است. هیچ چیز رایگانی وجود ندارد زیرا همه چیز به زمان احتیاج دارد و زمان همان پول است! با این تفکر می‌توانید خود را مجاب کنید که استفاده از تبلیغات چندان هم گزینهٔ پرهزینه‌ای نخواهد بود!

بازاریابی کلمات کلیدی:

  • بسته به اندازه کسب و کار شما، استراتژی دیجیتال مارکتینگ امکان دارد شامل چند هدف و چند بخش متحرک باشد .
  • یا اگر در حوزه فروش لوازم یدکی خودرو کار میکنید از لوازم یدکی ماشین های چینی (یا حتی فقط یکی از آنها مثلا برلیانس) شروع کنید.
  • ببینید که کدام نوع محتوا (مقالات، ویدیوها، پادکست‌ها) بیشترین تعامل را ایجاد کرده است.
  • برای داشتن یک تصویر مشخص از مشتریان ایده آل ، تحقیفات شما باید شامل ترکیبی از مشتریان ، مشتریان هدف و افرادی خارج از پایگاه داده ای شما ( data base) که هم ردیف با مخاطب هدف شما هستند شامل شود.

نسبت به سالها پیش، اجرای بازاریابی شبکه های اجتماعی آسان تر است اما در عین حال پیچیده تر شده است. در واقع باید گفت امروزه تحلیل و پیشبینی رشد رسانه های اجتماعی دشوارتر است زیرا بخش های درحال تغییر آن بیشتر شده اند. استراتژی های بازاریابی دیجیتال مختلفی وجود دارند که می توان نتخاب کرد اما اگر منابع محدودی در اختیار دارید شدیدا پیشنهاد می شود که تمرکز خود را بر بازاریابی موتور جستجو معطوف کنید.

بررسی فناوری‌های نوین در دستگیره‌های هوشمند: از تشخیص چهره تا اثر انگشت

بله، سئو یکی از مهم‌ترین روش‌ها برای جذب ترافیک ارگانیک به وب‌سایت شما است و باید در هر استراتژی دیجیتال مارکتینگ گنجانده شود. بازه زمانی توجه کاربران موبایلی بسیار کوتاه و عموما در حد ثانیه است. پس اگر میخواهید بازاریابی موبایلی را به نحوی کارا اجرا کنید مطمین شوید که سرنخ های درست و دقیقی از آنچه قرار است به مخاطبان ارائه دهید ایجاد کرده تا بتوانید در مگ سئو کسری از ثانیه توجه آنها را جلب کنید.

رعایت تمام اصولی که تا به اینجا به آن‌ها اشاره کردیم می‌تواند شما را به داشتن یک استراتژی ناب برساند. ممکن است با تغییر شرایط (مثلا اضافه شددن محصولات جدید)، استراتژی شما نیز نیاز به تغییراتی داشته باشد. هر هفته یک محتوای اختصاصی همراه با جدیدترین مقالات، اخبار و نکات آموزشی بازاریابی و تبلیغات را برای شما می‌فرستیم.

پژوهش‌ها نشان داده که ارسال این نوع ایمیل‌ها نرخ بازگشت مشتری را تا ۲۰ درصد افزایش می‌دهد. به‌طورکلی، اتوماسیون بازاریابی از جدیدترین موضوعاتی است که در تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ نقش کلیدی دارد. استراتژی دیجیتال مارکتینگ یکی از مهم‌ترین عناصری است که شما برای شروع کار به آن نیاز خواهید داشت. یک برنامه‌ٔ جامع به شما کمک می‌کند مسیر بهینه‌ای را برای مدیریت کسب‌وکار خود در نظر بگیرید و تمام ابعاد را بسنجید. یکی از استراتژی‌های معروف دیجیتال مارکتینگ استفاده از تبلیغات پولی هستند.

آژانس بازاریابی NERDOMA با هدف ارائه خدمات نوین بازاریابی در سال ۱۳۹۷ تاسیس گردید. ما به تمامی مشتریان خود از کوچک تا بزرگ، خدمات منحصر به فردی در زمینه بازاریابی ارائه می‌دهیم. درک اینکه با چه کسی صحبت می‌کنید و به چه چیزهایی نیاز دارید، کلید ایجاد یک پیام بازاریابی مؤثر است. برای اینکار ابزار مختلفی نظیر گوگل آنالیتیکس، گوگل سرچ کنسول و … وجود دارد و شما می‌توانید به راحتی KPI های مورد نظر خود را اندازه گیری کنید. یک استراتژی غیر متعارف ولی خلاقانه که هدف آن به دست آوردن حداکثر نتایج از حداقل منابع است. زیرا تعداد افرادی که در معرض یک پیام قرار می‌گیرند، گویا «ویروسی» شده اند و فرآیند انتقال ویروس یا بیماری از فردی به فرد دیگر را تقلید می‌کند.

استراتژی دیجیتال مارکتینگ چیست؛ مراحل تدوین استراتژی بازاریابی دیجیتال

محتوای باکیفیت، ارزشمند و جذاب، قلب هر استراتژی دیجیتال مارکتینگ موفق را تشکیل می‌دهد. محتوا نه تنها به شما کمک می‌کند تا مخاطبان خود را جذب کنید، بلکه اعتماد آنها را جلب کرده، اعتبار برند خود را افزایش دهید و در نهایت، آنها را به مشتری تبدیل کنید. یک پلن دیجیتال مارکتینگ موفق به شناخت دقیق مخاطب، تحلیل رقبا، تعیین اهداف واضح، بهینه‌سازی نرخ تبدیل و ارزیابی مستمر داده‌ها نیاز دارد. اگر همه مراحل بالا را طی کنید، نه‌تنها از شکست جلوگیری می‌کنید، بلکه می‌توانید رشد پایداری در کسب‌وکار خود تجربه کنید. مرحله‌ی بعدی در تدوین استراتژی بازاریابی دیجیتال این است که به کارهایی که تا امروز برای بازاریابی برند خود انجام داده‌اید فکر کنید و به کارامدی هر یک امتیاز دهید.

آنچه که شما نیاز دارید ترکیب کامل از کانال‌هایی است که به بهترین وجه برای تجارت شما مناسب باشد. رقیبان شما چه‌کار می‌کنند؟ نقاط قوت و ضعف آن‌ها چیست؟ ابزارهایی مانند SEMrush و Ahrefs می‌توانند در تحلیل عملکرد رقبا به شما کمک کنند. این اطلاعات نقشه راه بهتری برای تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ ارائه می‌دهد. برای مثال، اگر رقیب شما مقالاتی درباره «تکنولوژی‌های آینده» منتشر کرده که بازدید بالایی دارند، شما هم می‌توانید با زاویه‌ای متفاوت مثل «تاثیر این تکنولوژی‌ها بر کسب‌وکارها»، مخاطبان خود را جذب کنید. اولین قدم برای شروع هر کسب و کاری تعیین هدف و ریل گذاری در مسیر هدف‌هایمان است.

تخمین بزنید برنامه شما در چه مدتی به هدف خود می‌رسد و بر این اساس یک بازه زمانی تعیین کنید. متخصصان بازاریابی، تحلیل‌گران داده، تولیدکنندگان محتوا، مدیران شبکه‌های اجتماعی و تیم فنی همگی نقش مهمی در این فرآیند دارند. برای یک برنامه جامع، ممکن است نیاز بهبودجه قابل توجهی باشد، اما بهینه‌سازی هزینه‌ها با انتخاب روش‌های مناسب امکان‌پذیر است. بازاریابی تان را بر اساس لحنی که افراد هر منطقه صحبت می کنند و علایق خاصی که دارند انجام دهید. لحن و کارهایی که طی فرآیند بازاریابی انجام میدهید باید به گونه ای باشد که مورد توجه مخاطبان هدفتان قرار گیرد.

ابزارهایی مانند SEMrush، Ahrefs و Google Analytics می‌توانند به شما در تحلیل رقبا کمک کنند. بررسی عملکرد رقبا و یادگیری از استراتژی‌های موفق آن‌ها می‌تواند مسیر شما را برای طراحی یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ مؤثر هموار کند. در این مرحله باید به‌طورکامل با هویت و نیازهای مخاطبان خود آشنا شوید که به این کار شناخت پرسونا نیز می‌گویند. با داشتن اطلاعات از مخاطبان خود می‌توانید محتواهای موثرتری تولید کنید.

هدف ما از شرح‌ گام‌ها این است که پس از مطالعه مقاله بتوانید شروع به تدوین یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ کنید. تحلیل رقبا یکی از مهم‌ترین بخش‌های تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ است. با بررسی عملکرد رقبا می‌توانید فرصت‌های جدیدی برای رشد پیدا کنید، نقاط ضعف آن‌ها را شناسایی کنید و از استراتژی‌های موفقشان الهام بگیرید.

استفاده از پرسونای مشتری و تحقیقات بازار به شما کمک می‌کند پیام‌های بازاریابی را به افرادی ارسال کنید که واقعاً به محصولات شما علاقه دارند. نرخ تبدیل (Conversion Rate) به میزان موفقیت شما در تبدیل بازدیدکنندگان سایت به مشتریان واقعی بستگی دارد. یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی که تأثیر مستقیمی بر نرخ تبدیل دارد، بهینه‌سازی صفحات فرود (Landing Pages) است. صفحه فرود باید یک پیام واضح و شفاف داشته باشد که کاربران را متقاعد کند تا اقدام موردنظر (ثبت‌نام، خرید، دانلود) را انجام دهند. بهینه‌سازی Call to Action (CTA) با عباراتی مانند “همین حالا خرید کنید” یا “مشاوره رایگان دریافت کنید” می‌تواند تأثیر زیادی بر نرخ تبدیل بگذارد. همچنین، کاهش زمان بارگذاری سایت و ساده‌سازی فرآیند خرید یا ثبت‌نام نقش مهمی در کاهش نرخ پرش (Bounce Rate) و افزایش نرخ تبدیل دارد.

متمرکز شدن به استراتژی به این روش ساده به شما در تمرکز بیشتر به اهدافتان کمک می کند. ما یک لیستی از هفت قدم برای تهیه استراتژی بازاریابی دیجیتال تهیه کرده ایم که هر بازاریابی می تواند برای کمک به تیم خود و رشد کسب و کارشان از آن استفاده کنند. در حالیکه شما یک کسب و کار را رشد می دهید، به نظر می رسد که این چشم اندازه در حال توسعه نیز می تواند به سرعت فراگیر شود. کار به اندازه کافی وجود دارد – اما اینکه شما چگونه می خواهید برای ایجاد، تنظیم و حفظ استراتژی دیجیتال مارکتینگ عمل کنید بسیار مهم است. استفاده از ابزاری مثل گوگل آنالیتیکس که کمپانی گوگل در اختیار کسب و کارها قرار داده است بهترین ابزار برای تحلیل و آمار به حساب می آید. با کمک این ابزار و امثال ابزار اینسایت در شبکه اجتماعی اینستاگرام می‌بایست محتوای تولید شده و همچنین آمار بازدیدکنندگان پیج را بررسی کرد وبا تحلیل درست و برطرف کردن ضعف‌ها باعث پیشرفت کسب و کار شد.

افراد تاثیرگذار کسب و کارهای مختلف معتقدند چنین امکانی به بهبود تعامل با مخاطبان کمک شایانی می کند. همانطور که مشاهده میکنید دیجیتال مارکتینگ حوزه ای بسیار گسترده است و نمی توان نسخه جامعی که برای همه مناسب باشد ارائه کرد. تمامی راهکارها باید اختصاصی (تن دوخت) و متناسب با هر کسب و کار ارائه شوند. استراتژی دیجیتال مارکتینگ در موفقیت پروژه ها و کمپین های اینترنتی اهمیت بسیاری دارد. استفاده از تبلیغات پرداختی نیز به عنوان یکی از روش‌های مؤثر در دیجیتال مارکتینگ شناخته شده است.

تمرکز بیش‌ازحد روی تبلیغات پولی

سپس با توجه به اهمیت هر روش برای کسب و کار شما بودجه و منابع را تقسیم بندی و برنامه ریزی کنید. در اینصورت می‌توایند برنامه کاملی داشته باشید که احتمال موفقیت بسیار بالایی خواهد داشت. تیم ما، تیم کوچکی از متخصصان حوزه دیجیتال مارکتینگ است که در زمینه مدیریت محتوا و بازاریابی شبکه های اجتماعی مهارت دارد. از آنجا که ما خدماتمان را با قیمت مناسبی ارائه می دهیم، می توانیم (در مقایسه با دیگر شرکت های دیجیتال مارکتینگ) چندین مدل محتلف خدمات بازاریابی و رویکرد به مشتریانمان ارائه کنیم. پس تحت چنین شرایطی کسب و کارهای کوچک تر و استارتاپ ها بازار هدف مناسبی برای ما تلقی می شوند. اما متاسفانه، بسیاری از کسب و کارها بدون داشتن یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ مشخص، وارد این عرصه می‌شوند.

اگر هدف شما مبهم باشد (مثلاً «افزایش فروش» بدون تعیین مقدار و زمان مشخص)، نمی‌توانید عملکرد خود را ارزیابی کنید و اقدامات اصلاحی انجام دهید. اهداف باید مشخص، قابل اندازه‌گیری، دست‌یافتنی، مرتبط و زمان‌بندی‌شده باشند. در نهایت، تصمیم‌گیری بین نوشتن استراتژی دیجیتال مارکتینگ به‌صورت مستقل یا همکاری با یک متخصص، به منابع، دانش و اهداف کسب‌وکار شما بستگی دارد. اگر قصد دارید خودتان این کار را انجام دهید، باید مهارت‌های دیجیتال مارکتینگ را بیاموزید، از ابزارهای مناسب استفاده کنید و داده‌ها را به‌طور مستمر تحلیل کنید تا استراتژی شما همیشه در مسیر درستی حرکت کند. فریم ورک RACE مانند مدل‌های SOSTAC یا AIDA از جمله مدل‌های استاندارد و مهم در فضای دیجیتال مارکتینگ هستند که به ویژه در تدوین استراتژی‌های بازاریابی اینترنتی نقش به‌سزایی دارند. در فریم ورک RACE با چهار مرحلهٔ دسترسی، اقدام، تبدیل و تعامل مواجه هستید که باید بین آن‌ها هماهنگی خوبی ایجاد کنید تا در نهایت بتوانید فروش بیشتری داشته باشید و مشتریان وفادار بسازید.

تعریف بازار هدف

به عنوان مثال بررسی کنید تبلیغات تلویزیونی در چند ماه گذشته، چه مقدار تاثیر مثبتی بر روی کسب و کارتان گذاشته ‌است. انواع پلتفرم‌هایی که در آنها تبلیغات پولی کرده‌اید را آنالیز کنید و نقاط ضعف و قوت هر یک را برای خود پررنگ کنید. در نهایت به این بیندیشید که آیا تداوم تبلیغات در راه رسیدن به اهداف‌تان کمک کننده ‌است و اینکه کدام پلتفرم‌ها بیشتر کمک کننده بوده‌اند؛ تا از آنها نهایت بهره را ببرید. هدف اصلی کسب و کار شما شامل مجموعه‌ای از اهداف کوچک‌تر می‌شود که برای نیل به آن هدف واحد، سازماندهی شده‌اند. در همین راستا شما به منابع مناسبی احتیاج پیدا خواهید کرد که در طول مسیر تحقق یافتن هدف اصلی شما، در اختیار‌‌تان باشند و شرایط رسیدن به هدف نهایی را محقق کنند. این منابع می‌تواند هر چیزی اعم از ابزارهای فیزیکی چون تجهیزات به روز فیلم برداری، یا حتی ایجاد هر کانالی مانند ایمیل مارکتینگ برای ارتباط با مخاطبین یا فرد متخصص مورد نظر شما باشد.

آنچه که در حال جمع آوری آن هستید و هر رسانه یا دارایی هایی که دارید در یک صفحه طبقه بندی کنید، به طوری که تصویری روشن از رسانه های خصوصی، اکتسابی و تبلیغی خود داشته باشید. ذکر این نکته ضروری است که یک کمپین حتی اگر چندین سال طول بکشد باز هم یک استراتژی نیست – آن هنوز یک تاکتیک است که در کنار دیگر کمپین ها برای ساخت استراتژی قرار می گیرد. با وجود ساده سازی استراتژی از سوی ما، شکی وجود ندارد که تهیه استراتژی برای اولین بار می تواند دشوار باشد.

وقتی از بلاگ‌پست صحبت می‌کنیم، منظورمان این نیست که دربارهٔ اتفاقات روزمرهٔ خود در بلاگتان مطلب بنویسید. نیاز کاربرهایی که می‌خواهید هدف قرار دهید را بشناسید و برای رفع نیازشان در بلاگتان محتوا تولید کنید. این کار می‌تواند بسیار مفید باشد چرا که مرحلهٔ اول بازاریابی ربایشی است.

گام اول: شناخت بازار و مشتریان

تعیین هدف‌های کوتاه و بلندمدت برای تدوین استراتژی مارکتینگ با در نظر گرفتن چشم‌اندازهای کلی کسب‌وکار اهمیت دارد. در تعیین هدف‌ها باید به منابع موردنیاز برای رسیدن به آن‌ها توجه کرد. به‌طور‌کلی، همکاری و هماهنگی بین بخش بازاریابی و سایر بخش‌های کسب‌وکار برای دستیابی به هدف کلی بیزینس نکته حائز اهمیت است.

به عبارت دیگر آن‌ها فعالیت‌هایی برای بازاریابی آنلاین انجام می‌دهند ولی برنامه و استراتژی جامعی برای آن ندارند. تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ می‌تواند برای شرکت‌ها مزیت رقابتی ایجاد کند و آن‌ها را برای رسیدن سریع تر به اهدافشان یاری دهد. استراتژی دیجیتال مارکتینگ مجموعه‌ای از برنامه‌ها و تاکتیک‌هایی است که یک کسب‌وکار برای دستیابی به اهداف خود در فضای دیجیتال طراحی می‌کند. این استراتژی با توجه به مخاطبان هدف، کانال‌های آنلاین، و ابزارهای موجود تنظیم می‌شود تا پیام برند به درستی به گوش مشتریان برسد و نرخ تبدیل بهبود یابد.

با بهینه‌سازی وب‌سایت خود برای موتورهای جستجویی، شرکت می‌تواند در نتایج بالایی قرار بگیرد و در نتیجه، به خود مشتریان جدید جذب کند. استراتژی دیجیتال مارکتینگ برای هر شرکت متفاوت است و باید بر اساس نیازهای ویژه شرکت تنظیم شود. با رعایت اصول اساسی و استفاده از روش‌های مناسب، شما می‌توانید به صورت موثر بازاریابی کنید و فروش خود را افزایش دهید. پس از اینکه اهداف بازاریابی خود را تعیین کردید و مخاطبان هدف خود را شناختید، باید کانال‌های دیجیتالی را که برای رسیدن به اهداف خود استفاده خواهید کرد، انتخاب کنید. تحلیل داده‌ها به شما کمک می‌کند که بفهمید چه بخش‌هایی از استراتژی شما نیاز به بهبود دارد و چگونه می‌توانید بازدهی بیشتری داشته باشید.

کنار هم قرار دادن سایر گام‌ها

در تدوین استراتژِی دیجیتال مارکتینگ اگرچه نیم نگاهی به چشم انداز کسب و کار داریم اما آن چیزی که مدنظر قرار می دهیم هدف است. اولین قدم برای طراحی یک استراتژی موفق در بازاریابی دیجیتال تجزیه و تحلیل موقعیتی است که اکنون در آن قرار داریم. در این مرحله ما باید به سراغ مشتریانمان برویم، رقبا را از زیر ذره بین رد کنیم، بازار را تحلیل کرده و شرایط خودمان را نیز روی کاغذ بیاوریم. اگر محدودیت در بودجه دارید بهتر است بودجه را برای برنامه دیجیتال مارکتینگ مشخص کنید سپس با توجه به اهمیت هر روش، بودجه را بین روش‌های مختلف بازاریابی تقسیم کنید. شاید یک هدف برای یک کسب و کار به راحتی قابل دستیابی باشد ولی برای شرکت دیگری با توجه به نیروی کار، منابع، بودجه و … همان هدف بزرگ و دست نیافتنی باشد. پس با توجه به منابع هدف را مشخص کنید و سعی کنید منابع و هزینه‌ها را نیز به خوبی مدیریت کنید.

البته، یادگیری مداوم و اجرای آزمایش‌های مختلف (مانند تست A/B) برای موفقیت ضروری است. اگر خودتان وقت کافی برای تحقیق و تحلیل ندارید، بهتر است از مشاوران یا آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ کمک بگیرید. نیازهای کاربر را مورد بررسی قرار دهید و محتوایی متناسب با دغدغه‌های او تولید کنید. سعی کنید با محتواهایی که تولید می‌کنید، استفاده از محصولات یا امکانات خود را برایشان آسان‌تر کنید. فراموش نکنید که محتوا سنگ‌بنای کمپین‌های مارکتینگی شماست؛ پس حتما هنگام تولیدِ آن مخاطب هدف خود را در ذهنتان داشته باشید.

کپی رایتینگ چیست؟ تکنیک‌هایی برای تاثیر‌گذاری بیشتر بر مشتری

همچنین تبلیغات خود را باتوجه‌به شخصیت مخاطبان هدفمندانه‌تر خواهید کرد. با توصیف یا استفاده از ابزارهای گرافیکی می‌توانید تصویری دقیق و قابل فهم از مخاطبان کسب‌وکار خود بسازید تا همه افراد بیزینس شما پرسونا مشتری را درک کنند. بسیاری از کسب‌وکارها بدون تعیین اهداف واضح و قابل اندازه‌گیری وارد دیجیتال مارکتینگ می‌شوند.

با پاسخ‌دهی به سوالات، ایجاد نظرسنجی و ارائه پیشنهادات ویژه، تعامل و وفاداری مشتریان را افزایش خواهید داد. برای مثال، پاسخ به یک کامنت منفی در اینستاگرام با لحنی محترمانه و ارائه راه‌حل، اعتماد بیشتری ایجاد می‌کند. رعایت نکات زیر می‌تواند به شما کمک کند از یک استراتژی بازاریابی دیجیتال اثربخش بهره‌مند شوید. یک ویدیوی پر زرق و برق با افکت‌‌های به جا و موزیک جذاب قطعا نظر هر کسی را جلب می‌کند.

اگر استراتژی خود را به صورت مداوم مورد بررسی قرار دهید، می‌توانید مطمئن باشید که همگام با نیازهای مشتری پیش می‌روید و چیزی را از قلم نمی‌اندازید. دیجیتال مارکترها به agile بودن معروف هستند، پس باید این نکته را در نظر بگیرید که قرار نیست همه چیز را به حال خود رها کنید. شاید فکر کنید تالارهای گفتگو دیگر از مد افتاده‌اند و کسی به سراغ آن‌‌ها نمی‌رود. به راحتی می‌توانید با پاسخ به سوالات مخاطبانتان،‌ آن‌ها را شیفتهٔ برند خود کنید. توجه کنید که در خلال بحث در فروم‌ها به ظور مستقیم محصولات خود را پروموت نکنید. شما در این فضا حضور دارید تا فقط اعتماد مخاطب را جلب کنید و با تعریف کردن مستقیم و غیرمستقیم از خودتان، دقیقا برعکس این اتفاق رخ می‌دهد.

به زبان ساده به تبلیغاتی گفته می‌شود که از طریق کانال های دیجیتال مانند وب سایت، رسانه های اجتماعی، ایمیل، موتورهای جستجو و… ارائه می‌شود. بازاریابی دیجیتال مانند هر نوع دیگر از بازاریابی، راهی است برای ارتباط با مشتریان بالقوه و تاثیرگذاری بر آن‌ها. استراتژی بازاریابی دیجیتال یک فرآیند گام به گام است که نحوه دستیابی به اهداف بازاریابی دیجیتال شرکت خود را معین و مشخص می کند. به این صورت که اهداف برنامه ریزی شده و سازماندهی شده در قالب یک ساختار حرفه ای موجب شکل گیری فرآیندهای بازاریابی می شود. امروزه بخش بزرگی از محتواها ها به صورت آنلاین و در قالب «دیجیتال مارکتینگ» به دست می آوریم.

اما شرکت ما با دانستن دقیق مهارت های افرادی که در اختیار دارد خود را محدود به یک حوزه نمی کند. در هر کسب و کاری اگر از مهارت ها و تخصصهای تیم در اختیارتان آگاهی داشته باشید می توانید راهکار و پیشنهادهای بسیار جذاب تری به مخاطبانتان ارائه دهید. در دنیای پرشتاب امروز، جایی که مرز بین دنیای واقعی و دیجیتال روز به روز کمرنگ‌تر می‌شود، حضور آنلاین قوی دیگر یک مزیت نیست، بلکه یک ضرورت برای بقا و رشد هر کسب و کاری است. برای تدوین یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ موفق، باید از کلمات کلیدی که مرتبط با محصولات یا خدمات شما هستند استفاده کرد.

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی امروزه یکی از مهم‌ترین وسایل تبلیغاتی هستند. با استفاده از شبکه‌های اجتماعی مختلف مانند اینستاگرام، توییتر، فیسبوک و غیره، شرکت می‌تواند به مخاطبان خود برسد و با ارائه تبلیغات جذاب و مفید، خود را به صورت بهتری بازاریابی کند. با ایجاد صفحات شرکت در شبکه‌های اجتماعی مختلف و به روز رسانی مداوم آن‌ها، مخاطبان بیشتری به سمت شما جذب می‌شوند و در نتیجه فروش شما افزایش می‌یابد. با پیروی از مراحل ذکر شده در این مقاله، می‌توانید یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ موثر برای کسب‌وکار خود بنویسید.

استراتژی دیجیتال مارکتینگ به مجموعه‌ای از رویکردها و تکنیک‌ها گفته می‌شود که شرکت‌ها برای جذب مخاطبان خود در فضای دیجیتال به کار می‌برند. این استراتژی‌ها به شرکت‌ها کمک می‌کنند تا در میان رقبای خود برجسته شوند و بیشترین تاثیر را در بازار داشته باشند. استراتژی دیجیتال مارکتینگ همواره یکی از موضوعات پرطرفدار در حوزه تبلیغات و بازاریابی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا