افزایش ترافیک سایت

Goal در گوگل آنالیتیکس و اندازه‌گیری عملکرد وبسایت با کمک بخش Goals همیاروردپرس

برای اینکه بتوانید Goals یا اهداف آنالیتیکس را ایجاد کنید، لازم است که در View مورد نظر مدیر باشید. در صورتی که با این واژه و امکانات آن آشنایی ندارید وارد صفحه معرفی داده های آنالیتیکس شده و پس از خواندن آن، به ادامه این مطلب بپردازید. اگر آدرس صفحه‌ای که کاربر وارد آن می‌شود برای ما اهمیت نداشته باشد و تعاملات دیگر، کمک بیشتری در تحلیل سایت بکند باید از دیگر انواع goal استفاده کنیم. در جدول بالاتر درمورد انواع goal صحبت کرده‌ایم، گزینه مورد نیاز خودتان را انتخاب کنید و continue را بزنید.

گوگل آنالیتیکس یک ابزار تجزیه‌وتحلیل برای وب‌سایت، وبلاگ و یا اپلیکیشن شماست که کمک می‌کند درک بهتری از رفتار و نیازمندی کاربران و وضعیت وب‌سایتتان داشته باشید. اگر صاحب سایت هستید یا در حوزه اینترنت و دیجیتال مارکتینگ فعالیت دارید، حتما با ابزار گوگل آشنا هستید. یکی از این ابزار گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) است که به جمع‌آوری داده‌های اینترنتی از یک وبسایت خاص می‌پردازد. در این مطلب قصد داریم یک آموزش کامل از کار با گوگل آنالیتیکس به شما ارائه کنیم. بعد از تعیین و یا عدم تعیین مراحل قیف، روی لینک Verify This Goal کلیک کنید تا مطمئن شوید هدف درست کارخواهد کرد.

بخش آخری برای ایجاد goal در گوگل آنالیتیکس لازم است بدانید و در مرحله Goal details وجود دارد بخش funnel است. این بخش، برای بسیاری از سایت ها یکی از جذاب ترین بخش های درست کردن هدف در گوگل آنالیتیکس می باشد. مورد سومی که بعد از duration در بخش type برای ایجاد goal در گوگل آنالیتیکس مشاهده می کنیم pages/screen per session نام دارد. همانطور که از نام آن مشخص است این بخش زمانی هدف ما قرار می گیرد که میخواهیم تعداد صفحات بازدید شده در هر نشست را بررسی کنیم.

طراحی فروشگاه اینترنتی با nopCommerce یا Shopify ؟

وارد کردن اهداف تکمیل شده به Google Ads به شما در تحقق این امر کمک می‌کند. تعریف کردن ارزش هدف موجب می‌شود معیاری برای سنجش اطلاعات Page-Value در سایت‌هایی که جزو تجارت الکترونیک نیستند، داشته باشید. این معیارها همیشه در کنار شاخصه‌های تعامل (Engagement) در زمان انجام بررسی محتوا مورد استفاده قرار می‌گیرند. ثابت شده که تعیین یک ارزش پولی برای صفحات می‌توانند در زمان بحث و گفتگو با بازاریاب‌ها و مدیرهای آفلاین، مفید باشد.

حالت ایده‌آل این است که Goals را به محض تصمیم‌گیری برای ساخت سایت، تعریف کنید. قبل از توضیح بخش Acquisition و زیر مجموعه های آن در سری آموزشی گوگل آنالیتیکس، ابتدا می خواهیم با مفهوم Goal آشنا شویم. Goal چیست و چه کاربردی دارد؟ Goal معیاری برای سنجش عملکرد وب سایت شماست. تا وقتی یک Goal تنظیم نکرده باشید نمی توانید متوجه شوید که وب سایت شما به چه میزان عملکرد خوبی داشته است. برای درک بهتر مثالی میزنیم، یک Goal می تواند اهداف وب سایت و کسب و کار شما باشد. مثلا Goal برای یک وب سایت فروشگاهی می تواند خرید یا پرداخت باشد، می تواند Sub Scribe کردن خبرنامه ی ایمیلی باشد و یا حتی عضویت در سایت.

مرحله تایید هدف گوگل آنالیتیکس (Verify Your Goal)

ساخت قیف به شما اطلاعاتی می‌دهد درباره این که کاربر در چه مرحله‌ای فرآیند مربوطه را متوقف کرده است. یک مثال برای این امر می‌تواند بررسی فرم تماس باشد؛ در واقع باید بررسی کنید که فرم تماس شما هر چند وقت یک بار باز می‌شود، اما کاربر آن را پر نمی‌کند. توصیه ما این است که برای سایت‌های تجارت الکترونیکی از eCommerce tracking به جای قیف استفاده کنید.

گاهی نیاز است که برای تمرکز روی بخش‌های خاص، دست به تقسیم‌بندی داده‌ها بزنید. این امر موجب می‌شود که بتوانید به سوالات خاص درباره عملکرد کلی‌تان پاسخ مناسب بدهید. خرده تبدیل‌ها (Micro Conversions) اقداماتی از سوی کاربران هستند که در یکی از دو دسته‌بندی زیر جای می‌گیرند.

حال به جای وارد کردن کاملِ آدرس مقصد، قصد داریم به دنبال شاخصی متمایز در URL صفحه تایید خرید باشیم، که به ما اجازه خواهد داد تنها از صفحه‌ای خاص برای رصد کردن محقق گشتن هدفمان بهره بگیریم. از آنجایی که هیچ‌کدام از صفحات دیگر فروشگاه آنلاین محصولات گوگل در آدرس‌شان عبارت «SubmitOrder» را ندارند، ما از این عبارت استفاده کرده و به کمک آن هر بار صفحه «تایید خرید» را شناسایی می‌کنیم. حال در بخش funnel تک به تک این صفحه ها را وارد میکنیم تا گوگل آنالیتیکس بتواند آنها را برای ما رهگیری کند.

برای این کار از Conversion گزینه Goals را انتخاب کرده و سپس روی Overview کلیک کنید. بهترین اقداماتی که کاربران در سایت‌تان برای تعامل با شما و توسعه کسب و کارتان انجام می‌دهند، کدام‌اند؟ پاسخ به این پرسش می‌تواند شما را به مسیر درستی هدایت کند که بتوانید ارزشمند‌ترین‌ Goalها را تشخیص دهید. در ادامه ما به مثال‌هایی از اهداف کلان (Macro Goals) اشاره می‌کنیم.

وقتی یک هدف را در گوگل آنالیتیکس تعریف می‌کنید، می‌توانید در کنار آن یک «قیف هدف» (Goal funnel) نیز تعریف نمایید. «قیف هدف»، در اصل بصری‌سازی از داده‌های گام‌های مختلفی است که باید طی شوند تا یک هدف محقق گردد. چنین راهکار بصری به شما کمک می‌کند تا درک نمایید کاربران در کجا از فرآیند تبدیل شدن خروج می‌کنند. کسب و کارهای آنلاین با استفاده از «اهداف» و «قیف»، قادرند دریابند که آیا کاربران‌شان یک فرآیند خرید چند مرحله‌ای را به صورت کامل به سرانجام می‌رسانند یا خیر. انواع دیگر کسب و کار‌ها نیز می‌توانند با موارد ذکر شده، عضویت افراد در خبرنامه‌شان، پیمایش صفحات، تعداد صفحات نمایش داده شده در هر session، و مدت زمان حضور کاربران در سایت (time on site) را رصد کنند. Google analytics یکی از محبوب‌ترین و پرکاربردترین ابزارهای دیجیتال برای آنالیز محتوای وبسایت است.

در ادامه سعی می‌شود، دو روش برای ردیابی و بررسی تبدیل ها در گوگل آنالیتیکس به شما ارائه شود و همچنین کارکرد افزونه های MonsterInsights نیز بیان خواهد شد و خواهید دید که چگونه روند کار ساده خواهد شد. تمام تلاش یک سایت فروشگاهی این است که محصول بیشتری بفروشد، اگر این هدف توسط کاربران محقق نشود متأسفانه سرانجام خوشی در انتظار صاحب این کسب و کار نیست. تعریف اهداف در آنالیتیکس کمک می‌کند تا میزان پیشرفت در مسیر رسیدن به اهداف یک بیزینس مشخص و قابل‌اندازه‌گیری باشد. بسیاری از وب سایت ها و کسب و کارهایی وجود دارند که سعی در ارائه خدمات و آسان سازی این موضع هستند. گوگل آنالیتیکس رایگان استشاید شنیده باشید که هیچ چیزی رایگان نیست، اما زمانی که درباره گوگل آنالیتیکس صحبت می‌کنیم، این موضوع کاملا متفاوت است.

اکنون می توانید روی گزینه Save کلیک کرده و Goal خود را ایجاد کنید. همچنین می توانید یک نمودار قیفی ایجاد کنید تا ببینید کاربران در کجای مسیر از رسیدن به صفحه تائید صرف نظر می کنند. در نظر داشته باشید که این هدف، بازده واقعی را رهگیری نمی کند؛ بلکه به شکل ساده پیگیری می کند که کاربران در کدام مرحله هدف، از ادامه دادن صرف نظر می کنند و ممکن است فرآیند را ترک کنند. ساختار نمودار قیفی برای پیگیری تکمیل هدف کاملا اختیاری است، ولی می تواند هر مرحله از روند تبدیل را دقیق تر قابل بررسی کند. در نظر داشته باشید که برای هر ویو می توانید تا ۲۰ Goal تنظیم کنید؛ پس مهمترین اهداف کسب و کار را در نظر بگیرید.

اهداف گوگل آنالیتیکس

در قسمت بعدی این فرایند بایستی شما بر گزینه goal slot ID کلیک کنید. یک ID برای هدف خود مشخص کنید که البته توصیه می‌کنیم این ID را به‌صورت پیش‌فرض بگذارید. با کلیک بر روی این قسمت شما قادر خواهید بود؛ اهدافی را که از قبل ایجاد کرده‌اید را حذف یا ویرایش کنید. همچنین خواهید توانست با کلیک بر روی گزینه new goal اهداف جدیدی برای خود تعیین کنید که باز شدن این قسمت new goal چندین آپشن در برخواهد داشت.

زمانی که Goal یا هدفی را مشخص می کنید، آنالیتیکس معیارهای مرتبط با تبدیل را ایجاد می کند. به طور مثال، تعداد کل تبدیل ها و همینطور درصد کاربرانی که به مشتری تبدیل شده اند قابل نمایش است. وقتی هدفی در گوگل آنالیتیکس تنظیم می کنید، می توانید یک قیف هدف (Funnel) هم ایجاد کنید. قیف هدف نوعی تجسم داده است که مراحل مختلف مورد نیاز برای کامل کردن این Goal را مشخص می کند. چه راهی وجود دارد؟ بسیاری از وب سایت ها و کسب و کارهایی وجود دارند که سعی در ارائه خدمات و آسان سازی این موضع هستند. این وب سایت ها با ارائه نرم افزارها، مقالات، پلاگین ها و … سعی در کمک به شما در بهبود وب سایت و در نتیجه کسب و کارتان دارند.

کاربرد ایمیل مارکتینگ (E-mail marketing) در کسب و کارها

شاخص‌های عملکرد کلیدی معیارهایی کمکی برای ما در رسیدن به اهداف هستند. اهداف می‌توانند موارد مختلفی همچون مشاهدهٔ ویدئو، پر کردن سبد خرید آنلاین، شروع گفتگوی آنلاین یا برقراری ارتباط باشد. خوب است در ابزارهای آنالیتیک، این شاخص‌ها را با استفاده از ردیاب‌های مشخص‌شده زیر نظر داشته باشیم اما نباید به‌عنوان هدف به آن‌ها نگاه کنیم. می‌توانید منابع ارجاعی و میزان درآمدی که این این منابع برای شما ساخته اند را به تفکیک مشاهده کنید. همچنین می‌توانید میزان محصولات اضافه شده به سبد خرید یا حذف شده از آن را مشاهده کنید. حال اگر چندین فرمت در وب سایت خود دارید، ایجاد اهداف برای هر یک از آن ها می‌تواند یک کار دشوار و زمان بر باشد.

سئوکاران، وب مستران، بلاگرها، مدیران محصول، توسعه دهندگان وب‌سایت و … از جمله افرادی هستند که آموزش گوگل آنالیتیکس برای آنها کاربردی است و حتی برای برخی از آنها که در حوزه دیجیتال مارکتینگ فعال هستند، به‌ضرورت نان شب است! شناخت کاربران و مشتریان از جمله مهارت های دیجیتال مارکتر است که آموزش آنالیتیکس پاسخی مفصل برای این معضل است. در قسمت بعدی که با نام Type شناخته می‌شود؛ شما بایستی نوع هدف خود را مشخص کنید. البته این اهداف انواع مختلفی دارند و به ۴ دسته کلی تقسیم‌بندی می‌شوند. دسته اول که با نام destination شناسایی می‌شوند؛ شامل یک‌روند یا یک هدف است.

در این حالت شما با انتخاب یک آدرس، هر زمان که کاربر به آن صفحه هدایت شود، یک Goal ثبت خواهد شد. باکلیک بر روی آن وارد صفحه‌ای خواهید شد که تمامی Goal هایی که تا بهالان ساخته‌اید در آن قابل مشاهده است. برای مثال، بخش Template، و کامل کردن خرید (Checkout Complete) را انتخاب ‌کنید و روی گزینه Continue در پایین صفحه کلیک کنید. باید توجه داشت که تعداد اهدافی که در هر View گزارش قابل مشاهده است، ۲۰ عدد است. برای ساخت یک Audience بدون تکمیل Goal، همان مسیر پیشین را دنبال کنید.

هر کدام از این انواع Goal با فعالیت خاصی از طرف کاربر فعال می شوند. اگر این هدف، ارزش ریالی دارد، گزینه Value را on می‌کنیم و عدد قطعی را وارد می‌کنیم. در آنالیتیکس ۴ روش برای ردیابی اهداف دارید و به عبارتی دیگر اهداف شما در یکی از ۴ مدل زیر قرار می‌گیرند.

وقتی تمامی تنظیمات را انجام دادید و تایید صحت عملکرد آنها را نیز از طریق لینک «Verify» در پایین صفحه گرفتید، دکمه‌ی «Funnel» یا همان «قیف» را در وضعیت «On» قرار داده و سپس گام‌های قیف را به آن بیافزایید. هر گام قیف شامل به سرانجام رساندن عملی در وبسایت شما می‌شود، که کاربر را به هدف نهایی نزدیک‌تر می‌کند. اگر می‌خواهید ارزشی مالی را به هر تبدیل، یا همان هر بار محقق شدن هدف اختصاص دهید، می‌توانید دکمه‌ی «Value» را در وضعیت «On» یا روشن بگذارید و سپس در کادری که در مقابلش ظاهر می‌شود ارزش مالی که هر تبدیل برای‌ شما دارد را وارد کنید. ذکر این نکته ضرورت دارد که تنها زمانی از گزینه‌ی مذکور استفاده خواهید کرد که هر تبدیل، ارزش مالی کاملاً معین و ثابتی برای کسب و کار شما داشته باشد. برای مثال، اگر عضویت هر کاربر در خبرنامه برای کسب و کارتان سودی/ارزشی یک دلاری دارد، می‌توانید در کادر مقابل Value عدد «۱» را وارد کنید.

هدف خود را به‌طور کامل ثبت نمایید و با استفاده از گزارش‌های به‌دست‌آمده، میزان موفقیت اهداف را لحظه‌به‌لحظه بررسی کنید. اگر فعالیت‌ها در حدود ۲۰ درصد بود، هدف خود را خیلی بد تنظیم کرده‌اید و ناپایدار است. با این درصد یعنی کاربران جذب صفحات و رویدادهای غیر هدف می‌شده‌اند. اگر فعالیت‌های ۷ روز اخیر مربوط به هدف تعیین‌شده ۰% بود، پس احتمالاً هدف خود را به‌درستی تنظیم نکرده‌اید. این موضوع، اغلب به خاطر اشتباه در تعیین regular expressions است. قسمت سخت فرآیند، توافق همهٔ اعضای تصمیم‌گیرنده بر روی موضوع هدف برای سایت است.

چون بودن یا نبودن واحد ریال، چندان تفاوتی برای ما ایجاد نمی‌کند. در این مواقع باید الگویی مناسب با آدرس مقصد خودمان بسازیم و استفاده از «Regex» برای انجام این کار به ما کمک می‌کند. مثلا فرض کنید در آنالیتیپس برای صفحه تشکر از ثبت‌نام در دوره گوگل آنالیتیکس دو صفحه مقصد مجزا داریم و نمی‌خواهیم برای هر کدام یک «goal» مجزا تعریف کنیم. با استفاده از «Regex» الگویی می‌سازیم که هر دو صفحه را به عنوان مقصد قبول کند.

هر مرحله از آن نمایانگر یک اکشن در وب سایت شماست که برای تکمیل یک هدف، باید انجام شود. در این مورد، لازم است که برای هر صفحه ای که کاربران برای پرداخت و خرید باید مشاهده کند، بخش خاصی از URL را اختصاص دهید. می توانید در قیف هر مرحله را نام گذاری کنید و یک بخش منحصر بفرد از URL به آن اضافه نمائید. به خاطر داشته باشید که اگر می خواهید نمایش قیفی ایجاد کنید، فقط می توانید اهداف Destination یا مقصد را استفاده نمائید. پس گزینه مقصد را انتخاب می کنیم و روی گزینه ادامه کلیک می نمائیم.

این ابزار رایگان متعلق به شرکت گوگل است که به شما اجازه می‌دهد اطلاعاتی زیادی از عمق وبسایت خود و بازدید کنندگان به دست بیاورید. این سرویس نگرش بسیار ارزشمندی به شما می‌دهد که به وسیله آن می‌توانید استراتژی تجارت خود را شکل بدهید. استفاده از داده‌ها و اطلاعات به دست آمده مشخص می‌کند کجا د رست عمل کردید، چه زمانی نیاز به اصلاح است و کدام استراتژی را باید کنار بگذارید.

اگر مشکلاتی را در تعیین اهداف داریم، میتوانیم از بخش Goal-Setup Troubleshooter برای تعیین و حل مسائل استفاده کنیم. همچنین اگر مشکلاتی با بخش اهداف، معامله و غیره داریم می‌توانیم وارد بخش Discrepancies Troubleshooter در گوگل آنالیتیکس شویم. به جای ایجاد اهداف توسط خودمان، می‌توانیم از بخش Solutions Gallery هم اهداف را فراخوانی کنیم. زمانی که یک هدف را از این بخش فراخوانی می‌کنیم، فقط الگوی آن به اکانت ما وارد می شود و می‌توانیم تبدیل اهداف را با اکانت خودمان ردیابی کنیم و اطلاعات تبدیل شخصی که هدف را ایجاد کرده، به ما منتقل نمی‌شود.

کدهای کاربردی فایل htaccess برای امنیت و سئو وردپرس

ابتدا باید تصمیم بگیرید که با توجه به اهداف کسب و کار خود، می خواهید چه معیاری را پیگیری کنید. از آنجایی که گوگل استور یک فروشگاه آنلاین است، یکی از اهدافی که می توان تنظیم کرد، پیگیری پرداخت های موفق است. پس می توان یک Goal راه اندازی نمود که رسیدن کاربر به تایید پرداخت را بررسی کند. هر بار که کاربر، یکی از اهداف کسب و کار را تکمیل می کند، تبدیل یا Conversion انجام می شود. در آنالیتیکس از یک ویژگی به نام اهداف یا Goals استفاده می کنید تا این تبدیل ها را پیگیری نمائید.

طراحی فروشگاه اینترنتی برای کسب ‌و کارها

بسته به نوع بیزینس یکی از انواع اهدافی که در قسمت قبلی توضیح داده شد را انتخاب کنید. اگر هدفی نداشته باشید و یا میزان پیشرفت آن را در دوره‌های مختلف بررسی نکنید، ممکن است زمان، هزینه و تلاش بسیاری را در بیراهه به هدر بدهید. امیدواریم که این آموزش هم مورد توجه و پسند شما قرار گرفته باشد و با استفاده از آن بتوانید Goalهای خود را ست کنید. در صورتی که در روند ساخت سوال یا مشکلی داشتید در بخش دیدگاه‌ها اعلام کنید تا در کوتاه‌ترین زمان پاسخگوی شما باشیم.

حال با کلیک روی این بخش ۳ گزینه برای ما نمایش داده می شود که به معرفی هر یک از آنها می پردازیم. مورد آخر در Type بخش Goal description مربوط به ایجاد Goal بر اساس Event است. در مورد destination، اگر بخواهیم مثال دیگری مطرح کنیم میتوانیم به ایمیل گیری توسط یک ویدیو رایگان و یا یک فایل دانلودی اشاره کنیم. خب اولین بخشی که در type مطرح شده است destination است که در ادامه به معرفی آن می پردازیم. عیدی امسال SEOEDU رو از دست نده، دوره رایگان مدیامستر، برای دریافت همین حالا کلیک کن.

چگونه Goal در گوگل آنالیتیکس تعریف کنیم؟

با اینکار، یک نرخ کانورژن بر حسب اطلاعات ۷ روز گذشته اکانت گوگل آنالیتیکس شما ایجاد می‌شود. این داده، یک تبدیل (Conversion) واقعی نیست و فقط برای بررسی Setup صحیح هدف طراحی شده است. هر هدف گوگل آنالیتیکس می‌تواند ارزش پولی داشته باشد، به طوری که می‌توانیم ببینم تبدیل آن برای تجارت ما چقدر ارزش دارد.

  • استفاده از اهداف برای پیگیری و بررسی نکات حیاتی مربوط به کسب و کارتان استفاده کرده و شاخص هایی که واقعا اهمیت دارند را ردیابی کنید.
  • با انتخاب حالت مقایسه در شکل regular expression، آدرس کاربر و آدرس مقصد، با تعریف یک عبارت منظم با هم مقایسه خواهند شد.
  • این مرحله می‌تواند اولین مشکلات احتمالی‌تان در تنظیم Goals در گوگل آنالیتیکس را برای‌تان آشکار کند.
  • امیدواریم که این آموزش هم مورد توجه و پسند شما قرار گرفته باشد و با استفاده از آن بتوانید Goalهای خود را ست کنید.
  • ما در این مقاله تلاش کردیم همه چیز درمورد تنظیم Goals در گوگل آنالیتیکس را به شما بگوییم.

برای مثال می‌توانیم دانلودها، یا ثبت نام‌ها را و یا صفحات دریافت (Receipt) را در گروه اهداف جداگانه رصد کنیم. اگر شما یک معامله و یا خرید را با کد ردیابی ایکامرس، رصد می‌کنید، جای Goal Value را خالی بگذارید. ارزش واقعی یک معامله، در متریک درآمد (Revenue) و نه متریک Goal Value مشخص می‌شود و از کد ردیابی ایکامرس در کارت خرید شما به دست می‌آید. «اهداف تجاری»، اعمالی هستند که شما تمایل دارید کاربران‌ آنها را در وب‌سایت‌تان انجام دهند. هر بار که کاربری یکی از اهداف تجاری شما را به صورت کامل انجام می‌دهد، ما به آن «تبدیل» یا «Conversion» می‌گوییم. این اهداف می‌توانند شامل مواردی مانند عضویت در خبرنامه‌ی سایت و یا خرید محصول بشوند.

در نظر داشته باشید که فرآیند ایجاد Goal در سایت شما ممکن است کمی متفاوت از گوگل استور باشد و این امر به نوع کسب و کار شما بستگی دارد. به دلیل اینکه می خواهیم بررسی کنیم که آیا کاربران به صفحه تایید پرداخت گوگل استور می رسند، گزینه Buy Merchandise را انتخاب و روی ادامه کلیک می کنیم. تنها کاری که نیاز است انجام بدهید، استفاده از اپلیکیشن این سرویس است که از گوگل پلی می‌توانید آن را دانلود کنید.۵.

به این معنی که به‌ازای هر کاربر که به این صفحه برسد و هدف شما را محقق کند به اندازه مبلغ محصولی که فروخته‌اید، درآمد وارد سیستم خواهد شد و به این صورت می‌توانید ارزش هر نرخ تبدیل را اندازه‌گیری کنید. به عنوان مثال اگر شما برای وب‌سایتتان یک هدف از نوع duration با مقدار ۴ دقیقه تعریف کنید؛ گوگل آنالیتیکس کاربرانی را که بیش از ۴ دقیق در وب‌سایت شما زمان سپری کنند را به‌عنوان هدف محقق شده یا goal complete به‌حساب خواهد آورد. در واقع باید تصمیم بگیرید که می‌خواهید کدام Goals را ایجاد کنید و کدام موارد را نمی‌خواهید مدنظر قرار دهید. دنبال کردن فعالیت‌های نامرتبط در قالب Goals به اندازه توجه نداشتن به اهداف در گوگل آنالیتیکس مضر است. از همین رو باید زمان و انرژی کافی صرف کنید تا بتوانید به یک عملکرد خوب را ارائه دهید.

اهداف از نوع pages/screens per session یا تعداد صفحات بازدید شده در یک دوره، برای اندازه‌گیری تعامل کاربران تعریف می‌شوند. اهداف از duration یا دوره زمانی، مدت زمان بازدید کاربران را اندازه‌گیری می‌کنند. در این نوع اهداف یک مدت زمان مشخص را تعیین می‌کنید و زمانی که بازدیدکنندگان این مدت را در سایت یا اپلیکیشن شما سپری کنند، هدف از نوع duration محقق می‌شود.

آموزش ایجاد Goal در گوگل آنالیتیکس

بخش دوم مربوط به ارزش‌گذاری هدف (Value) است که اگر قرار داشتید، ارزشی برای هدف تعیین کنید، ابتدا گزینه آن را on می‌کنید و ارزش عددی را در آن می‌گنجانید. توجه داشته باشید که واحد این ارزش بر حسب دلار است، اما تفاوتی در ارزشی که تعیین می‌کند، نخواهد کرد. اهداف کسب و کار، فعالیت‌هایی هستند که تمایل داریم کاربر در سایت ما انجام دهد.

بسیاری از سئوکاران معتقدند که داشتن حجم زیادی داده فقط زمانی می‌تواند مفید باشد که یک سئوکار از مهارت تجزیه و تحلیل برخوردار باشد. به بیان دیگر اگر شما به درستی نتوانید حجم داده ای که هر روز از ابزارهای آماری دریافت می‌کنید را به درستی تجزیه و تحلیل کنید سایت شما از رقبایتان عقب می‌ماند و آینده این سایت محکوم به شکست است. اگر یک سایت فروشگاهی دارید، هدفی مانند خرید مشتریان از سایت اهمیت دارد. اگر سایت خبری داشته باشید، خواندن مقالات خبری سایت و اسکرول کردن روی آن‌ها مهم است. با تعریف goal می‌توان تراکنش‌هایی که کاربران دارند را دنبال کرد.

۶- اگر فروشگاه اینترنتی دارید به فکر فعال‌سازی قابلیت Enhanced Ecommerce باشید. در صورت استفاده از این مورد، آدرس مقصد باید با آدرسی که در کادر گذاشته‌ایم شروع شود. ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم. با این کار هم خبر خوشحالی دریافت می‌کنید و هم پیام‌های ناراحت‌کننده می‌شنوید. یعنی در صورت انجام موفقیت‌آمیز تبدیل یا در صورت وجود شرایط نامساعد به شما اطلاع‌رسانی می‌شود.

چگونه Goal در گوگل آنالیتیکس تعریف کنیم؟

راهنمای کامل آنالیز اینستاگرام به کمک Iconosquare در سال ۲۰۱۸

بدون Goals باز هم می‌توانید اطلاعات مفید و ارزشمندی درباره عملکرد سایت‌تان از گوگل آنالیتیکس به دست آورید. هرچند این اطلاعات فقط برای شما سوالاتی درباره تاثیر مثبت و منفی نتایج روی موفقیت کسب و کارتان ایجاد می‌کنند. شما حتما باید اهداف را در گوگل آنالیتیکس تعریف کنید و آن‌ها را مورد بررسی قرار دهید، مگر این که به صورت اختصاصی به عنوان یک رسانه هنری مشغول به کار باشید.

تعریف کردن event ها در گوگل تگ منیجر انجام می‌شود و در اینجا به این موضوع نمی‌پردازیم. آموزش رفع خطای Put CSS in the document head از سری مقالات آموزش کامل سایت GTMetrix به رفع خطاهای pagespeed سایت جی تی متریکس پرداختیم. ما می‌توانیم یک هدف را بازبینی کنیم، ویرایش کنیم و آن را تغییر دهیم. فقط کافی است روی آن هدف دوباره کلیک کنیم و مراحل را دوباره انجام دهیم. بنابراین تلاش کنید با استراتژی دقیق و حساب شده اهداف مورد نظر را تعیین کنید.. اما می‌توان ثبت داده‌های آن را برای همیشه و یا مدت زمان مشخصی متوقف کرد.

این نوع هدف یا «goal» همانی است که همه بر ضرورت وجود آن توافق داریم. مهمترین کارهایی که کاربر باید در سایت انجام دهد و انجام نشدن آن به معنی شکست ما است. شما کاربران می توانید برای دنبال کردن آموزش SEO در سایت ما، از مقالات SEOEDU و دوره های آن استفاده کنید. مهم ترین دلیلی که می توان در پاسخ به این پرسش بیان کرد، هدفمند کردن داده هایی است که به شما ارائه می شوند. در این حالت است که شما می توانید در وقت خود صرفه جویی کرده، صفحات مختلف سایت خود را به درستی پیگیری کنید.

در سمت دیگر، «micro goal»‌ها کارهایی هستند که مخاطب یا کاربر ما را به این اهداف نهایی یا «macro goal» نزدیک می‌کند. عضویت در خبرنامه برای دریافت تخفیف‌ها، ماندن در سایت برای مدت زمانی مشخص و خواندن صفحه جزئیات محصول، همگی مثال‌هایی از این دسته «goal»‌ها هستند. در واقع، هر چیزی که در سفر مشتری تا رسیدن به مقصد نهایی، او را همراهی‌ می‌کند و روی تصمیم‌گیری نهایی به انجام «macro goal» تاثیر مثبت می‌گذارد.

شایان ذکر است در درس‌های بعدی استفاده از «Regular Expressions» یا «عبارت‌های منظم» را به شکلی کامل‌تر و با جزییات بیشتر توضیح خواهیم داد. امیدواریم این مقاله آموزش goal در آنالیتیکس به شما کمک کرده باشد، اگر سوال یا مشکلی در ایجاد هدف در آنالتیکس دارید، در بخش کامنت سوال خود را بپرسید. درتمامی وب سایت ها، این موضوع بسیار اهمیت دارد و باید جدی گرفته شود که غیر از سایت های مجله ای، سایت های فروشگاهی نیز یکی دیگر از مثال های بسیار مهم در این موضوع هستند. برای ایجاد goal، بعد از ورود به google analytics مطابق تصویر زیر، روی بخش admin در پایین صفحه کلیک کنید تا وارد محیط ادمین شوید. امروز میخواهیم به صورت دقیق، نحوه ایجاد goal در آنالیتیکس را مورد برسی قرار دهیم و ذهن شما را برای یک تحلیل دقیق آماده کنیم، پس با ویکی دمی همراه باشید.

اینجاست که اطلاعات و داده‌ها اهمیت می‌یابند و بهترین ابزار در این بخش، گوگل آنالیتیکس است. ایجاد Goal در گوگل آنالیتیکس یکی از بخش‌های اساسی در تجزیه‌وتحلیل گزارش‌هاست. در استفاده از آنالیتیکس لازم است با ایجاد اهداف و ردیابی آنها این ابزار را برای وب‌سایت و کسب و کار خود شخصی‌سازی کنید. اهداف به شما این امکان را می‌دهند تا تراکنش های کاربران مشخصی را نیز پیگیری کنید. ارسال، ثبت نام، تولید سرنخ و… وقتی یک بازدید کننده اقدام خاصی را که شما از قبل به عنوان هدف تعریف کرده اید انجام می‌دهد، آنالیتیکس آن را به عنوان تبدیل در نظر می‌گیرد. حل به بررسی نحوه تنظیم اهداف و استفاده از ابزار معرفی شده برای ساده کردن کار می‌پردازیم.

فرم زیر را پر کنید تا ما با بررسی نوع کسب و کار شما و هدفی که دنبال می کنید، بهترین  هزینه و زمان را به شما را اعلام کنیم. در بخش customization می‌توانید به صورت گسترده گوگل آنالیتیکس خود را سفارشی سازی کنید. یک داشبورد (dashboard) برای خود ایجاد کنید تا گزارش‌ها برحسب سلیقه خودتان به شما ارائه شوند یا اینکه چه گزارش‌هایی را تمایل دارید در اولین نگاه ببینید و بیشتر پیش روی چشمتان باشد.

۵- پس از ساخت هر «goal» حتما یک یادداشت یا «annotation» در گزارش‌ها بگذارید تا تاریخ ساخت «goal»‌ها برای زمانی که می‌خواهید گزارش را ببینید مشخص باشد. ۴- پس از ساخت «goal»‌ها ممکن است مقداری طول بکشد تا بتوانید داده‌های آن را ببینید. اگر دو مگ سئو آدرس بالا، صفحه‌های مقصد این گل باشند، در این صورت می‌توان با قاعده‌ای که در زیر تعریف شده، هر دو را به عنوان مقصد در نظر گرفت. برای تعریف این نوع «goal»، بعد از انتخاب نوع «Destination» و کلیک روی «Continue» وارد این بخش می‌شویم. Goal یا هدف در گوگل انالیتیکس، به مسیری که طی می‌‌کنیم معنی و مفهوم می‌دهد و ما را از سردرگمی در می‌آورد.

در رابطه با استفاده از «Regular Expression» در گوگل آنالیتیکس و گوگل تگ منیجر به زودی مطلبی منتشر خواهیم کرد. تعیین می‌کنیم که آدرس مقصد باید دقیقا با آدرس وارد شده در کادر برابر باشد. هر کارکتر اضافه یا کمتر باعث می‌شود که «goal» به درستی کار نکند.

توصیه می کنیم که آدرس صفحه های سایت خودتان را نسبت به بزرگ و کوچک بودن حروف حساس نکنید و در هر شرایطی، مقصد را به کاربر نشان دهید. خب این بخش یک بخش پیش فرض بوده و در حالت عادی با انتخاب Destination، این بخش فعال می باشد. استفاده از این بخش برای زمانی است که ما دقیقا میخواهیم هدف ما روی همین URL اتفاق افتد و هیچ کاری با آدرس های مشابه آن نداشته باشیم و همچنین آدرس ما در همه شرایط یکسان بوده و به ازای هر کاربر، یک آدرس جدید ساخته نمی شود. مورد بعدی که در بخش type و بعد از destination است duration نام دارد. یکی از راه‌های تست درست بودن تنظیمات «goal» این است که پس از ساخت آن، یک‌بار همان کاری که انتظار دارید کاربر انجام دهد را خودتان انجام دهید و سپس در بخش «Real Time» گزارش «Conversions» را ببینید. در واقع باید طوری باشد که اگر شما از تیم رفتید یا افراد جدیدی به تیمتان اضافه شدند دقیقا متوجه شوند که این «goal» برای چه منظوری تعریف شده است.

اگر مانع دسترسی به ترافیک سایت خود شوید، نمی‌توانید به‌صورت لحظه‌ای نرخ تبدیل هدف خود را مشاهده کنید. داشتن نشانه‌ها و مراحل مختلف، برای شما این اطمینان را ایجاد می‌کند که مثلاً کاربران ابتدا صفحهٔ مربوط به فرم را مشاهده کرده‌اند و سپس صفحهٔ تقدیر و تشکر به آن‌ها نشان داده‌شده است. برای مثال، هدف را این تعیین کرده‌ایم که کاربران باهدف تماس به شرکت، بر روی آیکون تلفن کلیک کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا