۵ تفاوت بازاریابی سنتی و دیجیتال + مزایا و معایب آن ها رشدانا
بنابراین بازاریابی سنتی، دسترسی محدودتری به مخاطبان ایجاد میکند که تازه ممکن است به پیام بازاریابی شما اصلا علاقهای هم نداشته باشند. برای آشنایی بیشتر با استراتژیهای بازاریابی، پیشنهاد میکنیم فیلم آموزش استراتژی بازاریابی فرادرس را مشاهده کنید. «دیجیتال مارکتینگ» و «بازاریابی سنتی» دو رویکرد متفاوت بازاریابی برای رسیدن به هدف مشترک ارتقای محصولات و خدمات کسب و کار و دسترسی به مخاطب هدف هستند. اگر کسب و کار، کانالهای بازاریابی سنتی را برای ترغیب مشتری به خرید به کار بگیرد، از «بازاریابی سنتی» و اگر از بسترهای آنلاین و تکنولوژیهای دیجیتال برای معرفی محصولات و خدمات استفاده کند، روی تکنیکهای دیجیتال مارکتینگ تمرکز کرده است. در ادامه، ۱۰ تفاوت اصلی این دو روش بازاریابی را با دقت بیشتری بررسی میکنیم.
بسیاری از کسبوکارها از استراتژیهای ترکیبی برای بهرهبرداری از مزایای هر دو نوع بازاریابی استفاده میکنند. بهعنوان مثال، میتوانند از تبلیغات تلویزیونی برای افزایش آگاهی عمومی استفاده کنند و سپس با استفاده از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ، مخاطبان هدف را به وبسایت یا صفحات اجتماعی خود هدایت کنند. روشهای بازاریابی سنتی اگرچه عموم مردم را مخاطب قرار میدهند، در حقیقت دسترسی جغرافیایی محدودی دارند. روزنامههای محلی، کانالهای رادیویی و دیگر انواع رسانههای فیزیکی و تبلیغات چاپی فقط در محدودههای جغرافیایی خاص مخاطبان را هدف قرار میدهند. برای مثال، با تبلیغ در روزنامه و مجله یا چاپ تراکت فقط افرادی که روزنامه میخرند یا از مکانهای خاصی عبور میکنند در معرض تبلیغات کسب و کار قرار میگیرند.
- در نهایت هر دو نوع بازاریابی مزایا و معایب خود را دارند، اما نکته کلیدی درک نیازهای بازاریابی خاص شما با در نظر گرفتن بودجه و درک از مخاطبان هدف است.
- برای راحتی فهم باید گفت که یک تبلیغ دیجیتالی را قرص کنید که متنش اشتباه باشد یا یک سری ایرادات دارد، در کمتر از ۱۰ دقیقه توانایی این را دارید که درستش کنید.
- برخلاف بازاریابی دیجیتال که مثلا در شبکه های اجتماعی یا وب سایت ها صورت می گیرد، شما نمی تواند با مصرف کنندگانتان تعاملی داشته باشید یا واکنش آنها را در مورد تبلیغات خود متوجه شوید.
- لذا این ویژگیها سبب شده تا تفاوت بازاریابی و مارکتینگ بیشتر به چشم بیاید.
- درک تفاوتهای کلیدی بین این دو نوع بازاریابی به کسبوکارها کمک میکند تا استراتژیهای مؤثرتری را اتخاذ کنند و با بهره برداری از بهترین جنبههای هر دو روش، به نتایج مطلوب دست یابند.
- با شناخت تفاوتهای بازاریابی سنتی و دیجیتال، استفاده از شاخصهای کلیدی عملکرد و اجرای استراتژیهای مناسب، کسبوکارها میتوانند رشد پایداری داشته باشند.
سئوی محلی؛ جذب مشتریان محلی از طریق جستوجوی هدفمند
فهرست مطالب
در پایان جمعبندی کاملی از مزایا و معایب هرکدام از این دو روش بازاریابی ارائه میکنیم تا اطلاعات بیشتری در مورد ویژگیهای آنها پیدا کنید. یکی دیگر از برتریهای دیجیتال مارکتینگ نسبت به بازاریابی سنتی، تعامل بیشتر با مشتریان و ایجاد ارتباط دو طرفه است. در روشهای سنتی، تبلیغات به صورت یک طرفه ارسال میشوند و امکان دریافت بازخورد سریع از مشتریان وجود ندارد. اما در دیجیتال مارکتینگ، از طریق شبکههای اجتماعی، ایمیل و نظرات کاربران، کسب و کارها میتوانند با مشتریان خود تعامل داشته باشند و پاسخگوی نیازها و سؤالات آنها باشند. همچنین، بازاریابی محتوایی و سئو به کسب و کارها این امکان را میدهد که با تولید محتوای ارزشمند، جایگاه خود را در نتایج جستجوی گوگل بهبود بخشند و بدون نیاز به هزینههای سنگین تبلیغاتی، مشتریان جدید جذب کنند. همانگونه که دیدید در این مقاله به طور کامل به بررسی تفاوت دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی سنتی پرداختیم.
اما به دلیل دقت بالاتر ابزارهای موجود برای دیجیتال مارکتینگ، شما هیچ وقت نمی توانید این دقت را در روش سنتی داشته باشید. با توجه به همه فرصت ها و امکاناتی که دیجیتال مارکتینگ بوجود آورده است؛ این امر بسیار منطقی است که شرکت ها و کسب و کارها به سرعت به این رویکرد تغییر جهت دهند. شما علاوه بر ساخت بهترین تعامل ها با مشتریان؛ می توانید با سرعت بالاتری خود را با تغییرات بازار هماهنگ سازید و سرعت واکنش تان بیشتر شود. و از یک لحاظ میتوان گفت که برخی از کسبوکارها میخواهند به گروه خاصی ازافراد ومشتریان دسترسی پیدا کنند این گونه افراد و کسب و کارها به بازاریابی سنتی رو میآوردند. و همچنین این روش تاثیربیشتری بر رفتار خرید مشتریان دارد و در نهایت فرآیند بازاریابی سنتی معمولا ساده تر و قابل فهم تر است. در بازاریابی مدرن معمولا سعی میشود از مخاطبین نظر سنجی شود و به نظر تک تک آنها اهمیت داده میشود.
در واقع اگر شما به صورت گسترده در وب سایت شخصی، سایر وب سایت ها و شبکه های اجتماعی برای تبلیغ کسب و کار، فعالیت ها و محصولاتتان استفاده می کنید، در واقع دارید کار بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ انجام می دهید. یکی از دلایل آن میتواند قیمت مقرون به صرفه آن باشد برای مثال کسبوکارهای کوچک و نوپا با حداقل سرمایه موجود میتوانند محصولات خود را تبلیغ کنند. بازاریابی سنتی برای سالها بخش اساسی از استراتژی های تبلیغاتی کسب و کار بوده است. بازاریابی دیجیتال به تکنولوژی وابسته است و گاهی اوقات نقص تکنولوژی باعث ایجاد مشکلات زیادی میشود. به عنوان مثال، وقتی سایتهای شبکه اجتماعی از دسترس خارج میشوند، بازاریاب شبکه اجتماعی که برای پست خود زمانبندی مشخصی تعیین کرده بود، با مشکل روبرو خواهد شد و راهی جز منتظر ماندن نخواهد داشت.
طراحی گرافیکی
در بازاریابی بانکی مدرن، اپلیکیشن موبایل دیگر یک گزینه جانبی نیست، بلکه بخشی حیاتی از استراتژی تعامل با مشتری است. اکثر کاربران امروزی بانکداری را از طریق گوشی هوشمند انجام میدهند، پس اپلیکیشنی که هم بهینهسازیشده برای فروشگاههای اپلیکیشن (ASO) باشد و هم تجربهای ساده و کاربرپسند ارائه دهد، یک مزیت رقابتی مهم بهحساب میآید. در نهایت هر دو نوع بازاریابی مزایا و معایب خود را دارند، اما نکته کلیدی درک نیازهای بازاریابی خاص شما با در نظر گرفتن بودجه و درک از مخاطبان هدف است. به این دلیل که در دنیای دیجیتال، رقابت شدید هست و شما باید طوری تبلیغ کنید که در میان هزاران پیام دیگر دیده بشید. اما این سختی در عین حال یک فرصت عالی میباشد تا از ایده تازه استفاده کنید.
ضمن سپاس از همراهی شما عزیزان با ما تا پایان این مقاله از سایت مرضیه خوشفکرفرد امیدواریم که مطالب ارائه شده برای شما مفید بوده باشد. شما میتوانید از طریق قسمت کامنتها، پرسشها و نکات مد نظر خودتان را با ما به اشتراک بگذارید. دیجیتال مارکتینگ در مقایسه با بازاریابی سنتی به دلیل هزینههای کمتر، هدف گیری دقیقتر و امکان سنجش عملکرد، گزینهای کارآمدتر برای کسب و کارها محسوب میشود. در بازاریابی سنتی، تبلیغات در تلویزیون، رادیو، بیلبوردها و روزنامهها هزینههای بسیار بالایی دارند و معمولاً مخاطبان عام را هدف قرار میدهند، بدون اینکه تضمینی برای بازدهی سرمایه گذاری وجود داشته باشد. در مقابل، دیجیتال مارکتینگ با ابزارهایی مانند تبلیغات کلیکی ، بهینه سازی موتورهای جستجو ، بازاریابی شبکههای اجتماعی و ایمیل مارکتینگ، امکان هدف گیری دقیق کاربران بر اساس سن، جنسیت، علایق و رفتارهای آنلاین را فراهم میکند.
به طورکلی اکثر کسب سئو مگ و کارها از ترکیبی از ابزارهای بازاریابی سنتی و دیجیتال استفاده میکنند تا به افراد بیشتری دسترسی پیدا کنند. در این مقاله علاوه بر توضیح به تفاوت بین بازاریابی سنتی و دیجیتال مارکتینگ نیز خواهیم پرداخت. در مقابل، هزینه لازم برای اجرای کمپین تبلیغاتی در تمام کانالهای بازاریابی شاید برابر با استفاده از تبلیغات تلویزیونی باشد. به دلیل هزینههای بالای بازاریابی سنتی، بسیاری از کسبوکارهای نوپا و استارتاپهای کوچک قادر به استفاده از تبلیغات سنتی نیستند.
در بازاریابی دیجیتال یا همون دیجیتال مارکتینگ، افراد از رسانه های اجتماعی و موارد تحت وب برای تبلیغات استفاده می کنند. مثلا بازاریابی ایمیلی، بهبود موتور جست و جو با سئو، نرم افزارهای همکاری در فروش، تولید محتوا و … دیجیتال مارکتینگ به سرعت در حال گسترش هست و روز به روز تعداد افرادی که در این حوزه فعالیت دارند، بیشتر و بیشتر میشه. علت اون هم اینه که مردم بیشتر اوقات فراغت خودشون رو در این محیط می گذرونند؛ پس مشخصه که شانس دیده شدن برندها در فضای وب، بسیار افزایش پیدا می کنه. در واقع شناسایی و پیشبرد فروش محصولات و برند از طریق یک یا چند رسانه الکترونیکی را بازاریابی دیجیتال می گویند.
تبلیغات دیجیتال یعنی ارائه محتوای تبلیغاتی از راه کانالهای مختلف آنلاین و دیجیتال به کاربران. تبلیغات دیجیتال برای رساندن پیام خود به مخاطبان از رسانههای اجتماعی، ایمیل، موتورهای جستجو، اپلیکیشنهای موبایل، برنامههای افیلیت و وبسایتها استفاده میکنند. برخلاف تبلیغات سنتی که تشخیص میزان بازگشت سرمایه (ROI) تا حد زیادی غیرممکن بود، تبلیغات دیجیتال، آنطور که امروزه میشناسید، کاملا مبتنی بر دادهها هستند و میتوانند جزییات دقیقا کمپینها و نتایج آنها را به شما ارائه دهند. در دسترس بودن دادههای مربوط به کاربران و قابلیت هدفگذاری، تبلیغات دیجیتال را به ابزار مهمی برای کسبوکارها در رسیدن به مخاطبان خود تبدیل کرده است. آخرین تفاوت دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی سنتی به شاخصی به نام «نرخ بازگشت سرمایه» (Return On Investment) مربوط است. هزینه بالای جذب مشتری و تبلیغات و نرخ تبدیل پایین، باعث کاهش ROI میشوند.
به همین دلیل برای موفقیت در آن، باید از یک تیم حرفهای و کاربلد استفاده کرد تا به نتیجه دلخواه خود برسید. بیشتر توسط افراد مسن دیده میشوند واین افراد به این مدل تبلیغات بهتر پاسخ میدهند؛ اما دیجیتال مارکتینگ، افراد جوان تر رو جذب میکنه. تقریبا همه جوون ها روزانه زمان زیادی رو صرف گشتن در سوشال مدیا یا استفاده کردن از تلفن همراه می کنن و همین باعث میشه به مخاطبان هدف دیجیتال مارکتینگ تبدیل بشوند. از بین تمام روشهای بازاریابی در جهان، هیچ چیز مانند یک مشتری راضی نمیتواند موثر واقع شود. بازخوردها و کامنتهای مثبت که به صورت آنلاین در وبسایت یا شبکههای اجتماعی یک کسبوکار ثبت میشوند، کاربران آنلاین دیگر را به خرید ترغیب میکند.
تفاوت بازاریابی و مارکتینگ به خصوص در زمینه هزینهها به شدت قابل مشاهده است. حال که متوجه شدید تفاوت بازاریابی سنتی و دیجیتال چیست، شما هم نظرات خود درباره بازاریابی سنتی و بازاریابی دیجیتال را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید. چه کسبوکارهایی باید از کدام روش استفاده کنند؟ چه موقع باید سراغ تبلیغات سنتی یا دیجیتال رفت؟ اگر تجربه مشابهی درباره این موضوع دارید، با ما به اشتراک بگذارید. اگر تا به حال از تبلیغات سنتی استفاده میکردید و به این نتیجه رسیدید به اندازه کافی به رشد چشمگیری دست نیافتید، از دیجیتال مارکتینگ غافل نشوید و آن را امتحان کنید؛ مطمئناً پشیمان نخواهید شد. چرا که حتی اگر در این زمینه شکست بخورید که احتمال آن بسیار کم است، هزینههای دیجیتال مارکتینگ آنقدر نیست که باعث ضرر قابل توجهی شود. توجه داشته باشید اگر میخواهید کمپینهای تبلیغات دیجیتال موفقی اجرا کنید، باید آن را درست و اصولی اجرا کنید و از استراتژیها و ابزارهای دیجیتال مارکتینگ به درستی استفاده کنید.
گیمیفیکیشن چیست ؟ – مفهوم، کاربرد و پیاده سازی به زبان ساده
اساساً دیجیتال مارکتینگ اصطلاحیه که هر تلاش بازاریابی آنلاینی رو شامل میشه. توی بازاریابی دیجیتال یا بازاریابی الکترونیکی، شرکتها از تمام کانالهای دیجیتالی برای دستیابی به مشتریهای موجود و بالقوه خودشون استفاده میکنن. این کانالها ممکنه شامل جستجوی گوگل، رسانههای اجتماعی، ایمیل، وبسایتها و … بشه. همچنین مهمترین فناوری که بازاریابی دیجیتالی روی اون متکیه «اینترنت» هست. در دنیای دیجیتال امروز، ارسال ایمیل دیگر فقط ارسال یک خبرنامه نیست؛ بلکه فرصتی برای برقراری ارتباط هوشمندانه و شخصیسازیشده با مشتریان است.
در مقابل، کمپینهای بازاریابی دیجیتال انعطافپذیری و سازگاری بالایی دارند. این کمپینها را میتوان بعد و در زمان اجرا بر اساس دادهها و تغییرات روز بازار هدف، بهینهسازی یا تغییراتی را در آنها ایجاد کرد بدون آن که اشکال یا اختلالی در روند اجرای کمپین ایجاد شود. همان طور که در فرمول بالا میبینید، برای اندازهگیری دقیق نرخ بازگشت سرمایه باید میزان سود یا درآمد حاصل از کمپین تبلیغاتی را داشته باشید.
اگر بهدنبال یک ابزار بازاریابی قدرتمند و کارآمد هستید، فراز اساماس انتخاب مطمئنی برای شما خواهد بود. بازاریابی بانکی دیگر به بیلبوردهای چاپی و تبلیغات پرهزینه تلویزیونی محدود نمیشود؛ امروز، همهچیز به حضور هوشمندانه در فضای دیجیتال بستگی دارد. در سال ۲۰۲۵، بانکهایی موفق خواهند بود که بتوانند استراتژیهای دیجیتال مارکتینگ خود را با نیازهای واقعی و لحظهای کاربران هماهنگ کنند. با تمام این تفاوتهایی که وجود دارد میتوان گفت که دیجیتال مارکتینگ در دنیای امروز راه پیشرفت و رشد را هموار تر کرده و از طرفی ابزارهای دیجیتال به کسب و کار این امکان را خواهد داد که با کمترین وقفه و هزینه، بیشترین تاثیر را داشته باشند.
بله، همانطور که در متن گفته شد، بازاریابی دیجیتال شامل ابزار و امکانات متنوعی است و برای اجرای آن لزوما به داشتن وبسایت نیاز نخواهید داشت. سومین تفاوت این دو روش بازاریابی که از اهمیت بسیار بالایی برای بازاریابان و صاحبان کسبوکار برخوردار است، تفاوت هزینههای بازاریابی است. نگرش بازاریاب ها در بازاریابی سنتی به گونه ای است که مخاطبان بتوانند به صورت آفلاین هم تبلیغ را ببینند و بشنوند، بدون آن که نیاز به اینترنت داشته باشند. آن ها مخاطبان و محل تبلیغ خود را به صورتی مشخص می نمایند که مخاطبین به صورت آفلاین نیز با تبلیغ سر وکار داشته باشند. استفاده از روشهای دیجیتال، هزینههای تبلیغات را کاهش میدهد و باعث افزایش بازدهی سرمایهگذاری (ROI) میشود.
این فرض را داشته باشد که “خب، مخاطب من کیه؟ کجاست؟ چی دوست داره؟ چطور باید برم سراغش؟”. در اینجا، ما مرزهای دیجیتال مارکتینگ را پشت سر گذاشته و کسبوکار شما را به اوجهای جدیدی میرسانیم. با استفاده از استراتژیهای نوآورانه و تبلیغات فضایی، تجارت شما را به ستارگان میرسانیم. اما در روش دیجیتالی، مخاطبین طیف خاصی از جامعه با سن، تحصیلات، شغل و جنسیت مشخص هستند. تا اینجا در مورد تفاوت های بازاریابی سنتی و دیجیتال صحبت کردیم، اما نمیشه که حرفی از شباهت هاشون نزنیم.
تفاوت بازاریابی سنتی و دیجیتال مارکتینگ از نظر هزینهها
بنابراین، در بحث تفاوت بازاریابی سنتی و دیجیتال مارکتینگ میتوانیم به این مورد هم توجه کنیم که گزینههای مدرن میتوانند مقرون بهصرفهتر باشند و در منابع صرفهجویی کنند. در این مقاله از آژانس دیجیتال مارکتینگ نیلا، قصد داریم تا به بررسی تفاوت دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی سنتی مگ سئو بپردازیم. بررسی مزایا و معایب هر یک از این دو رویکرد، همچنین کاربردهای آنها در صنایع مختلف از بخشهای مختلف مقاله ما خواهد بود. البته این مزایا بهمعنی غیرمفید بودن روشهای بازاریابی سنتی نیست چون به کمک آنها میتوان بهتر روی گروههای بزرگسال مخاطبان و مشتریان محلی هدفگذاری کرد که در بسیاری از موارد به بازاریابی سنتی اعتماد بیشتری دارند. حالا فرض کنید تبلیغات را به روش سنتی یا اینترنتی در معرض دید مخاطبان قرار دادید.
این رسانه ها معمولا به عنوان منابع معتبر شناخته میشود و تبلیغات درآن احساس اعتبار بیشتری برای برند ایجاد میکند. این نوع بازاریابی میتواند به راحتی به جمعیت زیادی دسترسی پیدا کند به ویژه در جوامع محلی وتبلیغات در رسانههای سنتی میتواند افراد بیشتری را تحت تاثیر قرار دهند. از طرفی اگر بودجه شما محدود هست و در حال حاضر هزینه کافی برای انجام تبلیغات سنتی ندارید، دیجیتال مارکتینگ به دلیل مقرون به صرفه بودن، میتونه برای شما مناسب تر باشه.
در نهایت، انتخاب بین بازاریابی سنتی و دیجیتال مارکتینگ به اهداف و بودجه کسبوکار بستگی دارد. بسیاری از کسبوکارها از ترکیبی از این دو رویکرد برای دستیابی به بهترین نتایج استفاده میکنند. اگرچه استفاده از برخی ابزارهای دیجیتال برای بازاریابی به دهه ۱۹۷۰ برمیگردد، اما ظهور دیجیتال مارکتینگ به عنوان یک مفهوم مستقل، با گسترش اینترنت در دهه ۱۹۹۰ آغاز شد. در ابتدا، بازاریابی دیجیتال محدود به استفاده از ایمیل و وبسایتها بود، اما با پیشرفت فناوری، ابزارهای جدیدی مانند شبکههای اجتماعی، موتورهای جستجو و دستگاههای تلفن همراه نیز به این حوزه اضافه شدند.
مثلاً اگر یک بیلبورد تبلیغاتی چاپ و نصب شود، تغییر آن نیازمند صرف هزینه و زمان زیادی است. همانطورکه از نام آن مشخص است، بازاریابی دیجیتال، به روشهای بازاریابی گفته میشود که با استفاده از اینترنت و بهصورت آنلاین اجرا میشوند. به عنوان مثال، تبلیغات در شبکههای اجتماعی، ایمیل مارکتینگ و تبلیغات کلیکی، تبلیغات درون وبسایتها و اپلیکیشنهای موبایل و… از جمله روشهای بازاریابی دیجیتال محسوب میشوند. در بازاریابی سنتی نمایش تمام محصولات به دلیل عدم وجود فضای کافی امکانپذیر نیست اما در فضای دیجیتال به دلیل گستردگی این کار به سهولت انجام می شود. با شناخت تفاوت بازاریابی سنتی و بازاریابی دیجیتال می توانید در کسب و کارتان پیشرفت کنید. برای شناخت تفاوت بازاریابی سنتی و دیجیتال مارکتینگ ابتدا باید هر کدام را به تنهایی بررسی کنیم.
آیا بازاریابی سنتی هنوز هم کاربرد دارد؟
امروزه کسب و کارها از حالت ارائه دهنده خدمات به مشتریان، به حالت تسهیلکننده خدماتی که توسط خود مشتریان ایجاد شده، تغییر کرده اند و مرزهای بین صنعت و مشتریان مدام در حال تغییر می باشد. زمانی که جهان اطراف ما در حال دگرگونی می باشد، چارهای جز تغییر دادن مدل فکری خود نخواهیم داشت. با دانستن تفاوت بازاریابی سنتی و دیجیتال مارکتینگ می توانید با شیوه ایی اصولی به کسب و کارتان رونق ببخشید. شرکت ها همواره باید به فکر آینده باشند و از به دام افتادن در تله گذشته اجتناب ورزند.
نرخ تبدیل چیست و چه کاربردی دارد
این تبلیغات توی اینترنت قرار داده میشن که میتونن توسط همه افراد از همه اقشار و در همه جا دیده بشن پس این قدرت دیجیتالی شدنه. در رقابت تنگاتنگ بانکها برای جلب توجه کاربران آنلاین، سئو (SEO) یکی از ابزارهای حیاتی بازاریابی دیجیتال محسوب میشود. حضور در صفحه اول نتایج جستوجوی گوگل میتواند تفاوت بین یک بانک فراموششده و یک برند شناختهشده باشد. استراتژیهای سئو نهتنها به افزایش ترافیک وبسایت کمک میکنند، بلکه چه در سطح محلی و چه در محتوای تخصصی نقش مهمی در افزایش اعتبار و اعتماد کاربران دارند.
دیجیتال مارکتینگ (که گاهی به آن بازاریابی آنلاین نیز میگویند) حوزهای از بازاریابی است که از تمام کانالهای دیجیتالی برای دستیابی به مشتریهای موجود و بالقوه خود استفاده میکنند. این کانالها ممکن است شامل جستجوی گوگل، رسانههای اجتماعی، ایمیل، وبسایتها و… شوند همچنین مهمترین فناوری که بازاریابی دیجیتالی روی اون متکی است “اینترنت” هست. یکی از بزرگترین تفاوت دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی سنتی، امکان تعامل مستقیم با مشتریان است. در دیجیتال مارکتینگ، کاربران میتوانند از طریق نظرات، لایکها، پیامها و ایمیل با برندها ارتباط برقرار کنند و بازخوردهای خود را در لحظه ارائه دهند. اما در بازاریابی سنتی، این ارتباط معمولاً یک طرفه است و مشتریان نمیتوانند بلا فاصله نظرات یا پرسشهای خود را بیان کنند، که این مسئله باعث کاهش تعامل و ارتباط مؤثر با برند میشود. شاید بتوان گفت تبلیغات در اینترنت جایگزین مناسبی برای شیوه های سنتی و قدیمی محسوب شود.
به چه دلیل برخی از افراد بازاریابی سنتی را انتخاب میکنند؟
اما در بازاریابی سنتی دیدن تبلیغات تلویزیونی حس لامسه مجلات و روزنامه ها را دارد اینگونه در خاطر مشتریان و افراد ماندگار میشود و ارتباطی این بین وجود ندارد و ارتباط در این نوع یک طرفه است. پیشرفت روزافزون جوامع بشری و بروزرسانی و تازه شدن اطلاعات، صاحبان کسب و کار مجبور به استفاده از سریع ترین راه ممکن (اینترنت) برای تبادل اطلاعات و آگاهی بخشی نموده است. علم بازاریابی مدرن که دارای روش هایی برای جذب مخاطبان است بر پایه ی اینترنت بنا نهاده شده است. اگرچه گزینه های غیراینترنتی مانند پیامک را نیز می توان جز بازاریابی مدرن در نظر گرفت، البته گزینه ی کمرنگ تری نسبت به گزینه های اینترنتی می باشد. امکان سنجش تاثیرگذاری یکی از بزرگترین خصوصیت و مزایای بازاریابی دیجیتال محسوب می شود. در بازاریابی دیجیتال امکان اندازه گیری هر موردی را به آسانی خواهیم داشت و این امر مزیت بسیار بزرگی برای متخصصان دیجیتال مارکتینگ است.
بازاریابی سنتی نهتنها یکی از قدیمیترین انواع بازاریابی است، بلکه یکی از کاربردیترین و موفقترین آنهاست. بازاریابها به این روش تمایل دارند و آن را ادامه میدهند زیرا این راه، امتحان خود را پس داده است. اگرچه بازاریابی سنتی می تواند بسیارتاثیرگذار باشد اما محدودیت های فوق الذکر می تواند از معایب آن به شمار آید. از مشکلات بازاریابی سنتی اتلاف زمان است، بدون آنکه بتوانیم سریع و آنی گزارش نتایج بازخورد مخاطبان را به دست آوریم.
بنابراین، بازاریابان به سادگی میتوانند کمپینهای تبلیغاتی خود را در هر زمان که بخواهند اصلاح و بهینهسازی کنند. در میان تمام شیوه های بازاریابی در جهان، هیچ چیز مانند یک مشتری راضی نمیتواند تاثیر گذار باشد. کاربران آنلاین دیگر هنگامی که با بازخوردها و کامنتهای مثبت که به صورت آنلاین در وب سایت یا شبکه های اجتماعی یک بیزینس ثبت شده، مواجه شوند به خرید ترغیب می شوند.
در دیجیتال مارکتینگ، روشهایی مانند سئو و بازاریابی محتوایی میتوانند در طولانیمدت مشتریان جدیدی جذب کنند. برای مثال، یک مقاله بهینه شده برای موتورهای جستجو ممکن است سالها در نتایج برتر گوگل باقی بماند و بازدید کننده جذب کند. اما تبلیغات سنتی معمولاً تأثیر کوتاه مدتی دارند، زیرا بعد از اتمام کمپین، دیگر بازدهی نخواهند داشت. اما بازاریابی سنتی به مجموعهای از روشهای تبلیغاتی و ارتباطی گفته میشود که پیش از ظهور اینترنت و فناوریهای دیجیتال برای جذب مشتریان و افزایش فروش مورد استفاده قرار میگرفتند. در این مطلب قصد داریم تفاوت دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی سنتی را به شما بگوییم و نتیجه گیری کنیم که بهتر است از کدام مورد استفاده کنید.
از مهمترین مزایای دیجیتال مارکتینگ میتوان به قابلیت اندازه گیری دقیق کمپینها، تعامل مستقیم با مشتریان، امکان شخصی سازی تبلیغات و انعطاف پذیری بالا اشاره کرد. گاهی تنها راه رسیدن به گروه ویژه ای از مصرف کنندگان استفاده از روش های بازاریابی سنتی است. از موثرترین استراتژی های بازاریابی سنتی می توان به بازاریابی چهره به چهره اشاره کرد. عموما تلاش های بازاریابی سنتی به سختی قابل تقلید هستند و به نوعی خلاقانه محسوب می شوند و به همان اندازه نیز قابل اندازه گیری هستند. درک و دریافت پیام های تبلیغاتی برای اکثریت جامعه به دلیل مواجهه با انواع روش های بازاریابی سنتی آسان تر است.
جواب به این سوال کمی تخصصی هست و از طرفی هم پاسخ این موضوع بسته به نوع کسب و کار و مخاطبان شما میتواند متفاوت باشد. اگه مشتریهای شما بیشتر آنلاین هستند (مثل جوانان و علاقهمندان به خرید اینترنتی)، دیجیتال مارکتینگ انتخاب بهتریست. اما اگه مشتریهای شما از جامعه سنتی تر و محلی هستند و یا خیلی به تلویزیون علاقه دارند، بازاریابی سنتی ممکنه موثر تر باشد. از سوی دیگر، بازاریابی سنتی (Traditional Marketing) میباشد که دقیقا همان شیوه قدیمی تبلیغاتست که در دنیای آفلاین و شاید هم بی روح انجام میشود. تبلیغاتی مثل تبلیغات تلویزیونی، رادیویی، چاپی و بیلبورد در این دسته قرار میگیرند که این روشها بیشتر برای جلب توجه مخاطب و رساندن پیام برند به افراد مختلف استفاده میشوند، اما کیفیت و تحلیل کمتری نسبت به دیجیتال مارکتینگ دارند. احتمالا از نام بازاریابی دیجیتال هم بتونید حدس بزنید که به چه نوع بازاریابی گفته میشه.
انواع بازاریابی محتوایی و کاربردهای آن برای متحول کردن کسبوکارهای شما
به فرض مثال تبلیغات تلویزیونی یا بیلبورد نیاز به سرمایه گذاری زیادی دارد و اما باز گشت سرمایه آن کمتر قابل اندازه گیریست. از طریق کانال هایی مانند شبکه های اجتماعی می توانید ببینید که مخاطبان شما در مورد نام تجاری و فعالیت هایی که توسط شما صورت می گیرند چه فکری می کنند و چه ایده هایی برای شما دارند. اگر تلاش های شما برای دیجیتال مارکتینگ بیشتر به اشتراک گذاشته شوند، دوست داشتنی تر هستند و اگر نظرات مثبتی زیادی دریافت کنید، یعنی راه را درست پیش می روید. وبکده از سال ۱۳۸۸ تا کنون با بیش از نمونهکار موفق، ارائهدهنده خدمات طراحی سایت حرفهای و سئو شده برای رشد و موفقیت کسبوکار شما در نتایج موتورهای جستجو است. دومین تفاوت را میتوان نوع تعامل مشتریان با کسبوکار در این دو روش بازاریابی برشمرد.
این روشها شامل تبلیغات تلویزیونی، رادیویی، چاپی (مانند روزنامهها و مجلات)، بیلبوردها، بروشورها و پست مستقیم میشوند. بازاریابی سنتی معمولاً بر ارتباط یکطرفه با مخاطب تمرکز دارد و اندازهگیری دقیق نتایج آن دشوار است. دیجیتال مارکتینگ شامل استفاده از ابزارها و کانالهای دیجیتال برای تبلیغ محصولات و خدمات است. این نوع بازاریابی شامل تکنیکهایی مانند بهینهسازی موتورهای جستجو (SEO)، تبلیغات پرداخت به ازای کلیک (PPC)، بازاریابی محتوا، بازاریابی شبکههای اجتماعی، و ایمیل مارکتینگ میباشد. به این ترتیب، یکی دیگر از مهمترین تفاوتهای بازاریابی سنتی و دیجیتال مارکتینگ این است که روش مدرن، تجزیه و تحلیل سریع و عملا آنی دادههای هر کمپین را ممکن میکند. آنالیز داده با دقت بالا در بازاریابی دیجیتال به شما اجازه میدهد تا فورا متوجه شوید چه چیزی کار میکند؛ چه چیزی کار نمیکند، و چه چیزی را باید ویرایش کرد.
سود یا درآمد حاصل از کمپین در بازاریابی سنتی به صورت دقیق قابل اندازهگیری نیست؛ اما در بازاریابی دیجیتال از طریق ابزارهایی مثل گوگل آنالیتیکس میتوانید میزان دقیق سود یا درآمد کمپین را محاسبه کنید. بازاریابی دیجیتال معمولاً برای کسب و کارهای کوچک مناسبتر از بازاریابی سنتی است. از طرف دیگر ویژگیها و تفاوتهای دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی سنتی را درک کردید.
تفاوت بازاریابی دیجیتال و سنتی ، کدام بهتر است؟
اگر کسبوکاری محلی دارید که مشتریان شما بیشتر آفلاین هستند، شاید بازاریابی سنتی گزینه بهتری باشد. اما اگر به دنبال رشد سریع و تعامل مستقیم با مشتریان هستید، بازاریابی دیجیتال راهگشای شما خواهد بود. با رشد سریع تکنولوژی و تغییر عادات مشتریان، بازاریابی به یک هنر پیچیده تبدیل شده است. سؤال اصلی این است که برای موفقیت در بازار، باید به سراغ بازاریابی سنتی بروید یا دیجیتال؟ در این مقاله قصد داریم به بررسی تفاوت بازاریابی دیجیتال بپردازیم و نشان دهیم چگونه انتخاب صحیح میتواند مسیر موفقیت کسبوکار شما را هموار کند.
بهترین ابزارهای آنالیز وب سایت برای بهبود عملکرد
از سوی دیگر باید ببینید به دنبال یک بازاریابی محلی هستید یا ترجیح میدهید تبلیغات شما در سطح جهانی دیده شود. اگر هدف شما مخاطبان مسن یا محلی باشد، قطعاً بازاریابی سنتی نتیجه بهتری دارد. به این معنیه که یک شرکت نوپا همون فرصتهایی رو داره که یک شرکت خیلی قدیمی داره و به همین دلیله، شرکتی که واقعاً عملکرد خوبی داشته باشه معمولاً برنده مسابقه میشه. وقتی کاربر وارد پنل اینترنت بانک میشود، باید بدون دردسر بتواند موجودیاش را بررسی کند، پول انتقال دهد یا قبضی پرداخت کند. همچنین پلتفرم باید ریسپانسیو (پاسخگو) باشد تا تجربهای یکسان در دسکتاپ، تبلت و موبایل ارائه دهد.
تکنولوژی در حال پیشرفت است و ما مجبوریم با روشهای نوین در این صنعت آشنا باشیم.
این دو روش اگرچه هدف مشترک و اصلی دسترسی به مخاطب هدف و درگیر کردن او را با برند دنبال میکنند، از کانالها و رسانههای متفاوتی برای انجام این کار استفاده میکنند و همین موضوع باعث میشود که تفاوتهای اساسی با یکدیگر داشته باشند. با وجود این تفاوتها، هر دو از اصول و مبانی پایه بازاریابی پیروی میکنند. از طرف دیگر، بهکارگیری تکنیکهای دیجیتال مارکتینگ باعث میشود رقابت کسب و کار شما از مقیاسهای کوچک محلی به مقیاسهای بزرگ کشوری و حتی جهانی گسترش پیدا کند. به بیان بهتر، با دیجیتال مارکتینگ این فرصت را دارید که با کسب و کارهای بسیار بزرگتر از خودتان و حتی برندهای معروف رقابت کنید. بنابراین رقابت سختتر و پرچالشتری در مسیر بازاریابی و تبلیغات کسب و کار دارید زیرا با حجم گسترده اطلاعات و محتوای فضای آنلاین، دیده شدن و جلب نظر مخاطبان هدف بسیار سخت خواهد بود.
در آخر میخواهم تاکید کنم که انتخاب بین بازاریابی سنتی و دیجیتال، یک انتخاب دوگانه نیست. با تلفیق هوشمندانه این دو روش میتوانیم به نتایج بهتری دست پیدا کنیم و در دنیای رقابتی امروز، موفقیت پایدارتری را برای کسبوکار خود رقم بزنیم. ازجمله این اصول میتوان به مفهوم آمیخته بازاریابی، تحقیقات بازار، بخشبندی مشتری، نقشه سفر مشتری، کانالهای بازاریابی سنتی و استراتژی یا برنامه بازاریابی اشاره کرد.
به بیان دقیقتر، کمپینهای بازاریابی سنتی به دلیل نوع رسانههای مورداستفاده و هزینهبر بودن، بعد از شروع خیلی قابلیت تغییر ندارند یا تغییر دادن بخشهای مختلف آنها بسیار زمانبر و پرهزینه است. این موضوع چالشهای زیادی برای تیم بازاریابی به دنبال دارد و در نهایت توانایی پاسخ سریع به تغییرات بازار هدف را بسیار محدود میکند. یکی از مهمترین تفاوتهای دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی سنتی مربوط به نحوه تعامل با مخاطب است. مثلاً مخاطبان آگهی تبلیغاتی شما کسانی هستند که از سراسر کشور شبکههای ملی را تماشا میکنند؛ اما در روش دیجیتال امکان انتخاب طیف خاصی از افراد جامعه با شغل، جنسیت، سن و موقعیت مکانی وجود دارد. ابزارهایی مانند گوگل آنالیتیکس، سرچ کنسول و ابزارهای تبلیغاتی شبکههای اجتماعی به دیجیتال مارکترها این امکان را میدهند که عملکرد کمپینهای خود را دقیقاً اندازه گیری کنند.